Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Exotické motory: Šestiválcová šestnáctistovka nebo V12 se čtyřmi turby

Hlavně v minulosti se čas od času objevil motor, nad nímž laici žasli a odborníci se divili. Přinášíme pět mimořádných agregátů, které poháněly auta v uplynulých 25 letech.
Zpět na článek
Avatar - Tomas Dusil, auto.cz
22. 3. 2016 10:06
Re: Šestiválec 1,6
Nevím, ale článek je o motorech aut. Ne motorek. Jasně existovala třeba Honda 1000 CBX s řadovým šestiválcem někdy z přelomu 70. a 80. let. Věřte, že v autě takový motor líný je (vlastní zkušenost), navíc to má jasný technický přdepoklad (malé vrtání, krátký zdvih, vysoká hmotnost auta) Smart V6 neznám a ano Toyota Land Cruiser 120 je tuším 3.0 R4. To je fakt. Je to diesel. U dieselu by ta poučka o velikosti vrtní moc neplatila :-).Co se týče motorky s V8, tak možné je vše. V ČR jezdí třeba BMW E30 Cabrio s V12 M70 z 850i a automatem. Ale to se bavíme úplně o něčem jiném. Že to auto jezdí jen rovně mi potvrdil sám majitel a autor této šílené přestavby (E30 V12).
22. 3. 2016 08:55
Šestiválec 1,6
S jedním jsem pár tisíc km najel a líný určitě nebyl:)
[odkaz]
A třílitrový čtyřválec jezdil v Toyotě ještě před nedávnem:)
22. 3. 2016 11:24
Mazda - Wankel - Le Mans
Tenkrát dojely dva vozy Mazdy s Wankely na prvních dvou místech. Po něm následně organizátoři závodu změnili pravidla, takže (aby!) se Wankly nemohly účastnit.

Je dobré dodat, že Wankel je příkladem vrozené pracovitosti, pečlivosti a houževnatosti Japonců (obecněji i Číňanů, ...), která původní evropský nápad dotáhla do použitelnější podoby. Nakonec však i přes aplikace z klasických pístových motorů, jako je vrstvení a víření směsi atd. nedosáhla výrazně větších výkonů a menších spotřeb benzínu nad klasickými pístovými motory a spotřeba oleje (a tím i CO, CH, NO) byla pořád veliká.

Vedle obecnějšího příkladu pracovitosti, pečlivosti a houževnatosti Japonců to je i obecnější příklad toho, jak prvotní převratný nápad ještě není hotový výsledek a jeho realizace je mnohdy stejně, nebo i více geniální, než nápad sám.
Avatar - beibej
22. 3. 2016 22:05
v článku chybí 2,0 V8
Ferrari 208 GTB/GTS vzhledově téměř k nerozeznání od 308. Turbo má navíc naca vstupy před zadními koly. Vznikl z daňových důvodů a proto byl nabízen jen v itálii. Dočkal se i přeplňované verze 208 turbo a dokonce modernizace a přeznačení na GTB/GTS turbo. To už v karoserii modelu 328. Počet kusů byl oproti 308/328 výrazně nižší, takže dnes je vzácnější. Ale nejsem si jistý jeho dnešní popularitou mezi youngtimery. Ale pro mě je prostě exkluzivnější než běžnější Ferrari té doby.
22. 3. 2016 16:35
Re: Šestiválec 1,6
Vzpominam si, ze kvuli profilu trate v Monacu uvazovali u Ferrari o motoru 2,5 V2 pro F1, nekdy v padesatych, sedesatych letech (?). Ale nevim, jestli ho opravdu postavili a zkouseli, pamet mi uz tak neslouzi a hledat se mi to ted nechce. Nicmene u Ferrari zajimavost.
Avatar - Martin911Turbo
22. 3. 2016 14:39
Porsche 944S2
Porsche 944 S2 jsem měl a ten 3.0l motor s 211 koňmi byl famózní :yes:
neregistrovaný "Sheldon Cooper"
22. 3. 2016 09:54
Re: sestvalec 750 cm3
Velmi davno, v nejakom STOPe z prelomu 80/90 rokov bola fotografia talianskeho motocykla s miniaturnym V8. Hadam to niekde na webe bude, ale nemam cas to teraz hladat.
Avatar - Ja Prvni 123
22. 3. 2016 10:24
Re: Šestiválec 1,6
Škoda, může to být zajímavý čtení.. ale kapitoly prostě číst nebudu.
Sorry.

:-(

Ale zajímalo by mě, jaký existují opačně extrémní motory: jasně dvouválce jsou známé... ale kolik bylo v autě použito jednoválců?

Vím jen o jednom... užitkovej Fiat někdy z dvacátých let... a měl nějak skoro dvacet litrů!
Nebo dokonce přes 20?
Avatar - Don
7. 4. 2016 13:13
Wankel RX-7
Mohu potvrdit tvrzení p. Dusila: "Dvakrát přeplňovaný Wankel v RX-7 zní a jede jako žádný jiný motor na světě. To se musí zažít!"

Tohle auto měl můj brácha někdy v druhé polovině 90-tek. Jízda s ním byla neskutečná. Při sešlápnutí plynu auto nastupovalo jako stíhačka. Zvuk motoru a pískání turb dávalo jízdě naprosto neopakovatelný pocit.
Jestli se dobře vzpomínám, druhá turbína se zapojila až po dosažení určitých (při 3500?) otáček. Technicky vzato to možná bylo jinak, ale v každém případě od určitých otáček se něco stalo a z auta se stal ještě větší dravec. Od té doby jsem se svezl v ledasčem, silnějším, výkonnějším, značkovějším, ale jízdní zážitek z RX-7 stále patří k tomu nejlepšímu ;-))
Avatar - Ja Prvni 123
23. 3. 2016 15:58
Re: Šestiválec 1,6
Omlouvám se, byl to čtyřválec... ale pořád při objemu 28,4 litru je to ukrutnej objem na jeden válec!
:-)

[odkaz]

290 koní při 1.900 otáček... a asi 1000Nm... dost dobrý, na rok 1911.

>:D

Ale ani tohle není špatný... 1917...

[odkaz]

žiju prostě v blbý době.
Avatar - Intercool
23. 3. 2016 09:48
Re: Šestiválec 1,6
Jo, je to tak, já měl tu MX-3 1.8 V6 a ujel jí v podstatě kdekoliv Golf 2.0 85kW.
Avatar - praděda7
23. 3. 2016 08:08
Lexus IS 200 (GXE10)
Chtěl bych ještě zmínit malý 2.0 lt šestiválec, který byl montován do Lexusu a prodáván v Austrálii koncem minulého století. Nebyl to žádný trhač asfaltu, ale velmi kultivovaný malý šestiválec. :-!
Avatar - Pekelná Micinka
23. 3. 2016 00:50
Re: Ten test se Schumacherem
To bych si docela rád přečetl. Tuším, že z dvouturbového metra v XJ220 taky asi dvakrát nadšený nebyl.
Avatar - AUDIRS6
22. 3. 2016 21:59
Re: .
Myslis Brabus Smart Roadster ?
2xR3 do noveho bloku a na novu kluku... :-! :yes:
Paradny stroj nielen na svoju dobu - midimotokara s mini V6 biturbo - to uz tak rychlo znovu neuvidime... :-(
Avatar - beibej
22. 3. 2016 21:56
Re: Ten test se Schumacherem
Někde ten test mám. Vyšel i v češtině v autotipu. A pokud si pomatuji tak si šumi koupil F40.
22. 3. 2016 21:48
Bugatti
Bugatti je odjakživa francouzská automobilka, nikoliv italská, jak je uvedeno v článku.
Je to, jako byste o Porsche říkali, že je české, protože se Ferdinand narodil v Česku.

EDIT: popel na hlavu už si sypu, přiznávám, neumím číst.
Avatar - Ja Prvni 123
22. 3. 2016 18:20
Re: R3
Přesně tak.
Ta Croma nebyl úplně první čtyřválec... ale první přímovstřik.
Ale mělo to 4 válce... a kouzelnou spotřebu.
Tříválec byla Alfa.
Byla to řada: tříválec cca 1.8, čtyřválec cca 2.0 a pětiválec cca 2.5.
A na svou dobu byl ten tříválec opravdu dobrej motor - zvlášť po zavedení intercooleru.
Ta modernizace přinesla zvýšení výkonu a snížení vibrací... a byl to fakt fajn motor.
Něco jsem se s ním najezdil v 33 SW... a dodnes na ni rád vzpomínám.
22. 3. 2016 16:52
Ten test se Schumacherem
jsem kdysi četl taky,vítězem bylo Ferrari F40,druhý byl Jaguar XJ 220 a Bugatti třetí.Pamatuji si,že se mu Bugatti líbilo,ale nevěřil,že má výkon 405 kw.Lambo ho moc nenadchlo,zdálo se mu na okruh dost měkké.
22. 3. 2016 15:35
Re: R3
Fiat Croma (tipo 154) měl jako první osobák diesel čtyřválec 1.9TD. Kdežto tříválcový motor 1.8TD od firmy VM Motori byl použit v AlfaRomeo 33 a snad i jinde, ale to si případný zájemce najde sám.
22. 3. 2016 13:29
Re: Šestiválec 1,6
Nikterak to nerozporuju, bylo to jenom takové nevinné vychloubání:)
I Toyota 150 byla 3.0 R4.
Avatar - Dzakobo
22. 3. 2016 12:24
R3
Pěkný článek. Příště bychom se mohli něco dočíst např. o prvním vznětovém tříválci v os. autě. Myslím, že to byla Croma 1,8TD.
22. 3. 2016 11:33
Porsche 928 - klínovitý spalovací prostor
V té době byly klínovité spalovací prostory běžné: úzká část = antidetonační štěrbina (větší chladicí povrch atd.), míchání směsi. Nakonec i naše Škody 105,120, ... ho měly. Pane Dusile, píšete něco o nějaké štěrbině na vrcholu toho prostoru. Můžete to, prosím, blíže popsat? Děkuji Vám.