Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Seriál: Evropské Automobily roku. Fiat 124 (1967): Tohle není žigulík!

Fiat získal už devítku titulů v evropské anketě o Automobil roku a je s přehledem nejúspěšnější značkou ze všech. Prvním oceněným vozem byla řada 124.
Zpět na článek
16. 11. 2015 09:23
16. 11. 2015 10:01
16. 11. 2015 10:23
16. 11. 2015 10:53
16. 11. 2015 10:43
16. 11. 2015 12:19
16. 11. 2015 12:51
16. 11. 2015 13:37
16. 11. 2015 14:00
18. 11. 2015 14:49
18. 11. 2015 14:47
16. 11. 2015 10:42
16. 11. 2015 19:17
16. 11. 2015 20:44
16. 11. 2015 21:27
16. 11. 2015 19:19
9. 1. 2016 15:42
16. 11. 2015 13:00
16. 11. 2015 22:36
16. 11. 2015 22:45
9. 1. 2016 16:03
Avatar - Ada je zase tady
16. 11. 2015 08:10
Vzpomínka
Prostorný vůz s mizernými jízdními vlastnostmi a úžasnou zasklenou plochou. ;-)
Rozbalit vlákno
23
Avatar - Jaros71
16. 11. 2015 09:23
Re: Vzpomínka
Na tehdejší dobu dobré auto co projelo skoro všude.. :-)
Snad se FIAT vzpamatuje , a nebude vyrábět jen deriváty 500.
16. 11. 2015 10:01
Re: Vzpomínka
Na to že se jedná o velikej koncern je to teda s produkcí FIATu dost bída. 8-s
16. 11. 2015 10:23
Re: Vzpomínka
No když si člověk vezme jak byl Fiat v 60 -70 letech progresivní a dělal fakt pěkná auta, tak nechápu proč je dneska tam kde je. To byl jeden úspěšný model vedle druhýho (před těmi 40ti lety)... ;-)
16. 11. 2015 10:53
Re: Vzpomínka
automobilismus v italii je dnes vládním nepřítelem číslo 1
alespoň tak soudim podle vyse zdaneni aut, podle vyse zdaneni benzinu a podle dálničního myta.
prijde me, ze ty dane auta v italii utloukly, nebo tomu aspoň hodne pomohly
16. 11. 2015 10:43
Re: Vzpomínka
Vždyť už se vzpamatovává, nové krásné a prostorné Tipo dorazí na český trh už v únoru (verze sedan, hatchback a kombi dorazí o pár měsíců později) a nové Uno se představí koncem roku 2016. A nová 124 Spider unifikovaná s Mazdou MX-5 se představí už na detroitském autosalonu. Takže velká modelová ofenziva Fiatu již vypukla a už se nejdná jen o x-tou variaci na 500 :-) :yes: :yes: :yes:
Avatar - wakantanka
16. 11. 2015 11:51
Re: Vzpomínka
No ja ti neviem, ak by to prešlo skoro všade, nemusel by sa potom následne licencovaný žigulík toľko odlišovať. A pokiaľ ma pamäť neklame, tak sa modifikovali hlavne nápravy a zavesenie, svetlá výška a pod. vzhľadom k vtedajším sovietskym cestám necestám. Ale na svoju to bolo výborné auto s tým súhlas.
16. 11. 2015 12:19
Re: Vzpomínka
jaky podíl na tom, ze to na svoji dobu nebylo ve sve tride spatny auto, mel CCCP??
dulezity je how-now a to rusove moc nezvladaj, proto ta licence.
a samotnou vyrobu zvladne cvicena vopice
16. 11. 2015 12:51
Re: Vzpomínka
Samozřejmě skoro žádný, i když je fakt, že na těch úpravách 124 pro šílené ruské podmínky se v Itálii podíleli i ruští inženýři. :-!
16. 11. 2015 13:37
Re: Vzpomínka
ano, to jiste se na upravach podileli i rusti inzenyri

pro rusy ale jiste skoda, ze velka část ruských inzenyru se podili na vyvoji tankuuu, vojenských letadle, raket ... a ruskej muzik nakonec ostrouha, protože to všechno plati on a uz není nikdo, kdo by pro nej vyvinul spotrebni věci.
rusko ma HDP na urovni italie, ktera nemá ani polovinu obyvatel toho co rusko. umis si představit, ze by italie mela tolik vojensky techniky jako rusko? jak by si asi většina italu zila??

třeba na to rusove jednou prijdou
Re: Vzpomínka
Kdyz pomyslím na tvuj milovaný stát, Drittes Reich („tausend Jahre“ to nastestí netrvalo), tak tam byla to zabezpecení spotrebními výrobky lepsí, to más pravdu.
16. 11. 2015 14:00
Re: Vzpomínka
Nechápu, proč sem taháš nacistické Německo, když se tu srovnává současné Rusko a Itálie... Přesně v klasickém stylu "... u vás zase lynčujete černochy!" >:-[] >:-[] >:-[] :no: :no: :no:
Re: Vzpomínka
Kdyz to vypatlánku nechápes tak se nedá nic delat. topten víc o co se jedná.
18. 11. 2015 14:49
Re: Vzpomínka
Názorne ilustroval, že tanky sú dôležité. A mala by to pochopiť aj metrosexuálna generácia :-)
18. 11. 2015 14:47
Re: Vzpomínka
Keby nebolo ruských tankov, nebol by si ani ty. Súhlasíš? :-)
Rusi na to prišli v 1941, že obrana krajiny je najdôležitejšia. No samozrejme, Pepa sa takou drobnosťou zaťažovať nehodlá ;-)
16. 11. 2015 20:37
Re: Vzpomínka
Už si s tým CCCP fakt trápny. :no: Píšeš jak trúbka.
16. 11. 2015 10:42
Re: Vzpomínka
Sorry, ale jak si přišel na ty "mizerné jízdní vlastnosti"? Nesmíš originální 124 soudit podle svezení v klasickém Žigulíku, který měl o 2,5 cm vyš položené těžiště,vzadu bubny, většinou hrozné ruské gumy, ruské tlumiče a o metrák větší pohotovostní hmotnost! 8-s :no: Stočtyřiadvacítka byla na svou dobu prostě skvělé auto. Tečka.
Avatar - pelikoš
16. 11. 2015 19:17
Re: Vzpomínka
je to neználek, tak to tak ber...ještě k tomu mohl napsat, že tomu chyběl dýzl...
16. 11. 2015 20:44
Re: Vzpomínka
to je asi jediny, co je na soucasnym rusku sympaticky
ze tam moc nejezdi dyzlu (samozrejme krome tanku)
16. 11. 2015 21:27
Re: Vzpomínka
to bude asi tym, ze by vacsina modernych commonrailov prevadzku na rusku naftu dlho neprezila :-)
16. 11. 2015 21:52
Re: Vzpomínka
Ty si tiež videl Rusko len na mape...
Avatar -
9. 1. 2016 15:42
Re: Vzpomínka
Mizerné jízdní vlastnosti měl Žigul. Ale i s nimi dokázal získat prakticky všechny soutěžní tituly v celém socialistickém sektoru (za což mohl samozřejmě motor, který v socialistickém bloku neměl obdoby).
Ale originál Fiat 124 měl jízdní vlastnosti mnohem lepší. Měl níž těžiště a choval se v zatáčkách úplně jinak, neměl zdaleka takový náklon, byl celkově tvrdší a mnohem stabilnější. Neexistovalo, aby vyskákalal zadní náprava na kostkách kamsi...
Na straně druhé byl Žigul spolehlivější (možná to vlastně bylo nejspolehlivější auto světa) alepoň do roku 1981, do něhož italové drželi kontrolu kvality v Togliatti. Po roce 1984 soudruzi začali zavádět po vzoru automobilky AZLK "samokontrolu", kdy si každý dělník kontroloval kvalitu své vlastní odvedené práce sám. Díky tomu pak vznikaly tisíce kuriozních závad, které jsou dnes naprosto nepochopitelné.
Kromě v pěkném a pochvaly hodném článku uvedených variant vznikly ještě další variace Fiatu 124, bylo to jedno z nejlepších aut, které na této planetě vzniklo. A kdyby tehdy ing. Lampredi tušil, že jej jeho dvouvačkový TwinCam určený pro Fiat 124 Spider/Coupé přežije, stane se nejúspěšnějším motorem ve sportovních automobilech všech dob a dožije se i roku 2000, asi by nevěřil. Vyráběl se nejen v atmosférické verzi, ale i ve verzi s přeplňováním mechanických dmychadlem Roots/Volumex, turbodmychadlem nebo dokonce s dvojím přeplňováním a experimtnálním "křížovým" plněním Triflux dalšího fenomenálního konstruktéra ing. Lombardiho...
Ostatně italská motorářská škola představované dnes motory MultiJet a MultiAir je stále fenomenální. Škoda, že někdejší největší výrobce automobilů v Evropě už dnes nějak není schopen reflektovat na požadavky zákazníků...
16. 11. 2015 13:00
Chválím.....
......zpracování článku, jak po obsahové stránce tak i pro zvolenou formou, vhodné přesně pro tyto účely. Myslím, že i bez chyb, alespoň já jsem žádné nenašel.

Opět velmi dobrá kvalita, jak bývá u pana Dragouna už prakticky standardem.

(Škoda, že, k jinak naprosto dostatečné a bohaté fotogalerii, nedoplnil tajemný grafik popisy modelů. Je ale pravda, že konkrétně dnes si je pozorný čtenář může udělat i sám, díky detailním popisům jednotlivých modelů i průběhu ročníků v textu článku.)

Já dnes dávám jednoznačně :yes: .
Rád si oživuji a doplňuji novodobou historii, kterou si, jako já, mnozí již mohou i pamatovat z reálného provozu.
Rozbalit vlákno
0
16. 11. 2015 21:50
Proč vůz roku:
Fiat 124 dostal vůz roku ze třech hlavních důvodů:

1) Vynikající využití obestavěného prostoru s krásnou karoserií.
2) Technologické zpracování a číselně okódovanéi díly.
3) Podrobné zkoušky vozu.
To předčilo to, že vůz nepřinášel žádné převratné konstrukční změny.

Add 1):

Při užití ještě klasické koncepce pohonu byl podélně uložený motor nad přední nápravou s těsně umístěným chladičem před ním a s těsně umístěnou přepážkou motor-kabina za ním (velmi krátká kapota). To umožnilo využít celý rozvor kol pro pasažery v kabině.
Zavazadelník byl díky svislé nádrži a svislému postavení rezervního kola za podběhy zadních kol, což umožňovalo odpružení zadní nápravy pružinami místo listových per, velmi hluboký a skladný (čtverová "jáma" s přidaným schodem nad zadní nápravou).

Ustavení zadní (byť) tuhé nápravy typu banjo bylo v rámci možností velmi dobré (dvě a dvě podélná ramena a (příčná) panhardská tyč + příčný zkrutný stabilizátor. Díky tomu bylo vedení takové nápravy nadprůměrně dobré.

Add 2):

Karoserie byla celá z hotovena z bodových svarů - předzvěst robotizované výroby.

Veškeré díly vozu nesly jako první na světě svůj číselný kód, který určoval, kam který patřil.
Rozbalit vlákno
0
16. 11. 2015 22:36
Žigukík
Úpravy Fiatu 124 na licenční sovětské auto probíhaly vedle požadavku na zvýšení světlosti karoserie o 2 cm, kroutivosti náprav vůči sobě, motoru s rozvodem OHC a jeho startovatelnosti při mrazech na Sibiři, na základě těžkých zkoušek na dráhách tehdy nového testovacím okruhu NAMI poblíž Moskvy (popis vyšel ke konci 80.ých let ve Světě Motorů). Některé vzniklé úpravy, jako dva klouby na kardanově hnací hřídeli místo jednoho, přišly i na originální 124-u, jiné ne a ani nemohly. Kvůli zmíněné kroutivosti náprav zmizel u Žigulíku ze zadní nápravy torzní příčný stabilizátor, což mělo pro běžný provoz neblahé důsledky (podle rozložení zatížení se zadek nakláněl k na těžší stranu, ...), tlumiče u originálu soustředné s pružinami se přemístily šikmo ke středu (dle ruského zvyku - Moskvič, Volha, ...). Zpevnění karoserie ovšem přineslo zvětšení pohotovostní hmotnosti o 100 kg. Na druhou stranu se však celkový "přetřes" všech komponentů projevil na spolehlivosti vozu i v neevropských podmínkách (kuriózní byla i v českém manuálu k vozu připomínka několikerého sešlápnutí brzd po projetí brodu).

Poznámka:
Tehdejší SSSR se rozhodoval mezi licencí Renault 12 a Fiatem 124. Fiat vyhrál jednak proto, že to byl už vůz v provozu, nadmíru vyzkoušený a svou koncepcí pohonu blízký sovětským vozům. Renault byl co do koncepce pohonu pokrokovější (přední náhon s tehdy podélně uloženým motorem před př. nápravou a z pohonem předních kol, lehkou tuhou zadní nápravou se středovým raménkem a s karoserií s výbornou aerodynamikou), ale byl tehdy jen na papíru - nejezdil.
Rozbalit vlákno
4
16. 11. 2015 22:45
Re: Žigukík
fiat byl podle me lepsi volba nez renault a to hlavne diky slozitejsimu přednímu nahonu u renaulta.
ja chvili jezdil rumunskou dacii a ta silne trpěla na predni poloosy, u kterých se rozpadal kloub a co chvili odchazely predni ložiska. přitom soused mel dacii smontovanou ještě z dilu renault a bez problemu s tim najel ke 200tis.
rusove by si to mozna lip pohlidali nez rumuni, ale i tak ten zadni nahon byl spolehlivejsi a bezproblemovejsi nez predni
16. 11. 2015 22:51
Re: Žigukík
Ano.
A ještě bylo zajímavé, že Fiat 124 / Žiguli už měl v ramenech lichoběžníkových závěsů předních kol místo celistvého rejdového čepu dva a dva kulové klouby, které tvořily prostory pro budoucí hnací hřídele předního náhonu (Auto Bianchi, Fiaty 127, 128).
Avatar -
9. 1. 2016 16:03
Re: Žigukík
Motor nebyl primárně vyvinut pro ruský Žiguli, jen byl - stejně jako třeba kliky a nějaké další součásti - použit novější typ oproti původnímu Fiatu 124 (Žigul byl až rok 1971, tedy po Lamprediho 1100/1300 ve Fiatu 128). Ten motor 1100/1300 pak Fiat použil asi tisíckrát až někdy do poloviny 90. let. V čem byl zásadní rozdíl, byl požadavek na bezúdržbovost, která představovala montáž dvojitého řetězu místo ozubeného řemenu, protože za nízkých teplot měly první motory s ozubenými řemeny problémy s přeskakováním.
Z polské praxe se zase ukázalo, že socialistické strojírenství není Brembo a tak původní plovoucí brzdová soustava Fiatu 124 byla nahrazena starší s pevnými třemny vpředu a bubny vzadu.
Co ale bylo zvláštní, byl nějaký "motorový bacil", který italové asi přenesli na Rusy.
V dnešní době má Fiat asi miliony variant jednoho motoru (například verzí 1.4 turbo je už skutečně solidní řádka), ale modelů celých aut má Fiat velmi málo. Stejné to bylo v tehdejším SSSR. Vznikla celá řada variant odvozených od původního motoru, ale auto jako takové zůstalo vlastně stejné (původně dvě řady 2101 a 2103, které pak měly varianty 2102/21011 a 2106/21061/21063 a později 2105/2104 a 2107, které zase měly mutace 21053/21051/21044 a 21071/21076 (nepočítáme "sedmičky" s Wankelem, které byly spíše prototypy a speciály VFTS).