Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Peugeot 308 GTi a 208 GTi: Že si ale Francouzi dali načas!

GTi: Trojice magických písmen je historicky spojena se dvěma automobilkami. Nejnovější počiny automobilky Peugeot nesoucí na karoserii ona tři písmena jsme vyzkoušeli v jejich domovině. Jsou jich hodny?
Zpět na článek
15. 11. 2015 16:44
16. 11. 2015 09:48
15. 11. 2015 16:46
15. 11. 2015 17:52
15. 11. 2015 18:48
15. 11. 2015 19:21
15. 11. 2015 18:35
16. 11. 2015 07:54
16. 11. 2015 08:54
16. 11. 2015 19:57
Avatar - jimmbo205
15. 11. 2015 16:16
hlavice řadicí páky
Koukám že tam pořád je ještě ten nesmysl z hliníku... Což v zimě, když mrzne nebo v letních vedrech musí bejt paráda...
Rozbalit vlákno
14
16. 11. 2015 08:27
Re: hlavice řadicí páky
Ano, je to tam. Ono je to snad i prezentované jako něco extra (u 208 před faceliftem se to myslím standardně dávalo do Allure). Esteticky možná hezké, funkčně už ale ne tak úžasné. V zimě to opravdu studí a těďkon v létě jsem si spálil ruku po tom, co jsem to měl přes den na slunci.
16. 11. 2015 12:39
Re: hlavice řadicí páky
Idiotskej nápada ala francouz. Skvěle to sekunduje kravině v podobě ovládání klimatizace dotykově na displeji. Nechápu, že něco tak nebezpečnýho vůbec homologovali. To abych si zastavil kvůli tomu, když si chci přeštelovat klimu nebo topení. Nebo to musí udělat spolujezdec. Fakt nechápu kdo takový nesmysly vymýšlí. 8-s Já tam mám 3 knoflíky, který jsem schopnej nastavit v naprostý tmě bez toho, abych spouštěl oči ze silnice. Takovýhle nebezpečný vychytávky, který rozptylujou řidiče dávají do aut a pak zakážou držet za jízdy telefon, protože to prý řidiče rozptyluje >:D
16. 11. 2015 18:39
Re: hlavice řadicí páky
Display navigace někde u kolen/lehce nad nimi je cajk? Není to nebezpečné? Jo já vim - šipečky na maxidotu >:-[]

Ale jinak máš pravdu, o tom žádná.

Ps.: Držet za jízdy telefon je prasárna, na tom se většina zdejších diskutérů vždy shodovala. Na rozdíl od toho, jak to na našich silnicích reálně vypadá. Aneb na handsfree má dneska snad každý, kdo má auto.
18. 11. 2015 08:43
Re: hlavice řadicí páky
O tom se nehádám. čumět na navigaci někam dolů je taky ergonomickej nesmysl.

Osobně toho moc nenatelefonuju, ale když už potřebuju, tak si ten telefon u tý hlavy chvilku podržím. Problém je že když někdo hodně volá tak si koupí BT a v autě ho má pořád v uchu, ale nebudu nosit permanentně takovou šaškárnu, když v autě skoro nevolám. Rozhodně je volání míň nebezpečný než za jízdy kouřit nebo jíst. Až zakážou mnohem nebezpečnější kouření a jedení, tak přestanu telefonovat.

PS: ještě před 10ti lety by si takovou větu nenapsal. Telefonování za volantem bylo naprosto normální a nikdo se nad tím ani nepodivoval.
18. 11. 2015 22:46
Re: hlavice řadicí páky
Takže se více-méně shodneme... ;-)

Jen to telefonování - osobně mám hands-free součástí audio systému auta. Tzn. žádný bazmek v uchu se nekoná.

A ano, tu větu bych napsal i před deseti lety. Volat za jízdy (zejména po městě) je prasárna. A vždy byla.
19. 11. 2015 09:44
Re: hlavice řadicí páky
No tak handsfree přímo v autě je supr věc, pro toho v autě, ale ten na druhý straně slyší dost mizerně.

Před 10 lety bylo telefonování v autě ještě naprosto běžnou věcí než to vyhláška výslovně zakázala. Dnes už vidíš telefonovat za jízdy dost sporadicky. Fakt je že je to trošku nepohodlný, ale při troše šikovnosti se to dá. Ve městě se tomu snažím vyhýbat, ale když jedeš mimo město, tak ti zpravidla jedna ruka na ovládání auta stačí, ale uznávám, že kdybych telefonoval častěji pořídím si BT handsfree už jen kvůli tomu, abych nemusel jak blbec držet telefon pořád u ucha.
17. 11. 2015 08:38
Re: hlavice řadicí páky
a co chceš na té klimatizaci nastavovat, tak klimatizace je automatická.
18. 11. 2015 08:46
Re: hlavice řadicí páky
Panebože to je přeci blábol. Když je tak automatická nebylo by teda lepší ji nastavit přímo v továrně bez možnosti dalšího nastavování? Je úplně jedno jestli máš automatickou nebo manuální klimu. Oboje potřebuješ každou chvíli přenastavovat. Buď se ti začne mlžit okno nebo ti táhne na nohy nebo je ti vedro. Takže její ovládání by mělo být co nejjednodušší a vždycky po ruce.
18. 11. 2015 09:21
Re: hlavice řadicí páky
v tom případě bych doporučil navštívit lékaře, existuje i mužský přechod. Klimatizace je poměrně inteligentní stvoření. Nastavuje se míra komfortu, která se může u jedinců lišit, nejčastěji je dána hodnotou 21, která je nastavena z výroby. Klimatizace ví, jak dlouho auto stálo, j elo, jak bylo vytopeno, vyklimatizováno, z jakého úhlu a jakou intenzitou svítí slunce, jaké je aktuální venkovní teplota, kolik je hodin a možná i jak velký máte boty. Na zákaldě toho dokáže tak z 95% určit jaké je nejvhodnější nastavení distribuce vzduchu. Pro zapnutí odmlžování a vnitřní cirkulace jsou normální tlačítka na přístrojové desce (zřejmě kritizuješ něco co jsi nikdy nevyzkoušel), zbytek se nastavuje opravdu jen sporadicky.
18. 11. 2015 15:14
Re: hlavice řadicí páky
Popsal si to naprosto dokonale, ale takhle dokonale jsem automatickou klimu ještě v žádným autě neviděl fungovat. Když sednu do auta a je zamlžený chci nejdřív co nejvíc tepla hnát na sklo (ze zapnutou klimou, aby byl ten vzduch suchý) po tom co se mi auto ohřeje. Už můžu jet bez klimy jen s topením, proud vzduchu si namířím víc na nohy a míň na sklo pže se už nepotí. Po chvilce mi začne být teplo, takže si stáhnu teplotu. Automatická klima nezná moje potřeby a pocity, takže fakt že s ní nemusíš štelovat jak je rok dlouhej je z říše bájí a mýtů.
18. 11. 2015 15:55
Re: hlavice řadicí páky
Takhle funguje automatická klima právě třeba v Peugeot tak 7 let. Ta klimatizace není blbá, ona narozdíl od většiny uživatelů ví, že když není ohřátý motor nevytopí auto ani když se dá ventilátor na maximum a o vladač teploty taky. Když na to nebudeš hmatat, tak uvidíš, že u studenýho auta se za chvíli sami rozběhnou ventilátory na max, jakmile je z čeho topit a u přhřátého auta to samé s klimatizací. Pouze když se v tom někdo hrabe tak má zábavu na celou cestu. Přijdu do auta a z 21 dám max. klima si řekne aha panáček chce topit a pustí to na plno. Za chvíli je panáčkovi teplo tak to vrátí na 21, ale klima si řekne aha panáčkovi je vedro a začne klimatizovat, panáčkovi začne být zima a přeladí na 26, no a co si asi řekne klima? A takhle pořád dokola, takže na automatickou klimu se prostě nešahá, ona bývá leckdy moudřejší než my.
19. 11. 2015 09:39
Re: hlavice řadicí páky
Ale nefunguje nic. To je jen tvoje představa a to prosím ani v nový O3. Já totiž nechci poslouchat v autě žádnej vysavač, takže nejsem zvědavej na to aby se ventilátory rozběhly na max. ani kvůli topení ani kvůli chlazení. Chci třeba zrovna telefonovat a ne poslouchat řev ventilátoru. Takže první moment kdy ji chci regulovat. A vypozoroval jsem zajímavej moment, kdy při nastavení teploty na 21 začal ventilátor foukat studený vzduch a táhlo mi na nohy. Při přeladění na 22 už ale foukal teplý vzduch a za chvíli začalo být v kabině vedro. Takže celou cestu (900 km) jsem byl nucen co chvíli přepínat mezi 21 a 22. Kdybych to musel klikat přes nějaký idiotský dotykový displej, tak to akorát hrozí tím, že to někde rozvěsím. Prostě na tohle musí být v autě přehledný knoflíky jinak si, jen kvůli tomu, daný auto nekoupím a může být jinak celý dokonalý.
19. 11. 2015 12:49
Re: hlavice řadicí páky
Abych se přiznal, něco podobného jsem zatím řešit nepotřeboval (308 GT). Klimu mám nastavenou na 22 stupňů a na automat. Což neznamená, že to začne točit naplno, ale většinou vetráky jedou na půl výkonu. Jen teď v létě jsem přenastavoval teplotu výš hned po nastartování auta, abych neumrzl. Jinak si ale na klimatizaci stěžovat nemůžu.
19. 11. 2015 14:47
Re: hlavice řadicí páky
Já mám manuální a jsem naprosto spokojenej. Ve služebním automatickou a radši bych ji vyměnil za manuální, protože mi to nevyhovuje neustále to dělá něco co nechci. Výhody v tom fakt žádný nespatřuju.
15. 11. 2015 16:17
Až na tu tabulku na konci článku...
Všechno cajk, všechno cajk. Článek skoro dočtený, úsměv na rtech... A pak přijde na konec tabulka s cenou... Jdi se bodnout, Peugeote ČR.

Ps.: Díky panu Dusilovi za super čtivý článek :yes:
Pps.: První rozkouskovaný, co jsem celý přečetl. (Ano, malé rýpnutí. Ano, taky se mi tento trend hrubě nelíbí. Ale ano, v tomto případě to nějakou logiku má.)
Rozbalit vlákno
17
Avatar - Ja Prvni 123
15. 11. 2015 16:52
Re: Až na tu tabulku na konci článku...
Přesně!
Taky jsem porušil svůj "bojkot"... tady mi to přišlo stravitelné.
15. 11. 2015 17:46
Re: Až na tu tabulku na konci článku...
No jo, článek o dvou autech rozdělený na úvod a statě o těch vozech. Pokud chce ACZ zůstat o tohodle dělení, navrhuji dělat zásadně dvojtesty >:-[] ;-)
15. 11. 2015 18:31
Re: Až na tu tabulku na konci článku...
Jo takhle dělení použitelné je ;-)
15. 11. 2015 19:14
Re: Až na tu tabulku na konci článku...
Třeba na náš názor konečně dají. ;-)
15. 11. 2015 19:22
Re: Až na tu tabulku na konci článku...
Dost pochybuju...
16. 11. 2015 02:14
Re: Až na tu tabulku na konci článku...
Já tam dal špatného smajlíka, překlep. Měl tam být tenhle - >:-[]
16. 11. 2015 15:27
Re: Až na tu tabulku na konci článku...
Cenu z největší části bude dělat torsen a přední brzdy (+ lehké přifouknutí o 20 koní). Jediné 250ti koňové GTi, co bylo v ČR k mání od autorizovaného delaera, stálo 660 000,- .
16. 11. 2015 18:41
Re: Až na tu tabulku na konci článku...
Jak tomu mám rozumět - že těch 800 naní ofiko ceníková cena v ČR? Mohl bys to, prosím, nějak rozvést?
16. 11. 2015 21:15
Re: Až na tu tabulku na konci článku...
800 000,- je cena za vyšší, a jedinou oficiálně nabízenou, verzí u nás.
Cenu 660 000,- jsem uváděl u nižší verze 308GTi, která má 250 koní, nedisponuje většími brzdovými kotouči (kde se výměna bude pohybovat tak kolem 30 000,-), torsenem a má 'pouze' 18'' kola. Jedná se tedy spíš o doladěné GT (s nadsázkou), které má místo okrasných koncovek pravé. Tato verze se u nás oficiálně neprodává, ale byl k mání jeden kus u jednoho z autorizovných dealerů, který je už prodaný.
17. 11. 2015 11:30
Re: Až na tu tabulku na konci článku...
Aha. Děkuji za vysvětlení. ;-)
17. 11. 2015 08:36
Re: Až na tu tabulku na konci článku...
a jakou cenu si představuješ? Je to auto upravené od sportovní divize automobilky, cena takové úpravy se pohybuje okolo 350.000 Kč. Třeba jenom brzdy stojí přes 80.000 Kč, když na něco nemáš ještě neznamená, že je to za špatnou cenu, nemyslíš?
17. 11. 2015 11:48
Re: Až na tu tabulku na konci článku...
Je úsměvné na těchto diskuzích sledovat jak se vždy najde někdo, kdo použije onu legendární nablblou větu typu "když na něco nemáš ještě neznamená, že je to za špatnou cenu,".
Sakra, chlape, co si to dovoluješ? Chodíme snad spolu na pivo či do stejného klubu, abys věděl na co já mám nebo nemám? Možná by ses divil...

Každopádně - existuje něco, čemu se říká cenotvorba (price-checking). A já v rámci úhlu pohledu z hlediska cenotvorby tvrdím, že v kontextu našeho trhu jsou obě GTi od Peugeotu ukrutně předražená. Např. 208 GTi vs Fiesta ST. Nebo 308 Gti vs OIII RS.

Tato auta budou u nás stejně vzácná jako skvělý, ale opět předražený, RCZ. Tohle auto vídám v Praze méně často než Ferrari či Lambo. Možná se mýlím a Ty máš pravdu a děsně moc Čechů si řekne "bóže, 308 GTi za 800, to je super koupě, kašlu na GTI (od VW), kašlu na Ibizu ST, ignoruji GT220 (který stojí jako 208GTi!!!), OIII za 640 za to nestojí..." A půjdou do toho. Já si to (za ty prachy) nemyslím.

Pokud tuto jednoduchou premisu nechápeš, Tvá chyba. Sám sis dovolil označit mě za chudého v rámci hmotných statků, aniž bys o mě cokoli věděl. Já si troufám tvrdit - a to až na základě Tvého příspěvku - že jeden z nás chudším je, ovšem jiné oblasti než v té jež se týká hmotných statků. Howgh.
17. 11. 2015 14:31
Re: Až na tu tabulku na konci článku...
upřímně mě je úplně jedno na co máš a na co nemáš, ale nevidím odpověď na mou otázku jakou si představuješ cenu.
Ono možná stojí za to projet si RCZR aby člověk vůbec věděl o čem mluví.
17. 11. 2015 15:39
Re: Až na tu tabulku na konci článku...
Tak proč sis o tom, na co kdo má a nemá, začal, když ti to je úplně jedno... Tyhle ničím nepodložené podpásovky na diskutéra, jež si dovolil mít jiný názor, typu "jsi chudák", jsi "plakát a teoretik" nebo "jsi děcko" jsou plevelem zdejších diskuzí a vždy se proti nim velmi důrazně ohradím.

Ty jsi ještě nepochopil kde bych viděl tu cenu? Kolik stojí OIII RS? Kolik stojí Fiesta ST?
Stačí, nebo je to třeba vysvětlit ještě podrobněji?
BTW Megane GT220 taky dělají pánové v Dieppe (divize Reanult Sport). Stojí 520, méně než o třídu menší 208GTi...

RCZ jsem jel a nic to na mém názoru o přestřelené ceně nemění. A to, jak "často" tohle po všech stránkách skvělé auto potkávám mě utvrzuje v tom, že si to myslí i drtivá většina potenciálních klientů...
17. 11. 2015 19:28
Re: Až na tu tabulku na konci článku...
aha, už chápu, tady se pletou dojmy a pojmy, víš jaký je rozdíl mezi RCZ a RCZR, asi jako mezi 308GT a 308GTi nebo jako mezi MGT220 a MRS.
18. 11. 2015 22:36
Re: Až na tu tabulku na konci článku...
Tyhle rozdíly a niance si rozhodně uvědomuji...

Fór je v tom, že 308Gti stále není nekompromisní HH...

Každopáně právě ten RCZR je fakt drahej - srovnej třeba s Nissanem 370Z nebo Fordem Mustang.

;-)
19. 11. 2015 09:07
Re: Až na tu tabulku na konci článku...
v čem není nekompromisní,ty už si v tom jel?
Avatar - Ji/Ri
15. 11. 2015 16:44
Hm
Pěkný test, krásné čtivo. :yes:
Rozbalit vlákno
1
16. 11. 2015 09:48
Re: Hm
Připojuji se k "chvále". Opět jste Tomáši nezklamal.
Jojo, Peugeot. 205 jsem si koupil jako ucho v 88... třídveřák... nezapomenutelné prdítko. První a poslední můj Peugeot.
15. 11. 2015 16:46
Převodovka
Zajímalo by mě jak by GTI jelo s převodovkou z 1.6 s 156k která je poskládaná hodně do těžka 2-110 3-170 a na 6 při 130 točí 2500ot

PS. nevěřím tomu že auto má pouze 1200kg
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Barry Lyndon
15. 11. 2015 16:56
ta ultrakrátká převodovka to auto dělá poněkud neuniverzální
... což je podle mě velká chyba ...
Rozbalit vlákno
1
15. 11. 2015 20:07
Re: ta ultrakrátká převodovka to auto dělá poněkud neuniverz
To u takto premotorovaneho auta jednoznačně. Soucasne i minule STcku točí cca. 3.000 a pro pohodlné rychlé přesuny by motory zvládly ještě podstatně méně.

3.600 je pak z hlediska hluku a hlavně spotřeby zbytečně moc.
Avatar - Ja Prvni 123
15. 11. 2015 16:57
Článek super... auto snad dobrý... ale.
Já jsem prostě ze starý školy... a auta tohodle typu a velikosti mají být bestie, co se vás "celu dobu pokoušejí zabít"... a je na vás, jestli vyhrajete.

Jako byl původní Peugeot 205 GTI... s dvouliterm skoro 100kW... nebo ještě čistěji Renault 5 GT Turbo... byť je s 85kW skutečná bestie!

A skutečně jsem byl později "nemocnej" z MG ZR 160... ale to už byl jeden z posledních tohoto druhu.

Ale já vím, je jiná doba... host vyhazuje vrchního.
Je čím dál tím těžší najít prázdnou okresku, kde se dá vyřádit...
Rozbalit vlákno
26
15. 11. 2015 17:38
Re: Článek super... auto snad dobrý... ale.
Pravda, ta doba je už ale pryč. Bohužel.
15. 11. 2015 17:44
Re: Článek super... auto snad dobrý... ale.
No, hele, já to právě beru tak že dnešní GTi jsou GTčka, stejně jako VW GTI, OIII VRS nebo třeba Megane GT200. To, co popisuješ ty jsou dnes Hot Hatche - TypeR, Focus RS, Golf R apod. - tahle auto ti tu nekompromisnost poskytnou. I když ano, vím, uznávám, i to je dnes o něčem jiném.

Ti výše zmínění, hlaně kombíky, jsou pro mě osobně ta ideální auta. Není to vražedná bestie, ale jede to krásně. Ať už s dětma do školky, tak někde sám po okresce (kdy těch vhodných už dneska fakt moc není).

Problém 308 GTi vidím v tom, že toto GT je za cenu nabušených Hot Hatchů. O 150 dražší než největší přímý konkurent, OIII VRS. O čtvrt mega (!!!) dražší než GT220 (a zde si troufám tvrdit, že ty bys byl mezi prvními kdo by mávli rukou na jistou zastaralostí a ocenili tu čistou, precizní mechaniku z Dieppe). Cena (obou) GTi je na našem trhu sebevražedná...
Avatar - Ja Prvni 123
15. 11. 2015 18:46
Re: Článek super... auto snad dobrý... ale.
>:D

No jasněě!
GT220 je pořád super moderní... jen je velkej. Jako všechny ty, co píšeš jako moderní gétéčka.

Ano, původnímu významu té zkratky to zcela odpovídá... ale to, co se jmenovalo GT byly prostě malý, neužitečný bestie... jejichž jediným posláním byla ta sranda.
Měly totálně jankovité chování, což bylo dáno právě rozměry a hmotností... a to všechno je dneska pryč.
Ve jménu bezpečnosti je to všechno okleštěný... nebo až vykleštěný?

Asi poslední z této kategorie byla Fiat Panda... s 1.4.
Měla jen 70kW, ale byla ještě menší, takže ta jankovitost jí šla. Na okrskách a v lese uměla potrápit i dvoulitrovou Fiestu... ale to už je všechno pryč.

I ta Fiesta.
15. 11. 2015 19:13
Re: Článek super... auto snad dobrý... ale.
Jó, jasné rozumíme si.

Řekl bych, že dnes se tvé definici nejvíce blíží poslední dva mohykáni - ač to už taky není ono - Swift Sport a Fiesta ST. Mimochodem oba o hóódně levnější než 208 GTi... Jo a nevím jak na tom je 500 Abarth.

A zatímco boj o GT220 jsem s partnerkou o fous prohrál (kdyby to žralo jako OIII VRS je doma, ale byly i jiné důvody), v případě potřeby druhého auta to bude Swift Sport. Rozhodně. ;-)
Avatar - iudex
16. 11. 2015 08:31
Re: Článek super... auto snad dobrý... ale.
Si mimo, pozri si akýkoľvek test FieSTy a dozvieš sa, že je považovaná nielen za najzábavnejší hotheč segmentu B, ale sa radí medzi najzábavnejšie HH bez ohľadu na výkon.
Avatar - Bully_
15. 11. 2015 19:53
Re: Článek super... auto snad dobrý... ale.
Idealni dnesni HH je Octa RS nebo FoFo ST v karosarske variante kombi a v nafte >:D Nekompromisnost bez uvozovek hledej v uplne jine kategorii aut.
16. 11. 2015 02:13
Re: Článek super... auto snad dobrý... ale.
Proto taky píšu FoFo RS, nikoli ST a proto uvádím OIII RS v té první kategorii - v té, jež může pro přehlednost nazvat "GT", stejně jako autor článku.

Prosím, přečti si můj příspěvek ještě jednou, myslím žes ho nepochopil...
Avatar - Bully_
16. 11. 2015 06:57
Re: Článek super... auto snad dobrý... ale.
Nepochopil jsem tvuj prispevek, zato jsem na rozdil od tebe pochopil vyznam dnesnich HH, resp. aut, co dneska do tehle kategorie spadaji.
16. 11. 2015 13:34
Re: Článek super... auto snad dobrý... ale.
Tak to, pěkně prosím, mě hloupému (s)prostáčkovi vysvětli, Vašku.

Pokud nevnímáš rozdíl mezi dvěma skupinami aut - do té první lze dát např. FoFo RS, Golf R, Civic TypeR, Megane RS Trophy či Imprezu WRX, zatímco do té druhé FoFo ST, Golf GTI, Megane GT220, OIII RS či 308 GTi, tvůj boj. Nikoli můj, pardón.

Ps.: Ale musím uznat, že na termín "nekompromisní" může mít každý jiná měřítka. O tom žádná. Domnívám se, že ta má patří spíše k většině, na rozdíl od těch tvých. (viz. tvůj příspěvek iudexovi v 9:43 níže.)
Avatar - Bully_
16. 11. 2015 18:48
Re: Článek super... auto snad dobrý... ale.
lukas13:
pred materskou skolkou se potkaji 2 tatinci: 1 z nich prijede pro decko Meganem RS Cup, druhy co ja vim Civicem TypeR a pri cekani na svoje ratolesti se dohaduji o tom, ktere z jejich aut je vic nekompromisni. Pak prijede jiny tatinek treba v kombiku Cupra ST od Seatu a vysmeje se jim, protoze nejaky profesional v jeho kompromisnim rodinnem povozu zajel na Nordschleife rychlejsi kolo, nez jini profesionalove v jejich naprosto nekompromisnich formulich (MRS a CTR).
A pak (v porovnani s tim jejich naprosto nekompromisnim okruhovym naradim, tedy nevhodnym do bezneho provozu) priletim ja se svym raketoplanem, vyzvednout zase meho syna.
Chapu ale, ze pro dychtive ctenare novinarskych testu se spoustou teoretickych zkusenosti muze pripadat jako "sportovni" cokoliv, co akceleruje 2x rychleji nez jejich "nesportovni" priblizovadlo a jako "nekompromisni" to, co pri tom navic umele vygeneruje o 2 dB hluku do kabiny navic a nevypada uplne jako dalkovy autobus.
16. 11. 2015 19:02
Re: Článek super... auto snad dobrý... ale.
Aha, takže jsi v podstatě popsal to mé "Ps." výše.

"dychtivy ctenar novinarskych testu se spoustou teoretickych zkusenosti" rozhodně nejsem, to si vyprošuji.

Ale nic ve zlém, nechci se hádat.
Avatar - iudex
16. 11. 2015 08:37
Re: Článek super... auto snad dobrý... ale.
Ďalší papierový teoretik. Je zrejmé, že si v spomínaných autách nešiel, inak by si zistil, že niet veľkých rozdielov medzi napr. Golfom GTI (ktorý radíš medzi GT) a Golfom R (ktorý si už u Teba označenie HH zaslúži). Celý rozdiel je len v miere kompromisnosti a výške výkonu. A aj tá na prvý pohľad nekompromisná 310 koňová Honda CTR je stále denne použiteľné praktické civilné auto (ktoré v jednej anglickej porovnávačke s STi označili za auto, z ktorým sa dá denne voziť deti do školy, na rozdiel od STi).
Avatar - Bully_
16. 11. 2015 09:43
Re: Článek super... auto snad dobrý... ale.
Zalezi na uhlu pohledu. I to STI pak muze byt porad rodinny autobus s kompletni komfortni vybavou, obvyklou pro tohle urceni. Jasne ze existuji vhodnejsi auta, ale i to STi muze v klidu poslouzit treba i jako doprovodne auto s technickym zazemim pro celou cyklovypravu, proc ne ;-)
Ani muj Exige neni uplne nekompromisni, svezu v nem syna ze skoly a bez nejake ujmy na zdravi i na prazdniny pres pul Evropy. Kazdy mame svoje meritka poplatna svym zkusenostem, ale dobre vybavene rychle hatche ani sedany nekompromisni proste nejsou.
Avatar - iudex
16. 11. 2015 10:20
Re: Článek super... auto snad dobrý... ale.
Súhlas.
Avatar - woody-alien
16. 11. 2015 20:35
Re: Článek super... auto snad dobrý... ale.
Jj, hranice pro "nekompromisnost" se se zkušenostmi posouvá, ale ta poslední věta sedí. A já coby majitel jednoho takové "GTéčka" to klidně dosvědčím. ;-)
Avatar - praděda7
15. 11. 2015 18:17
Re: Článek super... auto snad dobrý... ale.
S tím, že se tě "auto pokouší zabít" jsi mě připomněl Mazdu 3 MPS Gen.1, kterou jsem "krotil" v létech 2008-2010. Ocenil jsem tu "bestii" až později po té, co jsem ji vyměnil za Gen.2, které byla "zkrocená" a bitky s volantem se již nekonaly... ;-)
16. 11. 2015 10:31
Re: Článek super... auto snad dobrý... ale.
Tu MPS ti závidím... že jsem si ji tenkrát nepořídil považuji za svou největší automobilovou chybku.
Avatar - praděda7
16. 11. 2015 13:16
Re: Článek super... auto snad dobrý... ale.
Tak já ji už přes rok nemám, ale slušná ojetina by dala ještě pořídit. Nejspíš z Německa. Nejsou ovšem z levného kraje a pod 400táců něco rozumného asi těžko.
15. 11. 2015 18:27
Re: Článek super... auto snad dobrý... ale.
Jooo Peugeot 205GTi byl bestie, ještě teď mi vstávají chlupy na rukou, když si na něj vzpomenu. 208GTi mám projetou před FL verzi se 147kW a je o dost krotší, nicméně umí taky vycenit zuby ;-)
Avatar - iudex
16. 11. 2015 08:29
Re: Článek super... auto snad dobrý... ale.
Hotheče "mají být bestie, co se vás "celu dobu pokoušejí zabít"?
:-O 8-s
Človeče keby si tu nebol už nejaký ten rok a nepoznal Tvoje názory, tak Ťa odpíšem ako pubertiaka bez vodičáka, ktorý autá videl len v Need for Speed. Pretože niet väčšieho omylu, ako čakať od hotheču nekompromisnú adrenalínovú jazdu. To je úplné nepochopenie toho, čo hothatch je. HH je predsa z podstaty kompromis, skĺbenie plne použiteľného rodinného auta so športovým. Žiadna beštia, ale naopak prívetivý univerzál, ktorý zvládne aj denné vozenie detí do školy, aj občasnú polhodinku na okruhu. Tvoje očakávania od hotheču sú teda úplne, ale úplne mimo. 8-s
17. 11. 2015 04:18
Re: Článek super... auto snad dobrý... ale.
Přesně tak. Jako majitel už třetího auta z tohoto segmentu oceňuji právě tu uživatelskou univerzálnost, ovladatelnost auta, jeho předvídatelnost a čitelnost, kdy při velmi nadprůměrných výkonech s ním lze jezdit velmi rychle a až na hraně v horní třetině otáčkoměru. Na druhou stranu není problém s takovým autem sjet na nákup do Kaufu nebo velmi svižně odjet rodinnou dovolenou. Dle původní "definice" by právě ty moje auta už měly spadat spíše mezi ty neřiditelné a nebezpečné bestie (poslední dvě jízdně i výkonově na úrovni FoFo RS II), že si je běžně půjčuje manželka na svoje pojížďky.
Avatar - Enthusiastic.driver
16. 11. 2015 08:58
Re: Článek super... auto snad dobrý... ale.
A když se takové auto vyrobí - konkrétně myslím Swift Sport - tak zase všichni naráží na to, že to má jen astmatickou 1.6 a vlastně to ani není hot hatch, ale jen warm hatch... Někdy vážně nevím, co vlastně lidé chtějí...

Jinak souhlas s Iudexem výše, typický hot hatch by určitě neměl být bestie co se tě pokouší zabít.

PS: prázdných okresek nalézám stále dost.. snad jen v Praze a okolí to může být problém...
16. 11. 2015 12:15
Re: Článek super... auto snad dobrý... ale.
Keď si spomeniem na čom som jazdil pred x rokmi, tak pravda je taká, že sa ma pokúšali zabiť tie beštie s 40 koňmi >:D
Avatar - woody-alien
16. 11. 2015 20:28
Re: Článek super... auto snad dobrý... ale.
Musím se ohradit. Konkrétně já SSS chválím kudy chodím. ;-) Zatím ho sice nevlastním, ale poměrně pravidelně (protože dobré vztahy s dealerem Suzuki) si ho půjčuju na projetí (dokonce i malý testík jsem sepsal) a mám ho rád velmi. Jistěže stran dynamiky SSS nemůže dnešním moderním turbo benzínům konkurovat, ale u SSS mám daleko větší pocit spojení s autem. A musí se to s ním umět, protože to co ztratíš zbytečným brzděním, už pak nedoženeš. S mariachim jsme si tady nedávno notovali, že ze Swifta vylezeš ufuněnej víc než ta "dýchavičná" 1.6, ale zábava to je každopádně. :yes:
Avatar - Enthusiastic.driver
16. 11. 2015 21:14
Re: Článek super... auto snad dobrý... ale.
Já myslím, že jsme ve shodě. Nevyložil sis tu moji větu jinak, než jsem ji myslel? :-)
Avatar - woody-alien
16. 11. 2015 21:52
Re: Článek super... auto snad dobrý... ale.
Kdepak. Vlastně jsem původně chtěl dát tvému příspěvku jen :yes: , ale týden staré nedělní blbnutí s SSS na "mých" okreskách mě chtě nechtě donutilo ke grafománii. >:-[]
Avatar - dock37
15. 11. 2015 17:52
kópia
Okopírujeme golf,ale doje-beme to s tým krátkym rázvorom a veľkým kufrom,a aby sme to doje-bali úplne ešte okopírujeme palubku nad volantom a´la 208.Obstavanie priestoru a ergonómia je katastrofa!!!Exteriér je OK,inšpirovaný nemeckým vzorom! >:D Interiér je vlastná produkcia a aj tak to vyzerá! :-(
Rozbalit vlákno
2
15. 11. 2015 18:48
Re: kópia
To víš, že jo. Je to určitě úplně hrozný. Rozvor kratší asi o jeden a půl centimetru, to nebude schopný ani držet rovný směr. Prosím tě, sepiš si to všechno a zajeď jim poradit do Peugeotu, čekaj tam na to, až je spasíš. Až pojedeš, zastav se pro Ádu a cestou ho vyhoď ve vývojovém středisku Renaultu. Myslím, že až tam za to vezmete, tak prodeje vyletí frantíkům raketově vzhůru, konkurence půjde do kolen a vám dvěma postaví pomníky v nadživotní velikosti. >:D
15. 11. 2015 19:21
Re: kópia
Haha slušný :yes:
Avatar - boost.
15. 11. 2015 18:35
text
Autor: Tomáš Dusil

Někdy v roce 2011 jsem měl možnost testovat vůz, který se jmenoval stejně jako jeden z těch, o nichž budu psát v následujících řádcích: 308 GTi. Šlo o nejvýkonnější verzi první generace této kompaktní řady. První dojem byl tehdy hodně slibný. Pod kapotou se ukrývala výkonná verze motoru 1.6 THP nabízející 147 kW, tedy rovných 200 koní. A ačkoliv vůz zrychloval dle údajů výrobce z 0 na 100 km/h za 7,7 sekundy, nabízel bohatou výbavu včele se skvělými sportovními sedadly a k tomu fešný vzhled. Po týdenním testování jsem z něj ale byl rozladěn snad ještě více než po prvních pár kilometrech. Zatímco motor a také řazení byly skvělé, ovladatelnost a zejména sladění pér a tlumičů měly k mému očekávání daleko.

*Skvělá věc, tahle Alcantara,

První 308 GTi žila pouhé tři roky. V roce 2014 představil Peugeot druhou generaci modelu. A inovaci vzal vskutku důkladně. Pod novými tvary se totiž ukrývala zcela nová modulární platforma EMP2. První jízdy s novou 308 odhalily její vynikající kultivovanost a také kvalitní zpracování. Výrazně komfortně laděný podvozek však nebyl příliš nakloněn sportovním choutkám. Třeba v přesnosti řízení, dané specifickým typem ramen přední nápravy, byla původní 308 lepší. Nová 308 tak jezdí nesmírně kultivovaně, ale zcela nesportovně.

Otevírám dveře zcela nové 308 GTi. A protože se první dojem těžko dělá napodruhé, je usednutí za volant rovněž příjemnou záležitostí. Přední sedadla se na první pohled tváří trochu jako závodní skořepiny, avšak to je jen klam. Jsou sice anatomicky tvarovaná, avšak velice pohodlná. Jejich integrované opěrky hlavy se však vysokým cestujícím mohou zdát příliš nízké. Čalounění v kombinaci kůže/látky a Alcantary je u sportovních sedadel Peugeotů tradicí už od začátku 90. let. Alcantara je vůbec úžasný materiál. Coby italská umělá semiš je historicky spjatá se značkou Lancia, která ji používala i u zcela civilních modelů.

Jinak se v 308 GTi sedí jako v každé jiné verzi této řady. Na dle Peugeotu inovativní pracoviště řidiče i-cockpit panují stále rozporuplné názory. Některým vyhovuje a za nic by jej neměnili, jiní na něj žehrají pokaždé, když mají s 308 někam jet. A to samé u 208, která tento koncept před lety uvedla. Abych byl upřímný, i mně více vyhovuje tradiční uspořádání řidičova pracoviště, nicméně zvyknul bych si. V praxi může více vadit ergonomie, sdružující ovládání většiny funkcí vozu do rozhraní. Jde jistě o inovativní systém, který je i z pohledu uživatele veskrze přívětivý. Stačí však, aby vám takzvaně zamrzla dotyková obrazovka a ani si nezatopíte… Přitom základní 308 nabízí klasické ovladače ventilační soustavy.

*Jak za časů Euro1

Nejprve nás čeká pařížská zácpa. V ní se rychlá 308 chová nečekaně kultivovaně. Jakoby se ani nejednalo o sportovní náčiní. Rozjezdy jsou i díky hydraulicky ovládané spojce zcela plynulé a nenásilné. Vše jde lehce a přesně. A to platí také o řazení. Ta tam je hlučná kulisa s dlouhými dráhami známá ze slabších či starších modelů. Tady páka klouže do jednotlivých poloh snadno a tiše. Doufejme, že ji to vydrž i při ostré jízdě…

Zkoušené 308 GTi tepe pod kapotou ušlechtilé srdce. Je to nejvýkonnější motor řady THP, či přesněji EP. V nabídce jsou dvě verze. Slabší, která bude nabízena jen na vybraných trzích, poskytuje výkon 184 kW (Peugeot lakonicky uvádí 250 koní), výkonnější, s níž jsme jezdili, 200 kW (tedy 270 koní). Pružnost motoru je ohromující. Vzhledem ke kubatuře 1,6 litru je vrchol točivého momentu 330 N.m skutečně nevídaný. Ještě lepší je ovšem fakt, že je k dispozici už od 1900 otáček za minutu. Stačí jen drobný pohyb vaší pravé nohy a vůz začne zrychlovat. Pohněte pravou nohou v kotníku víc a tah zesílí. Zarazte plyn do podlahy a budete si připadat jak v díle francouzského spisovatele Julese Verna „Cesta na Měsíc“, v němž byli hlavní aktéři vystřeleni k věčnému souputníkovi planety Země z kanónu.

Reakce na přidání plynu je velice bryskní, skoro připomínající staré dobré sportovní motory, splňující nanejvýš emisní normu Euro1. Tenhle však plní Euro6. Aby mohl agregát nabídnout takové parametry a vlastnosti a zároveň vypouštět jen nezbytné množství emisí, je obdařen celou řadou technických fines. Samozřejmostí je přímé vstřikování benzínu, plynule proměnné časování na obou stranách rozvodu či plynule proměnný zdvih sacích ventilů systému Valvetronic, suplující funkci škrticí klapky. Ta na motoru sice také je, avšak pouze coby záloha, kdyby selhal třeba krokový motorek, ovládající excentrickou páku sacího ventilového rozvodu.

I přes vysoký výkon motor vystačí jen s jedním turbodmychadlem, které je však dvoukomorové s regulací tlaku obtokem, jehož klapku ovládá taktéž krokový motorek. Navíc je ložisková skříň turbodmychadla zařazena do okruhu chlazení motoru a nechybí ani pomocná elektrická pumpa, dochlazující cirkulací chladicí kapaliny turbodmychadlo po vypnutí motoru.

Jak známo, motory řady EP se vyrábějí již od dob modernizovaného původního Citroënu C4 a dosud jsou spíše terčem kritiky za četné problémy… Ale o nich zase někdy příště, to sem teď nepatří.

S motorem spojená převodovka vyniká krátkým zpřevodováním. I na šestku tak motor ve 130kilometrové rychlosti točí 3600 otáček za minutu. To už bylo skoro na hranici akustické pohody. Zvuk agregátu ale jinak příliš výrazný není. S turbodmychadlem je naladění výfuku holt poněkud obtížnější.

*Do zatáčky bez plynu…

Z pohledu jízdního projevu byly motory THP vždy skvělé. Samotný výkon pohonné jednotky je však k ničemu, když mu nesekunduje patřičně přizpůsobený podvozek, který, jak známo, musí být vždy rychlejší než motor. V opačném případě by takové auto bylo dobrým nástrojem pro sebevrahy.

Rychlá jízda s ostrými hatchbacky let minulých měla svá specifika. Vzhledem k vysokému výkonu a točivému momentu na přední nápravě docházelo při jízdě v zatáčce pod plynem téměř vždy k výraznější nedotáčivosti. Její míra závisela na tom, jak výkonný motor jste měli, jak byla udělaná a následně odladěná přední náprava a potažmo řízení. A jak moc jste měli těžkou vaši pravou nohu.

Trochu jinak tomu bylo, pokud jste před zatáčkou záměrně ubrali plyn. Tento manévr je v anglosaské literatuře známý jako „lift off oversteer“. V tu chvíli udělala své setrvačná síla, působící proti směru pohybu vozu v kombinaci s hmotnou přídí (motor napříč před přední nápravou) a lehkou zádí. Dobře odladěný vůz v tu chvíli přitáhl příď k vrcholu zatáčky a projel ji. Někdy neutrálně, jindy dokonce v přetáčivosti. Takto jezdila rychlá auta s předním pohonem ještě na konci devadesátých let. Pokud se zajímáte o starší auta, tak jistě víte, že francouzské vozy jsou popsaným manévrem proslulé. Prostě méně bezpečné, ale o to agilnější a zábavnější.

Rychlá jízda krajinou plnou zatáček o různém poloměru podél pobřeží Normandie ukázala, že Peugeot, respektive jeho podvozkoví ladiči, nezapomněli, jak vyrábět výše popsaná auta. Ne, k přetáčivosti u 308 GTi opravdu nedojde. K lehkému utažení stopy ovšem ano, a to nám stačí. Nad vším bdí stabilizační systém, který sice nelze zcela vypnout, nicméně je naladěný tak, že i při hodně ostré jízdě se tváří jakoby se vlastně nic nedělo a vše nechává na řidiči.

*… A pod plynem

Nová 308 GTi ale nabízí i dřívějším jezdcům sedlajícím ostré hatchbacky nepoznanou dimenzi. Namísto otevřeného kuželového diferenciálu je jeho šestistupňová převodovka vybavena samosvorným šroubovým diferenciálem, citlivým na rozdíly momentů sil (torsen).

Nejde o nic nového. Torsen už nabízela třeba Mazda3 MPS druhé generace a samozřejmě rychlé Renaulty Mégane R. S. a Cup, či Ford Focus RS obou generací. A také původní Honda Integra Type-R, která byla první „předokolkou“ s tímto typem diferenciálu. U silničních vozů použil Peugeot diferenciál torsen kdysi na zadní nápravě vozů 405 Mi16X4 a T16. Na přední pak u ostrého kupé RCZ R, jehož výroba nedávno skončila.

Jízda s torsenem vloženým mezi poháněná přední kola má zvláštní kouzlo. Jedete pod plynem zatáčku, avšak očekávaná nedotáčivost se nedostavuje. Naopak cítíte, jak se vnější přední kolo „zahryzává“ do povrchu vozovky a pomáhá vozu vykroužit oblouk. Je to opojné, ale z pohledu dlouhodobého užívání poněkud nákladné. Torsen má totiž negativní vliv na životnost pneumatik. Zejména jejich vnější okraje mizí jak losy sportky s miliardovým jackpotem. Fenomenální přilnavost kol přední nápravy dále u 308 GTi podporuje výrazně zvětšený negativní odklon předních kol. Zatímco u běžné 308 činí vcelku civilních -0,6 stupně, u GTi byl „zvětšen“ na -1,67 stupně. Zásluhou toho se v rychle projížděné zatáčce vnější kolo doslova opře o silnici.

K úplnosti chybí už jen brzdy. Ty jsou však opravdu speciální. Průměr předních kotoučů, jejichž koncepce hliníkového náboje připomíná opravdová sportovní auta, činí 380 mm. Brzdiče jsou čtyřpístkové o průměru pístů 38 a 41 mm. Podobně jako závodní brzdy, když brzdíte jen trochu, zdají se být pocitově slabé. Nejprve je musíte trochu ohřát. Ovšem pak předvádějí neuvěřitelné věci. Za celou dobu se nám je nepodařilo utahat. Možná se vám to podaří na okruhu, na silnici ale rozhodně ne.

Peugeot 308 GTi ovšem nabízí i druhou stránku jízdního projevu. Tou je solidní komfort odpružení, umožňující cestovat s vozem i na velké vzdálenosti. Nebo, jak už víte, se bez problému loudat třeba ulicemi Paříže. I přes jeho výrazně sportovní charakter se stále jedná spíše o vůz třídy GT (nebo vlastně GTi) než o ryzí sportovní náčiní, které může jen s nezbytnými změnami vyrazit třeba na závody do vrchu. Pro tyto účely se 308 GTi rozhodně nenarodila.

*Peugeot 208 GTi a 208 GTi by Peugeot Sport

Nová 208 GTi je ideovým nástupcem slavné 205 GTi. A dává zapomenout na polovičaté počiny na bázi řady 206 (GTi, RC) či 207 (RC). Od nynějška Peugeot nabízí hned dvě verze. Jak jezdí a čím se liší?

Z 308 GTi se přesouváme za volant menšího sourozence. Peugeot 208 GTi už nám rukama několikrát prošel a objevil se také v testu. V rámci modernizace řady 208 na jaře letošního roku došlo také na variantu GTi. Ta se na rozdíl od běžných 208, které se vyrábějí na Slovensku v Trnavě, kompletují ve Francii, konkrétně v Poissy.

V rámci prezentace jsme vyzkoušeli jak standardní 208 GTi tak i verzi GTi by Peugeot Sport. Zatímco prvně jmenovaný vůz je v nabídce tuzemského dovozce, druhý jmenovaný se zatím neprodává. Zda se bude v budoucnu dovážet, o tom se zatím nerozhodlo. Jisté je, že v příštím roce oslaví Peugeot Česká republika 20. narozeniny, tak třeba…

*Jen ve vzhledu to není

K pohonu obou 208 GTi také slouží motor 1.6 THP, ovšem v jiné verzi. Nabízí 208 koní, tedy 153 kW, přičemž splňuje současnou emisní normu Euro6. Točivý moment vrcholí hodnotou 300 N.m, dostupnou ve 3000 otáčkách za minutu. Až do 6000 otáček ovšem tato hodnota takřka neklesá, z čehož pramení opět fenomenální pružnost.

V porovnání s 308 GTi dostala 208 GTi poněkud jinak poskládanou šestistupňovou převodovku. Převody výrobce neuvádí, nicméně ve 130 km/h točí na šestku překvapivě nízkých asi 3300 otáček za minutu. Tedy o pár stovek méně než 308 GTi. Je to trochu proti logice věci, neboť zpravidla to bývá tak, že výkonnější motor, který je v 308 GTi dokonce pružnější, používá delší převody. Uvedenou hodnotu otáček jsme dokonce zjistili u verze GTi by Peugeot sport.

Možná se teď ptáte, čím se vlastně odlišuje GTi „by Peugeot Sport“ od běžného GTi. Pokud bych to měl k něčemu přirovnat, rozdíl je asi takový, jako mezi minulou generací Renaultu Clio R. S. a verzí R. S. Cup. U Peugeotu jsou to na první pohled osmnáctipalcová kola specifického designu. Běžná 208 GTi si musí vystačit se sedmnáctkami. V kabině upoutají výrazně tvarovaná sedadla, dokonce lepší, než jaká nabízí 308 GTi. Opět nechyběla Alcantara kombinovaná s kůží a látkou. Tu největší změnu ovšem hledejte mezi předními koly. Zatímco běžné GTi využívá otevřený kuželový diferenciál, varianta GTi by Peugeot Sport dostala samosvorný torsen (stejný jaký má 308 GTi).

*Rychle ano, tvrdě ne

Nejprve usedám za volant běžné GTi. Po přesednutí z 308 mi přijde na stejné silnici pocitově více nedotáčivá. Také její podvozek ctí snad až přílišný kompromis z pohledu jízdních vlastností. Na poměry této třídy se zdá být trochu vláčný. Absence samosvorného diferenciálu vyžadovala jízdní styl s důsledným ubíráním plynu před zatáčkou. To pak vůz vzdoroval nedotáčivosti srdnatě, nicméně další zvyšování rychlosti už výraznější nedotáčivost způsobovalo. Stávalo se to zejména v táhlejších zatáčkách. Volant sice trochu zlehknul, avšak citlivost řízení je pouze průměrná. Naopak jeho přesnost a hlavně reakce okolo střední polohy jsou bez výhrad. Navíc se mi občas zdálo, že záď vozu je poněkud neklidná. Třeba při prudkém brzdění bylo nutné korigovat jízdní stopu. Zřejmě je to daň za agilitu s jednoduchou zadní nápravou. A té nabízí i standardní 208 GTi požehnaně.

Nejlepší ostrý hatchback?
Globálně jistě ne, avšak v segmentu B možná i ano. Verze GTi by Peugeot sport mě prostě nadchla. Něco takového jsem v tomto segmentu zažil pouze s již vzpomínanou minulou generací Clia R. S. Cup, případně současnou Fiestou ST. To 208 GTi by Peugeot sport nad nimi jednoznačně vítězí svým motorem, který je z dané trojice nejšťavnatější. Clio sice poskytovalo papírově také 200 koní, avšak pocitově vám to nikdy nepřišlo. Pokud jste jej točili, byla dynamika skvělá, strhující ovšem ne. A Fiesta ST nabízí o 28 koní méně.

Peugeot 208 GTi je unikátní také použitím samosvorného diferenciálu. Pouze současná Corsa OPC jej nabízí. Na rozdíl od Peugeotu je ale lamelový, pracující s rozdíly otáček. Jeho předností je větší plynulost svorného účinku, závislá také na počtu lamel. Svorný účinek torsenu nabíhá skokověji, takže pocitově je jízda s ním zajímavější. Ve spojení s jednoduchou přední nápravou pseudo McPherson se však poněkud více projevují nechtěné záběrové síly do řízení. Nevím, jak to udělali, ale i v tomto ohledu je 208 GTi by Peugeot sport bez výhrad. Řízení tak pracuje veskrze plynule a bez nadměrných rušivých efektů. S geometrií její přední nápravy si museli vývojáři asi hodně hrát, aby daného efektu dosáhli.

A pak ty tlumiče a péra. Podvozek je tuhý jak u rallyového speciálu a přitom pohodlný, samozřejmě hlavně při vyšších rychlostech. Prostě takové Subaru STi. Jen to není čtyřkolka a nemá 300 koní. Také karoserie prokázala skvělou tuhost. Zda jsou tady nějaké přidané výztuhy, nevíme, avšak skoro bychom to i řekli. Zatáčky všemožných poloměrů lze s 208 GTi by Peugeot sport projíždět až nezdravou rychlostí. A přední náprava, respektive její vnější kolo, by snad i svléklo pneumatiku, jen aby udrželo stopu a oblouk projelo.

Ano, tohle auto je opravdu legitimním nástupcem starých ostrých Peugeotů. Ale spíše než těch se znáčkem GTi jde o nástupce řady Rallye. Na druhou stranu ty bývaly v kabině dost puristické, jakoby už předem připravené na závody či jako tréninkové náčiní (to také většina z nich byla). Naproti tomu 208 GTi by Peugeot sport poskytuje stejné ultimativní jízdní vlastnosti a k tomu pohodlí a výbavu očekávanou od ostrého hatchbacku 21 století. Zda má segment B nového krále, zůstává nezodpovězenou otázkou. Odpověď na ni přinese až přímé srovnání 208 GTi by Peuegot sport se zmiňovanou dvojici Fiesta ST a Corsa OPC.

*Něco málo o technice aneb čarování s nápravami

Jak už víte, obě auta využívají nejostřejší verzi motoru 1.6 THP. V případě 308 GTi ale nejde o motor z RCZ-R, neboť ten splňoval ještě emisní normu Euro5 (označení EP6CDTR). Naproti tomu motor 308 už plní novější Euro6, což vyplývá i z označení EP6FDTX. Výkony jsou však podobně, stejně jako jízdní projev. Ramena přední nápravy modifikovaného McPhersonu mají v ostré 308 stejný tvar jako v každé jiné verzi. Dokonce i přední uložení ramene je shodné. Odlišné je ale to zadní. Zadní náprava je shodná s nejvýkonnějšími civilními verzemi 308. Její torzní příčka vyniká tuhostí 35 000 N.m/rad. Výjimkou je ale uložení nápravy, které je pro GTi specifické.

V případě 208 GTi použil Peugeot dokonce jinak tvarované spodní příčné rameno přední nápravy. Se specifickými uloženími. Ty navíc nelze objednat samostatně, což u běžných 208 možné je. Naopak zadní náprava je shodná s běžnými verzemi opět až na uložení, které je odlišné. Samozřejmostí jsou v obou případech jiné tlumiče, pružiny a stabilizátor

*Trojice písmen v zrcadle času

Trojice písmen GTI se původně objevila na Maserati 3500 z roku 1962. Jde však o takřka zapomenuté prvenství, které nám nedávno připomněl sesterský Auto Tip Klassik v čísle 3/2015. Mnozí mají spíše v paměti pozdější účinkování těchto tří písmen. Šlo o akronym Grand Turismo Injection, neboli volně přeloženo „vozidlo pro velkou turistiku se vstřikováním paliva“. To však není úplně přesné. Spíše by to mělo být „cestovní vůz se sportovním charakterem a vstřikováním paliva“. Dnes jde o přežitek, neboť vstřikování benzínu je věc zcela samozřejmá. Občas se také spekuluje nad tím, zda se píše GTi nebo GTI. Osobně to vnímám tak, že Peugeot používá GTi, zatímco Volkswagen GTI.

V minulosti jsme tato tři písmena ovšem vídali i u jiných značek. Třeba Nissanu (Sunny GTI, Almera GTI) nebo Seatu (Ibiza GTi). Jak léta plynula, měnil se také pohled na vozy s trojicí písmen na karoserii. Spíše než o skutečný sport začínalo jít o marketing. A zatímco Volkswagen v uvedené době neváhal spojit GTI se vznětovým motorem (Golf čtvrté generace), aby je Peugeot pro změnu u některých modelových řad zcela vynechal (207, 307). Později si však obě značky zřejmě uvědomily, jakou váhu mají tato písmena u motoristických nadšenců, takže dnes jsou symboly GTi či GTI tím, čím byly u obou značek ještě v osmdesátých, či první polovině devadesátých let. Říká se, že „pozdě, ale přece“. A tady to platí beze zbytku.
Rozbalit vlákno
3
16. 11. 2015 07:54
Re: text
Díky a vůbec pěkný článek :yes: ;-)
Avatar - Stejsn
15. 11. 2015 21:13
Imitace sportovního zvuku,
hrající z repráků. Děkuji, nechci :no:
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Ada je zase tady
16. 11. 2015 07:57
Marketingový materiál
Chápu, že P.T. redaktor miluje nespolehlivou francouzskou techniku, ale snad přece jen mohl tu recenzi jednoho zbytečného šuplíku s naprosto nepřijatelným uspořádáním palubky napsat alespoň pro tentokrát objektivně. :no:
Rozbalit vlákno
8
16. 11. 2015 10:18
Re: Marketingový materiál
Ty Ádo, nepřeháníš už tak trochu? To že najíždíš na Renault už jsem si tak nějak zvykl a patří to ke koloritu, ale zrovná nová GTi od Peugeotu patří k tomu lepšímu - jdi se svézt ;-)
16. 11. 2015 13:40
Re: Marketingový materiál
Přehání. Přehání to tu už roky. Ale každá ves má svého obecního magora. Maros už asi skončil (zaplať bůh!), takže Ada to má posichrované.
16. 11. 2015 13:44
Re: Marketingový materiál
Ale vždyť já vím, už sem chodim taky poměrně dlouho... tak 15 let >:D
Avatar - Ada je zase tady
16. 11. 2015 18:30
Re: Marketingový materiál
Zvážím to. Pokud na to najdu čas, napíšu tady své dojmy. Nicméně na interiér mohu mít svůj negativní názor i bez svezení. ;-)
Avatar - Tomas Dusil, auto.cz
16. 11. 2015 16:52
Re: Marketingový materiál
Dobrý den. Můžu se zeptat co je zkratka P.T.? Díky za vysvětlení at se můžeme bavit konkrétněji. Díky.
Avatar - Ada je zase tady
16. 11. 2015 18:14
Re: Marketingový materiál
P.T. - zkratka z latiny znamenající pleno titulo neboli plným titulem (může být použita i ve tvaru p. t.) – používá se běžně v osobním korespondenčním styku, není-li známo přesně jaké tituly adresát má.

Chápu, že mladší ročníky tyhle zkratky, související se slušným vychováním, už moc neznají...
Avatar - Blue Sun
16. 11. 2015 19:47
Re: Marketingový materiál
Prototyp trapného a vulgárního vyjadřování nám tu bude vykládat o slušném vychování... Gól roku.
Avatar - Ada je zase tady
17. 11. 2015 12:46
Re: Marketingový materiál
pleteš si pojmy a dojmy :no:
Avatar - Auto CZ
16. 11. 2015 10:52
Aj infatilný android je na ústupe
tak aj sympli clever by už mal pomali skončiť v múzeách sodofky. Aký máme dnes kurz akcii Koncernu ? Klesá ?
Rozbalit vlákno
0
16. 11. 2015 19:57
Moc hezké
Moc hezký, že jsou v jednom článku zmíněný dva modely, ale fotogalerie je jenom jedna a bez popisků, tak jak mám poznat, kterej model je kterej? :-)
Rozbalit vlákno
0
16. 11. 2015 20:03
Podejte mi kybl..
jdu blit: "Zarazte plyn do podlahy a budete si připadat jak v díle francouzského spisovatele Julese Verna „Cesta na Měsíc“, v němž byli hlavní aktéři vystřeleni k věčnému souputníkovi planety Země z kanónu."
:'-( Echt bulvar lingo.
Rozbalit vlákno
0