První díl slepých technických uliček měl velký čtenářský ohlas, v diskuzích se navíc objevilo hned několik zajímavých tipů na pokračování. Podíváme se tedy na další řešení, která časem upadla v zapomnění.
Hlavne ty svetlomety, proc je nazyvate "spici", to je z nejaky literatury? Kdyz si to takhle guglim, nikde jinde nez u vas jsem to nenasel.. vetsinou pisou " vykloplne". Z AJ to taky neni, zda se.
Moc pěkné, stejně jako první článek..,Mohu s malou drobností? Když jsem četl, jak se spící světlomety objevily v šedesátých letech,zvedl jsem od počítače oči k vitríně s modely starých luxusních Amerik...Hned u dvou (Cord 812 z roku 1937 a Buick Y-JOB z roku 1938) mají spící světlomety....Ale to nerýpu. Jedná se o malosériová superluxusní auta své doby navíc s revoluční a možná ani ne sériovou auerodynamickou karoserií.
Více takových článků. Nemusím aspoň číst ten tisící padesátý o Octavii RS. :-)
... až na to, že u DIH a Multiairu není uveden jediný důvod, proč by měly patřit do článku s názvem "Slepé uličky aneb tohle se technikům nepovedlo".
Nepovedené....
... za zminku stoji napr. i SATURN S-serie postavena na Z-body s plastovymi panely na dverich. Dalsi primat drzi S-serie tim, ze to bylo v USA nejvice kradene auto.. :-!
..měl hlavně jako první tuningové a moderní čiré zadní světlomety. Velmi tím předběhl dobu, Mazda 6 s tím v sérii přišla o hodně později!
A řešeno to bylo šalamounsky, z továrny, kvůli homologaci, vyjížděly vozy se světly standardně zabarvenými (červená, oranžová atd.). Během prvního půlroku provozu se následně změnily zadní lampy samy na moderní tuningové, čiré, a stačilo k tomu jen pouhopouhé UV záření!
>:D >:D >:D >:D >:D
No nevím proč peklo, měl jsem jednoho z prvních a např. za Favorita v té době bych ho nevyměnil ani náhodou. Celkovým konstrukčním provedením byl o generaci dál. Bohužel je fakt, že časem ho zkazili vlastními díly, ostatně stejně jako Dacii- R12. A tvrzení o těch brzdách jak na rýči je pitomost, asi v tom autor nikdy nejel.
Taky jsem měl tu čest jedním jezdit, 11RL. To RL jsme si překládali jako Rezerva-Lano a to 11 byla spotřeba, ještě ke všemu supru. V zatáčkách se to houpalo jak lochneska, hnilo to jak vzteklý, interiér se samovolně dezintegroval a jeho ergonomie byla katastrofální, hlavně ty hrůzy kolem volantu. Ale zvuk to mělo jak americký pětilitr, to zas jo. Spotřebu taky.
Zajímalo by mě, jestli původní Axel byl taky tak hrozný.
Chlape, vy v tom máte ale guláš. Axel byl stejný Oltcit pouze ozačený jako Citroen Axel. Též vyráběný v Rumunsku, ale s označením pro export na západ.
RL bylo označení vylepšených modelů, jakýsi FL. Ale už v celkové režii Rumunů, čemuž ta kvalita odpovídala. Jo, v zatáčkách se nakláněl, ale seděl. Daň za komfortní podvozek. Spotřeba 11? Fakt je, že byl konstruovaný pro benzin 98 oktanů. A s 95 si moc nerozuměl. Ale dal se přenastavit, časem se to servisy naučily. Já jezdil za 7. Bez problému a svižně. Ale 11 svědčí o nějakém problému, nebo o řidičském neumění. A co se týče ergonomie, vesměs dostávala kladné hodnocení. Hlavně ty promyšlené "hrůzy" kolem volantu se ovládaly naprosto intuitivně, vše krásně v dosahu. Ale mám dojem, že s Váma to nemá smysl probírat.
Presne tak. Mezi tehdejsi vychodni produkci tohle cnelo jak majak. Ve srovnani s cimkoliv, co se tu dalo za Kcs koupit, byl Oltcit progresivni uplne ve vsem. Jezdil na 98, dale specificky volant, reseni kaple a ovladacich prvku, kotoucovky na vsech ctyrech, calouneni a tapecirung na tehdejsi CSSR nedostizny. Lidi si v tom ty igelity nechavali a jezdili v tom tak treba rok a vic, aby si ten chram nezasvinili. Oltcit mel v DNA stopu Fantomase a pak jeste tu rumunskou, ktera bohuzel byla jak rakovina, jeho nejvetsi problem byla naprosto horrorova kvalita, jinak na tehdejsi dobu palec nahoru. I jako veterani jsou vzacni, proste umreli.
Sorry, ale Favoritu Oltcit nesahal ani po kotníky - ani designem, ani spolehlivostí motoru a ani technickým provedením. Vždyť které jiné auto mělo ve 2. polovině 80. let rozměrné obdelníkové světlomety, ale bez halogenů, integrovaná zpětná zrcátka, ale bez ovládání zevnitř a ovladače blinkrů, které se po narovnání volantu do základní polohy samočinně nevypínaly? Další "výhrou" byla absence jakéhokoliv prostoru pro nohy vzadu sedících cestujících (pokud tedy za volantem neseděl nějaký liliput), brzdy bez posilovače, parkovací brzda působící na přední kola a jen čtyřstupňová převodovka. A taky ještě sice černé, ale kovové nárazníky (u základní verze)>:-[] >:-[] >:-[]
Žádné tyto nedostatky Favorti neměl, takže tvrzení, že proti němu byl Oltcit "celkovým konstrukčním provedením o generaci dál" je opravdu hóódně úsměvné a svědčí o naprosté neznalosti konstrukce těchto vozů. P.S. Jo, ještě jsem zapomněl na další nelogickou "specialitu" Oltcita - A sloupky, které se směrem nahoru rozšiřovaly! (toto podivné řešení ovšem používaly i další starší Citroëny) :-)
Mas pravdu. Jenze Favorit prisel na trh az nekolik let po Oltcitu, takze dokud tu nebyl Favorit, Oltcit se dal povazovat za cosi "lepsiho". Uvedeni Favoritu na trh byla revoluce, jednoho z druheho roku vyroby mam z nostalgie v garazi.
Ovocit byla z nouze cnost, Rumuni potřebovali práci a nějaké auto na trh navíc. Motor byl složen ze dvou původních motorů Citröenu, z jednoho vzalii zdvih a z druhého vrtání, vyšel objem 1,1 l vysoký kompresní poměr a na vzducháč tudíž i vysoké oktanové číslo. Rumuni jsou sedláci, tedy technická zdatnost veškerá žádná a podle toho kvalita Ovocitů vypadala. Původní Visa s motorem 1,3 ukázala jasně, o jaké auto by se mělo jednat, ale Rumuni ***i co mohli. Berme to tak, že auto vzniklo v sedmdesátých letech a tedy celkové provedení odpovídá době vzniku. stále jsem nechápal, proč má tak malé auto větrané kotouče, ale budiž. Celkem dobrým nápadem byla ručka na přední kola, když se člověk zahrabal do kopce, dal se ručkou našvindlovat samosvorný diferenciál. Ovšem cena 69 000 Kč (malé auto s třemi dveřmi dražší, než stodvacítka) cosi ukazovalo na stát dánský a jediná výhoda toho auta, byla, že se nekradlo, i když jsi nechal dveře otevřené a klíček v zapalování (zkušenost mého souseda, který se Ovocita chtěl zbavit a dostat aspoň nějaké prachy od pojišťovny)...
Správně, když neměl posilovač brzd, použil se větší průměr brzdového kotouče a bylo vymalováno. Dusil si někde něco přečte a dělá závěry z něčeho, o čem ví prd. U něj nic nového. Mimochodem Škoda 100 - 110 LS také posilovač brzd neměla a u Š 105 - 120 posilovač v základu nebyl, jen u typů GL a GLS, posilovače se do 120 začaly montovat později a do 105 až s příchodem modelu M...
tusim minule pri prvom dieli som ich uz spominal..... tieto "spici" svetlomety ma vtedy napadli hned ako prve aj ked som ich v clanku vtedy este nevidel... .. toto riesenie je ozaj dnes uz usmevne ale v svojej dobe malo svoje caro.... pride mi ze fungovalo vlastne len na sportovych vozoch s nizkym stihlym predkom.... lebo na nejakych sedanoch ci terenakoch si na vyklapacky nespominam ....
minule uz tiez niekto spominal aj tie CC verzie... cize karoseriu s pevnou sklapacou strechou ( ako mal napriklad p206cc ).... je fakt ze toto riesenie sa tiez neujalo... a neskutocne rychlo a pritom celkom nenapadne nam za par rokov doslova zmizlo z automobiloveho sveta ... ale mozno o tom bude par viet v 3 dieli ak bude clanok pokracovat ;-)
tie CC verzie mozno nejake este najdeme ( mercedes ) .... ale kedysi ich malo snad 10 znaciek.... nissan, ford, peugeot, volvo, lexus... bmw, MB .... vw... mitsubishi.... renault... a urcite som este nejake zabudol... a dnes? mozno uz len dve tri znacky ponukaju cc verzie s pevnou sklapacou strechou ... urcite si si vsimol ze ich je dnes uz ovela menej ako kedysi
proste nam cc auta s pevnou sklapacou strechou miznu ( ono vseobecne nam uz miznu kabria aj kupatka a trojdveraky ) ... dnes su cc verzie s pevnou sklapacou strechou ozaj uz len raritou a specialitkou jednej - dvoch znaciek... ja som v pevnej sklapace jstreche videl aj vyhody ale asi je to nakladne riesenie aj financne ... a dnes vieme ako to uz chodi ... prvorada je u aut vyrobna kvantita a co najnizsie naklady.... no a toto vsetko su faktory ktore sa s CC verziami uz moc nekamaratia ... takze sa ich "zaniku" vlastne asi nie je preco cudovat... ono ak raz na to setrenie a kvantitu dojazdime uplne a ostanu nam len sterilne skatule na kolesach s baterkou pod zadkom tak sa cudovat nebudem... ale to uz je o inom .... ;-) .. s tou starou 323F mas svatu pravdu ... ta hranata starsia mala este vyklapacky a pritom to bol klasicky 5 dverak .. ziaden sportiak ;-):yes:
Urcite by som spomenul aj rozne kompozity pouzite na karoserie. Karbon je jasne, ale velmi zaujimave je riesenie Lotusu so sendvicovou strukturou z plastu.
Děkuji za povedený článek. K brzdovým kotoučům u diferenciálu dlužno dodat, že jejich největší nevýhodou byl problém s chlazením a přenosem tepla do převodovky, který se projevoval při sportovní jízdě, což je nevhodné především u Alf a Astonů. U Olcitu je to řešení v podstatě pouze zbytečné. Jinak díky za info k rozvodu CIH. Ještě jsem něm neslyšell.
BMW Z1 je kapitola sama pro sebe. Závidím Vám, samozřejmě v dobrém, možnost se s tím projet.
Obecně plastové karoserie se nepoužívají především kvůli ceně ve smyslu optimalizace výrobního procesu - nejjednodušší je co největší část karoserie roboticky svařit jednou metodou a pak nalakovat. Problémem je také rozdílná teplotní roztažnost rámu a plastových krycích dílů. Další důvod u mainstreamu je pak i cena samotných plastových dílů. Kvalitní plastové výlisky jsou přece jen o něco dražší než plechové výlisky. Hlavním důvodem je rychlost tváření kovu oproti lisování plastu.
Ne pane redaktore - Asi ano brzdil dobre, Oltcit prave vubec dobre nebrzdil a to z duvodu teto koncepce brzd u motoru, kdy se brzdy pusobenim tepla od motoru dost zahrivaly, nasledne pri castejsim brzdeni uz hodne prehrivaly + bez posilovace brzd =byl jste rad ze to cestou z kopcu zastavite (dalo to dost prace)......
Kdo jezdí z kopců na brzdy a ne se zařazeným kvaltem, ten bude mít problém s jakoukoliv koncepcí. S Oltcitem jsem najel skoro 200 tis a s tímto problémem u brzd jsem se nesetkal.
.......se, podle mě, moc nepovedly. Výraz " spící světlomety" vidím poprvé a asi nejen já. A slepou uličkou, přestože se dnes nepoužívají, bych je nenazval. A vlastně všechno dnes, snad s výjimkou kotoučových brzd ne v kolech. Právě zde ale chybí zmínka o ne nepodstatné nevýhodě - přenos brutálních brzdných sil přes klouby a poloosy.
Autor to buď neví nebo to odfláknul. Já jsem dnes, v každém případě, nespokojený čtenář. 8-s
Autor článku v části o výklopných či výsuvných světlometech zapomněl ještě na jeden zajímavý způsob jejich konstrukce - otáčení kolem jejich podélné osy. Ten používal Opel GT. :-!