Zdá se, že jsem jediný, kdo bude mít negativní názor. Zaznamenal jsem výtku bezpohlavnosti u NSX. A tohle má oproti ní nějaké pohlaví? Když pominu absurdní, prvoplánové, až komixové proporce s žádnou kabinou, nesmyslně dlouhým profilem a hot-wheelsovými proporcemi kol, je to ocucané, beztvaré a to i vedle AMG GT a to je co říct.
Ale hlavně - s parádního, ikonického sporťáku to máme granturismo. Tak kvůli čemu je ten jásot? :-O Kodozda mě opět nepřesvědčila, alespoň že ta MX-5 se povedla. ;-\
Nehádam sa, možno pre japanofilov má status legendy (aj to myslím len generácia FD), lenže vo všeobecnosti nedosahuje statusu MX-5ky, ani image iných japonských športiakov z 90. rokov ako NS-X, Celica, Supra či 3000GT.
RX-7 není legendou Iudexi? >:-[] A můžeš mi teda prosím vysvětlit, proč hezké kusy stojí tak hrozné peníze? :-)
Rx-7 FD je imho jedno z nejnadčasovějších a nejkrásnějších aut všech dob.
Mazda měla třírotor v produkčních autech (Cosmo) a čtyřrotor v závodní 787b. Před lety pracovala na 16X, klasickém dvourotoru s o kousek většíma komorama (800ccm místo tradičních 654)... můj osobní tip na nový Wankel je dvourotor 1.6.
V rodině jsme měli RX8 s tím silnějším typem wankelova motoru. Na vrakoviště auto šlo při nájezdu cca 160 tisíc km. Ovšem pozor. Ne proto, že by odešel wankel, ale pro nehodu s lesní zvěří (srážka s jelenem). Auto i při tomto nájezdu startovalo a jezdilo zcela ok.
Důvod proč to tak bylo si vysvětluju tím, že auto bylo provozováno v USA a tedy např. olej byl měněn po 8 tis. km.
Zajímavá byla taky cenovka za nový vůz. V ČR dle ceníku 1.1mil. Kč, v USA (přepočet dle tehdejšího kurzu) 550 tis. Kč.
S Japonskými inženýry jsem se profesně stýkal pěknou řádku let. Co se jim zajisté nedá upřít, je víra, zarputilost a nesobecký teamový přístup k řešení úkolů. A Japonec s nastoupené cesty jen tak lehce neustoupí. Přeji inženýrům v Mazdě R§D, aby nás s novým Wankelem příjemně překvapili. :-!
Ano, přesně toto mě napadlo, když jsem se zastavil na profilu. Ten pekelně dlouhý bonnet, na co asi? Že by dvanáctiválec jako kdysi u E type? :-!Ale bacha! Mazda kdysi experimentovala s vícerotorovým Wankelem...že by 3,4 nebo 6... :-!
No to by jsitě nikdo neprohlásil. Nicméně po ukončení prodeje RX-8 i z Mazdy zaznívalo, že pro wankel prostě není místo a nejsou schopni jej vyrobit tak, aby vyhověl emisním požadavkům. Jestli se nepletu, tak CEO doslova pronesl cosi na způsob "wankel bude nadále v mysli našich inženýrů" - jinými slovy amen.
Teď to je sebevědomé prohlášení zcela opačného ražení, takže předopkládám, že se podařilo pokročit. Což samozřejmě neznamená, že wankely najednou budou blbuvzdorné a nesmrtelné, ale věřím, že pokud wankelová Mazda příjde, bude na tom líp, než jednotky Revolution a Renesis v RX-8
Vůbec mi nejde o nějaké plagiátorství, to neřeším. Jen by design neměl být samoúčelný... dlouhá kapota dává smysl, pokud pod ní je dlouhý motor.
RX7 FC i FD mají relativně dlouhou kapotu a pod ní kratičký motor celý za přední nápravou, kabinu spíše vzadu a od kol dopředu už jsou jen chladiče. Tady je jasná návaznost, žádný problém, jen ta kapota vypadá ještě výrazně delší, tak se sám sebe ptám proč...
Máš pravdu, hezké to je... takové čisté. Na zádi vidím jasně odkaz na RX-7 FD, ten čumák je ale trošku moc dlouhý, vzhledem ke kompaktním rozměrům wankelu. Uvidíme, fotky klamou, ono FD je v reálu neskutečně malé a kompaktní auto.
MX-5 a wankel by mohla být velmi zajímavá kobinace a taky už jsem o tom víckrát přemýšlel. Krom nižšího nájezdu by pro něj bylo lepší i víkendové využití = míň studených startů.
Zase na druhou stranu je MX-5 pověstná svými lidovými provozními náklady a s tím se wankel doposud moc nestřetával
Hodně konceptů se podobá mezi sebou navzájem. Většina značek jde v designu obdobným směrem, proto na silnici většina aut působí na první pohled jedno jako druhé a bohužel se vytrácí ta "typickost", kdy jde hned poznat, o jakou značku jde. Málo aut je v designu originálních a nepřipomínají jiná auta.
AMG GT bylo představeno před rokem, podoba s Vulcanem může být čistě náhodná, ale vývoj a výroba konceptu může trvat od půl roku klidně do dvou týdnů. Takže prostor pro inspiraci je hned dostupný. Mazda má svůj designový jazyk a dělá opravdu povedená auta, ale tvar tohoto konceptu očividně bral inspiraci v Evropě. Ten profil a celkový tvar je prostě do AMG GT/Vantage/F-Typu, beru typické mazďácké rysy a řešení na karoserii, ale tenhle tvar se objevuje na Mazdě poprvé. Ber to tak, že se dnes kopíruje běžně, bohužel. A zrovna nejsprostší zloději designu jsou v současnosti v Infiniti, kteří neměli problém s tím okopčit téměř celý předek Mazdy 3, 6 a CX-3.
>:D Asi tak.
Inak ako normálne spoľahlivosti Japoncov verím, tak reči o "konečne spoľahlivom Wankeli" radím do kategórie vyhlásení Alfy, že do 3 rokov bude plnohodnotne konkurovať BMW. Skrátka kecy.
>:-[]
Ja som RX-8 šoféroval a samozrejme ma tá točivosť nadchla, mať na otáčkomeri 9000 inde len tak nezažiješ (možno drahé superšporty typu Zonda či 911 GT3 RS, ku ktorým sa ale nedostaneš), na druhej strane tých 231 (?) koní by som tomu netipol, ale práve to točenie do nebies pridávalo na subjektívnom pocite športovosti (a to, že do 5000 to bolo mŕtve, sa pri športiaku dalo prepáčiť). Ale problém bola tá spoľahlivosť, máloktorá MX sa dožila 100t km bez generálky motora. Mať konvenčný motor, stretávali by sme RX8 oveľa častejšie a verím, že aj Ty by si pri takejto jazdenke mal menšie obavy, ako si iste mal pri Wankeli.
a vieš si predstaviť, že by povedal niečo takéto?:
"Viete, úsporné to stále nebude, na to by sme potrebovali viac peňazí a času. S emisiami to je tiež na hrane, budeme radi ak nespravíme nejaký gate. Čo prosím, spoľahlivosť? To ukáže čas, dnes je predčasné o tom hovoriť. ;-\
Ja sveho casu o RX8 uvazoval (jako o ojetine) a to auto doporucuju projet a zodpovi ti to tve "otoceni". Podle me ne, nebyla. Na RX8 je fantasticke jak jede a jede jak jede protoze ma motor za predni napravou, cely motor vazi pod 150kg, je hodne nizky a dava spoustu placu pro osazeni komponent podvozku. Secteno podtrzeno to auto jezdi uplne jinak nez jak by mohlo jezdit byt tam konvencni, tezsi, jinde ulozeny a prostorove narocnejsi r4 / v6.
Jedine co me napada proc neni wankel v mx5 je cena, ale vyrobit dvoukomorovy wankel nemuze byt cenove tolik nakladnejsi, a pokud jde o cenu vyvoje tak prave mx5 (jeji pocetnost) by pomohla takovy naklad rozpustit. Nevim, podle me promarnena prilezitost.
Jinak RX7 legendou je, a dost mozna bude i RX9, jestli se rozhodnou znovu osadit wankel turbama. :-)
S dizajnom RX8 súhlas, doteraz je to krásne auto. A tiež auto, ktoré predbehlo dobu, keď až hodne po nej nemecké automobilky "objavili" pojem štvordverové kupé, pričom prvé a jediné auto, ktoré si toto označenie zaslúži, je práve RX8.
S tou MX-5 je to zaujímavá úvaha a má niečo do seba, ultraľahký roadster skutočne pýta otáčky a nie krútiak; ak to ale otočíš naopak, možno by RX-7/8 bola tiež legendou, ak by mala konvenčný spoľahlivý piestový motor. Takto je väčšina wankelov na šrotovisku a jej majitelia prechádzajú na hotheče (pozdravujem Emela). ;-)
Jinak, četl jsem asi tři rozhovory s Fujiwarou, který je šéfem výzkumu a vývoje, a ten se ohledně efektivity a emisí vyjadřoval velmi sebevědomě. A koneckonců připouštěl i turbo jako pravděpodobnou cestu. Takže třeba uplatněním Sky-activ technologií vážně učinili z wankelu uživatelsky přívětivější motor.
Držím Mazdě palce, aby to dotáhla do zdárného konce, protože RX-Vision vypadá fenomenálně :-)
Zivotnost nebyla jediny problem, spotreba byla dalsi. I tak ale doufam ze mazda wankel nezazdi, RX8 byla i prez sve neduhy skvela a navic do dnes vypada vyborne ikdyz ji bude uz 13 let (az nam sem redakce bude zase jednou cpat klikacku ala "deset nadcasovych designu" a vecpe tam jednickovou nebo dvojkovou oktavku tak si muze dat rovnou po facce na kazdou tvar, smazat to a dat tam misto toho RX8).
A co do dnes nechapu? Proc nevidime atmo wankel v mx5. Kam jinam nez do maleho lehkeho roadsteru by se lehky, tocivy, na Nm sice skromny, ale vykonem zajimavy, kompaktni wankel hodil vic nez do roadsteru, ktery bude mit rocni najezd nejcasteji do 10tis km (takze i naroky na zivotnost motoru tam jsou nizsi)?
Tohle se mi hodně zamlouvá. A vzhledem k tomu, že sériové modely se od studii u Mazdy moc neliší (viz. dvojka), máme se na co těšit. :-) Silueta mi taky trochu připomíná SLS GT nebo Aston Martin, ale na tom nevidím nic špatného. Pokud by se základní cenu při avizovaném výkonu podařilo udržet kolem 35tis. EUR nebo alespoň pod 40tis., tak se to bude prodávat samo.
Tak RX Vision je krása, až sa nechce veriť, že tento dizajn vznikol v Japonsku, pod toto mohol byť kľudne podpísaný ktorýkoľvek vychýrený taliansky dizajnér. Obzvlášť krása tvarov a emocionalita dizajnu vynikne v porovnaní s novou NS-X, ktorá pôsobí tak utilitaristicky a mierne bezpohlavne. Je zrejmé, že do reálu sa to ešte hodne oseká, ale ten základ je tak vydarený, že zostávam optimistom aj voči budúcej (?) sérii.
Večná otázka je motor. Je na jednej strane sympatická tvrdošijnosť Mazdy pri presadzovaní tohto unikátneho systému, prax ale ukázala, že Wankel nie je budúcnosť. Bývalí majitelia Wankelov potvrdia, že vlastníctvo rotačného motora vyžaduje veľkú mieru nadšenia a ochoty vŕtať sa v tom, s nadsádzkou sa odporúčalo na cesty s RX ísť vždy s náhradným motorom v kufri. Ak predchodca nespĺňal ani Euro 5, miera technických úprav pre vypustenie motora majúceho spĺňať podmienky r. 2017 či neskoršie bude hodne vysoká, bez turba to iste nepôjde a hlavne tých vyjadrení, že tentokrát už to bude spoľahlivé, tu už v minulosti bolo (Laguna by mohla rozprávať, čo stojí náprava zlého renomé).
Každopádne Mazde a RXku fandím a dúfam, že uvidíme sériovku.
Problém starších Wankelů byla netěsnost,ztráty oleje a výkonu.Na druhé straně, pokud se jim to podařilo vyřešit,tak by ten lehký motor mohl být zajímavý. Určitě více, než jakýkoliv hybrid.
Dizajn ozaj pekny, vidim tam zozadu poslednu rx7. Len ci to bude stacit na rozptylenie obav pripadnych kupcov z wankela. Ale spestrenie ciest by to bolo urcite vitane.