Velmi překvapivý krok plánuje Peugeot a Citroën. Má v plánu zveřejnit spotřeby svých aut, odpovídající realitě. Je to dobrý nápad? A není to trošku podezřelé?
Co všude čtu, tak novináři, "veřejnost" bojují za to, aby spotřeby paliva udávaná výrobci odpovídala více realitě. A když to někdo chce udělat, tak je to špatně ? Spíš je podezřelá ta "péče" o PSA.
Autor má pouze vymytý mozek, no není divu, jsou tak dlouho úkolováni vedením ve prospěch některých značek, že už z toho mají vypěstován "syndrom lhaní".
A Peugeot Citroën rozhodně nejsou na Auto.cz preferované značky, žjo. Co si budeme říkat.
Je to od PSA GENIALNY TAH - ked uz investovali velke prachy do plnenia noriem, preco by to mali srkyvat??? Pochvalili sa patentami a popri laboratórnej spotrebe - tu uviest musia zo zakona, uvedu v zátvorkách aj realnu. Ma to mnotstvo vyhod:
- zaboduju u zákazníka, cestnost sa dnes len tak nevidi
- odchylky spotreby nebudu nejak drasticke, afera bola o emisiách...
- rypnu si do VW, zarezu do ziveho, ved su druhy najvacsi EU vyrobca a maju diesle, VW je ich najvacsi konkurent
- zrealnenie merani tak ci tak pride...
PSA nepodvadzal a mal by z toho vytlct nejaky kapital a nehrat sa na mrtveho brouka...
Skutečné spotřeby jsou v době internetu dávno zveřejněny. Stačí se podívat například na spritmonitor.de.
Peugeot 308 1.2 Puretech 96 kW. Normovaná spotřeba 4,7 až 5,2 litru podle typu karoserie a převodovky. Skutečná průměrná spotřeba uživatelů 6,9 litru (uživatel s nejnižší spotřebou 5,9, uživatel s nejvyšší spotřebou 8,3).
Peugeot 308 1.6 BlueHDi 88 kW. Normovaná spotřeba 3,2 až 3,9 litru podle typu karoserie a převodovky. Skutečná průměrná spotřeba uživatelů 5,0 litru (uživatel s nejnižší spotřebou 4,2, uživatel s nejvyšší spotřebou 5,8).
A tak bychom mohli pokračovat ...
Otázkou je, jakou metodiku chce PSA používat. Zda opravdu bude evidovat skutečné spotřeby svých uživatelů (např. vyčtením dat z řídicích jednotek při každé servisní prohlídce) nebo adoptuje další uměle vytvořený laboratorní jízdní cyklus.
Spritmonitor je plný vylhaných spotřeb, ale dalo by se to statisticky profiltrovat (Gaussova křivka) - odstranit extrémně nízké a extrémně vysoké spotřeby.
Dobře, místo aritmetického průměru můžeme použít medián, což je velmi robustní statistická hodnota. U Puretechu vychází medián 7,0 litru (průměr byl 6,9) a u toho BlueHDi vychází medián 4,9 (průměr byl 5,0). Čili vychází to víceméně stejně i po "profiltrování".
BTW Ty extrémní hodnoty nebývají vylhané, to pravdivé hodnoty extrémních uživatelů. Já jsem taky jeden z nich :-)
"... Spritmonitor je plný vylhaných spotřeb..."
No, možná, dejem tomu - ovšem stéle je to pro me mnohem důvěryhodnější údaj, nežli oficiálně deklarovaná spotřeba, uváděná ve "velkém" TP.
Když si porovnám dejme tomu Passat TDI (viz tato recenze zde na auto.cz)
[odkaz]
s mým Citroenem C5 III / 2.0 HDI, pak
C5: kombi o pohotovostní hmotnosti cca 1.780 kg, HDI 2.0/100 kW, 6°automatická převodovka. Oficiálně deklarovaná spotřeba 7,3 litrů / 100 km, dlouhodobě dosahovaná průměrná spotřeba za posledních cca 160.000 km (měřen celkový nájezd a celkové tankování za 4 roky) = 6,48 litru/100 km
Passat: kombi o pohotovostní hmotnosti cca 1.670 kg, TDI 2.0/176 kW, dvouspojkovej automat - a oficiálně deklarovaná spotřeba 5,4 litru /100 km?
Auta +- srovnatelné hmotnosti - a VW má při o 75% vyšším výkonu deklarovanou spotřebu o 35% nižší?
To někdo asi spadnul z višně, ne?
Navíc je tu ještě jedna věc - pokud vůz provozujete jako služební, berní úřad vám asi stěží uzná reálnou spotřebu +- 6,5 - 7 litrů /100 km, když v TP je deklarováno 5,5. A pokud služební auto najezdí nějakých 40-50 Tkm ročně, pak (při tomto modelovém příkladě a ceně nafty 30 Kč/litr) příslušná automobilka okrade každého firemního provozovatele o nějakých 15-20 TKč každý rok...
pokial tankuje plna plna viac menej na tych istych tankstelle, nie je co komentovat, akurat vediet ci je este auto sukromne, je pravidelny pendler alebo ma vyhodu 1% , kde sa nestara o nic a vacsina ani o palivo
nemalo zaujimavy je aj udaj o rychlosti daneho vodica na AB , 130-140-160...? zhrnutie do jedneho udaju -rychlo nic nenapovie, AB pri velkomestach je casto jedna velka pomaly sa plaziacia kolona, sever je prazdnejsi a plynulejsi
ohladne spotreby , inu spotrebu bude mat Nemec na rovinatom severe ako juzan od Frankfurtu k Alpam, detto mesto ako Hamburg, Berlin... kde viac stojis v zapchach a kazdych 100m semafor alebo mensie mesto, ktore so stastim prejdes na zelenu vlnu krizom krazom
A o tom to je. Benzin jezdi vetsinou kratke trasy po meste. Diesel dlouhe trasy - priklad, kdyz jezdim kolem komina tak mam 6,4 staci ale jit 400km a hned tam mam 5.5. Proto nekoho napadlo udelat stejne podminy na valcove zkusebne. Hned na to nekoho zase napadlo jak to obejit. To je furt dokola.
Znám lidi, co mají diesel na krátké trasy a já jezdím se zážehovým motorem (i když ne na benzín) dlouhé trasy. Není to úplně jednoznačné, jak se možná na první pohled zdá.
je treba uz konecne prestat s tym medom zakaznikom neustale mazat usta a zacat uz zverejnovat realne spotreby..... verim ze seriozni zakaznici to ocenia.... je predsa nad slnko jasnejsie ze ziadny 1,5 tonovy dizlovy kombik za 4,4 litra nepojde ani vo sne .... tak na co tato saskaren.... snad sa po dizlgejte uz otvoria oci aj vyrobcom aj ludom..... a zacne sa to tak nejak uz seriozne v tomto smere vyvijat .... zverejnenie realnej spotreby od PSA ma teda skutocne prijemne prekvapuje a tento postoj je chvalihodny :yes:
ja verim ze casom sa pridaju dalsi a dalsi vyrobcovia aut a nebudeme si musiet klamat ako male deti.... zatial najblizsie k realite su stale japonci.... tam je to niekedy ozaj len par deci rozdiel voci cislam na papieri
nestačí. Je kopec nedementov, ktorí sa v autách až tak nevyznajú a vyznajú sa v niečom inom, okrem toho uvádzanie nižších spotrieb je sofistikované (podľa eú normy), je sprevádzané masážou o dawnsajzingu a nových technológiách, takže mnohí tomu veria aj keď nie sú vypatlaní. Možno ty zas naletíš nejakému predajcovi vysávačov alebo chladničiek, keď ti povie, že nič nežerú ale vysávajú a chladia ako divé.
No co se stane? Člověk si to auto stejně koupí, žejo. Rozdíl mezi různejma autama bude furt dost podobnej jak na papíře, tak v reálu. Akorát prostě ten člověk bude jezdit o litr víc, než si myslel. A?
Nehledě na to, že upřímně řečeno znám nemálo lidí, co za tu papírovou spotřebu dlouhodobě fakt jezděj. Třeba mě:)
Stále veľa mudrlantov bude v krčme tvrdiť, že dlhodobo jazdia pod papierové hodnoty.
Keby som im dal však vo firme zaplatiť každé deci nad papierové hodnoty, tak by hneď obrátili. ;-)
A když pojedu pod, proplatíš mi to naopak ty? :-) Do toho bych šel, protože třeba já dle dotankování jezdím dlouhodobě o 0,6 pod kombinací a nad kombinaci se dostávám až v posledních dvou měsících, kdy mám výrazně vyšší počet krátkých tras v příměstském provozu než v minulosti.
Je to však také tím, že jde o EU4 atmosférický benzin, kde to opravdu sedí (a ani v EU5 atmosféře nebyl moc velký problém se pohybovat okolo udávané spotřeby). Když jsem ale jezdil v dieselu EU5, tak pod kombinaci jsem se nedostal ani ustálenou na dlouhých trasách po rovných okreskách předpisovou rychlostí. Tam to prostě nešlo za nic na světě. Takže ono také hodně závisí na tom, čím jezdíš. Pokud máš diesela, tak se nedivím, že nevěříš tomu, že někdo může jezdit pod továrními údaji.
Ale nie. Na dízli nejazdím. Mám aj staršiu atmosféru a tam sa mi veselo darí. Samozrejme, keď nejazdím ako zbesilý tur - brzy/plyn.
U nových áut je to však iná pesnička. A za pár rokov, v údajoch o spotrebách, aj ich labutia pieseň.
A to jsme přesně tam, záleží, o jaké auto se jedná. I u moderních EU5 atmosfér se dá dosáhnout udávaných spotřeb (pochopitelně to není tak jednoduché jako u EU4, EU3 a dál). A samozřejmě jde o trasy. Mně trvalo 1,5 roku co jsem to auto měl (EU4 atmosféra), abych vyjel první nádrž nad udávanou kombinaci. A to jsem musel jezdit více krátkých tras do 10km, příměstský provoz a městský provoz, dokonce i v poměrně chladném počasí. Teď jezdím především mnohem více města (a opět relativně krátké trasy) a hned jsem skoro o litr výše než je můj dlouhodobý průměr.
No tak koukám, že tady se preferuje podvádět. VW nám lže - podvádí, ale zdejší novináři se jej budou zastávat, až hanba. Ale když (zdejšími škrábalisty nenáviděný) PSA chce uvádět skutečnost, tak jej ještě zdejší pisálkové nakonec ukamenují. VW nám lhát může, protože to dělá VW - tak je to svaté, i kdyby nám lhal tisíc krát - ten nikdy nic špatného přeci neudělal.... :-O >:D:-!
Je celkem jasné, že Citroen nezačne tyto reálné spotřeby uvádět v TP. Podle mě ani nezačne sbírat data z provozu, protože tam by nebylo možné dát číslo při uvedení nového modelu. Čekám dvě věci:
1) upustí od praktik typu přefukování gum a lepení spár
2) přijde s jiným měřícím cyklem
Jak má vypadat správný měřící cyklus, to je jiná diskuse... pokud bychom chtěli reálná čísla, pak dříve či později narazíme na to, že měřící cyklus pro městské auto a manažerský sedan by měl být odlišný... a pro manažerský sedan v Německu a Švýcarsku zase odlišný.
Spáry se přelepují na autě při tzv. dojezdové zkoušce (čím větší dojez, tím menší jízdní odpory) z které se následně určuje jakou silou působí dynamometr proti otáčení kol vozidla při vlastní zkoušce spotřeby/emisí. Takže spáry se samozřejmě nepřelepují na dynamometru, ale na voze.
Takže valivý odpor pneumatik je tam započten dvakrát? Jednou z dojezdové zkoušky a jednou reálně mezi kolem a válcem? A ta dojezdová zkouška se dělá z jaké rychlosti, on totiž jízdní odpor vzduchu je do cca 80 km/h zanedbatelný.
"... odpor vzduchu je do cca 80 km/h zanedbatelný."
To myslíš vážne? Som zvedavý, čo by si hovoril, keby som ťa priviazal na strechu (kvôli aerodynamike poležiačky) a osemdesiatkou povozil 50 km?
Není započten dvakrát, je započten jednou a to ještě velmi nerealistickou hodnotou, protože automobilky při dojezdové zkoušce přehušťují pneu, používají povrch s minimálním třením, zkušební dráhu mají z kopce, přelepují spáry, používají speciální maziva, nasazují úzké galusky, nastavují nulovou sbíhavost kol a celou řadu dalších fíglů aby snížily tento valivý odpor (i aerodynamický) na absolutní minimum. Dojezdová zkouška se dělá ze 120km/h, protože to je i max. rychlost, která se simuluje na válcích při zkoušce NEDC. Tady to máš popsané:
[odkaz]
Jo a aerodynamický odpor při 80 km/h je zhruba stejný jako valivý odpor (samozřejmě záleží na typu vozidla, ale pro běžný osobák to platí), takže zanedbatelný není ani omylem.
Pokud ze 120 pak by to jakýsi smysl dávalo. Ta zanedbatelnost vzdušného odporu do 80 km, je v tom ze do této rychlosti se prakticky nemá šanci projevit jakékoliv přelepení spár. Ve 120 už teoreticky ano.
Význam to přelepení má samozřejmě i v 80 km/h, proč myslíš, že se vymýšlí speciální helmy, obleky/látky, výplety kol a celé rámy pro cyklistické časovky, kde se té 80 dosahuje jen zřídka? Je to prostě sada podvodů, kde každý ubere na spotřebě desetinky, ale ve výsledku jsou to litry.
jasně, ale u auta v rychlostech do 50 km v hodině tvoří podíl valivého odporu k odporu vzduchu cca 70%. Většina cyklu NEDC se odehrává do těchto rychlostí, při Cx 0,3 přelepení spáry má vliv tak 0,000nic, stále v tom nespatřuji nějaký zásadní vliv. To by měla daleko větší vliv samotná jízdní zkouška. Pokud by měla probíhat z rychlostí okolo 120 km za hodinu na živičném úplně rovném povrchu musela by taková dráha mít několik km (rozjezd/dojezd). do toho ještě vstoupí vítr, hustota vzduchu a jiné dopředu neovlivnitelné faktory a přelepené spáry jsou ty tam.
Obecně se traduje, že tyhle a mnohé další praktiky jsou legální a tak je dělají všichni. Proč to dělají, aby klamali zákazníka? Ne, hlavně proto, že z udávané spotřeby prodaných aut se počítají emise CO2 a podle nich se odvádějí pokuty v případě, že průměr automobilky překračuje hodnotu stanovenou naší drahou EU.
Tento článok je výplodom chorého mozgu. Neviem, či je jeho autorom ten, kto je uvedený ako autor, alebo hlavnú myšlienku vyplodil niekto iný, jednoznačne však dotyčný potrebuje karanténu a dôraznú liečbu.