Vzhledově výraznější Ford Focus, to nemusí znamenat jen verze ST a RS. Automobilka totiž nabízí rovněž edici Red & Black, která kromě výbavy navíc přináší i zajímavé doplňky karoserie.
Ale jo, já to beru, fakt tomu rozumíš a jsi odborník. Já jsem ten trouba a amatér, který si nakoupil příslušný HW podle zkušeností z různých DE, CZ a UK diskuzních for asi u 4 různých firem. A pak jsem si objednal upgrade příslušného SW, kde jsem jako totální pepan a naprostá řidičská lama těch zhruba 30 PS na maximu překvapivě poznal ...
2.0G 165 je na úrovni 1.4TSI 110kW, ne nikde uprostřed. Má o 15k víc a o 39Nm méně, nabídne zajímavější projev pro sportovní svezení, nebude stíhat při běžném ježdění bez točení do červeného.
Tady máš srovnání, ještě se starší 1.4TSI 103kW, Leon má nepatrně lepší maximálku i zrychlení, v pružnosti by byl výsledek více jednoznačný:
[odkaz]
Je vtipne pocuvat reci o tom, ako je soft od nejakeho upravcu hnoj pre pepanov, ale jeho soft, kde mu niekto doladil predstihy na valcovej brzde je uz nieco uplne ine, len pre znalcov.
Predpokladam, ze ten tvoj velkoseriovy motor (ktory je samozrejme uplne unikatny) si po vymene IC a montazi ineho vyfukoveho potrubia nechal vybrat z auta, zavesit na motorovu brzdu a soft bol prekopany od zakladu, nie len derivat serioveho softu s par zmenenymi mapami...
Ak by si mal aspon hybridne turrbo (preco nie ine rovno, ak si si nechal robit zvody na zakazku), ine vacky, iny motor managment, tak sa da hovorit o kompletnej prestavbe, toto su len kozmeticke zmeny.
Nechaj si niekedy postavit ostry motor pre preteky a pochopis rozdiel.
má to o 100k víc, o 60Nm víc, na stovce to je o 2,5s rychlejc než Focus 1,6EB... Je mi jasný, že sis koupil downsizovaný auto, a budeš to obhajovat ať to stojí co to stojí, ale tady seš úplně, ale úplně mimo realitu...
Stage 1 na Stage 3 hej? Presne takými heslami sa oháňajú amatéri.
Kúpiš si set od Mountune s IC, komplet saním aj výfukom od nich, dáš ich soft a stále si na spotrebnom softe... ;-) to je ten tvoj Stage 1 do Stage 3.
Daj si spraviť IC na objednávku, výfuk od zvodov až po koncový tlmič na objednávku a ten tvoj Stage 3 soft a auto síce lepšie jazdiť bude, ale úplne mimo reálne možnosti.
Nikto, kto berie vážne ladenie jednoducho hotový soft neberie.
Sorry, omlouvám se, vidím že jsi odborník. U minulého auta jsem si já blbec koupil větší IC, předělal kompletní sání a celý výfuk včetně katu a představ si, Bluefin mi jednoduše mapu zmodifikoval ze Stage 1 na Stage 3.
U současného auta už primární modifikovaný SW pobral i následné základní HW úpravy s evidentním výkonovým přínosem tak, jak jsem s dodavatelem SW předem probral a kdy mi potvrdil, co má smysl a co ne.
Ano, bavíme se o spotřebním softu, kdy solidní firmy ukáží, jak to zhruba vypadá a kdy mám možnost si porovnáním vybrat, zda chci třeba max výkon nebo max. točivý moment ve středních otáčkách. Když budu chtít individuální, tak bez opakované brzdy stejně nemám šanci poznat rozdíl.
A klidně se stav a můžeš posoudit, nakolik je sračkoidní Bluefin pro pepany, kdy základní úprava za pár šupů dostane z STčka 500Nm a dynamické vlastnosti uznale hodnotili i vlastníci upravených RSek minulé generace ...
BTW: A nějak jsi přešel základní fakt, jak to, že když 1.5EB nejde podle tebe ladit, to některé firmy přes to zabezpečení vlastně dokáží?
No já tedy nevím, ale stojí za to si najít a přečíst postup sw úpravy uživatele používajícího Bluefine - https://www.youtube.com/…channel/UCjK960A… />Přístup je i v tomhle případě čistě individuální.
Bluefin, Mountune aj Wolf sú rovnaké ***. Soft je spravený a o testovaný na jedom aute a potom si ho kúpiš.
Individuálne ladenie je úplne iná vec. Soft je robený na tvoje auto. Od výkonu, momentu cez revlimiter a ja neviem čo. Kúp si väčší IC a Mountune či Bluefin je ti na prd, pretože soft je naladený na štandardný hw. Kúp si väčšie trysky, iné turbo...
Tie firmy robia riešenia pre Pepana, ktorý chce mať trochu viac výkonu, zaplatí si a ide domov. Zvyšok nad tým ani neuvažuje.
Jenže spotřeba není problémem konstrukce, ale naprosto nesmyslné NEDC normy. M3 G120 má také papírově jezdit za 5,1, realita je 6,73 (+ 32%). M6 G192 papírově za 6,3, v reálu za 8,26 (+ 31%)
a je to autem nebo řidičem? Já se svojí 100k firemní O3 taky naháním mnohem lepší a silnější auta.. Ale není to tou oktávkou, ale tím že ten přede mnou jede jak posr...
jenže to je problém.. při honbě za papírovou spotřebou jsou atmosféry na umření a místo toho se staví šílenosti 1,0 EB nebo 1,2TSI a montuje se to do aut velikosti O3 nebo Mondeo... A v reálným světě to auto jezdí se spotřebou o cca 50% vyšší než kolik deklaruje výrobce a ne o moc líp než podobně výkonná atmosféra... Nehledě na trvanlivost obou řešení, když budeme porovnávat cca 100kW EB a podobně výkonnou atmo dejme tomu po 150t km... Bohužel dneska ti atmo motor nabídnou jen Japonci a Korejci, pokud se nelpetu...
Cenovou politiku nemůžeš srovnávat, tam to mají Japonci nastavený úplně jinak než třeba koncern. A ano u Mazdy je vrchol cca uprostřed mezi 1,4 a 1,8TSI. RSa bych do toho netahal, alespoň do doby než Mazda přijde s MPS >:D
- TSi má zhruba stejnou spotřebu, jako slabší M3 dvoulitr
- Má o půl litru lepší spotřebu, než sice papírově siljněší G165, který má ovšem dokonce mírně horší jízdní výkonové parametry
- U TSi se stále bavíme o motoru, který je nahoře uměle zařízlý (podobně jako slabší M3 dvoulitr)
A zatímco na maximu ty motory jsou možná velmi podobné, tak pro normálního řidiče v běžných otáčkách v drtivé většině vyhraje turbo díky své větší pružnosti a menší potřebě řadit (250Nm vs. cca. 200). A to se nebavím o cenové dostupnosti, protože zatímco 1.4TSi je v nabídce naprosto průměrným motorem a zájemce má na výběr třeba u OIII ještě 3 silnější, tak u Mazdy zde už končí.
Z mýho pohledu nevidím nic, v čem by ta atmosféra byla v měřitelných parametrech lepší.
A budu velmi rád, když mi doporučíš místo mých 2 současných turb atmosféry, které budou ve stejné nebo klidně o jednu vyšší třídě, pojedou alespoň srovnatelně a přitom si vezmou stejně, jako ta turba.
A chápeš v čem je ten problém? Vezme si to tolik co třílitr, ale nikdy to tak nepojede... BMW 330i (E46, E90) tě nechá v prachu za sebou (2996 ccm, 231-275k podle verze...) O tom si "normální" (tedy ne ST či RS) focus může nechat jen zdát..
Podívej se na zdejší test Mazdy 3 2.0i 121kW... Město 7, mimo 5, dálnice 7-9 podle toho jak rychle... Tohle město 8.5, mimo 7, dálnice 8-10.. Oba články psal ten samej člověk, tudíž i jízdní styl během testu by mohl být podobnej...
Tieto drísty opakujú všetci dookola... Samozrejme, že spotreba atmosféry je menej závislá od štýlu jazdy. Kým napríklad 1.6 Duratec končí na 125k, 1.6EB na 150k začína. Výkon sa zo vzduchu neberie. Pokiaľ budeš jazdiť s 1.6EB tak jak s 1.6 Duratecom na spotrebu, bude podobná a veľmi nízka. Ale keď pôjdeš s vyladeným 1.6EB pílu, tak vezme toľko, čo trojlitrová atmosféra. Ale to preto, že má výkon trojlitrovej atmosféry. Lenže s trojlitrovou atmosférou nikdy nebudeš jazdiť mesto za 8.5l a okresky za 5.
Okrem toho, že už piaty rok jazdím 1.6EB, mal som možnosť vyskúšať si aj 1.5EB. A to nielen na normálných cestách, ale aj na okruhu.
Udávané spotreby autorom sú až na mesto nezmysel. V meste je 1.5EB máličko úspornejšia ako 1.6EB, mimo mesto je to to isté - na diaľnici obe autá, nezávisle od obutia jazdia pri 130km/h pod 7l. Okresky okolo 90-100km/h spotreba pri veľmi svižnej jazde osciluje okolo 6.5l, ale pri plynulej jazde klesá na hranicu 5l. Pri 90km/h na tempomate je to dokonca v oboch prípadoch menej ako 5l (aj moje ladené auto to zvláda za 4.8l).
Čo sa týka čistej dynamiky - 1.5EB vs 1.6EB robili na okruhu úplne identické časy.
V premávke je pocitovo 1.5EB skôr ako atmosféra - za prvé preto, že 1.6EB mala vyšší krútiaci moment a cítila sa lepšie v nízkych a stredných otáčkach. 1.5 sa zase podstatne ľahšie vytáča a vo vysokých otáčkach sa cíti oveľa lepšie. A po druhé je Focus po FL lepšie od motora odhlučnený, takže dojem z akcelerácie je utĺmený. Kto jazdil novým Mondeom, vie o čom hovorím - až stopky a čísielká na tachometri odhalia reálny potenciál motora.
Za mňa - 1.6EB považujem za podarenejší motor, ale ako celok je Focus po FL s 1.5EB lepším autom a bude väčšine vyhovovať viac.
O úpravách převodovek moc nevím, ale určitě to nebude procházka růžovým sadem. Pokud není původní skříň designována na daný krouťák, tak ta se pak horko těžko posiluje. Výhrou je, jak píšeš, když existuje nějaká posílená verze. S úpravou spojek je to jednoduší. Existují různé kity, které to řeší. :-!
1.5EB sa zatiaľ ladiť nedá, je podstatne lepšie zabezpečený ako 1.6EB.
Mám s 1.6EB naladenou na vyše 200k najazdených 100tis km. Je to ideálna porcia pre ten motor. Máme v PL Focus klube už aj dva 1.6EB s hybridným turbom, väčším IC a novým výfukovým systémom a výkonom 270k a 380Nm. Motor to zvláda úplne v pohode, ale zatiaľ s ním majú majitelia najazdené málo, takže uvidíme.
Tak třeba u 1,2 TSI by neměl být problém, protože převodovky jsou na 250 Nm. U 2,0 TSI je to složitější, tam převodovky byly na 350 Nm, ale sám VW to překročil, takže možná mají nějakou posílenou verzi. Nicméně u extrémnějších úprav MTM (alespoň někdy) upravuje i převodovky. I tak bych počítal s kratší životností, stejně tak motoru (ne že bych nevěřil jejich práci, zkrátka to k tomu patří).
Tak Bluefin nabízí nějakých 205 PS / 310 Nm, což proti sériovým 260Nm není nic brutálního. A jak svědčí shodná úprava i pro 134kW verzi, tak tato je čistý tovární chiptuning.
Nebude. A můžeš si to ověřit na Spritmonitoru u aut, kde se prodávaly obě verze motorů s podobnými parametry(Focus, Megane, Okta, Fabia apod.). Turbo má v tomto srovnání obvykle o 10% lepší spotřebu a díky lepšímu průběhu křivek je uživatelsky příjemnější.
A stejně tak je spotřeba závislá na stylu jízdy jako o každé jiné konstrukce, jen prostě pro svižnou jízdu se stačí pohybovat někde mezi 2.500 - 4.500 (kde už spousta přeplňovaných motorů má dokonce Pmax) a ne 3.500 - 6.000 jako u běžné atmosféry. Protože tu když budeš takto honit, tak ti taky bude žrát tu trávu kolem cesty.V reálu tak většina řidičů využije snadno dostupný výkon u turba, ale atmosféru tak obvykle moc lidí netýrá.
A spotřeby těch Mazďáckých dvoulitrů si srovnej třeba s 1.4TSi [odkaz]
Dlouhé zpřevodování jako zápor? Naopak, to je velký klad. Od Focusu nepotřebuju trhat asfalt při zrychlení, tato jednotka je prostě dostatečně silná. I když podle článku půdobí, že auto nejede a jen hodně žere...
Tak atmo 1,6 bude mít v reálným světě menší spotřebu než downsizovanej motor s turbem... Viz Mazda a její dvoulitry.. Další výhoda atmo motoru je, že spotřeba není tak brutálně závislá na stylu jízdy. V tomhle když na to budeš hodně šlapat, tak to bude žrát i trávu kolem silnice.. Bohužel reálnej svět a spotřeba v něm "nikoho" nezajímá, důležitá je ta "vycucaná z prstu" na válcový zkušebně...
No nevím, jestli ten náskok je tak obrovský... Mám 1.4 TSI 103kW v Octavii, jezdím Prahu a okolí za 6 - 6,5 a to jezdím docela svižně a ze semaforů jsem vždycky první ( >:D )
Navíc se mi nezdá, že by motor byl nějak líný, dokonce mám i lepší zrychlení z 0 - 100 než tenhle o deci větší a o 7kW silnější EB...
Díval jsem se na MTM stránky, ale jejich záruka u nových vozů (24 měsíců + 12 měsíců za příplatek) převodovku specificky nezmiňuje. To ovšem neznamená, že není nutně zahrnuta. Další zajímavostí je fakt, že na upravené vozy starší 3 let dávají za příplatek záruku jen na 12 měsíců při celkovém najetí max 80,000km a převodovka opět není zmíněna. Vzhledem k tomu, že samotné MTM přistupuje ve věci záruky dost konzervativně, usuzuji, že by měl člověk přistupovat k těmto úpravám s ohledem na spojku a převodovku dost obezřetně. :-!
Naprostý souhlas. Pohrával jsem si jednu chvíli s černými koly k bílé kastli, ale opravdu to není to "pravé ořechové". Díky černým pneu, je tam té černé tak nějak moc. Navíc jde o dvě chladné, syté barvy. :-!
Litrový Ecoboost jak je vidno, netrpí extra problémy, na druhou stranu, jak velky náskok? VW má TSI 1.4 a 1.8, Opel má také čtyřválcové turba.... Nějak nevidim ten náskok.
so 110 kw to bude pre drvivu vacsinu ideal... ziadna litrova kosacka ktora skonci svoju put 3 dni po zaruke ale ani drahe a tvrde dvestokonove ultimativne pazrave delo... idealny focus ... 1,5 ecoboost je velka deviza a vyhra v portfoliu forda... takyto motor je zaklad uspechu ... ford ma v tomto stale velky naskok pred mnohymi
Myslim, že by bylo zajímavé, když už se nějaké auto testuje změřit jeho parametry...zrychlení, brždění, apod.
Subjektivní hodnocení dynamiky mi přijde o ničem...
Jezdil jsem s Focusem Ecoboost 1,6 a spotřeba byla řekl bych znatelně nižší ale auto už bylo zajeté. Mimo město nebyl problém se dostat na 6l. I na dálnici se dalo jet pod 7. A už 1,6 mi přišlo, že měla poměrně konstantní zátah žádné kopance se nekonaly. Ale rychlost na tachometru rostla velmi svižně.
cervena je na focuse najkrajsia suhlasim... a mne sa najviac paci aj na ceede ci leone... sportovo ladenym hatchom skratka sytocervena moc sekne... :yes: .. s tymto motorom je focus defakto idealny hatch ... prave takyto typ motoru chyba korejcom ktrori maju medzi 100 a 150kw obrovsku fugu ... podla mna je prave tento focus najlepsia volba pre asi najvacsiu skupinu zakaznikov o focus .. v 5D s 1,5 ecoboost v cervenej - u mna skratka bezchyba kombinacia... mozno az na tie cerne kola.... ale dokonca tentokrat mi ani tie cerne kola nejako extra nevadia... pasuju mi totiz k tejto sytocervenej daleko daleko viac ako k bielej alebo striebornej ci ciernej farbe :yes:
Tak ono by chtělo zjistit jak jsou dimenzovane převodovky. Jinak je to samozřejmě o uživani vozu a taky je to pravě otazka životnosti převodovky.
Jinak jsem viděl par grafu ze stolice a je zajimave že u 1.5EB knk 4 kusy bylo naměřene mezi 255 - 260Nm a u 1.6EB bylo maximum vždy kolem 250Nm. Tušim že i Mountune nebo Bluefin ma něco změřeno.
To neviem, ale ak mala 1,6EB s overboostom 270 Nm a po čipnutí to je 320 Nm, tak to nie je nijak dramatický nárast. Pre zaujímavosť teraz som pozeral MTM a tí majú kity pre koncernové TSI s podstatne väčšími nárastmi Nm, napr. pri 1,2TSI o 70 Nm a pri 2,0TSI o 80 Nm, a to so zárukou, takže nárastu o 50 Nm by som sa nebál.
Spotřeba šla u mého motoru významně dolu někde kolem 5 tisíc najetých kilometrech. Potom ale začala postupně stoupat a dokonce vím proč tomu tak je. Přestal jsem brát na motor ohledy a jezdím tak, abych si to taky trochu užíval ;-) . Dlouhodobě jsem se ustálil spotřebou na 7.9 l.
S tím odfukováním máš pravdu. Když jsem jel s autem poprvé po tichém asfaltu, překvapil mě tenhle efekt v interiéru, po decentní akceleraci na čtyřku.
Ten projev motoru 1.5EB v tomto testě vubec nesedi. Z praxe je pravě spiš zřejme že jede o chlup lepe než předchozi 1.6EB což dokazuje několik testu. Jednička sice udušenějši je ale to asi všude ale pořad meně než třeba u TSI. Ale uplně v pohodně se da na jedničku prohrabnout a to i na dvojku. Charakterově je 1.5EB pravě v ramci turbomotoru velmi přijemna a ma jisty atmo projev. Z tohoto pohledu mužu řict že jsem velmi mile překvapen + opravdu povedena zvukova kulisa. Vubec nechapu zminku v textu že tomu tak neni. Podle mě nezajetost motoru ale už v prvnich tisicovkach byl jeji charakter docela odhalen. Jinak musim řict že v prvnich tisicovkach km byla dost udušena i dvojka což kolem 5tkm prakticky vymizelo. Co vubec nesedi je zminka o delšich drahach převodovky. Je to prvni test kde se něco takoveho piše , všude jinde se piše o kratšich drahach a to mužu potvrdit. Drahy jsou kratši než u meho předchoziho G6 1.2 TSI kde byla převodovka dosti chvalena a ani u ni jsem nikdy nečetl zminku o delšich drahach.
Jak je na tom se spotřebou těžko řict na to je na SM ještě malo kousku kdy tento motor je na trhu sotva 1 rok. Takže zavěry bych rozhodně ještě nedělal.
A ještě jedna věc. Že neni Focus už tak komunikativni je sice pravda ale v ramci dnešni konkurence je pořad ukecany až až. Takovy podvozek je až zazračně naladěn kdy je nesmirně kultivovany a přitom podava informaci tolik že to muže někomu až vadit. Zjednodušeně žečeno řidič vi po jakem profilu trasy jede ale jeho nedokonalosti až nečekaně odfiltrovava. U řizeni mi vadi opravdu velka přeposilovanost až se divim že o ni neni zminka ale jinak je řizeni velmi rychle a až chirurgicky přesne. V ramci elektro prostě hodně povedene.
To jste mi toho napsal >:D Kolik měl testovaný Fokus najeto? Tam se odráží spotřeba... Forďáci mne vždy přesvědčovali abych počkal a teď už to po 15 tisících km taky kleslo :-)
Tak a dostáváme se konečně k jádru problému! Vaši kolegové testovali Fokuse kombi s tím totožným motorem a psali o něm v superlativech, že jede jako když má né 150, ale 200 koní. Vy tu tvrdíte, že nic moc. Já jezdil také oba Ecoboosty. Rozhodně bych netvrdil, že projev 1.5 je nijaký, graduje (jezdil jsem ale také kombik >:D ), ale souhlasím, že ta starší 1.6 byla až výbušná. Třeba při tom předjíždění, ale také se nechala vytočit na 1. rychlostní stupeň a auto při přeřazování v otáčkách pak odfukuje jako závodní auto (s nadsázkou samozřejmě :D). Bude to tím, že má funkci Overboost a krátkodobě 270NM. Pocitově pro mne byla hbitější velká Kuga s 1.6, než Fokus kombi s 1.5 :)
Jako další vysvětlení rozdílného dojmu může být i rozhodující počet km na autě, protože syrový Ecoboost je zdechlina, ale po pár tisících ožívá a je to markantní.
Líbí se mi na kastli ta oranžově červená barva. Používalo ji i BMW v 70létech. Já měl podobnou na mé první MPSe. (Ale ta "hrůza" v motorovém prostoru.......... :-O )
Nevím jestli jsme si rozuměli, ale já jsem referoval k té neuspořádané směsici trubiček a káblíků..... :-!
Rýchle porovnanie na spritmonitore tú spotrebu potvrdzuje: Focusy 1,6EB jazdia v priemere za 7,52 l, zatiaľ čo s menšou 1,5EB za 7,64 l. Zanedbateľný nárast, ale predsa nárast, pritom logicky to mal byť pokles.
Súhlas, 1,6EB pekne rozhýbe aj oveľa väčšie Mondeo. Aj iné médiá sa vyjadrili v tom zmysle, že downsizing reálne motoru ublížil, síce je papierovo rovnako výkonný, ale subjektívne nie tak dynamický a dokonca vraj v praxi viac žerie.
Ako píše Ondro, v tejto verzii je konečne Focus pekné auto. A so 110 kW motorom bude mnohým aj výkonovo postačovať, mne sa ale k tomuto optituningu vyslovene pýta aj tuning motorový. Čiže navštíviť napr. Mountune (oficiálneho úpravcu Fordov) a trošku motor posunúť ďalej. Neviem, či aj na tento menší motor, ale na predošlú 1,6EB mal Mountune upgrade kit na 200 koní a 320 Nm, čo už je slušný warm-hatch a s týmto Reb&black optipaketom by to pekne ladilo.
Tři kapitoly ještě většina z nás snese, ač se skřípěním zubů.
Pokud nejste schopni pochopit fakt, že to děláte pro nás a ne pro vás, pak vězte, že zase můžeme začít kopírovat text do diskuzí a vám pak spíše prokliky ubydou. :-!
Vzhledově výraznější Ford Focus, to nemusí znamenat jen verze ST a RS. Automobilka totiž nabízí rovněž edici Red & Black, která kromě výbavy navíc přináší i zajímavé doplňky karoserie.
Už na mě mávnul zase, zvedám tedy ruku na opětování pozdravu. Tohle je již třetí řidič ostrého Focusu v tomto týdnu, který mě zdraví. Kdyby jen věděli, že já nesedím ve verzi ST jako oni…
Nedá se holt upřít, že červenočerná edice Focusu plní svůj účel na jedničku. Auto totiž vypadá opravdu o kus atraktivněji a sportovněji než běžný model. K dispozici jsou dvě barvy karoserie, černá a červená, přičemž vozy mají vždy kontrastní doplňky v té druhé – střechu, zrcátka, lemování masky atd.
Podstatou celé edice je kromě větší výbavy za lepší cenu zejména atraktivnější vzhled. Automobil tak jezdí na černých osmnáctipalcových kolech, má červené brzdové třmeny, jinou mřížku chladiče, nástavce prahů, výraznější zadní nárazník, spoiler nad zadním oknem či vždy červený přední podspoiler a tónovaná skla. Vůz vychází z výbavy Trend Sport, má tedy také výrazněji tvarovaná sedadla, hliníkové pedály či přitvrzený podvozek. Již v základní výbavě pak najdete kupříkladu dvouzónovou automatickou klimatizaci či systém SYNC s velkou obrazovkou.
I se silnějším ze dvou benzinových agregátů dostupných pro tuto edici, se vůz stále s přehledem vleze do půl milionu korun.
Osobně musím říci, že jsem nikdy nebyl příznivcem vzhledu současného Focusu, nelíbí se mi divoce tvarovaná zadní světla či nafouknutá karoserie. Po faceliftu a s úpravami v rámci Red & Black edice se však i v mých očích jedná o konečně atraktivní auto.
Interiér Focusu již asi nikoho příliš nepřekvapí. Za volantem se dobře sedí, zpracování palubní desky je na úrovni a uprostřed se usídlil velký displej systému SYNC. Prostoru by však mohlo být více, všelijak prohnutá palubní deska je totiž obrovská. Jinak je však vnitřek vozu příjemně „uklizený“, snad jen spolupráce s dotykovým systémem chce chvíli zvyku a stále není v češtině. Nabídka prostoru vzadu i velikost zavazadelníku patří v dnešní době již maximálně k průměru.
Motor a převodovka: Jemnostpán
V rámci faceliftu se Ford rozhodl vyměnit dle mého názoru vůbec nejlepší nabízenou jednotku 1.6 EcoBoost za podobně výkonnou, ale o chlup menší patnáctistovku EB. Hlavní důvody jsou nabíledni: emise a papírová spotřeba. Turbem přeplňovaná jednotka má tedy výkon 110 kW a točivý moment 240 N.m.
Pokud byste od hatchbacku s tímto výkonem čekali výbušné výkony, budete zklamáni. Ostré odjezdy od křižovatek nemá patnáctistovka v repertoáru, a to zejména z důvodu omezení výkonu na první rychlostní stupeň, takže vůz na jedničku akceleruje spíše jako atmosférická šestnáctistovka. Plyn tak můžete klidně zarazit do podlahy, prokluz kol rozhodně nehrozí. Až po přeřazení na dvojku se auto rozjede tak, jak byste od podobně silného motoru čekali.
Zrychlení je ale i tak v prvé řadě jemné, decentní. Motoru chybí jakákoliv razance, zejména když chcete předjíždět. Na druhou stranu pokud zvolníte, jedná se o nesmírně příjemnou jednotku. Běží totiž hladce a tiše, zátah má sice jemný, ale zase téměř v jakýchkoliv otáčkách. Do vyšších se jí sice příliš nechce, když už se tam ale dostane, předvede pozvolna rostoucí sílu až téměř k omezovači.
Ve výsledku tedy rozhodně nejde o pomalé auto, rychlost na tachometru naskakuje srdnatě, rozhodně to tak však nepůsobí a navíc musíte motor často točit, aby předvedl něco výraznějšího. Lehce bezcharakterní projev mi připomněl přeplňované čtyřválcové jednotky od BMW.
Díky skvělému odhlučnění není agregát nikdy otravný, slyšíte jen vzdálené, poměrně zajímavé vrčení. Problémem pozvolně rostoucí síly tohoto turbomotoru je, že když se chcete pohybovat jakkoliv jinak než zcela defenzivně, spotřeba rychle roste do nečekaných výšin. Na velkých kolech auto není úsporné nikdy, po městě jsme jezdili za 8,5 l/100 km, mimo město vyžadovalo sedm litrů cílenou snahu, na dálnici počítejte s osmi a již při jen trochu svižnějším stylu se snadno dostanete přes deset.
Jednotka je spojená se šestistupňovým manuálem, který má sice mírně delší, ale přesné a hladké dráhy v kulise. Zpřevodování by však mohlo být vzhledem k naladění motoru kratší, jednotlivé stupně na sebe nenavazují ideálně.
Sportovní je stále komfortní
Jízda byla vždy dominantou Focusu, z na poměry této třídy neskutečně zábavného a uspokojivě fungujícího vozu při sportovní jízdě se však v poslední generaci stal král klidného přesunu. Vůz totiž jezdí uvolněně a zejména tiše. Podvozek je skvěle odhlučněný, stále používá víceprvkové zavěšení vzadu, takže nečekejte žádné pazvuky na nerovnostech, citelné žuchnutí se ozve až na opravdu velkém výmolu.
Podobně dobře odhlučněná je i kabina automobilu, v rámci třídy se tedy jedná o jeden z nejlepších vozů na cestování. Snaze o komfort a snadné používání odpovídá rovněž naladění ovládacích prvků.
reklama*
Focusy v této speciální edici mají vždy sportovnější nastavení podvozku, pravdou však je, že i to je dostatečně komfortní. Vůz dobře kontroluje pohyby karoserie, zároveň však poddajně tlumí nerovnosti, nepůsobí nikterak prkenně ani přehnaně tvrdě. Poměr komfortu a jistoty je výtečný.
Přitom automobil funguje dobře i v zatáčkách. Focusy nyní zatáčejí nejen volantem, ale i brzdami. Na rozdíl od dříve testovaného litrového hatchbacku však byly v tomto případě zásahy brzd jemnější a tedy i méně citelné. Automobil má v oblouku dobrou přilnavost, je stabilní a při mírné provokaci umí být i hravý. Řidič si to však příliš neužije, protože je od dění výrazně odizolován. Zajímavostí je, že zatímco drtivá většina Focusů včetně toho testovaného mají elektrický posilovač řízení, základní atmosférická šestnáctistovka se stále spoléhá na hydrauliku.
I takto atraktivní Focus na nás tedy stále působil dojmem, že bude více vyhovovat klidnějším řidičům, kteří potřebují komfortní a tichý přepravník z bodu A do bodu B.
Závěr
Facelift i úpravy v rámci edice Red & Black třetí generaci Focusu rozhodně prospěly, vůz vypadá výrazně lépe, přitom je stále tichý, komfortní a obratný v zatáčkách. Šťavnatá šestnáctistovka je však ta tam, nahradila ji sice dobrá, ale trochu nevýrazná a bezcharakterní patnáctistovka, u které musíte počítat s vysokou spotřebou při jakékoliv jiné než zcela defenzivní jízdě. Chtělo by to ještě vyzkoušet silnější verzi se 134 kW, ta je ovšem dostupná jen pro výbavu Titanium.
Focus však dokáže potěšit i při pohledu do ceníku, slušně vybavený testovací kus vyšel na něco málo přes půl milionu korun, což nám přijde jako příjemná nabídka. Jen se nenechte zmýlit sportovním vzhledem, kvality vozu leží jinde než v zábavě za volantem.
Nejlevnější verze modelu 341.990 Kč (Trend 1.6 Ti-VCT/77 kW)
Základ s testovaným motorem 431.990 Kč (Trend Sport 1.5 EcoBoost/110 kW)
Vůz s danou výbavou 473.990 Kč (Red Edition 1.5 EcoBoost/110 kW)
Testovaný vůz 545.890 Red Edition 1.5 EcoBoost/110 k
Plusy
Tichý motor
Kultivovanost celého vozu
Poměr mezi komfortem a kontrolou pohybů karoserie
Obratnost v zatáčkách
Atraktivní vzhled edice Red & Black
Minusy
Dlouhé zpřevodování
Méně prostoru uvnitř
Vyšší spotřeba
Omezený výkon na první rychlostní stupeň
srovnám-li svoji atmosféru s běžným 150 koňovým dieslem, tak když oba na to šlápneme, tak napřed diesel poodjede, pak se to srovná a nakonec předjíždím. V autě se žádné komedie se zatlačením do sedadel nedějí, pouze při kick downu.