Škoda Electric za uplynulých osmdesát let vyrobila více než čtrnáct tisíc trolejbusů a v současností nabízí několik modelových řad dvou a třínápravových vozidel.
Asi najlepším produktom je v súčasnosti škodovácky trolejbus s karosériou od Solarisu. Oproti obstarožnému Citelisu aj SORom radu NB je to iná liga. SOR sa síce snaží, ale Solaris je už o dosť ďalej.
Čo sa týka Škody Castellon, nie je to zas nejaká extra dizajnová novinka, len použili predné čelo zo Solarisu MetroStyle. Je to upravená kasňa modelu Urbino a už zopár rokov jazdia napríklad v Salzburgu.
Snad ani nejde jen o vzhled karosérii, ale především o jejich funkčnost, trvanlivost a spolehlivost. Dokonce i obstarožní karosérie může mít lepší funkčnost, než karosérie vzniklá pro uspokojení požadavku na co nejnižší prodejní cenu.
Ale souhlasím s tím, že design je u autobusů a trolejbusů důležitá věc: potkávat každý den ve městech dopravní prostředky, které by byly šeredné, by jistě na náladě obyvatel nepřidalo. Proto souhlasím s názorem, že SOR by se měl co nejdříve zlepšit v designu svých autobusů. Jsou to všechno dost obludky.....
To je práve ten problém, že Citelisy, aspoň v mojom meste, nie sú veľmi trvanlivé. Základ vychádza z Renaultu R312, ktorý nebol zrejme určený pre naše rozbité cesty. SORy sa zlepšujú, aj keď prvá séria NB z pred ôsmych rokov je už pomaly súca do šrotu. To už hádam lepšie držia pokope Tedomy, ktoré medzičasom skončili výrobu.
Červená varianta Solarisu MetroStyle v Salzburgu vypadá o mnoho lépe než Castellon na obrázku v článku. Ta zelená bradavice na střeše vzheldu zrovna moc nepřidá :-)
...výrobce trolejbusů, úspěšný na celém kontinentu.
Proto mě napadlo, že hned po parlamentních prázdninách navštívím svého poslance a senátora a budu po nich žádat, aby inicializovali jednání o státní podpoře znovuzavedení trolejbusů v HMD v ČR. Je nejvyšší čas, aby autobusy byly v nejméně 5 největších městech nahrazeny trolejbusy a to v co největší možné míře. Autobusy by měly být zachovány pro zajištění delší dopravy (regionální propojení velkých měst s okolím) a pro trasy, kde nelze trolejbus uplatnit.
Za chvíli tu máme důležité volby a je nejvyšší čas, aby kandidáti zahrnuli do svých programů také trolejbusovou dopravu. Na rozdíl od jiných kravin by toto téma mohlo nejen zlepšit ovzduší ve velkých městech a jejich okolí, ale zároveň může podpořit domácí (nebo částečně polský) průmysl s vysokou přidanou hodnotou.
S tím se nedá jinak než souhlasit... :yes: Taktéž si myslím, že trolejbus je daleko lepší a efektivnější řešení MHD než autobus, ale i např. lepší řešení než tramvaje, které svými kolejemi hejen "hyzdí" cesty, ale jsou i neporovnatelně hlučnější, hlavně na výhybkách apod. O tom, že tratě vyžadují daleko nákladnější údržbu a opravy než cesty ani nemluvě... ;-)
Je treba jeste dodat, ze trolejbus je flexibilni prostredek MHD, ktery harmonizuje s dalsimi ucastniky silnicniho provozu cehoz tramvaj diky zavislosti na kolejich neni schopna. Dalsi vec kterou nelze oponenout je fakt, ze kolejnice casto zaberou potrebny prostor pro ostatni dopravu a prostor mezi soupravami nelze vyuzit.
Zase tá istá téma. Aby trolejbus nestál v zápche s individuálnou automobilovou dopravou, potrebuje bus pruh. Kapacitne sa električke nevyrovná (možno len nejaký trojčlánkový VanHool) a zatrolejovanie potrebujú oba dopravné prostriedky.
Ak hromadná doprava funguje efektívne, netreba jej dráhu vnímať ako zabratý priestor. Okrem toho koľajnice môžu byť predsa aj s pojazdným zvrškom, napríklad pre busy a trolejbusy alebo aj taxíky.
Bus pruhy už existují. Dopravní zácpy způsobují právě tramvaje, které zastavují uprostřed vozovky každých 200-300 metrů a vystupující/nastupující zablokují dopravu v obou směrech.
To jsem viděl jenom v Brně a byl jsem řádně v šoku. Před tím jsem o tom slyšel jen v autoškole, ale nevěřil jsem, že někdo nechá vystupovat lidi přímo do vozovky. U nás v PLzni nic takového není.
Jinak super článek. A možná námět na jiný - u nás jezdí i elektrobusy od Škody. Jsou super pohodlné a klimatizované. Dobíjí se na točně za pár minut. Škoda, že jich není víc. Ani nevím, v kterých dlaších městech také jezdí.
Souhlasím. Tramvaje jsou naprosto ok, jejich kapacitu jen tak něco nenahradí. Navíc nahoře zmíněné námitky v řadě evropských měst už dávno vyřešila nová technická řešení a nové tramvaje. Praha, Plzeň atd jsou poněkud extrémem: rozsah tramvajové dopravy v Praze je tak velký, že její modernizace je hodně finančně náročná. Bohatší města (např. Amsterdam, Kodaň a hlavně Vídeň) však dokazují, že tramvaje jedou a jsou pilířem povrchové dopravy v centrech. Pilířem čistým, tichým, pohodlným, nepřekážejícím. Snad jen trochu pomalejším, ale to by nemělo nikomu vadit....
to si nemyslím, elektrobus je podle mě mnohem méně efektivní než trolejbus. Uskladnit el. energii jako chemickou do baterií a získat ji zpět je nákladné a náročně právě na tu energii. Dráty jsou geniálně jednoduché a mnohem levnější.
Aby si sa nemýlil, výstavba trolejí nie je nijak lacná záležitosť, často si vyžaduje značné zásahy do už existujúcej infraštruktúry, a taktiež vyžaduje pomerne náročnú údržbu.
To je pravda; právě proto, a protože je trolejbus/elektrobus čistý dopravní prostředek, vyžaduje takové řešení metropolitní či dokonce státní podporu. Ta se ale určitě vyplatí více, než přidávání řepkového oleje do nafty, které neřeší vůbec nic,,,,