Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Video: Výměna kola podle správného postupu. Takhle se to dělá!

V minulém díle jsme si ukázali velmi častý, ovšem z mnoha důvodů nesprávný postup výměny kola. V druhém videu navazujeme postupem správným v podání autoservisu. Pokud doma měníte kolo, vyhněte se hlavně následujícím chybám.
Zpět na článek
23. 10. 2015 08:41
23. 10. 2015 08:47
23. 10. 2015 21:36
23. 10. 2015 23:33
23. 10. 2015 13:09
23. 10. 2015 18:07
23. 10. 2015 14:46
24. 10. 2015 19:05
26. 10. 2015 16:50
8. 11. 2015 11:16
23. 10. 2015 08:18
Dotaz: prahy, kam umístit zvedák.
Budu rád za radu: měním kola sám a s originálním zvedákem není problém. Ale pokud chci použít hydraulický zvedák (pumpování), umístím na vyznačené místo, ohýbám místo spoje v oblasti prahu. Originální zvedák má výrazný výřez a opírá se spíše za tímto výstupkem, hydraulický zvedák má výřez v kolečku malý, takže aby se opřel o míst za výstupkem, ohne spoj. Existuje na toto nějaká vychytávka?
Rozbalit vlákno
5
23. 10. 2015 08:43
Re: Dotaz: prahy, kam umístit zvedák.
Puk na lední hokej. Z jedné strany vybrání na kolečko (aby ti nespadl), z druhé strany drážka podle potřeby. Trvanlivé, levné, jednoduché
Avatar - Stejsn
23. 10. 2015 08:46
Re: Dotaz: prahy, kam umístit zvedák.
Podložit špalíkem, například. Případně opřít hever na jiné než vyznačené místo - já ho například dávám vzadu pod misky tlumičů, vepředu pod uchycení ramen. Chce to trochu přemýšlet, aby to člověk nenacpal tam, kde se to může ohnout.
Avatar - Barrichello
23. 10. 2015 08:48
Re: Dotaz: prahy, kam umístit zvedák.
Jasně, já tam taky dávám špalík a vybrat místo, kde je to zesílený, ne kde je jen tenkej plech podlahy
Avatar - KubikCv
23. 10. 2015 11:42
Re: Dotaz: prahy, kam umístit zvedák.
pokud chci auto zvedat panenkou tak je ideální zvedat za šroub nápravnice tam kde je nápravnice uchycená ke karoserii.
26. 10. 2015 14:29
Re: Dotaz: prahy, kam umístit zvedák.
Url:[odkaz]
23. 10. 2015 08:41
Krasa!
Ted jeste najit servis v CR (i autorizovany) kde to presne takhle delaji. :-!
Rozbalit vlákno
3
23. 10. 2015 08:47
Re: Krasa!
To isté pre SR :-) menil som doteraz vždy v servisoch, keďže pred panalakom to moc nešlo ... a nikto sa s tým "nehral" tak ako na videu VW group. Odkedy mením sám tak som ušetril kopec času a stresu s termínami a neochotou v servisoch ... plus si pri tom človek prečistí hlavu aj disky :-)

Ešte by som chcel poďakovať redakcii, že článok nie je rozdelený do 10tych sekcií (pre každú chybu-vetu zvlášť). Ďakujem!
23. 10. 2015 21:36
Re: Krasa!
Presne tak, mam rovnaku skusenost v SR ,konkretne Poprad, NIKDE to nerobia takto podla postupu. KEd som im povedal,ze chcem ocistit dosadacie plochy a natriet pripravkom proti zalepeniu hlinikoveho kola ,tak na mna pozerali ako puci, potom to este priratali do ceny,ze to je nad ramec prezuvania.. Som sa s nimi hadal,ze toto ma byt robene pri kazdej vymene a je to standard servis, tak samozrejme keci ,ze sme najlacnejsi v okoli a toto nerobime. Ale je pravda,ze NIKTO to takto nerobi. Uz viac som nemal do akeho servisu ist, lebo nikde to nerobili spravne, tak si pneu menim sam pred barakom a raz za dva roky idem len prevazit pneu. Kaslem take servisy !!
Avatar - Insolito
23. 10. 2015 23:33
Re: Krasa!
Krátký čas jsem pracovala v jednom neautorizovaném pražském autoservisu, kde se kola měnila naprosto správně . Zajímavé na tom je, že ten servis má jinak špatnou pověst a to v odbývaní práce. Jen na kolech a geometrii si dávali záležet >:D ( I když je fakt, že zrovna ta kola jsem měnila hlavně já, auta neodbývám. )
Avatar - Stejsn
23. 10. 2015 09:31
Dobrý jsou ty rady k utahování kola vší silou.
"Muž, asi 75 kilo, který nesportuje a neživí se manuální prací". Já bych ještě dodal světlé barvy pleti, hnědé vlasy a oči, jeho oblíbené jídlo ať je pokud možno kuřecí maso a oblíbený televizní kanál třeba TV Barrandov. Jo a tředoškolák. ;-)
Rozbalit vlákno
0
Avatar - KANKUNEN
23. 10. 2015 09:54
K mazání šroubů, jde hlavně o ten kužel
Kdo někdy měnil kola, tak si jistě všiml, že je velký rozdíl nový šroub a ráfek a obojí už zarezavělé po pár letech. Prostě to drhne. Proto sem tam mažu hlavně ten kužel a nikdy se nestalo, že by se šroub povolil, je to jen teoretický výmysl.
Rozbalit vlákno
7
Avatar - jenik1
23. 10. 2015 10:00
Re: K mazání šroubů, jde hlavně o ten kužel
Mažu jak šrouby tak i závity včetně dosedacích ploch ráfku i kotouče. Dělám to 10 let a nikdy se mi kolo neuvolnilo. Momentový klíč nepoužívám, pouze s citem dotahuji. Nikdy žádný problémy. Jednou jsem si nechal kola měnit a již to nikdy neudělám. Mechanik nasadil do pneu-šroubováku šroub a narazil do závitu kola a pustil utahovaní. Hrozný zářitek.
23. 10. 2015 10:10
Re: K mazání šroubů, jde hlavně o ten kužel
uz 20 let rezu na cirkularce a porad mam vsechny prsty....
23. 10. 2015 11:45
Re: K mazání šroubů, jde hlavně o ten kužel
sniper1719 >:D >:D >:D :yes:
23. 10. 2015 12:13
Re: K mazání šroubů, jde hlavně o ten kužel
a kolik jich mas? taky 11? [odkaz]
Avatar - rohYpnol
23. 10. 2015 15:22
Re: K mazání šroubů, jde hlavně o ten kužel
prsty kapitána igla v mrazáku?
23. 10. 2015 21:13
Re: K mazání šroubů, jde hlavně o ten kužel
Naprostý souhlas !!
23. 10. 2015 11:50
Re: K mazání šroubů, jde hlavně o ten kužel
Zavi by si mal ocistit dratenym kartacom staci na skrutke. Ale keby si velmi chcel....tak su aj kefky, ktorymi vycistis vnutorny zavit ( pre matematikov v matici >:D )
Avatar - KANKUNEN
23. 10. 2015 10:19
To je takový teoretický návod, něco jako
stěrače stírají, klakson troubí. V pneuservise stojí fronta a měnit kola celý den dá chlapům pořádně zabrat. Kdyby si měli hrát s každým kolem jak na videu tak by z toho zcvokli. To můžu já doma.
Rozbalit vlákno
4
Avatar - 3_diamanty
23. 10. 2015 11:17
Re: To je takový teoretický návod, něco jako
suhlas... ono je to skor take ukazkove video ako ma vyzerat idealny stav.... ;-) .... ale realita sa velakrat nerovna stavu idealu.... aj ked teoria hovori zeby mala...... to smydlikanie vnutornej casti disku v mieste namahania od srub som ja za 15 rokov este v servise nezazil... a to som uz tych servisov par presiel... neviem ake skusenosti ma v tomto vacsina .... ale mna vybavia vzdy tak za 2 minuty a uz ide dalsi....

ale ako ukazkove video ako ma vyzerat idealny stav a idealna vymena ( se vsim vsudy ) samozrejme je to fajn a paradicka ... ono clovek musi vidiet ako vyzera ideal .... lebo az potom si uvedomi kde robi pripadnu chybu ;-) ....
23. 10. 2015 11:54
Re: To je takový teoretický návod, něco jako
Ked si ochotny za taku pracu platit.... Rozky kupujes asi tiez nedopecene, lebo rano jepred pekarnou fronta, tak pekar nema cas sa s.at s pecenim, ved ledva stihne nechat vykysnut cesto a vyvalkat rozky :-!
Avatar - rohYpnol
23. 10. 2015 15:24
Re: To je takový teoretický návod, něco jako
jinými slovy, papír snese vše a v realitě každej čech na předepsaný postup serká... takže klasika. Česká >:-[]
24. 10. 2015 18:46
Re: To je takový teoretický návod, něco jako
"Kdyby si měli hrát s každým kolem jak na videu tak by z toho zcvokli." :-!
Nemuseji to tak delat, to je fakt, muzou jit delat prachy na burzu s cennymi papiry.
23. 10. 2015 11:58
Najlepsi vosk ma pan Wu.t.
>:D , ale preco ho euro kupuje v tube od pasty CU800 ? Asi nejaka chybka.
Rozbalit vlákno
0
Avatar - eLzyx
23. 10. 2015 12:01
ještě jedno pravidlo tam chybí
šrouby se utahují do kříže. Pokud bych si šrouby označil po směru hodinových ručiček 1-5, tak je utahuji v pořadí 1-4-2-5-3. Tím se zajistí nejrovnoměrnější utažení.
U 4 šroubů a 3 šroubů je to jedno, protože to bývají nevýkonné káry.
Rozbalit vlákno
13
23. 10. 2015 12:16
Re: ještě jedno pravidlo tam chybí
a co kdys mas jen centralni sroub?
Avatar - eLzyx
23. 10. 2015 12:32
Re: ještě jedno pravidlo tam chybí
tak máš unikát, protože se používá centrální matice.
23. 10. 2015 13:23
Re: ještě jedno pravidlo tam chybí
lol.. krasny burn eLzyx.... si rozotrel tunajsieho mazaka ako syrokrem :yes:
23. 10. 2015 14:03
Re: ještě jedno pravidlo tam chybí
Pěkně ti to nandal :-D, pořád se musím smát >:D
Avatar - Bully_
23. 10. 2015 15:05
Re: ještě jedno pravidlo tam chybí
Lotusy jsou taky nevykonne kary, mistre? :-)
Avatar - eLzyx
23. 10. 2015 17:45
Re: ještě jedno pravidlo tam chybí
Lotusy jsou poněkud jinak pojaté stroje. Mají relativně slabé motory, ale lehkou stavbu, takže ve výsledku "spráskají" mnohem výkonnější stroje. I proto ty jejich menší modely nepotřebují pětidíru. Větší a silnější modely ji ale mají.
Avatar - Bully_
23. 10. 2015 18:07
Re: ještě jedno pravidlo tam chybí
Nezlob se, ale tvoje uvaha o poctu der vs. vykon auta mne pripomina dobu, kdy jsme posuzovali sportvnost auta podle vysky cislice na tachometru >:D
Avatar - eLzyx
23. 10. 2015 20:12
Re: ještě jedno pravidlo tam chybí
tak mi řekni, proč mají auta navržená na cirka 100kW OBVYKLE méně než 5 šroubů/matek na kolech? Já ti na to odpovím ... je to primárně o hmotnosti. Těžší auto musí mít na kolech více šroubů, protože na tento spoj působí jiné momenty síly, než na nákupní tašku. A hmotnost vozu jde obvykle ruku v ruce s výkonem vozu.

btw ... tobě asi nic neříká pojem nadsázka, že ne?
Avatar - Bully_
24. 10. 2015 00:08
Re: ještě jedno pravidlo tam chybí
Celou dobu na tvoje prispevky reaguju prave s humorem ;-)
Driv mela velka cast aut jenom ctyrdiru a to i ta vykonna, i ta relativne tezka (kdyz jsi pristizen pri psani nesmyslu, tak z vykonu hned udelas hmotnost a z rezolutniho tvrzeni je razem "obvykle" :-) ). Naopak jsem ti na jednom priklade ukazal, ze i dnes muzou mit silna auta ctyrdiru a nicemu to nevadi. Naopak spousta tech slabych nakupnich tasek, jak jim rikas, ma dneska kvuli snizeni vyrobnich nakladu prave tu petidiru (protoze uz je skoro vsude) a rozhodne bych je kvuli tomu neodhadoval na silne vozy, stejne jako bych podle 4 der neposoudil vuz jako nevykonny.
24. 10. 2015 16:08
Re: ještě jedno pravidlo tam chybí
Spojitost s výkonem a hmotností není moc velký. Spíše je to o unifikaci v rámci celé automobilky. Kdysi automobilky většinou používaly 4 šrouby, pak většina postupně přešla na 5 šroubů. A roli hraje taky unifikace při kooperaci automobilek. Třeba Volvo řady 400 a V40/S40 měly čtyři šrouby nikoliv kvůli malému výkonu, ale kvůli tomu, že v prvním případě je to unifikováno s tehdejším Renaultem a v druhém s tehdejším Mitsubishi.
26. 10. 2015 16:08
Re: ještě jedno pravidlo tam chybí
Rapid je supersport, ked ma 5dier >:D
Avatar - eXp10it
23. 10. 2015 21:17
Re: ještě jedno pravidlo tam chybí
Nastuduj si dimenzování šroubových spojů a pak diskutuj.
Avatar - Bully_
24. 10. 2015 00:15
Re: ještě jedno pravidlo tam chybí
Pokud reagujes na me, tak si poradne precti, na co reaguju ja ;-) Pokud ale presto trvas na svem, tak mne tedy porad, kdyz jsi zrejme od fochu, od jakeho VYKONU vozu se musi kvuli tomu dimenzovani sroubovych spoju pouzivat 5 sroubu/matic misto 4 (ukazatel "vykonne kary" podle uzivatele eLzyx). Dekuji predem.
23. 10. 2015 13:09
voltalitní síla
Myslím, že pokud se bavíme o kolísavé síle, měla by být volatilní, ne voltalitní. Ale chápu, že kvůli tomu nikdo video předělávat nebude. Jinak super video, díky
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Uživatel_5340709
23. 10. 2015 13:29
Tohle video
by měli promítat povinně každýmu týpkovi, kterýho příjmají do pneuservisu /a vlastně i některým šéfům/. Protože když někdy vidím, co dělají s pneumatickým klíčem, tak mě jímá hrůza. >:-[]
Rozbalit vlákno
1
Avatar - vabis
23. 10. 2015 18:07
Re: Tohle video
stačilo by i v autoškole
23. 10. 2015 14:46
Výmena kolies
Nemám žiadne technické vzdelanie, ale kolesá si pravidelne - t.j. 2x do roka mením sám. Nie je to žiadne umenie. Trvá mi to na Ford Mondeu cca 30-40 minút.
Ešte jedna dobrá rada : Okrem toho zaistenia dávam pod auto, pri zdvíhaní, jedno koleso. Dôvod? Môže sa stať, že sa hever skĺzne, nebodaj praskne, spadne, to koleso váhu auta zadrží a tak by sa nemalo nič vážneho stať.
Rozbalit vlákno
5
Avatar - rohYpnol
23. 10. 2015 15:25
Re: Výmena kolies
tak kdybys měnil 4x do roka, tak bys asi byl unikát >:D >:D
23. 10. 2015 15:54
Re: Výmena kolies
znamej v servisu rikal, ze se mu párkrát stalo, ze manik prezul koncem brezna na letni a druhej den byl menit zpet na zimni, protoze zapomnel, ze jede ještě do alp na lyze ..
23. 10. 2015 16:58
Re: Výmena kolies
Aby si vedel tak 4x - aj dcére mením kolesá na aute!
24. 10. 2015 15:26
Re: Výmena kolies
Já budu mít výměnu 5x za rok. Ke konci března, když se oteplilo, jsem dával letní sadu. O týden později jsem dával opět zimní, protože na poslední dva březnové dny se ochladilo a nechtěl jsem riskovat. Po dalším týdnu jsem dával opět letní. Na konci léta jsem přehazoval přední a zadní kola, protože předem se mi více opotřebovává. No a příští týden nasadím zimní :-)
23. 10. 2015 15:50
Re: Výmena kolies
myslis, ze je na vymenu kol potřeba technicke vzdelani ?? >:D
Avatar - rohYpnol
23. 10. 2015 15:29
Nereálné teoretizování
Takto to nedělají ani živnostníci v pneuservisech...

Jednu chybku bych tam ale přecijen viděl. Drhnout středový kroužek PO očištění náboje je špatně, pořadí dává smysl jedině naruby. Stejně tak brát dráťák na lité kolo...

A stejně tak šrouby. Pokud jsou staré šrouby, tak pokud se nenamažou (a existují na to maziva), tak zatuhávají.

Po jedné zimě mi přirezlo kolo na středovém kroužku a to byl panečku mazec. Spíše bych ocenil video - jak správně sundat přirezlé kolo. Jak známo, co nejde hrubou silou, jde ještě hrubší silou. Ale rubat kladivem do auta na zvedáku není nejlepší nápad >:D :*)
Rozbalit vlákno
4
23. 10. 2015 16:07
Re: Nereálné teoretizování
Hliniky neprireznou ( nestalo sa mi to za 25 rokov ani raz ) ale plechace ano. Buchat kladivom do pneu moze len....vpredu to musi masirovat cap riadenia, kordu to robi tiez fajn, potom moze mat take pekne bublinky. Stahovak lozisk pomoze ( staci rucny, ale koho to bavi, moze pouzit aj hydraulicky ) ,alebo ak mas cas, tak wd a ono sa to podda ;-)
23. 10. 2015 17:27
Re: Nereálné teoretizování
Přirezlé kolo - povolit šrouby, rozjet auto a zahamovat. Utrhne se přirezlé místo a bez rubání kladivem a jiných drasťáren ;-)
23. 10. 2015 21:16
Re: Nereálné teoretizování
No nevím... Kopnutí botou (opakované) do pneumatiky střidavě po obvodu vždy kolo uvolnilo. Toto bych rozhodně neviděl jako problém.
24. 10. 2015 15:34
Re: Nereálné teoretizování
Ten středový kroužek na náboji taky mažu. Snadno tam přirezne i ocelové kolo.
Jinak když to nejde dát dolů, tak je nejlepší dát tam zpět zpět šrouby, ale nedotahovat, prostě jen třeba na dvě třetiny závitu, to auto položit znovu na zem, trošičku autem popojet, ono se to povolí a zas to zvednout a sundat.
23. 10. 2015 15:44
jezismarja, dyt zadny kolo nevymenili
a dali tam to puvodni
a pan redaktor si toho ani nevsim
>:D >:D >:D
;-)
Rozbalit vlákno
1
Avatar - moreczech
24. 10. 2015 14:12
Re: jezismarja, dyt zadny kolo nevymenili
Pan redaktor myslel totiž celou dobu na Tomášův "nástroj" :-)
Avatar - rohYpnol
23. 10. 2015 19:20
Bude i třetí video?
...a jak to dělají pneuservisy skutečně? >:-[]
Rozbalit vlákno
2
23. 10. 2015 20:44
Re: Bude i třetí video?
prijde mi to cele jako hodne spatny vtip, proc se teda delalo nejake prvni, zavadejici video, pripadne to samozvanemu, technickemu poradci SM vtipne? pochybuji o jeho normalosti...
Avatar - Barrichello
23. 10. 2015 22:08
Re: Bude i třetí video?
Vezmou utahovačku na vzduch udělaj brrr brr a povolí, co povolit nejde, na to vezmou tyč. Zvedavj to samo na vlekém heveru na kterém se zvedne celý auto a po přezutí a vyvážení , což jim občas jde prachmizerně to zas utahnou utahovačkou bez dotažení momentákem. Auto shodí dolů a řeknou si 600- 1000 za 18" kola >:D >:D

A tam kde sou TPS čidla se modlíte, aby je při přezutí nepokur*ili
Avatar - beibej
23. 10. 2015 23:14
mno ještě by neuškodilo
říct, že před výměnou je dobrý okouknout kolo které se chystáte nasadit, jestli je pohledově ok. A když jsme ve fázi kolo pryč tak juknout na to jak je to s brzdovejma hadičkama nebo manžetama homokinetických kloubů. A před uložením právě sundaného kola zase provést pohledovou kontrolu. Někdy je v něm zapíchlej hřebík ale dokud je tam tak tlak drží. Všechno toto je na pár vteřin. A radit lidem blbosti typu kupte si momenťák na ty dvě přezutí za rok je blbost.
Rozbalit vlákno
1
24. 10. 2015 09:28
Re: mno ještě by neuškodilo
Momentak nie je hlupost, ked uz je niekto schopny identifikovat brzdovu platnicku, tak ak ju kontroluje, asi vie zistit, aku ma mat hrubku. Zhodit strmen, vycistit vedenie platniciek, skontroovat manzetu brzdoveho piestu a manzety voditok, zatuhle vycitit. A pri sladani dotiahnut momentakom, strmenenebyvaju dotiahnte velkym momentom, 25-35 Nm. A potom netrba menit "zvlnene kotuce ", najcastejsie je to spinava spodna vodiaca plocha platnicky alebo praskla manzeta vodiaceho capu strmena.
24. 10. 2015 10:07
NH Car je ten autoservis
co se tam montovaly kradeny dily? no proc mne neprekvapuje ze kooperujou prave s auto.cz
Rozbalit vlákno
0
24. 10. 2015 10:43
Moment lze nastavit i na utahováku
Nevinil bych ve všech případech auto(pneu)servisy, že utahujou utahovákem a ne momentovym klíčem. Lepší utahováky maj nastavitelnej utahovací moment. Není sice tak přesnej, jako na momentovym klíči, ale co jsem tak vysledoval, je to tak max +-10Nm, což na utahování kol je úplně v pohodě. V servisu, kam chodím, to takhle dělaj. Prvních pár otáček závitu chytnou rukou, aby to nešlo přes závit a dorazej to utahovákem s momentem.
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Jethro
24. 10. 2015 13:25
Vzduchová pistole
Co špatný na utahování kol vzuchovou pistolí???
Rozbalit vlákno
0
24. 10. 2015 19:05
Vymena pneu
Pneu si menim doma sam ( jedine si necham vyvazit ) kolesa dostanu najlepsiu starostlivost aku mozu. Na jednom aute menim aj olej a filtre. V ziadnom servise to tak poctivo neurobia, skusenost a povedal som si dost.
Rozbalit vlákno
1
26. 10. 2015 16:50
Re: Vymena pneu
Tak já po zkušenostech v pneuservisech už raději sám i vyvažuju
25. 10. 2015 00:12
Aplikace vosku na dosedací plochy
Je si autor jistý, že aplikace vosku na videu je korektní?

Podle [odkaz] (dílenská příručka k Phaetonu):
"... Make sure that only the centering area (arrow) and not the contact surface of the wheel is waxed. ..."
Rozbalit vlákno
1
1. 11. 2015 22:07
Re: Aplikace vosku na dosedací plochy
Divam se na ty fotky. To je kua zlozita kara.
8. 11. 2015 11:16
kolo na zemi
tak kdyby mi nekdo menil takhle kola asi bych ho umlatil protoze polozit elektron paprskama na zem a zacit pucovat zevnitr takze se kolo soupe paprskama po zemi to bych nevydejchal a voska se nema davat na celou dosedaci plochu ale jen nas stred naboje a tim myxslim to co tam pucuje tim dratakem
Rozbalit vlákno
0

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud