Než přišlo BMW řady 1, zastupoval mnichovskou značku v segmentu C model příznačně pojmenovaný Compact. Během deseti let vznikly dvě generace, přičemž obě celý život strávily ve stínu větších modelů řady 3.
V clanku je par prestrelu u e46 generace, tak pridam sve postrehy:
1) Podvozek skutecne nevydrzi 50tis km, ani polcas rozpadu neni tolik. Typicky vydrzel kolem 200tis km. Problem nastava az u tech klasickych ceskych ojetin, ktere na tachometru maji sice 112tis km, najetu tu porci ale maji uz minimalne 2x. Ve skutecnosti tak problem nastava az po 200tis km tak jako u ostatnich aut, az pak se meni casteji a to z dvou duvodu: kazde dalsi tlumice uz nikdy nebudou v kvalite prvovyroby (a ani tolik nevydrzi), coz neplati jen o BMW ale obecne, a jejich starnuti navic uspisi vychodoevropska kvalita ceskych silnic.
2) To jak nakladne servisovat ojetou premii se tu docela demonizuje, ala jedno rameno stojici 7tis Kc. Ne, nestoji. Kdyz je mozne celou predni napravu od firmy Lemforder (mysleno: 2x ramena, 2x tyčky stab., 2x čepy řízení, 2x tyčka řízení) na e46 sehnat od mensich internetovych prodejcu za 12-15tis. Kc. Spojka taky nestoji 15tis, ale 6tis, dvouhmota nestoji 20tis, ale 11tis atd. atd. atd.
Aneb stejnou pracku najdu na heurece za 8tis i 20tis., nebudu o takove pracce tvrdit ze za ni date 20tis. ;-)
3) Ad rizeni, prvni kusy skutecne meli preposilovane rizeni, cloveka to prekvapi kdyz do auta sedne prvne, ale pak si na to zvykne. "nepresne rizeni" ale e46 spis nezna, lehke ano, ale ne nepresne. Tahani v kolejich ano, kdyz je auto v kondici (naprava, rizeni atd.) je ho vyrazne mene.
4) Ad motorizace, brat jen r6. Nejen ze ma jako jediny charakter a i dnes rozumny vykon, ale bude zrat stejne jako 16i a 18i a navic jde o min se kazici motor. Ano, vsechny M54 si vemou trochu oleje, hodne spatne kusy (dozite kusy) i 1L na 1000km, beznejsi je ale spis 1L na 10tis km (u motoru v kondici). Spotreba v manualu bez nejakeho omezovani se je pod 10L v mixu.
5) Vymena decky airbagu znovu nestoji 12tis Kc, ale o cca 10tis Kc mene. Celkove jsou s ni ale problemy a je dost mozne, ze predesly majitel po nekolikate oprave uz tak jako tak presedlal na i v clanku zminovane druhe, trvale reseni (za cenu permanentne aktivniho airbagu u spolujezdce).
6) Velka bolest E46 obecne (myslim ze kompakt nebude vyjimka) jsou stahovaci mechanizmy oken. Praskaji, lamou se. Novy i vcetne prace je otazka cca 3tis Kc a vyhoda kompaktu ze ma jen dva.
7) vodni pumpa je z vyroby s umelohmotnyma lopatkama a ano, odchazi. Preventivne vymenit za druhovyrobu (paradoxne kvalitnejsi - kovovou) je rozumny krok, stejne jako vymenit termostat. Znovu ale nic co by se delo jen u BMW, tohle mi prijde prirozene u kazdeho auta s 200tis km a snad to byva i soucast planovanych serv. ukonu.
8) Vyhnout se halogenum, sviti zle. Xenony sviti vyborne, ale nesou sebou problemy s netesnicim ostrikovanim prave xenonu, ktere se casto resi zaslepenim.
9) Interier, je velky rozdil v zakladnich sedadlech BMW a tech priplatkovych. Tak jak dokonala jsou ta priplatkova, tak spatna jsou ta zakladni-nouzova. Na ovladani manual/elektrina uz spis nesejde (ikdyz manualni sedadla jdou posadit o par cm niz nez ty elektricky stavitelna), vyhnout se standartnim sedadlum je ale zaklad.
e46 compact, kdyz se podivam kde jsou dnes ceny za 325ti tak se divim, ze jich nepotkavam vic. Za ty penize (3-4tis euro) me moc zabavnejsich veci nenapadne a tak jako autor i ja si tipnu, ze cena tech spravnych kusu (325ti se sportovnim interierem) uz jen poroste.
Pro compacta platí z hlediska spolehlivosti to, co pro ostatní karos. verze E46, jestli se to shoduje s tím, co tvrdí autor, nevím, měl jsem kdysi E46 kupé jako nové auto, pak až po letech ojetého compacta, kterého jsem zase kupoval ve špičkovém stavu a upravil natolik, že k rezavým lemům apod. se vyjádřit neumím. :-);-)
Co se jízdních vlastností týká, podle mého je compact nejlepší varianta E46, pokud člověk nemá problém s jeho vzhledem, můžu jen doporučit. :yes:
Kdybys mel hlavu na neco jineho, nez aby ti neprselo do krku, tak bys mozna chapal psany text. A pak bys mozna i pochopil, ze jsem psal neco na zpusob, ze ojete klidne ano, treba v pripade, ze se pozadovany model uz nevyrabi. Nejde mi apriori o to kupovat vzdy jen a pouze nove, taky jsem v zivote mel mene penez a musel proste koupit ojetinu, no na rozdil od tebe z toho nedelam svou zivotni filosofii.
Tak a ted s tebou zpatky na hejt, nechapu, jakto ze ses z nej ztratil...
No pokud si vzpomínám, tak ty si zastánce jedině novýho a každý kdo si nekupuje nový je u tebe akorát terčem posměchu jsa ubohým bazarovným kovbojem co slintá přes plot v áčkách. No a najednou by panáček kupoval nějakou poslepovanou stočeninu s proprděnýma sedačkama >:D >:D A ještě se panáčeknasere, když si z něj člověk udělá kvůli tomu srandu >:-[]
To urcite ne, autor to napsal dobre, jen by se toho o to aute (a o kterem ne) dalo napsat ne na 3, ale 30 kapitol, plus nektere veci potrebovali trosku doladit.
A ja urcite nejsem z tech nejpovolanejsich, jen se na me neco malo nalepilo. ;-)
jasně po 200 000 km. Po 20 000 by to bylo dost zoufalé. K tomu rameni. Cenu jsem našel na Auto Kelly. Za to to tam prodávají. Jasně, lze to i levněji. Jistě i od této firmy. Třeba z německé či anglické eBay. Nicméně každý se tam nepohybuje. K přeposilovanému řízení. Řídil jsem v minulosti i jiné E46 (kombi 330d) a přišlo mi to normálně. Dle současných měřítek přeposilované rozhodně není (svezte si Fiatem Stilo s řízením v režimu City, to je přeposilované řízení). Řeč byla o strmosti. To že E36 a E46 citlivé řízení moc nemají, se obecně ví (třeba v porovnání s Peugeotem 306 či některými Fordy). Ale jasně. Dle denšních měřítek je suprové. Hlavně přesné (tedy pokud nemáte v háji uložení ramen). K těm motorizacím. Ted je na prodej 325ti s SMG převodovkou a maník za ni chce asi 150 000 korun. 316ti je slušná za 80 000 korun. Pokud holt někdo chce compact a nemá na šestiválec, kterých je navíc málo, pak musí zvolit čtyřválec, byť je samozřejmě o hodně horší jak jízdně, tak i asi z pohledu spolehlivosti. Taky bych raději ten šestiválec. S interiérem souhlasím. Volnt základních verzí (čtyřramenný plastový) je příšerný. Naopak ten co byl v testovaném autě byl skvostný. :-). Ale i tak díky za postřehy a připomínky. Holt já to auto neznám tolk, jako jeho majitelé-nadšenci. To je jasné.
Fiatem Stilo se v rezimu City nikdo moc nesveze, nebot tento rezim je sice zapnuty porad, pokud ho ridic jednou zapne, ale svou praci odvadi pouze do rychlosti cca 25 km/h, pak uz je ucinek stejny, jako u City rezimu vyp.
Pokud chce nekdo zkusit preposilovane rizeni, staci si zajit do nejblizsi prodejny snu ceskych ridicu a jeden takovy korejsky sen si projet, tam je rizeni tak brutalne preposilovane, ze muze slouzit jako definice preposilovani.
Ctyramenny volant je priserny, to souhlas.
Mrzi me, ze jste se nerozepsal o prevodovkach, zrovna tenhle model by si to zaslouzil.
K cenam ND: Pokud uvadite nejakou cenu dilu jako obecnou, mel byste napsat rozmezi od-do, nebo pokud mate jen jednu cenu od jednoho prodejce, mel byste toho prodejce uvest v textu a ne az v diskusi pod clankem.
Možná proto, že toho o nich zase tak moc nevím. Zjistil jsem, že pětikvalt je od Getrag, šestikvalt od ZF a dále tady byl automat od ZF a pak to SMG, což je ale jen robotizovaná převodovka. Jo City je aktivní jen do nějaké rychlosti. To stejné u Kie Flex Steer nastavený na nejnižší účinek. Tam je to asi do 60 km/h. Ono lehké řízení ale není špatné. Určitě lepší, než uměle vytvořené tuhé řízení, které je pak jen a pouze toporné a cit v něm beztak žádný není. K těm cenám. Prostě jsem vzal cenu z katalogu Kelly od výrobce, který je obecně doporučovaný. Je to orienatční údaj, vždyť u automobilek dochází k přecenění vybraných dílů každý měsíc. Jen ta ramena tam mají asi 20 cen. Z nich je ale polovina běžně nedostupná.
Tak třeba příště. Nevím, co mám psát o těchto převodovkách. Kazí se to nějak více, než je běžné? Myslím si, že ne. Jsou to převodovky použité i v jiných BMW té doby. Možná to SMG ne. Takže tak.
chvilu som mal 320td, 110kw, 2001. Fantasticke agilne auto, asi najzabavnejsie ake som mal aj napriek nafte. Interier neskutocne kvalitny a pekny, uzasny trojramenny volant, kruhac sa za dazda ani nedal prejst inak ako bokom, strasne rad na to auto spominam. Ale aj tak ma mrzi ze som ho mal, lebo teraz stale cakam kedy bude 3ka zase taka dobra ona uz... taka nikdy nebude :-(
Tak pokud smutnis po trojce compact, tak bys mohl zkusit jednickovou radu, ta se ji podoba mnohem vice, nez jakakoliv trojka.
Nicmene u modernich BMW posledni doby plati, ze jsou to vicemene "polotovary", ktere je nutno poladit, aby mohly "pojezdit" konkurenci (kola, pneu, podvozek, vyfuk...).
Ano Mariachi, podobala sa jej jednotka, ale minulá, nie ta sucasna. Sucasna jednotka je jazdne uz len slaby odvar a navyse mam o zopar deti viac ako sa do jednotky vojde :-)
Ona ta soucasna jednicka je taky povedena, no zrovna u BMW je takovy kolorit porad rikat, ze starsi generace byly lepsi. Ja mam tu zkusenost, ze kazda generace je podstatne lepsi po faceliftu, pred nim je takova nemastna-neslana. Ale pro deti jednicka fakt, neni, taky jsem to zkousel :-)
prepac, nemyslel som to tak, nepisem to preto ako mnohi tu na diskusii ze starsie je lepsie len preto ze nove si nemozem dovolit, ja si to totuz nekupujem, bmw fasujem od zamestnavatela a mam dost novy model ;) ale co sa tyka jazdy, tak prva jednicka bola oproti sucasnej lepsia. takisto f30 je jazdne sklamanie oproti e90, nieco ako ked presadnes z minuleho mondea do sucasneho. proste si len vravis, ako je mozne, ze to takto doyebali...
Technicky je druhá generade Compactu samozřejmě mnohem lepší, ale po designové stránce se mi mnohem víc líbila ta první generace. Ta druhá má opravdu ošklivá světla a ten zadek taky působí jaksi nepatřičně, násilně. :-!