Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: TEST Mercedes-Benz B 250 e – Proč tak žere?

Mercedes-Benz třídy B je nabízen se čtyřmi druhy pohonu. Má čím oslovit verze poháněná elektromotorem?
Zpět na článek
21. 10. 2015 10:14
21. 10. 2015 10:21
21. 10. 2015 11:24
21. 10. 2015 12:01
21. 10. 2015 14:37
21. 10. 2015 23:10
21. 10. 2015 19:07
21. 10. 2015 23:09
22. 10. 2015 19:02
21. 10. 2015 13:25
21. 10. 2015 13:55
21. 10. 2015 21:30
21. 10. 2015 23:14
22. 10. 2015 09:17
22. 10. 2015 19:15
22. 10. 2015 19:22
22. 10. 2015 22:39
Avatar - Ozzman
21. 10. 2015 09:56
Mercedes Benz B 250e
Mercedes-Benz třídy B je nabízen se čtyřmi druhy pohonu. Má čím oslovit verze poháněná elektromotorem?

Seznam kapitol
Úvod, design
Elektromobily zažily v posledních letech nebývalý boom. Mnohé automobilky zaujal tichý a ekologický pohon, který jim navíc výrazně pomohl snížit flotilové emise. České zákazníky ale elektroauta příliš neoslovila, hlavně kvůli vysoké ceně a nízkému dojezdu. Mercedes-Benz se však nezájmu nebojí a uvedl na náš trh třídu B s elektrickým pohonem.

Mercedes míří s elektrickým béčkem do zatím neprozkoumaného segmentu. Na českém trhu se v tuto chvíli prodává devět elektrovozů, do kategorie MPV však spadají pouhé dva modely: osobní dodávka Nissan NV200 a právě Mercedes-Benz B 250 e. Přímého soupeře tak luxusně pojaté malé MPV s elektrickým pohonem nemá, nejblíže je mu snad Nissan Leaf či Kia Soul EV.

Třída B na elektrický pohon se původně začala prodávat jako B Electric Drive, letos se ale z důvodu zpřehlednění nabídky přejmenovala na B 250 e. Malým písmenkem v názvu Mercedes odlišuje jednotlivé pohonné systémy – d značí turbodiesel, c pohon na CNG a e elektromotor, případně plug-in hybrid.

Design prakticky beze změn
Jestliže se BMW a Nissan vydaly cestou speciálně navržených elektromobilů a začaly prodávat modely i3, respektive Leaf, Mercedes-Benz následoval cestu Volkswagenu nebo Kie a svůj elektrovůz postavil na základech stávajícího modelu. Od výchozí třídy B se spalovacím motorem se přitom B 250 e opticky liší jen v detailech. Lehce přepracovaný přední nárazník nebo odlišné boční obruby pozná jen znalec B-Klasse, o elektrickém pohonu tak spíše napoví chybějící výfuky nebo nápisy Electric Drive na bocích karoserie a na zádi.

Také vnitřek zůstal prakticky zachován. Přepracována byla hlavně kaplička s přístroji, kde se objevily ukazatele spjaté s elektrickým pohonem. Ukazatel palivové nádrže nahradil stav dobití baterií, změnil se také otáčkoměr. Zachováno naopak bylo perfektní zpracování, pohodlné sedačky nebo ideálně tvarovaný volant.

Posádka má vpředu i vzadu dostatek prostoru, a to navzdory tomu, že se vzadu sedí o něco výše než u běžného béčka. Důvodem je dvojitá podlaha, kterou B 250 e používá podobně jako B 200 c (dříve B 200 NGD) na stlačený zemní plyn. Pod zadními sedadly a pod podlahou zavazadelníku nejsou v tomto případě nádrže na CNG, nýbrž baterie.

Vyzkoušeli jsme: Mercedes-Benz B 200 NGD – V hlavní roli plyn
Díky „sendvičové“ konstrukci a chybějícímu rezervnímu kolu, zastoupenému výhradně lepicí sadou, se v zavazadelníku našel prostor velký 501 litrů, o 13 litrů více než u běžné třídy B. Je ale nutné počítat s omezením – část prostoru zabere dobíjecí kabel. Maximální objem zavazadlového prostoru naopak klesl z 1547 na 1456 litrů. Po sklopení zadních sedadel je nutné počítat s asi deseticentimetrovým schodem.

O pohon Mercedesu B 250 e se stará asynchronní elektrický motor umístěný pod přední kapotou. Ten nabízí maximální výkon 132 kW a točivý moment 340 N.m, což jsou parametry, kterým ostatní nabízená elektroauta nedokážou konkurovat (pokud nepočítáme Teslu Model S). Zároveň si ale agregát musí poradit s těžkou váhou, pohotovostní hmotnost vozu činí nemalých 1.725 kilogramů. To je o 330 kg více než u modelu B 180 se základní benzinovou šestnáctistovkou.

Podobně jako ostatní elektromobily nabízí i B 250 několik režimů nastavení, v tomto případě tři. Kdo by však snad čekal speciální výrazný přepínač módů, bude hledat marně. Mezi jednotlivými nastaveními se totiž přepíná nenápadným tlačítkem na středovém panelu zastrčeným mezi ostatní ovladače. U konvenčních verzí dané tlačítko přepíná nastavení jednotlivých systémů auta. O volbu jízdy vpřed a vzad se pak stará volič jednostupňové převodovky vpravo pod volantem, známý z Mercedesů s automatem.

Výchozím nastavením je E, které nabízí optimální poměr mezi výkonem a dojezdem. V tomto „ekonomickém“ režimu je výkon omezen na 110 kW, auto reaguje na pokyn s mírným zaváháním. Lehké stlačení plynu znamená otupené reakce, po výrazném sešlápnutí pedálu se však posádka dočká razantního zátahu.

Ekologický režim (E+) se hodí hlavně při zájmu o maximální dojezd. Výkon motoru je kvůli tomu snížen na 70 kW, maximální rychlost je omezena na 110 km/h, reakce agregátu jsou rázem vláčnější. Pro pohyb ve městě ale auto v tomto módu stále nabízí více než dostatečnou sílu.

Sportovní mód naopak rozpoutá ďábla – automobil nabídne plnou sílu 132 kW a 340 N.m i ostré reakce. Vysoká síla rázem znamená dvě věci – na mokru auto zahrabe koly klidně v osmdesátce, potýkat se však budete s výrazně zkráceným dojezdem. Spotřeba elektrické energie výrazně stoupne, jezdit maximální rychlostí 160 km/h nemá vůbec smysl – baterky jsou vyšťavené po pár desítkách kilometrů. Maximální výkon motoru tak v praxi není vlastně využitelný. Prudké, ale tiché rozjezdy na semaforech však dokážou být i v rodinném voze návykové. B 250 e zvládne akcelerovat na 100 km/h za pouhé 7,9 sekundy, což je na poměry MPV opravdu chvilička.

Reakce auta lze upravit také pomocí páček pod volantem, které upravují míru rekuperace brzdné energie ve třech stupních. Zatímco v D+ automobil po sundání nohy z plynu plachtí, v D začne brzdit, což se D- ještě znásobí. V takovém případě je potřeba velice opatrně pracovat s brzdovým pedálem – stačí do něj jen lehce ťuknout a auto až panicky rychle brzdí, což může řidiče za vámi hodně překvapit. S trochou odhadu se však v tomto režimu dá jezdit jen polohováním plynu.

Žíznivé béčko
Elektromotor čerpá svoji energii z lithium-iontového akumulátoru z dílny specialisty na elektromobily, automobilky Tesla. Baterie je možné dobíjet mnoha způsoby. Během jízdy pomocí rekuperace brzdné energie, při stání z různých dobíjecích systémů. Výhodou je možnost nastavení, jak silným proudem se vůz bude dobíjet.

Při použití klasické domácí zásuvky na 230 V se baterie nabijí za devět hodin, což je na poměry elektroaut slušné číslo. Vždyť třeba Kia Soul se z domácí zásuvky nabije až za 18 hodin. Nevýhodou je ale krátký kabel, v praxi je tak optimální si dokoupit prodlužovačku. Majitelé B 250 e by rovněž měli zapřemýšlet nad pořízením speciální nástěnné dobíječky, která nabíjení zkrátí na tři hodiny. Ve veřejné rychlonabíječce dobíjení trvá asi 2,4 hodiny.

Kapacita baterií 28 kWh umožňuje elektrické třídě B ujet podle papírových údajů až 200 kilometrů. Díky příplatkovému akumulátoru s vyšší kapacitou je pak toto číslo možné navýšit o 30 km. Jak ale u elektromobilů bývá zvykem, do reálného dojezdu výrazně promlouvá styl jízdy nebo klimatické podmínky. Stačí si zapnout klimatizaci nebo vyhřívání sedadel a kus dojezdu je hned pryč, stejně tak, pokud na to výrazně šlápnete. V reálném provozu tak počítejte spíše s ujetím 100-130 kilometrů.

Problémem je i vyšší spotřeba elektrické energie. Už oficiální čísla hovoří o spotřebě 16,6 kWh na 100 kilometrů, což je na poměry elektromobilů hodně, realita je ale ještě horší. Během týdenního testování jsme se nemohli dostat pod hranici 20 kWh/100 km. V městském provozu byla dokonce častá i spotřeba 30 kWh/100 km, u Mercedesů již tradiční ukazatel hospodárnosti jízdy nás přitom chválil, pravidelně jsme se dostávali nad 90 % hospodárnosti. V dálničním tempu pak kilowatthodiny doslova utíkají z baterek, spotřeba v takovém případě vzroste ke 40 kWh/100 km. Elektrická třída B tak po dálnici neujede ani sto kilometrů. Vysoká spotřeba ale není žádným divem, je zkrátka daní za vysoký výkon a značnou hmotnost.

Na bulvárech tichý jako myška
Tiché, ale hbité rozjezdy jsou něco, na co jsme si u elektroaut již zvykli, stále ale při každé jízdě dokážou potěšit. V případě B 250 e se ale okamžité akcelerace dočkáte jen ve sportovním módu, v režimech E a E+ autu chvilku trvá, než zareaguje na pokyn. V městských rychlostech je elektrické MPV tiché jako myška, na dálnici ale začne vadit svist větru od vyšší karoserie – zkrátka zde chybí zvuk spalovacího motoru. Dálniční přesuny ale nebudou dlouhé kvůli zmíněné vysoké spotřebě.

Díky v podlaze uloženým bateriím a tím pádem sníženému těžišti automobil v zatáčkách dobře sedí. Na rozbitých silnicích a speciálně na kostkách ale není moc pohodlný, karoserie se na nerovnostech příliš rozhoupe. Zadní vinuté pružiny standardních verzí totiž nahradila spirálová pružina se stlačeným plynem ve zdvojených tubusech. Vadila také příplatková 18palcová kola. Od náprav se ale žádné hlučné rány neozývají.

Při jízdě nám vadilo nepříliš funkční sledování mrtvého úhlu. Varovná kontrolka se mnohdy rozsvítila i v případě, kdy nám žádné nebezpečí nehrozilo – ve vedlejším pruhu nic nejelo.

Závěr
Elektrická auta nebudou na českém trhu prodejním trhákem, alespoň do té doby, než klesne jejich pořizovací cena – ať už díky výrazně levnějším bateriím nebo vládním pobídkám, model B 250 e tak zatím berme jako zajímavou alternativu. Hlavní výhodou Mercedesu je v tuto chvíli to, že na trhu není srovnatelný konkurent. Pokud žádáte prostorné rodinné auto s elektrickým pohonem, nemáte jinou alternativu.

Objektivně vzato B 250 e ani nedává příliš důvodů stát se prodejním hitem. Prostornou kabinu, silný motor a nízké provozní náklady kompenzuje nižším komfortem a hlavně vysokou spotřebou elektrické energie, která v reálném světě povážlivě snižuje udávaný dojezd.

Na cenu si pak musí udělat názor každý sám. Cenovka přes milion rozhodně není nízká, v kontextu ostatních elektroaut ale B 250 e až tak drahé není. Sice je o skoro sto tisíc dražší než třeba VW e-Golf, zároveň je ale prostornější a podstatně silnější. B 250 e navíc nabízí pro elektroauta až nebývale široké možnosti dovybavení – k dispozici je velká část toho, co je dostupné i pro konvenční B-Klasse.

Plusy
Vnitřní prostor
Silný elektromotor
Vysoká kvalita zpracování
Široké možnosti dovybavení
Nízké provozní náklady

Minusy
Tvrdé naladění podvozku
Vysoká spotřeba elektrické energie
Krátký dobíjecí kabel
Nevyužitelná síla motoru
Rozbalit vlákno
12
21. 10. 2015 10:24
Re: Mercedes Benz B 250e
Děkuji!
21. 10. 2015 12:04
Re: Mercedes Benz B 250e
Len na doplnenie, auto je tak tazke lebo tam ma 36kwh bateriu, vyuzitelnych je 28kwh, cize takmer dvojnasobok toho co ma i3. Preto je to auto tazsie,ale degradacia baterii by mala byt minimalna aj po rokoch. Najlepsie je ze novinari tieto mestske auta beru hned na dialncu a idu 160kmh. Toto je jedno skvele druhe auto do rodiny na jazdenie do prace, na nakupy a vozit deti na treningy.
Avatar - Hammunasakra
21. 10. 2015 10:47
Re: Mercedes Benz B 250e
:yes: :yes: :yes:

A redakce ať de s timhle stránkovánim ala Blesk do p.dele :no: :no: :no: :no: :no:

Jestli je tohle novej standard auto.cz tak balim. Vim že mejch par kliků tenhle zaprodanej VWeb neohrozí ale z principu = je to fakt hnus co pro pár vynucenejch kliknutí zavedli :no: :-!
21. 10. 2015 10:56
Re: Mercedes Benz B 250e
super :yes:

Myslím, že bychom se tu mohli hromadně domluvit a vždy kdo přijde první by článěk vykopíroval a dal do komentů.
21. 10. 2015 10:59
Re: Mercedes Benz B 250e
Skvěle Ozzy! Děkuju :yes:
21. 10. 2015 11:01
Re: Mercedes Benz B 250e
Redakce se ale už trochu chytla za nos- tři kapitoly nejsou z mého pohledu tak moc a už jsou i trochu delší
21. 10. 2015 11:21
Re: Mercedes Benz B 250e
prostě ne.

jako čtenáři musíme dát najevo, že nám tento princip nesedí a nehodláme jim to tolerovat.
21. 10. 2015 12:23
Re: Mercedes Benz B 250e
:yes:
Re: Mercedes Benz B 250e
Bravo :yes: :yes: :yes:
21. 10. 2015 12:14
Re: Mercedes Benz B 250e
Dik, ozzmane!
Avatar - euro89
21. 10. 2015 14:07
Re: Mercedes Benz B 250e
Dobrá práce, už jsem se naučil u testů automaticky klikat jen na diskuzi. :-)
Avatar - Ozzman
21. 10. 2015 21:42
Re: Mercedes Benz B 250e
Byl jsem tu první tak jsem neváhal :-)
21. 10. 2015 10:09
Diesel
No jasně, že ta spotřeba je taková, pokud tam není diesel.
Rozbalit vlákno
0
Avatar - 3_diamanty
21. 10. 2015 10:14
teda chlapci
ta tabulka v sekcii motor je hodne neprehladna nic v zlom.... ale zlievaju sa vam tam nazvy aut aj cisla s cenami..... clovek aby okom hadal ktore auto je pod ktorym stlpcom... nejde to spravit prehladnejsie? ... neverim ;-)
Rozbalit vlákno
2
Avatar - Ozzman
21. 10. 2015 10:21
Re: teda chlapci
Jde, ale měl by si z toho další kapitolo na klikání :D:D Tak si vyber >:D
Avatar - 3_diamanty
21. 10. 2015 10:26
Re: teda chlapci
nestras... ;-) ... uz teraz je to riadne puzzle
Avatar - 3_diamanty
21. 10. 2015 10:33
hmotnost Becka
teda tych vyse 1,7tony je na takuto skatulku hodne.... a to aj v porovnani s konkurencnym leafom alebo soulom EV .. o klasickych autach uz ani nehovorim.... vedla nich je to pomaly ako tank ... v dnesnej dobe takato tazkopadnost? preco... na co.... k comu je to dobre.... auta by mali byt lahke a jednoduche.... a nie 2 tonove obludy ... pride mi to uplne out.... to radsej lahky svizny benzin ako tuto tazkotonaznu elekrinu ... ja neviem... ale neprichadzam stale na chut tymto akoze uspornym a akoze ekologickym tazkotonaznym vozom.... co ma byt na nich take uzasne neviem.... rad sa necham poucit ... mozno som nieco prehliadol ;-)
Rozbalit vlákno
2
23. 10. 2015 06:32
Re: hmotnost Becka
pamätáš si na prvé mobily? Načo.. prečo... pripadalo mi to out... veľké ťažké krabice, telefonovanie drahé, displey mizerný, výdrž biedna...

čo čakáš že technologia bude hneď dokonalá? Ak Tesla urobí 400km je to dobrý výsledok, aj bežné auto bude mať na dialnici iný dojazd než pri kľudnej jazde po okreske. Je to určené do mesta a popri meste. Limitom je cena. Na druhej strane treba rátať že toto je v podstate bezúdržbové - žiadne oleje, sviečky, rozvody....
25. 10. 2015 18:37
Re: hmotnost Becka
Mobilům trvalo 20 let než se vyvinuly z těžkých krabic do dnešní elegantní podoby a téměř už vytlačily drátovou klasiku. Elektromobily se vyvíjejí přes sto let a o nějaké trochu seriózní náhradě spalovací klasiky stejně nemůže být ani řeč.
21. 10. 2015 11:24
vykon / spotreba
u superbu II se udaval pozadovany vykon na udrzeni rychlosti 100km/h 10kW.
jestlize pozadovany vykon roste s 3. mocninou rychlosti, na dálničních 130km/h by u SII bylo potřeba 22kW.

jestli-ze tenhle mercedes bere na dalnici skoro 2x tolik, musel by mit skoro 2x vetsi aerodynamicky odpor, coz se mi uplne tak nezda.
samozrejme, něco sezere topeni, něco elektronika v aute, ale při soucasne teplote tomu davam maximalne 2kW.
zajimaly by me konkretni podmínky testu a spotřeby na dalnici - tedy rychlost, ujeta vzdalenost, zrychlovani/zpomalovani pripadne sila protivetru (me vitr zvedne spotřebu klidne o 1litr/100km).
Rozbalit vlákno
23
21. 10. 2015 12:05
Re: vykon / spotreba
Dálniční spotřeba byla měřena na obchvatu Prahy, od sjezdu z Jižní Spojky k Letišti. Na začátku běžné zrychlení z 90-130 km/h, pak 110-130 km/h dle provozu. Zapnuto pouze rádio a topení, protivítr, pokud si dobře pamatuju, nebyl.
21. 10. 2015 12:45
Re: vykon / spotreba
dekuji za info, spotřeba mi prijde dost velka a o to vetsi s prihlednutim, ze se 130 nejelo celou cestu.
tech vyrobcem udavanych 16kWh/100km odpovida spotrebe nafty 4l/100km při optimisticke ucinnosti naftového motoru 40%.
udavane, a o to vic dosahovane, spotreby elektromobilu mi prijdou dost vysoke.
v tomhle smeru pro me zklamani, cekal jsem, ze maly elektromobil bude schopny jezdit za 10kWh/100km
21. 10. 2015 12:49
Re: vykon / spotreba
Maly elektromobil je Peugeot Ion.
21. 10. 2015 12:13
Re: vykon / spotreba
Neverim, ze nejaky test opravdu probehl, spis jen kratke svezeni, tak do jedne hodiny i s focenim (muj odhad). Auto pronajima Amilo a nejak se mi nechce verit, ze by si ho ACZ pujcilo na cely tyden... Navic nejak nevim, jestli maji tu jejich prvni verzi, dotazenou kdo vi odkud, nebo tu novejsi, ktera by mela byt uz podle EU specifikace.

Co se tyka aerodynamiky, tak Superb II ma jiste mensi celni plochu, ale hlavne taky nema temer kolmou zad, ktera se vzrustajici rychlosti pusobi vice proti sile motoru (velmi laicky receno). Tam bych tipnul nutnost pro 100 km/h minimalne dvojnasobek toho, co potrebuje ten Superb, to same pro 130 km/h - klidne tech 40kW a pokud mas baterie s kapacitou 28 kWh (pripadne 31,5 pri 100% nabiti), tak dojezd pri 100 bude cca 140km (157km), pripadne pri 130 cca 70km (78km).

Na jinem webu, kde tematu aspon trosku rozumi, zkouseli ujet Prahu-Brno na jedno nabiti a bez problemu to zvladli rychlostmi 90-100km/h.
Avatar - Dzakobo
21. 10. 2015 12:23
Re: vykon / spotreba
Toto Bčko je normálně od M-B Praha, koukni na zadní úchyt RZ. V Amilo caru mají svoje držáky.
21. 10. 2015 12:25
Re: vykon / spotreba
Je to mozne.
21. 10. 2015 12:51
Re: vykon / spotreba
Auto bylo půjčeno přímo od oficiálního zastoupení Mercedesu a skutečně jsme ho měli na "klasický" týden :-)
21. 10. 2015 12:57
Re: vykon / spotreba
O to vice me zzarazi, ze vam nechybelo rychlonabijeni.
Avatar - Dzakobo
21. 10. 2015 12:18
Re: vykon / spotreba
Myslím, že potřeba výkonu roste s druhou mocninou + nějaké drobné týkající se valivého odporu apod.. Když si vezmu, že takové Punto při 130 km/h potřebuje 29 kW, tak toto MPV spotřebovávajíc cca 40 kW je odpovídající hodnota.

Spíš mě zarazilo, jak si FWD s reálnými 1800 kg povede na silnici se zhoršenými adhezními podmínkami (sníh,led). Měli el. Bčko vyrobit jako AWD.

Zlaté BMW i3, váží jen 1,2t a ještě je levnější.
21. 10. 2015 12:21
Re: vykon / spotreba
Ano, ale zlate BMW i3 ma zadni sedadla jen na okrasu a zapomneli do nej namontovat kufr, oboji ma Becko na urovni MPV.
Avatar - Dzakobo
21. 10. 2015 12:27
Re: vykon / spotreba
Stejně v tom bude po městě popojíždět 1 max. 2 lidi. Jako rodinné auto to nemůže nikdo koupit, když dojezd je v průměru 150 km. Já tato 2 auta vidím téměř rovnocenná a mířící na stejnou cílovou skupinu.
21. 10. 2015 12:51
Re: vykon / spotreba
Rovnocenne nejsou - zatimco B muzes klidne pouzit na rozvaku deti napriklad, tak i3 je v tomto ohledu velmi limitovana jak mistem vzadu, tak pristupem dozadu, tak i malym kufrem. Dojezd 150km je v pohode, pokud hledas auto na commuting, je fakt, ze cesta do Chorvatska by byla v obou tortura.
21. 10. 2015 12:59
Re: vykon / spotreba
ja to taky tak vidim, nam by u druhyho auta stacilo bohate 100km. takhle me rve srdce, když manželka co denne ujede cca 15-20km auto 10x za den startuje.
to by elektromobil byl idealni, no, ještě si chvili pockam ..
21. 10. 2015 19:11
Re: vykon / spotreba
Presne tak ako pises, na rozvoz deti do skolky, cestu do prace a take to primestke zuvanie je dojazd uplne ok.
21. 10. 2015 12:55
Re: vykon / spotreba
nene, okamzity vykon roste s treti mocninou
s druhou mocninou roste energeticka narocnost na ujetou vzdalenost.
samozrjeme zanedbavam valive odpory, coz lze snad od cca 100km/h pro zjednoduseni udelat.
vykony s 3. mocninou :
100km/h - 10kW
200km/h - 10* (200/100)^3 = 80kW pro 200km/h (to cca sedi)
250km/h - 10* (250/100)^3 = 156kW pro 250km/h (+-)
300km/h - 270kW
400km/h - 640kW = 830 koni (vejron jede něco přes 400 s 1000konmi)

vykony s 2. mocninou:
200km/h - 40kW
250km/h - 63kW
300km/h - 90kW
400km/h - 160kW
coz asi tak nebude, fabie 66kW by jezdila 250, ja bych to s octavkou 1.8tsi rozjel na 340, O3 RS by jezdila přes 400...
21. 10. 2015 13:28
Re: vykon / spotreba
Valivy odpor je pre konkretne auto konstatny a byva to okolo 5 koni = 3.5kw. Samozrejme zavisi od hmotnosti vozidla, typu pneumatik a povrchu. Tento Mercedes je riadne tazky, takze to moze byt aj vacsie cislo ;-)

Urcite by som valivy odpor neignoroval, pre rychlosti vramic limitov na nasich cestach je to vyznamna zlozka celkovych odporov.

Inak hodnota 80kw v 200km/h sedi pre bezne auto s relativne malou celnou plochou, tu by som cakal viac, aspon o 1/4. Aerodynamika zrejme nebude nejak specialne optimalizovana, kedze ide o mestske priblizovadlo...
21. 10. 2015 13:59
Re: vykon / spotreba
valivy odpor roste samozrejme linearne s rychlosti.
dejme tomu při 100km/h 3.5kW, při 200km/h tedy 7.0kW.
takze při 100km/h by to bylo 35%, při 200km/h uz necelých 10%.
proto to zanedbavani

ten prepocet je na superb s timhle MB to nemá nic spolecnyho
21. 10. 2015 15:46
Re: vykon / spotreba
nemozem suhlasit, so vstahom medzi rychlostou a valivym odporom pneumatiky je to zlozitejsie, avsak v ziadnom pripade nie je linearny. Odpor je po urcitu kriticku rychlost konstantny (~ 100km/h), nasledne zacne rast, avsak vyrazne pomalsie ako linearne, ak sa bavime o bezne rychlosti do 160 - 200 km/h.

Kedze diskusia bola o aute s nizkou maximalnou rychlostou a jazde na dialnici, mozeme povazovat valivy odpor za konstantny. Inak s tebou suhlasim, ze pri vyssich rychlostiach ho mozeme zanedbat, avask zrovna pre "mestsky" elektromobil, je to vyznamny zdroj jazdnych odporov...

Na doplnenie:
graf napr. [odkaz] strana 29.
viacre vzorce pre vypocet valiveho odporu: [odkaz] strana 18
21. 10. 2015 16:59
Re: vykon / spotreba
ano, mas pravdu.
když do zjednodusime, valivy odpor je konstantni,
co linearne roste, je potrebny vykon na prekonani toho valiveho odporu v zavislosti na rychlosti.
tak jsem to myslel, ale blbe napsal
Avatar - Dzakobo
21. 10. 2015 14:35
Re: vykon / spotreba
Máš pravdu, zatím jsem žil s tím, že odpor roste s druhou mocninou a skutečně je to třetí mocnina. U auta typu Octavie by na 200 km/h mělo stačit 96 kW (130k).

Energetická náročnost taky sedí, při trase 200 km se při 100 km/h spotřebuje 24 kWh, při 200 km/h už 96 kWh, tedy 4x tolik. Máš :yes:
21. 10. 2015 14:55
Re: vykon / spotreba
aerodynamicky odpor roste opravdu s druhou mocninou rychlosti
F ~ v^2
ale potrebny vykon je rychlost krat sila (odpor), kterou musíš překonat
tedy
P ~ F*v ~ v^2*v ~ v^3
Avatar - Emel
21. 10. 2015 13:37
Re: vykon / spotreba
Odpor roste s mocninou rychlosti, ale s čelní plochou i koeficientem odporu roste lineárně.
21. 10. 2015 14:00
Re: vykon / spotreba
s jakou mocninou??
první, druhou, treti, čtvrtou .. ?
21. 10. 2015 12:01
B jako BLBOST
Co pan autor tak nejak "pozapomnel" zminit je absence jakehokoliv rychlodobijeciho standartu, takze zatimco jakykoliv konvencni elektromobil se da nabit na cca 85% behem asi pul hodinky, tak vybite Becko bude smrdet u nabijecky pres dve hodiny, nez bude zase pripravene na cestu.

Udivuje me, ze takova pro elektromobil extremne dulezita vec ve vyctu minusu i v testu absolutne chybi, pritom nakopnuti Mercedesu za toto opomenuti by melo zabrat minimalne jednu celou kapitolu, ktera by navic mela byt zdobena reklamami na elektromobily, jez rychlonabijeni umi.

Pane Bures... :no: :no: :no:
Rozbalit vlákno
8
21. 10. 2015 13:13
Re: B jako BLBOST
Problémem je, že těch rychlonabíječek zatím není na českých silnicích tolik. Navíc Mercedes tvrdí, že domácí nástěnnou nabíječkou lze dobít půlku baterií za půl hodiny, což je vcelku dobré číslo.
21. 10. 2015 14:18
Re: B jako BLBOST
Ne.
Problemem je, ze i kdyby byla CR rychlonabijeckami doslova poseta, tak by je Mercedes B nemohl vyuzit, nema na ne totiz zadny pripojovaci standart.
Je to to same, jako kdybyste zapomnel zminit u konvencniho vozu, ze se do nadrze tankuje pouze kapatkem, ale to nevadi, nebot nejblizsi benzinka je stejne az v Nemecku.

Co se tyka domaci nabijecky - normalne je v domech jistic 8-16A, nejvice se pak da bezpecne nabijet vykonem cca 6,6kW, coz znamena dobiti 28kWh baterii za cca 5 hodin. Takze by me zajimalo, kam Mercedes tu domaci nastennou nabijecku hodla zapojit, aby zvladla 14-15 kWh dobit za pul hodiny = tedy dobijet vykonem cca 28kW.
21. 10. 2015 14:37
Re: B jako BLBOST
8A jistic?
to by ti vyhazovala i rychlovarna konvice
21. 10. 2015 14:56
Re: B jako BLBOST
OK, ten byva spise v malych bytech, ale to nic nemeni na faktu, ze 28kW je nerealnych.
21. 10. 2015 23:10
Re: B jako BLBOST
to by bylo na 3x40A jistic
s odrenejma ušima
21. 10. 2015 19:07
Re: B jako BLBOST
Bezny dom ma 3x 25A istic a tam je to s tou rychlonabijackou len tak tak. Ak beriem k uvahe 3 fazovy prud, pri napati 400 V a teoreticky, ze ucinnost nabijania je 100%, tak sa bavime o odbere 27A (dobijanie 1/2 kacity 32kW baterie pocas 1/2 hodiy). A to je hodne....
21. 10. 2015 23:09
Re: B jako BLBOST
3^0.5*25*400 = 17.32kW vykon
22. 10. 2015 19:02
Re: B jako BLBOST
16 A v domě? To má být vtip? To může mít někdo v bytě, pokud nemá a neplánuje mít spotřebiče s vyšším příkonem. Už jen vysavač a rychlovarná konvice nebo pračka můžou mít problém. Chápu, že ne každý má 3x125 A, ale 16 bych v domě nečekal, pokud to není chata (jen k rekreaci; a i tak snad všude, kde jsem jako dítě byl, měli třífázovou přípojku - míchačka atp.), nebo není prakticky soběstačný a přípojku má jen pro to nejnutnější, kdyby na to došlo. Možná v nových nízkoenergetických, ale 16 je dost málo, o 8 nemluvě.

Pokud někdo přemýšlí nad domácí rychlonabíječkou, tak hlavní jistič(e) v domě jsou ten nejmenší problém.

PS: A jak jsi přišel na těch 6,6 kW?
Avatar - KANKUNEN
21. 10. 2015 12:49
Chce to tunu baterek, ale
asi jednodušší bude předělat to na plyn. >:D
Rozbalit vlákno
0
Avatar - fOE
21. 10. 2015 13:25
Jen tri kapitoly
Blizime se kompromisu? Tri kapitoly jak byli pouzity zde jsou samozrejme ustup z pozic mit vse na jedne strance, ale na druhou stranu jsou jiz delene logicky a je jich rozumny pocet.
Jeste trochu natahnout delku clanku aby se jakekoliv kapitoly obhajili a nebudu mit s kapitolama problem jako jej nemam u konkurence.
Takze sice redakce na kritiku zbabele nereaguje, ale zda se aspon trochu posloucha.
Rozbalit vlákno
3
Avatar - AUDIRS6
21. 10. 2015 13:33
Re: Jen tri kapitoly
defakto suhlas :-!
Avatar - euro89
21. 10. 2015 14:13
Re: Jen tri kapitoly
Zlu se nesmí ustupovat, žádný kompromisy neberu. :-! Pokud se nevrátí původní vzhled, budu koukat jen na diskuzi nebo max. první stránku s fotogalerii.
Avatar - Hammunasakra
21. 10. 2015 15:11
Re: Jen tri kapitoly
Moje řeč :yes: :yes:
21. 10. 2015 13:55
ok
takéto rozdelenie na 3 kapitoly akceptujem (sám som ho v diskusii pred pár dňami navrhol). O tomto aute sa nemá cenu baviť.
Rozbalit vlákno
0
21. 10. 2015 21:30
B
Becko ecko je vysmech elektromobilite, absence rychlonabijeni to auto totalne schazuje a jedinej ucel bylo snizit flotilove emise a nazrat nemeckou vladu ktera do elektroaut nalila par miliard (i do Mercedesu ktery si to jen objednal u Tesly, od Tesly nejsou jen baterky, ale celej ten elektropohon) ted to koupi po svete par blaznu co si neprectouze to nedaj na rychlonabijecku a za par let po tom nestekne skoro ani pes, v bazaru to bude levna tutovka jak naletet a nechat se odradit (dobrej plan proti elektromobilite, ale obavam se ze to spis ublizi Mercedesu nez te celkove elektromobilite)
Rozbalit vlákno
4
21. 10. 2015 23:14
Re: B
musí to ale někdo kupovat, jinak to zadne flotilove emise nesnisi
tam me tak napada, jestli do flotilových emisi jde zapocitat taky elektrokolo
to by ke kazdymu auto mohli elektrokolo davat jako bonus a flotilovy emise by plnili razdva
22. 10. 2015 09:17
Re: B
ja mam dojem ze aby to splnilo nejaky ty tabulkovi kvoty, tak se toho musi vyrobit a prodat nad 1000 kusu, coz asi nebude problem splnit, takovej pocet se asi bezproblemu najde i mezi beznymi zakazniky po celem svete nebo i jen EU co dychtej po elektrickem Medovi a nezajima je jaky siditko vlastne kupujou
22. 10. 2015 19:15
Re: B
Počítají se z registrovaných vozů. Ta kvóta je pro celou automobilku/ skupinu a opět se počítá z registrací. Matně si vybavuji, že když auto splní nějaká kritéria, tak ho snad započítají "vícekrát" (tedy má v průměru vyšší váhu), ale hledat se mi to nechce. I tak bude pořád platit, že se toho musí hodně prodat, aby to mělo významnější dopad na průměr celé flotily (tisíc aut v půl milionu je kapka v moři, i kdybys tu tisícovku započítal třikrát).
22. 10. 2015 19:22
Re: B
Má to kolo registrační značku? :-) Tady máš odpověď. Nemluvě o tom, že konvenční kolo na lidský pohon bude k přírodě šetrnější, takže žádné bonusy za elektrokola.
Avatar - Barry Lyndon
22. 10. 2015 12:46
Proč tolik žere?
Nejspíš proto, že je to vysoká krabice s mizernou aerodynamikou. Vysoká hmotnost tomu taky nepomáhá a pramení nejspíš z toho, že to není od základu elektromobil, ale předělávka. A pak jde možná i o motor(y?) - pokud je stejný (tedy velký a potenciálně výkonný) jako v Tesle, jen se sníženým výkonem (příkonem), tak je otázka, s jakou pracuje účinností... (U Tesly se ta nižší účinnost při malých výkonech dá akceptovat, protože odměnou je pak 0-100 za 3s, ale tedy ani žádná odměna není :-) )
Rozbalit vlákno
0
22. 10. 2015 21:58
Chyba v technických údajích
V tabulce technických údajů motoru je hrubá chyba u rozsahu točivého momentu. Motor nemůže udržet max. krouťák 340 Nm až do 9900 ot./min jak je mylně uvedeno v tabulce.. Max.krouťák vydrží nejvýše do 3700 otáček a pak klesá, elementární fyzika platí i pro třícípou hvězdu.

Kromě toho nevidím důvod proč by maximum momentu muselo začínat až od 1 ot./min a nemohlo být už od nulových otáček. Čím je to způsobené ?
Rozbalit vlákno
0
Avatar - JohnST
22. 10. 2015 22:39
Elektromobil
A hura vsetci ekologovia vytiahnut penazenky a kupovat. >:D >:D
Rozbalit vlákno
0