Videa

Zpět na článek

Video: Motoškola se závodníkem. Jak na jednu stopu?

10 komentářů

gil54
Nějaký ten kilometr na motorkách jsem ale najel a závodníci jsou dodnes mí dobří přátelé a kamarádi. Minimálně tři občas vídám, někdy i často.

Neřekl chlapec nic zásadně špatně, ale třeba Sršeň (jedině kvůli němu koukám na Autosalon na Primě) to řekne líp a dvěma max. třemi holými větami, srozumitelněji a poutavěji. Z uvedených rad ve videu o pevném břichu nebude žádný začátečník moc moudrý.

Postrádám důležitý trik rychlého náhlého úhybného manévru (lze jej použít i pro začátek navedení stroje do zatáčky) tzv. kontra, kontrolovaným podseknutím stroje, kdy lze bezkonkurenčně nejrychleji i s věcí o hmotnosti nad 200 kg změnit náhle směr, vyhnout se nebo začít aktivně zatáčku. To je dobré si nacvičit.

Nevím, jestli to někoho zajímá, ale jde stručně o to, že pokud chci rychle doprava, stroji při vzpřímené pozici zatáhnu - krátce popotáhnu za levé řídítko, a motorka jakoby vpadne okamžitě do pravého náklonu a začne zatáčet doprava. Vyžaduje to jistý cvik a nejlépe i rutinu, ale bezkonkurenčně nejrychlejší manévr pro náhlou změnu směru. Pokud ho má řidič zvládnutý a "v paži".

Nutné vyzkoušet, nacvičit, začít s citem, bez stresu a za sucha.
_MT_
To tvé kontra je snad něco, co člověk dělá naprosto přirozeně, podvědomě, ne? Já to dělal i jako dítě na kole. Z mého pohledu základní technika ovládání stroje ve vyšších rychlostech. Mozek se velmi rychle naučí, jak kolo nebo motorka reaguje. A když se ve vyšší rychlosti pokusíš zatočit doprava otočením řídítek doprava, jako bys to udělal v nízké rychlosti, tak výsledný efekt nepřehlédneš. 😉
gil54
Je jen dobře, že to pokládáš za základní techniku ovládání motocyklu. Já taky. Vím, ale že ne každý jí ovládá. Jsou dva způsoby jak projet zatáčku. Ten běžnější je přirozeným přenesením váhy do zatáčky, zde pomáhá ten pohled, kam chci jet, motorka zatáčí sama, řídítka slouží jen ke korekci.
_MT_
Jak říkám, přinesl jsem si to z kola. Ani mě nenapadlo, že to někdo může neznat. Když jsem pak viděl, jak se na fórech nebo Youtube řeší "countersteering", tak jsem nechápal, co je na tom k vysvětlování. Vím, že to jde i bez toho - jinak by se těžko zatáčelo bez držení. Ale na můj vkus je to příliš pomalé, asi by se dalo říct neohrabané, kontrola je hodně oslabená. Mít přenos váhy jako jedinou techniku si neumím představit. Není to tedy něco, co by mě napadlo někomu radit. Jinak pohled by měl fungovat tak jako tak; o to, že jedeš, kam se koukáš, se stará podvědomí. Tělo udělá, co by udělalo normálně. Je nebezpečné se dívat, kam nechceš jet.

Částečně to asi může být tím, že jsem se to naučil na kole. Jsou mnohem lehčí a člověk si k nim víc dovolí. Obzvláště jako dítě, kdy se dost blbne. Ke dvou set kilové mašině člověk chová větší respekt. A při šlapání máš tendenci tahat za řídítka a budeš vnímat, jak kolo reaguje, jak se pod tebou hýbe.
gil54
Tobě a i mně to přijde normální a přirozené a kolo od útlého dětství je výborný základ.

Vysvětluj to ale třeba 40ti leté ženské nebo i chlapovi, kteří na kole ani nikdy nejeli, mají řidičák na auto, se kterým jezdí jen občas a i třeba dost blbě a z nějakého důvodu si pořídí skútr 125, co jede dnes už i kilo +. Nemusí se nikoho ptát, jestli to umí. Stačí jen nezdravé sebevědomí a jedou.

Nebo z leknutí zbohatlý pětapadesátník si udělá řidičák na motorku (nebo ho má z vojny) na motorce seděl tehdy v osmnácti možná dvakrát a teď si na stará kolena pořídí vysněnou elektru nebo Gold Winga, aby se víc vyhonil navěsí na to největší plexi, tři megakufry nebo brašny přes celej pruh, aby to vážilo ještě víc, případně choppera s řídítkama nad hlavou a nataženejma nohama dopředu. Hlavně že má na helmě rohy, ale že je to stařeček co už pomalu cupitá o holi, mu nedochází. Jen tak, tak se v zatáčce neskácí na ztrátu rovnováhy. A cupitání při každém zastavení jej jasně prozradí. Ještě že existují milosrdní policajti (myšleno jako pohotovostní stojánky) protože na hlavní to dát ani nedokážou.

O tebe se na silnici nebojím, bojím se o ty, co jsem namátkou popsal. Ti neumějí na motorce zatáčet.
Mig_35
hihihi já jsem asi úplný asshole, protože jsem to zkusil tak po třech letech ježdění a necítím v tom žádnou jistotu, párkrát jsem to zkusil a zůstanu u naklánění váhy😊 prostě v plné rychlosti mám respekt za to hýbat s řídítkama😊
gil54
sorry,double.
Avatar - beibej
beibej
Je příšerná. To je točený desetiletým mobilem ne? :no:
maca02
Nemohli byste se věnovat i vedení motorky v mimimálních rychlostech, kdy dojde v podstatě k zablokování řidítek o doraz a motorka přechází do pádu? Je to častý problém začátečníků, kdy jim motorka padá při rychlostech klidně deset km/h.
Děkuji
Avatar - curwasportiva
curwasportiva
V malych rychlostech, by se clovek nemel snazit drzet motorku uplne primo, ale delat male obloucky/vlnky, aby stopa po pneu tvorila provazane osmicky. No a pokud nemas balanc, tak nech viset nohy ze stupacek abys stihl doslapnout, nez zacnes padat.
Ideal je sednou na kolo a zkouset, aspon si neodres masu...