Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Jsou tu dotace na elektromobily! A znovu se mluví o šrotovném

Na koupi elektromobilu přispěje stát částkou 220.000 Kč, má to ale zatím menší háček. A když by vám to nedopadlo s elektromobilem, možná dostanete aspoň šrotovné.
Zpět na článek
Avatar - Barry Lyndon
20. 9. 2016 13:06
je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostředí
naftu o korunu zdražit a benzin o tři koruny zlevnit (myšleno prostřednictvím nastavení spotřebních daní). Dopad na státní rozpočet nulový a na životní prostředí (zvlášť ve městech) dramaticky pozitivní.

A jen na okraj: Obzvlášť dotace na hybridy pokládám za zhůvěřilost. Hybrid není o nic ekologičtější (resp. je ekologický méně) než běžné auto se stejnou spotřebou. Jak k tomu přijde daňový poplatník jezdící ve Fabii TSI se spotřebou 6l, že se z jeho daní někomu dotuje hybridní SUV se spotřebou taky 6l. To ten druhý má nárok na dotace jenom proto, že jeho auto je větší?
Stejně tak CNG - přece jsou mnohem nižší spotřební daně na CNG, tak proč ještě dotovat auta? Jsou snad daně z PHM tak nízké, že je to neúměrné negativním externalitám? Tak je zvyšme, ale hlavně nedotujme. Dávky a dotace jsou cesta do pekel.
Avatar - Blue Sun
20. 9. 2016 13:45
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
Pak by asi bylo vhodné započítat do toho energetického mixu i emise potřebné pro výrobu, distribuci a skladování paliv, co ty na to? Protože s tím se dnes samozřejmě vůbec nekalkuluje, ale chytrá čísla by chtěl produkovat každý...
Jenže pak by spalovací motory přišly o veškerou budoucnost a automobilky by se za překročení limitů nedoplatily.
Avatar - Barry Lyndon
20. 9. 2016 13:38
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
pokud benzinový motor nežere olej, tak (téměř bez ohledu na stáří) při jízdě za ním nikdy žádný smrad necítím. U dieselů jsou tak dva ze tří totální poblijáky, kdy opomenutí přepnutí na vnitřní ventilaci znamená "jistou smrt".
Obdobná pohádka jako nyní ta o dieselech Euro6 se vyprávěla o dieselech Euro5 a předtím Euro4 a před tím Euro3, kdy se s tím tak nějak začalo...
Avatar - Magister
20. 9. 2016 13:21
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
To zní dobře do chvíle, než si sečteme dopady. Skokově by zdražila veškerá doprava a prakticky všechno zboží. A to si žádný politik neveme na triko. Co se ekologie skutečný týká, ekologický nejsou ani elektrický auta. A je fuk, zda vememe v potaz těžký kovy v bateriích nebo elektřinu, která se stejně vyrábí převážně spalováním.

Ovšem to, že ministr životního prostředí je proti omlazování našeho starýho vozovýho parku, to je jak z kocourkova. Stejně jako dotovat elektrickáý auta, která tvoří luxusní zboží, které není nijak životně důležité.
Avatar - Barry Lyndon
20. 9. 2016 13:43
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
jeden "moderní diesel rok výroby 2016" jsem měl nedávno z půjčovny a byl to takový "zážitek", že bych to nechtěl ani za nulový příplatek a naftu zdarma. Nechápu, jak v tom někdo může jezdit (na volnoběh Zetor, vibrace, celkově hlučné, malý rozsah otáček, spotřeba nižší jen 1-1,5l) - pravda, že většina o***nů je zvyklá (a po přesednutí i do úplně obyčejného TSI zírá, jak taky může fungovat motor)
Avatar - Barrichello
20. 9. 2016 14:41
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
Těch dieslových lokomotiv je na železnici miminum a navíc se toho i minimum po železnici přepravuje.
Avatar - Barrichello
20. 9. 2016 14:40
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
Jo ony sou a proto podvádí s emisemi a proto lidi vykuchávaj DPF a čipujou to a hulí to víc jak Tatra815 co má najeto 900 000 km >:D
Avatar - Barry Lyndon
20. 9. 2016 13:31
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
skokově by zdražilo všechno zboží kvůli zvýšení spotřební daně o 1 Kč na litr nafty? Je pravda, že tato poněkud ujetá mantra se objevuje i v médiích (nafta zdražila o 3%, musíme zdražit přepravní služby o 5%)
Elektromobily mají alespoň nulové lokální emise...
20. 9. 2016 13:39
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
Benzín je cítit, dokud se nezahřeje katalyzátor. Ovšem neviděl jsem diesel v OA, ze kterého po přidání plynu nejdou viditelné (kancerogenní) saze.
Avatar - Magister
20. 9. 2016 13:23
Re: Socialismus
Máš recht... to tam ale nesmíme volit levicový strany, počínaje socanama, koblihářem konče.
20. 9. 2016 17:22
Dokonalé
Zase budou chudí a ve starých vehiklech jezdící občané dotovat hrstku zbohatlíků, která si z plezíru nebo blbosti koupí elektromobil. Dopad na ekologickou situaci nula, nula, nic. Když už mají potřebu dotovat, tak ať naopak dotují výměnu 15-20 let starých pleček za nová (novější) auta. Čím větší rozdíl ve věku (emisích), tím tučnější dotace. To by nějaký smysl mělo. Místo toho bude dál stárnout vozový park a pár kašparů bude bzučet v Teslách. Naše vláda na co sáhne, to podělá!!! :no: :no: :no:
20. 9. 2016 16:04
Re: Sú v ponuke
Elektrický valník? Ty jezdí v ČR už desítky let, jmenuje se to Balcancar EP, má nosnost 2 tuny. Neříkej, že jsi to nikdy neviděl:
[odkaz]
:-)
20. 9. 2016 13:34
To je zas..
článek, to bych blil. Míchá se tady běžící dotační program Nízkouhlíkové energie od MPO pro firmy - [odkaz] s budoucím projektem od MZP pro obce, samozřejmě částky úplně jinak, info jak z Mateřídoušky.. to tý přípravě článku fakt nelze věnovat víc, než pět minut? Dyk je to furt..
Pokud by to někoho zajímalo, nějak normálnějc je to popsaný tady.
[odkaz]
Avatar - iudex
20. 9. 2016 14:04
Re: Zrovna jsem se vrátil z Norska
Poopravil by som to na "a úplně jsem žasnul, jak to v na ropu bohaté zemi může fungovat."
Avatar - WinDiesel
20. 9. 2016 20:04
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
sděl nám prosím cos měl půjčeno a my si to tady ověříme - já myslím že tak kecáš až se ti z huby práší ...
20. 9. 2016 14:12
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
Možnosť voľby OK, ale prečo nie sú tie paliva aspoň daňovo rovnocenné. napríklad u nás je benzín zdanený výrazne viac(percentuálne aj v absolútnych číslach). Krajín kde nie je nafta zvýhodnená je v EU minimum.
Avatar - WinDiesel
20. 9. 2016 13:38
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
Vycházíš mylně z faktu že důležitá je jen cena nafty. Diesely dnes umí mnohem víc, chtělo by to třeba přesednout na chvíli do 1,9D 47 kW nebo 1,9TD PSA 66 kW. A viděl bys ten rozdíl ve všem.
Podobné rozdíly které navrhuješ existují v řadě evropských zemí a s prodeji dieselů to nic moc nedělá.
Takže ne toto by určitě situaci nezměnilo. Budeš muset sednout do pár moderních dieselů abys pochopil jak dobře jezdí, s jak malou spotřebou, jak daleko dojedou na 1 nádrž, jak málo už jsou hlučné, jak dynamický - bez kopanců - mají jízdní projev.
To prostě není jen cenou nafty. Automobilky utratily spoustu peněz aby byly diesely dobré a ony jsou.
20. 9. 2016 18:02
Hmm...
Že Evropa není soběstačná ve spotřebě fosilních paliv se neokecá. A že jednoho krásného dne dojdou i tam, kde je jich teď ještě relativně dost, se dá předpokládat. A že v obnovitelných zdrojích plus jaderkách neumíme dělat ropu, ale jen elektřinu je asi taky všeobecně známo. Takže z hlediska závislosti euroamerické civilizace na energii v ropě, z valné míry kupované v civilizacích nám kulturně dost vzdálených, je logické, že pokud se nechceme v konečné fázi vzdát civilizace své, ani nechceme zničit civilizace jejich, budeme se muset vzdát spalování ropy v motorech a nechat si tu trochu vlastních zdrojů na něco užitečnějšího. Tím spíš, že tu nejsme jen my, ale že raketově roste spotřeba ropy v asijských zemích. Nejsem z té vyhlídky nijak nadšený, ale zatím jsem neslyšel o jiném řešení, než o přechodu na elektřinu v dopravě. Že to při dnešním stavu techniky není žádná hitparáda je sice smutný fakt, ale pokud se do věci nevloží David Copperfild a zůstane to jen na vývojářích, tak si tím slzavým údolím budeme asi muset projít. Jestli z toho na konci vypadne něco podobné dnešnímu autu, nebo spíš bezdrátově napájené krabici řízené počítačem po elektrifikovaných cestách, se asi teď odhadnout nedá. Ale rozhodně by se nemělo zapomenout, že kdysi byla doba, kdy koně byli rychlejší, spolehlivější a dojeli dál, aniž by potřebovali cestu jak mlat, než předchůdci dnešních aut. A přitom by dnes, použít koně k dopravě asi nikoho moc nelákalo. Je to otázka vývoje periferií, infrastruktury a k tomu vhodného dopravního prostředku.
20. 9. 2016 16:57
Re: Dotácia
Ja som myslel, ze dotovat treba prave socky, nie? Ci to je tak, ze ked mas prachy na vilu, tak ti uz z ucty zadotujeme prijemne tiche povozenie do firmy a supermarketu?
Avatar - Barry Lyndon
20. 9. 2016 15:48
Re: "Tankování" elektromobilu
řešení formou výměny za nabitou by bylo fajn, ale je to naprosto nereálné... To by musel existovat nějaký (asi jen jeden?) provozovatel výměňoven baterií, baterie jednoho typu (v cca max. 3 velikostech) by musely být majetkem onoho provozovatele a všechny elektromobily na trhu by s tímto systémem musely být navzájem kompatibilní.... Utopie...
Avatar - Blue Sun
20. 9. 2016 15:11
Re: Zrovna jsem se vrátil z Norska
Pro Čecha, nebo pro českého politika? On je to docela velký rozdíl.
Avatar - Bazalt
20. 9. 2016 14:53
Re: Dotácia
Bez infrastruktury nemá cenu cpát peníze do podpory elektromobilů. Spousta lidí by si ho pořídila třeba jako druhé auto na ježdění převážně po městě jenomže jak říkáš, kde ho nabiješ? krom toho bych se vzhledem k dementní CS povaze bál že mi někdo ukradne kabel... PS:Rychlonabíječka ti baterku dobije za necelou hodinu. Na dálnici si zajdeš na kafe a a ve městě třeba na nákup. nebo přes den v garíži pod kancelářema. Jo aha, já zapoměl že se bavíme o zaostalé ČR... takže ...ehm. nenabiješ si téměř nikde.
20. 9. 2016 14:43
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
Veľké množstvá elektriky sa používaju aj v rafíneriach pri výrobe benzínu. Nezabudnite preto takto vyrobené CO2 navýšiť aj u spalovacích motorov. Som zvedvaví koľko aut by naozaj spĺňalo EURO6 ak by sme to praktizovali :-)
20. 9. 2016 14:31
Re: Zrovna jsem se vrátil z Norska
Ano a to mě na tom baví nejvíc - ta země má ropu, ale dělá všechno proto, aby na ní nebyla závislá. Prostě používají mozek, jsou ekologičtí a zároveň na tom bohatnou. A ještě si dávají peníze bokem na horší období.

Pro Čecha naprosto nemyslitelné, že by někdo myslel na budoucnost a nerozkradl vše v dosahu.
Avatar - KANKUNEN
20. 9. 2016 13:23
Tak se prachy rozházejí po úřadech, aby si mohli vozit
zadek v autech za milion a na nemocné děti se budou sbírat špunty z PETek. Celý přínos naší planětě stejně vysvětlí spalovač plastů ve svém kotli.
Avatar - Barry Lyndon
20. 9. 2016 15:51
Re: dotace na ekoauta
pak už se jen dohodnout, jestli je ecoautem spíš obyčejné benzinové CitiGo za 199tis a nebo technologiemi nabité hybridní SUV za 1999tis a koho vlastně máme dotovat...

... podle mě rozhodně nikoho!
20. 9. 2016 15:20
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
No s ohľadom na reakcie v motore s MPI sadze naozaj nie sú to co by nás malo trápiť EURO6 diesel ma viac povolene normov a ver mi, ze DPF nie je účinny na 100%
20. 9. 2016 14:37
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
Ved práve o to je to vačší paradox. Nafta je ťažší ropný produkt. Na jej výrobu spotrebuješ viac ropy pri jej pálení vznikne viac bordelu a navyše z ťažšej ropy vieš vyrobiť ľahši produkt, ale opačne to nie je rentabilné. Takže vo väčšom vieš benzín vyrábať výhodnejšie(viď USA).
Tvoje argumenty sú dosť mimo, lebo kostrová železnica je elektrifikovaná a 3-5% zvýšenie ceny nafty sa prejavy na cene prepravy max 1-2% a na cene aj objemných tovarov do 1%.
20. 9. 2016 14:23
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
Ty si sadni do moderneho benzinu a potom porovnavaj. Jedine v com je dizlak lepsi ako benzin je dojazd, to je ale dost zanedbatelne ked aj tie najuzranejsie kary prejdu aspon 400 km. Potom len same negativa co sa vlastnosti auta tyka a diskutabilna ekonomika prevadzky (nizsia spotreba vs vyssia cena a drahsi servis). Pre auto na sukromne pouzitie nema zmysel kupovat diesel.
20. 9. 2016 14:05
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
Možno mám divný nos, ale mne spálený benzín vonia. Čo sa o spálenej nafte nedá vôbec povedať. Za starou Lizko smrdí tak charakteristicky už 40 rokov až slzia oči a za novým passatom je to divný až by som povedal živočíšny smrad, z ktorého ma napína.
Každý sme nejaký.
Avatar - Bazalt
20. 9. 2016 14:05
dotace vs daně
Jak někdo napsal, není pointa udělovat dotace z rozpočtu na to či ono. Stačí snížit daň u ekologičtějšího produktu. Jak mi už dávno vysvětlil jeden ekozemědělec, strčte si ty dotace do pr... kdo se s tím má počítat ale snižte mi daně. Třeba jako igelitky v krámech nebo plastové obaly... Naše civilizace je na takové výši že dokáže vyrobit jednorázový obal který je nezničitelný.
20. 9. 2016 14:01
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
Na svojich Toyotach marne hladam sadze. Najstarsej uz tiahne na 10 rokov.
Avatar - Hittman
20. 9. 2016 13:19
Socialismus
v plné palbě. Dotace na to či ono. Z mých daní. Nesouhlasím s tímto zvýhodňováním určitých skupin. Kdo chce, ať si to pořídí, ale za svoje.
Avatar - WinDiesel
20. 9. 2016 20:07
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
To jsou takový kecy až se popadám smíchem za břicho :-)
To Ti nakecal kdo takový hovadiny
Nebo přání je otcem myšlenky? Tak nám to ale prosím nepodsouvej jako fakt.
Avatar - Hittman
20. 9. 2016 14:16
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
Benzín má menší energetickou obsažnost v litru paliva, navíc nafta se používá na provoz této země - železnice, nákladní doprava.
Avatar - Hittman
20. 9. 2016 14:15
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
Zkus je hledat ve výfuku ;-)
Avatar - Hittman
20. 9. 2016 13:48
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
Tak nenuť své tipy ostatním a nech si vyberou sami. Díky bohu je zatím možnost volby.
Avatar - Hittman
20. 9. 2016 13:47
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
Nevím, co čicháš, ale benzínový auto dnes páchne. Šáhni do laufu a vytáhneš saze. Nehledě třeba na chazení dodatečným střikem benzínu a další vychytávky. E6 u nafty má dnes DPF + další filtraci s a nebo bez močoviny.
Avatar - Hittman
20. 9. 2016 13:20
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
Benzin? Produkce sazí a uhlovodíků? Stál jsi někdy ráno za benzinkem a čuchal ten smrad? U nafty E6 se ti to stát nemůže.
Avatar - Bazalt
21. 9. 2016 11:30
Re: Zrovna jsem se vrátil z Norska
v Norsku jsem byl několikrát. Mě zase vždy pobaví názory že elektromobil je na nic a v zimě když běží topení nedojede ani na konec ulice. Ještě že je v Norsku a celé Skandinávii mírná zima a prakticky nemrzne :-)
21. 9. 2016 10:22
Re: "Tankování" elektromobilu
Tak si predstav, ze všetky auta by mali jeden typ batérii a líšil by sa ich počet. Tak máš prvý problém vyriešený. Ale vec o ktorej riešení sa nik nezmieňuje je ako ich nabiť. Predstav si, ze na diaľničnej pumpe sa zastaví jedno auto za minútu. A to pri dojazde dnešných aut 500+ na dojazd 500+ potrebuješ aspoň 80KWh. Ak by si tu baterku nabil rýchlo nabíjačkou za hodinu, tak potrebuješ 60 kusov batérii čo budeš nabíjať. Takže to máš 60 x 80000 / 400 / 3 = 4000, takže 4000 ampérov nabijaci prúd pri 400 voltoch trojfázovo. To je odber menšieho priemyselného parku. Práve preto ma prekvapuje, ze toto nik nerieši, keď už dnes sú mnohé siete preťažené.
Avatar - Bazalt
21. 9. 2016 09:31
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
Lokomotivy jsou většinou dieselelektrické, to znamená že naftový motor slouží k výrobě elektřiny a ta pohání vlak. Agregát běží v optimálních a stálých otáčkách kdy je nejmenší spotřeba. většina tratí ČR je navíc plně elektrifikovaná. a nákladní doprava kamiony je zrůdnost která přerostla přes hlavu právě z důvodu že ji nikdo pořádně nereguluje a nenutí dopravce využívat vlaky nebo lodě, případně naložit kamion na vlak. Podívej se kolik jezdí kamionů ve Francii nebo Švýcarsku a ty země určitě netrpí tím že nemají plné sklady...
20. 9. 2016 18:37
nesmysl
dotace na nakup EV je nesmysl, kdyby ty penize dali spis na vybudovani nabijeci infrastruktury na hlavnich tazich, tak by udelali lip, takhle ta dotace pujde jen par vyvolenym jedincum co na dane auto maji i bez te dotace, naopak pokud by se zadotovala vystavba nabijecek, tak by to slouzilo vsem co se pro danej pohon rozhodnou a dnes jim na hlavnich tazich prave ty nabijecky schazej
20. 9. 2016 16:42
Re: Sú v ponuke
Tj. - bez legrace - správné použití elektormobilu.
20. 9. 2016 15:44
Re: Zrovna jsem se vrátil z Norska
Jenže oni mají ještě něco více než ropu. Velké množství vodní energie, kterou prakticky nelze vyčerpat a díky které mají přirozeně nejlevnější a zároveň nejekologičtější elektřinu na světě. Ta země prostě vždy fungovala a bude fungovat jinak. Pak je právě velký rozdíl i v těch elektromobilech. V Norsku prostě dávají smysl. U nás ne, když polovinu elektřiny vyrobíme pálením hnědého uhlí.
20. 9. 2016 15:34
Re: "Tankování" elektromobilu
Takových PROTI je víc (a systémových) a ty zůstanou, i kdyby se dojezdy, rychlost nabíjení a hustota nabíjecích stanic uspokojivě vyřešily.
Avatar - Blue Sun
20. 9. 2016 15:07
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
Jenže do emisní stopy auta se to nezapočítává. Takže bys stále zvýhodňoval spalovací motor.
To sice máš započtené v ceně paliva, ale stále to nic neznamená pro skutečnou emisní stopu vozidla, která by se pak projevila... a rázem jsi někde jinde.
A na závěr - o těžbě ropy jsem nic nepsal, jen o výrobě paliva. Já o tom, kupodivu, taky něco málo vím.
20. 9. 2016 14:04
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
Kolik emisí tedy produkuje elektromobil nabíjený ze střešních panelů umístěných na střeše domu ?
20. 9. 2016 13:34
Zrovna jsem se vrátil z Norska
a úplně jsem žasnul, jak to ve vyspělé zemi může fungovat.

Tahle ekologie resp. praní peněz po Česku mě vždycky dokáže pobavit..
Avatar - Hittman
20. 9. 2016 21:44
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
Minimum jich není, nejvíce km je právě železnic obsluhující dieslové lokomotivi či moderní dieslové soupravy (např. Shark, Regionova a pod.) Navíc vagony do ucelených vlaků sváží právě z regionálních tratí dieselelektrické lokomotivy, nehledě většina vleček je jimi obsluhována. Takže jsem pouze fanda gumokol ;-)
Avatar - Hittman
20. 9. 2016 21:42
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
Z jaké studie vycházíš? A nebo to cucáš z prstu?
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
Kefalín, a čo si predstavujete pod takým slovom "kancerogenní"?
20. 9. 2016 18:12
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
Čo to trepete? Niekto sa skladá majiteľom elektroaut na elektriku?
20. 9. 2016 17:02
Re: Dotácia
Ne, socky si nemaj co kupovat novy auta, dokonce elektro, alebrz maj chodit pesky, pripadne jezdit nejakou dvacet let starou odrenou pleckou. Ktera je taky na to sidliste stejne nejpraktictejsi.
Avatar - Cuba66
20. 9. 2016 15:02
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
A proto, že dnešní diesely jsou tak dobré, uvažují některé automobilky o tom, že je s příchodem Euro 7 vyhradí jen těm nejdražším modelům :-) A prý právě proto, že jejich vývoj přestává být rentabilní...

No nic, já se dieselu zbavil, už mě otravoval, chrchla jeden. A zkoušel jsem chvíli i BMW F30 320d a prostě je to furt kadle-kadle
Už bych diesel nechtěl a to jsem za posledních 15 let jiný auto neměl. Ale nechtěl bych ani tříválec benzín ;-)
20. 9. 2016 14:08
Dotácia
Mohli by mi dať hoc aj dotáciu vo výške 50% z ceny vozidla, čo z toho, keď bývam v paneláku na sídlisku bez garáže. Nemám kde nabíjať elektromobil. A odstavovať ho niekde na druhom konci mesta na 3 hodiny nech sa nabije, každé dva-tri dni... No nic moc, toto ako budúcnosť automobilizmu...
20. 9. 2016 14:02
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
Ze to zdrazanie nikomu nevadilo ked sa zavadzalo myto, ktore realne naklady na prejdeny kilometer zvysili asi o 15%
20. 9. 2016 18:57
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
Tak isto ako sa do emisnej stopy elektroaut nezapočítava výroba batérii a fakt ekologická povrchová ťažba lithia. Lenže na rozdiel od aut so spaľovacím motorom sú elektro auta zvýhodnované ako bez emisný zázrak čo samozrejme nie je pravda. O tom, že Li batérie zatial nik vo veľkom nerecykluje je aj škoda písať.
Ja sam aktuálne jazdím hybrid. Vybral som model s NiMh, sú lacne, bezpečne a aj ľahko recyklovatelné. Li batérie majú k ekológii vážne ďaleko.
20. 9. 2016 14:34
Štátny byrokratický moloch ...
ročne zožerie miliardy a ešte mu nie je dosť. Teraz ho idú nakŕmiť miliónmi z peňazí daňových poplatníkov na nákup vozidiel !
Avatar - fOE
20. 9. 2016 14:13
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
S tim skokovym zdrazenim co tu vsichni strasi to taky nebude tak horke, ze. Par korun v nafte se na vysledne cene skoro neprojevi (reps. projevi ve zlomcich promile).
20. 9. 2016 14:09
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
Žiaľ musím s modernými dieslami jazdiť. Bez kopancov som to naposledy zažil v Zafire 2.2 ktorá je už dávno vyradená od tej doby to ide dole vodou. Motory nad voľnobehom úplne hluché. Kultúra sa zlepšila, ale keď presadnem zo súkromného auta mam pocit, ze riadim traktor a to aj v C klase. Záťah od spodu ma aj turbo benzín, takže argumentom zostava len cena za km a to práve môžeš kompenzovať cenou paliva.
Avatar - Bazalt
20. 9. 2016 14:00
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
To je dobrý, to mě vlastně nikdy nenapadlo. Každý má plnou pusu řečí o neekologické výrobě baterií a elektřiny ale fakt nikomu nedochází jakou má karbonovou stopu litr benzínu než ho naleju do nádrže :-) Super připomínka!
20. 9. 2016 13:44
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
Skus sa pozrieť na EURO 6 normu. diesel ma strop na NOx 80 a na NOx + HC 170. Benzín ma normy na HC 100, takže rozdiel v ideálnom prípade 10% na km, ale pri stáni na mieste bude diesel horší. No a aké sadze máš za nepriamo vstrekovým benzínom? A priamovstreky dostanú DPF. Takže sa dostaneš to situácie keď bude rozdiel len to NOx a to je sranda plyn okrem podpory kyslých dažďov, tak v mestách aj pre ludi s respiračnými problémami.
Obrátené kabáty...
Ešte donedávna bola nafta super a nejlepšie motory TDI...
Zrazu je nafta tá najhroznejšia vec na svete. Kopa oslov si tu o ňu utiera ústa, a pritom veselo jazdia ďalej na svojich Octaviách 1,9 TDI...
Z tejto diskusie sa mi chce grcať...
Ale ďakujem priateľovi Blue Sun a spol. ktorí tu zachraňujú česť mysliacich ľudí.
20. 9. 2016 14:41
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
Jeremy Clarkson povedal tieto božie slová - "Nafta je diablovo palivo!!!"
30. 9. 2016 00:08
Re: Tak urcite
Jo mam to podobne, na elektromobil siale jeste chvili pockam. Zatim jezdim bez starosti s dvojkovou Octavkou a verim ze i jeste dlouho vydrzi. Kupoval jsem ji tak pred pul rokem po prvnim majiteli ale z bazace a muzu jenom chvalit >:D
23. 9. 2016 15:42
Tak urcite
no tak to sem zvedavej kdy se ty elektro mobily koneecne rozjedou... zatim to pro me nema vubec cenu. Az budou na podzim sezonni slevy tak zajeu nekam do bazace, pro ojetou Octavku a mam na 3 roky vyreseno. A ten elektromobil si za 10 let taky poridim nejspis z bazaru. Kdo by taky furt platil ty nehorazny castky za funglovky?
22. 9. 2016 16:10
Re: "Tankování" elektromobilu
To není tak jednoduché. Ropa se pořád tvoří. Je jen na nás, jestli ji budeme spotřebovávat s lepší účinností. A to v autě jde.

Jako se nedá opomenout trakční výhoda elektro pohonu vůči spalovacímu, tak nelze opomenout nevýhodnou vzdálenou dopravu elektřiny z elektráren přes síť do něho. A zrovna tak se nelze vzdát takové koncentrace energie na kg a na litr, jaký je v benzínové / naftové nádrži. Z toho je jasné, že je třeba elektřinu vyrábět přímo na palubě vozidla - spalmotorem bez jeho užití na trakci, a tedy s lepší účinností, než dnes u klasických spalmobilů - o čistých elmobilech ani nemluvě.

Pak pominou debaty, jestli dojezd 140 km je hodně nebo ne, jestli veliká hmotnost je velikáa a jestli meší prostpr ještě stačí. Protože auto bude podobně těžké a prostorné jako dnešní spalmobil a jeho dojezd kolem 10000 km za třetinovou spotřebu než dnes.
Avatar - Cuba66
22. 9. 2016 13:56
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
No vidíš, tak si se aspoň zasmál...tak jsem ti prodloužil život :-!

To já se lidem, který slepě propagujou diesely nesměju, jen říkám, že si za ně brzo kurevsky zaplatíte. Jestli je to dobře nebo ne, to nechám na posouzení jinejch, ale jak říkám, já jsem od dieselu po 15 letech utek a už to nechci...
Avatar - Cuba66
22. 9. 2016 13:50
Re: "Tankování" elektromobilu
No utopie, jak se to vezme. Benzín je taky v podstatě jeden (když to zjednodušíme) a nafta taky. A na tom, jak bude vypadat tankovací pistole se nakonec taky všichni dohodli (byť je to v podstatě jen kus trubky).
Takže si myslím, že utopie až taková ne, nakonec by stejně nezbylo, než se dohodnout na standardu (až jednou ta ropa dojde a arabáši budou žrát hlady písek)
21. 9. 2016 19:49
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
Chtěl jsi asi napsat neúplně spálený. Po úplném spálení není moc co čichat, pokud nedokážeš vyčenichat třeba vodní páru. :-)
21. 9. 2016 19:47
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
Pokud má Toyotu, tak je slušná šance, že nemá přímé vstřikování (tím spíš, pokud jsou starší).
Avatar - _Karel_
21. 9. 2016 17:45
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
Opravdu věříš, že po tvé úpravě cen paliv by většina prodala diesely a koupila benzíny? Ani náhodou.
21. 9. 2016 09:59
Re: dotace na ekoauta
No ak by udavana spotreba u plug in hybridu zodpovedala realite, tak mozes tieto veci riesit podla emisii, ale nebrat len emisie CO2, ale s urcitim koeficientom zapoctitat aj ine latky. Napriklad NO2 je 20x ucinnejsi sklenikovy plyn ako CO2 a este ma aj prieme zdravotne dosledky na ludi. Ale pokial su pravidla nastavene tak aby vyhovovali jednemu typu paliva tak to nepojde.
21. 9. 2016 08:20
Re: nesmysl
do roku 2013 se v EU dali ziskat na vystavbu benzinky dotace az 60% ceny projektu pokud se tam prodavalo "eko" palivo jako E85, a mezi lety 2010-1013 zrejme nevznikla zadna benzinka ktera by byla postavena bez dotaci ;-) mimochodem na tento dotacni fond putovalo za ty 3 roky prez 8 miliard eur ;-) 8 miliard eur od vsech obcanu EU ;-)
Avatar - beibej
21. 9. 2016 00:47
Re: Dotácia
no to by byla ekologie! >:D Jen ať jezdí 80 procent lidí ve starejch autch. Mluvíš jako kdybys jezdil maximálně na kole :no:
Avatar - speedfred
20. 9. 2016 17:19
Re: Sú v ponuke
Dík za tip :yes: ,ale ja by som občas rád vyrazil aj do mesta a na okresky :-)
Avatar - Cuba66
20. 9. 2016 15:23
"Tankování" elektromobilu
No ať máme názory jaké chceme, největší slabinou elektromobilu je kromě dojezdu a ceny doba "tankování". Představte si, kolik aut obslouží běžná benzinová pumpa. Jedno tankování=cca 10 minut? Plus mínus asi jo.
A teď s představte, že všechny ty auta budou elektromobily. Kolik těch "pump" asi bude potřeba, když se "tankuje" tak dlouho...

Řešení je asi jediné a to systém výměny baterií za nabité, jak to kdysi zkoušel myslím Renault.
20. 9. 2016 15:14
Dotace
Dotace platíme všichni, kdož pracujeme. Platíme elektriku z větrníků a slunečníků (dostanou cca 12Kč/kWh), zatímco vodníkům nic (dostanou cca 1,20Kč/kWh). Všechny to jsou ekologické zdroje, ale levní vodníci k tomu ještě kvalitní (mají regulace, použitelnost podle potřeby, ...). Inu to, co je dnes zadarmo, je vlastně nejdrazší.

A platíme znovu elmobilům: jednak v účtu za elektriku, aby mohli zaplatit jen cca 0,30 Kč/km a pak znovu spalmobilem, kdy zaplatíme část z cca 2 Kč/km. Každá energie pro daný účel měla vždy daněmi upravenou podobnou cenu. To však už neplatí.

A teď nově k tomu zadotujeme elmobily ještě nakupovat.

Přitom čistá elmobilita je v rozšížřené podobě technická utopie.
Avatar - speedfred
20. 9. 2016 15:13
Sú v ponuke
v ČR aj nejaké valníky ako elektro či hybrid?
Neviete niekto?
To by bolo pre mňa ideál a ešte aj zhrábnuť dotáciu :-!
21. 9. 2016 09:54
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
V moto sporte su na vsetko regule. Diesle jeden cas jazdili vytrvalostne preteky, ale aj tam teraz dominuju hybridy. No a tam kde potrebujes vykon s dieslom nikdy nedosiahnes taky pomer vykon/vaha.
Avatar - Bazalt
21. 9. 2016 09:36
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
Ahoj, jednu takovou otázku, bez předsudků, ptám se protože vím že rozumíš dieselům. Naftové motory mají hromadu výhod, nejčastější argumentace pro ně kromě spotřeby je vyšší výkonnost a účinnost využití paliva. Proč teda s vyjímkou tahačů jsou všechny motory v autosportu benzínové? Nikdy jsem neslyšel o naftovém závodním motoru. jsou na to regule nebo třídy?
Avatar - Bazalt
21. 9. 2016 09:25
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
Souhlasím, nízká spotřeba je sice super ale kolik toho člověk musí najet aby se vyplatil dražší naftový motor? Z moderních dieselů jsem jezdil s 2.0 TDI, 1.5 dCi a CDTI. rachtají všechny. poslední zmiňovaný byl v Insignii a fakt nechápu že někdo kdo dá skoto milion za managerské auto chce aby drnčelo jako traktor, jezdil jsem i s benzínovou Insignií a nedá se to rovnat. S meganem 1.6 benzín rok výroby 2005 jsem jezdil průměr kolem šesti litrů, s rapidem TSI ještě méně. Naposledy dlouhá trasa s Octávkou 1.4 TSI na CNG, v provozu na benzín za průměr 5.5 ale hlavně jízda v naprostém tichu.
21. 9. 2016 07:36
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
Euro 7 diesle opäť predraží a cieľová skupina ktorým sa to oplatí sa zúži.
21. 9. 2016 07:35
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
Otec ma dopravnú firmu. A par rokov to živilo aj mňa. Tak asi viem ako cena paliva ovplyvňuje cenu prepravy. A keďže máš v rukách často aj faktúry za prepravovaný tovar, tak mám predstavu. Nepamätám si, že by sme niekedy viezli niečo, kde by cena prepravy dosiahla 50% hodnoty tovaru. Cena paliva tvory asi 30-40% nákladov na dopravu. Z toho si vieš ľahko spočítať navýšenie ceny ak palivo zdražie povedzme o 3%. Na železnici je vplyv ceny paliva nižší. Okrem toho sú tam bežné takéto dohody [odkaz]
Avatar - WinDiesel
20. 9. 2016 20:03
Re: nesmysl
to taky není cesta správným směrem - postavit benzínku byl v minulosti normální podnikatelský projekt
problémem je nedostatečná atraktivita EV - kdyby se kupovaly po milionech, infrastruktura by vznikla tak rychle jako když luskneš prstem+
1 - dotují se EV aby se jich alespoň pár prodalo
2 - dotují se nabíjecí stanice aby se těch pár EV které se prodají mohly někde nabíjet
20. 9. 2016 18:59
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
A aký je rozdiel v tom, či sa ti skladám na elektriku, alebo na auto? Stále to platí daňový poplatník.
20. 9. 2016 14:55
vieme kde tie prachy skončia
vetička, že šrotovné by malo motivovať ku kúpe alternatívneho pohounu ma pobavila. To akože dostanem príspevok za šrot jangtajmera a pobežím kúpiť teslu?
Avatar - Bazalt
20. 9. 2016 14:47
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
Díky za upřesnění, provoz elektroauta na elektřinu vyrobenou v uhelné elektrárně je samozřejmě celkově neekologický. Ano, výhoda je že nezanáší emise do města. Jsem ekologický nadšenec ale když jsem jednou viděl graf kolik uhlí je potřeba spálit na jedno nabití elektromobilu tak jsem měl pocit že by bylo lepší kdyby to auto jezdilo rovnou na to uhlí :-) hm ale ono to vlastně moc vtipné není...
Avatar - Bazalt
20. 9. 2016 13:57
dotace na ekoauta
Dotace na ekoauta jsou ve vyspělých zemích běžná věc. jenom v ČR je to pořád paskvil a jako ekopalivo se nejvíce dotovala bionafta nebo nafta s bio příměsemi (než se staly povinné). Jak někdo napsal, žádné auto není ekologické. Záleží ale na jeho konkrétních SKUTEČNÝCH emisích. V některých zemích se podle toho počítá i pojistka což má svou logiku a motivaci. Rovněž se podle toho počítá výše mýtného do centra měst. Elektromobil má v místě provozu emise nulové, v místě provozu, tedy hlavně ve městech kde má nejlepší uplatnění. V anglických městech jezdí po ránu s mlékem elektrododávky staré třicet let. Hybrid se při správném používání rozjíždí z 90% na elektřinu, nejvíce emisí vzniká vzniká ve městech popojížděním v zácpě. Hybrid automaticky vypne motor pokud jej v klidu nepotřebuje, odpadají emise stojících aut s běžícím motorem. Plug-in hybrid se dá užívat jako čistý elektromobil ale pořád máte v záloze spalovací motor. Auta na CNG mají nižší emise než na benzín. proto je jejich provoz podporován. V Německu jsou na pumpách nálepky s reklamou na dotaci v řádově tisíců euro při zakoupení auta na CNG. Jenomže tohle všechno musí být nejprve podpořeno infrastrukturou. V Londýně nabijete elektromobil téměř na každém rohu. V ČR?! Je hezké že vláda následuje legislativu zadanou EU ohledně dotací na ekoauta ale chtělo by to i ty zásuvky...

PS:Co je to ale vše platné když pak třeba britská policie používá naftu a kvůli počítačovému systému musí nechat běžet motor zamčeného auta i desítky minut když jsou "na zásahu" protože jinak by museli dlouho restartovat počítač...
Avatar - CHerokee
20. 9. 2016 18:29
Re: Socialismus
Ale je ;-) některé vlády šetřily, jiné rozhazovaly. Už jen na tom to je pěkně vidět.
20. 9. 2016 15:16
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
Ja sa samozrejme tiež skôr zelený. Jazdím klasickým nenábíjatelným hybridom a som spokojný ale toto je racionálne bez dotácii proste to auto je pre mňa na danej trase výhodne. Neuznávam dotácie na niečo len preto, že to je módne. Pri elektroautách sa nik nezmýšľal nad systémovými problémami ako: Koľko energie sa spáli v palivách? Som schopný toto množstvo energie distribuovať v husto osídlených oblastiach? Ako vyrábam elektriku v čase keď sa autá môžu nabíjať?
20. 9. 2016 14:57
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
Lenze rafinerie tu elektriku kupuju a v jej cene su aj emisie vyroby elektriky. To sa nasledne prepocita to ceny paliva a to este stat zdani a este aj samotna rafineria zaplati dane, takze sa da vytvarat nejaky fond z ktoreho mozem riesit aspon obnovu lesov. Kym pri elektro autach je trend sa na to poskladat s penazi danovych poplatnikov aj ked to nie je o moc zelensie. Samozrejme da sa dalej pocitat s ucinnostou...
20. 9. 2016 14:38
Re: Dotácia
To neni pro socky, ale pro normalni lidi.
20. 9. 2016 14:27
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
Do závisí od toho ako veľmi sa chceš trvať v pôvode tých panelov, ony sa totiž nevyskytujú len tak. Ale aj keby som ich bral za bezemisne. Koľko elektro aut v reále funguje v tomto cykle? Hlavne je mať panely len na nabíjanie svojich aut a nepreťažovať elektrickú sieť tým, že tam tlačim elektriku keď ju nik nepotrebuje. Ja som nad tým premýšlal. Byvam v dome, orientácia strechy ideálna na FVE, len škoda, že cez deň tu energiu nepotrebujem. No a na to aby som si mohol nabiť svoje auto by som potreboval okrem FVE ďalšie batérie, lebo cez deň som autom mimo domu.
20. 9. 2016 14:19
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
S tým už kalkulujú rafinérie, keďže energiu nakupujú, za emisie platia a predaj paliva je ziskoví podnik aj bez dotácii. Okrem toho pri uholných elektrárňach sa tiež počítajú len emisie spaľovania a nie ťažby a dopravy uhlia.
20. 9. 2016 13:22
Re: je mnohem jednodušší řešení, jak pomoci životnímu prostř
Auto nemá byt dotované podla druhu pohonu, ale penalizované podla množstva emisii. Aj pre elektro auta by sa malo vypočítať CO2 podla energetického mixu danej krajiny. A pri plug-in hybridoch udávať spotrebu litre + KWh. Ak sa budu pravidla ohýbať pre akože zelené technológie, tak to nikdy nebude dobre.