Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novinky

Zpět na článek

Dopravní hluk: Je to jako boj s větrnými mlýny

50 komentářů

MrBeranek
Bohužel se jako obvykle nedočteme, o jaký hluk se vlastně přesně jedná a jak doopravdy souvisí s rychlostí. Je to aerodynamický hluk? Nebo hluk od pneumatik? Nebo zvuk motoru? A hlavně - v článku je výslovně uvedeno, že některá auta způsobují hluk vyšší, ale nikdo už se neobtěžuje tomu přizpůsobit dopravní značení (např. aby se vztahovalo pomocí dodatkové tabulky jen na nákladní auta). Aerodynamicky optimalizované auto totiž určitě nezpůsobuje tolik hluku jako nákladní auto s čelní plochou stodoly, ale také musí jezdit v daném místě 50 km/h.

Taková česká klasika - někam vrazíme značku a že je část jejich adresátů buzerována zbytečně, neřešíme. Naopak, dáme si tam průměrné měření a pošleme pár policejních Passátů a Superbu, abychom se na tom ještě nakapsovali. Prostě řešení ala Kocourkov.

Jen pro zajímavost - Policie ČR ani MP nesmí měřit rychlost kvůli hluku (§79a zákona o provozu na pozemních komunikacích omezuje tuto pravomoc jen "za účelem zvýšení bezpečnosti provozu"), ale na 5. května se kvůli té hlukové padesátce měří ostošest. :no:
Clovece, cital si to po sebe?

Pretoze to, co si napisal, je akustickym ekvivalentom tvrdenia, ze kilo zeleza je tazsie ako kilo peria.
MrBeranek
Tvojí odpovědi nerozumím. Co jsi tím chtěl říct? Že je jedno, od čeho ten hluk jde? Nebo že jsou všechna auta stejně hlučná při stejné rychlosti?
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
Chlape, ty jsi ale mimoň...

O jaký hluk se vlastně jedná...
Aerodynamický hluk optimalizovaného automobilu...

Představ si, že sotva kdo se snaží aerodynamicky optimalizovat tak, jak kamiony, protože nízký jízdní odpor znamená úspory na palivu a to je přesně to, na co je u kamionů slyšet. A i přesto je přirozeně hluk kamionu vyšší než u MB-G, která o aerodynamice slyšela jen z vyprávění...
MrBeranek
Pokud ti rozumím správně, tak říkáš, že kamion je hlučnější než MB-G, což je přesně moje pointa, takže v čem je to, co jsem uvedl "mimo"?
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
že péči o aerodynamiku u třeba Actrossu bylo věnováno asi milionkrát tolik péče jako aerodynamice G-wagenu
MrBeranek
Promiň, ale to nebyla pointa mého příspěvku. Neřeším, jak moc se někdo snažil u nákladního auta řešit aerodynamiku (já s ním nejezdím, takže mne to vůbec nezajímá).

Řeším to, jestli je ta 50ka kvůli tomu kamionu nebo kvůli mně v osobním autě. Protože jestli je tam kvůli tomu kamionu, který je aerodynamicky hlučnější, tak právě to byla má pointa, tzn. že řidiči osobních aut jsou tou 50kou buzerováni nesmyslně, protože jejich auta dosahují hladiny hluku kamionu v 50 km/h třeba až v 70 km/h (to je jen příklad, neber to číslo doslova). Proto jsem psal o "aerodynamicky optimalizovaných" autech. Když vezmu třeba hybridní sporťák jako je Porsche 918, tak když pojede v ulici 5. května na baterky a se svou aerodynamicky optimalizovanou karosérii (tedy tišší), jak moc rychle může jet, aby hluk, který vydává, vyrovnal nákladní auto se zapnutým spalovacím motorem jedoucí 50 km/h?
Avatar - eXp10it
eXp10it
Jednotky nejsou herz ale hertz. A je prokázáno pomocí EEG že člověk vnímá i vyšší frekvence než 20000 hertz. Co se problematiky týká tak hygienické limity jsou jasně dané takže je jenom problém majitele nemovitosti že postavil tam kde postavil a nebo naopak majitele komunikace že jí nemá v pořádku. Popisovaný stav kdy se někde pořád vymýšlí jak hluk eliminovat a při tom to vlastně nefunguje je možný jen pokud majitelem komuniakce je "stát". Kdyby hluk způsobovala soukromá stavba tak nejprve dostane její majitel velkou pokutu, pak zastavení činnosti a nakonec ho požádají o odstranění stavby...
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
majitelem komunikace je "stát"? Co to je podle tebe ten "stát"? ČR? Kraje? Obce??
Avatar - eXp10it
eXp10it
Úmyslně jsem napsal "stát" do uvozovek abych nemusel vypisovat vše kde vládne pevná ruka úředníkova. Takže ano ČR, Kraje, obce, města, správa silnic... A samozřejmě nejlepší stav je kdy komunikaci vlastní ČR, parkoviště k ní přilehlé Kraj a chodník přilehlý k tomu parkovišti obec. To už pak nikdo neodpovídá za nic...
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
V tom případě vůbec nedává smysl věta "...Popisovaný stav kdy se někde pořád vymýšlí jak hluk eliminovat a při tom to vlastně nefunguje je možný jen pokud majitelem komuniakce je "stát" ...". Protože na tohle nemá žádný vliv, jestli je vlastníkem obec, kraj nebo ČR :-!
Avatar - Ada je zase tady
Ada je zase tady
To si ti redaktoři opravdu nejsou schopni zjistit, že decibel není žádná
jednotka hluku?
Decibel je logaritmická míra poměru dvou veličin, takže celý ten článek
je bez uvedení vztažné jednotky zcela o ničem! Pouze nám tadý servirují text,
který říká, že hluk je jedenapůlkrát, dvakrát či desetkrát větší. Větši, nebo
menší, než co?

Proto je údaj o úrovni hluku (podobně jako třeba údaj o velikosti napětí,
velikosti výkonu apod.) vždy nutno doplnit vztažnou jednotkou. U měření hluku se
používá písmenko A, označující akustický tlak, resp výkon akustického tlaku.
Tyto základní údaje bych v článku zcela jistě očekával, nebo alespoň odkaz na
ně. A v případě uvedení nějaké hodnoty úrovně hluku alespoň zápis dBA.
Jinak je to všechno fyzikální nesmysl!

Možná máte pocit, že to je z mé strany zbytečné pindání, ale není. Asi by se vám
také nelíbilo, pokud by redakce uváděla v dB třeba výkony motorů jednotlivých
aut. Matematicky je to možné (Octavia se 103kW má o 3,4dB větší výkon, než auto
s motorem 47kW), ale matematický zápis "kolikrát" bez uvedení vztažné
hodnoty je zkrátka totální kravina.
Z praktickeho hladiska, na ktore sa tento clanok zameriava, su tieto fyzikalne a matematicke charaktristiky belu (decibel je jedna desatina belu), nepodstatne.

Totiz, ak je stanovena norma pre meranie hladiny hluku, a redaktor normu dodrzal, potom su jeho vysledky relevantne bez ohladu na to, ci hovori o jednotke hluku alebo vztahu medzi dvoma velicinami.

Mas to ako s meranim hlucnosti pre ucely homologizacie auta a zapis do TP. Auto, merac, hodnota. Bodka. Vykon motora s tym nema nic spolocne.

V kazdom pripade, Bel je jednotkou urovne hluku, podobne ako Watt je jednotkou vykonu.

V oboch pripadoch ide o vztah dvoch velicin (watt - jouly za sekundu), to vsak nic nemeni na tom, ze ide o jednotku.
_MT_
Bel není jednotkou hluku, ani se nepoužívá jen v akustice. Můžeš ho využít pro vyjádření hladiny hluku, ale to není to samé.
Ja som nic take netvrdil 😄

Citujem😒br /> "Totiz, ak je stanovena norma pre meranie hladiny hluku"
"Bel je jednotkou urovne hluku"

level = uroven, hladina.

Ani som netvrdil, ze sa pouziva v akustike.

Akurat som napisal, ze z hladiska zamerania clanku, cize "co tim chtel autor...", je laicke vyjadrenie namieste. Nejde totiz o clanok pre Physics Weekly a v tomto pripade ma autor licenciu na zjednodusovanie.

Ze v uliciach velkomiest je nadmerny hluk mozeme brat, z vlastnej skusenosti, ako fakt.
_MT_
Zkus si to přečíst ještě jednou. Napsal jsi: "Bel je jednotkou urovne hluku" To však není pravda. Můžeš ho použít pro vyjádření hladiny hluku, ale není to jednotka hladiny hluku. V tom je rozdíl. A nikde nepíši, že bys tvrdil, že se používá v akustice. Já jsem napsal, že se nepoužívá jen v akustice. Protože nejde o jednotku úrovně hluku, ani o jednotku hlasitosti zvuku, ani nic takového.

Souhlasím s tím, že příspěvek Ady byl trochu vedle; je to článek o hluku. Na druhou stranu by neškodilo vědět, jestli byla použita nějaká korekce (váha), nebo jestli jde o SPL (tipl bych A). Nebo alespoň normu, ale to už spadá spíš k odborným článkům.
_MT_
dBA znamená, že byla použita křivka/ váha A. Máš zřejmě na mysli dB SPL.
RS
V mém bývalém bydlišti si lidé stěžovali na rychle a hlučně projíždějící auta ulicí.
Začal se tedy budovat 3 metrový dlážděný hrb. Ten však vydržel asi půl roku, jelikož si lidé stěžovali, že na něm auta příliš nezpomalují. Došlo tedy k úpravě a vznikl známý žlutočerný "plastový" zpomalovací práh. Ani ten se neohřál dlouho. Nejenže se začal sám rozpadat ale hlavně si na něj lidé stěžovali, že auta na něm mlátí, a při brždění a akceleraci dělají ještě větší hluk jak předtím.
Výsledek? Po cca 2 letech laborování zbyla na silnici akorát rozpraskaná asfaltová záplata po stavebních úpravách a všichni jsou spokojeni :-!
Avatar - Aoyagi
Aoyagi
Že rozdíl hlasitosti mezi 50 a 70 lidské ucho skoro nepozná? Tak to jsem asi netopýr. Schválně si to zkuste na živo, kolik to máme netopýrů.
_MT_
Teď jde o to, jestli skutečně vnímáš vyšší úroveň hluku, nebo v první řadě změnu hluku. Protože s rostoucí rychlostí se nebude měnit jen hlasitost. Lidé v tomhle umí být překvapivě tupí (=necitliví).
Tak tak, decibely su zvlastne nelinearne tvory :-!
Avatar - Midlosek
Midlosek
Tak ono pokud někdo staví v těsném sousedství magistráky stále další a další objekty, následně se pak stěžuje, že po magistrále jezdí auta.... to hraničí přinejmenším se zdravým rozumem.
Podobná situace nastává i tehdy, kdy si někdo pořizuje levně byt, kterého cenu právě ovlivní hluk a doprava v místě, pak začne brečet že to tam už desítky let nikdo neřeší.
Následně se začnou vymýšlet hlouposti jako je snížená rychlost, nahrazení kvalitního zánovního povrchu vozovky "tichým asfaltem", který je jen kasičkou na peníze, instalací zpomalovacích prahů a dále na tom profituje řada "odborníků".
Potom se nemůžeme divit, že vznikají studie na zahloubení ulice V Holešovičkách pod úroveň terénu, nebo lanovka do Bohnic a podobné.
Ten opravdový hluk který vystupuje nad běžnou úroveň, nedělají dnešní náklaďáky, ale motorky a sportovní auta omezených majitelů, kteří musí dávat tento zvukový projev na obdiv v každém tunelu a na každé křižovatce. Kupodivu to ale nikomu asi nevadí a nikdo to ani neřeší.
Pokud měl článek upozornit především na to, jak se zcela neúčelně vyhazují peníze za nesmysly, povedlo se.
_MT_
To samé se děje u letišť. Někdo si koupí levnější pozemek u letiště (proč asi tak může být levnější) a následně tlačí na omezení jeho fungování nebo rovnou zrušení. A nejhorší je, že to funguje, místo toho, aby takového člověka poslali na vyšetření, protože to zřejmě nemá v hlavě v pořádku.

U moderních budov to není takový problém. Vždy, když jsem zvažoval byt ve městě, jsem koukal na dobrou izolaci a řízenou ventilaci s filtrací vzduchu (abych nemusel otevírat okna). I v rušné ulici je pak klid.
Avatar - Emel
Emel
Selským rozumem souhlasím, pokud jsem chtěl klidné bydlení a koupil si byt u magistrály, tak jsem pitomec... a nebo spekulant, což je ještě horší.

Ale na druhou stranu, vymáhat dodržování normy je legitimní.
_MT_
Pokud je spekulant, tak věděl, do čeho jde. Není veřejným zájmem spekulanty podporovat.

Ano, s tím souhlasím. A myslím si, že je na majiteli/ správci, aby zajistil její plnou funkčnost. Z obou stran. Tedy aby nadále fungovala jako komunikace (k tomu patří i odpovídající rychlost) a hluk byl v limitech. Čisté řešení těchto problémů by bylo (velmi) nákladné.

Jenže tady nejde vždy o porušování limitů. Vezmu to letiště. To může být na obecním pozemku. Jak dlouho si myslíš, že bude obecní úřad odolávat nátlaku a hájit zájmy "pár zbohatlíků", pro které je létání sportem? Jak dlouho bude trvat, než si zvolí někoho, kdo "s nimi zatočí"? I v Německu, a to jsem čuměl jako puk, jsem se setkal s přístupem, "když já nemám zájem to dělat, proč by on měl mít tu možnost?" A to je ta lepší varianta, horší je prostá závist. To je jen jeden scénář.
Avatar - pumpkin
pumpkin
Nikdy som sa nijak nad hlukom áut bližšie nezamýšľal, až kým som si v Ženeve nevšimol aké majú tiché cesty, respektíve asfaltový koberec. Bolo jedno či ide o nové alebo 20-ročné auto, jednoducho hluk z odvaľovania pneumatík bol minimálny a zvuk motorov takmer zanedbateľný.

Aj u nás nový asfaltový koberec vie značne eliminovať hlučnosť dopravy (hlavne keď zmiznú rôzne nerovnosti), no zatiaľ nie natoľko ako tam.
Avatar - Zetti
Zetti
a to stavební. Ten hluk se mlátí uzavřený mezi domy a čím je vyšší patro, tím je ten hluk větší. Když byl před lety měnový fond a ulice byla kvůli globalistům zavřená, stačilo aby někdo zakašlal naproti a u mě doma to bylo jak kdyby byl vedle mne.

Podle mne by bylo řešení omezení dopravy a masívní výsadba zeleně jako pohlcovače hluku.

PS běžte si to znovu změřit když prší. Ve třetím patře to nepřehlušila při otevřeném okně ani naplno puštěná TV
honysek
Když se neřeší vedro ve městech, někdo si vzpomene na hluk. Ovšem stačí si spočítat, kolik se za posledních 30 let zřídilo ve velkých městech zelených ploch či parků. Ve srovnáním s množstvím obchodních center a jiných betonových monster to bude zanedbatelné množství... :no:
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
Viz zkušební úsekové měření rychlosti na D1. Protože řidiči kašlou na 80 kmh, budeme měřit překročení rychlosti v úseku, ve kterém raději zvýšíme rychlostní limit na 100 kmh. Výsledek? Rychost většina dodržuje...

Obdobně s měřením hluku. Jsou zde nějaké obecně závazné předpisy, ze kterých vyplývá závaznost norem. Norma stanovuje nějaký limit pro dB, a přesto většina míst tuto normu nesplňuje - ať už vinou nevhodných urbanistických návrhů (developerské projekty v sousedství dopravních tahů atp.), vinou enormního nárůstu dopravy (kdy původně klidné místo je dnes rušné).

K čemu máme nějaké limity, když je nejsme schopni reálně naplnit?? Z hlukových limitů např. vyplývá, že prakticky téměř není možné navrhnout NOVÉ kolejové dráhy pro tramvaje, protože se hlukové limity nesplní...

Takže je to tu jako vše - papír snese vše, a realita je úplně jinde...

P.S. Všem, co netuší, o čem je řeč, doporučuji jednodenní kemping v těsné blízkosti D1, nejlépe na nějakém odpočivadle. Garantuji, že po půldni budete mět hlavu jak škeble. Chudáci ti, co bydlí v blízkosti dopravních tepen...
Avatar - Ada je zase tady
Ada je zase tady
Norma nemůže stanovit žádný limit pro dB, protože decibel není žádná jednotka hluku!
Decibel je matematický zápis poměru dvou čísel. Nic víc a nic méně! :-!
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
Plácej se dál ve své teorii 8-s Vůbec nechápeš smysl toho, co jsem napsal :-!
Avatar - Ada je zase tady
Ada je zase tady
Ty také ne. Když napíšeš kravinu typu že limit hluku je čtrnáckrát, je pouze vidět, že nechápeš vůbec nic. :no:
Avatar - beibej
beibej
"Chudáci ti, co bydlí v blízkosti dopravních tepen..."
A kdo tam bydlí déle než je tam magistrála? Že se tam někdo přistěhuje a pak nadává na hluk, tak to neznamená že budem šikanovat každého kdo pojede okolo.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
Neumíš číst?

ať už vinou nevhodných urbanistických návrhů (developerské projekty v sousedství dopravních tahů atp.), vinou enormního nárůstu dopravy ...
adiadi
Nepřemýšlel někdo nad tím jak by se snížila hladina hluku pokud by jezdily jen elektromobily?
Avatar - Emel
Emel
Doufám že ne... ale těžko říct, nakonec bych se nedivil, kdyby někoho napadlo že se tam bude jezdit jen na kola nebo nějaká podobná ptákovina.
kalousek
Podle toho s jakým kraválem jezdí tramvaje nebo trolejbusy to taky žádná velká výhra nebude. Ale nakonec proč ne, začněme třeba u kamionů, tam se to asi projeví nejvíc
IPace
u tramvaji dela hluk hlavne skripeni kol o koleje, holt kov na kov a navic hned nekolik "desitek" tun vahy, s osobnim elektromobilem je to neporovnatelne 😉
_MT_
Předpokládám, že jsi u tramvajové trati nikdy nebydlel.
IPace
ne v Brne jsem zil jen 4 roky z toho 2 asi 50 metru od tramvaje na Namesti miru a pracoval prez 3 roky s vyhledem primo na strechy tramvaji (5-6 metru od okna), a v Praze ziju taky asi jen 4 roky a tramvaji vlastne vubec nejezdim >😁

porovnavat hluk z osobniho elektromobilu a tramvaje, ne tak to me nenapadlo ani ve snu, to muze totiz napadnout jen totalniho ***a :-!

[odkaz] to co z minimalne 90% slisis je jen zvuk kovovich kol na kovovich kolejich, zvuky spojovaci soustavt mezi jednotlivejma vagonama a pak zvonek, ono se staci zaposlouchat jaky zvuk delaji kuprikladu elektrobusy, kde slisis naopak zase hlavne pneu
_MT_
Já jen že v bytě spíš než hlasité skřípění (které je typické pro staré zatáčky a křižovatky) spíš slyšíš mlácení přenášené do konstrukce domu (na úsecích s panely, popřípadě kostkami). To je slyšet i přes zavřená okna s trojitými skly (protože se třese dům). Alespoň taková je má, téměř 20 letá, zkušenost. Proto jsem tě tipoval na člověka, který soudí z pozice chodce nebo cestujícího.
IPace
tak jak tak, porovnani tramvaje s osobnim elektromobilem a nebo elektrobusem je proste zcestne a uzivatel kalousek se v tomto celkem sekl :-!

nastesti ani v kanclu ani v byte jsem prenos a mlaceni konstrukce "nepozoroval", ale na te konecne v Brne a v kanclu kde to bylo vpodstate take v zatacce to skripani kol bylo sliset celkem dost
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
nepřemýšlel někdo nad tím, čím bys doma svítil, vařil, topil, napájel PC, mobil a dalších milion věcí, kdyby všichni měli elektromobil a všichni jezdili "na elektřinu"? 😉
adiadi
Právě jednou z hlavních výhod elektromobilu je nižší hlučnost, tak jsem se ptal zda se touto otázkou někdo nezaobíral. Právě ty čísla by mohla být zajímavá a rád bych si takovou studii přečetl a porovnal hlučnost při různých rychlostech a površích. Nevím proč se čertíš a hned sem pleteš spotřebu elektřiny jako by jsi si zítra musel jít vyměnit auto.

Jinak k tvé otázce, pořád tím stejným, elektrikou. 😉
ČR "vyváží" takové množství elektriky do zahraničí, že by to pokrylo okamžitou změnu dopravy na elektrickou. Neboj toho se nedožijem ani já ani ty.

Jinak pro tvé obohacení.
V roce 2014 jsme čistě vyvezli 16,9 TWh. Už čtvrtým rokem po sobě vyváží ČR kolem 17 TWh. Pro srovnání, české domácnosti spotřebují za rok kolem 15 TWh.

Aut je u nás asi 4,9 milionu. I kdyby skutečně všechna jezdila na elektřinu (což se v nejbližších 50 letech nestane), spotřebovala by cca. 11 025 000 MWh, tedy 11 025 GWh anebo 11 TWh. Jaderná elektrárna Temelín v roce 2014 vyrobila 14,95 TWh.
IPace
uplne stejne jako dosud elektrinou ze zasuvek, CR rocne vyvazi cca 27TWh elektriny z cehos cca 10TWh je ree😜ort, tech 27TWh pro predstavu staci na 300 milionu plne nabitych Tesle S (pocitam 90kWh na 1 nabiti), takze ikdyby v CR jezdilo milion Tesle S a kazda z nich by obden nabijela na maximalni moznou kapacitu 85kWh tak porad bude v CR nadbitek elektriny ktera by se vyvazela do okolnich statu, a jen tak do placu, na vyvazene elektrine CEZ a potazmo CR prodelava, pokud by se ta elektrina spotrebovala zde v tuzemsku, tak by na kazdem kWh vydelal CEZ a Cesky stat cca 2-3 koruny vice 😉 proto take CEZ spolecne s energetickym uradem planuji ze do 20 let by se z CR mel stat lehce energeticky dovozni stat namisto soucasneho stavu kdy je CR tezce vyvozni stat
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
Víc hluku nadělá odvalování pneumatik, než motor (při plynulé jízdě kolem 50-60 km/h), takže pokles by byl, ale spíš malý. Hlavně by ovšem ubyly uřvané motorky, sporťáky a tuzérské pseudovozy.
MrBeranek
A jaký je tedy poměr podílů na celkovém hluku těchto tří proměnných: aerodynamika/pneumatiky/motor u "běžného osobního auta"?
_MT_
Záleží v jakých rychlostech. Od motoru nejde typicky moc hluku. Hodně je aerodynamického a od pneumatik. S rostoucí rychlostí by měl podíl hluku od motoru klesat.
IPace
prvni dve fotky porizene v mistech kde je usekove mereni a nad 50 tam jezdi opravdu malokdo, foto s mericim pristrojem ale porizeno kousek od Prazskeho Povstani kde naopak 50 jezdi malokdo a spise se tam jezdi 70-90 a navic do kopce (policajty jsem tam jeste za ty 3 roky nevidel ani jednou, taky co by tam delali pokud nechtej ohluchnout) >😁

proc se mereni neprovadelo prave na tom useku kde se usekove meri a vetsina lidi se tam spise plouzi 45-48 v hodine

obcas zajdem na obed do neSmyslu ktery je coby kamenem dohodil prave od mista kde zacina/konci ono usekove mereni a kdys jde clovek podel 5 kvetna po Jihlavske smerem k Pankraci k te nove kancelarske budove a je pritom od 5kvetna sotva 20 metru, tak je tam hluk unosnej a od poslechu znatelne nizsi, nez kdys treba sedite na zahradce restaurace Kandelabr kterasto je od 5 kvetna asi 100 metru a kde zadne usekove mereni neni a je tam hluk z 5 kvetna slisitelny mnohem vice

kde jste tedy opravdu merili? na tom useku s usekovim merenim nebo na tom stoupani kousek od Prazsjkeho povstani?
tomast3
Z hlukem z dopravy komunikace 2. třídy jsme bojovali několik let. Nechali jsme hluk změřit autorizovanou laboratoří na měření hluku THLUK s.r.o. ( www.THLUK.cz ), výsledný protokol nám posloužil pro jednání s hygienou a krajským úřadem. V daném místě snížili rychlost a jedná se o výměně oken.....