Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda RX-Vision s novým rotačním motorem SkyActiv-R odhalena

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 28. 10. 2015
15
37
Zobrazit náhledy (15)
Mazda RX-Vision Mazda RX-Vision Mazda RX-Vision Mazda RX-Vision Mazda RX-Vision Mazda RX-Vision Mazda RX-Vision Mazda RX-Vision Mazda RX-Vision Mazda RX-Vision
Na autosalonu v Tokiu představuje automobilka Mazda koncept sportovního kupé s novou generací rotačního motoru.

Poslední Wankel pro sériový model značky Mazda byl v Japonsku vyroben v červnu roku 2012 a byl jím dvourotorový motor Renesis pro model RX-8. Rotační motor byl často kritizován pro svoji vysokou spotřebu a množství vypouštěných emisí, i proto byl prodej Mazdy RX-8 v Evropě ukončen už v roce 2010. Japonský sporťák totiž nesplňoval emisní normu Euro 5.

Více či méně zaručené zprávy o pokračujícím nebo naopak zrušeném vývoji nového rotačního motoru se objevovaly prakticky od roku 2010, ale až nyní samotná automobilka podává více než přesvědčivý důkaz o tom, že pracuje na novém rotačním motoru i modelu, v němž bude použit.

Mazda RX-Vision patří rozhodně k největším hvězdám autosalonu v Tokiu a nabízí pohled na možnou budoucnost linie sportovních vozů své značky s rotačními motory, na jejímž počátku stálo v šedesátých letech kupé Mazda Cosmo Sports (110S).

Koncept svými liniemi dále rozvíjí designový styl Kodo a karoserie dlouhá 4389 mm, široká 1925 mm a vysoká 1160 mm nabízí úchvatné linie s nádhernou dlouhou kapotou motoru a kabinou s lehce splývavou střechou usazenou těsně před zadními koly. Ve výřezech blatníků jsou usazena 20-palcová kola obutá do pneumatik o rozměrech 245/40 R20 vpředu a 285/35 R20 vzadu.

Dvoumístný interiér jde tvrdě proti dnešním trendům v podobě nejrůznějších multimediálních systému se záplavou dotykových displejů. Trojice kruhových přístrojů, jimž vévodí otáčkoměr, u nějž červené pole začíná na 8000 min-1, je doplněna tříramenným volantem masivní hlavicí řadicí páky a sportovními pedály.

Kupé s rozvorem náprav 2700 mm stojí na unikátní platformě SkyActiv s pohonem zadních kol, která údajně není nijak spřízněna s aktuální Mazdou MX-5. Pod kapotou pak má být uložen zcela nový rotační motor nové generace s názvem SkyActiv-R.

Mazda prozatím neuvolnila žádné bližší technické údaje k této pohonné jednotce, ale údajně při jeho vývoji vyřešila tři klíčové problémy, které trápily předchozí rotační motory. Tato nová generace má totiž vynikat spolehlivostí, výrazně nižší spotřebou paliva i emisemi škodlivých výfukových plynů.

Při vývoji nového motoru s rotačním pístem mají inženýři automobilky Mazda využívat i poznatků získaných při vývoji řady technických řešení konvenčních pohonných jednotek, pro něž Mazda využívá označení Skyactiv.

Podle neoficiálních zpráv má nový rotační motor automobilky Mazda ve své sériové podobě disponovat výkonem okolo 221 kW (300 k). Sériového provedení se máme dočkat v roce 2017 v rámci oslav 50. výročí spuštění sériové produkce modelu Cosmo Sports. Zástupci automobilky pak podle britského magazínu Autocar vidí jako ideálního konkurenta Porsche Cayman a nevylučují ani příchod verze s plátěnou střechou.

Mazda a Wankel v minulosti

Vývoj motorů s rotačním pístem byl u japonské automobilky zahájen v roce 1961, kdy Mazda získala licenci na motor Wankel a začala pracovat na své verzi pro sériovou výrobu. Prototyp sportovního kupé s tímto motorem Mazda Cosmo Sports (110S) se představil na tokijském autosalonu 1964 a v roce 1967 se začal vyrábět sériově.

Na tento model Mazda navázala řadou dalších sportovních vozů a Wankel zamířil v sedmdesátých letech i pod kapoty sedanů, kombi a dokonce i pick-upu. V Evropě se Wankel nejvíce proslavil ve spojení se třemi generacemi sportovního kupé RX-7, na které navázal model RX-8.

S motorem Wankel pohánějícím závodní speciál 787B se Mazda stala v roce 1991 první a doposud jedinou japonskou automobilkou, která se může pochlubit celkovým vítězstvím v závodě 24 hodin Le Mans.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - TeeJay
Je to červené
TeeJay
| 29. 10. 2015
...tak to musí být krásné. >:D

Zdá se, že jsem jediný, kdo bude mít negativní názor. Zaznamenal jsem výtku bezpohlavnosti u NSX. A tohle má oproti ní nějaké pohlaví? Když pominu absurdní, prvoplánové, až komixové proporce s žádnou kabinou, nesmyslně dlouhým profilem a hot-wheelsovými proporcemi kol, je to ocucané, beztvaré a to i vedle AMG GT a to je co říct.

Ale hlavně - s parádního, ikonického sporťáku to máme granturismo. Tak kvůli čemu je ten jásot? :-O Kodozda mě opět nepřesvědčila, alespoň že ta MX-5 se povedla. ;-\
Avatar - iudex
Krása v Japonsku nevídaná
iudex
| 29. 10. 2015
Nehádam sa, možno pre japanofilov má status legendy (aj to myslím len generácia FD), lenže vo všeobecnosti nedosahuje statusu MX-5ky, ani image iných japonských športiakov z 90. rokov ako NS-X, Celica, Supra či 3000GT.
Avatar - Enthusiastic.driver
Krása v Japonsku nevídaná
Enthusiastic.driver
| 28. 10. 2015
RX-7 není legendou Iudexi? >:-[] A můžeš mi teda prosím vysvětlit, proč hezké kusy stojí tak hrozné peníze? :-)
Rx-7 FD je imho jedno z nejnadčasovějších a nejkrásnějších aut všech dob.
Avatar - Emel
rotačák
Emel
| 28. 10. 2015
Mazda měla třírotor v produkčních autech (Cosmo) a čtyřrotor v závodní 787b. Před lety pracovala na 16X, klasickém dvourotoru s o kousek většíma komorama (800ccm místo tradičních 654)... můj osobní tip na nový Wankel je dvourotor 1.6.
výdrž wankelových motorů
free78
| 28. 10. 2015
V rodině jsme měli RX8 s tím silnějším typem wankelova motoru. Na vrakoviště auto šlo při nájezdu cca 160 tisíc km. Ovšem pozor. Ne proto, že by odešel wankel, ale pro nehodu s lesní zvěří (srážka s jelenem). Auto i při tomto nájezdu startovalo a jezdilo zcela ok.
Důvod proč to tak bylo si vysvětluju tím, že auto bylo provozováno v USA a tedy např. olej byl měněn po 8 tis. km.
Zajímavá byla taky cenovka za nový vůz. V ČR dle ceníku 1.1mil. Kč, v USA (přepočet dle tehdejšího kurzu) 550 tis. Kč.