V minulém díle jsme si ukázali velmi častý, ovšem z mnoha důvodů nesprávný postup výměny kola. V druhém videu navazujeme postupem správným v podání autoservisu. Pokud doma měníte kolo, vyhněte se hlavně následujícím chybám.
To isté pre SR :-) menil som doteraz vždy v servisoch, keďže pred panalakom to moc nešlo ... a nikto sa s tým "nehral" tak ako na videu VW group. Odkedy mením sám tak som ušetril kopec času a stresu s termínami a neochotou v servisoch ... plus si pri tom človek prečistí hlavu aj disky :-)
Ešte by som chcel poďakovať redakcii, že článok nie je rozdelený do 10tych sekcií (pre každú chybu-vetu zvlášť). Ďakujem!
by měli promítat povinně každýmu týpkovi, kterýho příjmají do pneuservisu /a vlastně i některým šéfům/. Protože když někdy vidím, co dělají s pneumatickým klíčem, tak mě jímá hrůza. >:-[]
Mažu jak šrouby tak i závity včetně dosedacích ploch ráfku i kotouče. Dělám to 10 let a nikdy se mi kolo neuvolnilo. Momentový klíč nepoužívám, pouze s citem dotahuji. Nikdy žádný problémy. Jednou jsem si nechal kola měnit a již to nikdy neudělám. Mechanik nasadil do pneu-šroubováku šroub a narazil do závitu kola a pustil utahovaní. Hrozný zářitek.
Je si autor jistý, že aplikace vosku na videu je korektní?
Podle [odkaz] (dílenská příručka k Phaetonu):
"... Make sure that only the centering area (arrow) and not the contact surface of the wheel is waxed. ..."
Krátký čas jsem pracovala v jednom neautorizovaném pražském autoservisu, kde se kola měnila naprosto správně . Zajímavé na tom je, že ten servis má jinak špatnou pověst a to v odbývaní práce. Jen na kolech a geometrii si dávali záležet >:D ( I když je fakt, že zrovna ta kola jsem měnila hlavně já, auta neodbývám. )
Presne tak, mam rovnaku skusenost v SR ,konkretne Poprad, NIKDE to nerobia takto podla postupu. KEd som im povedal,ze chcem ocistit dosadacie plochy a natriet pripravkom proti zalepeniu hlinikoveho kola ,tak na mna pozerali ako puci, potom to este priratali do ceny,ze to je nad ramec prezuvania.. Som sa s nimi hadal,ze toto ma byt robene pri kazdej vymene a je to standard servis, tak samozrejme keci ,ze sme najlacnejsi v okoli a toto nerobime. Ale je pravda,ze NIKTO to takto nerobi. Uz viac som nemal do akeho servisu ist, lebo nikde to nerobili spravne, tak si pneu menim sam pred barakom a raz za dva roky idem len prevazit pneu. Kaslem take servisy !!
znamej v servisu rikal, ze se mu párkrát stalo, ze manik prezul koncem brezna na letni a druhej den byl menit zpet na zimni, protoze zapomnel, ze jede ještě do alp na lyze ..
Nemám žiadne technické vzdelanie, ale kolesá si pravidelne - t.j. 2x do roka mením sám. Nie je to žiadne umenie. Trvá mi to na Ford Mondeu cca 30-40 minút.
Ešte jedna dobrá rada : Okrem toho zaistenia dávam pod auto, pri zdvíhaní, jedno koleso. Dôvod? Môže sa stať, že sa hever skĺzne, nebodaj praskne, spadne, to koleso váhu auta zadrží a tak by sa nemalo nič vážneho stať.
Ked si ochotny za taku pracu platit.... Rozky kupujes asi tiez nedopecene, lebo rano jepred pekarnou fronta, tak pekar nema cas sa s.at s pecenim, ved ledva stihne nechat vykysnut cesto a vyvalkat rozky :-!
Zavi by si mal ocistit dratenym kartacom staci na skrutke. Ale keby si velmi chcel....tak su aj kefky, ktorymi vycistis vnutorny zavit ( pre matematikov v matici >:D )
Kdo někdy měnil kola, tak si jistě všiml, že je velký rozdíl nový šroub a ráfek a obojí už zarezavělé po pár letech. Prostě to drhne. Proto sem tam mažu hlavně ten kužel a nikdy se nestalo, že by se šroub povolil, je to jen teoretický výmysl.
tak mi řekni, proč mají auta navržená na cirka 100kW OBVYKLE méně než 5 šroubů/matek na kolech? Já ti na to odpovím ... je to primárně o hmotnosti. Těžší auto musí mít na kolech více šroubů, protože na tento spoj působí jiné momenty síly, než na nákupní tašku. A hmotnost vozu jde obvykle ruku v ruce s výkonem vozu.
btw ... tobě asi nic neříká pojem nadsázka, že ne?
stěrače stírají, klakson troubí. V pneuservise stojí fronta a měnit kola celý den dá chlapům pořádně zabrat. Kdyby si měli hrát s každým kolem jak na videu tak by z toho zcvokli. To můžu já doma.
Já budu mít výměnu 5x za rok. Ke konci března, když se oteplilo, jsem dával letní sadu. O týden později jsem dával opět zimní, protože na poslední dva březnové dny se ochladilo a nechtěl jsem riskovat. Po dalším týdnu jsem dával opět letní. Na konci léta jsem přehazoval přední a zadní kola, protože předem se mi více opotřebovává. No a příští týden nasadím zimní :-)
Nevinil bych ve všech případech auto(pneu)servisy, že utahujou utahovákem a ne momentovym klíčem. Lepší utahováky maj nastavitelnej utahovací moment. Není sice tak přesnej, jako na momentovym klíči, ale co jsem tak vysledoval, je to tak max +-10Nm, což na utahování kol je úplně v pohodě. V servisu, kam chodím, to takhle dělaj. Prvních pár otáček závitu chytnou rukou, aby to nešlo přes závit a dorazej to utahovákem s momentem.
Momentak nie je hlupost, ked uz je niekto schopny identifikovat brzdovu platnicku, tak ak ju kontroluje, asi vie zistit, aku ma mat hrubku. Zhodit strmen, vycistit vedenie platniciek, skontroovat manzetu brzdoveho piestu a manzety voditok, zatuhle vycitit. A pri sladani dotiahnut momentakom, strmenenebyvaju dotiahnte velkym momentom, 25-35 Nm. A potom netrba menit "zvlnene kotuce ", najcastejsie je to spinava spodna vodiaca plocha platnicky alebo praskla manzeta vodiaceho capu strmena.
Celou dobu na tvoje prispevky reaguju prave s humorem ;-)
Driv mela velka cast aut jenom ctyrdiru a to i ta vykonna, i ta relativne tezka (kdyz jsi pristizen pri psani nesmyslu, tak z vykonu hned udelas hmotnost a z rezolutniho tvrzeni je razem "obvykle" :-) ). Naopak jsem ti na jednom priklade ukazal, ze i dnes muzou mit silna auta ctyrdiru a nicemu to nevadi. Naopak spousta tech slabych nakupnich tasek, jak jim rikas, ma dneska kvuli snizeni vyrobnich nakladu prave tu petidiru (protoze uz je skoro vsude) a rozhodne bych je kvuli tomu neodhadoval na silne vozy, stejne jako bych podle 4 der neposoudil vuz jako nevykonny.
Myslím, že pokud se bavíme o kolísavé síle, měla by být volatilní, ne voltalitní. Ale chápu, že kvůli tomu nikdo video předělávat nebude. Jinak super video, díky
šrouby se utahují do kříže. Pokud bych si šrouby označil po směru hodinových ručiček 1-5, tak je utahuji v pořadí 1-4-2-5-3. Tím se zajistí nejrovnoměrnější utažení.
U 4 šroubů a 3 šroubů je to jedno, protože to bývají nevýkonné káry.
suhlas... ono je to skor take ukazkove video ako ma vyzerat idealny stav.... ;-) .... ale realita sa velakrat nerovna stavu idealu.... aj ked teoria hovori zeby mala...... to smydlikanie vnutornej casti disku v mieste namahania od srub som ja za 15 rokov este v servise nezazil... a to som uz tych servisov par presiel... neviem ake skusenosti ma v tomto vacsina .... ale mna vybavia vzdy tak za 2 minuty a uz ide dalsi....
ale ako ukazkove video ako ma vyzerat idealny stav a idealna vymena ( se vsim vsudy ) samozrejme je to fajn a paradicka ... ono clovek musi vidiet ako vyzera ideal .... lebo az potom si uvedomi kde robi pripadnu chybu ;-) ....
"Muž, asi 75 kilo, který nesportuje a neživí se manuální prací". Já bych ještě dodal světlé barvy pleti, hnědé vlasy a oči, jeho oblíbené jídlo ať je pokud možno kuřecí maso a oblíbený televizní kanál třeba TV Barrandov. Jo a tředoškolák. ;-)
"Kdyby si měli hrát s každým kolem jak na videu tak by z toho zcvokli." :-!
Nemuseji to tak delat, to je fakt, muzou jit delat prachy na burzu s cennymi papiry.
říct, že před výměnou je dobrý okouknout kolo které se chystáte nasadit, jestli je pohledově ok. A když jsme ve fázi kolo pryč tak juknout na to jak je to s brzdovejma hadičkama nebo manžetama homokinetických kloubů. A před uložením právě sundaného kola zase provést pohledovou kontrolu. Někdy je v něm zapíchlej hřebík ale dokud je tam tak tlak drží. Všechno toto je na pár vteřin. A radit lidem blbosti typu kupte si momenťák na ty dvě přezutí za rok je blbost.
prijde mi to cele jako hodne spatny vtip, proc se teda delalo nejake prvni, zavadejici video, pripadne to samozvanemu, technickemu poradci SM vtipne? pochybuji o jeho normalosti...
Příspěvek po 7 letech, kdy tuto stránku znovu vytáhli na FB, ale nedá mi to se nepodělit.
Co je špatného? Třeba to, že když má u pistole blbě nastavený utahovací moment, tak matici ani křížovým klíčem nepovolím. Aktuální zkušenost.
Kola si přehazuji sám jen je jednou za rok nebo 2 nechám vyvážit. Na podzim jsem měnil gumy a tak byl pneuservis třeba. Teď jsem dával letní kola a ze 16 matic 3 nešly klíčem uvolnit ani silou odpovídající 100kg chlapovi. Nakonec pomohla až metrová trubka nasazená na křižák, kdy z druhé strany stála na klíči manželka. Píchnout někde na cestě, tak i když vozím rezervu, tak kolo nevyměním.
Takže tolik ke "kvalitě" pneuservisů. Fungují jen podle pravidla Zaplať a vypadni. :-(
tak kdyby mi nekdo menil takhle kola asi bych ho umlatil protoze polozit elektron paprskama na zem a zacit pucovat zevnitr takze se kolo soupe paprskama po zemi to bych nevydejchal a voska se nema davat na celou dosedaci plochu ale jen nas stred naboje a tim myxslim to co tam pucuje tim dratakem
Pneu si menim doma sam ( jedine si necham vyvazit ) kolesa dostanu najlepsiu starostlivost aku mozu. Na jednom aute menim aj olej a filtre. V ziadnom servise to tak poctivo neurobia, skusenost a povedal som si dost.
Spojitost s výkonem a hmotností není moc velký. Spíše je to o unifikaci v rámci celé automobilky. Kdysi automobilky většinou používaly 4 šrouby, pak většina postupně přešla na 5 šroubů. A roli hraje taky unifikace při kooperaci automobilek. Třeba Volvo řady 400 a V40/S40 měly čtyři šrouby nikoliv kvůli malému výkonu, ale kvůli tomu, že v prvním případě je to unifikováno s tehdejším Renaultem a v druhém s tehdejším Mitsubishi.
Ten středový kroužek na náboji taky mažu. Snadno tam přirezne i ocelové kolo.
Jinak když to nejde dát dolů, tak je nejlepší dát tam zpět zpět šrouby, ale nedotahovat, prostě jen třeba na dvě třetiny závitu, to auto položit znovu na zem, trošičku autem popojet, ono se to povolí a zas to zvednout a sundat.
Pokud reagujes na me, tak si poradne precti, na co reaguju ja ;-) Pokud ale presto trvas na svem, tak mne tedy porad, kdyz jsi zrejme od fochu, od jakeho VYKONU vozu se musi kvuli tomu dimenzovani sroubovych spoju pouzivat 5 sroubu/matic misto 4 (ukazatel "vykonne kary" podle uzivatele eLzyx). Dekuji predem.
Vezmou utahovačku na vzduch udělaj brrr brr a povolí, co povolit nejde, na to vezmou tyč. Zvedavj to samo na vlekém heveru na kterém se zvedne celý auto a po přezutí a vyvážení , což jim občas jde prachmizerně to zas utahnou utahovačkou bez dotažení momentákem. Auto shodí dolů a řeknou si 600- 1000 za 18" kola >:D >:D
A tam kde sou TPS čidla se modlíte, aby je při přezutí nepokur*ili
Lotusy jsou poněkud jinak pojaté stroje. Mají relativně slabé motory, ale lehkou stavbu, takže ve výsledku "spráskají" mnohem výkonnější stroje. I proto ty jejich menší modely nepotřebují pětidíru. Větší a silnější modely ji ale mají.
Hliniky neprireznou ( nestalo sa mi to za 25 rokov ani raz ) ale plechace ano. Buchat kladivom do pneu moze len....vpredu to musi masirovat cap riadenia, kordu to robi tiez fajn, potom moze mat take pekne bublinky. Stahovak lozisk pomoze ( staci rucny, ale koho to bavi, moze pouzit aj hydraulicky ) ,alebo ak mas cas, tak wd a ono sa to podda ;-)
Takto to nedělají ani živnostníci v pneuservisech...
Jednu chybku bych tam ale přecijen viděl. Drhnout středový kroužek PO očištění náboje je špatně, pořadí dává smysl jedině naruby. Stejně tak brát dráťák na lité kolo...
A stejně tak šrouby. Pokud jsou staré šrouby, tak pokud se nenamažou (a existují na to maziva), tak zatuhávají.
Po jedné zimě mi přirezlo kolo na středovém kroužku a to byl panečku mazec. Spíše bych ocenil video - jak správně sundat přirezlé kolo. Jak známo, co nejde hrubou silou, jde ještě hrubší silou. Ale rubat kladivem do auta na zvedáku není nejlepší nápad >:D:*)
Podložit špalíkem, například. Případně opřít hever na jiné než vyznačené místo - já ho například dávám vzadu pod misky tlumičů, vepředu pod uchycení ramen. Chce to trochu přemýšlet, aby to člověk nenacpal tam, kde se to může ohnout.
Budu rád za radu: měním kola sám a s originálním zvedákem není problém. Ale pokud chci použít hydraulický zvedák (pumpování), umístím na vyznačené místo, ohýbám místo spoje v oblasti prahu. Originální zvedák má výrazný výřez a opírá se spíše za tímto výstupkem, hydraulický zvedák má výřez v kolečku malý, takže aby se opřel o míst za výstupkem, ohne spoj. Existuje na toto nějaká vychytávka?