A teď si představ, že byly doby, kdy si lidi nemohli koupit žádné auto...
To, kolik lidí na to mělo na věci nic nemění. Ale ta konstrukce byla postavená na myšlence co nejjednodušeji a nejlevněji - rozuměj nejlevněji možně v té době - zajistit dopravu až 4 lidí.
Nic víc.
Ale taky nic míň...
U definície ľudového auta je podstatné práve to koľko ľudí naňho má. Ľudové auto je auto ktoré si môže dovoliť čo najviac ľudí. Takže dnes jen VW viac ľudový ako vtedy.
Jednoduchosťou konštrukcie sa ľudové auto definovať nedá. Prvé autá boli jednoduché ale nie ľudové.
Lidove auto je predevsim takove, kterym ten lid jezdi. A Golf je nejprodavanejsi jak v Nemecku, tak v Evrope. Takze statut lidoveho auta mu patri vic, nez kteremukoli jinemu.
tak ono to malo hlavne odrážať pôvodný názov Kraft durch Freude a mal si to auto zaplatiť priemerný nemecký predvojnový robotník v splátkach po 50 mariek (ak sa nemýlim) mesačne?
A uz v sedmdesatych letech patril do muzea, protoze vsechno ostatni bylo modernejsi. I ten Trabant byl vic poplatnejsi dane dobe. A o nejake spolehlivosti i pres trivialni techniku se u brouka taky nedalo mluvit. Holt VW byl, je a bude stejny a porad bude cpat lidem techniku, ktera na silnice nepatri.
No a už tehdy trvali pohlaváři na jediném správném řešení... až VW přivedli na pokraj krachu... a pak narychlo kopírovali řešení od koupené Auto Union... dobrá, aspoň to byli taky Němci. ;-)
Tak se jmenuje prototyp tatrováckého "Brouka" z r.1933, který je i vystaven v jejím muzeu v Kopřivnici. Dle mého názoru je i hezčí a zajisté s lépe využitým místem, s menšími blatníky, než mnohem pozdější VW Brouk. Tatra se tehdy rozhodovala, zda má vyrábět dva malé vozy, ale na konec zůstala u koncepce, počínající rokem 1924 (T11).
PS: Viděl jsem uložení boxera vzadu u V570 (zřízenec muzea byl tak laskavý, že mi ho ukázal).
No... a proto taky VW zaplatil Tatře dost peněz.. jednorázově.
Někdy v šedesátých letech... takže za to bohužel měli jen straničtí óbrfunkcionáři zlatý kohoutky na hajslu...
V počátcích výroby až do 50. a možná i počátkem 60. let byl Brouk trefa do černého, ale pak už se jednalo o beznadějně zastaralé vozidlo (celou svoji koncepcí s motorem vzadu). Giugiaro v jednom rozhovoru vzpomínal, že když mu dávali zakázku na boudoucího Golfa, měli ve vývojovém oddělení komplentě rozmontovaný Fiat 128 a říkali, že chtějí vytvořit podobné auto :-)
Já jsem si říkal, že to téma je mi povědomé. Aby ne, když cca před týdnem vysílali na Coolu Top Gear - Lidové auto Jamese Maye. Nebo jak se to jmenovalo. A tam brouka proprali od prvních plánů až bůhví kam. A ejhle, dost informací je zde úplně jako ze zádele TG vypadlých...
Já nikde nepsal nic o zdroji, ale o inspiraci. Zdroje můžou být jakékoliv, inspirace k tomuto článku bude něco jiného. Takže stále nevím, jestli se mýlím... ;-)
KdF Wagen zrozený jako plagiát Tatry za pomoci nejkrvavějšího diktátora historie, podvod na střádalech, otrocká práce za války. Uteklo 70 let a bác ho, zase podvod. Je na co být hrdý…