Ač se dnes stále vyrábějí auta s dvouvláknovou žárovku H4, hitem současné doby jsou diody. Vrcholem osvětlovací techniky jsou Matrix LED, případně ještě pokrokovější Laser LED.
Mám třetí vůz s xenony. Při (hloupém) celodenním svícení poklesne u bixenonů časem jejich světelný tok tak, že je vhodné je cca po 180 tis. km vyměnit. V dalším voze mi (potkávací) xenony odešly jeden po druhém během měsíce cca po 200 tis km a to najednou bez pozorovatelného předchozího snížení svítivosti. Nikdy jsem v žádném voze nepotřeboval měnit VN měnič. Žárovky H4 naproti tomu vydrží cca 50 tis km, potkávací žárovky H7 jen cca 15 tis km. Nevěřte pohádkám, že je třeba oba xenony měnit najednou. Když koupíte stejný typ od stejného výrobce (ceny jsou okolo 300Kč), je i barva světla stejná. A jejich výměnu je schopen člověk zvládnout i sám (samozřejmě není-li levý na obě ruce).
Xenony je nutné měnit v páru protože u aut, kdy je složité se tam dostat a musí se sundat i nárzaník atd stojí ta práce mnohem víc než ta druhá výbojka >:D
Jezdím často a rád v noci. Důvody jsou jasné, na silnici není tolik blbců, cesta probíhá pohodovějším způsobem a v cíli jsem rychleji, než ve dne. Spokojená a neunavující jízda má předpoklad, a tím je dobře vidět. Když necháme stranou naše individuální předpoklady, tak co se týká jednotlivých vozů, zatím asi nejlepší světlomety byly ty, kde je xenonová výbojka potkávacích světel přímo instalovaná v dostatečně velkém parabolickém reflektoru a nepřepíná se na dálkové světlo. Dálkové světlo nechť je vybaveno běžnou halogenovou žárovkou ve své vlastní (menší) parabole. Tato kombinace svítí rozhodně lépe, než tzv. bixenony s čočkou, která se časem zapráší vně i uvnitř a výsledký světelný tok s časem silně poklesne. To už je lepší světlomet ze starého Favoritu, který byl velký a když se osadil nepovolenou žárovkou H4 100/110W, tak svítil opravdu hezky. Svezl jsem se i s Audinou s LED světlomety a konstatuji, že single xenony v opravdovém plnoformátovém světlometu svítí lépe.
Jenže to je jen jedna stránka věci. Tou druhou je business, kdy je třeba lidem vnutit složitější a zejména dražší řešení, aby ekonomika mohla pokračovat ve svém samoúčelném růstu růstu. Jenže ani strom neroste do nebe a obávám se, že pokud nezabráníme negativnímu vlivu ekonomistů na všechny oblasti lidského života, tak náš příští vůz může být jen volský potah a osvětlením smolná louče.
Souhlasím. Taky mám Xenony ve velkém reflektoru (u nižších výbav bývá osazen halogeny) a dálkové zvlášť a svítí perfektně. A to svítí i za dne a mají nalítáno 250 000 km. Zato pseudoxenony v OII svítí v noci jako bludičky. Úplně nejhorší světla mají obecně japonská auta. Nevím proč ale mám zkušenosti z Hondou, Toyotou a Mitsubishi (vše halogen) a všechno tragedie.
Predpokladam, ze pri japoncoch myslis na H4 a H7. Na predchadzajucom, talianskom, aute som mal bi-xenony a kvoli povinnemu dennemu svieteniu svietili non-stop bez akehokolvek problemu az do 150.000 km, ked auto prevzal dalsi stastny jazdec. Teraz mam japonske s full LED a oproti bi-xenonom, ktore svietili vynikajuco, je to obrovsky pokrok.
Dneska se dá za pár korun koupit LED sada s výkonem jako xenony, už i lepším a je vyřešena životnost apod. Jen u nás v ČR nedostupné. Sám provozuji k plné spokojenosti.
Napis mi kdyztak na mail: 6u94343@gmail.com
Uz dva roky testuji vsechny nove modely LED sad, ktere prijdou na trh a pro neznalce to muze byt zklamani, ptz i me samotnemu trvalo vice jak rok, nez jsem pochopil princip fungovani celeho vyrobniho a prodejniho procesu cinskejch manufaktur, ktere jsou i hlavnimi vyrobci a dodavateli LED zarovek do celeho sveta, aniz by to cloveku dochazelo. Na 2 autech ze tri provozuji LED sadu jako nahradu za klasickou zarovku k plne spokojenosti.
Xenony na potkávačky nemám rád. Z pohledu řidiče je to sice paráda, ale jezdit se proti tomu nedá. A to především proto, že lidi ty světla neservisujou a oslňujou tak protijedoucí nepřiměřeně moc. Proto za mě do potkávaček xenony NE.
V článku je pár docela zásadních chyb. Například (citace):
- "...výměna výbojky není úplně snadná kvůli transformátoru, který mění běžné napětí 12 voltů na cca 60.000 voltů.."
(jednak zapalovací napětí bývá výrazně nižší, a navíc netuším v čem by přítomnost transformátoru měla tak zásadně komplikovat výměnu výbojky
- "...kužel světla je v Evropě asymetrický. A to tak, že v našem případě je pravá strana kužele zvednutá přibližně o 30 stupňů..."
(informujte prosím dotyčné odborníky že ten úhel je ve skutečnosti 15°)
- legrační je i vysvětlení principu funkce laserového světlometu. Zdrojem jeho světla opravdu není laserová dioda, ale především ten kousek luminiscenčního fosforu. LD slouží pouze k jeho excitaci.
- pixelový světlomet "...To znamená, že světelný kužel dorazí od zdroje k objektu, u něhož požadujeme zastínění, přeruší se a za objektem (vozidlem) zase pokračuje dále...."
(Takovou pitomost snad nikdo nemůže myslet vážně)
atd.
Nemohl by prosím psát takové články někdo, kdo tomu opravdu rozumí ?
Ještě bych dodal, že v článku zcela chybí předpokládaná životnost LED osvětlení, pokud už je teda zmíněna životnost xenonů a taky cena výměny.
Například na mercedesu E jsem viděl problémy s LED již po 110 tis. km. Pravda, byl to nevypovídající vzorek 1 auta. Takže ono to nebude tak černo-bílé.
Jo to je pravda. LED nejsou zdaleka tak nesmrtelné jak se nás výrobci snaží přesvědčit.
Mimochodem když jsme u ledek, hodně bych se přimlouval kdyby se konstruktéři zadních LED svítilen obtěžovali zvýšit frekvenci PWM modulace nad hranici kterou vnímají lidské oči (i ty citlivější) Na některé auta nejde v noci zezadu vůbec koukat jak to hnusně bliká do očí. Typicky třeba koncern - Pasata poznám v noci na kilometr před sebou - pokud je policejní je to dobře ale vidění to fakt ruší. Podobně ruší i nízká frekvence PWM modulace osvětlení přístrojů
mě odešla na A6 půlka světla co je v blatníku. Opravit to jednoduše nejde, takže výměna světla za 5 tisíc ( už je to 5 roku zpátky, tak teď jsou třeba levnější), takže předpokládám, že jestli odejde přední Matrix LED tak to může bejt pěkně drahý
Nevím co se vám na tom nezdá. Ano úhel je 15 stupňů. Moje chyba. K tomu xenonu, myslím, že většina lidí ho doma fakt nemění. A to startovací napětí je správně. S tím přeskokem světla je to asi fakt blbost. To také opravím. Jo startovací napětí je tuším jen 20 000 voltů.
K tomu zdroji laseru. ten fosfor přece sám o sobě nesvítí. Původním zdrojem je v tomto případě také dioda. Myslím, že tohle blbě není. Pouze to není tak přesně řečeno.
Právě že ten fosor opravdu svítí sám o sobě. Svítí nekoherentním, tedy "nelaserovým" světlem, které vzniká při kvantovém přeskoku elektronů na nižší energetické hladiny uvnitř fosforu. Laser tam jen dodává potřebnou energii pro tenhle proces. Princip záření je velmi podobný zářivkám nebo bílým LED diodám.
U laserového světla sice část modrého světla z laseru skutečně projde i skrz průsvitný fosfor, ale ta už jen mírně dobarví výsledný paprsek
Jde o to, že ten světelný senzor sám o sobě neobejde případnou blbost řidiče. To by tam totiž nemohla být volitelná poloha pro stálé denní svícení, nebo poloha pro parkovačky.
Jak chceš zajistit, aby to měl každý trouba imrvére na poloze využívající světelný senzor?
V rendlíku captur nemůže sedět nikdo, kdo by tě byl schopen pochopit. Pokud by byl takový polovodič alespoň trochu inteligentní, tak především by neseděl v rendlíku. :-!
Takových expertů co jezdíl na denní svícení, což sou LED bludičky i za šera je.....nejhroší že minulou sobotu byli i tací, co s tím jezdili v té mlze. Magoři
Hlavně by to chtělo denní svícení, které svítí... ne že tam jen žhne pět LEDek. Ty after-market pásky, co si lidé kupují na staré Fábie jsou úplně na nic. Hlavně že ušetří 0,02 nafty na 100 km!
Oni i některé tovární DRL přímo ve světlech sou bludičky.....Navíc sem zvědavý na výdrž. Už umí Atomotive Lightning světla do kterých neproniká vlhkost? Protože jinak to má životnost tak dva roky ani ne >:D
Kvalitní svítidla vydrží hodně a vlhkost nehrozí. Předchozí majtel mého Accorda je tam dal a já je už nesundal, protože to nevypadá vůbec špatně a funguje jak má.
Nikdy nepochopím, kdo vymyslel legislativu na denní svícení. Automobilky se naučily tyto světlomety dávat často do předního nárazníku, např. Octavia II má denní svícení vedle mlhovek atp.
Přitom tohle je jednoznačně zlé, protože s ohledem na podélný profil cest to znamená, že světlo od protijedoucího auta vidíte mnohem později. Takže celé dení svícení zcela postrádá smysl.
Nechápu, proč je možné umisťovat denní svícení v podstatě "kamkoliv" 8-s8-s
Souhlas. Z pozitivní myšelnky denního svícení se stal paskvil.
Přední světla zcela nevhodně umístěná a lidé je používají "dokud vidí".
Zadní světla nesvítí vůbec, což za šera či deště je ta nejhorší možná kombinace.
Na druhou stranu, na vině je především lidský faktor mezi sedačkou a volantem.
A večne slepí policajti. Úplne ignorujú domácich kutilov, čo si ich namotujú tak, ako sa im páči, prípadne kde sa dá. A potom tu je kasta, čo si ich vyskladajú z rádioamtéra.
Je to jen další "kur itko", které má za úkol hlavně oslnit kupce, aby zaplatil víc za vlastně horší auto.
Jak napsáno - H4 svítí výborně... jen je to dané plochou světlometu - zrcadla.
Ano, jsou případy, kdy jsou žádoucí malá světla.
Optimálním řešením jsou tzv projektorová světla, kdy tvarování paprsku není "prací" zrcadla, ale série čoček... za nimi obvykle bývá žárovka H1... a jako celek to poskytuje cca +30% světla, navíc precizněji distribuovaného...
Tyhle serepetičky jsou na úrovni ovládání rádia a navigace hlasem... někdo to chce jako hračku, ale skutečnou výhodu to nepřináší.
Částečně ano, třeba Golf VI svítí se standartními světly naprosto výtečně. On si to nakonec uvědomil i výrobce, takže Golf VII svítí se standatními světly mizerně, aby si zákazník musel připaltit za xenony...
Nicméně pokrok nezastavíš a věřím, že kvalitní LED. např. od Opelu nebo Mercedesu, jsou ve světelné technice mnohem dál než kvalitní H4/H7. U nás třeba jezdí Mokka s LED a svítí opravdu nádherně. Opel má fakt povedená světla.
Ale já nechci zastavovat pokrok... to, co říkám je, že tohle není pokrok. Nepřináší to zvýšení uživatelské hodnoty...
Měl jsem dlouhodobě v užívání dvě auta s xenony - a už po tom prvním jsem říkal "nikdy více"!
Bohužel výbavu toho druhého jsem nedokázal ovlivnit. :-(
Za jasné noci to svítilo hezky... skoro tak dobře, jako "okaté" Fiat Punto II s H7 (ano, tam je ale žárovka spotřební materiál...).
Já ale potřebuju jezdit pořád... denně... i v zimě! Překvapivě.
Kdo někdy jel delší trasu v noci za hustého sněžení s xenony, tak ví o čem mluvím. Jednou jsem se vracel přes noc z Itálie... a hustě sněžilo celý Alpy = několik hodin... a mně normálně slzely oči.
Slzy mi tekly po tvářích jak nezletilé u koncertu Kelly Family... :-!
No nevím. Minimálně za běžných podmínek třeba Mokka svítí podle mě lépe než kdyby měla běžné H4/H7. Navíc barva světla je pro oči velmi příjemná, navíc opravdu neoslňuje ani protijedoucí. V energetické náročnosti vidím taky přínos.
Kvalitní LEDky podle mě přínosem jsou. Ale otázkou, jeslti ten přínos stojí za tu cenu...
A určitě by mě zajímalo, jak je to za zhoršených klimatických podmínek. Veřejné osvětlení typu LED má totiž jednu vlastnst, že jaklime je sychravo, tak je na ulici tma. Jinak řečeno - jak dobře prostupuje LED světlo mlhou, deťovými kapkami?? Tohle by mě VELMI zajímalo a výrobci (bůh ví proč) mlčí stejně jako testy...
Tak za mě halogeny už nikdy. Je to pravěk a je třeba jít dál. Nevím jak u jiných značek, ale v nové X5 svítí LED světlomety špičkově a přínos tam je. Navíc příplatek 37tis. byl v pořizovací ceně zanedbatelný.
rohYpnol, presne ako píšeš - svietia nádherne. Mám dojem, že v automobilkách sa viac venujú efektnému osvetleniu, ako iným veciam. A koľko takéto svetlá potom stoja, je fakt na zamyslenie.
s tym nesuhlasim ...po prve teplota farby xenonu resp led svetlometu je ovela prijatelnejsia pre ludske oko ako zlte klasicke svetlomety - jednak lepsie rozoznavas pri bielom svetle farby a jednak menej unavuje oko ......... po dalsie sasdni si do auta s kvalitnymi xenonmi resp ledkami a potom nazad a garantujem Ti ze rozdiel poznas .... ale pisat ze dobre urobeny orojektor svieti rovnako dobre ako dobre spraveny xenon je uplne odveci .....posad sa do novej toyoty auris s xenonami .... dialkove tam svietia ako runway pre lietadlo ...
Hmm.. tak pak jediné, co mě napadá je, že xenony Range Rovera r.v. 2003 nestály za nic... a zejména xenony Passata r.v. 2013 jsou mizerný a hrubě podprůměrný.
S těma jsem najezdil cca 100tis km... a byl to děs běs.
Za jasné noci na dálnici - OK.
V zatáčkách a v kopečcích... při dešti nebo nedej bóže sněžení - pomsta Allahova.
flepper: nesouhlasím. Alespoň pokud srovnávám osvětlení co mám doma tak světlo z edisonova žhavého drátu je mi vždy daleko příjemnější než jakákoliv LED nebo výbojka.
Tak snad už budete spokojenější. S tím pixelem je to fakt blbost. Blbě jsem tomu porozuměl. Nicméně, že to umí zastínit až u objektu tak skutečně je. jen to světlo dál nepokračuje.
No řekl bych že no nezastiňuje až u objektu - tedy že paprsek neskončí najednou před objektem - ale zastiňuje nějaký prostorový úhel s obdélnkovým průmětem
Mně tedy systémy umožňující mít zapnutá dálková světla i s auty kolem, pokud samozřejmě fungují, přijdou jako významný pokrok. Vem si situaci, kdy jedeš řekněme po první třídě, nic moc provoz, ale v protisměru je každou chvíli auto. Jsem pak nucený jet na potkávací a rozhodně vidím hůř než se zastíněnými dálkovými.
Pominu fakt, že odborníci nepochybně najdou v článku 1000 a 1 chybu. Nicméně z hlediska běžného čtenáře je to konečně docela zajímavý článek. Konečně něco, co není opsáno z jiných stránek, konečně něco, co není jen odkaz na youtube...
Takže vidno - když se chce, tak to jde... Já si jen povzdechnu, proč jsou tady takovéto články sváteční?? 8-s >:-[]
P.S. Zřejmě tak trochu PR (nebo převzaté PR foto)? Nevěřím tomu, že by tato slečna [odkaz] chodila do práce na linku s makeupem >:D >:-[]
Hadam neveris, ze mlade atraktivne baby z reklamy na pokladnu v Lidl alebo sexi mamy z reklamy vo veku okolo 25 rokov stihli uz porodit 3x deti-z toho minimalne jeden pubertak a v reklame zvladaju vsetko oprat, poupratovat a vybavit si este aj uver, mat vzdy ciste auto, pokosene, upratane :-)
Fakt? Bo takovýhle nádhery na lince bych nestrpěl kvůli nárůstu počtu vyrobených zmetků. Zaměstannci mají čumět po výrobcích a ne po kolegyních >:-[];-)
S ohledem na skutečnost, že světlomety mají v sobě spousty stínítek/clon by mě zajímalo, jak je to s mechanickou odolností. VIbrace a české silnice dají zabrat ledasčemu a docela bych měl obavy, že se takovýto světlomet zkrátka "vysype"...
Re: Dotaz na životnost (mechanickou) typu matrix-LED
Sám tvrdím, že výrobcovia robia naschvál tak biedne základné svetlá, aby si si musel priplatiť za drahé bixenóny/full-LED atp. Ale že sa to naschvál robí tak, aby sa to na zlých cestách vysypalo, to už je trochu konšpiračná teória. Skrátka Nemci logicky ladia autá hlavne na svoje cesty a zrejme netestujú na českých/slovenských tankodromoch. Ostatne podobne je to aj s run-flat gumami: u nás takmer povinnosť vymeniť pri kúpe nového BMW RFT za klasiku, aby sa Ti nerozkývala protéza, kdežto v Nemecku to skoro nikto nerieši.
Re: Dotaz na životnost (mechanickou) typu matrix-LED
Ahoj,
Ve více-segmentových matrix světlometech žádné pohyblivé části nejsou. Celá hra se stíny probíhá pouze zapínáním a vypínáním LED (jednotlivě či skupiny). Pokud umí systém udělat segmenty dva s L profilem uprostřed, tzn. každý světlomet vytvoří půlku světleného obrazu a mezi nimi je tmavá díra na auto, pak clonění v modulu zastupuje váleček, který se točí a vytváří tak různé kulisy, zdroj může být jak LED nebo Xenon. Takové řešení se běžně ale jako Matrix neoznačuje, je to součástí AFL (Adaptive Forward Lighting).
Jinak životnost LED je ošemetná věc. Každý výrobce dělá zrychlené zátěžové testy (klima, vibrace, přepětí atd.), ale furt to jsou jen testy, reálnou spolehlivost ukáže až čas. Třeba LED v zadních svítilnách trpí hlavně na vlhkost. V předu je zase problém s chlazením a tepelnou degradací zdroje. Hlavně u highpower multi-chip LED pro potkávací a dálkovou funkci se opravdu s 50 000 hodin počítat nedá.
Re: Dotaz na životnost (mechanickou) typu matrix-LED
Pointou Matrix LED je právě odstranění mechanických stínítek. Takže se nerozbijí, nezabírají prostor a nejsi omezený jejich počtem. Nemusí pak mít ani mechanické natáčení.
Prozatím je jediný důvod náhrady světlometů s xenony LEDkovými hlavně o designu světel, nikoliv o zlepšení svítivosti či životnosti.
Kvalitní bi-xenonové světlomety s pořádným průměrem čočky svítí lépe než LED světla a to ve všech režimech. To jen výrobci se nám snaží prodat horší a dražší techniku.
Takže dnešní auta nižší střední či střední třídy, která měla v předchozích generacích výborně svítící xenony, byly nahrazeny sice na pohled efektivnějšími, ale jinak hůře svítícími LED světly. LED světla jsou bodový zdroj, které mají velmi málo rozptýleného světla. Kužel je tak výrazně ohraničený a má malý dosah jak na potkávací, tak i dálková světla.
A životnost výbojek? Běžně vydrží i 150tis. km při denním svícení. A cena za výměnu páru mezi 2-3tis Kč je pakatel.
Kolik je reálná výdrž LED světel? Už jsem viděl dost mrkajících Audin s předními LED světly. A že by v servise měnily jen poškozenou LEDku? Ona bude chyba v celém modulu. Takže když dojde k poškození LED světla, také mi vymění modul s LEDkama za 3tis, jako je cena za pár xenonových výbojek?
A jak je to se spotřebou LED světlometu? Modul je totiž potřeba dostatečně chladit. Protože i v tom xenony také vynikají.
nedavno jsem byl na seminari, kde se taky probirala zivotnost podsviceni displeju bilymi LED.
standardni zivotnost 50tis hodin (pokles svitivosti na 50%) při teplote 20C, ale při 70C uz jenom 3tis hodin..