Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Technika

Zpět na článek

Honda vyvíjí motor s variabilním objemem

36 komentářů

javoj
Tohle už zkoušel i Mercedes, sice trošku jinak, ale i tak to skončilo v šuplíku a tohle asi nedopadne jinak, neb to nebude ve finále levná výrobní záležitost a to nepíšu o následných opravách.
Možná by stálo za to, mrknout kolem sebe a zafinancovat rozvoj jiného motoru, co takhle pravej boxer, v letadlech z druhé světové války to byly extrémně výkonné motory, nebo Wankel, či Kugelmotor atd.
briza
Člověče, nějak si nevybavuji, ve kterém letadle II sv. války byl motor koncipovaný jako boxer (pokud to bylo takto míněno).
_MT_
Také mne nic nenapadá. Vysoce výkonné motory byly buď vidle nebo hvězdy. Žádný plochý motor (když to zobecním z boxeru) nad tisíc koní mne nenapadá.
Avatar - white label
white label
Mě by zajímalo, co vůbec myslel tím "pravým" boxerem, nebo jsou i nějaké "levé" boxery?
_MT_
Možná narážel na to, že ne každý plochý motor je boxer, což si možná každý neuvědomuje (u boxeru musí mít protější písty ojniční čepy umístěné na opačných stranách hřídele a tedy musí být samostatné; v obecném případě je klidně můžou sdílet, ale pak se protější písty pohybují spolu, ne proti sobě a tedy neboxují).
Avatar - rokyta.p
rokyta.p
myslíte toto: společný válec a v něm dva písty [odkaz] vs [odkaz] 😉
Avatar - AUDIRS6
AUDIRS6
asi len to druhe. 😉
To prve je klasicka schema niektorych pomalobeznych naftovych lodnych motorov z 2. sv. vojny. 😄
_MT_
Asi to chce názorný obrázek: [odkaz] [odkaz]

To nahoře, respektive vlevo boxer není. To dole, respektive vpravo je.
Jirik_H
Právěže to je velmi jednoduchý princip. Jaké následné opravy máš na mysli? Neslyšel jsem, že by se u Hond řešily opravy motorů, tedy bloku, pístů, apod. nesetkali jsem se s tím.
Avatar - rokyta.p
rokyta.p
Takových "úprav" už zde bylo. Od dvoutaktního dieselu, přes studený RTU, po horké keramické (odpadají ztráty chlazením), přes protiběžné písty atd. Princip je stejně stejný. Ať chceme nebo ne, nositelem technického pokroku byla většinou armáda (GPS) nebo kosmický výzkum (teflon). Proto bych nový motor hledal nejdříve tam. Veřejností je poměrně podceňovaný vliv nových materiálů, které za poslední desetiletí udělaly velký pokrok. Třeba V-22 Osprey nebo Boeing A380 mají na motorech vč. hřídelí vysoký podíl kompozitů. Ty zvládají cca 8x tolik cyklů bez únavového poškození, nehledě na čistší geometrii nebo nižší hmotnost. Automobilový motor je od dob Waltra Jinonice nebo Pragovky až na změnu vstřikování skoro to samé.

Vzhledem k tomu, že naše dnešní výkladní skříň jménem Škoda doslova a do písmene neumí napočítat ani rozvody nebo chladí vstřikováním benzínu do výfuku (a teď si představte jak to číňané a korejci zkopírují). Tak vidím technicky tak náročnou věc, jako je změna pístové rychlosti a charakteristiky z nadčtvercové na podčtvercovou jako metu, kdy je to lepší zabalit a jít na pivo. Ke všemu ten obrázek toto vůbec nezobrazuje. Z obrázku plyne, že může zapínat různé válce s různými zdvihy. Nikoliv, že jeden konkrétní válec mění zdvih!

Povrchová vrstva s nižším třením, pístní kroužky se zešikmenou hranou a oleje viskozity Ow20 jsou jen přešlapováním na místě. Už kdyby jen lithiové slitiny, (které v ČR jsou), dyť to je něco tak fantastického. Automobilový motor dneska musí být levný, zastaralý, rukojmím 3-4 turb a po 100tkm jít na celkovou destrukci do kytek. Mírný pokrok co se dostal do sériové výroby předvedla v poslední době max Mazda.
Gvick2
Chladí vstřikováním benzínu do výfuku? No tady se člověk dozví nesmysly. Vstřikováním benzínu do výfuku bys způsobil maximálně to, že z výfuku by šlehaly plameny a způsobil bys požár. Pokud se nějaký motor chladí vstřikem paliva, tak jedině do válců, motor který jede na chudou směs má vysokou teplotu a když tato teplota překročí stanovenou mez, tak se zvýší dodávka paliva do válců, vznikne tak bohatá směs (více paliva v poměru ke vzduchu) a bohatá směs znamená pokles teploty motoru (a výfukových plynů). Vstřikovat benzín do rozpáleného výfuku by nenapadlo snad ani toho největšího technického osla.
Avatar - rokyta.p
rokyta.p
Palivo hoří z části až ve výfuku. Však když sundáš svody, tak je to lepší než na silvestra. Ale ano, popsal jsi to přesněji. Dodatečný vstřikovač jako má třeba diesel na vypalování filtru jsem nemyslel.
_MT_
Turbína a pístový motor jsou však dvě velmi odlišné věci. A za cenu jednoho toho motoru by sis mohl koupit hned několik Chironů. Nějaké kompozity na motoru myslím mělo Lamborghini Sesto Elemento. A mám takový pocit, že i nějaké běžnější motory něco málo používají a do budoucna to zajisté poroste. Jen se u aut více hledí na náklady.
_MT_
Zase... proč musíte dávat emotikony do předmětu příspěvku?! Místní systém to nemá rád a někdy z toho pak vyleze celá stránka tučně (ve stromovém zobrazení).
Avatar - Cuba66
Cuba66
Tak to budou mít zákonodárci co dělat, když se počítá povinné dle objemu 😄 Ale podle kterýho? Ježíšmarjá!!
Avatar - white label
white label
Copak neznáš zákonodárce? Logicky podle toho maximálního...
To je jako kdybys dnes čekal 50% slevu za to, že máš vypínání "poloviny" válců. 😉
_MT_
V technickém průkazu bude objem jen jeden (se všemi válci v provozu, tedy nejvyšší). 😉 Nemluvě o tom, že pojišťovny objem používat nemusí.
No hej, majitelia RX-8 platili ako za Twingo 😉
Avatar - AUDIRS6
AUDIRS6
Zase tu predvadzas novinarsku sepuku ? >😁 >😒] >😁 >😒]

Malinka otazka: Co je na tom motore ohladom tych ojnic "variabilne" ?
Nie, odpoved necakam, odpoviem si sam : NIČ !
Ono totiz mily Miško, je rozdiel medzi variabilnostou a nerovnakostou. 😉
To len tak, ak si si precital PR od Hondy a zdalo sa ti byt malo "kůl", tak si si zase raz vymyslel somarinu, ale nevadi. Priemerne inteligentny zakladoskolak totiz po prezreti si obrazkov a popisov zisti, ze sa veci maju trosicku inac: popis ku 4 valcu: R2>R3>R1>R4. popis ku 6 valcu:R3>R4>R2>R5>R1>R6.
Takze z toho vyplyva len to, ze maju NEROVNAKY zdvih a vzhladom na to, ktore valce zapoja do spal. procesu, tak mozu mat viac objemovych variacii.
Lenze variabilne ( teda meniace sa na tych ojniciach ) je 0,0prd. 😄

Ja fakt neviem, mas potrebu robit z citatelov uplnych dylynov, ci ako ?
Alebo si plateny priamo od jeho excelencie Japonskeho Cisara za JPN-osvetu ? 8-s
Takto im to totiz len zhorsujes. Keby si napisal pravdu, tak sa len poskrabem za uchom, poviem si ze zaujimave riesenie a idem dalej.
Variabilna by mala byt tvoja vyplata ! >😒] Za toto by si mal dat polovicu na charitu. :-!
Nuz, ale kto chce kam... 😐
Jirik_H
Máš pravdu. Princip je motoru je vlastně velmi (geniálně) jednoduchý. Problém k vyřešení je, laicky řečeno, najít co nejvíce různých kombinací aktivních a neaktivních válců, ve kterých motor bude schopen dlouhodobě pracovat bez negativních dopadů na vibrace, životnost. A to je výzva.
Osobně si myslím, že mnoho lidí nechápe rozdíly mezi významy slov "proměnlivý" (variabilní) a "různý".
_MT_
To myslíš vážně, že by větší množství lidí nechápalo rozdíl mezi změnou a odlišností?
Jirik_H
Já použil proměnlivý a různý. Tebou použité pojmy jsou obecně asi srozumitelnější.
_MT_
Tak proměna, proměnlivý, to nejsou zrovna exotická slova.
_MT_
Také jsem si říkal, že je to zvláštní terminologie. Variabilní zdvih ve mně vyvolává dojem, že se bude zdvih pístu za běhu nějak měnit. Ne, že různé písty mají různý, pevně daný zdvih.
Avatar - _Karel_
_Karel_
Sorry, že já, technický amatér- jen, na titulním obrázku kóta R1, není to variabilita ojnice?
Avatar - AUDIRS6
AUDIRS6
nie - to je oznacenie a ani nie ojnice, ale polomeru kluky teda polovica zdvihu.
Kde cislovanie znamena oznacenie konkretneho zalomenia pri konkretnom valci ( pre 4 valce 1-4 a 6 valce 1-6 ) 😉
No a tieto "R"-ka su rozne, ale pevne dane a nie ako si Mišo vymyslel, ze najako variabilne. 😉

Pozri si tie dalsie obrazky a to co som pisal v mojom prvom komente mas na ich spodku.
Avatar - _Karel_
_Karel_
Dík za vysvětlení 😄 :yes:
Avatar - AUDIRS6
AUDIRS6
len som to nesikovne napisal aj ja teraz. Malo byt, ze to "r" vyjadruje polovicu zdvihu piestu, ktory je na pevno dany vzdialenostou osi kluky a osi ojnicnych capov na kluke. 😉
Avatar - Googlit
Googlit
Nač tolik posmívání se redaktorovi? Vždyť i mistr tesař se... Pro mě coby technicky vzdělaného člověka, který čte nejdříve nadpis, pak si prohlíží obrázky a až následně čte článek to byla náhodou docela humorná detektivka.
Avatar - AUDIRS6
AUDIRS6
Nuz ono..., byt autorom clanku o Honda motore iny redaktor, tak sa mozno tiez len pousmejem. Bohuzial u Miša mi to pride proste len tendencne nadsadzovadenie.
Preto taka ostra kritika.
...a nieje to prvy raz, co niesom s jeho robotou spokojny. :-!
_MT_
Já to tak četl i na zahraničním webu. Nemusí to tedy být z jeho hlavy. V původním článku to není, autor však možná trochu nešťastně použil slovo "vary". Z čehož někdo následně udělal "variable".
Jirik_H
Cituji😒br /> " Given four cylinders of varying sizes, there are a total of 15 different combinations of one-to-four cylinders firing. Yes, that essentially means an engine could have 15 different displacements working at a time."

Nicméně je jasné, že jde o 15 diskrétních hodnot. Což připouští i var objem jednoho válce, ovšem schémata jsou jasné. Různá Rx znamenají různé poloměry pro uložení ojnice na klikovém hřídeli u jednotlivých válců. Což nemění nic na tom, že jde o GENIÁLNĚ jednoduchou myšlenku,. Uvídíme, jak se Honda popere s realizací. Ona na to má.
_MT_
Já ale psal o téhle části: "Found on Japan’s patent office database, it appears that Honda is working on a solution that would vary the stroke of each cylinder in an engine, allowing each cylinder to have a different displacement."

Na dalším webu, který uváděl jako zdroj původní článek, pak už měli: "Honda seems to be working on a new engine design featuring a variable piston stroke."
Avatar - del42sa
del42sa
na konkurenčním webu to napsali dobře : Honda si patentovala spalovací motor s různou velikostí válců.

Rozhodně se tedy nejedná o motor motor s proměnnou výškou pístů aka variabilním kompresním zdvihem. [odkaz]
Avatar - Michal Fokt
Michal Fokt
Mate pravdu 😒 problem byl v tom, ze jsem ty samotne nkresy nevidel, usb modem je odmitl nacist a z textu jsem to spatne pochopil, specialne s ohledem na drivejsi projekt v teto oblsti [odkaz] . Za nepresnost se omlouvam, i kdyz se ocividne, ze vas potesla.
Avatar - AUDIRS6
AUDIRS6
ale jooooj, ty naše chuďátečko. 😄
OK, omluvu prijmam, len ta poprosim, nabuduce teda trosku viac preciznosti, pozri si tie nakresy hocijakym inym sposobom, len uz proste zacni makat, nech sa nemusim rozculovat.
Co sa prekladu textu tyka, su aj ine prekladace nez nejaky googletranslator, no a ked do toho zapojis svoju logiku + pozries nakresy, tak by sa ti uz podobne veci stavat nemali.
Pevne v to verim a dufam, ze zase raz od teba budem citat poriadny text, ktory ti aj budem moct pochvalit. Uz je to davnejsie a ani si napamätam, co to presne bolo, ale asi nejaky test nejakej Audi a tam si pisal dobre a vyslovil som ti pochvalu.
Takze neber to tak, ze som proti tebe nejako zaujaty - to len ty si mi daval dost dôvodov poukazovat na tvoje chyby a nedôslednost.
Tož, učiň pokánie, pošli liter na charitu, poštuduj jazyky a hor sa do poriadnej roboty ! 😉