Technika
To je ako s nedoceneným funkcionalizmom v architektúre. Mnohí si jednoducho neuvedomujú kedy to skutočne vzniklo. V 67. muselo byť Ro 80 ako zjavenie. :yes:
Ano.
A než se přišlo na negativa motoru, zejména v životnosti, vypadalo to tehdy téměř na technický převrat. Pamatuji si, že Wankela byly, v té době, plné časopisy s motoristickou tématikou a to i v ČSSR. Méně pohyblivých součástí, poměrně vysoký výkon výkon (třeba i jen ve vztahu k hmotnosti) a menší zástavbové nároky byly hlavní pozitivní vlastnosti. Spotřeba paliva byla sice vyšší, ale v kontextu doby ani klasické motory s písty s vratným pohybem a podobnými výkony nebyly tehdy zase až o moc úspornější. Horší byla spotřeba oleje. Ale jen v porovnání se čtyřdobými motory. Tehdy ještě bylo i několik aut, které navážno jezdily a vyráběly se s dvoudobými motory a ty olej spotřebovávaly v podobných množstvích, možná i větších.
Design byl také, v té době, velmi pokrokový a - podle mě - nadmíru atraktivní a zdařilý.
Tenkrát pohřbila tento motor a tím i celé auto hlavně poruchovost a nízká životnost.
A než se přišlo na negativa motoru, zejména v životnosti, vypadalo to tehdy téměř na technický převrat. Pamatuji si, že Wankela byly, v té době, plné časopisy s motoristickou tématikou a to i v ČSSR. Méně pohyblivých součástí, poměrně vysoký výkon výkon (třeba i jen ve vztahu k hmotnosti) a menší zástavbové nároky byly hlavní pozitivní vlastnosti. Spotřeba paliva byla sice vyšší, ale v kontextu doby ani klasické motory s písty s vratným pohybem a podobnými výkony nebyly tehdy zase až o moc úspornější. Horší byla spotřeba oleje. Ale jen v porovnání se čtyřdobými motory. Tehdy ještě bylo i několik aut, které navážno jezdily a vyráběly se s dvoudobými motory a ty olej spotřebovávaly v podobných množstvích, možná i větších.
Design byl také, v té době, velmi pokrokový a - podle mě - nadmíru atraktivní a zdařilý.
Tenkrát pohřbila tento motor a tím i celé auto hlavně poruchovost a nízká životnost.
Mně ten design vždycky přišel strašně podivný, hlavně z zadní části. Vždycky mi to připadalo jako sedan odvozený z citroenu GS nebo CX. Jenže citroeny se splývavou zádí mají eleganci, kterou NSU postrádá. Můj názor, no.
je moje designová srdcovka, velká škoda, že vzniklo "kolem" wankelu, mít konvenční motor, bylo by to jedno z nejúspěšnějších aut své doby.
Alespoň jednou ročně, když jedu po A6, se zastavím v Sinsheimu, v muzeu, kde mají tři kusy NSU, vždy u nich chvíli postojím a potěším oko pohledem na dokonalost tvarů a dokonalý příklad toho, jak vypadá geniální nadčasový design.
On Luthe byl opravdu jeden z nejlepších, Ro80 je asi jeho nejznámější kus, ale BMW mu v podstatě vděčí za to, co dnes považujeme za kořeny designu BMW, převedl značku z éry designu šedesátek do doby konce století. :yes: 😉
Alespoň jednou ročně, když jedu po A6, se zastavím v Sinsheimu, v muzeu, kde mají tři kusy NSU, vždy u nich chvíli postojím a potěším oko pohledem na dokonalost tvarů a dokonalý příklad toho, jak vypadá geniální nadčasový design.
On Luthe byl opravdu jeden z nejlepších, Ro80 je asi jeho nejznámější kus, ale BMW mu v podstatě vděčí za to, co dnes považujeme za kořeny designu BMW, převedl značku z éry designu šedesátek do doby konce století. :yes: 😉
NSU 1967, Citroën GS 1970, Citroën CX 1974.