Ekonomika
v plné palbě. Dotace na to či ono. Z mých daní. Nesouhlasím s tímto zvýhodňováním určitých skupin. Kdo chce, ať si to pořídí, ale za svoje.
zadek v autech za milion a na nemocné děti se budou sbírat špunty z PETek. Celý přínos naší planětě stejně vysvětlí spalovač plastů ve svém kotli.
a úplně jsem žasnul, jak to ve vyspělé zemi může fungovat.
Tahle ekologie resp. praní peněz po Česku mě vždycky dokáže pobavit..
Tahle ekologie resp. praní peněz po Česku mě vždycky dokáže pobavit..
Poopravil by som to na "a úplně jsem žasnul, jak to v na ropu bohaté zemi může fungovat."
Ano a to mě na tom baví nejvíc - ta země má ropu, ale dělá všechno proto, aby na ní nebyla závislá. Prostě používají mozek, jsou ekologičtí a zároveň na tom bohatnou. A ještě si dávají peníze bokem na horší období.
Pro Čecha naprosto nemyslitelné, že by někdo myslel na budoucnost a nerozkradl vše v dosahu.
Pro Čecha naprosto nemyslitelné, že by někdo myslel na budoucnost a nerozkradl vše v dosahu.
Jenže oni mají ještě něco více než ropu. Velké množství vodní energie, kterou prakticky nelze vyčerpat a díky které mají přirozeně nejlevnější a zároveň nejekologičtější elektřinu na světě. Ta země prostě vždy fungovala a bude fungovat jinak. Pak je právě velký rozdíl i v těch elektromobilech. V Norsku prostě dávají smysl. U nás ne, když polovinu elektřiny vyrobíme pálením hnědého uhlí.
článek, to bych blil. Míchá se tady běžící dotační program Nízkouhlíkové energie od MPO pro firmy - [odkaz] s budoucím projektem od MZP pro obce, samozřejmě částky úplně jinak, info jak z Mateřídoušky.. to tý přípravě článku fakt nelze věnovat víc, než pět minut? Dyk je to furt..
Pokud by to někoho zajímalo, nějak normálnějc je to popsaný tady.
[odkaz]
Pokud by to někoho zajímalo, nějak normálnějc je to popsaný tady.
[odkaz]
Dotace na ekoauta jsou ve vyspělých zemích běžná věc. jenom v ČR je to pořád paskvil a jako ekopalivo se nejvíce dotovala bionafta nebo nafta s bio příměsemi (než se staly povinné). Jak někdo napsal, žádné auto není ekologické. Záleží ale na jeho konkrétních SKUTEČNÝCH emisích. V některých zemích se podle toho počítá i pojistka což má svou logiku a motivaci. Rovněž se podle toho počítá výše mýtného do centra měst. Elektromobil má v místě provozu emise nulové, v místě provozu, tedy hlavně ve městech kde má nejlepší uplatnění. V anglických městech jezdí po ránu s mlékem elektrododávky staré třicet let. Hybrid se při správném používání rozjíždí z 90% na elektřinu, nejvíce emisí vzniká vzniká ve městech popojížděním v zácpě. Hybrid automaticky vypne motor pokud jej v klidu nepotřebuje, odpadají emise stojících aut s běžícím motorem. Plug-in hybrid se dá užívat jako čistý elektromobil ale pořád máte v záloze spalovací motor. Auta na CNG mají nižší emise než na benzín. proto je jejich provoz podporován. V Německu jsou na pumpách nálepky s reklamou na dotaci v řádově tisíců euro při zakoupení auta na CNG. Jenomže tohle všechno musí být nejprve podpořeno infrastrukturou. V Londýně nabijete elektromobil téměř na každém rohu. V ČR?! Je hezké že vláda následuje legislativu zadanou EU ohledně dotací na ekoauta ale chtělo by to i ty zásuvky...
PS:Co je to ale vše platné když pak třeba britská policie používá naftu a kvůli počítačovému systému musí nechat běžet motor zamčeného auta i desítky minut když jsou "na zásahu" protože jinak by museli dlouho restartovat počítač...
PS:Co je to ale vše platné když pak třeba britská policie používá naftu a kvůli počítačovému systému musí nechat běžet motor zamčeného auta i desítky minut když jsou "na zásahu" protože jinak by museli dlouho restartovat počítač...
pak už se jen dohodnout, jestli je ecoautem spíš obyčejné benzinové CitiGo za 199tis a nebo technologiemi nabité hybridní SUV za 1999tis a koho vlastně máme dotovat...
... podle mě rozhodně nikoho!
... podle mě rozhodně nikoho!
No ak by udavana spotreba u plug in hybridu zodpovedala realite, tak mozes tieto veci riesit podla emisii, ale nebrat len emisie CO2, ale s urcitim koeficientom zapoctitat aj ine latky. Napriklad NO2 je 20x ucinnejsi sklenikovy plyn ako CO2 a este ma aj prieme zdravotne dosledky na ludi. Ale pokial su pravidla nastavene tak aby vyhovovali jednemu typu paliva tak to nepojde.
Jak někdo napsal, není pointa udělovat dotace z rozpočtu na to či ono. Stačí snížit daň u ekologičtějšího produktu. Jak mi už dávno vysvětlil jeden ekozemědělec, strčte si ty dotace do pr... kdo se s tím má počítat ale snižte mi daně. Třeba jako igelitky v krámech nebo plastové obaly... Naše civilizace je na takové výši že dokáže vyrobit jednorázový obal který je nezničitelný.
Mohli by mi dať hoc aj dotáciu vo výške 50% z ceny vozidla, čo z toho, keď bývam v paneláku na sídlisku bez garáže. Nemám kde nabíjať elektromobil. A odstavovať ho niekde na druhom konci mesta na 3 hodiny nech sa nabije, každé dva-tri dni... No nic moc, toto ako budúcnosť automobilizmu...
To neni pro socky, ale pro normalni lidi.
Ja som myslel, ze dotovat treba prave socky, nie? Ci to je tak, ze ked mas prachy na vilu, tak ti uz z ucty zadotujeme prijemne tiche povozenie do firmy a supermarketu?
Ne, socky si nemaj co kupovat novy auta, dokonce elektro, alebrz maj chodit pesky, pripadne jezdit nejakou dvacet let starou odrenou pleckou. Ktera je taky na to sidliste stejne nejpraktictejsi.
Bez infrastruktury nemá cenu cpát peníze do podpory elektromobilů. Spousta lidí by si ho pořídila třeba jako druhé auto na ježdění převážně po městě jenomže jak říkáš, kde ho nabiješ? krom toho bych se vzhledem k dementní CS povaze bál že mi někdo ukradne kabel... PS:Rychlonabíječka ti baterku dobije za necelou hodinu. Na dálnici si zajdeš na kafe a a ve městě třeba na nákup. nebo přes den v garíži pod kancelářema. Jo aha, já zapoměl že se bavíme o zaostalé ČR... takže ...ehm. nenabiješ si téměř nikde.
ročne zožerie miliardy a ešte mu nie je dosť. Teraz ho idú nakŕmiť miliónmi z peňazí daňových poplatníkov na nákup vozidiel !
vetička, že šrotovné by malo motivovať ku kúpe alternatívneho pohounu ma pobavila. To akože dostanem príspevok za šrot jangtajmera a pobežím kúpiť teslu?
v ČR aj nejaké valníky ako elektro či hybrid?
Neviete niekto?
To by bolo pre mňa ideál a ešte aj zhrábnuť dotáciu :-!
Neviete niekto?
To by bolo pre mňa ideál a ešte aj zhrábnuť dotáciu :-!
Elektrický valník? Ty jezdí v ČR už desítky let, jmenuje se to Balcancar EP, má nosnost 2 tuny. Neříkej, že jsi to nikdy neviděl😒br />
[odkaz]
😄
😄
Dotace platíme všichni, kdož pracujeme. Platíme elektriku z větrníků a slunečníků (dostanou cca 12Kč/kWh), zatímco vodníkům nic (dostanou cca 1,20Kč/kWh). Všechny to jsou ekologické zdroje, ale levní vodníci k tomu ještě kvalitní (mají regulace, použitelnost podle potřeby, ...). Inu to, co je dnes zadarmo, je vlastně nejdrazší.
A platíme znovu elmobilům: jednak v účtu za elektriku, aby mohli zaplatit jen cca 0,30 Kč/km a pak znovu spalmobilem, kdy zaplatíme část z cca 2 Kč/km. Každá energie pro daný účel měla vždy daněmi upravenou podobnou cenu. To však už neplatí.
A teď nově k tomu zadotujeme elmobily ještě nakupovat.
Přitom čistá elmobilita je v rozšížřené podobě technická utopie.
A platíme znovu elmobilům: jednak v účtu za elektriku, aby mohli zaplatit jen cca 0,30 Kč/km a pak znovu spalmobilem, kdy zaplatíme část z cca 2 Kč/km. Každá energie pro daný účel měla vždy daněmi upravenou podobnou cenu. To však už neplatí.
A teď nově k tomu zadotujeme elmobily ještě nakupovat.
Přitom čistá elmobilita je v rozšížřené podobě technická utopie.
No ať máme názory jaké chceme, největší slabinou elektromobilu je kromě dojezdu a ceny doba "tankování". Představte si, kolik aut obslouží běžná benzinová pumpa. Jedno tankování=cca 10 minut? Plus mínus asi jo.
A teď s představte, že všechny ty auta budou elektromobily. Kolik těch "pump" asi bude potřeba, když se "tankuje" tak dlouho...
Řešení je asi jediné a to systém výměny baterií za nabité, jak to kdysi zkoušel myslím Renault.
A teď s představte, že všechny ty auta budou elektromobily. Kolik těch "pump" asi bude potřeba, když se "tankuje" tak dlouho...
Řešení je asi jediné a to systém výměny baterií za nabité, jak to kdysi zkoušel myslím Renault.
Takových PROTI je víc (a systémových) a ty zůstanou, i kdyby se dojezdy, rychlost nabíjení a hustota nabíjecích stanic uspokojivě vyřešily.
řešení formou výměny za nabitou by bylo fajn, ale je to naprosto nereálné... To by musel existovat nějaký (asi jen jeden?) provozovatel výměňoven baterií, baterie jednoho typu (v cca max. 3 velikostech) by musely být majetkem onoho provozovatele a všechny elektromobily na trhu by s tímto systémem musely být navzájem kompatibilní.... Utopie...
Tak si predstav, ze všetky auta by mali jeden typ batérii a líšil by sa ich počet. Tak máš prvý problém vyriešený. Ale vec o ktorej riešení sa nik nezmieňuje je ako ich nabiť. Predstav si, ze na diaľničnej pumpe sa zastaví jedno auto za minútu. A to pri dojazde dnešných aut 500+ na dojazd 500+ potrebuješ aspoň 80KWh. Ak by si tu baterku nabil rýchlo nabíjačkou za hodinu, tak potrebuješ 60 kusov batérii čo budeš nabíjať. Takže to máš 60 x 80000 / 400 / 3 = 4000, takže 4000 ampérov nabijaci prúd pri 400 voltoch trojfázovo. To je odber menšieho priemyselného parku. Práve preto ma prekvapuje, ze toto nik nerieši, keď už dnes sú mnohé siete preťažené.
No utopie, jak se to vezme. Benzín je taky v podstatě jeden (když to zjednodušíme) a nafta taky. A na tom, jak bude vypadat tankovací pistole se nakonec taky všichni dohodli (byť je to v podstatě jen kus trubky).
Takže si myslím, že utopie až taková ne, nakonec by stejně nezbylo, než se dohodnout na standardu (až jednou ta ropa dojde a arabáši budou žrát hlady písek)
Takže si myslím, že utopie až taková ne, nakonec by stejně nezbylo, než se dohodnout na standardu (až jednou ta ropa dojde a arabáši budou žrát hlady písek)
To není tak jednoduché. Ropa se pořád tvoří. Je jen na nás, jestli ji budeme spotřebovávat s lepší účinností. A to v autě jde.
Jako se nedá opomenout trakční výhoda elektro pohonu vůči spalovacímu, tak nelze opomenout nevýhodnou vzdálenou dopravu elektřiny z elektráren přes síť do něho. A zrovna tak se nelze vzdát takové koncentrace energie na kg a na litr, jaký je v benzínové / naftové nádrži. Z toho je jasné, že je třeba elektřinu vyrábět přímo na palubě vozidla - spalmotorem bez jeho užití na trakci, a tedy s lepší účinností, než dnes u klasických spalmobilů - o čistých elmobilech ani nemluvě.
Pak pominou debaty, jestli dojezd 140 km je hodně nebo ne, jestli veliká hmotnost je velikáa a jestli meší prostpr ještě stačí. Protože auto bude podobně těžké a prostorné jako dnešní spalmobil a jeho dojezd kolem 10000 km za třetinovou spotřebu než dnes.
Jako se nedá opomenout trakční výhoda elektro pohonu vůči spalovacímu, tak nelze opomenout nevýhodnou vzdálenou dopravu elektřiny z elektráren přes síť do něho. A zrovna tak se nelze vzdát takové koncentrace energie na kg a na litr, jaký je v benzínové / naftové nádrži. Z toho je jasné, že je třeba elektřinu vyrábět přímo na palubě vozidla - spalmotorem bez jeho užití na trakci, a tedy s lepší účinností, než dnes u klasických spalmobilů - o čistých elmobilech ani nemluvě.
Pak pominou debaty, jestli dojezd 140 km je hodně nebo ne, jestli veliká hmotnost je velikáa a jestli meší prostpr ještě stačí. Protože auto bude podobně těžké a prostorné jako dnešní spalmobil a jeho dojezd kolem 10000 km za třetinovou spotřebu než dnes.
Zase budou chudí a ve starých vehiklech jezdící občané dotovat hrstku zbohatlíků, která si z plezíru nebo blbosti koupí elektromobil. Dopad na ekologickou situaci nula, nula, nic. Když už mají potřebu dotovat, tak ať naopak dotují výměnu 15-20 let starých pleček za nová (novější) auta. Čím větší rozdíl ve věku (emisích), tím tučnější dotace. To by nějaký smysl mělo. Místo toho bude dál stárnout vozový park a pár kašparů bude bzučet v Teslách. Naše vláda na co sáhne, to podělá!!! :no: :no: :no:
Že Evropa není soběstačná ve spotřebě fosilních paliv se neokecá. A že jednoho krásného dne dojdou i tam, kde je jich teď ještě relativně dost, se dá předpokládat. A že v obnovitelných zdrojích plus jaderkách neumíme dělat ropu, ale jen elektřinu je asi taky všeobecně známo. Takže z hlediska závislosti euroamerické civilizace na energii v ropě, z valné míry kupované v civilizacích nám kulturně dost vzdálených, je logické, že pokud se nechceme v konečné fázi vzdát civilizace své, ani nechceme zničit civilizace jejich, budeme se muset vzdát spalování ropy v motorech a nechat si tu trochu vlastních zdrojů na něco užitečnějšího. Tím spíš, že tu nejsme jen my, ale že raketově roste spotřeba ropy v asijských zemích. Nejsem z té vyhlídky nijak nadšený, ale zatím jsem neslyšel o jiném řešení, než o přechodu na elektřinu v dopravě. Že to při dnešním stavu techniky není žádná hitparáda je sice smutný fakt, ale pokud se do věci nevloží David Copperfild a zůstane to jen na vývojářích, tak si tím slzavým údolím budeme asi muset projít. Jestli z toho na konci vypadne něco podobné dnešnímu autu, nebo spíš bezdrátově napájené krabici řízené počítačem po elektrifikovaných cestách, se asi teď odhadnout nedá. Ale rozhodně by se nemělo zapomenout, že kdysi byla doba, kdy koně byli rychlejší, spolehlivější a dojeli dál, aniž by potřebovali cestu jak mlat, než předchůdci dnešních aut. A přitom by dnes, použít koně k dopravě asi nikoho moc nelákalo. Je to otázka vývoje periferií, infrastruktury a k tomu vhodného dopravního prostředku.
dotace na nakup EV je nesmysl, kdyby ty penize dali spis na vybudovani nabijeci infrastruktury na hlavnich tazich, tak by udelali lip, takhle ta dotace pujde jen par vyvolenym jedincum co na dane auto maji i bez te dotace, naopak pokud by se zadotovala vystavba nabijecek, tak by to slouzilo vsem co se pro danej pohon rozhodnou a dnes jim na hlavnich tazich prave ty nabijecky schazej
to taky není cesta správným směrem - postavit benzínku byl v minulosti normální podnikatelský projekt
problémem je nedostatečná atraktivita EV - kdyby se kupovaly po milionech, infrastruktura by vznikla tak rychle jako když luskneš prstem+
1 - dotují se EV aby se jich alespoň pár prodalo
2 - dotují se nabíjecí stanice aby se těch pár EV které se prodají mohly někde nabíjet
problémem je nedostatečná atraktivita EV - kdyby se kupovaly po milionech, infrastruktura by vznikla tak rychle jako když luskneš prstem+
1 - dotují se EV aby se jich alespoň pár prodalo
2 - dotují se nabíjecí stanice aby se těch pár EV které se prodají mohly někde nabíjet
do roku 2013 se v EU dali ziskat na vystavbu benzinky dotace az 60% ceny projektu pokud se tam prodavalo "eko" palivo jako E85, a mezi lety 2010-1013 zrejme nevznikla zadna benzinka ktera by byla postavena bez dotaci 😉 mimochodem na tento dotacni fond putovalo za ty 3 roky prez 8 miliard eur 😉 8 miliard eur od vsech obcanu EU 😉
Ešte donedávna bola nafta super a nejlepšie motory TDI...
Zrazu je nafta tá najhroznejšia vec na svete. Kopa oslov si tu o ňu utiera ústa, a pritom veselo jazdia ďalej na svojich Octaviách 1,9 TDI...
Z tejto diskusie sa mi chce grcať...
Ale ďakujem priateľovi Blue Sun a spol. ktorí tu zachraňujú česť mysliacich ľudí.
Zrazu je nafta tá najhroznejšia vec na svete. Kopa oslov si tu o ňu utiera ústa, a pritom veselo jazdia ďalej na svojich Octaviách 1,9 TDI...
Z tejto diskusie sa mi chce grcať...
Ale ďakujem priateľovi Blue Sun a spol. ktorí tu zachraňujú česť mysliacich ľudí.
no tak to sem zvedavej kdy se ty elektro mobily koneecne rozjedou... zatim to pro me nema vubec cenu. Az budou na podzim sezonni slevy tak zajeu nekam do bazace, pro ojetou Octavku a mam na 3 roky vyreseno. A ten elektromobil si za 10 let taky poridim nejspis z bazaru. Kdo by taky furt platil ty nehorazny castky za funglovky?
A jen na okraj: Obzvlášť dotace na hybridy pokládám za zhůvěřilost. Hybrid není o nic ekologičtější (resp. je ekologický méně) než běžné auto se stejnou spotřebou. Jak k tomu přijde daňový poplatník jezdící ve Fabii TSI se spotřebou 6l, že se z jeho daní někomu dotuje hybridní SUV se spotřebou taky 6l. To ten druhý má nárok na dotace jenom proto, že jeho auto je větší?
Stejně tak CNG - přece jsou mnohem nižší spotřební daně na CNG, tak proč ještě dotovat auta? Jsou snad daně z PHM tak nízké, že je to neúměrné negativním externalitám? Tak je zvyšme, ale hlavně nedotujme. Dávky a dotace jsou cesta do pekel.
Obdobná pohádka jako nyní ta o dieselech Euro6 se vyprávěla o dieselech Euro5 a předtím Euro4 a před tím Euro3, kdy se s tím tak nějak začalo...
Každý sme nejaký.
Ovšem to, že ministr životního prostředí je proti omlazování našeho starýho vozovýho parku, to je jak z kocourkova. Stejně jako dotovat elektrickáý auta, která tvoří luxusní zboží, které není nijak životně důležité.
Elektromobily mají alespoň nulové lokální emise...
Podobné rozdíly které navrhuješ existují v řadě evropských zemí a s prodeji dieselů to nic moc nedělá.
Takže ne toto by určitě situaci nezměnilo. Budeš muset sednout do pár moderních dieselů abys pochopil jak dobře jezdí, s jak malou spotřebou, jak daleko dojedou na 1 nádrž, jak málo už jsou hlučné, jak dynamický - bez kopanců - mají jízdní projev.
To prostě není jen cenou nafty. Automobilky utratily spoustu peněz aby byly diesely dobré a ony jsou.
Tvoje argumenty sú dosť mimo, lebo kostrová železnica je elektrifikovaná a 3-5% zvýšenie ceny nafty sa prejavy na cene prepravy max 1-2% a na cene aj objemných tovarov do 1%.
No nic, já se dieselu zbavil, už mě otravoval, chrchla jeden. A zkoušel jsem chvíli i BMW F30 320d a prostě je to furt kadle-kadle
Už bych diesel nechtěl a to jsem za posledních 15 let jiný auto neměl. Ale nechtěl bych ani tříválec benzín 😉
To Ti nakecal kdo takový hovadiny
Nebo přání je otcem myšlenky? Tak nám to ale prosím nepodsouvej jako fakt.
To já se lidem, který slepě propagujou diesely nesměju, jen říkám, že si za ně brzo kurevsky zaplatíte. Jestli je to dobře nebo ne, to nechám na posouzení jinejch, ale jak říkám, já jsem od dieselu po 15 letech utek a už to nechci...
Jenže pak by spalovací motory přišly o veškerou budoucnost a automobilky by se za překročení limitů nedoplatily.
To sice máš započtené v ceně paliva, ale stále to nic neznamená pro skutečnou emisní stopu vozidla, která by se pak projevila... a rázem jsi někde jinde.
A na závěr - o těžbě ropy jsem nic nepsal, jen o výrobě paliva. Já o tom, kupodivu, taky něco málo vím.
Ja sam aktuálne jazdím hybrid. Vybral som model s NiMh, sú lacne, bezpečne a aj ľahko recyklovatelné. Li batérie majú k ekológii vážne ďaleko.