Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novinky

Zpět na článek

Legendy východního bloku: Velkoprostoroví mistři

47 komentářů

Avatar - Ozzman
Ozzman
No vidiš a nad 85kw Octavií ses ušklíbal.... 😉
Doblo20
a jednoznačně můžu prohlásit, že slavná, tady opěvovaná dvaváctsettroska byla jednoznačně nejhorší. Osobně mám nejradši Barkas, který s vyjimkou motoru byl vlastně díky hnanému předku velmi moderní a prostorný, výborně se choval na silnici a měl velmi nízko podlahu. Měl jsem tam nejvýkonější motor z Wartburgu, celých 50koní to mělo, ale na 1203 to stačilo vždy. Jen nevidím, na rozdíl od autora článku, žádnou podobnost s VW transporterem!
Nisu měl kamarád už s tím novým motorem 70koní, to měly za bolševíka jenom žigulíky 1500, tak to docela pěkně jelo i s 3kvaltem. Ale proti Barkasu moc vysoko podlaha, protože rovný žebřinový rám a 16´´ kola, takže spíš náklaďák.
No a 1203, hrůza největší - řadit se moc nedalo, samá táhla řazení, co vypadávala, auto se kolíbalo, mělo to asi 130cm rozchod, spolujezdec musel být v sedačce zkroucenej aby se tam vůbec vešel
a nastupování úplně příšerný. Většinou byly čtyřstopé, takže jely, jako když běží chromej pes. A moc to neuvezlo, takže pořadí těchto znouzectností nakonec 1. Barkas, 2. Nisa/Žuk, a na 10. místě ze tří 1203!!!!
cendakocour
Možná začal spěchat.... 😉
holden_holden
byla jina doba, nikam jsme nespechali
free78
Sice tě milovníci postřelené slepice umínusují, ale vidím to úplně stejně.
Avatar - Uživatel_5340709
Uživatel_5340709
... ešče když jsi byl spolehlivej a kovanej, tak jsi mohl vyfasovat T613 i s řidičem. 😉
holden_holden
srovnavas nesrovnatelne. 1203 bylo to nejlepsi co sis mohl vyfasovat a oktavka je zase to nejhorsi.
Avatar - Dinar
Dinar
Jo, dvanáctsetrojce stačilo plivnout pod zadní kola a už driftovala, saniťáci museli být skuteční piloti. 😉
Avatar - Dinar
Dinar
Barkas byl jízdně určitě lepší než 1203ka, jen tam byl legrační zvuk motoru a to, jak nepadaly otáčky, bylo to jak autíčko na setrvačník.
Ale žuka bych dal až daleko za 1203ku, to byl náklaďák, a tak se i choval, s 1203kou mohl jet kdokoliv zvyklý na osobák, Žuk vyžadoval spíš řidiče avie. 😉
vonkreuz
Doteď vzpomínám, jak jsme ve 1203 jezdili jako benjamíni na fotbal po okresu a kraji. Dva trenéři, dva koše na prádlo s dresama a merunama a dvacet malých kluku co si navzájem seděli na klíně nebo vzadu v kufru. Jedna klubová 1203 se jmenovala Máňa a tu druhou si už nepamatuju.
Doblo20
s 1203kou mohl jet kdokoliv zvyklý na osobák, pokud se nebál, že se v nejbližší zatáčce převrhne a pokud tam dostal kvalt, což u žuka, i s jeho řazením pod volantem, nebyl problém. Jinak náklaďák Nisa/Žuk byl, vzadu listová pera, ne vinutá, jak píše autor článku
Avatar - Dinar
Dinar
>😁 >😁 Super! :yes😒br />
Měl jsem jednu klasickou 1203 (ne TAZ) ve firmě ještě v polovině 90. let, občas jsem s tím jel a byl to zážitek, ty trefovačky kvaltů, nezaměnitelný zvuk, houpání kabiny, práce s clonou chladiče před každým stoupáním atd. atp. Nikdy nezapomenu... 😄 😉
Avatar - Uživatel_5340709
Uživatel_5340709
Nejlepší recenze na š 1203 jakou znám [odkaz]
😄 :yes:
Avatar - Kolouš
Kolouš
Přesně! Kamarád kdysi sloužil civilku v motole. A tam mezi sanitaky platilo nepsany pravidlo, že smutný případy lidi v posledním stádiu rakoviny vždy a jen troskou. Nikdo neměl prý to srdce je rvat do uskakanyho transita.
Avatar - Stejsn
Stejsn
No tak to zas pozor! 1203 je technicky příšerná kraksna, ale co se pohodlí pacienta v sanitce týká, tak je kupodivu jedna z nejlepších. Kdo jel někdy jako pacoš v trosce a pak třeba v transporteru, trafficu nebo trafficu, tak mi dá za pravdu.
Avatar - woody-alien
woody-alien
Já jsem na 1203-kách (postupně celkem 4) začal podnikat. Na nic lepšího zkrátka nebylo. Jízdní vlastnosti byly tragické, řazení sázka do loterie hlavně u čtyřkvaltů, s pětikvaltem se to mírně zlepšilo ale zase dráhy byly tak dlouhé, že bylo umění vejít se šaltpákou mezi palubku a přepážku za řidičem. >😁 Ruce jsem měl vytahaný jak orangutan z řízení bez posilovače, při naložení se to vpředu zvedlo jak motorovej člun, no prostě dobrodružství. ¨

Byla to "továrna na práci". Údržba probíhala prakticky průběžně. Pořád se něco dělalo. V jednu dobu jsem doma skladoval dva náhradní motory, tři diferáky, pro jistotu kardan a nesčetně hadic, hadiček, gumových kolen a spousty dalšího materiálu. Během jediného roku se ze mě stal e😜ert na tento povoz, znal jsem ho v podstatě do šroubku. 😉

Na druhou stranu se mi ty "dvanáctky" bohatě zaplatily, byla to životní zkušenost (bez jakékoliv nostalgie) a při té mojí údržbě se už ani nes.raly. Ale jsem samozřejmě rád, že tohle období už mám za sebou.
Avatar - Dinar
Dinar
Já s vámi oběma souhlasím, hodnotím to spíš podle toho, co je blíže dnešním dodávkám, a tady mi vychází, přes své otravné "kvality", dvanáctsetrojka podobnější, než žuk se svým náklaďákovitým charakterem. 😉
Avatar - Dylan McKay
Dylan McKay
Barkasem jsme jezdili těsně po revoluci vykopávat letadlo z války P47 Thunderbolt. Už tenkrát to byl zážitek.
1203 nebyla o nic lepší. Vzpomínám, jakým problémem pro ni byly kopce.
Nysu měl můj strejda několik let a vždycky jsme se s ní těšili na výlet. Byl to pro nás malý autobus. Pořád na ní něco upravoval a opravoval. Před ní měl několik let Žuka.
Avatar - Uživatel_5340709
Uživatel_5340709
No já mám zase zážitek z dětství, kdy jsem si na táboře o prázdninách vymkl kotník a přijela pro mě sanitka bez lékaře. Saniťák mě vezl cca. 15 km do nejbližší okresní nemocnice a hustě pršelo. Každou druhou zatáčku na výjezdu vedl tu sanitku krásně bokem a užíval si to. Já si tehdy říkal, co to je za křáp, že to nesedí, a vůbec mi nedošlo, že ten řidič byl klasik a umělec. :-! :yes:
darkom73
Barkas= pomsta za Sudety 😄
peterle
Čo má Sorento spoločné so Slovákmi?
gil54
A hlavně o jugoslávské IMV 1000, také dvoutaktní (motor DKW), které byly jeden čas oficiálně v ČSSR hlavně jako sanitky.
rtomas
Tie vykony su dnes naozaj usmevne, ale v svojom case boli mozno o nieco lepsie ako priemer. Napriklad VW T1 zacinal s vykonom 18 kW.
Sky for everybody
tak jest 😉
Sky for everybody
tak hroznej ten ŽUK zase nebyl 😄 Měl svá specifika, ale byl spolehlivej, nepřehříval se... a byl v podstatě legrační
Avatar - Stejsn
Stejsn
"mizerné zpracování zůstává charakteristickým prvkem vozu i po přesunu produkce na Slovensko." - ne, mizerné zpracování je charakteristickým prvkem vozu AŽ PO PŘESUNU NA SLOVENSKO! Mám obě trosky, jak vrchlabskou, tak čobolskou a kraksna z TAZu je oproti škodovce fakt něco zoufalého. Všechno co na tom slováci změnili je jenom k horšímu!
Arese
Článek o těchto 3 socialistickcých dříčích je fajn, ale ještě by to chtělo doplnit o v diskusi již zmiňovaný Žuk, dále o Latvii (na sklonku socialismu u rychlovek částečně nahrazovala 1203ky) a pak ještě rumunské TV. To byl taky neuvěřitelný stroj, strejda si někdy v polovině 80. let jedno vyřazené TVéčko zrenovoval a přestavěl si jí na obytnou verzi (ovšem bez změny karoserie). Po přidání druhé nádrže na rám to mělo i přes značnou spotřebu (asi kolem 12 l/100 km) i docela slušný dojezd 😄
Avatar - chetoos
chetoos
Rodiče říkali, že jsem do porodnice jel právě Škodou 1203. Ale prý to byla nejhorší dodávka v historii. Prý se pořád kazilo, špatně jezdilo, a stačilo jen trochu vody a škodovka se nerozjela. Jednoduchý bylo, že motor byl umístěn uprostřed a je celkem dobrý přístup. U nás jedna červená pořád jezdí. Pro mě byl nejlepší barkas. Moc se mi líbí a jezdí fakt dobře. Jen když je plně naložený tak trochu nestíhá dvoutaktní motor.
tektek
No měl jsem dlouhodobější čest jen s š1203.
Abych se neopakoval, rozbor jsem zde již jednou napsal😒br />
[odkaz]
Avatar - 1975ak
1975ak
2x s 1203 přestavěnou na obytnou, postavenou svépomocí do bývalé Jugoslávie. Bez posilovačů, bez klimy, na zadních sedadlech žádné pásy. Pokud foukalo do zad a s kopce se jelo rychleji. V kopcích se polívala podávací pumpa aby chládla. Doba co se už nevrátí
Avatar - Stejsn
Stejsn
A kdo při řazení jedničky nezapne stěrače, považuje se za mazáka 😉
T.E.S.L.A už na ACZ serie
Bolo dovezených asi 1000 ks.
Arese
Ale vždyť o Latvii zde již hodnou chvíli hovoříme (viz můj příspěvek z 11:49), Mlho! >😁
Doblo20
jo, měl jsem ho do r. 2004, dodnes mě mrzí, že je pryč, ale měl jsem v tý době finanční problémy, musel. V krásný žlutý, 8 míst, nebo 5 a spaní , zvýšená střecha se šíbrem 70x70 ze Subaru Libera, kdykoli jsem s ním někam přijel. budil pozornost. Jo, odtahovky a některý valníky byly tříosý, uvezlo to kolem 1600kg, ale to už moc nejelo, u to víc smrdělo, ale vždycky vzadu za mnou, tak to nevadilo. Těch mých 50dvoutaktních koní někdy stačilo i na starý dejchavičný diesely v jiných dodávkách, třeba původní Trafic, byla to docela prča je s tím předjíždět >😁
Avatar - pumpkin
pumpkin
TAMRO mám doma na poličke. 😄
Latvie si ešte pamätám v prvej polovici 90. rokov ako sanitky, ale tuším len klasické, netamrovské.
Avatar - pumpkin
pumpkin
To IMV som videl ešte pred pár rokmi chátrať v Bratislave na sídlisku.
Avatar - KubikCv
KubikCv
Hlavně baryk měl volnoběžku...takže super věc i na poskakování v kolonách.. Na skromnej výkon byl dobře zpřevodovanej a dokázal uvézt daleko víc...přecijen se vyráběly i odtahovky 😄 Navíc v té době šla zapsat výměna motoru za VAZ 1500..s tímhle motorem na LPG dodnes jezdí třeba obytné Barkasy 😄
gil54
Doplním, že dát u razdvatrojky trojku při otevřeném popelníčku znamenalo přijít o prsty. >😒]
gil54
Ale nejsem si jistý jestli byly k nám někdy ofiko dovážené.
Avatar - marek.g
marek.g
:yes: a ještě IMV 1600 s motorem z rencka
Sky for everybody
ŽUK byl nerozbitnej... vážně. Po revoluci jsem rychle potřeboval něco na převážení stavebního materiálu... Co tenhle ŽUK (říkal jsem nu Čuk) přežil...
U těchto článků vždycky přemýšlím, jestli není na čase požádat o předčasný důchod...
sakra...
Na zvuk Barkasu nelze zapomenout 😊
Avatar - Londonbridge
Londonbridge
To sa ani nedalo nazvat dielenske spracovanie. Bolo to poskladane tak priserne a poruchovost bola tak vysoka ze TAZ si za do ziadny medal nezasluzi . Davali do toho aj 1500 jazdil som na nej tiez to bola velka hroza. Porovnavat to s Fordom to musi byt brane len ako vtip storocia.... >😁
kalousek
Tvé zkušenosti ti teda nezávidím
Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
teď to umí i Renault
Avatar - Londonbridge
Londonbridge
1203 to bolo silne kafe... Chudaci pacienti co to zazili a prezili tu jazdu smrti...lekari sa mohli drzat akurat stropu a bocneho okna aby neskoncili tiez na posteli... vodic sa modlil nech to vydrzi po nemocnicu aby to potom odtlacili dole do garazi nad montaznu jamu. Sirena mocne hukala a pacientka smutne dufala. Vydrz este maly kusok garaz majstrovy upeciem zakusok a pan doktor tu mas stovku uz mi lezu oci z dolku... Chytro nech som v nemocnici prec z tejto Slovenskej popelnici.... >😁
Avatar - Anonym
Anonym
RAF či Tarpan [odkaz] [odkaz]

Zejména vozy RAF složily v čssr někdy od roku 1986 jako sanity rychlé záchranné služby a zachránily řadu životů, nebot byly mnohem lepší a rychlejší jak naše dýchavičné chrchly, alias Škoda(TAZ) 1203
Slovak.
Ja to vravím už dávno o slovákoch a automobilkách čím dalej tým horšie viď nové sorento