Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Jak dopadly východní automobilky po roce 1990. Velká galerie!

Málokterá z "komunistických" automobilek uspěla i po roce 1990. Přinášíme přehled neslavných automobilových porevolučních osudů jednotlivých zemí bývalého východního bloku.
Zpět na článek
9. 12. 2015 09:04
9. 12. 2015 09:15
9. 12. 2015 09:20
9. 12. 2015 09:31
9. 12. 2015 09:38
9. 12. 2015 09:39
9. 12. 2015 09:48
9. 12. 2015 09:51
9. 12. 2015 09:53
9. 12. 2015 09:57
9. 12. 2015 09:50
10. 12. 2015 10:06
9. 12. 2015 10:30
12. 12. 2015 09:27
Avatar - KANKUNEN
9. 12. 2015 08:17
Oldřicha Citlivého
jsem teda dlouho neviděl.
Rozbalit vlákno
40
Avatar - Ozzman
9. 12. 2015 09:01
Re: Oldřicha Citlivého
Myslím, že mladší generace ho ani neznají >:D Pamatuji si, jak ho měla teta, už tenkrát to auto bylo takové.... fórové >:D
Avatar - 3_diamanty
9. 12. 2015 09:02
Re: Oldřicha Citlivého
ja som sa v nom parkrat viezol.... mal ho dedov brat .. biely kusok ... ale to je uz tak 25 rokov dozadu... takze na nejake "zazitky" ako spolujazdec si uz moc nespominam... ale ten jednoramenny volant mi uz vtedy udrel do oci ;-) a prisiel mi zvlastny
Avatar - Ozzman
9. 12. 2015 09:04
Re: Oldřicha Citlivého
Volant a podivně zúžené auto vzadu... to byla paráda co? >:D
Avatar - Ozzman
9. 12. 2015 09:09
Re: Oldřicha Citlivého
Ja vím >:D Ale nelíbil se mi, zlatej Žigulik :-)
Avatar - 3_diamanty
9. 12. 2015 09:11
Re: Oldřicha Citlivého
ale inak to bolo obratne auto.... este tu citim na nom akoby geny z "kacice" zabalene do modernejsieho kabatu....
Avatar - Ji/Ri
9. 12. 2015 09:23
Re: Oldřicha Citlivého
Taková pecka a hned po ránu >:D >:D >:D
Avatar - Ozzman
9. 12. 2015 09:38
Re: Oldřicha Citlivého
Obratné v jakém slova smyslu? >:D
Avatar - Drag-On
9. 12. 2015 09:47
Re: Oldřicha Citlivého
Z kolies na strechu >:D
Avatar - Ozzman
9. 12. 2015 09:49
Re: Oldřicha Citlivého
>:-[]
Avatar - Ja Prvni 123
9. 12. 2015 19:20
Re: Oldřicha Citlivého
To jsou kecy.
Nejelo to úplně špatně.. když to jelo.
Problém byl, že to většinou nejelo.
;-)
Avatar - teoretikus
9. 12. 2015 10:09
Re: Oldřicha Citlivého
Osobně jsem ho pomáhal hasit, když pánovi praskla hadička z karburátoru, který byl mezi válci. Oldu jsme my, ani hasiči nezachránili. :-(
Avatar - pumpkin
9. 12. 2015 22:45
Re: Oldřicha Citlivého
Za svoj život som videl asi tri Oltcity s vyhoretým motorom. ;-\
Klasikou boli aj vyblednuté zadné svetlá, človek nevedel či brzdí, alebo hodil spiatočku. >:D
Avatar - wakantanka
10. 12. 2015 09:46
Re: Oldřicha Citlivého
V Prešove v Divadle Alexandra Duchnoviča ich mali svojho času dvaja kamaráti herci, spolu ich kupovali a vytešovali a potom v rozmedzí cca 1 mesiaca im obom zhoreli zhruba na rovnakej križovatke. >:D Rumunské dvojičky, ktoré nechceli byť jeden bez druhého >:D
Avatar - 3_diamanty
9. 12. 2015 09:06
Re: Oldřicha Citlivého
mne to uz vtedy prislo ako taka pojazdna aerodynamicka stihacka.... proste bolo to nieco uplne ine ( aj v interieri ) ako "nase" skodovky alebo dacie, lady ....
Avatar - Ozzman
9. 12. 2015 09:09
Re: Oldřicha Citlivého
A v zatáčce to konkurovalo houpačce >:D
Avatar - 3_diamanty
9. 12. 2015 09:13
Re: Oldřicha Citlivého
no to uz neviem.... ale mozno mas pravdu ;-)

svojho casu ich u nas jazdilo vcelku dost... biele alebo svetlo zlte az take kremove kusky ... na cerveny si ale nespominam ale asi boli aj u nas aj v tejto farbe ;-)
Avatar - Ozzman
9. 12. 2015 09:21
Re: Oldřicha Citlivého
Já si taky Oldu spojím většinou se stylově béžovou či zašlou bílou >:D Červený si nevybavuju :-)
Avatar - 3_diamanty
9. 12. 2015 09:24
Re: Oldřicha Citlivého
no jo stylova bezova ;-) ... aj tak sa to da povedat
Avatar - Ji/Ri
9. 12. 2015 09:24
Re: Oldřicha Citlivého
Sousedovi jsme s klukama chodili sprašovat lak.... >:-[]
Re: Oldřicha Citlivého
Byly i cervené. Jinak ty fotografie v galerii jsou z roku 1981 kdy byl Oltcit poprvé oficiálne predstaven.
Avatar - Ozzman
9. 12. 2015 09:50
Re: Oldřicha Citlivého
Ty byly asi jen pro VIP >:D Je někde ještě dohledatelná paleta barev u takto starých aut východního bloku? :-)
Re: Oldřicha Citlivého
Jiste, ve starých prospektech.
Avatar - Ozzman
9. 12. 2015 10:09
Re: Oldřicha Citlivého
Ty nemam >:D Trochu jsem spoléhal, že přihodíš nějaké info.
9. 12. 2015 10:13
Re: Oldřicha Citlivého
Ozzy to bola praveze klasicka farba najcastejsie pouzivana na Olcitoch.Jednu taku zehlicku sme mali doma a nikdy nezabudnem na tie velke "usi"pri volante a s obrovskym prepinacom na smerovky >:D
Avatar - teoretikus
9. 12. 2015 10:17
Re: Oldřicha Citlivého
Olcit měl být licenční citroen Visa, který měl vodou chlazený motor a byl pětidvířko. Možná se pletu, když tak mě opravte.
Re: Oldřicha Citlivého
Nebylo to úplne tak. Oltcit nebyl 1:1 Citroen Visa. Byl to samostatný model který se v západní Evrope prodával jako Citroen Axel.
Avatar - teoretikus
9. 12. 2015 11:50
Re: Oldřicha Citlivého
Ještě to není ono, toto jsem našel: Vozy Oltcit se od roku 1984 začaly prodávat v západoevropské prodejní síti Citroenu pod názvem Citroen Axel.
Avatar - pumpkin
9. 12. 2015 22:48
Re: Oldřicha Citlivého
Tak, tak. :yes:
25. 4. 2019 13:03
Re: Oldřicha Citlivého
Taky tak.
9. 12. 2015 10:45
Re: Oldřicha Citlivého
Byly i stříbrné metalízy s oplastovaním spodku dveří. Oltcit 11RL pokud si dobře pamatuji označení.

P.S. Děkuji za palec dolů, škoda že se takový mamlas nevyjádří k tématu nebo alespoň co mu vadí na tom příspěvku.
Avatar - Ji/Ri
9. 12. 2015 16:41
Re: Oldřicha Citlivého
To neřeš. Tu jich je.
Avatar - white label
9. 12. 2015 16:58
Re: Oldřicha Citlivého
Ty metalické barvy s oplastováním (OC11RL) se tu nabízely dvě, stříbrná a pak taková šedohnědá: [odkaz]
9. 12. 2015 18:00
Re: Oldřicha Citlivého
Máš pravdu na tu jsem si moc nevzpomněl jelikož jsem jich moc neviděl. Ale těch stříbrných jezdilo docela dost.
Avatar - Ja Prvni 123
9. 12. 2015 19:31
Re: Oldřicha Citlivého
Jo, a byly i modrý!
Náhodou...
;-)
Avatar - pumpkin
9. 12. 2015 22:50
Re: Oldřicha Citlivého
Som ti dorovnal, 3. :yes: >:D
12. 12. 2015 09:18
Re: Oldřicha Citlivého
Ako mladý doktor som vlastnil Oltcit 11 RL striebronú metalízu, bolo to v r. 1994. Bolo to zvláštne autíčko:
1. Vzduchom chladený motor, ktorý kúril tak, že do interiérupúšťal asi 80 st. horúci vzduch, pokiaľ bol nastavený na maximum
2. Predné brzdy neboli na kolesách ale na hnacích hriadeľoch
3. Prevodovka mala zvláštny charakter, bola 4- stupňová ale vyzerala aj jazdila ako keby to bola 1,2,3 a 5. stupeň.
4. Boli dve nádobky ostrekovača, jedna vpredu a jedna vzadu
5. Smerovky sa zapínali kolískovým prepínačom vľavo veľkosti XXL a pri návrate volantu sa nevypínali
6. Malo to osvetlenie vstupu pre kľúčik, vec v tej dobe nevídaná.
7. Mal som ho dva týždne >:D
Avatar - pumpkin
9. 12. 2015 22:47
Re: Oldřicha Citlivého
Boli, červený mala kuchárka na základnej škole. Riaditeľka mala nejakého bohatého manžela, lebo jazdila na bielom Renaulte 25. :-!
Avatar - wakantanka
10. 12. 2015 09:50
Re: Oldřicha Citlivého
Na Oltcita mám spomienku z polovice 90 tych rokov, keď si ho zánovného kúpil jeden známy a dávali sme mu ho trošku dokopy pred STK. Prekvapivo po technickej stránke nebol problém, akurát prahy a podlaha bola jak ementál >:D Čo ma najviac prekvapilo však bolo to, že pri jazde do strmého kopca to prehrablo aj na trojke. No a samozrejme sa majiteľ nevyhol vtípkom typu : zabudli ti namontovať brzdy vpredu, keďže ich nemal pri kolese ale až kdesi pri prevodovke na hnacej hriadeli ak si dobre pamätám. >:D
Avatar - narona
9. 12. 2015 12:10
Re: Oldřicha Citlivého
Jo já jsem Oltcita viděl za posledních 5 let třikrát, vždy ho ale někdo tlačil >:D
Avatar - Individualita
9. 12. 2015 08:26
Když to shrnu
Tak vlastně zbyly jen tři značky. Škoda, Dacia a Lada. Tak to si ještě můžeme gratulovat.

P.S.: nepočítám Multikáru >:-[]
Rozbalit vlákno
20
Re: Když to shrnu
Zbylo jich víc. V Rusku UAZ a GAZ. Firma GAZ, která se dobre rozvíjí, ovsem prestala vyrábet osobní automobily pod vlastní znackou a koncentruje se na uzitková vozidla. Na Ukrajine zbyla znacka ZAZ, ta ale skomírá a její výrobi císla jsou extrémne nízká.
Avatar - pumpkin
9. 12. 2015 22:53
Re: Když to shrnu
Mňa fascinuje ako má Ural Next búdku z Gazelly. >:D Ale vyzerá to celkovo dobre. :yes:
Re: Když to shrnu
Taky si myslím ze se ta kombinace celkem povedla.
Avatar - Barrichello
9. 12. 2015 08:42
Re: Když to shrnu
ještě zapoměli pánové na UAZ.

Jinak ZAZ a GAZ fungují dál ale budto vyrábějí korejké a čínské káry v lincenci (ZAZ) nebo už nedělaj osobáky (GAZ).

Moskvič vyrobil poslední auta 2001 a ZIL 2010.
Avatar - 3_diamanty
9. 12. 2015 09:19
Re: Když to shrnu
ja si spominam aj na "pracovny" Žuk .... dodnes ho u nas na vidieku vidim ;-) ... a mali sme ho aj my ( v sirsej rodine )

a pacilo sa mi ARO svojho casu.. super offroad :yes:
9. 12. 2015 09:25
Re: Když to shrnu
Jo Žuk, to bylo něco. 1203 proti tomu byla vrcholem techniky.
Avatar - 3_diamanty
9. 12. 2015 09:29
Re: Když to shrnu
Žuk bol fajn .... svoju ulohu splnil neraz daleko lepsie ako ( rozlozenim hmotnosti a nahonu tragicka ) 1203ka.... ale samozrejme kolko ludi tolko nazorov...

v 1203ke som nejazdil.. uz len v jej novsej slovenskej verzii verzii TAZ 1500 ... aj to len par "nevyhnutnych" jazd ked bol transporter v oprave a felda kombi napor nezvladala ... v zime sa v kopci s tym autom nedalo pohnut.. predok tazky zadok lahky.... neslo to .. obcas sa muselo "jazdit" s nim aj po meste ( doslova obklukou alternativnou cestou ) tak aby sme sa vyhli semaforom v mierne zasnezenom kopci ... to auto vyzadovalo hodne predvidania
9. 12. 2015 10:48
Re: Když to shrnu
A co takový Barkas?
Avatar - Individualita
9. 12. 2015 09:30
Re: Když to shrnu
Jo, svého času měla každá správná horská chata své ARO :yes:
Avatar - 3_diamanty
9. 12. 2015 09:44
Re: Když to shrnu
ARO, NIVA, UAZ 469 ... navzdy legendy :yes:
Avatar - Barrichello
9. 12. 2015 09:52
Re: Když to shrnu
A zbyla v podstatě jen Niva, protože výroba Uazů Hunter (přepracovaný 469) má být údajně ukončena. Zůstane jen novější Patriot a z něj odozená verze pickup + ty letité dodávky, u nás známé především jako vojenské sanitky.
Avatar - 3_diamanty
9. 12. 2015 09:57
Re: Když to shrnu
ano viem ktore "dodavky" myslis..... chcelo by to nejaku "reinkarnaciu" a ozivenie celeho uazu ( po vzore lady ) .... ich offroady su stale vyborne... bola by ich skoda .... lenze v case capturu a evoqu ( a definitivneho konca defenderu ) asi nerealna myslienka... bavit sa o oziveni offroadov... ;-\
Avatar - Individualita
9. 12. 2015 10:02
Re: Když to shrnu
Niva Urban jako největší upgrade za desítky let >:D
Avatar - Barrichello
9. 12. 2015 10:33
Re: Když to shrnu
Aspon to má klimu, ABS, okýnka v elektrice atd. Chybí jen silnější motor eventuálně automat a lepší interiér, jinak jako retro offroad dokonalé >:D
Avatar - Individualita
9. 12. 2015 10:37
Re: Když to shrnu
Chybí toho už poměrně dost, ale to by to už nebylo to jednoduché a spolehlivé auto. Motor by se ale hodil určitě. Retro offroad by to mohl být, ale jen pokud by to Lada nemyslela smrtelně vážně jako neretro :-)
Avatar - Barrichello
9. 12. 2015 10:54
Re: Když to shrnu
Lada to myslí jak myslí, protože se to pořád dobře prodává a nemá nic jiného s 4x4. Kdo chce víc offroad, koupí UAZ
Re: Když to shrnu
Pokud se nejaký model dobre prodává tak není problém.
9. 12. 2015 20:42
Re: Když to shrnu
Ten motor, čo tam je stačí. Silnejší by urobil z ozubených koliesok v prevodovke trecie prevody a ukrútil poloosi.
Avatar - pumpkin
9. 12. 2015 22:59
Re: Když to shrnu
ARO a malý ratrak Lavina od Beskydsportu! :-)
Text s chybami, galerie nic moc
Text obsahující chyby a nepresnosti, ostatne jak je u CTK zvykem.

Galerie evidentne pochází od ACZ a taky nic moc. Ten dubiózní grafik sem narval fotografie jak je náhodou mel po ruce. Rada dulezitých modelu, jejichz fotografie lze bez problému najít, chybí.

V prípade firmy Moskvič, která pod svým drívejsím jménem po válce vyrábela tehdejsí Opel Kadett, je zcela nesmyslné dávat fotografie pozdejsích Kadettu. Grafik proste dostal instrukci dej tam fotky starých Kadettu, vubec se nepodíval o co jde, vypnul mozek a narval tam fotografie které s textem nemají nic spolecného.

Takze obvykle nízká úroven, jak CTK tak ACZ.
Rozbalit vlákno
18
Avatar - Ozzman
9. 12. 2015 09:00
Re: Text s chybami, galerie nic moc
Jo, ten Kadet sem taky nějak moc nepochopil, že by se dělala i matička rus třeba Kadeta kabriolet či Gsi :D:D O tom si soudruzi mohle nechat jen zdát >:D
Re: Text s chybami, galerie nic moc
>:D >:D >:D
Avatar - Ji/Ri
9. 12. 2015 09:25
Re: Text s chybami, galerie nic moc
K tomu se nedá snad ani smát. Buďme rádi, že tam nedali fotky kočárku z bazaru. 8-s >:D
Avatar - Ji/Ri
9. 12. 2015 09:38
Re: Text s chybami, galerie nic moc
Pecka je Trabant.... měl jak kupé, tak shootingbrake. Jednou jsem viděl zajímavý dokument, kde byl natočen proces výroby Trabanta. Vodotěsnost zkoušeli v "garáži", kde na ně lila voda. Když neseděly díly /a tím nemyslím náhradní díly ;-) / tak je prostě přibrali flexou a bylo.

Perfektní
https://www.youtube.com/watch?…
Avatar - Ozzman
9. 12. 2015 09:49
Re: Text s chybami, galerie nic moc
Kamarádi měli i cabrio >:D
Avatar - 3_diamanty
9. 12. 2015 09:50
Re: Text s chybami, galerie nic moc
jo trojdverak "kombik" bol pekny ;-)
Avatar - Ozzman
9. 12. 2015 09:51
Re: Text s chybami, galerie nic moc
Hlavně měl jednu parádní vlastnost.... nereznul jako některé Mazdy >:-[] >:-[] (a teď to schytám ) >:D
Avatar - 3_diamanty
9. 12. 2015 09:51
Re: Text s chybami, galerie nic moc
no bakelit je bakelit ;-) ... malo to aj svoje vyhody
9. 12. 2015 10:12
Re: Text s chybami, galerie nic moc
to auto nebolo z bakelitu
Avatar - 3_diamanty
9. 12. 2015 10:24
Re: Text s chybami, galerie nic moc
tak samozrejme ze skelet bol ocelovy... ale na povrchu bol plast ;-) ...
Avatar - pumpkin
9. 12. 2015 23:03
Re: Text s chybami, galerie nic moc
Duroplast, ale pár karosárskych dielov myslím vedelo zhniť.
Avatar - Stejsn
9. 12. 2015 13:41
Re: Text s chybami, galerie nic moc
Samozřejmě reznul. Ne sice ten duroplast, ale kovový spodek. Uhnilá vlaštovka a motor na silnici nebyly úplně výjimečné nehody.
Avatar - Individualita
9. 12. 2015 10:04
Re: Text s chybami, galerie nic moc
Z kombíku se běžně dělal i pickup. Jeden soused na chalupě s tím normálně tahal dříví z lesa :-)
Avatar - 3_diamanty
9. 12. 2015 10:11
Re: Text s chybami, galerie nic moc
co pozeram tak bol aj s platenou strechou bez dveri ( ako nejaky jeep ) ;-) .. to auto bolo hodne univerzalne a lahko sa dalo prerobit na "cokolvek" .. v tomto bolo tiez zaujimave
9. 12. 2015 10:13
Re: Text s chybami, galerie nic moc
ten s plachtou bol original, ziadna prerabka - take auta boli dodavane vyhradne armade
Avatar - 3_diamanty
9. 12. 2015 10:14
Re: Text s chybami, galerie nic moc
v poriadku... ja netvrdim ze to nie je original ;-) .... dik za info

tieto auta sa dali prerobit na xy sposobov podla potreby ako napriklad aj dnesny defender ktory moze byt aj s vleckou aj bez vlecky aj v 7 miestnej verzii aj v 2 miestnej...... v tomto bola sila takychto aut...

a trabant mal voci inym navyse este jednu paradnu vlastnost o ktorej uz ozzman vyssie pisal.... ;-) .. aj tak najkrajsi bol ten 3 dverovy "stylovy" kombik :yes:
Avatar - Ji/Ri
9. 12. 2015 10:57
Re: Text s chybami, galerie nic moc
V podstatě to byl multi car >:D .... o jeho variabilitě se dnešním souhům může nechat jen zdát.
9. 12. 2015 22:15
Re: Text s chybami, galerie nic moc
Ono vlastne Moskvič 400 bol Opel Kadet . Celú výrobnú linku odviezli do ruska ako vojnovú korisť
Avatar - Ozzman
9. 12. 2015 09:04
Tatra
613 se vyráběla až do roku 1996 a vyrobilo se jí ještě 10 tisíc kusů? Po revoluci, nebo celkem?

A osobně je mi líto, že Tatra nepokračovala, narozdíl do Škodovky měla zajímavé motory i vozy (myslím tím vlastní, ne od koncernu). Tatra 700, kdyby vyjela po revoluci, mohlo být konkurenceschopné auto a ujat se Tatry nějaký západní výrobce jako Škodovky, mohli jsme tu mít východoevropskou prémii. Ba ne, přeháním, 700ku jsem si jednou procházel a fakt to byl poctivý kus železa :-) No a MTX? Netřeba polemizovat.... velká škoda.
Rozbalit vlákno
12
9. 12. 2015 09:15
Re: Tatra
T700 jsem ozkoušel jak za volantem, tak na prezidentském místě. Už v době představení byla beznadějně mimo vším myslitelným, snad jen komfort tlumení nebyl špatný. Přičemž si nemyslím, že by ojedinělá koncepce vše vzadu byl až takový problém. ;-)
Avatar - Ozzman
9. 12. 2015 09:20
Re: Tatra
Je fakt, že přišla pozdě, jak říkám, vyjet s ní v roce 1990 a nebo přizvat ke spolupráci západní automobilku, mohla přežít. z dnešního hlediska mi přijde karoserie hodně hranatá a má malá kola, ale interiér byl o pět tříd jinde, než dobové Škodovky, to se snad schodneme ne? :-)

Jel si s ní tenkrát, nebo až jako se starším vozem a v porovnání s novějšími vozy?
9. 12. 2015 09:31
Re: Tatra
V roce 1997 a byla ve fázi zajíždění před dodáním do vládní flotily. Zlatá metalíza, litá kola tuším Borbet, tlusté a jemné koberce ;-)
Avatar - Ozzman
9. 12. 2015 09:38
Re: Tatra
Zemanův speciál? >:D Také bych se svezl, k tomu jsem se ještě nedostal >:D Je to celkem vzácnost :-)
9. 12. 2015 09:39
Re: Tatra
To nevím, jestli to bylo na Hrad nebo do parlamentu. Dostal jsem se k tomu náhodou...měl jsem to zapůjčený jako svatební vozidlo. Podlaha v igelitu, na sedačky opatrně ;-)
Avatar - Ozzman
9. 12. 2015 09:48
Re: Tatra
:yes: To bys poznal, podle speciální výbavy - lahvinky v loketní opěrce >:-[] No, třeba se mi taky někdy poštěstí, ale ještě radši bych to Quattro co tu bylo i víkendu ;)
9. 12. 2015 09:51
Re: Tatra
No, to bych moc rád!
Avatar - Barrichello
9. 12. 2015 09:53
Re: Tatra
Já viděl 700ku naživo tehdá v Motorholdingu a jednou v provozu v Praze.
9. 12. 2015 09:57
Re: Tatra
Občas vidím na nějaké exhibici, ale od tý doby jsem v tom neseděl ;-)
Avatar - Barrichello
9. 12. 2015 09:50
Re: Tatra
Měl jí Ministr Lux a taky Zielenec tuším a taky některé velké podniky.
Avatar - wakantanka
10. 12. 2015 10:06
Re: Tatra
Pre mňa ako vlastníka a užívateľa klasickej 613 bola 700 veľkým sklamaním. Síce sa to tvárilo všelijako a napchali do nej všelijakú výbavu ale v kontexte dobovej konkurencie a ceny bol ten interiér zúfalý. Proste v aute za 2 mega sa páčky, prepínače a všeličo iné z Favorita, defacto nie veľmi sa líšiace od T613-4 mi prišlo ako dosť mimo. Mne 700 pripadala ako len o trošku väčší facelift už vyššie spomenutého predchodcu. V dobe v ktorej prišla to malo byť vhľadom k cene minimálne v interiéri úplne iné auto.
Avatar - Ji/Ri
9. 12. 2015 10:30
Re: Tatra
V rodině máme bývalého předsedu představenstva z Tatry. ;-)
Avatar - euro89
9. 12. 2015 09:57
Komunistické automobilky
V celku zajímavý článek. Ale slušelo by se to vzít pěkně popořádku a nejprve přijít s článkem, jak dopadly (nejen) Československé automobilky po r. 1948. Já bych "komunistickou" značkou nazval pouze tu, která vznikla až díky bolševikovi (GAZ, Kamaz atd.), ale naše automobilky tu byly dávno předtím a gilgitem obdivovaný režim je pouze ukradl původním majitelům, zpustošil a u mnohých zcela přeorientoval druh výroby (Avia, Walter, Praga, Aero...), takže ty firmy neměly po r. 1989 žádnou šanci. Ovšem soudruzi budou jejich zánik dávat vždy za vinu privatizaci... Kdyby mezi námi nebyla hromada těch, kteří se chtěli mít bez práce stejně dobře, jako jejich pracovitější soused či šéf v práci, mohla být dnes ČR (nejen) automobilovou velmocí. Nejvíc líto mi je Tatry. To byla pro mě taková "česká Lancia". Tedy značka, která byla vždy nositelem pokroku.
Rozbalit vlákno
9
9. 12. 2015 09:58
Re: Komunistické automobilky
Pokrok u tatry ano, ale do kdy? ;-)
Re: Komunistické automobilky
Poznámka pro cloveka s nickem euro89, který v diskusích na ACZ opakovane vyjadroval sympatie k neonacismu (prípomínám veci jako vyhlazení cikánu, plynové komory, konecné resení atd. které ve svých príspevcích zminoval): Nelzi nácku, já jsem komunistický rezim nikdy neobdivoval, bylo to naopak, a to prokazatelne.
Avatar - Barrichello
9. 12. 2015 10:51
Re: Komunistické automobilky
A k čemu by jim v socialismu bylo 5 továren na osobáky (škoda, praga, walter, tatra, aero)???

A x továren na letadla, když by ti neměli v čem přivézt rohlíky.

Proto byla Avia převedena na výrobu lehkých nákladáků zakoupením lincence Saviem, přece nebudou vozit rohlíky na Tatře nebo Liazu. Praga pokračovala v nákladákách, nebot jako reprezentační vozidla byla určena Tatra.

Navíc letecká výroba po válce tu nebyla nic moc, letadla Avia byly zastaralé a jediné moderní éro byl kořistní Messerschmit. narozdíl od sojuzu, který měl v roce 1948 letecké fabriky na trochu jiné úrovni.
Avatar - euro89
9. 12. 2015 11:50
Re: Komunistické automobilky
Ahá, teď už tomu rozumím. To jen díky hodným soudruhům se dostaly rohlíky pro dělnickou třídu na pulty Jednoty včas a ještě teplé. Ono totiž kdyby tady byla normální svoboda a firmy nebyly znárodněné, tak by automobilky samy na poptávku trhu nijak nereagovaly a žádný lehký náklaďák by u nás nikdy nevznikl, to dá rozum. A támhle horníci v Havířově by si neměli na co namazat máslo před šichtou. Je mi to jasný! >:-[] Až si říkám, jak se tady vlastně dalo do vítězného února žít a jak ten stát mohl fungovat? :-!
Avatar - Barrichello
9. 12. 2015 12:02
Re: Komunistické automobilky
Nebavíme se o tom, jak by to bylo kdyby tu komunisti nebyly ale o tom, přoč když byli u moci některé továrny přeorganizovaly.

Nemá smysl narvat do vývoje miliony, když "spřátelený stát" má v nabídece 50 letadel.A když potřebuješ rozvést ty rohlíky těm Havířům
>:D
9. 12. 2015 13:43
Re: Komunistické automobilky
v podobnym duchu se musim vždycky trpce usmívat když někdo trvdi, ze jen diky komoušům tady mame dalnici mezi prahou a brnem.
at se kazdej podiva na silnicni mapu zapadni a vychodni evropy a každý na první pohled musí videt, ze ne diky komoušům jsme tady měli jednu dalnici ale diky komoušům jsme tady měli JEN jednu dalnici
Avatar - Barrichello
9. 12. 2015 15:16
Re: Komunistické automobilky
Já se po dálnici snažím pokud to jde nejezdit, mam radši okresky >:D
9. 12. 2015 17:57
Re: Komunistické automobilky
Na to kolik je let po revoluci tady těch dálnic moc nepřibylo.
Avatar - Individualita
10. 12. 2015 10:32
Re: Komunistické automobilky
Trefa. Je to ostudné...
Avatar - Ji/Ri
9. 12. 2015 10:15
Trabant - výroba
Pěkný dokument z výroby Trabantu, dnes už asi legendární

https://www.youtube.com/watch?…
Rozbalit vlákno
0
9. 12. 2015 10:22
na trabanta se v NDR cekalo 15 let
kratce před koncem bolševika jsme byli ve východním nemecku u známých (na zapad nas komousi nepustili) a ti se chlubili, ze jejich malou vnucku zapsali na poradnik na trabanta. pak se ještě chlubili čerstvou modrou metalízou na trabantoj. nam to prislo komicky, protože jsme jezdili ojezdenym zigulem, tak jsme si v tom východním bloku pripadali skoro jako z lepsi společnosti. pak bolševici padli, východním nemcum vymenili marky 1:1, místo trabanta koupili tusim nejakyho opela a jezdili utrácet svůj uz zapodonemeckej duchod k nam a my si vedle nich razem pripadali jako chudaci.

ještě by bylo dobry zminit osud JAWY, která od padesátých let, kdy byla snad na spicce neprodělala skoro zadnej vyvoj, takze nebyla konkurenceschopna, ja jezdil na triapule ze z sedesatych let a motorka, az na trochy jiny tvar bylo porad to samy jako to nejnovejsi na prodejne o ctvrtstoleti později před padem bolsevika.
pamatuju na pamatnou vetu nejaky soudruha - do komunismu vjedem autama, ne na motorkach. tak sel vyvoj motorek u nas kledu.

komousi - nedekujeme.
Rozbalit vlákno
8
Avatar - 3_diamanty
9. 12. 2015 10:36
Re: na trabanta se v NDR cekalo 15 let
jawu 350 mal moj kamarat ... pecka motorka .. v 80 rokoch o nej snival aj moj otec ako som sa casom dozvedel ... ja som sa dokonca s nou zviezol raz pred par rokmi vzadu za dedinou u kamarata ale len ako spolujazdec ... po 50m drzania sa ako kliest som myslel ze sa pose em a bol som rad ked som zosadol ..... nikdy viac... dakujem.... bikujem aj zjazdy a horske trasy ale motorky jednoducho nie su pre mna ;-) ... to je fakt moc nebezpecne pre mna .. mam velky respekt k motorkam... a obdivujem ich ale netrufam si... radsej 4 kolesa
9. 12. 2015 10:45
Re: na trabanta se v NDR cekalo 15 let
me motorky lakaj protože jsem si na nich hodne uzil, ale ted nejsem blazen abych si na ni sednul. aspoň ne do te doby, dokud na me bude zavisla rodina.

pamatuju jak jsem jeli na vylet a v radiu hlaseni, ze tam a tam se stala tragicka nehoda motorkare s autem. tim mistem jsme přitom projizdeli tak 10 minut předtím a potkali jediného motorkare, takze to byl nejspis on. nehoda se stala tak, ze na rovny prehledny silnici si ridic auta najednou vzpomnel, ze to otoci a motorkar uz nestih zareagovat. přitom mu bylo ke 40, takze zadnej nevybourenej mladik, a jel udajne v poklidu. takze když mas smulu, tak na motorce si moc nevyberes ...
protože to byla uz nekolikata nehoda v rade, kterou jsme tesne minuli, nebo se k ni tesne prichomejtli, udelali jsme si kurs první pomoci se zamerenim na dopravni nehody. uz jen vytahnout člověka z auta tak abys mu moc neublizil je docela problém ...

[odkaz]
Avatar - 3_diamanty
9. 12. 2015 10:53
Re: na trabanta se v NDR cekalo 15 let
mozno je to aj tym ze ja si na motorku spominam len ako z pohladu splujazdca ktory nic nevidel.... ktory nic nemal vo "svojich rukach" .... a komunikovat sa moc ked motorka huci a ty sa drzis ako kliest a ides sa pos.at... a kamarat si este robil prcu... pridal schvalne aby sa "ukazal" urobil odpichy ... hned pri prvej otocke na konci cesty ako takmer zastal.... som zoskocil cely pos.raty.... zeleny .... ani dychat som nemohol... nikdy viac... nikdy... ;-) ... leda ako sofer ( nie spolujazdec ) kdesi bezpecne na okruhu by som si motorku urcite raz skusil ( ale este si na nu msuim zrobit vodicak ze jo ) ... v beznej premavke by som si ale netrufol .... uplne ta chapem... mat rodinu ... ani na taketo nieco nesadam... uplne ma ohromila ta sila motorky a odpich ... a to bola "len" 350tka .... este teraz ked si na to spoemniem... tak brrrrr a to som sa zviezol mozno 50-100m viac nie...
9. 12. 2015 10:58
Re: na trabanta se v NDR cekalo 15 let
ja se jako spolujezdec strasne bal a jet jako spolujezdec pro me bylo vždycky peklo.
za riditkama to je o necem jinym.
dnes když vidim ty holky jak se drzej kluka vepředu, a jak se s tim vůbec nemazou, tak napul nechapu a napul obdivuju.
a to dnesni motorky s tema co tady bylo za bolševika se srovnávat nedaj ani nahodou. ja se párkrát svez na 100konovy honde a radsi me presly myslenky ze bych si něco takového poridil. a to 100koni není zadnej vyjimecnej vykon ...
Avatar - 3_diamanty
9. 12. 2015 11:09
Re: na trabanta se v NDR cekalo 15 let
ved prave... mozno ako sofer by som mal ine moje prve spomienky na motorku ;-) .. ale ako spolujazdec je to "peklo" suhlas... proste neskutocny pocit bezmocnosti a strachu hoci navonok sa moze zdat ze o nic neslo ( a hadam som sa drzal aj pevnejsie ako hrazdy pri zhyboch v telocvicni ).... dodnes nerozumiem ako som sa nechal nahovorit na tu jeho ukazkovu jazdu ... a trosku aj rozmyslam co by som este zazil nebyt toho ze pri prvej otocke doslova zoskocim ... ani na to uz radsej nemyslim..... aj ked jemu ako soferovi to mozno prislo uplne inak.. presne tak... asi je to uplne ine sediet vpredu ako sofer a vzadu ako spolujazdec.. tym holkam "prilepenych" na motorkaroch ... tak to ide uplne mimo mna... cista nechapacka ... ale aj obdiv za ich odvahu suhlas... na toto fakt nemam gule... dnes by som uz dozadu na motorku nesadol ani za milion

a este ako pises... dnesne motorky su zase uplne inde ako jawa 350.... proste nechapacka a maximalny respekt .... motorky su krasne ale nie su pre kazdeho :yes:
Avatar - Stejsn
9. 12. 2015 13:44
Re: na trabanta se v NDR cekalo 15 let
No vidíš, on měl ten bolševik nakonec pravdu. Už padesát let předem myslel na Tvojí bezpečnost :yes:
9. 12. 2015 15:22
Re: na trabanta se v NDR cekalo 15 let
ano. cokoliv se da okecat dobrym umyslem >:D
Avatar - Ja Prvni 123
9. 12. 2015 19:36
Re: na trabanta se v NDR cekalo 15 let
No, jo.. von to Hitler vlastně taky myslel dobře...
Avatar - Pekelná Micinka
9. 12. 2015 23:17
Kupónově privatizováno
No tam kde byl potenciál a tradice, jako u Škody, tam byl zájem a tam kde nebylo nic, nebylo na čem stavět. Ale to se netýká vůbec čs automobilového průmyslu, protože, a za to jsem rád, tady byl na počet obyvatel obrovskej průmysl. A vlastně ne jen automobilovej, ale strojírenství jako celek. Škoda, že ty co to rozkradli, a ono se určitě ví, kdo co kde, stát nezavřel a nepřipravil je o komplet majetek. Hlavně proto, že morálně i fakticky jsme na ten průmysl přispívali 40 let všichni, takže by to měl být zájem nás všech.
Rozbalit vlákno
4
Avatar - Barrichello
9. 12. 2015 23:47
Re: Kupónově privatizováno
jasně, tradice měla jen šáde.

Praga nic..... Tatra nic.

A v Liazu seděli borci co vymysleli, že jako první vrhnou do prodeje tahač, když neměli distribuční sít na západě ani východě, nikdo o tom nic nevěděl a konkurence obří, místo aby jako první začli dělat Fox a sanžili se tím ucyhtit doma a v býv. východních zemích + afrika a jižní amerika a až by něco vydělali, pak uvést tahač a snažit se proniknou i na západ.
Avatar - Pekelná Micinka
9. 12. 2015 23:55
Re: Kupónově privatizováno
Píšu, že se to netýká čs. autoprůmyslu. Asi jsem to nenapsal dost srozumitelně, uznávám. Tedy netýká se to ani Pragy, Tatry, Liazu, případně Karosy a vpodstatě všeho, co přežilo znárodnění. Ale takový Yugo, nebo Trabant...
Avatar - Barrichello
10. 12. 2015 00:02
Re: Kupónově privatizováno
Trabant a Wartas nemohl přežít, když se Německo sjednotilo, mělo spoustu automobilek a výrobky DDR byly nejzaostalejší z celého východního bloku. i FSO bylo proti tráboši luxus.

A krachlé ruské automobilky jako Moskvič byly neschopností Jelcinovy vlády něco s tím udělat a spousty chybných rozhodnutí.

a ZIL byl nejdří rozkraden a pak ponechám bez prostředků na nautnou modernizaci svému osudu, halvně že měli všichni plnou hubu keců, že by chtěli jezdit v nových limuzínách. Že by tak vyplázli z rozpočtu miliardu na modernizaci to už jaksi neee. a jelikož byl vlastník stát, tak jaksi kde nic není....
Avatar - Pekelná Micinka
10. 12. 2015 02:41
Re: Kupónově privatizováno
Stav v postsovětském Rusku bych snad úplně oddělil. Ne kvůli technickému zázemí, ale kvůli politickému. Vpodstatě bych řekl, že my jsme velká vyjímka, pokud jde o automobilový průmysl. Bylo zde mnoho značek vzniklých už před válkou, které měly slušný potenciál, zejména si myslím, že českoslovenští inženýři a techničtí pracovníci obecně byli velkou devízou. A také infrastruktura a geografická poloha. Až na tu privatizaci resp. to, jak na tom někteří bezostyšně vydělali, bez ohledu na osud podniků. Na druhou stranu, ty značky přežili. Tatra beztak vyráběla jen tu jednu limuzínu a řekl bych, že ta na centrálně plánované hospodářství a v rámci RVHP, doplatila nejvíc. Kdyby totiž měla ve svém sortimentu v r. 90 i něco jako dodávku, modernější koncepce, s vyšší nosností než 1203, možná by jí to pomohlo lépe přežít. Beta vznikla pozdě a proti Formanu/Felicii Pickup moc šancí neměla.
Avatar - chetoos
10. 12. 2015 12:22
Komunistické auta
Vím, že se nejednalo o nějak moderní a kvalitní auta. Přesto mají všechny auta z východního bloku něco do sebe. Na našeho Trabanta vzpomínám jako na auto, které dokázala spravit i žena svépomocí a v zimě luxusně startovalo, protože v motoru nezamrzal olej. Strejda měla zase ladu 2105 s motorem 1.5 což byl v té době docela koráb a jezdilo to docela slušně, jen škoda vysoké spotřeby. Mě ale nejvíce oslovovaly vždy škodovky. Nyní mám v garáži Škodu 100, která je snad poslední socialistickou škodovkou, která mohla směle konkurovat na Západním trhu. Před dvěma lety jsem vlastnil ještě Š105L/M. ta byla velice dobrá a spolehlivá, jen té špatné antikorozní ochrany mi bylo líto. Celkově se ani nedivím, že Škodovku koupil koncern VW. Měla totiž velký potenciál. Jen mi je líto, že tu samou šanci nedostaly automobilky Trabant a wartburg. Východní Němci byli opravdu machři. Dokázali z ničeho udělat na svou dobu moderní a kvalitní auto. navíc s moderní koncepcí. jasně, že v 80 letech už to byly zoufale archaická auta. Ale i tam. Nikdo Němcům nepomáhal a sami dokázali vytvořit v tak bídných podmínkách dobré a hezké auto.
Rozbalit vlákno
3
Avatar - Barrichello
10. 12. 2015 13:05
Re: Komunistické auta
co bylo na smradlavém dvoutaktu s karoserií z pryskyřice popř. na plechárnovém wartasovi, kde zavření dveří přípomínalo pád plechové tabule z 10 metrů moderního a zajímavého? to byla znouzecnost, šáde byla úplně jinde proti nim a rusáci taky :-)
Avatar - Ja Prvni 123
10. 12. 2015 20:30
Re: Komunistické auta
řeším, jestli si děláš srandu.. nebo to myslíš vážně...
:-(
11. 12. 2015 17:06
Re: Komunistické auta
"Š 100 byla poslední socialistickou škodovkou, která mohla směle konkurovat na Západním trhu"? >:D >:D >:D To jako fakt myslíš vážně? Snad se to dá tvrdit o Š 1000/1100, ale Š100 byla již v době náběhu výroby v roce 1969 beznadejně zastaralá, a to jak koncepčně, tak designově. A to její výroba pokračovala až do roku 1976... Stačí si uvědomit, že v roce 1969 třeba začínala výroba Fiatu 128, v roce 1972 Renaultu 5 a 1974 VW Golf :-!
12. 12. 2015 09:27
a ostatné Lady?
mne tam chýbajú aj deriváty Lady typy 2103, 2106, potom neskôr 2105 a 2107, takisto Samara..., potom napr. Polonez , Fiat 125 P, si myslím, že v dobe svojho vzniku to neboli až tak zlé autá na pomery socialistického bloku, ale už v dobe svojho vzniku zaostávali za všetkým, čo sa vyrábalo na západ od Ašu
Rozbalit vlákno
0