Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Navrhni svoji Tatru a staň se Tatrovákem: Projekt míří do finále

Společnost Tatra Trucks vyhlásila koncem minulého roku unikátní soutěž, která se chylí ke svému konci a již brzy budou představení její vítězové.
Zpět na článek
Avatar - romgator
28. 4. 2016 12:04
Jsou dobrým směrem
Koneckonců proč ne. Získá se tak nová mladá generace, která to po těch starších převezme. Zkrátka každá firma by si měla vychovat své zaměstnance. Tedy alespoň tam, kde to je možné. Přeji si, aby to pro Tatru byl krok vpřed. :yes:
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Barry Lyndon
28. 4. 2016 12:58
Tatra potřebuje zásadně předělat,
hlavně pak podvozek, který je na úrovni první poloviny minulého století. Divím, že je ještě provoz vozidel s výkyvnými polonápravami povolen na veřejných komunikacích (zatížení silnice je enormní).
Chtělo by to lichoběžníkové zavěšení jako má Ginaf. A do centrální nosné roury implementovat místo diferenciálů a hnacích hřídelů elektromotory (každý pro jedno kolo zvlášť) a z vozidla udělat hybrid. Pak by se dalo hovořit o bezkonkurenčním podvozku - takové vektorování točivého momentu u nákladního auta, to ještě nikdo nemá....
Rozbalit vlákno
17
28. 4. 2016 13:11
Re: Tatra potřebuje zásadně předělat,
Mohl byste se prosím podělit o studii, která se zabývá touto problematikou? Jakým způsobem dochází ke změně zatížení jednotlivých kol vozidla při přejezdu nerovnosti? Jak se tyto změny zatížení projeví na deformaci pneumatiky a jak se tyto síly přenáší na vozovku?
Avatar - Barry Lyndon
28. 4. 2016 21:16
Re: Tatra potřebuje zásadně předělat,
to je přece zřejmé...
Avatar - wakantanka
28. 4. 2016 15:44
Re: Tatra potřebuje zásadně předělat,
Hm. Vies kolko druhov perovania Tatra pouziva? A vies ze sa kombinuju podla potreby tak aby to zatazenie bolo optimalne za kazdych podmienok? Era 815 uz je uz davno prec.
Avatar - Barry Lyndon
28. 4. 2016 21:19
Re: Tatra potřebuje zásadně předělat,
bez ohledu na druhy pérování je to pořád jen výkyvná polonáprava - že se v klidovém stavu drží díky vzduchovému pérování vodorovně nic nemění na faktu, že při propružení je vše jinak...
Problém je i poměrně malý zdvih pérování, který Taru limituje zejména ve vojenských aplikacích.
28. 4. 2016 15:58
Re: Tatra potřebuje zásadně předělat,
Ano a proto, ginaf se svými podvozky je na pokraji zániku.
K vozovce je tatrovácký podvozek naopak šetrnější, než pevné nápravy.

Předpokládám, že jste se svojí myšlenkou revolučního podvozku a pohonu zůčastnil výše uvedeného projektu - pokud ne, jen hloupě tlacháte.
Avatar - Barry Lyndon
28. 4. 2016 21:20
Re: Tatra potřebuje zásadně předělat,
Ginaf je jednak drahý a jednak nemá podvozek jako Tatra. Proto píšu o lichoběžníkovém zavěšení jako má Ginaf a ne o celém podvozku jako má Ginaf
Avatar - Rubb
28. 4. 2016 18:06
Re: Tatra potřebuje zásadně předělat,
Hloupější komentář jsem snad nečetl. Právě díky nižšímu zatížení a tlaku se Tatra snaží prosadit na poli Agronomie (provoz šetrnější k obdělávané půdě).
Taky bych ti přál vidět lesní cesty, kde se sváží dřevo tatrami a kde vozidly s pevnými nápravami. Ty cesty nevydrží ani 60% toho, když po nich jezdí jen tatry... Takže zasadně předělat potřebuje tvůj mozek (řekl bych, že je zrovna po lobotomii). Ginaf není špatný produkt, ale tatra je kvalitou i potenciálem jinde, a Daf to dobře ví, proto s ní spolupracuje a nesoustředí se pouze na Ginaf. :-!
P.S. A z vozidla udělat hybrid? Hmmm výborný nápad... a baterky budeš vozit na korbě co troubo? >:-[]
Avatar - wakantanka
28. 4. 2016 20:30
Re: Tatra potřebuje zásadně předělat,
Ja len podotknem ze v agro sektore si pomaha inymi sirsimi balonovymi pneumatikami ako je standard na cestu ci do terenu.
Avatar - Rubb
28. 4. 2016 22:09
Re: Tatra potřebuje zásadně předělat,
V agro sektore si pomáhá širšími pneumatikami i ostatní značky, takže je to irelevantní připomínka ;-)
Avatar - Barry Lyndon
28. 4. 2016 21:21
Re: Tatra potřebuje zásadně předělat,
Pro hloupého každý hloupý a kdo to říká ten to je, tomu se to pasuje....
Avatar - Rubb
28. 4. 2016 22:18
Re: Tatra potřebuje zásadně předělat,
Chlapeče klidně svým blábolům věř, hlavně o limitování podvozku tatry u vojenských specifikací-proto je tak úspěšná ve vojenském průmyslu, co? :-! Už dlouho mě nikdo nepobavil takovými bláboly. Co ty baterky, už jsi vymyslel v tom svém geniálním mozku to jejich umístění? A z čeho je vyrobíš, aby neměli negativní vliv na celkovou hmotnost vozidla a tím i zátěž cest? Víš? Asi ne co, protože by to bylo něco jako perpetuum mobile >:D Ale jo, pobavils, jako sranda dobrý >:D :yes: Dej si mokrý ručník na čelo a třeba tě to přejde :-!
Avatar - Barry Lyndon
29. 4. 2016 09:52
Re: Tatra potřebuje zásadně předělat,
příští generace nákladních vozidel US army s vysokou pravděpodobností bude mít hybridní technologie včetně možnosti krátkodobého provozu v čistě elektrickém režimu s tím spojenou malou hlučností a tepelnou stopou, ovšem pro opočlověka s volským mozkem je něco takového zřejmě nepředstavitelné...
... když někdo vidí technologie optikou osmdesátých let minulého století, tak si zřejmě neumí představit, co bude možné řekněme v roce 2030, což je asi tak časový horizont, do kterého by měly směřovat návrhy v rámci této soutěže, která by s ohledem na svůj charakter měla mít zřejmě spíše podobu brainstormingu, než cizelování drobností.
Pro příště doporučuji více nadhledu a ten ručník si nechat pro sebe...
Avatar - Rubb
1. 5. 2016 09:16
Re: Tatra potřebuje zásadně předělat,
Nákladní auto, co místo nákladu s sebou tahá baterky je dobré tak akorát pro US army... V civilním sektoru tohle nemůže nikoho zajímat (pořizovací náklady takového vozidla + nižší užitečná hmotnost). To je ekonomická sebevražda pro automobilku, jakou je Tatra...
28. 4. 2016 22:51
Re: Tatra potřebuje zásadně předělat,
Myslím si, že je zde nutné uvést vše na pravou míru.

1) Tatrovácký podvozek určitě není na úrovni první poloviny minulého století. Vznikla sedmičková řada/podvozek Armax, bylo vyvinuto nové pérování lehký/těžký King Frame.

2) Nevidím důvod, proč by Tatra neměla být vpuštěna na silnice. Zatížení na nápravy je stejné nebo podobné jako u konkurence.

3) Udělat z náklaďáku hybrida na baterie (a ještě zrovna u Tatry) je ekonomická sebevražda. Pan Smolka by se nyní smál, až by spadnul ze židle. Jakýkoliv vývoj a homologace by pro Tatru byly likvidační. A kam by asi daly baterky? Jaký by byla životnost a dojezd baterií? Absolutní nesmysl.

4) Velmi rád bych viděl studii, kde se řeší propružení polonápravy oproti tuhé nápravě. Propružení při přejetí po nerovnosti udělá každé auto. U pevné nápravy jsou podle mě tlaky na zeminu mnohem větší. U Phoenixe, co má přední naápravu vzduchově odpruženou, tak při přejetí nerovností nestačí měch nafouknou a polonáprava jde na doraz. To se u staré 815 stát nemůže. Velmi rád bych si to od HAL 9000 nechal vysvětlit.

5) Malý zdvih pérování Tatru nemusí trápit. Má sice poměrně malou světlou výšku u BĚŽNÝCH pneumatik. U civilních to stačí. U vojenských nebo u hasičů (často u 815-7) se používají tzv taktické pneu. Pneu uzpůsobené pro přejezdy v lesích, velkých ďolících atd atd. Tam je Tatra bezkonkurenční.

6) Ginaf už finančně zkrachoval. Nakonec ho odkoupili Číňané. Kvůli své cenové a konstruktérské politice byl po celé Evropě kromě Nizozemí téměř neprodejný.

7) Myslím si, že polonáprava je mnohem šetrnější k půdě než náprava tuhá. Velmi rád bych viděl nějaký vědecký důkaz, že tomu tak není.

8) Ginaf s Tatrou nikdy nespolupracoval. Byly to velmi kvalitní auta. Velmi individiální, drahá, měly velmi zajímavá konstrukční řešení, někdy na hraně homologace. Ale mimo Nizozemé téměř neprodejná.
Tatra nyní nakupuje od DAFa kabiny, převodovku nakupuje od ZF, motory od firmy Paccard (vlastník DAFu), dále kabiny a motory od RENAULTu pro svojí 810 na východ.

To je ode mě vše.
Avatar - Rubb
29. 4. 2016 08:59
Re: Tatra potřebuje zásadně předělat,
Jen uvedu věc na pravou míru. Já myslel spolupráci Dafu a Ginafu, ne Ginafu a Tatry... ;-)
Avatar - Barry Lyndon
29. 4. 2016 10:15
Re: Tatra potřebuje zásadně předělat,
1. ano, ale pořád se jedná o výkyvné polonápravy a zejména při dvojmontáži je prostě při propružení lokální zatížení silnice enormní a ne že ne

2. viz. bod 1

3. co je ekonomický nesmysl dnes, nemusí být zítra (spíš pozítří) - jak z pohledu vojenských aplikací tak z pohledu civilních (kde se bude legislativně stále více tlačit na co nejnižší emise)

4. Jakou studii? Neumíte si reálnou asfaltovou silnici? Ta je obvykle v příčné rovině rovná (nevypadá jako polygon Tatry) a v podélné rovině zvlněná. Je zřejmé, že auto s nápravou, která má kola stále ve svislém směru a tedy obě kola dvojmontáže ve stále konstantním kontaktu se silnicí nezatěžuje silnici tolik jako polonáprava, kde se při propružení vnější pneumatika odlehčí a vnitřní enormně zatíží

5. problém s malým zdvihem pérování u vojenských aplikací zmiňovala při výběrových řízeních vojenské techniky sama Tatra (to bylo ještě za Adamse). Větší kola neřeší problém malého zdvihu.

6. Ginaf - nedivím se. Vyrábět cokoliv malosériového se západoevropskými mzdovými náklady nemůže ekonomicky fungovat.

7. Pravda, při použití flotačních pneumatik mohou být poměry trochu jiné než u dvojmontáže, ale výhody a nevýhody budou podle mě pořád poměrně vyrovnané, takže možná trochu šetrnější ano, ale jestli "mnohem šetrnější" je otázka. Jinak ve svém příspěvku nepropaguju tuhé nápravy, ale lichoběžníkové nápravy v kombinaci s centrální nosnou rourou, do které (pravda trochu brainstormingově) umisťuji elektromotory...

8. ano
Avatar - Rubb
1. 5. 2016 09:36
Re: Tatra potřebuje zásadně předělat,
4. To je hodně velká teorie. Pokud je cesta v dobrém stavu, tak podélné zvlnění a tím následné propružení polonápravy je minimální a velikost zatížení vnitřní pneu zanedbatelná. O té zátěži co mluvíš dochází až při propružení nadoraz (nebo velmi blízko dorazu). K tomu na kvalitní silnici nikdy nedojde...
K propružení na doraz dojde max na rozbité silnici, kde se ale ani pevná náprava nechová ideálně. Jakmile dejme tomu pravá dvoumontáž vjede do výmolu, tak často jede jen po jedné pneu. Navíc pevná náprava při vyklonění se do strany negativně ovlivní i opačnou stranu, způsobí to, že protější kolo, které v tu chvíli jede po dobré vozovce, zatíží vykloněním také pouze vnitřní pneu a ničí tak v tu chvíli tuto dobrou vozovku... polonáprava tohle neudělá... Navíc tohle pevná náprava s dvoumontáží dělá i v opačném případě, že jedno kolo najede na hrbol. V tu chvíli nadzvedne i protější kolo, které pak jede po venkovní pneu. Tento případ se polonáprav také netýká.