Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novinky

Zpět na článek

Může se na dálnici předjíždět zprava? Ano, ale musíte na to chytře

183 komentářů

topten
zprava předjíždím naprosto bezne, nejčastěji na tripruhovych dalnicich a na klasicky silnici se 2 stoupacima pruhama. dokonce si na to zvykla uz i manželka.
ještě vyjasnit jestli je kolona, když 2 auta jedou za sebou s kilometrovy rozestupem, nebo jestli musej bejt naraznik na naraznik.
webpaja
Na to jak se tady prezentuješ jako ochránce zdraví a života je tvý prohlášení trošku mimo...celkem běžně?
topten
z 80% to co předjíždím zprava je smradlavej, karcinogenni a jedovatej dyzl.
taktze ano, delam to pro svoje zdravi.
jestli patris k tem, co zabere levej pruh abys ty ostatní nas*al, tam me nena*eres. uz davno ne. ja s tim nemam nejmensi problem
MBambus
Jak dojíždím nějaký nafťák a nebo i benzín vyrobený v minulém tisíciletí, tak zapínám vnitřní okruh ventilace a manželka si taky zvykla, že furt něco mačkám na přístrojovce 😄
topten
taky to delam, ale vadi mi, ze se při kazdym zapnuti vnitřního okruhu automaticky zapina klimatizace, protože když není potřeba, tak ji mam v zajmu zachrany planety samozrejme vypnutou. takze ja musim mackat 2x 😄
Avatar - tune.lar
tune.lar
Tak koukněte do manuálu, mne to v autě šlo nastavit. Tuším že dlouhým podržením ( cca 30sekund) tlačítka klimatizace. Od té doby se mi klima nespíná.
Avatar - Bully_
Bully_
Ono nejde ani tak o nejake nasi*ani dieselhateru, jako spis o to, ze jednou nekdo zpanikari a uhne doprava presne v ten moment, kdy ho budes takhle hovadsky podjizdet.
Avatar - 4hill
4hill
Však na to taky dojede.. Každému co si zaslouží. Hovadum obzvláště.
topten
mozna jo, ale vidim to jako min pravdepodobny, jako ze ti to ten v pravym nahle a bez výstrahy stoci do tvyho levého když ho předjíždis. a moje zkušenost je ta, ze když někdo zacne prejizdet do pravého tak i když neda blinkr, tak to neudela nahle a mas cas na nejakou reakci. samozrejme ho zprava nemuzes predjizdet nejak vyrazne rychleji
Käfermaster
Na tohle uz dojelo machyrku ... a je jedno, jestli sedeli ve vytunenym tdi, co tahne vocpodu, modernim benzinu, co netahne vubec, nebo v hypercool plug-in hybridu, co by mel tahnout furt, ale nikam nedojede. Proste vetsinou blokuji levy pruh nezkuseni a nevyjezdeni ridici a pravdepodobnost, ze se leknou, kdyz te uvidi vedle sebe vpravo (predtim te nikde nevideli, protoze se do zrcatek nedivaji), je znacna. Ze prizabijes sebe, je tvoje blbost. Tvoje manzelka si ale zaslouzi trochu vetsii aktivitu mozkovych bunek toho individua mezi pedalem a volantem (a doufam, ze nemas deti, protoze prizabit vlastni dite, bych nepral opravdu nikomu).
topten
vzhledem ke svymu veku a zkušenostem se za machyrka nepovazuju chytraku
jsou i jiny motory nez tdi nebo benziny co netahnou
kolik tech machyrku na to dojelo trumbero??
hod sem nejakou statistiku
Avatar - Kuban
Kuban
nejde vůbec o to, za co se považuješ a na co se cítíš, ale jak se chováš !

A soudě dle vyjadřování a tónu tvého podtextu, je všem jasné s kým máme tu čest.
Avatar - Ada je zase tady
Ada je zase tady
>😒]

Aby mohly bezpečně předjíždět i úplně fantastické rendlíky s moderními benzínovými motory, co nemají žádnou sílu zátahu, udělala firma Samsung jednu vychytávku: [odkaz]
topten
to bude sranda, az tam nejakej srandista pusti něco jiného ..
Raymond77
Třeba porno, to by ho nikdo nepředjížděl >😁
Avatar - flyboyeda
flyboyeda
A pojede za mnou auto, které jede vyšší rychlostí, to ho taky mám pustit ? Když jede rychleji než je povoleno ?
MBambus
Samozřejmě!
ikoptak
Tuto otázku myslíte jako vtip. Ano jste povinnen umožnit jízdu rychleji jedoucímu vozidlu (tečka)
Avatar - Barry Lyndon
Barry Lyndon
jsi snad příslušný orgán s certifikovaným měřidlem, aby jsi mohl toto posuzovat a určovat?
ZocelenyDrapalik
Kde jste se vyloup? Jak dlouho máte řidičák. Jasněže ano. Nepřísluší Vám posuzovat zda někdo jede rychleji než má, natož se ho snažit blokováním "vychovávat".
webpaja
Čtyři kroužky stejně jako ostatní "špatné" značky proměřují nebo se snad domníváš že ne? Neznáš vyhlášku? Nevíš, že levý pruh je na předjíždění? Za toto bych odebíral body chlapče!
jme
ano, máte ho pustit

Jenže v reálu je situace většinou taková, že jedu o 20km/h víc než je limit, v pravém pruhu jsou roztroušené kamióny a za mnou nervózní člověk v audině. Než abych se zařazoval mezi kamióny raději zrychlím.

Takže nakonec jedu 160-180 km/h, zážitek z jízdy po dálnici mi připadá stále stejný (stojí to za houby), auto je hlučnější a zbytečně víc žere. Zlatá amerika s limitem, který všichni dodržují.
Avatar - flyboyeda
flyboyeda
.
Avatar - Swordfish76
Swordfish76
Když jsou v pravém kaminoy, tak uhýbat nemusíš. Tohle platí pouze pro blbce, kde nejbližší auto v pravém pruhu je 300 a více metrů vpředu, ale blbeček jede stále v levém pruhu, protože ho přece za 3 minuty dojede, tak co by uhýbal do pravého pruhu. V Německu je za neopodstatněnou jízdu v levém pruhu flastr 40-80 EUR, škoda, že to tak neposuzuje policie i u nás. Techniku na to mají. Jen vůle chybí.
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Samozřejmě, že ano. Rychlost druhého řidiče tě vůbec nemusí zajímat, na pravidla jízdy v pruzích to nemá žádný vliv.
Avatar - beibej
beibej
udělej si řidičák. Nebo jestli ho už máš tak ho vrať.
superblondak
Samozřejmě ne!
Pokud jedeš maximální povolenou rychlostí (podle GPS), tak všichni ostatní mohou jet pouze rychlostí nižší nebo stejnou, kromě vozidel s právem přednosti jízdy (záchranka, police, hasiči, apod.)
A jestli nějaký tupec se snaží povolenou rychlost překračovat, měl by si příště správně spočítat potřebnou dobu jízdy podle předpisů, a vyjet dříve, aby se pak nemusel honit.
Často se stává, že tě někdo dojede vysokou rychlostí, a pak na tebe ještě bliká. Blikáním zřejmě upozorňuje na nějaké nebezpečí, takže správné řešení je zpomalit. Většinou to nebezpečí, na které upozorňují, jsou sami tito blikající řidiči, takže jejich zpomalením se vlastně napomáhá bezpečnosti silničního provozu 😉
Kolík80
Boze... Doufam, ze lidi jako jsi ty budu na silnici potkavat co nejmene. Tohle je podle me na leceni. ty mas evidentne nejaky problem!! Mel by jsi s tim neco delat...
Pokud to teda neni nejaky super vtipek.
superblondak
Potrefená husa se ozvala? 😄
Kolík80
Jezdis ve vesnici stryktne ve vesnici 50, mimo 90, na dalnici jsi nikdy neprekrocil 130?? Pokud ne, tak jsou to vsechno co jsi napsal blaboly. Nemas pravo rozhodovat o tom jestli 135 je jeste v pohode a 150 uz ne... Jedine co vidim, je ze se bavis omezovanim/ohrozovanim ostatnich... Dal nezapomen, ze pokud uberes na 128, uz ty tvoje argumenty taky neplati...
Takze kdyz si to znovu shrneme pokud se chovas jak jsi napsal, mel bys se sbou neco delat...
topten
nejlepší sou ti, co jedou striktne 50/90 podle tacho, ve skutecnosti tedy něco malo přes 40/80, a kdyz je predjizdis, tak na te koukaj pomalu jak na piráta
Kolík80
Jenze to je v drtive vetsine skupina, kterym jejich pravdu nemas sanci vymluvit...
fisero
Pokud máte nouzi, tak můžete zcela legálně jet autem i přes rychlostní limit. Jak chcete poznat, že ten za Vámi právě není v takové nouzi?
Avatar - chlapecx
chlapecx
a v liteře zákona je napsáno 40 dle GPS a nebo dle tacho? >😒]
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Promiň, ale tohle je opravdu uvažování zamindrákovaného pitomce. 8-s Za prvé, blikáním ti s největší pravděpodobností dává najevo, že porušuješ pravidla jízdy v pruzích. A za druhé, nestarej se o to, kolik jede, kdy vyjel a jak ho musíš vyškolit. Nikdy nevíš, kdo je za volantem a proč spěchá. Prostě jezdi podle pravidel a nebude problém.

Řidiči jako ty jsou tím největším nebezpečím na českých silnicích. :no:
Moik
Superblondaku... Vyjel pozdě, protože jeho žena prvorodička nepoznala příznaky. Borec vyjukanej,bliká troubí jede 150. Pak narazí na tebe....a je na problém zadelano. Min mysli a víc si hlidej přední blatníky.
Avatar - Kuban
Kuban
hele, ironie není úplně vhodná do veřejmých diskuzí, to si nech pro pobavení kámošů v hospodě 😉
Avatar - Aoyagi
Aoyagi
Ano, podle zákona ho musíte pustit, ale ne že taky musíte zrychlit z 80 na 180, abyste h👋jí pustil co nejdřív. Uhnout máte když nikoho neohrozíte, neomezíte a neporušíte při tom jiné zákony.

Což je samozřejmě ne vždy dodržitelné, např. když předjíždíte nějakého lokítkáře rychlostí 5 kmph a jeho ego to neunese, tak o 5kmph zrychlí. To musíte buď zrychlit (a tím překročit rychlost) nebo zpomalit (a tím ohrozit ty za sebou).
topten
to je klasika, dam tempomat na 140 (tedy 130 skutecnych), nekoho dojizdim a ten ze 120 zrychli na mych 140 a po case zacne zpomalovat. když ho zacnu predjizdet, opet zacne zrychlovat. nekdy se tim bavim, ale po chvili me trpelivost dojde
Avatar - Aoyagi
Aoyagi
Jo jo, taky to mám tak. Teď si jdu uříznout ruku za to "í" po "k"...
bufes
Spravna otazka, odpoved asi nebude jednoducha. Chcem ale podotknut, ze sa na cestach nejazdi dobre, ak sa slusne jazdiaci ludia maju snazit, aby najrychlejsi pruh na dialnici bol volny pre tych, ktori chcu ist nad limit. Aby nahodou nemuseli spomalit zo 150 na 130, tak preto musim spomalit ja zo 130 na 110, aby som im uhol z cesty? To mi nepripada vporiadku.
Avatar - Bully_
Bully_
Ale houby, pane kolego. Je to jednoduche- nestarejte se o nic a o nikoho a dokud muzete, jedte v pruhu, co je uplne vpravo. Pokud to misto neni, tj. musite nekoho predjet, pak ho normalne predjedte a zase se vratte zpatky do toho nejvic praveho pruhu, az budete moct. Kdyby tohle delal kazdy, pak nemusel vzniknout ani tenhle clanek, ani tahle zbytecna diskuze.
michael.snow
Ano, i to je chyba - za prvé pokud jsou vpravo volné pruhy, tak máš jet v nich - i kdyby těch 130km/h a levý a prostřední (pokud je) použít jen k předjíždění pomalejšího vozidla. A za druhé i zákon říká, že máš pustit rychleji jedoucí vozidlo.

Bohužel tuto situaci vidím často na Českých dálnicích, kdy někdo blokuje levý pruh tachometrovou 130tkou (reálně kolem 120-124km/h) a připadá si skvěle, že toho, co jede takometrových 140 pěkně vyškolil, ale přitom se chová mnohem hůř.
showstar
Kedze som podla kamosov odbornik na jazdu v lavom pruhu, tak pridam par postrehov z ciest.
1/Nemam pocit, ze vodici jazdiaci v lavom pruhu citli potrebu niekoho vyskolit(urcite sa najdu vynimky), skor mi to pride, ze ti vodici dozadujuci sa prednosti v jazde, maju potrebu dokazat si, ze maju prednost a ked ich nahodou, z hociakeho dovodu(ci uz legitmneho alebo nie) niekto nepusti, tak citia silnu potrebu napriek tomum ze sa tak silno ponahlaju spomalit a vyskolit neznaleho, ze oni maju prednost a potrestat toho, kto im to neumoznil. Mrzi ma to ale takym neverim, ze sa ponahlaju 😄 Ked spocitam cas straveny za pomalsim autom plus ukazovnie co si o nom myslim, pocas jazdy za autom, vedla obiehaneho auta a potom pocas jazdy pred objehanym autom. Ako keby to pravidlo toho, ze maju prednost im nadavalo imunitu na porusovanie zakona, kt. ale vyzaduju od ostatnych.
2/na obranu vsetkych lavo jazdiacich by som chcel povedat, ze prekracovanie povolenej rychlosti (nech kazdi ide tak rychlo ako mu to dovolia jeho zrucnosti(postreh a skusenosti), stav vozidla a stav vozovky, no ak to nebude podla zakonan, moze sa stat, ze si uz nesadne za volant a/alebo pripadne posle seba alebo niekoho v lepsom pripade len na par dni do nemocnice), tak isto nedodrziavanie odstupu od auta predomnuo a zamnou, tiez nebude podla zakona o cestnej premavke.
3/ako tu bolo spomenute, ak nieto potrebuje byt o 3 min, skor niekde, tak je jednoduchsie riesenie je vyrazit o 3min. skor. (ziadna dopravna nehodna neskrati cestu a stress na ceste pocas 2 alebo 5 hodin len aby som prisiel skor o 10/30min. nestoji zato). A vychutnat si cestu bez stresu. Vela vodicou, si potrebuje len nieco dokazat, zial tu som vinny aj ja ale po 500oookm za cca 10rokov cca 80% len nad povolenou hranicou rychlosti, som sa naucil vela veci ale asi jednu najdvolezitejsiu, ktora mi uz prakrat zachranila zivot. Na ceste nie su dobre ziadne emocie, nie je nic horsie ak je vodic vozidla ovladany emociami. To com som sa naucil je, ked mam prednost nemusim ju vyuzit za kazdu cenu, napr. sa mi vela krat stalo, ze som prekvapil auta, ktore sa obiehali, tak aby sme to vykrili musel som ja zastavit auto, to mi prislo ako najbezpecnejsie rieseni, lebo som sa nechcel spoliehat na naproti iducich vodicou, ze vedia, co robia, lebo sa mi to vobec nezdalo a nemal odvahu riskovat moj zivot.

NA CESTACH IDE O TO, CI VIEME NAVZAJOM SPOLUPRACOVAT A TOLEROVAT AJ JAZDU MENEJ SKUSENYCH/CHYTRYCH/OSTRIELANYCH, LEBO URCITE SME AJ MY RAZ TAKTO PRIPADALI OSTATNYM A Z CASU NA CAS SA TO OPAKUJE - tak je to aspon u mna.

YOUTUBE Video Funny Indian Traffic.

Priklad z INDIE, nie som si isty, ci by toto bolo mozne aj na Slovensku pripadne v Cechach / spolu praca vsetkych ucastnikov premavky, nie JA JA a ostani ma nezaujimaju 😊
Avatar - Kuban
Kuban
Máš snad řidičák ne? Je jasně dáno legislativou, že máš pouštět rychleji jedoucí vozidla.... Tam není žádný dodatek, takže když tam žádný dodatek není, tak ho tam lidově nevytvářejte..... Třeba největší fópá téma změna přednosti na kruháčích.... (raději nebudu čeřit vody, neb je stále více patrné, jak jsou řidiči svými znalostmi prakticky hodně nebezpeční...... sobě i okolí)
26539756
máš, pokud můžeš uhnout do pravého pruhu. pokud ne, uhni tam co nejdříve to bude možné. třeba ten člověk žene na pohotovost nebo z jiného důležitého důvodu překračuje povolenou rychlost.
ZocelenyDrapalik
Apríla už bylo.
".... v jednom směru (nikoliv pruhu) jízdy taková hustota provozu, že se vytvoří souvislé proudy vozidel (množné číslo tedy 2 a více), v nichž řidič motorového vozidla může jet jen takovou rychlostí, která závisí na rychlosti vozidel jedoucích před ním"

Jinými slovy, aby se jednalo o souběžnou jízdu, musí být v OBOU sousedních pruzích kolona. Vsadím se, že kdo použije vaše zdůvodnění, pokud bude chycen, pokutě neujde. To je výklad nějaké autority, nebo vás to právě napadlo?
Provocateur
Ten výklad hlavně pokuhává v tom, že pokud jede v levým pruhu pomaleji kolona aut, tak ty můžeš jet pravým pruhu rychleji, ale nemůžeš po "předjetí" např. 10 aut vjet do levýho pruhu, v opačném případě riskuješ pokutu. Takže pokud v pravým pruhu dojedeš pomalu jedoucí kamion, tak správně dle předpisů musíš počkat až kolona v levým kamion předjete a pak až můžeš kamion předjet. Výsledkem je, že na nějakou dobu můžeš v pravým pruhu "předjet" 10 aut, ale pak stejně můsíš počkat až tě těch 10 aut + 20 dalších předjede v levým pruhu.

Myslím, že případná argumentace typu: "Ale David Bureš na stránkách auto.cz psal, že přejet zprava můžu" by v případě zastavení policií neobstála >😁
ZocelenyDrapalik
Nerozumím moc, jak jste to myslel. Ale klíčové je, že předpis hovoří o proudech (dvou a více). Bez toho nejde o souběžnou jízdu. Teprve když se OBA sousední pruhy naplní tak že "idič motorového vozidla může jet jen takovou rychlostí, která závisí na rychlosti vozidel jedoucích před ním" , jde o souběžnou jízu. Ale pak už se samozřejmě nedá tak snad vjet do pravého (je-li rychlejší) a předjíždět

Myslím, že by v redakci s takovými tématy měli nakládat opatrněji.
6B6
Ano, měli...připomíná mi to rady doktůrka práv s. Berana z Autowebu - takový český specialista na očurávání zákonů.
majk162
Jo očůrávání, to je přesně ten výraz, který jsem hledal při čtení jeho výkladu různých zákonů. Vždy jsem při tom přemýšlel, proč to píše. Já se řídím jedním zákonem. Dodržuji zákony, tím pádem mi nic nehrozí, nebo pokud jej výjimečně nedodržím, tak holt musím očekávat trest. V tom případě pokorně souhlasím a jsem rád, že díky tomuto přístupu zacvakám minimum, nebo odejdu se sklopenýma ušima a napomenutím od tolerantního policisty. Podotýkám, že jsem od zavedení bodového systému nepřišel o jediný bod 😉 Přitom, když se použije mozek, tak se dá i řidičsky vyžít 😉 a nemusím přitom policistu ohromovat nějakýma formulkama o zákonech 😄
oban587
Nechci vám brát iluze, ale nikdo nedodržuje všechny zákony. Nikdy v dějinách nebylo tolik zákonů a podzákonných norem a mezinárodních smluv jako nyní. A ty jsou často mezi sebou v rozporu. Dnes nějaká norma upravuje prakticky každou vaši aktivitu. A jak říká klasik, nikdy nebyla společnost zkaženější, jako když bylo tolik zákonů. Mimochodem, kontrolujete technický stav vozidla před každou jízdou?
kuny
o body se neprichazi, body se kupujou 😉
Avatar - Emel
Emel
Přesně, pokud je pravý pruh volný, tak neplatí ta výchozí podmínka.
Avatar - Aoyagi
Aoyagi
O pravém pruhu to vůbec není. Pokud levý pruh brzdí nějaký předjíždějící kamion a za ním se vytvoří kolona dvaceti aut a vy je dojedete, rozhodně ta auta nemají povinnost vám uhýbat.
Avatar - Kuban
Kuban
v ten moment jde prakticky o soubeznou jizdu
topten
takze když na tripruhu pojedes v kolone 2 aut volnym pravym, v prostrednim bude souvisla kolona a v levym nikdo, tak budes muset cekat na kolonu v levym az mudes moct predjet zprava?
blbost
Avatar - Emel
Emel
Podle mě - ani pak ti to nepomůže. Podle mě nemůžeš předjíždět zprava, pokud není souvislá kolona minimálně v tvém pruhu a v tom druhém, který předjíždíš.
topten
kolik aut je kolona?
2 auta, 3 auta, 100 aut??
když v tom pravym pojedes za dodávkou nebo kamionem před kterou neuvidis, jste uz kolona?
a jak poznáš ze jedes v kolone nebo jen jen za tou jedinou dodávkou, před kterou uz nic nejede?
me je jasny, ze predjizdeni zprava je tak trochu na hrane a tenhle clanek do toho jasno urcite nevnes. to nemeni nic na tom, ze ja s tim problém nemam, na druhou stranu policajty bych zprava nepredjizdel, takovej hrdina zase nejsem..
Avatar - Emel
Emel
Rozhodně ne jedno auto.

Podle mě je smysl zákona jasný, předjíždět vpravo se prostě nesmí a jedinou výjimkou je situace, kdy je opravdu v obou pruzích kolona... můžeme tu bazírovat na pojmech, ale každý z nás asi pozná co kolona je a co ne.
topten
když jedu za kamionem, nebo i za vetsi dodávkou a nemuzu pres vedlejsi pruh vykouknout jestli před ni něco jede, tak netusim, jestli jedu v kolone dvou nebo vice aut.
takze 2 auta uz jsou kolona?
Avatar - Emel
Emel
Když jedeš za kamionem vpravo a ten podjíždí jiný kamion, co jede vlevo? Nebo jak přesně ta situace vypadá?

Hele, já chápu že to tak děláš, pranýřovat tě za to nehodlám, ale podle mě je to proti předpisům. Když před tebou nikdo nejede tak určitě, když tam jede ten jeden závodní kamion tak bych asi přimhouřil oko.

Jsou tři roviny - co je v zákoně, co bys ukecal a co je normální 😉
topten
co neubrzdis, to neukecas...
snad jen když te vybrzdi trpisovskej..
ZocelenyDrapalik
Boha tak si ten text předpisu přečtěte, zamyslete se a zanalyzujte ho. Vždyť to tam je všechno napsaný. "řidič motorového vozidla může jet jen takovou rychlostí, která závisí na rychlosti vozidel jedoucích před ním". To je ta definice kolony,tak nevymýšlejte ptákoviny.
Jestli nemůžete do vedlejšího pruhu vykouknout, tak bezpochyby do něj nemůžete ani vjet a předjíždět.
Avatar - CommonUser
CommonUser
Otazka je co je predbiehanie, casto idem uplne vpravo a vlavo si to taha debo 100km/h. Ja prekazku vo svojom pruhu nemam a tak stale idem vpravo svojich 130 a nezaradujem sa pred neho, teda ho neobieham. Tusim nieco take je aj v Rakuzach.
topten
takhle to udela kazdej normalni.
ja se ještě nekdy koukam, jestli ten v levym nahodou neusnul nebo nedostal infarkt, ze bych mu pomoh. ale když vidim, ze pise sms, tak radsi to ještě prislapnu.
Avatar - CommonUser
CommonUser
Tak😒br /> [odkaz]
Avatar - Emel
Emel
To jsou podle mě kecy. Zejména ten vynález, že pomalejší vozidlo lze považovat za překážku... a pak tedy samozřejmě ho můžeš předjet i přes plnou čáru na zákazu, protože to nebude předjíždění, ale objíždění... napsat něco takového na internet se dá, ale Policii bych to vysvětlovat nechtěl.
Avatar - CommonUser
CommonUser
Pokial sa pred neho nezaradis, tak ho nepredbiehas.
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
Avatar - Emel
Emel
Téhle interpretaci rozumím, v ČR to podle mě tak není, ale dá se o tom diskutovat.

Zaujala mě spíš ta perlička na závěr toho článku 😄
Avatar - CommonUser
CommonUser
No podla mna by sa malo vzdy vychadzat zo zakladnej axiomy -> jazdi sa vpravo (a vzdy vpravo, pokial nie si donuteny tento stav zmenit).
JoKo
jasne, ze sa jedna o predbiehanie/predchadzanie. [odkaz] ci [odkaz]

ci mi chces povedat, ze ak je sprint na 100metrov, tak bezec v drahe cislo jedna nepredbehol bezca v drahe cislo dva, ktory bol pomalsi od patdesiateho metra? lebo podla tvojej logiky isiel vo svojej drahe...
Avatar - CommonUser
CommonUser
To si zabil JOKO, poznas vyznamovy rozdiel medzi slovami podla pouziteho kontextu ? Asi nie co. Jazdi sa vpravo a ak nemam dovod menit pruh, tak tam mam zostat !
homat1
konzultoval jste to s někým kdo zná pravidla provozu? Podle mne nemůžete předjíždět z prava pokud před vámi nejede souvislá řada vozidel ve stejném pruhu nikoho, i kdby jich tam jelo šedesát. Asi bych si rychle tohle dostudoval a článek upravil nebo smazal nebo si to přečte nějaký jelito a bude zase na dálnicích o něco více nebezpečněji. Tohle je hovadina.
Avatar - Jenik3
Jenik3
Vyklad je vzdy o tom, jak se k tomu postavi pravnik a v jakych souvislostech to vylozi. Stejne tak prisluny prislusnik.

Nemusi se jednat o dalnici 2+2, staci o vikendu vyrazit na vylet do Prahy a na jizni spojce 3+3 muzete jet vesele pravym pruhem, protoze ten byva zcela prazdny. Asi tam strasi nebo ja nevim.

Max povolena rychlost 80 kmh, plati ve vsech pruzich stejne, coz je mozna skoda.
ZocelenyDrapalik
V pravém se co pár set metrů připojuje nějaká komunikace, vjíždí tam auta a některá celekm divoce - pražáci, znáte to. Jednoduše riziko kolize je zde vyšší. Ale jak se praví ve vyhklášce, v uzavřené obci je to jedno. Tam můžete předjíždět i zprava.
Avatar - Jenik3
Jenik3
jen drobnost, uz par let se nejedna o vyhlasku, ale o zakon. Nicmene pravidla jsou dana, at tak ci onak.
Ja bych se drzel toho, co rika §11. Na pozemní komunikaci se jezdí vpravo.
[odkaz]
26539756
> Tam můžete předjíždět i zprava
ano, asi kvůli tomu, že spojka je na území města (obce), viz. [odkaz] kde se v 2. odstavci píše "V obci ... smí řidič motorového vozidla užívat k jízdě kteréhokoliv jízdního pruhu; přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu"
Avatar - Aoyagi
Aoyagi
V pravém pruhu nestraší, ale jsou tam záplaty, výmoly, důlky, koleje, hrboly a jiné živly. Navíc v některých místech je každou chvíli nájezd, takže člověk musí uhýbat. Já teda v pravém jezdím, ale chápu, když v něm někdo jezdit odmítá. Stejně jako (stále) na některých úsecích D1 / D11, kde pravý pruh doslova ničí tlumiče.
Pravy pruh na D1/11 by bol v normalnej krajine uzavrety, ten povrch je kriminalny a nebezpecny.

Jazda vlavo je vyznamny prispevok k bezpecnosti.
fisero
Jízda vlevo je přizpůsobením jízdy technickému stavu vozovky.
kuny
tvoje myslenkove pochody jsou obcas legracni, s touhle logikou bys u vas mel krom dalnic zrejme uzavrit prakticky cele slovensko. pravy pruh, zejmena na d1 je misty opravdu nepohodlny, ale vubec se neda mluvit o tom, ze by silnice jako celek byla nebezpecna. naopak uzavrit pravy pruh a stahnout dopravu pouze do pruhu leveho by byl cin kriminalni a nebezpecny... a jestli sis nevsiml, dalnice u nas prochazeji celkovou rekonstrukci.
Avatar - cz-marty
cz-marty
Autor sám v článku uvádí: "Je-li na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích v jednom směru jízdy taková hustota provozu, (!!!)že se vytvoří souvislé -- proudy -- vozidel, v nichž řidič motorového vozidla může jet jen takovou rychlostí, (!!!)která závisí na rychlosti vozidel jedoucích před ním (!!!).

1) Proudy, takže v obou pruzích (nebo více)
2) závisí na rychlosti vozidel před ním (ne vozidla)

Takže když vlevo pojedou dvě auta pomalu a já je sám předjedu pravým pruhem, tak porušuji předpisy. Jasné. Celý článek je úplný nesmysl a nevím, jak se mohl dostat až "mezi lidi". Možná nějaký interní vtip ještě z apríla?
TomDrandic
také se často zařazuji do levého pruhu na dálnici .... a proč ? Protože kdybych zůstal v pravém a dojel ty kamiony v pravém, nikdo by mě pak nepustil do levého pro předjetí. Takže doporučený postup pro nerváky je následující ... začněte se chovat ohleduplně a vstřícně , nic tím nezkazíte a třeba ostatní naučíte že se nemusí obávat levého pruhu 😉
Avatar - Emel
Emel
To je zase jiná situace, která poměrně často nastává ve špičkách... v pravém pruhu sem tam náklaďák, v levém víceméně souvislý proud aut jedoucí třeba 130-140. V takové situaci taky necítím potřebu uhýbat z levého pruhu doprava, zejména pokud bych sám rád předjel to auto před sebou.
topten
když jedes v kolone v levym, tak není důvod aby jsi uhejbal do pravého.
Avatar - Emel
Emel
Morálně ne, dle zákona podle mě ano - v tu chvíli nepředjíždím (i když bych možná chtěl), můžu se zařadit vpravo a tedy bych to měl udělat.
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Také si někdy levý pruh trošku bloknu, ve smyslu že při velkém provozu do něj přejedu dříve, trochu zrychlím a případně v něm chvíli zůstanu, než bude vpravo prázdno.

Jenže tohle musím dělat vlastně právě kvůli spěchačům, kteří si to prasí permanentně vlevo bez rozestupů a blokují ty, kteří jedou v mezích zákona. Už jen tím, že si tam letí svých 160 nevrací se vpravo, mi znemožňují se před ně napojit a v souladu se zákonem je neomezit.
fisero
Bohužel/dík omezit se smí, nesmí se ohrozit. Jenže tu tenkou červenou linii mezi tím už zákon nespecifikuje a někdo si myslí, že v 80 pouze omezuje někoho ve 130 a může to tam fouknout...
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Omezit právě při změně pruhu nemůžeš. Jenže na českých dálnicích se to dodržuje těžko...Omezit můžeš třeba při dávání přednosti, tam je to vždy těžké rozlišit.
Kolík80
Pokud se obavas leveho(z toho co jsi napsal se bojis spis praveho), nemas na dalnici co delat. Bezpecna zmena pruhu je jedna za zakladnich ridicskych operaci, pokud nejsi schopen ji udelat bezpecne, aniz bys nekoho omezil, asi bys jezdit nemel. Tvuj radoby duvod je uplne mimo. to muzes vypravet nekomu kdo bud neumi jezdit, nebo se na dalnicich nepohybuje. Drtivou vetsinu techto situaci resi prekvapive spravne pouzivani blinkru...
ZocelenyDrapalik
Očekávám, že se teď pod článkem ozve - to jsme vás dostali, jenom jsme vás zkoušeli.

Když je levý zacpaný pomalu jedoucím a pravý prázdný, nejedná se v žádném případě o souběžnou jízdu jak je definována v předpisech, tedy předjetí zprava neumožńuje.
Avatar - Uživatel_5340709
Uživatel_5340709
má to jen jednu vadu, pokud je provoz hustý tak, že se dá hovořit o souběžné jízdě, tak většinou pravý pruh už není rychlejší než levý. Taková situace nastává málokdy.
Pavel F
Předjíždět takového bambulu pravým pruhem je koledování si o průšvih protože to tam najednou pošle a problém budou mít oba.
Když si to nehlídá provoz za sebou vůbec bych nespoléhal na to že si kontroluje pravý pruh.

Za těch pár vteřin co bych ušetřil to nestojí i kdyby to nebylo proti pravidlům.

Asi by se občas hodila značka která by povinnost jet co nejvíce vpravo připomněla jako je to v Rakousku místo lesa bilboardů.
Avatar - PlumJelinek
PlumJelinek
Ještě jeden příklad legálního "předjíždění zprava" bych měl. Záměrně píšu v závorkách, jelikož se defacto o předjíždění nejedná. Pokud například na prázdné tříproudé dálnici jede šmoula pomalu v prostředním, nebo i levém pruhu (protože prostě... nevím proč) a pravý pruh je volný, můžu ho předjet zprava, ale nesmím se ihned po vykonání manévru zařadit před něj do prostředního nebo levého pruhu. Pokud zůstanu v prázdném pravém pruhu a budu tam třeba předjíždět jedno auto za druhým, nejedná se vlastně o porušení zákona. Jediné porušení zákona je pak ze strany toho, kdo se nepochopitelně drží právě prostředního či levého pruhu.
topten
podle me to souvisi i s politickou orientaci
levicaci se pravého pruhu boji jako cert krize, protože si mysli, ze by je jednou moh vzit někdo za slovo a chtit po nich, aby se snazili postarat aspoň sami o sebe a nechodili s natazenou rukou.

edit - vidim, ze to tady je samej levopruhej levicak
😄
Avatar - wakantanka
wakantanka
Toto co si napisal je u nas legalne a takto su usmerneni aj policajti.
Avatar - CommonUser
CommonUser
Aj Rakusania a preberaju to aj Nemci.
Avatar - PlumJelinek
PlumJelinek
Moc nechápu, co přesně přebírají rakušané a němci?
Avatar - Aoyagi
Aoyagi
Tohle by si měla přečíst ta banda tupců na Youtube, typu Driver 44 (Central Europe Dashcam), Hanácká Knedlíkárna a ostatní tupci okolo nich.
Brin
Myslím, že než řešit nesmysly, kdy můžeme a kdy nemůžeme někoho předjet zprava, bychom spíš uvítali, aby policie začala silně pokutovat chytráky jedoucí zbytečně v levém pruhu. A to i na třípruhu u Prahy. Ten třetí pruh vážně není stoupací. Opravdu ne.
fikovnik
já bych uvítal, aby konečně někdo zapojil mozek a přeznačil všechny stoupací pruhy jako průběžné a ty levé jako rozbíhající se na začátku stoupání a končící na vrcholu. Současné značení je nelogické a nepřispívá k ničemu, ani k plynulosti, ani k bezpečnosti provozu. Pak do toho třetího pruhu žádný "pomalý" (chápu že to jsou ti, kteří jezdí 130, že?) přirozeně nenajede a Ty budeš mít celý pruh jen pro sebe 😄
Brin
Upřímně jsem vás nepochopil. Nicméně pokud se někdo projel po D1 směrem do Prahy, tak posledních pár kilometrů je třípruh a ten úplně pravý je v podstatě stále volný, protože se všichni z jakéhosi neznámého důvodu drží v prostředním. A jako abych někoho předjel, tak musím o dva pruhy doleva a pak zase o dva pruhy doprava...
fikovnik
Chápu, taky jsem si to už vyzkoušel, ono když se ten manévr provede trochu ...., tak středoproudař nestačí valit bulvy co se to děje, pak se nezřídka zařadí doprava, nebo taky ne, s tím je potřeba počítat 😄 a neřešit. Kanaďani si jezděj ve kterýmkoliv pruhu a nikdo nikoho neřeší. A ano, zašel jsem s tou myšlenkou o tom značení trochu dál než jen k pravému pruhu, spíš jsem narážel na tu zmínku o stoupacím pruhu. Je to takhle např. ve Francii, co si pamatuju tak i na silnicích "1.třídy", u nás jen někde, většinou na 4proudovkách. Vím že na Magistrále od Pankráce směr Brno spousta lidí jezdí tvrdošíjně 50 celou tu rovinku až k OMV, i když tam můžou jet 80, tak tam je jedno kudy kdo jede, takže ze všech stran, hlavně blikat, ale dál za městem nevím, to si vyzkouším jet 130 pravým pruhem ale nepřijde mi, že by to byla taková tragédie. Většinou tam jezdím trochu rychleji a většinou teda vlevo.
Avatar - Bully_
Bully_
Tohle je vsude, kde jsou vic jak 2 jizdni pruhy. Nedeje se to jenom v CR, ale tam je to snad pravidlem. Taky predbiham pres 2 pruhy, ne kvuli "vyskolovani" ostatnich, ale ze se to tak proste ma. Obcas se po tom mem manevru dokonce nejaky vyjimecne inteligentni jedinec zaradi doprava.
mozgog
V úplně pravém pruhu jedou náklaďáky + kamiony a navíc je tam dost nájezdů, takže je bezpečnější jet v prostředním, než pořád měnit pruhy ...
Brin
Jasně, v sobotu a v neděli jezdí náklaďáky jak o život, a přesto tam řidiči jedou prostředkem. Běžně k vidění, stává se mi to v podstatě vždy, když tam jedu. Kamiony nikde, já jedu vpravo a pravidelně musím vybočovat přes dva pruhy, protože matláci v prostředním jedou pomalu a nezařadí se.
Z poslednych 10 pripadov jazdy z Bratislavy smer Trnava, kde su 3 pruhy, som asi 8 krat zazil ze policajna hliadka odstavila * za bezdovodnu jazdu v strednom pruhu.

Z poslednych asi 200 pripadov jazdy z Prahy smer Brno (a spat) som to nezazil ani raz.

Co mi je luto z 2 dovodov.

a) cesta je stale plna debilov v strednom pruhu
b) policia sa pripravuje o neuveritelne prijmy do rozpoctu
fisero
Policie vydělá mnohem víc tím, že se postaví na rovný přehledný úsek a bude rozdávat pokuty i za drobné překročení rychlosti...
Petr V
To si děláte legraci? Naprostý nesmysl tahle interpretace!!!Lidi neblázněte.
Avatar - Midlosek
Midlosek
Celkem běžná situace. Dálnice o třech pruzích, v pravém sem tam kamion, ve středním běžný provoz. Jedu tedy povolenou rychlostí ve středním pruhu a pomalu dojíždím někoho nacpaného v levém pruhu, co jede pomaleji.
Správně se mám tedy z volného prostředního pruhu zařadit za toho imbecila a čekat několik desítek kilometrů na to, jestli se náhodou uráčí uhnout?
Bezohlední tupci v levém pruhu jsou jedna z nejhorších a nejčastějších věcí, které nás v běžném dálničním provozu můžou potkat. Sám nemám nejmenší problém dostatečně včas uhnout, případně na okamžik i zrychlit, když vidím, že je někdo rychlejší.
Avatar - Emel
Emel
Ano, přesně tak... tedy, při troše štěstí to nebude pár desítek kilometrů, ale takový je úředně správný postup. Nevím jak u nás, ale mám matně v podvědomí, že v některé zemi je dokonce trestné i problikávání... a samozřejmě je taky proti předpisům se na něj nalepit.

Bezohlední tupci v levém jsou protivní, ale nejsou nijak zvlášť nebezpeční... tedy až do doby, než je někdo začne brát zprava.

PS: několik desítek kilometrů bych za ním nejel, to je jasné. Ale aspoň to zkusím, najet za něj doleva a dát mu šanci... vzít zprava je pro mě krajní řešení a kupodivu musím říct, že k němu sahám naprosto výjimečně, tomu vlevo to většinou dojde celkem rychle.
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
U nás problikávání trestné není, mimo obec dokonce ani troubení - máš nárok upozornit na svůj záměr předjíždět. Mně naštěstí většina levoproudařů pro probliknutí uhne. A souhlas, předjíždět rovnou pravým bez jakéhokoli upozornění a zpravidla nadlimitní rychlostí považuji za prasárnu.
kuny
jo, ja mam jeste taky zkusenost, ze jedu vlevo a trpelive cekam, az se ten trouba, ktery jede prede mnou pomali take vlevo uhne doprava, abych ho mohl konecne predjet a svistet dal. v takoveto situaci se nescetnekrat privali zezadu *, ktery na me zacne troubit a blikat, abych mu uhnul. jak kdyby nevidel, ze spja nejsem ten spint na trase...
Avatar - Midlosek
Midlosek
§ 12 Jízda v jízdních pruzích... Pokud by vozidla jedoucí současně ve všech jízdních pruzích bránila v jízdě rychleji jedoucímu vozidlu, musí řidič jedoucí v levém krajním jízdním pruhu tento pruh co nejdříve uvolnit... Přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého smí řidič jen tehdy, neohrozí-li a neomezí-li řidiče jedoucího v jízdním pruhu, do kterého přejíždí... Na pozemní komunikaci o třech jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič přejíždět z levého jízdního pruhu do středního jízdního pruhu jen tehdy, neohrozí-li řidiče přejíždějícího do středního jízdního pruhu z pravého jízdního pruhu.

Tohle jsou ustanovení zákona o provozu na pozemních komunikacích, které jsou naprosto běžně porušovány a zůstávají zcela bez postihu. Mnohem snažší, je asi v civilním autě měřit rychlost. Nic jiného se na našich dálnicích neřeší.
6B6
2 redakce: nedělejte tu z toho větší BleskoNovu, než děláte každý den už několik let. Podobné hovadiny radí doktůrek Beran na Autowebu. Zkuste se věnovat konstrukci aut, serioznímu testování atd., tj. hodně nejprve dostudujte, a pak něco pište. Nebo mlčte.
Honza20
1) Nejprve je důležité pochopit, co je " souvislá jízda". Jde o situaci, kdy je hustota taková, že se vytvoří souvislé proudy vozidel. Myslíte, že když vlevo jedou dva automobily a v pravo já, že jde o souvislé proudy vozidel???

Občas vyjeďte v pátek odpoledne za Prahu směr Brno a bude Vám to jasné co je souběžná jízda!

2) Je dobré tady prezentovat takový názor, abychom měli zase přístí rok o trochu silnější vyhlášku. To je to naše slovíčkaření
fikovnik
, otázkou zůstává, jak si řidič vyloží předjíždění zprava při souběžné jízdě, zejména pak okamžik "zařazení zpět" do svého jízdního pruhu, ze kterého vybočil při předjíždění. Je-li výchozím pruhem ten levý, potom řidič začne předjíždět zřejmě nějakou kolonu několika vozidel zprava, což není až takový problém, toto se děje u kteréhokoliv sbíhání dvou jízdních pruhů do jednoho zcela pravidelně, i ve městě a to i na několikasetmetrové vzdálenosti... Jenže pak ten rychlý řidič dojede toho pomalého, který je zřejmě předjížděn tou kolonou, a protože byl tak rychlý, tak si začne vynucovat místo pro zařazení do levého pruhu nikoliv tak, že dá blinkr ale tak, že si myslí, že i při předjíždění lze uplatnit pravidlo zipu, nebo sílu, a tady bych apeloval na zklidnění levopruhových rychlíků 😄
Takze, po precitani clanku plnom blbosti a naivneho vykladu prava, su len dve moznosti..

Bud by mal autor vratit vodicak, alebo, je clanok click bait zalezitost, v duchu hesla, ze tolko blbosti za tie kliky a reklamu stoja.
kuny
boze, to je ale kravina.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
Ano, dva právníci tři názory. Ale takto dementní výklad jsem snad ještě nezažil 8-s 8-s :no😒br />
"Je-li na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích v jednom směru jízdy taková hustota provozu, že se VYTVOŘÍ SOUVISLÉ PROUDY VOZIDEL, v nichž řidič motorového vozidla může jet jen takovou rychlostí, která závisí na rychlosti vozidel jedoucích před ním, mohou jet motorová vozidla souběžně (tzv. souběžná jízda); přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu."

Z čeho autor článku dovozuje, že dvě za sebou jedoucí vozidla v levém pruhu znamenají vytvoření SOUVISLÝCH PROUDŮ VOZIDEL???

Prosím o odpověď autora, protože tohle zavání redaktorskou demencí! A jestli za tohle dostanu BAN, tak gratuluji k potírání svobody diskuse, protože tento příspěvek neobsahuje žádný vulgarismus ani nikoho neuráží!
mozgog
Souhlas, a autor článku, p. Bureš, mě svými schopnostmi ohromil už v "Tesla Model 3 je obří úspěch. Jen jako...", odhadl jsem ho dobře.
lled
Neni to je nase specialita, ale treba u Vidne je to bezne, predjizdi se zprava, zleva.

Jinak ten titulek je paradni.
Kolík80
Ctu tuhle diskuzi a je mi trochu smutno. Rekl bych ze spousta prispevku resi nasledek a malokdo resi duvod. Rekl bych, ze tento podivny zpusob uvazovani, je rozsireny i mimo motoristicky svet. Resime neprimerenou obranu, ale nikdo uz nemluvi o tom, ze je to reakce na nejaky utok. Resime podjizdeni z prava, ale neresime ze je to az reakce na blokovani leveho pruhu.
Obecne bych asi pripomel fakt ze svoboda kazdeho z nas konci tam kde zacina kde zacina svoboda toho druheho.
Cetl jsem tu spoustu vymluv proc ridici musi pouzivat levy pruh i kdyz to vlastne zakon nedovoluje, ale bez ohledu na autoruv vyklad zakona porad zustava faktem ta vec, ze kdyby lidi pouzivali levy pruh pro predjizdeni(pokud nejsou kolony), tak jak to uklada zakon, tak by se tahle diskuze vubec nekonala. Dalsim faktem je, ze pro podejti potrebuje auto, ktere podjizdi daleko vice prostoru, nez ktere by bylo potreba pro predjeti, kdyby pomaleji jedouci auto uhnulo do praveho pruhu. Takze obecne se da rict, pokud Vas auto zvladlo podjet, meli jste uhnout...
Rekl bych, tyto situace se stavaji 3 typum ridicu.
Prvni skupina neumi ridit, nema odhad. Maj pocit, ze dokud v pravem pruhu na vdalenost kam vidi jede auto, tak uhnout vlastne ani nemuzou.
Druha skupina jsou salamisti/prudici, kterym je uplne jedno, ze nekoho blokujou nebo jim to dokonce dela dobre nekoho prudit.
A treti skupinou jsou ridici kazatele, ktery maji pocit, ze rychlejsi jizda je nejvetsi prestupek na svete a proto maji potrebuju ostatni ridice ucit jezdit pomalu, nejpadaradoxnejsi je, ze ve vesnici maloktery z nich zpomali na 50...
Dalsi problem je, ze spousta ridicu ma problem s tim, ze i na vice proudych silnicich je potreba prispusobovat rychlost aktualni situaci. To ze se na okrskach jezdi nejezdi vsude 90 prijde kazdemu normalni, ale to ze by clovek ktery jede na dalnici pomaleji mel pro predjeti pridat, pripadne zkratka pribrzdit na dalnici to uz je pro spoustu pritomnych problem. Pritom na tom neni nic zvlastniho, jedu 110 a dojizdim kamion a predjizdi me rychleji jedouci auta, tak bud pridam a zaradim se mezi ne, nebo uberu a necham je odjet, pokud sleduju provoz za sebou neni potreba ani brzdit, staci na chvilku sundat nohu z plynu. Co je na tom??
Sam najizdim cca 40 tis rocne i kdyz me rizeni nezivy, coz je mnohem vic nez drtiva vetsina mistniho osazenstva. Mel jsem auta pomala i rychla, nekdy jedu pomalu, nekdy rychle, ale za sebe muzu rict, ze se mi stane tak jednou dvakrat za cestu Praha Brno, ze bych musel brzdit proto, abych pustil rychleji jedouci auto, ale stane se mi 20x ze vidim auto jedouci berzduvodne v levem pruhu, ktere odmita uhnout mezi kamiony, ktere maji pul kilometrove rozestupy. Aby nahodou nemuselo brzdit az za 2 minuty dojede ten kamion v dalce pred sebou.
Abych tady to svoje plakani shrnul, rozhodne na nasich silnicich potkavam ridice kteri jezdi rychle nervozne nesmyslne vyblikavaji auta predjizdejici kamiony, ale tehle lidi je setina proti tem, kteri brzdi ostatni bezduvodnym pouzivanim leveho pruhu. A presto vetsina ma tendenci resit to jedno procento misto toho aby resilo tech zbyvajicich 99%.
Joab
To, že někdo předjíždí šňůru kamionů 120 a nezrychlí, když ho někdo dojede 150, je útok? Aha.
Ale zaujala mě ta teorie, že když předjedeš zprava, zabere to víc času než zleva, jak přesně by to mělo fungovat? Kdyžtak to, pro nás pomalejší, třeba nakresli.
Kolík80
Trochu to prezenu aby to bylo jasne, prvni auto se muze zaradit v momente kdy se zadkem dostane pred auto ktere predjizdi. V tu chvili auto za nim uz muze zacit zrychlovat a predjizdet, v momente, kdy se auto ktere predjizdi dostane pred jeho predni cast, muze se vratit do leveho pruhu.
Pokud te auto musi podjet, tak musi pockat nez predjedes auto v pravem pruhu tak daleko, ze se zadek auta jedouciho za tebou taky dostane pred auto, ktere predjizdite.
Nasledne proto, aby se mohl zaradit pred tebe, se zase musi dostat celou delkou pred tvoje auto, aby se mohl zaradit pred tebe... Je to takhle jasny??
Pokud prvni auto navic spravne!! pouzije blikr, da se cela operace je zkratit, protoze muze zacit pridavat jeste nez se zaradis.

A neotacej co jsem napsal, nepisu o snure kamionu, ktere jedou za sebou, ale o snure kaminu, ktere mezi sebou maji nekolika set metrove rozestupy. Ja tvou otazku otocim... Je nejaky duvod, aby jsi pri predjizdeni snury kamionu nepridal na 130 kdyz uz jsme u toho??
Joab
Jo tak. Furt mi to přijde nějaký kostrbatý, ale budiž😊
Je, třeba ten, že chce jet 120, kvůli spotřebě, nebo víře, nebo se bojí, nebo cokoli. Co je komu do toho? Nikdo mu nemá co diktovat, že má jezdit maximální povolenou rychlostí.
Kolík80
Jeste jednou, at si kazdy jede jak chce a pokud chces predjizdet kamion 110 klidne to udelej, jenom se potom zarad do praveho pruhu nech auta za sebou predjet nic vic ani min. Chce to jenom trochu slusnosti...
Joab
Ono to chce trochu slušnosti i z druhý strany. Já jsem třeba dost poctivec a uhybám jakmile můžu. Pak mě tam ovšem nejen nikdo nepustí a tudíž se tam holt musim trochu nacpat, dobře. Ale ještě víc mě rozčiluje, když uhnu, za mnou uhnou další auta, dojedem kamion, necháme rychlíky předjet a pak, když se udělá místo, se tam samozřejmě začnou srá.t ty auta za mnou, ikdyž je jim jasný, že ten kamion chci taky předjet a jsem první v tý řadě.
Kolík80
To je situace na prd, to uznavam... Tady to chce mavnou rukou, zaradit se za ne a myslet si neco o pr... 😄
topten
ja si v takovy situaci necham a par metru vetsi odstup od auta predemnou, a akceleraci mam takovou, ze když predjedou ti rychli, tak se za ne vpohode stihnou zaradit nez by zacala predjizdet kolona za mnou.

spousta lidi obecne neumi predjizdet, nalepi sa na auto před nimi a teprve v okamziku kdy muzou, tak slapnou na plyn. na dalnici to az tak nevadi, ale na okresce to je často problém i s prumerne vykonnym autem.
na druhou starnu, když si nechas odstup a spravne to nacasujes, tak i se da predjizdet i s celkem slabym autem
topten
celkem s tebou souhlasim, az na to zarazeni hned po predjeti.
to je jedna z největších prasaren co potkavam, protože zaradit se mas bezpecne a to urcite není 5 metru před predjizdeneho, protoze to není bezpecna vzdalenost.
ještě to dokazu pochopit když se prede me nacpe takhle tesne někdo kdo jede vyrazne rychleji nez ja a hned zmizi a zezadu se na nej soucasne tlaci někdo ještě rychlejsi. ale spousta lidi to dela i když muzou poodjet klidne 100 metru.
a největší chuťovka to je když prsi..
Kolík80
Jak jsem psal, prehnal jsem to pro lepsi pochopeni. Ve skutecnosti ac se to nezda, tak se vetsinou bavime ne o jednotkach, ale desitkach metru u kazde casti toho manevru. Samozrejme jde o to, ze cim je ta mezera mensi tim se vsichni citi rekneme min komfotrne...
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
Jeho argumentace je klasický příklad účelového výkladu "ve vlastní prospěch". Ano, po předjetí mám uhnout vpravo, ale uhýbání ve stylu, kdy předjížděnému div neurazí přední nárazník, to je taky na zastřelení. Představa, že by se mu v té chvíli třeba něco stalo, je docela děsivá...
Kolík80
To neni ucelovy vyklad, psal jsem, ze to schvalne prezenu, aby to bylo jasnejsi... Ja jsem rozhodne pro dodrzovani bezpecne vdalenosti.
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
Pak nepřeháněj a nebudeš špatně chápán a vykládán. Tohle je vždycky dost choulostivé téma, protože bezpečnost je každým vnímána jinak a zákon ji moc neřeší.
Kolík80
Co ti na to mam napsat... Cti poradne nebudeme tu psat zbytecne prispevky...??
lled
Takze kdyz podjedu resim root cause? At je root cause jezdeni v levem pruhu jakykoliv, tak podjizdeni ve vetsine pripadu nasobne zvysuje pravdepodobnost nejake nenadale situace, ktera muze skoncit nehodou.

Ve vetsine pripadu staci se zaradit do leveho pruhu, udrzet bezpecnou vzalenost a ridic uhne do praveho pruhu.
Kolík80
To prave leckdy nefunguje, ver mi... Nejdriv jedes s dostatecnym odstupem, pak se priblizis, pak zkusis dalkovy a nakonec uhnes do praveho a jedes.

Ono s tim totiz souvisi dalsi jev a tim je kolektivni pocit predjizdeni, jak bych to nazval. V levym jede a auto za nim prijede dalsi, prvni neuhne a tak jedou oba v levym, kdyz prijedes jako treti nebo ktere koliv z nasledujicich aut, tak uz ten pred tebou neuhne, protoze taky ceka az ho pusti ten pred nim a pak se v levem pruhu vytvori kolona aut, ktere nikoho nepredjizdi, tohle to se treba hodne deje na Strakonicke, nebo Jizni pojce pokud jsi z Prahy. Kdyz pak takovouhle kolonu podjedes, tak se vsichni tvari neuveritelne dotcene...
Porad musim opakovat, ze je to az reakce na akci, pokud auto v levem pruhu uhne problem vubec neexistuje...
topten
ja ani dalkovy nedavam. nekdy chvilku pockam jestli uhne, pak dle predpisu dam pravej blinkr a v poklidu a nevzrusene ho predjedu zprava. na dalnici to praktikuju spis jen ve tripruzich, ale ve stoupacích pruzích na okreskách naprosto bezne. s 99% uspesnosti odhadnu, kdo si levej zabral pro sebe a kdo z nej neuhne snad i kdyby tam silnice koncila..
dřív jsem troubil blikal, rozciloval se, ale k nicemu to nevedlo. minimalne 10 roku to resim tak jak pisu. v klidku.
mozgog
To jste trochu popletený, maximálka na dálnici je 130 km/h a jestli někdo touhle rychlostí předjíždí kolonu kamionů, je to v pořádku a podle dopravních předpisů. Proč by měl uhýbat pokaždé, když ho dojede hovado, které maximální povolenou rychlost překračuje? Ty konfliktní situace vyvolávají ti, co jedou rychleji než je povolené maximum, ne ti co ho dodržují. Tak ať si zkrátka zpomalí, počkají anebo jedou jinudy ... to je už jejich věc.
topten
ty ale nejsi od toho abys nekoho skolil, od toho je policie. navíc spousta lidi jezdi na dalnici 130tacho, tedy 120 skutecnejch. nic proti tomu, nekdy se po dalnici vlacim klidne i jen 100, ale snazim se neprekazet
mozgog
To není o žádném "školení", jedu maximální povolenou rychlostí a předjíždím, víc mě nezajímá.
Avatar - Emel
Emel
Když předjíždíš tak ok, žádný problém, i kdybys předjížděl třeba 120 s dodávkou.
Kolík80
Jenze ty NIDKY nemuzes vedet jestli jedes maximalni povolenou rychlosti!!!!
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
Jak to, že ne?
Kolík80
Protoze v aute nemas nic, cim by jsi to presne zmeril to proto...
Avatar - white label
white label
Není zas takový problém si zjistit jakou hodnotu ti např. ve 130 ukazuje tachometr ve voze.
Kolík80
Jasne ze neni, ale... Ad1 ani ten radar co ti to ukazal nemusi byt presny a i kdyz pouzivas GPS?? Jak tu rychlost presne udrzis?? Sam nohou na plynu urcite ne a tempomat taky osciluje +- par km. Proste veta "Jedu presne 130" je blbost a pokud das 131 a vic uz jsi v kategorii prekracovacu a nemas pravo nekoho brzit protoze prekracuje vic nez ty...
vondry87
No když to bereš takhle, tak by se měly zrušit všechny rychlostní limity. Jak může být stanovena maximální povolená rychlost, když vozidla nemají certifikovaná měřidla rychlosti a řidiči tedy nikdy nemůžou vědět, jestli se chovají v souladu s předpisy nebo ne.
kuny
no minimalne na dalnici by ho meli rozhodne zrusit. ale je samozrejme pravda, co pise koli. mas jet vpravo, vlevo kdyz predjizdis, a take nemas nikoho blokovat. hloupy rychlostni limit s tim nema nic spolecneho. take ti legislativa rika, ze predjizdeni (pokud se k nemu odhodlas) mas provest co mozna nejrychleji. tedy jet na tempomat 110 kolem kamionu, ktere jedou 90 znamena, ze svuj manevr neprovadis spravne (vychazim z toho, ze mas maximalku vetsi nez 130).
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
Mám. Není problém stanovit velmi přesně odchylku rychloměru, která je s daným rozměrem pneumatik konstantní.
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Hrozně mě prudí řidiči, kteří mě dojedou např. při předjíždění na dálnici, lepí se mi na trdel a čekají, že asi vzlétnu nebo co. Je to nepříjemné a agresivní, nikdo nemá právo mi diktovat, kolik pojedu. Ale jak můžu, tak jim uhnu.
Kolík80
S tim se neda nic nez souhlasit...
Brin
To je ale chybné uvažování. Jak víte, že ten člověk nemá legální důvod k tomu, aby jel rychleji? Takové existují, i když nejsou příliš časté.
steny007
Jedná se o míru společenské nebezpečnosti, která je nesrovnatelná. Chybná jízda v levém pruhu je především omezující. Nepřízpůsobení rychlosti stavu ...je nejčastejší příčina tragických dopr. nehod a jelikož statisticky nepřizpůsobení .. je maximálně do rychlosti povolené, je dokonce překročení povol. rychlosti dokonce ještě nebezpečnější, než tato statistika.
Kolík80
Protoze pokud nepredjizdi a jede v levem pruhu, tak porusuje vyhlasku uplne stejne jako ten co jede nedovolenou rychlosti!! Problem je,ze vetsina ridicu si to neuvedomuje, ze pak nejsou o nic vic v pravu nez ty co prekracuji dovolenou rychlost!! Jediny rozdil je v tom, ze jejich chovani navic omezuje ridice.
Dal jak muzes vedet ze jedes 130, mas v aute nejake certifikovane zarizeni na mereni rychlosti??
Jak uz jsem psal u jineho prispevku, tenhle argument je nesmyslnej, pokud jedes 129 nejedes max rychlosti, pokud jedes 131 uz prekracujes max rychlost, nemas pravo hodnostit jestli 1km je v pohode a 10 ne.
Avatar - Emel
Emel
Zcela obecně - že někdo jiný porušuje pravidla neospravedlňuje to, že je budu porušovat já.

Pokud někdo jede v levém pruhu a porušuje tak pravidla, tak moje podjetí zprava je pořád proti předpisům. Pokud jedu 130 a za mnou někdo 160, tak je moje bezdůvodné setrvání v levém pruhu taky proti předpisům.
Avatar - white label
white label
Pokud je to setrvání bezdůvodné (jak píšeš), tak určitě ano, ale pokud zrovna předjíždíš např. kolonu kamiónů (a nemáš ani moc kam uhnout) je to něco jiného.
Kolík80
Ja bych to rekl takhle. Pokud si nejsem jisty ze mezera mezi kamiony je tak velika, ze si jsem jisty ,ze zvladnu auto pred sebou predjet, aniz by musel prizpusobovat svoji rychlost memu manevru, tak samozrejme nechci, aby nekam uhybal... Opacne i ja pokud uhnu autu za sebou ocekavam, ze udela vse proto,aby neomezil me a predjede za nejkratsi mozny cas, ktery dovoli vykon jeho motoru, tak jak by to melo byt...
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
:yes: Souhlas. Bohužel velice často, když člověk uhne, tak ho následně ostatní zcela zablokují. Když ale uhnu byť i do menší mezery, ten za mnou dá plný plyn a já se po pár vteřinách plynule zařadím zpět, je to ideál.
Kolík80
Tak... Nicmene znovu musim napsat, ze bez akce neni reakce a akci at se na to koukam z jakeho koliv uhlu, je ta jizda v levo...
Avatar - Midlosek
Midlosek
To snad ne - § 12 Jízda v jízdních pruzích... Pokud by vozidla jedoucí současně ve všech jízdních pruzích bránila v jízdě rychleji jedoucímu vozidlu, musí řidič jedoucí v levém krajním jízdním pruhu tento pruh co nejdříve uvolnit...
Avatar - Emel
Emel
"obecne se da rict, pokud Vas auto zvladlo podjet, meli jste uhnout... "

Tohle platí, pokud nemám auto před sebou v levém pruhu.
Kolík80
Jak se to vezme, obcas to totiz vede k jevu ktery jsem popsal par prispevku vyse.
Dalsi vec je, ze muze nastat situace kdy v levem pruhu jede vice aut stejnou rychlosti(a chteji jet stejnou rychlosti), ktere dojede rychleji jedouci auto.
Pokud se bavime o situaci, kdy rada aut ceka az se zaradi kamion z leveho pruhu pak je to samozrejme FIFO...
V ostatnich pripadech za sebe bych rekl, bud tu situaci vyres a jed, nebo uhni. Rict si ze kdyz nemuzu ja, nemuze nikdo neni dle meho reseni. Protoze co se nepovedlo tobe se muze povest nekomu jinemu...
kuny
tady uplne nesouhlasim. jedu vlevo, cekam, az se trouba prede mnou uhne, on uhnout nechce a nejaky negramot blika a troubi na me. nejlepe jeste v dodavce, o ktere bezpecne vim, ze az se levy pruh uvolni, ujedu ji s prstem v nose. i tak ale odmitam stejnym zpusobem "tlacit" na ridice pred sebou.
Avatar - white label
white label
Pokud narazíš na prase, tal tě klidně podjede zprava, i když je před tebou aut👋a. Prostě se nasere do mezery, kterou z důvodu bezpečnosti logicky udržuješ.
Avatar - Emel
Emel
Právě, o tom mluvím, to je prasárna.

PS: já mu teda tu mezeru zavřu, ale fakticky je to jen eskalace té situace a vím že bych to dělat neměl...
Kolík80
Jenze jak ten za tebou ma vedet, ze chces taky predjizdet a ze jenom nejedes taky v levym pruhu?? Jasne tohle jsou situace, ktere nejsou cernobile, ale kdyz se vratim uplne k zakladu. Pokud te dojel a predjel, tak ad a) asi stejne jede rychleji, takze te brzdit nebude. Ad b) mozna prave to, ze jedes s "dostatecnym odstupem" ma auto pred tebou pocit, ze ho predjet nechces. on si najede bliz nebo blikne cos ty neudelal. A to auto ho pusti. Takze co se tyce me. I kdyz jedu v kolone a vydim, ze se ke me nekdo rychle blizi, tak mu uhnu vzdyt o nic nejde...
Avatar - Emel
Emel
Vidí, že před sebou nemám volnou silnici, ale jede přede mnou auto... a před ním další auto a před ním další auto. Že jedu 130 a udržuju bezpečný odstup neříká nic o tom, jak rychle bych jel, kdyby bylo volno.
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
Sspíš měl by vidět... Dost lidí nekouká "skrz" auto, ale jen na zadní světla.
Brin
Neplatí. Vy se můžete zařadit doprava, a tak to také uděláte a vyčkáte, než se ten matlák před vámi zařadí taky doprava.
vondry87
Ještě bych přidal čtvrtou skupinu - lidé, kterým vadí technický stav našich dálnic. Některé úseky D1 opravdu neumožňují normální jízdu v pravém pruhu.

To ale samozřejmě nevylučuje uhýbání rychlejším vozům v momentě, kdy mě dojedou.
Kolík80
Rozumim a souhlasim, ale pokud pouzivaji zrcatka a uhybaji, tak to neni skupina o ktere se bavime... 😉
kuny
napsal jsi to pekne.
thespalek
..já k tomu asi zaujmu stanovisko, až to někdo začne řešit. Tedy policie to začne vymáhat, zákonodárci vydají průvodní vyhlášku, která to specifikuje (mimimálně termín "předjetí" už by po těch desítkách let debat právnicky vysvětlen být mohl, kdyby to někoho skutečně zajímalo..). Do té doby je to jako zákony o zákazu soužití nesezdaných párů v usa...
Pokud někdo jede zbytečně vlevo, je to sobec, provokuje roadrage, může i ohrožovat ostatní, protože vytváří překážku v místě, kde nemá být a pokud ještě jede pomalu, pomáhá zvyšovat rychlostní rozdíl mezi dvěma auty, což je ten rizikový faktor, ne nutně vysoká rychlost samotná.
Pokud někdo přiletí jako hovado, začne se tlačit na někoho, kdo nemá kam uhnout, měl by být z provozu "odstraněn".

Soustředit se místo moralizování na ohleduplnost, předvídavost a ostatní účastníky provozu přispěje mnohem víc, než silniční vychovávání a přesvědčování ostatních o své pravdě...bohužel i sám o sobě vím, že mám občas sto chutí udělat naschvál někomu, jehož jednání neschvaluju, ale snažím se být dospělým člověkem a sám si aspoň vynadat😉
zeg
podle mě je to hloupost. V silničním zákoně je taky jasně uvedeno😒br /> "Je-li na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích v jednom směru jízdy taková hustota provozu, že se vytvoří souvislé proudy vozidel, v nichž řidič motorového vozidla může jet jen takovou rychlostí, která závisí na rychlosti vozidel jedoucích před ním...."
Tzn. pokud jedu sám a dojedu i dvě, tři pomalu jedoucí vozidla v levém pruhu, předjet vpravo bude přestupek
steny007
Pomaleji jedoucí auta v levém pruhu dálnice patří mezi největší zla na českých silnicích....NESOUHLAS. Mohl by autor podpořit tento výrok dalšími údaji. Já svůj nesouhlas podpořím tím, že nesprávná jízda v levém jízdním pruhu není v TOP10 nejčastejších příčin nehod, a to ani tragických pro rok 2015. Osobně si myslím, že se jedná o banalitu, pouhé omezení, nikoli ohrožení.
djmetla
Zákony máme dosť spoločné. Tu však mám otázku. Pokiaľ ja idem v pravom pruhu ustálenou rýchlosťou tachometrových 130km/h a vľavo ide auto ustálených 120km/h a ja ho vlastne obídem ale stále držím svoj pruh považuje sa to za trestné? Pretože mi príde choré aby som sa zaradil zaňho, priblížil sa k nemu a čakal pri rýchlosti 120 kým ma pustí. Samozrejme pokiaľ je cesta v pravom pruhu voľná a i vľavo. Párkrát sa mi to stalo po ceste z BA do Brna. Mám pocit že čoraz častejšie... Tak mám ztoho dilemu
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Tohle je dost sporné. Ministerstvo dopravy se před lety pro nějaký časopis vyjádřilo, že v takovém případě o předjíždění nejde...Já nicméně většinou přejedu doleva a na dotyčného zablikám.
czbart
tak když pojedu povolenou rychlostí a mám v pravým pruhu kamiony v pravidelných rozestupech musím uhnout pražákovi ostravákovi nebo polákovi který nedodržuje povolenou rychlost ?????