Co se týče pojmu čtyřcestný. Tak za prvé je to takové české specifikum,kdy Češi "way" ve slově "three-way catalyst" nebo "four-way catalyst" překládají jako "cestu", ačkoliv je to v původním jazyk myšleno jako "způsob" (nejepší český překlad je trojčinný, respektive čtyřčinný). Za druhé je potřeba připomenout, že při pasivní i aktivní regeneraci filtru působí se uplatňuje katalytický účinek platiny (právě kvůli platině jsou DPF tak drahé), takže je možno sčítat 3+1=4.
no tak hlavne aby to fungovalo. nejaky cesky stoura, ktery zasadne vyrazuje na neutral, aby nebrzdil motorem, je schopny vseho ;-) - resilo by to to fordi reseni. jeste me zaujala ta formulace ctyrcestny katalyzator. prijde mi zavadejici, protoze cesta = chemicka reakce, kterou podminuje pritomnost katalyzatoru. tady dalsi soucastkou je filtr (tedy to neni zadny katalyzator) a ze tam dochazi k regeneraci (tzn. chemicke reakci horeni sazi) neni preci reakce za ucasti katalyzatoru... no nic, kazdopadne diky za info!
Mrknul jsem na nějaké odborné studie o GPF. Funkčně to asi opravdu bude otevřený pasivní filtr, přičemž může být samostatně za třícestným katalyzátorem nebo s ním může být sloučen, pak se mluví o čtyřcestném katalyzátoru. Co se týče regenerace, zážehový (benzinový) motor má ve srovnání s dieselem jednu výhodu a jednu nevýhodu. Výhoda je vyšší teplota spalin. Nevýhoda je nízký obsah kyslíku (lambda = 1), ale až na jednu výjimku a to je brzdění motorem, kdy se benzín nevstřikuje a kyslík ve výfukových plynech je a to by prý mělo stačit. Díval jsem se na patent Fordu a ten to má vymyšlené tak, že se před GPF fouká vzduch. Většina studií se holedbala tím, že GPF ani nezvýší tlakovou ztrátu ve výfuku, může prý dokonce nahradit střední tlumič výfuku. Dle studií bude GPF automobilky stát 50 až 100 dolarů navíc.
no, jak znam saze a jejich schopnost mazat, tak si myslim, ze to bude prakticky neprodysne. neni to ale podstatne, podstatne je to, co sam uvadis - minimum kysliku - a ani si nemyslim, ze ho bude malo ve spalinach, tam ho bude v jistych jizdnich rezimech celkem dost (obzvlaste pokud nefunguje egr ;-)), ale proste vsechno pobezi tim obtokovym kanalem a pres tu ucpavku se prakticky nic neprotlaci (tedy ani zadny kyslik). ostatne mechanisms ucpani je jasny, nastava to zejmena pri jistem typu pouzivani auta, no a takovemu uzivateli se ten pasivni a orevreny dpf samozrejme nikdy nezregeneruje, nitabene kdyz ani nevi o tom, ze ho ma ucpany ;-).
jen tak mimochodem, u benzinovych motoru ve spalinach kysliku nazbyt neni, nevis jakym zpusobem se bude provadet regenerace tam?
Tak ono to není absolutně ucpané, jako bys to vylil betonem a nechal to zatvrdnout. Jsou to jednotlivé pevné částice sazí naskládané vedle sebe, takže je tam určitá porozita (mezery mezi částicemi).
Spíše bych se bál toho, že zážehové motory nemají ve spalinách skoro žádný kyslík, který by se sazemi mohl reagovat.
problem nastava v okamziku, kdy je regulace emisi naprosto nesmyslne pojata - na jedne strane mas papirove temer nesplnitelne limity. na druhe strane pak realne pozadavky na automobilismus v praxi a jeho moznosti. pokud se tohle nepotkava (pozadavky jsou protichudne - a to i v tech emisnich normach - eu nechce co2 = pouzij naftu misto benzinu a pak eu nechce noxy = pouzij benzin misto nafty; nedej boze, kdyz nepouzijes ani jedno a reseni mas v elektromobilu, ktery je momentalne asi nejmene ekologicky), pak zacina prostor pro kompromisy a nebo rovnou nejake ochcavky. no a u ochcavek jsme dnes: nerelane spotreby, emise, co "plati" jen v emisnich testech, drahe serepeticky s diskutabilnim prinosem (scr, primy vstrik benzinu, hybridy, atd.)
no a ted mi prosim popis mechanismus, jak se regeneruje ucpany pasivni filtr. to by me zajimalo. ja se osobne domnivam, ze pokud vlozku filtru ucpes, tak uz v ni tezko muze probehnout nejaka regenerace (nevim, jak tam ty saze muzou vyhoret, kdyz je to ucpane). faktem zustava, ze se bavim v rovine teoreticke, filtr jako takovy jsem nikdy vykuchany nevidel.
No myslím ty reálné emise, že je nezajímaly - ty papírové je nepochybně zajímaly. A o tom že nezajímaly zákazníky svědčí to, že zájem o nákup koncernového vozu nijak nepolevuje.
A nenamontování DPF a SCR by asi bylo hodně nápadné když ho všichni okolo mají :-) Něco jako když kradeš elektřinu tak že jsi napojený na veřejné osvětlení, vypadne proud všem okolo a jenom tvůj barák svítí - no tak ho přeci zhasneš ať nejsi nápadný ne?
A znova opakuji že je fakt možné že to dělají úplně všichni a je mi to jedno. Jenom u VW je to téma natolik profláklé že jim těžko někdo uvěří že chtějí do benzínu montovat filtr pevných částic kvůli reálným emisím - buď mají nějaký problém o kterém ví a nebo je to reklamní trik.
:yes: Tak že by za tím oznámením VW stála opravdu jen reklama? Něco jako: "kupujte benzínové motory dokud jsou bez filtru pevných částic"? Škoda že to není rozvedeno v článku ale musíme tady o tom spekulovat my.
Teoreticky můžeš z možností uzavřený/otevřený a aktivní/pasivní udělat 4 kombinace, ale v praxi se využívají jenom ty 2, které jsem uvedl. Uzavřený pasivní filtr prostě není reální kombinace.
Takže v praxi máme jen otevřený filtr s pasivní regenerací. Ano, když se postupně zaplní, tak v podstatě přestane plnit funkci. Ale jakmile nastanou vhodné podmínky pro pasivní regeneraci, tak ta proběhne a filtr zase začne fungovat. Samozřejmě je potřeba dodat, že i uzavřený filtr s aktivní regenerací se umí pasivně regenerovat.
O tom se psalo před lety (například si pamatuji článek s někým od vývoje motorů u Hyundai, kde řekl, že to bude nutnost). Nepřišlo to, protože přísnější požadavky odsunuli o několik let, tedy automobilky získaly další čas na vyladění motorů tak, aby prošly i bez filtrů. Jednou přijde doba, kdy bude prostě levnější tam ten filtr dát. A neřekl bych, že budeme čekat déle než pět let, i když tady záleží na politicích.
Tohle je otázka přímého vstřikování, i když motory běžící v Millerově (Atkinsonově) cyklu s nízkým specifickým výkonem nebudou první na ráně.
Osobně bych byl pro, aby všechny zážehové motory s přímým vstřikováním měly filtr. Klidně bych si za to připlatil, až by to bylo provozem ověřené. Stávající situace je tragikomická.
Předpokládalo se, že výrobci nakonec budou schopní splnit i 6c bez filtrů. Je to však jen otázkou času, takže si umím představit, že by VW prostě využil příležitosti. Ani alternativy nebudou zadarmo.
Ani jedno, ani druhé. Teplota spalin je u zážehových motorů podstatně vyšší než u vznětových a mělo by to stačit. Typicky tam spíš hrozí opačný problém, tedy příliš vysoká teplota.
Jen jsem chtěl zdůraznit že podávat VW jako lídra v boji proti emisím je v dnešní době už nonsense. Do teď ho emise nezajímaly a jak se ukázalo tak v evropě nezajímají ani jeho zákazníky. Není to značka která by prodávala eko výrobky a já jsem ten poslední kdo by mu to měl za zlé. Jsem technik kterého zajímají na autě jiné věci. S emisemi ať si podváděl kdo chce, je mi to jedno, já s tím těžko něco udělám, ale argument: "vždyť to tak dělají i ostatní" mi pije krev. A víš co říkám mým dětem když s tím vyrukují doma? "Jdi se podívat ven za dveře na zvonek co je tam napsané, ty nejsi ostatní!"
jako kdyby sis odpustil ten detinsky blabol v tom svem poslednim odstavci, melo by to snad i vcelku rozumnou myslenku. protoze argument, ze stejne podvadi i ostatni, je jednak fakt a jednak zcela logicka odpoved na detinske mamlasy, kteri z vw delaji smrduteho satana a z ostatnich svatousky.
Taky to jako nezaujatý nechápu. A co si myslíš ty, jako fanoušek VW? Proč má VW potřebu tak dlouho dopředu skrz média oznamovat, že bude montovat i do benzínů tolik nenáviděné filtry pevných částic?
Já nevím jaké dopady. To bych se právě chtěl dozvědět z článku o co takovým časným oznámením nepopulárního kroku VW vlastně jde. Takhle si můžu tipovat cokoliv když ani nevím proč to tak brzy VW odhaluje. Od problémům s emisemi TSI, přes snahu o podporu prodejů dieselů či o vytváření půdy pro nevyhnutelné až po obyčejný PR žvást.
Fakt nevím a proto apeluji na auto.cz aby se víc snažili což jím bezpochyby přinese i kýženou čtenost.
Je az tragikomicky tento odpor voci znacke VW. :-) Nedavno bolo zverejnene, ze aj napriek "afere dieselgate" predaje koncernu VW stupli a koncern VW sa stal znova svetovou jednotkou! >:-[]
Aha já ale nejsem odpůrce VW a jejich skvělých produktů. To snad nemůže být nikdo kdo má rád naši zemi. Reaguji na článek co vypadá jako PR VW a přitom tak není označen. Vždyť tohle není novinařina.
nevhodne jsi to formuloval - ten pasivni se samozrejme ucpat muze, a rozhodne se tak deje casteji nez u tech aktivnich, protoze si ho namontovali na kdejaky kepl bez adekvatniho rizeni spalovani a tudiz do nej muzou proudit nasobne vetsi koncentrace pevnych castic. finta je zakopana. tom sluvku otevreny. pokudd je mi dobre znamo, neni to nic jineho nez obtok filtru, co neprojde filtrem, jde bokem, cili jednou filtr ucpes a jak kdybys ho nemel a je to samozrejme podvod. nemecky urednik se nazral a motorista zustal cely.
Ano i to by byl skvělý námět pro článek a přesto zde máme jen tohle VW promo! Nadpis by mohl být: "Příchod GPF se blíží - VW je bude muset použít jako první, víme proč a jaké to bude mít dopady".
A namísto toho tady máme co? Reklamu na lídra v boji s emisemi.
Nejsem příznivcem těchhle konspiračních teorií a vidím to podle principu "Occamovy břitvy" spíše tak, že mají opravdu nějaký problém s TSI a dělají si půdu pro velmi nepopulární řešení. Že by takový článek vylepšoval pověst VW se mi moc nezdá, leda že by to byla marketingová sázka vabank na záchranu pověsti jejich dieselů.
Ať tak nebo tak, článek nám moc prostoru ke spekulacím nedává. VW je prostě lídr v boji proti emisím a basta >:D
No ale tohle je pouze soucast nove strategie.Po odhaleni podvodu je potreba delat vse pro to,aby vw vypadal pred verejnosti jako ten bojovnik za zivotni prostredi.Rekl bych,ze si k tomuto ucelu najali i nejakou agenturu.Je to jen takova hra..lidi tomu uverily a hraji tu hru s nima.Tak ten vw je vlasne "clean":-)
A proč se článek nejmenuje třeba: "Další rána pro VW - kvůli problémům s emisemi budou muset dostat filtr pevných částic i motory TSI" ???
Článek bych pak pojednal jako rozvahu nad tím proč tomu tak je a jaký to bude mít dopad na prodeje koncernu.
Vždyť jste součástí blesku a můžete si takový bulvár dovolit a pokud by jste to navíc pojali trochu více technicky tak by mohla zůstat zachována i čest redaktora který by to spáchal. To by bylo panečku prokliků od lidí co se snaží kliknout na posuvník a namísto toho kurzorem nechtíc ustřelí na reklamu umístěnou na pozadí webu takovým způsobem, že být inzerentem tak vás pošlu víte kam... >:D
Tak nám tady zbyl jen článek který podává VW jako lídra v boji s emisemi. V době kdy už je jasné snad každému že to poslední o co VW jde je zdraví lidí. V době kdy už se jasně ukázalo že i jeho zákazníkům je tenhle aspekt úplně ukradený a když už nemají argumenty tak argumentují jako malé děti - že to tak dělá každý.
Ano, tohle je nedůležitější otázka. Existují dva základní typy filtru pevných částic.
Uzavřený s aktivní regenerací, což mají všechny dnešní diesely. Ke své práci potřebuje čidla, řídicí jednotku a dodatečný vstřik paliva pro aktivní regeneraci. Může se ucpat.
Otevřený s pasivní regenerací, ten si Němci dobrovolně montovali na svá starší auta, aby dostali zelenou plaketu. Ke své práci nic dalšího nepotřebuje, může pracovat zcela nezávisle. Nemůže se ucpat.
Předpokládám, že benzíňáky by si měly vystačit s tou druhou variantou a tím pádem by to nebyl žádný strašák.
jestliže dyzl vyprodukuje radove vic PM nez benzin s primovstrikem, musí DPF odstranit radove vic (hmotnostne) PM nez GPF.
navíc, při kombinaci přímého a neprimeho vstriku bude tech sazi u benzinu v realu ještě o další rad min.
jestliže je DPF +- vychytany, s GPF by problem nemel byt zadny.
Žádný velký problém, pouze menší mrzutost. Dnešní generace filtrů DPF již dokáže spálit všechny saze, pokud budete přistupovat k regeneraci důsledně a zodpovědně, vydrží vám po celou životnost vozu.
Presne tak, ta nutnost kvuli emisim je jasna.
Uz vidim, jak zrovna takovy vw dava do auta neco, co zakaznikovi nic neprinese a co se zakaznik skoro vubec nezajima. Pokud se zajimat bude, tak si rekne, hm, to radsi ani nechci, protoze s tim budu mit akorat problemy a zvednou se mi naklady na provoz >:-[]
Čím dál víc jsem rád za svůj hybrid. Obyčejný atmosferický benzínový motor, laděný na spotřebu a trvanlivost (s až extrémně malým litrovým výkonem) a k tomu mechanicky trivální HSD "převodovka". Na tom se nemá co rozbít.
Bez turba, bez filtru pevných částic, ...