Novinky
zajímavé, že se musí šetřit, zruší se Roomster, ale na takový kraviny se peníze najdou?
Hold po dieselgate musi prist greengate,aby si VW napravil reputaciu vo svete a preco nezacat rodinnym autom hrajucim sa na retro klasiku stareho BUSiku,ktora sa im ale podla mna vobec nevydarila.
Elektromobilita je něco, co je potřeba mít v portfoliu, aby náhodou ten vlak neujel. Automobilka může šetřit, ale nesmí moc šetřit na investicích do výzkumu a vývoje. Je lepší mít dluhy a dobrá auta než peníze na účtu a auta, o která nikdo nestojí.
Automobilky furt staví dům od střechy. Základ jsou baterky s dostatečnou kapacitou a přijatelnou cenou. To se možná nevymyslí nikdy a nakonec vyhraje úplně jiný pohon.
V rámci ekologie se už mělo 20 let jezdit na plyn a nesmradit naftou ve městech.
V rámci ekologie se už mělo 20 let jezdit na plyn a nesmradit naftou ve městech.
A co třeba tohle? Technologie [odkaz] a zde homologovaná vozidla [odkaz] s dojezdem 1000km na jedno nabití.
Jsou sice na počátku, ale této technologii akumulace elektřiny držím palce, protože je víceúčelová, rychlá. Představuju si solární panely na střeše, co mi budou nabíjet elektrolyt a já je jen občas vyměním s autem.
Jsou sice na počátku, ale této technologii akumulace elektřiny držím palce, protože je víceúčelová, rychlá. Představuju si solární panely na střeše, co mi budou nabíjet elektrolyt a já je jen občas vyměním s autem.
"Kapacita akumulátoru činí 101 kWh, což je výrazně více než u zmíněného Modelu S (v závislosti na verzi až 85 kWh)
a ja mel zato ze az 90kWh , nebo zeby modely 90D meli jinou kapacitu a Tesla tak lhala?
a ja mel zato ze az 90kWh , nebo zeby modely 90D meli jinou kapacitu a Tesla tak lhala?
Podstatné je, aby přešli od modelů a prototypů (keců) k sériové výrobě (činům). Aby nám k Tesle a Nissanu přibila nějaká další konkurence a trh se začal hýbat.
spis nez od VW tu konkurenci cekam od dalsich americkych a "asijskych" firem/automobilek, Nemci to proste zatim s elektrem posiraj zamerne, protoze jakmile by to bylo "zivotaschopne", tak Nemeckym automobilkam vyschne dotace-vod od nemecke vlady ktery kazdy rok cini na vyvoj alternativnich pohonu 4-5 miliard euro a trva jiz asi 8 let, vpodstate Nemecko utratilo na altrenativni pohony cca 35 miliard euro a vyplodili smesne drahen u-UP, o trosku min drahen ale porad drahej e-Golf (A3 e-tron), drahe i3 (tam se to da pochopit, je to stylovka), extremne nepovedenej Mercedes B electric kterej postrada moznost rychlonabijeni, a pak par kousku konceptu pro veletrhy a vystavy a par desitek vodikovich prototypu, nebo male tovarny na vyrobu e-paliv (Audi) ktere ale aby vyrobili 1 litr paliva, tak spotrebuji cca 20kW elektriny, zvladnou vyrobit okolo 50 litru paliva denne a stojej cca 1 miliardu eur kazda
misto toho se v USA a Asii vyrabej relativne levne a "nebo" normalne pouzitelne elektromobily a zacinaj drtit Nemeckou konkurenci , ale ne tu elektrickou, ta je sama osobe smesna a strochou nadsazky by je rozdrtil i nekdo kdo by elektromobily vyrabel kusove, ale oni ti amici drti prodeji i cenove konkurencni spalovaky, viz graf vyvoje prodeju Tesly S, Mercedesu S, BMW 7, Jaguaru XJ, Audi A8 a Porsche Panamery v regionech Severni amerika, Evropa a Cina [odkaz]
ted se to zda jakoby Nemci coby svetova velmoc ve vyrobe aut zaspali a nabeh na elektromobilitu podcenili a misto toho slepe spali do sveta diesel ktery jim nakonec minimalne nalomil vaz, podobne to bylo v USA s automobilkama v predminulem a minulem desetileti, byli velmoc a prechod do tohohle stoleti jim tak trosku nevysel
misto toho se v USA a Asii vyrabej relativne levne a "nebo" normalne pouzitelne elektromobily a zacinaj drtit Nemeckou konkurenci , ale ne tu elektrickou, ta je sama osobe smesna a strochou nadsazky by je rozdrtil i nekdo kdo by elektromobily vyrabel kusove, ale oni ti amici drti prodeji i cenove konkurencni spalovaky, viz graf vyvoje prodeju Tesly S, Mercedesu S, BMW 7, Jaguaru XJ, Audi A8 a Porsche Panamery v regionech Severni amerika, Evropa a Cina [odkaz]
ted se to zda jakoby Nemci coby svetova velmoc ve vyrobe aut zaspali a nabeh na elektromobilitu podcenili a misto toho slepe spali do sveta diesel ktery jim nakonec minimalne nalomil vaz, podobne to bylo v USA s automobilkama v predminulem a minulem desetileti, byli velmoc a prechod do tohohle stoleti jim tak trosku nevysel
Dovede si někdo představit tloušťku kabelu od rychlonabíječky, přes který teče 160kW ? Vycházím z nabití na 80 procent (100kWh baterie) za 30 minut... Při jedné fázi a 230 voltech to máme 696 ampér.
Dejme tomu, že se použije 3 fázová zásuvka. Potom by to bylo "jen" 232 ampér na fázi. Pohoda :-!
Jasně, řeknete, že použijem vyšší napětí. Tak jo. Ne 3x230 ale 3x 2300V. Potom samozřejmě proud klesne na pouhých 23.2A na fázi. Pohoda. Zvlášť teda bude pohoda držet takovej kabel za vlhka nebo deště v ruce...
Dejme tomu, že se použije 3 fázová zásuvka. Potom by to bylo "jen" 232 ampér na fázi. Pohoda :-!
Jasně, řeknete, že použijem vyšší napětí. Tak jo. Ne 3x230 ale 3x 2300V. Potom samozřejmě proud klesne na pouhých 23.2A na fázi. Pohoda. Zvlášť teda bude pohoda držet takovej kabel za vlhka nebo deště v ruce...
U rychlonabíječek je ten spoj s autem typicky stejnosměrný. A počítej stovky ampér a stovky voltů. Konektor schválený v EU by měl zvládnout až 250 A a 600+ V (mám takový pocit, že se do budoucna počítalo s 1 kV).
No ale kábl co snese bez zahřátí 250A bude asi docela tlustý 😉
Taky mne děsí představa, že přijedu elektromobilem za deště k rychlonabíječce, vše mokré a já v tom dešti připojuji v mokru kabel s 600 až 1000 volty.
Filmové hvezdy v USA to mají již vyřešené. Vjedou do své suché klimatizované garáže a kabel jim k Tesle připojí služebník Sanches z Mexika. Co ale já?
Taky mne děsí představa, že přijedu elektromobilem za deště k rychlonabíječce, vše mokré a já v tom dešti připojuji v mokru kabel s 600 až 1000 volty.
Filmové hvezdy v USA to mají již vyřešené. Vjedou do své suché klimatizované garáže a kabel jim k Tesle připojí služebník Sanches z Mexika. Co ale já?
cca 250A při snesitelne ztrate 10W na metr dratu znamena prurez cca 100mm2 medi, tedy ohebne lanko prumeru cca 12mm bez izolace
videl jsem i tlustsi draty, i když ja se spis pohybuju v proudech uA a nA nez A
videl jsem i tlustsi draty, i když ja se spis pohybuju v proudech uA a nA nez A
kuprikladu Superchargery [odkaz] mas tam i technicky popis
a dobudoucna se uvazuje ze se budou zkouset i kapalinou chlazene nabijecky, kdy mezi kablem a izolaci bude proudit kapalina, takove problemy ale bude asi treba resit az nad nejakyma 150kWh
a vody/deste se fakt bat nemusis, dokud ten kabl neni s elektromobilem spojenej a system nema urcite hodnoty ktere by tebe jako uzemnujici prvek odhalili, tak v tom kablu neni vic nez prave tolik aby to odhalilo problem, vpodstate se da rict ze tankovani benzinu/nafty probyha stejne jen mechanicky a s mechanickou pojistkou, dokud ty jako systemova kontrola neda pokyn zmacknutim "spouste" aby palivo teklo, tak ti z tankovaci pistole maximalne ukapne par kapek z prechoziho tankovani, v tom dobijecim kablu proste zadnej proud neni tak jako v bezny zasuvce, je tam az tehdy kdys das povel aby tam byl, a jen zasunuti kablu ten pokyn nedas
a dobudoucna se uvazuje ze se budou zkouset i kapalinou chlazene nabijecky, kdy mezi kablem a izolaci bude proudit kapalina, takove problemy ale bude asi treba resit az nad nejakyma 150kWh
a vody/deste se fakt bat nemusis, dokud ten kabl neni s elektromobilem spojenej a system nema urcite hodnoty ktere by tebe jako uzemnujici prvek odhalili, tak v tom kablu neni vic nez prave tolik aby to odhalilo problem, vpodstate se da rict ze tankovani benzinu/nafty probyha stejne jen mechanicky a s mechanickou pojistkou, dokud ty jako systemova kontrola neda pokyn zmacknutim "spouste" aby palivo teklo, tak ti z tankovaci pistole maximalne ukapne par kapek z prechoziho tankovani, v tom dobijecim kablu proste zadnej proud neni tak jako v bezny zasuvce, je tam az tehdy kdys das povel aby tam byl, a jen zasunuti kablu ten pokyn nedas
Nepočítej s 230 V na rychlonabíjení. Superchargery Tesla mají 480 volt, EU zvažuje snad až 600 V standard.
Hele ono 600V stejnosměrných je pokud se nepletu usměrněno ze 400V střídavých trojfázových. Elektroautobus s cca 100 kWh baterií zas takový lano neměl. A do auta určitě půjde stejnosměrnej, jelikož ten usměrňovač na takovýhle proudy (na ten autobus) byl docela velkej a měl přes 100kg.
Jediný auto, co má ve standardu 3fázovej usměrňovač je Tesla a to pouze na 16A tedy cca 11kW, snad za příplatek je na 32A. Všechno ostatní je pouze jednofázový a i při připojení na třífázovou zásuvku to používá jenom jednu (egolf).
Velkej problém bude i uzemění při nabíjení...
Jediný auto, co má ve standardu 3fázovej usměrňovač je Tesla a to pouze na 16A tedy cca 11kW, snad za příplatek je na 32A. Všechno ostatní je pouze jednofázový a i při připojení na třífázovou zásuvku to používá jenom jednu (egolf).
Velkej problém bude i uzemění při nabíjení...
Je vcelku zajímavé číst, jak VW inovativně umístil baterky pod podlahu a vznikla tím zcela rovná podlaha vozidla s nízkým těžištěm... Panejo, tohle uspořádání měly elektrické koncepty už v devadesátých letech, kdy se s něčím podobným sotva jen začínalo. Tehdy se od toho upustilo, protože umístění baterek v podlaze zvětšovalo celkovou výšku vozidla nebo ubíralo vnitřní prostor při zachování výšky...
Pro takový "busík" to je ještě použitelné, ale sedan či kombi už takhle neobstojí.
Pro takový "busík" to je ještě použitelné, ale sedan či kombi už takhle neobstojí.
tenkrat to zvetsovalo vejsku diky olovenym baterkam, dnesni 18650 clanky jsou vpodstate mensim zvednutim podlahy nez kolik je potreba mit pro kuprikladu vyfukovej system motoru na fosilni paliva
mimochodem takovou dutou vyssi podlahu pripravenou na olovene akumulatory mela prvni generace Mercedesu A, mozna i proto neprosel puvodne losim testem, v te podlaze mohli bejt baterky, nadrze na plyn, vodik, proste to bylo krasne modularni a pripravene na alternativni pohony [odkaz]
mimochodem takovou dutou vyssi podlahu pripravenou na olovene akumulatory mela prvni generace Mercedesu A, mozna i proto neprosel puvodne losim testem, v te podlaze mohli bejt baterky, nadrze na plyn, vodik, proste to bylo krasne modularni a pripravene na alternativni pohony [odkaz]
Ale vůbec ne, Šamane. Už tehdy byly ty koncepty na lithiu či NiMH a už tehdy to nebylo ideální. Deset centimetrů výšky totiž dává hodně na frak spotřebě a aerodynamice. Jenže taková pojízdná deska přidá spíš patnáct. Zatímco u běžného auta je podlaha kabiny tvarovaná a v podstatě je i podlahou auta jako takovou, tady je pod ní ještě spousta dalších věcí.
A nakonec, to áčko s tím taky mělo dost problémů a vnitřní místo bylo jedním z nich...
A nakonec, to áčko s tím taky mělo dost problémů a vnitřní místo bylo jedním z nich...
S takovou obludkou tak leda potmě potichu do vinohradu... 😉
[odkaz] tak se nam to blizi, asi temer produkcni verze 😄
Pořád auto velikosti kompaktu za mega...
podle porovnani s Voltem je to spise neco mezi crosoverem a MPV, velikostne to ma konkurovat VW Touran a cena ma bejt do 30k dolaru pred slevama(dotacema), tedy v CR by se dalo s trochou stesti odhadovat cena okolo 800-850k, pri dojezdu cca 250-300km (uvadi 320) to minimalne zahejba s cenou soucasnych elektromobilu, navic vybava je krapet lepsi jak je u elektromobilu zvikem, porovnavat by se tedy cenove melo s auty ve vyssich vybavach
ten pan na videu meri udajne 194cm, takze to auto zas tak male auto nebude
tady je jiz predprodukcni verze [odkaz]
proste do 4-5 let se ta cena smazne a elektromobil bude podobne "drahej" jako spalovaky/zazehy 😄
ten pan na videu meri udajne 194cm, takze to auto zas tak male auto nebude
tady je jiz predprodukcni verze [odkaz]
proste do 4-5 let se ta cena smazne a elektromobil bude podobne "drahej" jako spalovaky/zazehy 😄
Jinak... jasně, technické údaje vypadají hezky, klíčové otázky jsou dvě - infrastruktura pro nabíjení a cena.
No a protože cena pod Multivanem nebude, tak to dopadne stejně jako posledních cca 120 let, kdy nám stále něco a někdo předznamenává konec aut se spalovacími motory a ona jsou zde pořád. ***, drží se jak přibitá, protože všechno je jenom o ceně, stejně jako před těmi 105 roky. >😒]
vpodstate dnes ma smysl porizovat jen 2-3 elektromobily z cele nabidky (pokud nepocitame Cinske kusy ktere jsou levne) a to Leaf, Teslu a dalo by se uvazovat i o Soulu, donedavna by se dala pocitat i ZOE, ale tam z neznamych duvodu skrouhly palubni nabijecku, zbytek elektromobilu jsou tak nejak predrazene a v nekterych ohledech silne omezujici treba diky tomu ze neumoznuji vubec rychlonabijeni (MB-B electric)
jinak podobna cena jako spalovaky se da ocekavat ve chvili kdy cena za 1kWh baterii klesne pod $120, takze otazak tak 4-5 let, do te doby se proste vyrobci budou chtit pakovat a cena bude nastrelena o ruzne dotace po celem svete + jistou exklusivitu, tedy predrazene v prepoctu o 250-300 tisic korun
Při cenách aut v USA... pokud to má způsobit nějakou revoluci, musí to být masově dostupné, řekl bych pod milion a i to je na elektrickou revoluci vysoká cena.
EDIT: Tuto mezeru v minulosti vyplňoval neúspěšný model Routan, bratr Chrysleru Town & Country, určený primárně pro americký trh. V Evropě ji pak nadále vyplňuje Sharan.
Byl bych se vsadil, že tam ta poslední věta nebyla 😄
vpodstate s naftou a benzinem to muze dopadnout stejne jako s tlacitkovejma telefonama, prodava se jich porad nejvic, ale jen v oblasti lowendu a obcas si takovej telefon sahne i do vod rekneme okolo 100-150 dolaru, ale jen jako retro treba v podobe vecek, ale taky to muze dopadnout i jinak, a 95% zisku daneho trhu maj jiz smartphony, a to jen proto ze proste ta nejvetsi kupni masa se rozhodla ze jiz nechce zastarale tlacitkove telefony, u aut ta doba sice bude delsi neb i jejich zivotnost je delsi, ale pokud bych si mel vsadit, tak do 30 let bude i benzinove auto v salonu jako nove naprosta rarita, a nebal bych se koncerny jako je VW prirovnat k Nokii 😄
Za prvé, smartphony zásadně změnily to, k čemu se telefon používá, a tahle změna odsoudila tlačítkové telefony k úpadku. Podobná redefinice zadání nás podle mě u aut nečeká, byť Google to třeba vidí jinak.
Za druhé a v návaznosti na první - know-how ladění auta jako komplexního produktu neztratí svoji hodnotu, i pokud se změní hnací řetězec, zůstane velká část auta víceméně beze změn a velké automobilky se na to adaptují.
Za třetí - neřekl bych, že staré automobilky sázejí na konzervativní klientelu. Ta klientela je prostě pragmatická a cena elektromobilů zatím moc vysoká.
Pokud bych měl přechod ze spalovacích aut na elektrická k něčemu přirovnat, pak k přechodu z analogu na digitál u foťáků - některé velké firmy to neustály, ale většina ano a nadále kralují celému odvětví.
Teď to vypadá, že tady cení elektromobily podle trhů, kde jsou konvenční pohony silně zatíženy daněmi a poplatky. Protože můžou. A musím říct, že hodně mých známých elektromobily má. Až mě to překvapilo.
Že nemusím při dojíždění k čerpací stanici, což je příjemné, nijak nezmění to, že auto slouží k dojíždění do práce. Autonomní řízení může v budoucnosti přinést významnou změnu, ale to nemá nic společného s elektromobily. Nějaká změna ve spotřebě energií jednotlivce, ať už to má být cokoli, nic nezmění na tom, že auto pořád bude hodně o podvozku, odhlučnění atd. I kdyby v něm neměl být volant a pedály, protože je to přeci bláznivý nápad, aby člověk řídil. 😉 Nenapsal jsi nic, co by ilustrovalo změnu podobnou té u "telefonů".
Zadání je pořád stejné - přeprava osob a věcí po silnici.