Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novinky

Zpět na článek

Volkswagen Budd-E: Elektrický Busík. Konec aut se spalovacími motory?

45 komentářů

Avatar - Emel
Emel
Tak mezi Touranem a Multivanem je snad taky Sharan.

Jinak... jasně, technické údaje vypadají hezky, klíčové otázky jsou dvě - infrastruktura pro nabíjení a cena.
Avatar - Ham.
Ham.
Skoro bych řekl, že klíčová otázka je jenom ta cena. Pokud by cena byla pod Multivanem se spalovacím motorem, tak se na auta s elektropohem budou stát fronty a VW nebude stačit vyrábět. I bez veřejných dobíjecích stanic je zde obrovská skupina lidí, která má tři fáze doma v garáži a muže dobíjet hned zítra. A veřejné nabíjecí stanice pak budou růst jako houby po dešti, tak jako před 105 roky začaly růst benzínky, když Henry Ford rozjel sériovou výrobu Tčka.
No a protože cena pod Multivanem nebude, tak to dopadne stejně jako posledních cca 120 let, kdy nám stále něco a někdo předznamenává konec aut se spalovacími motory a ona jsou zde pořád. ***, drží se jak přibitá, protože všechno je jenom o ceně, stejně jako před těmi 105 roky. >😒]
IPace
podle toho jak VW ocenuje e-UP a e-Golf s jejich kapacitama baterii, tak by Multivan s takovou baterkou stal o cca 2 miliony vice >😁 je to vpdostate pocitani vetsiny firem co vyrabej elektromobily a jsou zavisle na spalovakach, vezmou cenu auta, virtualne z nej vykuchaj vse co souvisi s tim spalovakem (podle jejich poctu si za to virtualni vykuchani jeste nechaj zaplatit ikdys to ani nevyrobili) a k tomu prictou elektropohon kde cenu pocitaji cca 700-800 eury za kazdy kWh kapacity

vpodstate dnes ma smysl porizovat jen 2-3 elektromobily z cele nabidky (pokud nepocitame Cinske kusy ktere jsou levne) a to Leaf, Teslu a dalo by se uvazovat i o Soulu, donedavna by se dala pocitat i ZOE, ale tam z neznamych duvodu skrouhly palubni nabijecku, zbytek elektromobilu jsou tak nejak predrazene a v nekterych ohledech silne omezujici treba diky tomu ze neumoznuji vubec rychlonabijeni (MB-B electric)

jinak podobna cena jako spalovaky se da ocekavat ve chvili kdy cena za 1kWh baterii klesne pod $120, takze otazak tak 4-5 let, do te doby se proste vyrobci budou chtit pakovat a cena bude nastrelena o ruzne dotace po celem svete + jistou exklusivitu, tedy predrazene v prepoctu o 250-300 tisic korun
Avatar - Emel
Emel
Tady se píše o 2019, uvidíme, co se stane v tomhle časovém horizontu.

Při cenách aut v USA... pokud to má způsobit nějakou revoluci, musí to být masově dostupné, řekl bych pod milion a i to je na elektrickou revoluci vysoká cena.

EDIT: Tuto mezeru v minulosti vyplňoval neúspěšný model Routan, bratr Chrysleru Town & Country, určený primárně pro americký trh. V Evropě ji pak nadále vyplňuje Sharan.
Byl bych se vsadil, že tam ta poslední věta nebyla 😄
IPace
tak elektrickou revoluci jiz zazivame, zajimave to ale zacne bejt tak s podilem 10-15% trhu a to driv nez za 4-5 let asi nenastane, otazkou pak bude jak si povedou prave stare automobilky ktere sazeji na dnesni "konzervativni" klientelu ktera se docela rychle obmenuje

vpodstate s naftou a benzinem to muze dopadnout stejne jako s tlacitkovejma telefonama, prodava se jich porad nejvic, ale jen v oblasti lowendu a obcas si takovej telefon sahne i do vod rekneme okolo 100-150 dolaru, ale jen jako retro treba v podobe vecek, ale taky to muze dopadnout i jinak, a 95% zisku daneho trhu maj jiz smartphony, a to jen proto ze proste ta nejvetsi kupni masa se rozhodla ze jiz nechce zastarale tlacitkove telefony, u aut ta doba sice bude delsi neb i jejich zivotnost je delsi, ale pokud bych si mel vsadit, tak do 30 let bude i benzinove auto v salonu jako nove naprosta rarita, a nebal bych se koncerny jako je VW prirovnat k Nokii 😄
Avatar - Emel
Emel
To srovnání podle mě neobstojí, z několika důvodů.

Za prvé, smartphony zásadně změnily to, k čemu se telefon používá, a tahle změna odsoudila tlačítkové telefony k úpadku. Podobná redefinice zadání nás podle mě u aut nečeká, byť Google to třeba vidí jinak.

Za druhé a v návaznosti na první - know-how ladění auta jako komplexního produktu neztratí svoji hodnotu, i pokud se změní hnací řetězec, zůstane velká část auta víceméně beze změn a velké automobilky se na to adaptují.

Za třetí - neřekl bych, že staré automobilky sázejí na konzervativní klientelu. Ta klientela je prostě pragmatická a cena elektromobilů zatím moc vysoká.

Pokud bych měl přechod ze spalovacích aut na elektrická k něčemu přirovnat, pak k přechodu z analogu na digitál u foťáků - některé velké firmy to neustály, ale většina ano a nadále kralují celému odvětví.
_MT_
Zavedená automobilka prostě nemá tu potřebu. Nechtějí si nechat ujet vlak (a s elektromobily to zkouší desítky let), ale nemají zájem vyhazovat peníze z okna a nemusí riskovat. Kdyby elektromobily byly dalších 50 let neúspěšné (neříkám, že budou), je to pálit nebude. Je vidět snaha jistit se, tedy mít možnost instalovat elektrický pohon na stávající platformy na stávajících linkách. Automobilkám je celkem jedno, jestli budou vyrábět automobily na benzín, elektřinu nebo třeba buráky. Pokud je v tom pro ně dostatek peněz, tak to budou dělat.

Teď to vypadá, že tady cení elektromobily podle trhů, kde jsou konvenční pohony silně zatíženy daněmi a poplatky. Protože můžou. A musím říct, že hodně mých známých elektromobily má. Až mě to překvapilo.
ZocelenyDrapalik
Redefinice zadání nepochybně s elektromobily přijde, i když ji konzervativní automobilky a lidé jako vy zatím nevidí. V podstatě je to ten základní problém - nepochopení hloubky změny. Začne to tím, že každé ráno bude u domu stát plně natankované auto - k pumpě jen vyjímečně. Měnit se bude spotřeba energií jednotlivce a cena za ně. Ale to zásadní přijde s robotickým řízením a to zejména v segmentu nákladní dopravy, služebních vozů a taxi. Roboticky jde sice řídit i konvenční vozy, ale s elektromobily je to řádově jednodušší.
_MT_
Řádově? Ano, samotný pohon je po mechanické stránce jednodušší, ale z hlediska autonomie je to jedno a to samé. Auta dávno umí sama řadit, brzdit atd.

Že nemusím při dojíždění k čerpací stanici, což je příjemné, nijak nezmění to, že auto slouží k dojíždění do práce. Autonomní řízení může v budoucnosti přinést významnou změnu, ale to nemá nic společného s elektromobily. Nějaká změna ve spotřebě energií jednotlivce, ať už to má být cokoli, nic nezmění na tom, že auto pořád bude hodně o podvozku, odhlučnění atd. I kdyby v něm neměl být volant a pedály, protože je to přeci bláznivý nápad, aby člověk řídil. 😉 Nenapsal jsi nic, co by ilustrovalo změnu podobnou té u "telefonů".
Avatar - Emel
Emel
Jak psal MT, autonomní auta nejsou nijak podmíněna tím, že to musí být elektromobily... a třeba zrovna v segmentu nákladní dopravy to zatím na nějaký boom elektromobility nevypadá.

Zadání je pořád stejné - přeprava osob a věcí po silnici.
Avatar - praděda7
praděda7
A pak si vzpomeňte co jsem tu dnes napsal! Cena elektřiny vyletí tak vysoko, že ti co nebudou mít na střeše solární panely a pod garáží ohromný akumulátor, budou chodit pěšky, což většině lidí nebude mimochodem naškodu... >😁
IPace
spise to "stat" udela formou zdaneni pomoci myta, misto aby nesmyslne danil elektrinu ktera se dotkne i nemotorystu a ekonomika by to nemusela ustat (nikdy to nenastane u vsech statu naraz, takze nikdo si nemuze rict a dneska zdrazime elektrinu 2-5x) a pokud ve dvou sosedicich statech bude cena za 1kW vice nez treba 2x rozdilna, tak by ten stat s drazsi energii byl tezce v nevyhode co se konkurenceschoipnosti ekonomiky tyce, takze myto je proste idela, jezdi si na co chces, ale platit budes za kazdej ujetej km, "my jako stat" sice nevydelame tolik na spotrebni dani, ale vydelame mnohonasobne vice na tom ze jedes
Avatar - praděda7
praděda7
Státu se nedá věřit! Jako třeba právě teď´. Důchodcům stát přidal 40Kč/měs a sobě politici přidali 10.000Kč/měs... ;-\ To už mohli zrovna každému důchodci poslat žebračenku... ;-\
Avatar - Emel
Emel
No to je ale procentně totéž... 😉
bullock
Ano, máš pravdu, ale procenty se nenajíš 😢
IPace
tak ducodcum tech 10k mesicne dat nemuzou, za 1 rok by tak byl stat v horsich *** nez Recko >😁
Avatar - Hittman
Hittman
zajímavé, že se musí šetřit, zruší se Roomster, ale na takový kraviny se peníze najdou?
Corkybell
Hold po dieselgate musi prist greengate,aby si VW napravil reputaciu vo svete a preco nezacat rodinnym autom hrajucim sa na retro klasiku stareho BUSiku,ktora sa im ale podla mna vobec nevydarila.
Avatar - Emel
Emel
Elektromobilita je něco, co je potřeba mít v portfoliu, aby náhodou ten vlak neujel. Automobilka může šetřit, ale nesmí moc šetřit na investicích do výzkumu a vývoje. Je lepší mít dluhy a dobrá auta než peníze na účtu a auta, o která nikdo nestojí.
ericn
Hmmm tak na Roomster se čekalo a prodeje by byli jistě zajímavé, jelikož by lidé kupovali v podstatě "Caddy" za levnější peníz (asi tak jako funguje Sharan/Alhambra). No a u nás i jen proto, že to měla být Škoda. Tj. tvé vyjádřené o autech, o která nikdo nestojí, tady není na místě ...
Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
Automobilky furt staví dům od střechy. Základ jsou baterky s dostatečnou kapacitou a přijatelnou cenou. To se možná nevymyslí nikdy a nakonec vyhraje úplně jiný pohon.
V rámci ekologie se už mělo 20 let jezdit na plyn a nesmradit naftou ve městech.
fisero
A co třeba tohle? Technologie [odkaz] a zde homologovaná vozidla [odkaz] s dojezdem 1000km na jedno nabití.
Jsou sice na počátku, ale této technologii akumulace elektřiny držím palce, protože je víceúčelová, rychlá. Představuju si solární panely na střeše, co mi budou nabíjet elektrolyt a já je jen občas vyměním s autem.
IPace
"Kapacita akumulátoru činí 101 kWh, což je výrazně více než u zmíněného Modelu S (v závislosti na verzi až 85 kWh)

a ja mel zato ze az 90kWh , nebo zeby modely 90D meli jinou kapacitu a Tesla tak lhala?
fisero
Podstatné je, aby přešli od modelů a prototypů (keců) k sériové výrobě (činům). Aby nám k Tesle a Nissanu přibila nějaká další konkurence a trh se začal hýbat.
IPace
spis nez od VW tu konkurenci cekam od dalsich americkych a "asijskych" firem/automobilek, Nemci to proste zatim s elektrem posiraj zamerne, protoze jakmile by to bylo "zivotaschopne", tak Nemeckym automobilkam vyschne dotace-vod od nemecke vlady ktery kazdy rok cini na vyvoj alternativnich pohonu 4-5 miliard euro a trva jiz asi 8 let, vpodstate Nemecko utratilo na altrenativni pohony cca 35 miliard euro a vyplodili smesne drahen u-UP, o trosku min drahen ale porad drahej e-Golf (A3 e-tron), drahe i3 (tam se to da pochopit, je to stylovka), extremne nepovedenej Mercedes B electric kterej postrada moznost rychlonabijeni, a pak par kousku konceptu pro veletrhy a vystavy a par desitek vodikovich prototypu, nebo male tovarny na vyrobu e-paliv (Audi) ktere ale aby vyrobili 1 litr paliva, tak spotrebuji cca 20kW elektriny, zvladnou vyrobit okolo 50 litru paliva denne a stojej cca 1 miliardu eur kazda

misto toho se v USA a Asii vyrabej relativne levne a "nebo" normalne pouzitelne elektromobily a zacinaj drtit Nemeckou konkurenci , ale ne tu elektrickou, ta je sama osobe smesna a strochou nadsazky by je rozdrtil i nekdo kdo by elektromobily vyrabel kusove, ale oni ti amici drti prodeji i cenove konkurencni spalovaky, viz graf vyvoje prodeju Tesly S, Mercedesu S, BMW 7, Jaguaru XJ, Audi A8 a Porsche Panamery v regionech Severni amerika, Evropa a Cina [odkaz]

ted se to zda jakoby Nemci coby svetova velmoc ve vyrobe aut zaspali a nabeh na elektromobilitu podcenili a misto toho slepe spali do sveta diesel ktery jim nakonec minimalne nalomil vaz, podobne to bylo v USA s automobilkama v predminulem a minulem desetileti, byli velmoc a prechod do tohohle stoleti jim tak trosku nevysel
free78
Dovede si někdo představit tloušťku kabelu od rychlonabíječky, přes který teče 160kW ? Vycházím z nabití na 80 procent (100kWh baterie) za 30 minut... Při jedné fázi a 230 voltech to máme 696 ampér.
Dejme tomu, že se použije 3 fázová zásuvka. Potom by to bylo "jen" 232 ampér na fázi. Pohoda :-!
Jasně, řeknete, že použijem vyšší napětí. Tak jo. Ne 3x230 ale 3x 2300V. Potom samozřejmě proud klesne na pouhých 23.2A na fázi. Pohoda. Zvlášť teda bude pohoda držet takovej kabel za vlhka nebo deště v ruce...
Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
Přesně tak, proud jaký odebírá 30 domů.
_MT_
U rychlonabíječek je ten spoj s autem typicky stejnosměrný. A počítej stovky ampér a stovky voltů. Konektor schválený v EU by měl zvládnout až 250 A a 600+ V (mám takový pocit, že se do budoucna počítalo s 1 kV).
free78
No ale kábl co snese bez zahřátí 250A bude asi docela tlustý 😉
Taky mne děsí představa, že přijedu elektromobilem za deště k rychlonabíječce, vše mokré a já v tom dešti připojuji v mokru kabel s 600 až 1000 volty.
Filmové hvezdy v USA to mají již vyřešené. Vjedou do své suché klimatizované garáže a kabel jim k Tesle připojí služebník Sanches z Mexika. Co ale já?
topten
cca 250A při snesitelne ztrate 10W na metr dratu znamena prurez cca 100mm2 medi, tedy ohebne lanko prumeru cca 12mm bez izolace
videl jsem i tlustsi draty, i když ja se spis pohybuju v proudech uA a nA nez A
free78
Díky, tak to tedy vypadá, že až zas takový problém co se týká tloušťky kabelu to nebude.
IPace
kuprikladu Superchargery [odkaz] mas tam i technicky popis

a dobudoucna se uvazuje ze se budou zkouset i kapalinou chlazene nabijecky, kdy mezi kablem a izolaci bude proudit kapalina, takove problemy ale bude asi treba resit az nad nejakyma 150kWh

a vody/deste se fakt bat nemusis, dokud ten kabl neni s elektromobilem spojenej a system nema urcite hodnoty ktere by tebe jako uzemnujici prvek odhalili, tak v tom kablu neni vic nez prave tolik aby to odhalilo problem, vpodstate se da rict ze tankovani benzinu/nafty probyha stejne jen mechanicky a s mechanickou pojistkou, dokud ty jako systemova kontrola neda pokyn zmacknutim "spouste" aby palivo teklo, tak ti z tankovaci pistole maximalne ukapne par kapek z prechoziho tankovani, v tom dobijecim kablu proste zadnej proud neni tak jako v bezny zasuvce, je tam az tehdy kdys das povel aby tam byl, a jen zasunuti kablu ten pokyn nedas
_MT_
Ten kabel není "živý", dokud není zapojený v autě (a neproběhne nějaká komunikace s autem). Hadice na pumpě také není zrovna tenká.
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
Nepočítej s 230 V na rychlonabíjení. Superchargery Tesla mají 480 volt, EU zvažuje snad až 600 V standard.
kesumb
Hele ono 600V stejnosměrných je pokud se nepletu usměrněno ze 400V střídavých trojfázových. Elektroautobus s cca 100 kWh baterií zas takový lano neměl. A do auta určitě půjde stejnosměrnej, jelikož ten usměrňovač na takovýhle proudy (na ten autobus) byl docela velkej a měl přes 100kg.
Jediný auto, co má ve standardu 3fázovej usměrňovač je Tesla a to pouze na 16A tedy cca 11kW, snad za příplatek je na 32A. Všechno ostatní je pouze jednofázový a i při připojení na třífázovou zásuvku to používá jenom jednu (egolf).
Velkej problém bude i uzemění při nabíjení...
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
Je vcelku zajímavé číst, jak VW inovativně umístil baterky pod podlahu a vznikla tím zcela rovná podlaha vozidla s nízkým těžištěm... Panejo, tohle uspořádání měly elektrické koncepty už v devadesátých letech, kdy se s něčím podobným sotva jen začínalo. Tehdy se od toho upustilo, protože umístění baterek v podlaze zvětšovalo celkovou výšku vozidla nebo ubíralo vnitřní prostor při zachování výšky...
Pro takový "busík" to je ještě použitelné, ale sedan či kombi už takhle neobstojí.
IPace
tenkrat to zvetsovalo vejsku diky olovenym baterkam, dnesni 18650 clanky jsou vpodstate mensim zvednutim podlahy nez kolik je potreba mit pro kuprikladu vyfukovej system motoru na fosilni paliva

mimochodem takovou dutou vyssi podlahu pripravenou na olovene akumulatory mela prvni generace Mercedesu A, mozna i proto neprosel puvodne losim testem, v te podlaze mohli bejt baterky, nadrze na plyn, vodik, proste to bylo krasne modularni a pripravene na alternativni pohony [odkaz]
free78
No to mě podrž za limec! To jsem netušil.
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
Ale vůbec ne, Šamane. Už tehdy byly ty koncepty na lithiu či NiMH a už tehdy to nebylo ideální. Deset centimetrů výšky totiž dává hodně na frak spotřebě a aerodynamice. Jenže taková pojízdná deska přidá spíš patnáct. Zatímco u běžného auta je podlaha kabiny tvarovaná a v podstatě je i podlahou auta jako takovou, tady je pod ní ještě spousta dalších věcí.
A nakonec, to áčko s tím taky mělo dost problémů a vnitřní místo bylo jedním z nich...
_MT_
Takže opustili, jo. Nemá náhodou sendvičovou podlahu a baterie v ní i3, Model S nebo B-Klasse?
Avatar - praděda7
praděda7
S takovou obludkou tak leda potmě potichu do vinohradu... 😉
Avatar - WinDiesel
WinDiesel
Taky mne buzík napadnul - busík pro buzíky (a pro sluníčkáře) >😁
IPace
[odkaz] tak se nam to blizi, asi temer produkcni verze 😄
Avatar - Emel
Emel
Pořád auto velikosti kompaktu za mega...
IPace
podle porovnani s Voltem je to spise neco mezi crosoverem a MPV, velikostne to ma konkurovat VW Touran a cena ma bejt do 30k dolaru pred slevama(dotacema), tedy v CR by se dalo s trochou stesti odhadovat cena okolo 800-850k, pri dojezdu cca 250-300km (uvadi 320) to minimalne zahejba s cenou soucasnych elektromobilu, navic vybava je krapet lepsi jak je u elektromobilu zvikem, porovnavat by se tedy cenove melo s auty ve vyssich vybavach

ten pan na videu meri udajne 194cm, takze to auto zas tak male auto nebude

tady je jiz predprodukcni verze [odkaz]

proste do 4-5 let se ta cena smazne a elektromobil bude podobne "drahej" jako spalovaky/zazehy 😄