Kia Optima se v nové generaci na první pohled nezměnila – podobné tvary, pod kapotou motor 1.7 CRDi. Bližší průzkum ale odhalí mnohé změny. Povedly se?
správný motor. Prostě si řekneš, za svoje prachy už mám silný motor.
Stejně není třeba experimentovat. Z Asie existuje MZD 6, která nemá žadné ale. Vše je dokonale odladěno a na nějaké cukání můžeš zapomenout.
Re: To auto by bylo koupitelné, ale muselo by to mít
u nas je v cenniku aj GDI verzia... s manualom ... ideal... maximalka 210... zrychlenie 9,4s ... nestazoval by som sa ;-) ... vhladom na cenu aj navratnost investicii ci servisne naklady volil by som prave tento motor.... s nim by bola optima uplne pohodovym autom do akejkolvek nepohody :yes:
Škoda jen, že mu chybí kombik. Velkou zkušenost s tímto vozem nemám, jen statické v minulé generaci (a pak jsem jezdil s posledním Magentisem, ten měl alespoň dvoulitr:D) ale sakra když vidím, jak to dělá Kia a vedle toho postavím sesterské i40tky... to je nebe a dudy. Pohledné auto, sice nezaujme a i z finančního hlediska nevídím důvod nejít pro Passata/Superba/Mondeo či jiné střednětřídní auto. Interiér i exteriér je velmi povedený, ale motor? Jel jsem 85kw verzi ve Sportáži a byla to opravdu znouzectnost, přesně jak je popsáno, žádná výkonová rezerva město a příměstský provoz obstojí solidně, ale naložený či dálnice už strádá. Navíc, má auto také tak nekomunikativní a přeposilované řízení?
Zdravím, už jsem to myslím někde psal, kombík je potvrzen na letošní podzim vč. oturbeného dvoulitru s cca 280ti koňmi. Navíc má vzniknout GT verze. Diesel 2,2 ze Sorenta se tam nevejde.
Já se však těším na příští rok, bude/měl by být úplně nový model zvaný prostě GT s 3,3 twinturbem a cca 380koňmi a má být i v Evropě!
Zkrátka H/K má již pocit, že je třeba začít se chovat jako ostatní a mít i nevýdělečné okrajové modely.
tato 1,7micka co je teraz v optime je uz vylepsena... ma vacsi kroutak a dostupny uz od nizsich otacok ako predosla verzia tohto motora ktora mala 100kw .... navyse jej dost pomaha aj nova 7st DCT prevodovka ktorej zladenie s motorom dost chvalia....... podla mna aj tabulkove paramete su uz celkom ok a na bezne pouzitie parada... nevidim nejake vazne zadrhely .... navyse aj spotreba vyzera velmi prijemne... aspon na papieri ;-) .. real bude samozrejme kusok iny ale stejne moze byt velmi slusny.... voci konkurencii......
je jasne ze chcelo by to aj nieco silnejsie... ale tam by bola uz aj vyssia spotreba a cena ... dnes uz je to / v tejto dizlovej mainstreamovej strednej triede / aj o tom... zvolit idealny kompromis medzi vykonom/cenou/spotrebou/vykonom.... a podla mna tento motor je ok.... podobne ako 96kw verzia 1,6tky dci v talismane..... ktora bude podla mna tiez najpredavanejsia ... ;-)
sportaz ( uz ten predosly ) v 85kw verzii ma maximalku nieco len cez 170.... optima taha cez 200 ... ina koncepcia auta... vykon.. naladenie.... nejako by som to vzajomne nezrovnaval.... proste to nejde....
tak ako aj spotreba je na papieri prijemna, tak aj tych 20nm a 2spojka na papieri pomaha, či ?
nie je to uplne tak ako pises, myslim ze napr 2.0 crdi 100kw by mala velmi podobnu spotrebu mozno o 3dc vyssiu ale prinos v dynamike a celkovej suverenite by mohol byt vyznamny
ano jasne..... nejaky dvojliter by to chcelo.... ale ten zatial nema ani talisman... a to ma 3 dizle v ponuke ... napriek tomu ano chapem .. dvomi turbami ten "chybajuci" objem z casti vykompenzuje ( v tej najvykonnejsej verzii ) .....
2.0 crdi alebo povedzme 2,2 crdi zo sorenta by iste optime poskytli lepsiu dynamiku... viac vykonu aj viac prestize ale asi je to koncepcne ( konstrukcne nerealne neviem ).... inak si to neviem vysvetlit preco tieto motory v takomto aute chybaju ...
1.6 dci ma na vyber ale aj vyrazne lepsie parametre a ruku na srdce talisman to tiez pos.r.al s tymi 1,6kami preco zrovna porovnavas s najhorsimi ? to je adekvatne? za tu cenu si inde vyberies lepsie o to ide
No, píše o tom hezky, ale v tvém případě je tady přání otcem myšlenky :-) Kdybys mi to řikal jako někdo, kdo ta auta jel a ty 1.7Crdi reálně srovnal, bylo by to přínosnější, než teoretizovat nad tabulkovými hodnotami? Pocitově mnou jeté CRDi bylo dostatečné... to je tak za 4 :-) S 1.6DCI od Renaultu to srovnat nelze, ten motor je velmi povedený a hlavně zabírá v o dost širším spektru otáček a i tak Talismanu chybí dvoulitr, stejně jako Optimě :-)
Ono u naftové Kie je především otázkou, zda sedí papírové předpoklady s praxí. Co jsem řídil 1.4CRDi v Ceedu, tak to sice mělo mít maximum točivého momentu v 1500 otáčkách, ale do 2000 se v podstatě naprosto nic nedělo, až při 2500 se to probudilo a krásně to lětelo někde kolem 3 tisíc otáček, kdy to papírově mělo naopak umírat. To byl dole příšerně mrtvý motor. Papírově maximum 1500-2750, pocitově maximum tak 2800-3200. U Kie bych byl právě s papírovými údaji u dieselů hodně opatrný. čtrnáctistovka mě z papírových údajů pěkně rychle vyléčila. Naopak třeba u benzinového Ceedu jsem byl velmi příjemně překvapen sílou atmosférické čtrnáctistovky. Tak snad ta 1.7 se díky variabilnímu turbu tolik od papírů lišit nebude.
U naftových motorů bude vždycky moment výše než uvádí výrobce, nejde se tím úplně orientovat, navíc si zkoušel malý objem, s 1.4 moc parády neuděláš, ať jde o jakéhokoliv výrobce. 1.7 je jiné kafe, už sem to psal vícekrát, zátah začíná už kolem 1300 otáček, a kolem 1500 už velmi solidně zatahuje, pak kolem 1700 ještě o něco více, takže mnohem dříve než tady opěvovaný dCi. Navíc novější série motorů lépe jede. Téměř v každých otáčkách máš dostatek výkonu, kromě pásma těsně nad volnoběhem. Je to solidní vychytaný motor. Je jasné kdo chce více koní musí jinam a kdo chce jiné auto musí taky jinam.
No, ale neměl by být. Třeba u staršího TDI jsem s tím problém neměl a zatahoval zhruba tam, kde tvrdil výrobce. Co ale pozoruju u posledních generací motorů, na papíře se opravdu dost kecá.
Neměl, ale tak to je, hlavně je to výrazné u nových naftových malorážek, málokterá něco dělá kolem 1500 otáček, ale jak říkám 1.7 je charakterem průběhu podobná dvoulitru.
Podla mna na 104kW tie parametre nie su nic moc, napr. zrychlenie 0-100 za 11s. Cakal by som tak 10, mozno menej.
No a k tomu este reci ze na dialnici v kopcoch dochadza dych, a predbiehanie si treba dobre premysliet. No ja neviem, nesiel som v tom aute, ale mam auto podobnych rozmerov aj vykonu, a pod Semmering (co uz je taka pekna alpska dialnica) vybehnem so 150 na tempomate (realne ~140), bez podradovania.
Bud je ten motor realne o nieco slabsi ako udavane hodnoty, alebo je to auto tazke. Alebo velmi zle sprevodovane. Lebo ~100kW v strednej triede musi dat autu uz slusnu dynamiku. Neexistuje kopec na dialnici, kde by mu mala padat rychlost...
Já si tu 1.7 100 kW projížděl v i40, když jsem vybíral kombíka. Výkonově to podle mě za 2.0 TDi 103 kW moc nezaostává ale charakteristiku to má určitě (ještě) horší. Pod 1800 ot/min je to totálně mrtvé, pak přijde kopanec a nad 3500 to zase zdechne.
Navíc to má v porovnání se Superbem 2.0 TDi 103 kW nejméně o litr vyšší spotřebu a má to podstatně kratší šestku, takže na dálnici to bude určitě víc točit.
Celkově mi i40 dává smysl jako rodinný vůz v cenovkách kolem 500k Kč vč. DPH, což je taky poloha, za kterou se i40 reálně prodává. Ostatně před Octavií 1.6 TDi bych mu dal i40tce přednost - je větší, prostornější, kultivovanější.
Na přímou konkurenci Evropské mainstreamové střední třídy to ale ještě není.
Ale zase Optima je větší auto o třídu, takže se to trochu smázne :-) Navíc takové auto nemusí vždy kupovat manažer, ale jako kombik do rodiny už ta 1,7 nebude nic moc :-)
no ta 1,7micka moze byt v kombiku uz o drzku jak sa vravi ... ale pozri sa ako sa dobre predava i40 kombi .... ;-) .. dnes uz lepsie ako nejaka C5ka ci donedavna laguna ;-) .... a optima je na tom hmotnostne velmi podobne ako i40.... ono to che kombik.. logiku tu nehladam ale ok.... v europe optime chyba kombik.... snad v zeneve uz bude ;-)
No i40 je taky už dost na okraji střední třídy, dnes jž zastaralé, nevzhledné, interiér je špatný a 1.7Crdi je na to auto motor "již od". Prodává ji nízká cena, což tady bohužel zatím není.
by si sa divil ale aj mojmu brachovi sa i40 paci... a prave kombik... ale vazne.... mne to nepride ako skarede auto.... nahodou je pekne dynamicky strihnute... kombik sa i40tke moc podaril... a vzdy sa na nu rad mrknem
pozri kedysi sme tu mali 66kw 2.0 hdi v 406tke s nejakymi 240nm a nikto sa nestazoval .... ;-)
ono to v reale nie je az take horuce s tymi vykonmi ako sa zda.... i40 aj optima maju co ponuknut... na bezne pouzitie mnohym stejne netreba 200 koni ... ani coraz hustejsia premavka a prisnejsie predpisy uz ti dnes moc neumoznuju jazdit ako fitipaldi... casy sa menia... a auta sa tomu ( aj vykonmi a inymi prioritami ) prisposobuju
Ještě jednou... 1.7Crdi je motor již od a dnes v střední třídě je to akorát tak dostačující motorizace. Navíc tento korejský motor neni extra povedený a pružný. HDI v 406 bylo taky 81kw a pak si tu měl 2.2 HDI..... Takže i těch 66kw byl základ.
A ještě přidám jednu k dobru: Před pár lety jsem jezdil Kiou Magentis, což je přímý předchůdce Optimy. To auto mělo 110Kw 2.0Crdi, nebyl to trhač asfaltu, ale to bylo takové optimálně motorizované auto poplatné své třídě. 1.7Crdi je proti tomu to, co pro Superb 1.6 TDi, nebo pro Mondeo 1.5Tdci.... jsou to okrajové motorizace, pro fleety, nebo pro někoho, kdo se smíří, že předjíždět musí jen na dlouhé přehledné rovince a na dálnici se zařazuje pomaleji.
fleet zvoli dizel.... sukromnik benzinove gdi.... a ten gdi je uz slusny.... 120kw je na taketo auto uplne pohoda..... navyse neverim ze casom gdi nebude aj u vas... to by nedavalo zmysel ze u nas je a u vas ( trojnasobne silny trh ) nie je
jde o to, že to GDI mi stejně moc dobrou dynamiku nenabídne, jak jsem psal, soused má Ix35 s tímto motorem a je to celkem lenoch a dost žere. Pokud mam vedle možnost za stejné peníze koupit turbomotor, který je ve všech ohledech lepší, tak nevidím důvod pro GDI.
a zrychluje ta susedova ix35 za 9,4s .... a taha 210? ..... asi nie .... ix35 ma ine tazisko aerodynamiku.... odpor vzduchu.... pneumatiky...... hmostnost... a bohvie ci to nebola aj 4kolka.... takisto zalezi aj od sprevodovania.... je to skratka uplne ine auto
jasne mas pravdu.... ja nie som proti tgdi..... motor z tuscona/sportagu (130kw ) tam ozaj mohol byt a europanom by prave tento motor mohol vyhovovat asi najviac --- vzhladom na vykon aj oblubenost turbomotorov .... ale benzinovych atmo 120kw je podla mna stale fajn.... kedysi by to bola pecka a dnes zaujimave ze to nikomu nestaci.... pritom len malokto z nas jazdi autom co ma viac ako 163 koni.... nasa ulica je plna aut vedla ktorych by aj 120kw optima posobila ako vykonny a naslapany S klasse obrazne povedane takze nechapem tej honbe za vykonom vzdy a vsade
Mám s i40 1,7CRDI 100kw najeto asi 109tisíc Km. A přesto, že jsem auto vybíral především podle designu a v roce 2013 dostupné výbavě asi bych šel příště jinam.
Ten motor se prostě nepovedl, jak někdo psal výše do cca 1.750ot/min se opravdu nic neděje a ve městě a příměstském provozu pořád řadíte. Nesouhlasím, ale s dálnicí tady auto velmi slušně upaluje a akceleruje.
Další kapitola je spotřeba kdy zima 7,2l a léto 6,5l dlouhodobě podle palubního počítače.
Co do kvality zde oceňuji především přístup a 5 let záruku bez omezení km kdy opravdu všechno vyřešili bez remcání a, že toho nebylo málo.
no ta predosla 100kw verzia sa ozaj pri 1750ot este nic nedeje ( vid tech udaje ) .... ale ta nova 104kw verzia ma uz pri 1750ot maximum kroutaku ( na papieri ) .... ten novy motor je uz inde ako stara verzia.. a aj tych 20Nm navyse asi tiez nepadlo z neba.... kompletne je prerobeny... taha lepsie odspodu... prevodovka automat uz sa netrapi tym padom ... auto s nim ma lepsie zrychlenie aj maximalku ako starsia 100kw verzia... proste podla mna to uz pouzitelne bude ;-) ... na normalne jazdenie uplna parada....
Papírovým údajům u naftových motorů bych až tak moc nevěřil a u Kie už vůbec ne (především to, kde začíná táhnout). Sice jsem řídil jen jedno CRDi od Kie (1.4/66kW), ale to teda papírům neodpovídalo ani v nejmenším, viz můj předchozí příspěvek. Papírové maximum při 1500, ale mrtvé i při 2000 a pocitové maximum až mnohem, mnohem výš.
Tak to je tvůj brácha snad první člověk, o kterém vím, že se mu i40 líbí. Pro mě je to mimořádně nevzhledné a v naftě velmi špatně motorizované auto, které si na střední třídu jenom hraje. :-! Propad hodnoty při dalším prodeji tomu bude jistě odpovídat! :-)
Ozzman, keď berieš za etalón rodinu Homolkovcov od Formana, tak áno.
Ale ináč, éra, keď som kvôli deťom do kufra tlačil desktop a CRT-čko je preč.
A keď idem niekde s rodinou, tak tam netlačím nasilu kartóny piva, minerálok a limonád len preto, že ich doma mali o pár centov lacnejšie. A pumpa je na každom roku, tak nemusím tlačiť naftu až po hrdlo už doma.
P.S. A deti v puberte už do auta na rodinný výlet nedostaneš. ;-)
Že jste tomu korejci dali 4 hvězdy chápu, kdybyste se do něj trochu víc opřeli /kradený design, horší převodovka, podivný diesel/, tak by se tu taky mohlo strhnout El Nino. ;-)
ja nevidim problem ani v dizajne ani v motore... podla mna je to trefa.... 90 percent mainstremu v tejto triede s dizlami maju prave nejake taketo motory okolo 96-110kw ;-) ... takze ja tomu fakt nechapem v com kazdy vidi problem .... mnoho dizlovych passatov z este endavnej minulosti je dokonca uz dnes aj slabsich ako tato optima a pritom ich v eu jazdia desattisice... zaujimave ze nikomu to nepride a neprislo ako slabe .... stale tu mas avensis s 85kw 1,6tkou..... co taha sotva 180... a pozri si jeho test ... nikto sa tam na motor nestazoval.... ale ked ide o optimu mam pocit ze aj 130kw by bolo malo ( ze je to tak... ) .... ono realita je ale ina .... dnesny mainstrem uz nepozra na vykon ( talisman je toho dokazom ) .,... a pozri si spotrebu novej optimy.... ta vyzera nadejne.... jasne mozes ist do 140kw superbu..... ale za 5,5 tam urcite jazdit nebudes ;-) ... takze vsetko ma dve strany .... optima je optimalna na to na co je to auto urcene..... a kto chce dynamiku docka sa tiez .... uz je na ceste GT verzia .. len vydrzat :yes:
odbrzdi to, tu ide o cenu ak za to mozes mat passata v tdi 110kw alebo octu tak je to jasne nie ? aj u drahsej konkurencie dostanes viac aj po vykonovej stranke, nech kia da dolu cenu a myslim ze vykon 1.7 ako jedinej v ponuke bude menej kritizovany
octavia je o triedu mensia ako optima ( takze nemoze byt optima voci nej lacnejsia ) ...
a co sa tyka passatu .... ten ak je lacnejsi a zaroven silnejsi ako optima.... ( to si omrknem ) ..... tak potom rozhoduju veci ako dizajn.... imidz.... a podobne.... niekto proste passat nechce.... poznas to.... ma ho kazdy.... tito zakaznici ktori siahali po accorde alebo avensise ci povedzme nejakych citroenoch a chceli vystupit z davu.... prave ti pojdu do optimy.... ako som to uz pisal... necakam ze optima zoberie zakaznikov passatu ci superbu.... ti maju svoju konzervativnu a stalu klientelu..... optima ale moze prilakat novych zakaznikov.... ktori chcu nieco zaujimave netuctove ale bohuzial honda ci toyota alebo nissan im uz taketo nieco v eu dat nedokaze... optima moze vlastne suplovat chybajucich japoncov v tejto triede ( samozrejme az na mazdu 6 ta je vynimka ano .. ta je snad este jedina solidna stredna trieda z japoncov v eu )
ja nehovorim, ze optima je spatna alebo nie je zla ponuka, naopak vnimam ju celkom v pohode, ja kritizujem slabu 1,7d vzhladom na cenu a nemoznost vyberu... a to, ze ty v tom nevidis problem, to je sice pekne, ale...
ale s tym nic nespravime... vsetko to v tejto triede speje k tomu ze kazdy casom bude chciet mat prave takyto "slaby" motor.... lebo tu sa to mele .... casy ked mal kazdy 3 rozne objemy dizlov su asi fuc... coskoro to bude sama 1,6tka 1,7micka vsade bez moznosti nejakeho sirsieho vyberu ... co uz .. emisie/ceny/naklady.. vykony su dnes uz zda sa nie az taka priorita u ( nepremiovych ) vyrobcov ako kedysi..
Optima byla jedním z aut, po kterých jsem koukal při výběru nového vozu, před nějakou dobou. Jak ale píše víše speedfred, KIA a nějaká sleva, to nejde moc dohromady a motor který jsem znal už z H i40 jako totální zdechlinu byla tečka za touhle alternativou.
Trochu nechápu, co by mělo někoho přesvědčit, aby si právě tohle nové auto koupil. Ano to auto je pohledné a starší Optima naživo dokázala zaujmout. Pod kapotou má ale volbu jedinou a to smradlavý ropák s nízkým výkonem a spotřebou benzínového motoru. Abych to snad kupoval protože má velkou nádrž, mám nyní stejně velkou, tak čím to auto má zákazníka oslovit? Vzhledem ke konkurenci asi jedině tou cenou, ale tudy u K taky cesta nevede. Je to docela škoda.
rozhodne zaujimava volba..... a zaujimava alternativa k nejakym dizlovym passatom insigniam talismanom ci avensisu..... rozhodne na mna neposobi to auto nudne ani nejako passatovsky ale napriek tomu uznavam ze ma crty ako passat.... ta solidnost bez zjavnych slabin je typicka pre passat a citim nieco podobne aj z optimy ... u nas sa predava aj benzinova volba cize GDI a s manualom by to bol moj ideal ... ale viem ze europske predaje optimy bude robit prave tento dizel.... co uz... este by to snad chcelo aj kombik a nejaky dalsi silnejsi dizel v ponuke ... ten kombik hadam aj bude.... ale o ten silnejsi dizel mam trosku obavy ze sa opat nicoho nedockaju potencialni zakaznici
ak ale niekto chce auto na dlhe trasy ktoremu pojde viac o komfort a spotrebu.. ako o maximalku ..... moze to byt pre neho zaujimava volba za zaujimave peniaze... vcelku optimalne auticko pre solventnejsieho otecka nejednej familie... ktoremu ale predsa len tuctovy passat moc nevonia a premiovka by uz bola az moc draha ;-)
ocenujem hlavne ten interier.... prave tam optima v predoslej generacii najviac stracala na konkurenciu.... teraz je to uz ok... kia sa opat dotiahla ... a opat mozno niektorych aj preskocila... uvidime co ukazu predaje.... ale nieco mi vravi ze tato generacia uz bude v europe podstatne lepsie predajna ako ta predosla.... snad to tak aj bude ;-)
mne pride ze na dlhe trasy ma prave idealne parametre.... vykon/spotreba ... na bezne pouzitie nevidim problem.... kto chce dynamiku ... moze ist do superbu s tsi 206kw ... ;-)
Ja som to auto moc chcel,ale ako som písal po zvezeni pred fl (automat HDM) to bolo sklamanie v dynamickom ponímaní. Pretekar nie som,ale občas sa nejaký poník hodí. Ak bude GT verzia tak začnem o nej uvažovať.
Jako že by to auto nedosáhlo ani na povolený dálniční limit? Ale notak...
Chlapci, chlapci... 70 kW na vás, žádné rozmazleniny. Mám pocit, že tu začínají být všichni poněkud rozmazlení a nic jim není dost dobré. Hlavně, že jiné 100 kW motory jsou v pořádku, pokud mají správnou značku...
Předchozí generace byla šedou myší? Chápu, že ničím vysloveně nenadchla, ale pojem šedá myš bych si spojil spíš s autem, které opticky zapadne, které si nikdo nevšimne. A taková předchozí optima nebyla.
Člověk tak nějak zná Superb a Passat a považuje je za etalon třídy (soukromý názor, nevnucuji).
Nicméně nejsem dogmatik. Klidně si vezmu Optimu, nebo třeba Talisman.
Ale musím k tomu mít důvod.
Motorizací (2.0 TDI 110kW), jízdními vlastnostmi i prostorem mi Superb přijde lepší.
Co mi tedy KIA (či Renault či další) dají navíc (nebo o kolik sleví v ceně), abych měl důvod nekoupit Superb?
Pro mne by třeba i důvodem bylo, kdyby KIA nabízela slušný benzínový motor. Ale nenabízí žádný. A já na dieselu netrvám, nenajedu moc kilometrů (tak 15tis/rok).
Další výhoda KIA je v tom, že nabízí sedan a to i s operativním leasingem. Ostatní tlačí kombíky.
Já asi operák preferuju. Docela se mi líbí nabídka Fordu na Mondeo Titanium (slušná výbava) 2.0d 132kW (slušnej motor) za 7777, nebo s 4x4 "DSG" za 8888Kč/měsíc.
Ale zase to dělaj jen v hnusnejch barvách, s malejma kolama a hlavně výhradně v kombíku - a já nejsem chalupář, chci sedan/liftback.
Takže teď fakt nevím. Chci auto na operák, ale nějakej výhodnej (jako ten Ford, nebo vlastně i KIA).
Netrvám na dieselu (ale s 2.0 132kw od Fordu a čímkoli lepším bych přežil, možná i s 110kW od VW/Škoda). Na druhou stranu Škodovka chce za 1.8 TSI docela ranec - více jak za 2.0 TDI. To pak benzín moc smysl nedává (náklady za ty 3-4 roky + rozdíl v prodejní ceně).
Ale nechci kombík, chci slušnou výbavu a ne malá kolečka (16''), jako nabízí KIA v Optimě na operativní leasing.
Kdybych nenalezl vyhovující auto na operák, klidně půjdu do klasického úvěru, ale pak sorry, KIA či Renault nemají šanci (leda by dali slevu 200tis), protože oproti Superbu bude po 3-4 letech pokles ceny daleko větší. Na klasický úvěr prostě jdu do Superba s 2.0 TDI a střední výbavou, to se nedá nic dělat. Riskovat neoblíbenou značku jsem ochoten jen na operák. Prodej exota typu Optimy či Talismanu po 3-4 letech opravdu nehodlám podstupovat.