myslim, za za studena staci jen vyrazit jako clovek a motor pomalu ohrat a oak mu teprve nalozit. v takovem rezimu pouzivani ti ani 0w nebude ubyvat o nic rychleji neu 5w. a muze to take souviset s tim, jak jsi motor zabehl. studeny motor ma obvykle vetsi vule, ale ne natolik, aby ti to sezralo olej, ktery ve skutecnosti neni o mnoho ridsi. a take jak uz jsem psal, za studena je i tak ten olej hustejsi nez za tepla. hlavne je potreba tady zohlednit ty podminky pouziti - kdyz parkujes venku na horach v zime, urcite bude v takovem rezimu pri startu 0w hustejsi nez 5w startovana v garazi.
Motor si z principu nějaký olej vezme (kroužky nesetřou stěnu válce do sucha). Jen je otázkou kolik. Dnes se prostě jde po spotřebě a to i na úkor emisí (viz přímé vstřikování). Také mi to nedělá radost.
Ja jsem mel u M3 předepsaný první servis po 2000 km. Myslím ze jsem ji obecně zajel na výbornou. Spotřeba na trasu do Chorvatska 8,7. Více v blogu tady na auto.cz;-)
Mám obyč 1.8 benzín .... Už mě to obírání v autorizovaném servisu fakt nebavilo, tak jsem se běžnému servisu začal věnovat sám. Dokonce i náš místní garážista mi vysvětloval, že pořádný olej stojí nejméně 300,- za litr, tak jsem ho taky poslal někam. Hodně jsem se zasmál u svíček, došel jsem do dealerství a zjistil jsem si přesný typ, který mají v krabičkách Mitsubishi a následně jsem stejná Denso objednal na netu za 1/4 ceny ....
Lenže ony potrebujú aby naplň v motore vydržala 300 km a počítajú zo stratami. Prepalovanie oleja podla výskumnej triedy je samozrejme blbosť, ale straty kôli tomu, ze je riedky tam určite sú hlavne keď pretekárske motory radšej obetujú par deci olej ako zníženie výkonu. Tiež sa olejový film pretrhne častejšie, ale tie motory často nedožijú ani 20% intervalu výmeny oleja dnešných aut.
Prokop s tim olejem taky jezdi 20tis km intervaly a GO motoru ho ceka po 200-500tis km?
Neni proste problem bo zavodni specialy (kde se resi vsechno mozne jen ne to jak udelat motoru dobre)... no tak jo. :-)
Já nevím, že ty se všeho chytneš jako houno košile. Nevěděl jsem jaký napsat oslovení, tak sem napsal soudruzi. Nehledej v tom žádný jinotaje.
Já bych v tom viděl částečný vítězství rozumu. Připadá mi to spíš jako odezdi kde zdi. Nejdřív 30 tkm a pak hurá 10 tkm. Jako ideální se mi jeví můj přístup. Celý život tj již téměř 20 let co jezdím autem měním po 15 tis a světe div se i bez ohledu na nejmodernější módní trendy a poznatky "odborníků" mi všechny motory fungovaly bez problémů.
jo takže dělají nízkopopelný oleje, aby je mohli pálit v motoru a přežil to katalyzátor a DPF. To je supr řešení. Zlatý starý motory do kterých co si nalil to si vypustil a ne tyhle "moderní" agregáty se ztrátovým mazáním. >:D
Prokop (a nejen on) jezdí ve WRC na 0W-30... ale asi jen tak popojíždí. Na okruzích jezdí kvalifikace s 0W-16... ale asi jen tak koukaj jak je posečená tráva. Pokud je motor na ten olej postavený, tak není prostě problém.
Jo máš pravdu. Nicméně když vezmeš 5W-30 místo 0W-30, tak najednou zjistíš, že ti motor přestal žrát olej. On ho žere v tomhle případě zřejmě jen za studena, ale pokud máš dost studených startů, tak budeš celkem fest dolejvat. Naše služební oktávky jezdí spíš dálky a i tak s 0W30 žerou 2 litry za 10 tis. Přitom by tam možná stačilo dát 5W-30 nebo ještě líp 5W-40 a máš po problému. Osobně bych něco takovýho jako 0W-30 do motoru nelil. Za studena moc řídký a krom emisí to ničemu nepomůže a za tepla málo odolný.
No tak ono u tech novejsich dieselu mi prijde ze moc na vybec neni, kvuli DPF, na ktery je treba spesl olej, aby se nezanasel. Ale tak ve chvili, kdy ten "idealni" olej stoji do 800 a jeste mi ho tuna zbyde, tak jsem nejak neresil nejaky uspory...
Já osobně používám obyčejnou 10W40, i když výrobce předepisuje 5W30 (výměna 1x ročně nebo 20tis.). Měním 1 x za rok, protože můj nájezd se cca 11 tis km/rok. U starého Pajera je v návodu, místo doporučené specifikace oleje, taková tabulka, kde si podle obvyklého rozhraní teplot má uživatel sám vybrat vhodnou specifikaci oleje (u nás se dá skoro cokoliv, ale 10W40 je takový střed). Pokud použiji svojí zkušenost z motorek, tak normálně se tam používá 10W40 nebo max 10W50 ...
No nevim, ja osobne menim po 20 (hdi), ale v praci mame treba TDIcka od skodovky (tj interval 30 000), obchodaci s tim jezdi jak prasata, najezdy to ma velke a motor zadne problemy nema.
Kolega najel s temito intervaly skoro 500 000 km, nez se auto prodalo, a motor to taky ustal v pohode, takze samotnemu motoru ty delsi intervaly podle me nejak zasadne nevadi (a to pominme ty ne uplna vzacne situace, kdy vam nejaky vykuk v servisu ten olej relane nevymeni a to auto pak jede na jeden olej i 60 000 a taky to ustoji)...
Co mi prijde jako rizikove misto jsou turba, ktere se taky mazou tim olejem, a obzlvaste pokud neni mazano resene uplne dokonale (napr je pred mazanim filtrik, ktery se ucpava a v servisu ho necisti), tak tomu ty delsi intervalu muzou teoreticky vice skodit...
No ono v tech servisech tam nedavaji nic extra....
Ono treba ja mam citroen c4, podle vyrobce tam patri njevyssi rada od totalu (Ineo ECS), tak stoji bezne v obchodech do 800 za 5 litrovou pixlu. V servisu tam davaji nejaky horsi shell (mimochodem nesplnujici normu pozadovanou vyrobcem) a za 3,25 litru co do auta je potreba si reknou hodne pres 2 000.
Další faktor je objem olejové náplně. Menší náplň spíš přehřeješ a spíš půjde do kopru, nemluvě o tom, že máš v systému menší množství aditiv, které musí vystačit. Což mě vede k chladící kapacitě. U novějších aut pak ani nemusíš jezdit pilu, aby byl olej pořádně rozhicovaný, protože řada motorů si umí tohle řídit a bude si držet celkem vysokou teplotu oleje (což není nutně špatně, jen nelze počítat s tím, že klidnější jízda znamená chladnější olej).
Objem pak souvisí s hmotností a chlazení s odporem vzduchu, oboje tedy se spotřebou, což je veřejný nepřítel číslo jedna, respektive jsou jím emise CO2.
Pro emise CO2 (a o ně tady jde) bude záležet na viskozitě za studena, protože by se mělo začínat se studeným motorem. Složením pak řeší to, že se víc oleje spálí, což ovlivní emise škodlivin. Alespoň to mi bylo řečeno.
Soudruzi z PSA co spíš nebudou soudruzi právě přišli se změnou přístupu = začali udávat opravdový spotřeby a u výměny olejů přešli na doporučení: 1 rok nebo 10 000 km
Je zajímavý jak jednu info jde v českym překladu pojmout jinak [odkaz] = já bych to taky pojmenoval vítězství rozumu
Tiez teoreticky mas pravdu :-) Ak ide o oleje vyrobene jednou technologiou a s podobnymi VI aditivami tak to presne plati - zmenis jedno cislo a ovplyvni to druhe.
Ale kludne moze byt PAO olej 0W-40 ktory si vdaka tomu udrzi vlastnosti a bude viskoznejsie pri vysokych teplotach. Naproti tomu hydrokrak 5W-40 viskozitu casom strati a bude z neho realne 5W-30. A vyrobca moze povedat ze to je spravne tym ze to setri palivo.
Teoreticky máš pravdu, ale v praxi sa poslnom viskozity za studena mierne mení aj viskozita za tepla. Ale je jasne, ze olej kde bude viskozita za tepla 40 bude lepšie odolávať záťaži ako ten kde je viskozita za tepla 30. Až také veľké výkyvy zmena viskozity za studena nerobí.
Francouzskému výrobci nelze věřit ani to zkrácení servisního intervalu :no:
Z jiné nohavice: Věta "Jak už víte z našich starších článků, motor 1.6 THP tvoří hodně karbonu, přičemž tento jev lze právě častější výměnou oleje." mi nějak nedává smysl. Neměl by redaktor, který je za psaní placen, psát česky? :no::no:8-s
Tak to moze byt vcelku slusny olej. 15W bude trochu horsie mazat po starte v zime, ale mozno to tym starsim motorom staci. Kedysi existovali len horsie oleje a vsetko fungovalo. Ak je to Helix HX5 tak tam su aj moderne aditiva na cistenie, ochranu pred koroziou a pod.
... a tak to neni uplne pravda. 0W-40 by mel mit za tepla stejne vlastnosti jako 5W-40, pricemz za studena by mel byt ridsi (za tepla jsou oba ridsi nez za studena tak jak tak). takovyto olej se hodi pro zimni obdobi, zejmena pro ty, co parkuji sve milacky mimo garaz - studene starty. ta blbost s emisema jsou hojne sirene oleje ?W-30. ty jsou velmi ridke za tepla a zpusobuji tebou popisovane potize. asi neni problem tyhle oleje pouzivat ve meste a pri celkove nizke zatezi - motory jsou na ne dnes stavene, nicmene pokud motor vice zatezuju (delsi a rychlejsi cesta nebo dalnice, kdyz normalne frcim a nevlecu se jako * 130 jak debilni zakon kaze), je lepsi mit olej s tou vyssi viskozitou za tepla. nekde jsem cetl, ze olejovy film tazeny na stenach valce oleje s vyssi viskozitou je pevnejsi a lepe odolava pretrzeni, cimz minimalizuje riziko zadirani. to same plati udajne i uvnitr turba, navic vetsi tloustka olejoveho filmu lepe vymezuje vule a utesnuje motor. takze problem neni 0W, ale spise -30 a to pouze v zavislosti na pouziti. souhlasim ale s tebou, ze velmi ridke oleje si zada zkusebni emisni cyklus, i tak pro nej ale musi zvolit neco, co jeste maze, jinak by to samozrejme nedopadlo dobre, protoze by se motor zadrel.
starší článek zmizel jako mávnutím proutku - proč asi?
a co se olejů týče - to je bitva na dlouho - jednu takovou jsem zažil mezi subaristy - každý měl "ten svůj pravý" a byl by se v něm raději utopil....
...než by uznal argumenty druhého... prostě, kde nastoupí ego, je konec argumentaci....
Takže si to shrňme - dlouhé megaintervaly - věřte jim, když chcete - je to Vaše auto, Vaše peníze...
Nezapomínejte na to, že je to stroj. Nefunguje na Vaší víru ve slova, ale maže ho olej, co tam nalijete.
Za prvé - kontrolujte jeho hladinu - nic Vás to nestojí, nevěřte blikátkům na palubce - může být pozdě - pro Vás i pro motor.
Za druhé - prostě čím dříve olej vyměníte, tím větší bene svému motoru dopřáváte.
Za třetí - optimum je 15tisíc- jeden rok - pokud to nedrtíte na okruhu či v terénu. Pak se ten interval zkracuje - třeba na pět tisíc - proč ne, když to drtíte na trackdays... tam , když tomu dáte zahulit, nic nezkazíte ještě kratším intervalem.
Proč na to většina lidí se- hází bobek? Páč to nevidí, je to nebolí, auto jede - je to fleet, říkal to franta vot vedle .....
Prostě, máte-li k autu vztah, postaráte se o něj. Jako o všechno v životě - mazání zdar a viskozitě zvláště ;-)
Olej je shell 15w40 a punto používám jenom na cestu z vesnice do školy, takže měsíčně nenajedu ani 800km, taky už má 20 let a je klasická 1.2 fire, takže o ten motor se nebojím, ten vydrží všechno >:D
No ale pixla to myslela tak, že auto bude za pár let vrak bez ohledu na výměnu oleje - auto nebude vrak technicky, ale legislativně. Je úplně fuk že si ho budeš hýčkat, pro úředníka to bude prostě starý vrak a zakáže ti jeho provoz.
Co je to za olej? No hlavne aby to malo normy co to punto potrebuje. Aspon API SH to snad ma.
Potom by som sa to nebal pouzit v starsich autach k tomu malo pouzivanych.
Ve svém puntu měním olej co 5-6 tisíc km, jelikož do něj dávám minerální olej (15w/30) takže to je 2 krát ročně a ten olej mám zadarmo od známého, takže cenu ani neřeším a rád se hrabu v autě, takže mi to nevadí, že se umažu.
Nevím, ale longlife koupíte pod 200 Kč/l vč. DPH, u Kelly i jinde v eshopech. Jen ceny v servisech jsou 2-3 vyšší protože tam dávají "značkové" oleje. Přitom na VUT testovali rozdíly v olejích a mnohem důležitější je prý množství a čistota (resp. délka použití), značka téměř vliv na životnost motoru neměla.
No pokial to TDI jazi na pohodu, vylucne dlhe trasy, kvalitne palivo a olej sa meni spravne tak to moze vydrzat. Ale zarucit to moze az analyza vyjazdeneho olej, tym sa clovek dozvie najviac.
Ja som dal na rozbor olej po 18tisic km. Bol este dobry, akurat kyslost vs. alkalita uz nebola OK - za to mohol velky pocet kratsich jazd. Radsej teda budem menit po 15tisic a uz nemusim nic riesit.
Karbon ale vznika tym ze ma olej vysoku teplotu (hlavne lokalne na piestnych kruzkoch) a ostava v motore prilis dlho. Potom este zavisi jak moc je tam aditiv na rozpustanie karbonu. Dalej zavisi aj od kvality paliva, pouzitia EGR ....
Nevidim problem so samotnou viskozitou 5W30, 0W30. Ale je problem skombinovat nizku viskozitu, vhodnost pre DPF a longlife a este dobre mazacie schopnosti. Su to protichodne poziadavky.
Max interval rok/15tkm ak v serviske nie je castejsie. Nema zmysel setrit na oleji a od* si motor. Bohuzial prax je taka ze mnoho ludi setri na oleji a potom len nadavaju ake sa robia nekvalitne kary. Minule ma jeden expert presviedcal ze 2 roky/30tkm je na tdi uplne v pohode ak clovek nejazdi rychlo a este ze filtrr staci vymeniy az kazdy druhy krat (!?!) no comment...
Ja ti to klidne verim, stejne jako ta aktualni M5 jezdi na 5W30, to ale nic nemeni na tom, ze tohle jsou oleje vlastnostma vhodne spis na popojizdeni nebo studene motory (diesly) nez do performance stroju s "tunou" odpadniho tepla.
Idealne to jeste spojit s 20-30tis km olejovym intervalem a clovek se pak nemuze divit tomu jak dnesni motory umiraj.
A to jsem jeste zvedavy co si za par let precteme o tom novem dvoulitrovem zazraku audi s 0W20.
2PIXLA: Jenže to je kapku "blud".....co píšeš.Stigma, které se sice děje, ale auta dnes nevydrží celkově myšleno méně než kdysi.To je jen pocit, vlastně opak je pravdou.Pozor beru auto jako celek.Nakonec podivejte se do historie, pozor myslím plošně.To že motor kdysi vydržel více je pravda, ty dnešní ale vydrží hodně taky.Jen jsou jiné problémy a starosti s tím. >:D
Mne pri kúpe odporučili prvú výmenu po 5000 a potom ďalšie po 10000. A nebudú mi tam zbytočne liať longlife. Takže čo preplatím na častejších výmenách, sa mi trochu vráti v cene oleja...
5W30 nebo 0W30 da do "vykone sportovni kary" leda blazen, nebo vyrobce co se uz uz nemuze dockat zisku ze servisu (zdravim do mnichova k M5 s predepsanym olejem 5W30). 8-s
Jinak taky liju 5W30, skvely olej...
... do dieslu.
výrobca má záujem na predlžovaní intervalov, lebo je to marketingová výhoda. Prvý výkričník. Výrobca má záujem aj na opravách. Druhý výkričník. Z logiky preto vyplýva, že termín výmeny oleja treba skrátiť aj pri bežnej jazde. Ja som mal 206 s 30 tis. intervalom a neskracoval som, po 5 rokoch som ho predal vo výbornom stave, takže 5 rokov v pohode, ako by vyzeral po 10, je iná vec.
no to jo... pro fajnšmekry jo... no já myslím, že s 308GTi by už se o fajnšmekrovi dalo uvažovat... to je totiž fakt nečekaně povedená raketa (vyzkoušeno). Osobně bych se k tomu choval podobně, jako majitelé BMW, kde ti každej řekne, že měnil olej jak v převodovce tak v motoru po prvních 3000 - 4000.
Já si to teď v hlavě přepočítal a zjistil, že poslední výměna byla přesně před 15 tisíci. :-) Interval je 20, lítám dlouhé trasy a olej přesně dle doporučení výrobce, tak myslím, že to vychází tak akorát.
5W50? Tak to sem ještě nikde jako doporučovanou nápln neviděl, i 400 HP Jaguar měl 5W30 předepsáno, 0W30 měj běžné výkonné sportovní káry s 450-600 Hp.
Já krom Stratusu a 300C do všecho co sem měl sem lil 5W30 a nikdy žádný problém.
0W je blbost dávat. Ten olej je zbytečně řídký a motor ho pak rád žere už od novoty. Fungl nový služební oktávky nám žerou tak 2 litry za 10 tkm. Ideální je dávat 5W, který je hustší a motor ho tolik nezbaští. Nesmysl typu 0W vzniknul kvůli emisím. Snaha mít co nejmenší třecí ztráty už u studenýho motoru donutilo výrobce používat tuhle "vodu"
Spíš jde o to, jak dnes vidí auto sama automobilka a tam je to jasné, vyrábí už jen spotřební zboží. Jediný parametr je při minimální údržbě vydržet po dobu záruky, pak ekologická likvidace a hurá pro nové. Dnešní nová auta nemůžou - nesmí - vydržet déle, a vlastně ani nemusí. Emisní normy a s tím spojené zákazy vjezdu do města, ekologické daně a do budoucna jistě i zákaz provozu nenutí výrobce dělat auta na deset dvacet let. Takže kdo kupuje nové. stačí se řídit pokyny výrobce, protože auto bude za pár let vrak bez ohledu na to, jestli budu měnit olej po 10 nebo 30k. Jednou si tady budeme číst jako senzaci, že nějaký biturbo tříhrnek nalítal půl milionu....
Mám to stejně a nikdy jsem neměl problém se zakarbonovaným motorem nebo nedejbože mechanicky opotřebovaným. To je pro normální motory ideální interval.
U každýho auta je optimální měnit olej po 15 tis. 308 GTI je sportovní auto, takže bez ohledu na to co radí soudruzi z Peugeotu bych tam dýl jak 10 tis km olej nenechával. Všechny ostatní nápady typu 20-30-50 tis intervaly jsou jen hrob pro motor. Automobilka takový nesmysly radí, protože nemá zájem na tom, aby zákazníkovi motor vydržel zbytečně dlouho. Do záruky a pak se to musí pokud možno co nejdřív *.
Mám atmosféru a měním po 15 tkm. Jezdím spíše delší trasy a ročně najedu něco přes 40 tkm, takže si myslím, že to je OK. Kdybych jezdil kratší trasy, tak bych to zkrátil.
Celou zimu jsem jezdil na tom mym poloveteránu krátké jízdy (2x12 km denně) a na víčku oleje žádnej šlem nebyl - možná to je tím, že motor topí jako blázen a letos byla houby zima...
Olej kontroluju co tři dny anebo před cestou delší než 50 km (přece jen má JTS základ v TwinSparku...).
Hele, u nás je nastaveno auto jako majetek a ne jako spotřebák.Někdo to ale už za spotřebák má. Dvouletka do 10 tkm je prostě v pohodě, ač já to tak dělat nebudu.To že to lze vyřešit za pár stovek, tedy mimo autorizák a je potřeba koupit správný olej a filtr je věc druhá.To však ne každý zvládne.Spousta lidí tomu fakt nerozumí a nechce to řešit. Věří, že to jim nastavily je spravné a věří tomu.Nelze to brát dle sebe....
Dvoulrtý interval u málo jezdících lidí je stejná pras.. jako 30 000km.
Kdo jezdí málo, tomu degraduje oleje kondenzací vody v zimě, stačí vzpomenou na víčko oleje při krástkých jízdách, jaký šlem na sobě má. Pokdu někdo není schopný nechat vyměnit olej s filtrem za pár korun jednou ročně, měl by se vážně zamyslet nad vlastnictvím auta.
Držím se pravidla, že olej se má měnit cca do 15 000 km / rok.Stojí to pár stovek a je jistota, že olej v motoru funguje jak má.
Dvouletý interval bych akceptoval (u lenochů a šetřivců) jedině tehdy pokud bych těch cca max 10 000 km najel za dva roky.To pak věřím že to je "cajk".
já měním olej po 3000km u obou aut. U turbobenzinového Volva protože víc za rok nenajedu a u atmoboxeru ve VW T2 vlastně taky ne, ale těch 3000km bude cirka běžný interval >:D
Zajímalo by mě proč výrobce snížil to první číslo tj viskozita za studena ? Nejsem sice odborník,ale určitě bych dal raději vyšší to druhé číslo ... Můj názor je že problém s karbonem atd.je přeci při provozní teplotě motoru a vyšším tepelném zatížení takže druhé číslo 40 nebo 50 tj 0W40 nebo 5W50 určitě bych nedoporučoval olej 5W30 nebo 0W30