Pěkný článek, jenom nesouhlasím s argumentací, že uvedené východoevropské země sáhly po licenci, protože by vlastní výboj byl "nákladý". Tady zdaleka nešlo jen o náklady, ale hlavně o know-how - jak by proboha v tehdejší době mohl jejich průmysl bez jakékoliv vlastní automobilvé tradice byť jen pomýšlet na vlatní vývoj? Kde by vzal schopné automobilové konstruktéry a vývojová centra?! >:D >:D >:D
Bacha hodně lidí teď žije v fantasmagorickejch představách že východoevropskej průmysl se nemusel a neměl prodávat a v pohodě sme mohli konkurovat Západu >:D >:-[]
Tak to je otázka, některé země měly určitě i know how či dizajnéry,konstruktéry, nebo by se dalo koupit jen to know how a né rovnou celé auto, jako se to dělá dnes (motory, technologie atd, subdodavatelé atd...)... bohužel, to jim režim a jeho podstata prostě ztěžoval... Podívej se třeba zrvona do ČR, kde schopné automobilky za komunismu byly, ale nemohly se realizovat... viz Tatra, nebo i Škodovka...
Nezažil, teda zažil dva roky >:D A nevím, co jsem nepochopil, pokud vím, tak snahy i prototypy byly, ale nikdy se nedostaly do produkce, protože se trh neřídil mechanismy, jako v tržním hospodářství, nebo se mýlím? Nebyla možná investice z jiných zemí, jako dnes, zaplacení "expertů" ze zahraničí na výpomoc atd.... A že tatra na poměry východního bloku byla dost progresivní a výjmečná, to je snad fakt, který nerozporuješ ne?
Nemám valné mínění o komunismu, to opravdu ne, vždyť jsem napsal, že režim to neumožnil, ale že se tu pár schopných jedinců našlo a nebýt "umělé stimulace z východu" třeba Tatra mohla dnes montovat prémiové osobáky >:D Nebo by už třeba ani nebyla... kdo ví ;)
myslíš tu realitu, kdy se každý bál každého? Úchvatná realita, vyměnit žvanec za možnost se flákat a zcela rezignovat na svoje životní sny a cíle... Rozum do hrsti, modroslunečníku... ani současnej systém není dokonalej, ale dává ti mnohem více možností výběru... ve všech oblastech života... i co se automobilů týká :)
Tohle nikdo nerozporuje ;-) Ale je pravda, že i země východního bloku uměly někdy vytvořit něco (i když samozřejmě né v takové míře, jako západ), co bylo kvalitní (napříč celým spektrem činností)... bez ohledu na to, jaký tam byl režim, kolikrát to s politikou ani nemělo co dělat, ale lidé tam schopní byli :-)
Já nemyslel jen výrobu, třeba ale sport, umění.... chtěl sem jen poukázat na to, že neznamená, když to nešlo do světa, že tu byli špatní lidé, ale našli se i takoví, kteří byli na světové úrovni :-) To s režimem nemá co dělat.
A někteří vymysleli zajímavé věci pro lidstvo např. kontaktní čočku. A taky za socialismu. Mimochodem každý píše pořád za komunismu jenže to je zase jiné zřízení v ČSSR byl socialismus.
Jenže např. Otto Wichterle tu kontaktní čočku vymýšlel tajně,doma, jeho zaměstnavatel mu to tehdy výslovně zakázal. Komunisti pak ani nebyli schopní právně ošetřit patent a tak stát přišel o mnoho miliard, samotný Wichterle z toho neměl téměř nic. A takových případů je víc - třeba takový tryskový stav, opravdu převratný systém,který západ dokázal patřičně zužitkovat - jeho vynálezce Vladimír Svatý za svůj vynález od státu obdržel 1 Kčs...Stejný případ byl se slavnou Tatrou 603 - konstruktérům bylo na projektu zakázáno pracovat pod pohrůžkou trestu! Až když ukázali protoyp přímo prezidentovi se mohla výroba rozjet..Takže spousta věcí,kterými se komunisti chlubili, vzniklo buď za dob těch zlých kapitalistů,nebo režimu navzdory...
Klidně se rozepiš,já se rád dozvím nové věci (bez ironie). Jo a nejsem žádný antikomunista, kritika zaostalého průmyslu a celkově života za socialismu není žádný antikomunistický výmysl, i v té době se o těch věcech hodně psalo - mám doma spoustu starých Světů motorů a časopisů Automobil - kritika nekvality a zaostalosti tehdejších výrobků byla téměř v každém čísle, pokud se jim náhodou dostalo do rukou západní auto nebo motorka, tak redaktor nikdy nezapomněl dodat že by bylo krásné vyrábět taky takové auta...Do nedostatku dílů a nekvality servisu se tepalo neustále - a to byly prosím periodika vydávané přímo ministerstvem a pod dohledem strany! Nebo třeba seriál Inženýrská odysea - velice nudná slátanina,ale nádherný obraz realsoc průmyslu:-)
V pohodě v podstatě s tebou souhlasím. Jen že Wichtrlemu zakázali dělat na čočce je taková urban legend. Tak jako na vše za komanču nebyly peníze tak zastavili výzkum pro nízkou výtěžnost, ale nebyl žádný zákaz vyvíjet čočku která už de facto vyvinutá byla. Wichterle doma na udělatku které sestroil z Merkuru (populární hračka všech šikovných a manuálně zdatných kluků) a pomocí dynama z kola které museli sloužilo jako motor dotáhl do konečné fáze metodu odstředivého odlévání čoček. No a co se týče patentů tak o ně ČSSR málem přišla jelikož po nástupu kádru po roce 68 byl Wichtrle v nemilosti a nesměl cestovat. Nicméně ho nakonec do USA kde byl soud o zneplatnění jeho patentů pustili a on pak tu kauzu vyhrál. Bohužel jak už jsem tady psal socialismus si neměl kde půjčit peníze tak na nic nebyly i přesto a kupodivu čeští vědci bádali a vynalézali. No a v kapitalismu je to jinak proto každého z nás včetně nemluvňat zadlužil stát skoro dvěmisty tisíci. Bohužel většinou ne na rozvoj a budoucí zisk, ale na spotřebu tzn. jsou takzvaně prožrané.
:yes::yes:
Měl jsem možnost porovnat kvalitu originálního Fiatu 128 a Zastavy 1100, podobně i F124/F125 s Žigulíkem/F125p a ten rozdíl byl naprosto zásadní. Ta auta si byla podobná nejvíc na fotkách...
100 tisíc socialistických kompromisů na každém z nich, a pak ta auta ani nemohla jezdit stejně, nebo aspoň hodně podobně... 8-s;-)
Fiat 128 a Zastava byly téměř shodné auta, pokud Fiat jel líp,tak nejspíš díky zápaďáckým tlumičům, gumám a brzdám.. Žigul toho s Fiatem 124 moc společného neměl a Fiat 125p bylo totálně jiné auto,podvozek měl z o generaci staršího Fiata 1300/1500. Hodně kvalitní byly úplně první Dacie 1300, které se montovaly z francouzských dílů, pak to šlo rapidně z kopce, seděl jsem v Dacii z roku 1981 a nikdy jsem neviděl horší zpracování interiéru, origo sedadla vypadaly jako kdyby si na ně někdo vyrobil homemade potahy ze zbytků a gumové koberečky na zemi byly ustřižené od ruky. Gumové díly přístrojovky na sobě měly půlcentimetrové otřepy a celé to ventiř neuvěřitelně smrdělo,hůř než v Moskviči:-)
Ano, Zastava 1100 na to byla určitě relativně! lépe, než "kopie" F124/F125, ale přesto ten rozdíl byl patrný i poslepu. Samozřejmě to měly na svědomí i "detaily" o kterých píšeš.
Mrkni na ten britský test co jsem postnul níže, Yugo (Zastavu) tam celkem vychválili, žigul ušel - klidnou jízdu chválili, kritizovali ingotovité chování v zatáčkách,což je pravda), Polonez a stodvácu strhali úplně
S Dacií souhlas. Měl jsem jednu z úplně prvních, novou v r. 1970. Rumunské pouze pneu Victoria a akumulátor (pominu-li znáčky a nápisy). I na lince ještě Rumunům hejbali rukama francouzští školitelé. Za 4 roky nikdy žádná potíž.
To samé u VAZu, do roku 1980 tam pracovali jako mistři výroby taliáni, pak to šlo do kopru...Jinak Dacia 1300 je pro mě asi nejpohodlnější a nejlíp ergonomicky vyřešené socialistické auto - v žigulovi člověk sedí pěkně po italsku "na opici" - nohy pod krkem a ruce natažené,ve škodovkách mi zase vadil obří podběh a vyosené pedály s volantem vůči řidiči.
Nastupoval jsem do vývoje AZNP ještě za Žáčka. Tehdy byl ještě vývoj i výroba srovnatelná. Oni Fiat 850, Renault Dauphine, VW 1200 (brouk), Hillman Imp. My 1000 MB. Po komunistické čistce začátkem 70 let byli schopní odejiti a jejich místo zaujali ,,kádři". Pak už to nebylo nic moc. Příchodem počítačů a elektroniky i do aut, to byl v podstatě konec, bez ohledu na to, že se vyskytlo pár schopných lidí. Asi si vzpomenete, že v době, kdy oni už měli elektronické vstřikování, my na Favorita zavaděli elektronický karburátor Pierburg. V licenci. O ABS se nedalo v té době ani uvažovat. Bylo by toho víc. Ale zkrátím to. Nebyly technologie, nebyl produkt, nebyl prodej a sevis odpovídající době. Takže z rodinného stříbra bylo rodinné olovo. Pár opravdových odborníků, a že byli, to opravdu nemohlo zlomit
nebyly ani omylem, tedy na konci 80 let, dodnes Rusák neumí udělat letedla, lodě ani ponorky co USA začali používat v 70 letech a náš zborojní průmysl byl převážně o produkci pro VŠ, těchto zbraní byla plná Evropa za cenu železa
No ak raketove technologie povazujes za ukazovatel technologickych moznosti krajiny tak sme na tom horsie ako severna korea...ani ja ani kalousek ti neberieme tvoj nazor. Len si z Teba robime srandu:)
Překvapuješ, zkus si někdy přečíst, jak probíhaly závody o vývoj velkého jetsonicu TU 144 vs. Concorde, nebo něco o projektu Walkyrie, který us pro neefektivnost zařízli. Pak bys pochopil, že TU 144 je NASA potažmo celé americe úplně někde u pr..... ,vzhledem k tomu, že tu léta existují letadla jako jsou SR-71, a řada B1, B1-B Lancer, a poslední v řadě B2. Dodnes rusům uniká technologie stealth a létají s obstarožními TU 160, nebo s veterány TU 16 badger.
O tom, že za Jelcinovy vlády si USA koupil plány na raketu Energija (ta co vynesla Buran) taky nevíš vid?
Mimochodem Buran byl asi o 40% lepší jak Space Shuttle, uměl sám přistát naváděný počítačem, což space shuttle nikdy až do svého konce neuměl a měl daleko propracovanější systém keramických destiček (Tepelný štít).
Ne nikdy nic, ale v letadlech a zvlášť v období kdy vládly /a nyní dosluhují/ strategické bombardéry, tak ani nebylo schopno držet krok. A když neumíš rozlišit letecký a raketový průmysl, tak to je mi tě líto.
To o čem píše ty samozřejmě znám, znám i tohle [odkaz] .
Mimochodem jedinou konkurencí "zastaralého" Tu-160 Blackjack je Rockwell B-1B Lancer a ten je bohužel menší, pomalejší a méně výkonný. Blbé co.
Nic jiného USA zavedeného do výzbroje jako přímého konkurenta Tu-160 nemá. Navíc podle info co mam jich má ruské letectvo 17 ks a plánuje se obnovit výroba. Samo během let prodělala několik modernizací.
Jak fungují v přímém nasazení a co umí ukázalo jejich nasazení v Sýrii
Co to meleš? B1 existuje o několik desítek let déle než TU 160, jeho radarový stín je srovnatelný se sportovním letadlem /TU 160 tech. stealth nemá!/, a hlavně usa je dávno vyřadila ze služby jako zastaralé, včetně Lancerů. Lítají s nimi už jen na letecké dny. Kdežto rus se na YT holedbá, jak TU 160 je vrchol techniky a ty mu to žereš, protože je patrně Rusko tvoje modla. Jasně na špinavce z IS s ručními zbraněmi se hodí, to se shodnem. Ale jinak hoď se do reálu. Plácáš tu asi podobně, jako že Aleko, nebo Samara bylo konkurence schopné auto. >:D
O Radarovém stínu nebyla řeč, řeč byla o tom, co je rychlejší a lepší strategický bombardér. A tím je rozhodně Tu-160.
Rusko vůbec není moje modla, jen nemám rád plky, že rusko neumí nic vyrobit a že sou tam ožralí mužici.
To co všechno SSSR a následně Rusko vyprodukovali vě světě techniky svědčí o tom, že tam žádní pitomci nejsou a naopak velmi schopní lidé jako všude jinde. Možná o to schopnější, že začínali od nuly a proti západu všechno dělali ve značně obtížnější podmínkách.
Jinak když ukončíme tuto debatu, tak letadla dnes nerozhodují, dnes se válčí ve vesmíru a kdo získá převahu tam, tak vyhrává. Ale v jakém stádiu na tom různé mocnosti jsou myslím že oba nemáme informace.
no jasne, preto celý americký zbojný priemysel čumel jak bager na tvrdú hlinu keď im uletel jeden mig 25 do japonska a horečne začali vyvíjať protivníka. O ponorkách to platí rovnako. Za studenej vojny a v podstate aj teraz to bolo tak, raz mala navrch jedna strana a o pár rokov druhá.
Každej systém je o tom, jací sou lidi v něm. A protože bohužel lidi stojí vždy za ho*no a každýmu jde jen o moc, vlastní prospěch a o to uchránit si koryto, nemůže nikdy ideálně fungovat žádný režim, od feudálistů, přes buržoazní typ republiky po přímou demokraci a nefunguje ani socialismus.
Když byla ropa za 29 a náklady na těžbu a prodej sou 15, tak to jaksi fungovat nemůže. Když bude za 140, fungovat to bude >:D
Záasdní problém soc režimů byl vždy ten, že zisky z nerostných surovin nebyly správně investovány do rozvoje služeb, průmyslu atd aby krom surovin dokázal systém vyrobit dost věcí nejen pro svoje lidi, ale byl schopný je i vyvážet a nebyl tak plně závislý na surovinách.
Ale s tím nemaj problémy jenom soc země, ono to nefunguje ani v Arábii, kde měli také tučné zisky ze surovin a přitom neinvestovali do zvýšení konkurenceschopnosti vlastní produkce a nezávislosti na ostatních zemích.
Typický příklad Irán, který vyváží ropu a dováží benzín. Nechopnost postavit si vlastní rafinerie je opravdu tristní
Ne, že bych nesouhlasil- socialismus ekonomicky ani jinak nefunguje, ale co vlastně teď máme v Evropě? Kapitalismus? A funguje kapitalismus jinde na světě? Možná Německo. Jinak mě nikdo nenapadá.
Ekonomika a politika jsou dvě různé věci přesto, že se výrazněji ovlivňují. EU dlouhodoběji ujíždí "doleva" a má i proto nemalé problémy.
Kde socialismus dlouhodoběji funguje (zejména ekonomicky) lépe, než kapitalismum?
Ta otázka je zbytečná, viz první část příspěvku, na který jsi reagoval.
Ač se mi v "kapitalismu" ekonomicky daří slušně, neporovnatelně líp, než by mohlo za socíku, státy jsou stejně zadlužené až na půdu (čest vyjímkám) a to, co děláme jinde ve světě je hrůza. Propaganda všude okolo jako za socíku, vyvoláváme války, je toho dost proč se mi tento režim moc nelíbí. Což ale není totéž, jako touha po minulém režimu.
Viz úvodní věta mé reakce. Ekonomika, politika a zahraniční politika jsou různé věci.
Vezmi si dvě velmoci USA a Rusko. Kde to jednozančně dlouhodoběji ekonomicky funguje lépe?
Kde bys chtěl žít, kdybys měl jen tyhle dvě možnosti?
Zahraniční politika je na kritiku u obou velmocí, což bývá pro velmoci typické, viz minulost/dějepis. Kdo má hodně, chce obvykle ještě víc (aneb, s jídlem roste chuť), viz i Bureš... ;-)
To asi jo.
Ještě k předchozímu příspěvku- já bych (jako své nynější JÁ) raději žil v kapitalismu, mám dost příležitostí.Naopak kdybych byl chudý (pokladní v Kauflandu, spousta lidí v regionech bez práce?), raději v socíku. Měl bych práci, zdravotní péči, vcelku dosažitelné základní potřeby. Ne každý je průbojný na vlastní podnikání. No, ale je to jen akademická debata, možná, kdybych o tom týden přemýšlel, viděl bych to jinak?
Karle, tomu co není průbojný, ale může být spolehlivý a šikovný se většinou říká zaměstnanec. A v právním státě s dobrými zákony /netvrdím že v čr nejsou rezervy/ tento člověk tvoří střední třídu, a dokonce spousta soc. studií tvrdí, že tito lidé mají šťastnější život, než ti bohatší co už něco vlastní. Pořád není důvod resuscitovat socialismus/komunismus.
Tady máš celou škálu, můžeš si udělat průměr a všechno od půlky nahoru by měla být střední třída. Je tam spousta fachmanů, specialistů v oboru a dělnických profesí. Příjmové omezení tam není, obecně by to měl být ten, jehož příjmy jsou vyšší než životní náklady, a může spořit, nebo konzumovat.
[odkaz]
mozna kdybys to zazil.. premysli vetsinou ten, co o tom vi kulove. ja napr. zazil dobu kdy jsem zil z 20tis/mes.. dobu kdy 80-100tis/mes.. nyni 40-50tis/mes.. rekl bych, ze jsem zazil aspon neco, i vcetne nejakeho dna (ktere ale vzdy muze byt jeste hloubeji..) a vysledny nazor? Clovek ma porad nejake problemy.. porad se honi za lepsim.. vyzit se da z cehokoli (rekneme tech 20 cisteho) a myslim ze stoji za to hledat i jine hodnoty nez ty penize.. a nezamerovat se na konzumni zpusob zivota az tolik. na tom sociku neco bylo (je mi 30 takze jsem to nezazil).. myslim tim to - padla, z prace domu a rodinny zivot, znami.. proste penize a za co je utracet nebyly, tak bylo nutno orientovat se jinam. nic neni cerne a bile. a jsem presvedceny o tom, ze ta pokladni v Tescu muze v nekterem pripade zit stastnejsi zivot nez milionar/miliardar.. protoze jak znamo.. zdravi a stesti za penize nekoupis.. no a pokladni bude mit obkektivne stejnou radost z novy televize za 6 tisic.. jako miliardar z novy jachty.. penize a urcity zpusob zivota je dnes precenovany.
Vše je relativní. Pokladní v sámošce se dnes nemá (ekonomicky) hůř než pokladní v sámošce za totáče. Ale nesmí to porovnávat s průměrem, který se má dnes celkově lépe.
Dokud měli všichni skoro stejné kulové, tak se to logicky tolik neřešilo, dnes když se má hodně lidí z okolí výrazně lépe, vidí to dotyčný/á jinak.
Vše je relativní. Pokladní v sámošce se dnes rozhodně nemá hůř než pokladní v sámošce za totáče. Ale nesmí to porovnávat s průměrem, který se má dnes celkově lépe.
Dokud měli všichni skoro stejné kulové, tak se to logicky tolik neřešilo, dnes když se má hodně lidí z okolí výrazně lépe, vidí to dotyčný/á jinak.
lepe nez za totace? asi ano.. ale jinak to takovy slagr neni. myslim domy na hypoteku, auta na uvery atd.. penize se daji vydelat jen dvema zpusoby - praci "od rana do vecera" nebo kradenim. ti kdo se maji "vyrazne" lepe byvaji casto ten prvni pripad a je to neco za neco. a mnoho z tech co jen krafaji ze maji malo by se ve skutecnosti nedokazalo vybicovat k vetsi cinnosti a vetsimu podilu zivota v praci (i kdyby to bylo jen venovani se necemu doma). perspektivu ovlivnuje prostredi ve kterym se pohybujes.. ta statistika je starsi ale furt to bude +- sedet a i v te Praze, jen posunuto na prumer Prahy.. 70% lidi nema ani prumerny plat, coz je kolik? 23 tisic hrubeho? Ja mam tech 40-50 cisteho za nejakych 200-220 hod v praci a myslim ze i v te Praze se mam hodne dobre. A to si vyskakovat nemuzu a jsem rad ze 10+- mesicne usetrim, a to mam auto sluzebni zcela zdarma i pro soukrome ucely.. ale je to jen zkazenosti. Par let jsem zil z 20ti.. a i kdyz to nechapu.. vyzil jsem a nemyslim, ze jsem byl mene stastny. Je dobre to ale poznat, jake jebto mit penize.. clovek pak pochopi, ceho si skutecne vazit.
Vůbec ne částečně = Čína byla 2000 let největší ekonomika světa. Pak přešli na socík a ekonomika šla totálně do p.dele. Pak ve stejný době jako my přešli na kapitalismus a dneska sou v mnoha věcech drtivě před náma
Že jsou dál ve vedení komanči neni až tak důležitý = ekonomickej systém je kapitalistickej. A nesrovnatelně víc než náš!
Ale je fakt že do tý doby se to rovnalo = stejnou cestou jako čína se vydal Vietnam
Je to sice oxymoron jak hrom naprosto to odporuje komunistický myšlence ale fugnuje to = tvrdej kapitalismus prostě ekonomicky funguje. Jedno jestli je vláda složená jen z komančů nebo z různejch stran. Podstata je ekonomickej systém = ne pár šašků co sou zrovna ve vládě
V KLDR není socilismus ale vojenská diktatury jednoho klanu křížená s prvky fašistického japonska. V žádné jiné zemi krom ještě Kuby nevládne jedna generace rodiny a i Raul Castro plánuje příští rok odstoupit z funkce.....