Sněmovna přes nesouhlas vlády podpořila v prvním čtení návrh, který umožňuje zavedení krajských dálničních známek. Novelu zákona o pozemních komunikacích předložil Karlovarský kraj.
..jakože na cestu z Phy do HK bych si musel koupit 4 známky - Pha, středočeská, Pce, HK?
Jestli by nebylo lepší nejdřív věnovat energii vybudování dálniční sítě, než vymýšlet jak komplikovaně ji zpoplatňovat. Jestli v ČR něco tedy skutečně nefunguje, tak je to výstavba liniových staveb.
To bys snad řešil celoročkou.Nápad to není špatný. Je dost lidí co jezdí kolem komína a dálnici se vyhýbá. Nevyplatí se jim kupovat celoročku. Tak by si pořídíli aspon tuto.
Přesně. Návrh je o přidání krajských známek, pro ty co jezdí jen kolem komína - viz kus. dálnice K.Vary - Sokolov. Pro ty co jezdí po celé ČR je tu klasická roční. O rušení roční známky není nikde ani zmínka ;-)
Já každej den 2x35km. A nejsem obchoďák. Kdyby zavedli mýtné, tak budu jezdit po starý a zbytečně tím budu obtěžovat obyvatele všech vesnic a městeček na trase.
Zastávám spíš názor zrušit jakékoliv dálniční známky. To by snížilo provoz kolem dálnic, protože by se jim pak lidé nevyhýbali. Vůbec důvod k budování dálnic je především v tom, aby se doprava svedla mimo obce a města.
Stačí, že za každý spálený litr paliva platíme nehorázně vysokou spotřební daň, která v konečném důsledku je spravedlivější. Čím víc projezdím po dálnici, tím víc natankuji a tím víc odvedu státu na spotřební dani, kterážto by ale měla sloužit jen a pouze k údržbě a provozu silnic....
Neměla. Je to prostě příspěvek do systému. Tvou optikou, když by měla spotřební daň z phm sloužit jen a pouze k údržbě a provozu silnic, jak bys třeba provozoval a udržoval takové věznice? Psí útulky? Základní školství?
>:D Moje optika je poněkud jiná... Ale podle Vámi prezentované optiky je to zcela na snadě, Spotřební daň z alkoholu, cigaret a drog do zdravotnictví. Vězni by si měli na vězeňhotel vydělat svou prací i kdyby jim ji platil stát za to, že vozej písek z bodu A do bodu B (a tím se naučit pracovat...). Psí útulky z poplatků za psa, Školství jednoznačně z DPH, protože vzdělanější národ bude víc točit prachy....
Debatu o našem daňovém systému bychom ale neměli vést pod článkem o automobilismu, nejvíce zdaněné činnosti... Nemyslím si ale, že by nám stát měl brát 70% výdělku (což je +- aktuální daňová zátěž v zaměstnaneckém poměru).
Aby se vybralo stejně peněz, tak by zrušení mýta znamenalo, že by nafta musela stát nějakých 45Kč/litr (jen plácám hausnumero), což je nesmysl, protože:
1. by v ČR nikdo netankoval
2. jezdilo by tu šíleně moc tranzitních kamionů (a netankoval ani jeden)
3. by to bylo nefér, když tu naftu potřebujete do nějakého stroje, který silnice/dálnice vůbec nepoužívá (taky mě štve platit spotřební daň vysokou jako blázen i za benzin do zahradního traktůrku, který sekám svou zahrádku)
Nemluvil jsem prve o mýtném, ale o dálničních známkách...
Nicméně to mýto, které platí dopravci za použití silnic v konečném důsledku stejně zaplatíme my, všichni. Dopravce si to přidá do marže převáženého zboží. Navíc ještě, jakožto podnikatel, pokud je tedy registrován u nás, platí silniční daň.
Kdyby se tedy neplatilo mýtné, byla by doprava levnější, všechno zboží také a zákazníci/občané by pak kupovali více zboží a protočili tedy sice stejný objem peněz, ale přes víc firem. Je to trochu začarovaný kruh, ale to finance jsou.
A další věcí je, když o sumu za mýtné dopravce navýší celkovou cenu za přepravu, ale ve skutečnosti to řidič mydlil po zapadlých okreskách bez mýtných bran.
zapomínáš, že to tu neřešíme jako "prezidenti zeměkoule", resp. "prezidenti EU", ale jen jako "prezidenti ČR" a ČR má nějakou geografickou polohu a nějaké sousedy a z toho především je potřeba vycházet... ;-)
To ovšem neznamená, že nemůžeme předložit cokoliv na půdu EU parlamentu, nebo prosazovat něco přes radu EU. Dokonce je snad i nějaká možnost uspořádat referendum a pokud se sebere dostatek hlasů, musí se tím EU parlament zabývat. Takto by se dalo zespoda, demokraticky, zatlačit téměř na cokoliv. Ale je to složitý proces.
1. zavést mýto pro všechny (tedy i osobní auta) a všude (tedy i mimo dálnice a to tak, že ve městech by bylo nejvyšší, na silnicích nižší a na dálnicích nejnižší).
2. snížit spotřební daně z PHM na minimální sazby stanovené EU (níže nelze)
Díky poloze ČR a tankovací turistice bychom na tom nemohli prodělat.
Dalo by se s tím dále pracovat - např. by nebylo nutné zavádět nízkoemisní zóny ve městech. Starému smrdutému dieselu jedoucímu centrem města by se prostě napálilo takové mýtné, že by si to rozmyslel (zároveň by tam ale neměl zakázaný vjezd v momentu, kdy tam fakt nutně potřebuje) a pod...
A je x způsobů, jak vymyslet poplatek, aby byl co nejspravedlivější, aby odpovídal potřebám různých řidičů, aby zohlednil to či ono, aby byl jeho výběr technicky co nejjednodušší a nejlevnější, aby..... .
Ve skutečnosti jde jen o to, vytáhnout z lidí další peníze, resp. z omezené skupiny lidí, kteří mají ještě zbytečné prachy. Mají přeci auto a dokonce s ním ještě drze jezdí. Sice někteří již rezignují na celoroční známku, ale tak jim nacpeme alespoň tu krajskou.
Jde v samé podstatě o koryto, aby bylo v blízkém dosahu a aby bylo stále dost plné. Hrozí nebezpečí, že se ti lidé naštvou - mohlo by to způsobit odstavení od koryta na delší vzdálenost - musí proto vymyslet, jak tato další vytahování peněz z lidí zabalit do růžového lesklého obalu a pozlátka, aby si, podle nich, ta tupá, houpá chátra myslela, jak to s nimi myslí dobře a že to dělají všechno jen v jejich zájmu. ;-\
Daně se vybrat musí. Je však otázka za co, od koho resp. od jakých skupin a jak zvolit jejich výši a progresi. A pak to pozlátko, umět to co nejlépe vysvětlit i pro průměrně bystré. Těch je nejvíc, tedy nejvíc hlasů.
zdaňovat spotřebu a ještě více spotřebu s množstvím negativních externalit je "podle mě" ;-) OBJEKTIVNĚ lepší než když se zdaňuje práce a úspěch a to ještě progresivně