Automobilka Tatra vyrobila za první tři čtvrtletí letošního roku 876 vozidel. To bylo o 26 aut více než za celý loňský rok. ČTK to za Tatru sdělil Jaroslav Martínek.
Phoenix je ale stále těžký náklaďák určený primárně do terénu... Tatra by potřebovala vytvořit nějaký lehčí silniční podvozek, aby se dostala do prodávanějšího segmentu
Akože myslíš si, že tie ťažké troj a štvornápravové sklápače, putzmajstre a domiešavače Scania, Volvo, DAF, MAN a ďalšie sú lacnejšie a lepšie ako tatrovky?
pravda je podle mě někde uprostřed. Předchozí indický vlastník např. díky korupci (nebo neumětelství při korupci - nevím) zazdil klíčové zakázky pro indickou armádu. Američané zas příliš spoléhali na velké armádní zakázky (např. Navistar pro Kanadu), které ale moc nepřicházely... Samozřejmě, že ekonomická krize, která postihla těžařství a následná nekonečná krize v Rusku jim vůbec nepomohla... To je pravda.
Nicméně nekritizoval bych současné vedení za to, že nevyrábí hned 3tis aut ročně. Ztratit trhy je snadné, vrátit se na ně je zatraceně těžké. Podle mě je skoro zázrak, že to ustáli, jak to ustáli a že fungují, jak fungují...
Ono je dobré si před vlastenectvím nastudovat fakta.
V roce 2007 vydělala Tatra miliardu korun. Pak přišla krize a automobilka ze dne na den přišla o zakázky.
Jesti mám fabriku a počítám s velkou výrobou, mám na to prostory, lidi ale i provozní úvěry a najednou začnu výrábět polovinu či třetinu, tak je jasný, že celá ekonomika jde do kytek.
A i když se objevují naděje, firma se rychle topí v dluzích. Zpětně řečeno, měli Američané okamžitě při první známce krize propustit většinu zaměstnanců. Nevím, do jaké míry byste tleskali. Ale oni nemohli vědět, že se tak krize v těžařství třeba potáhne tak dlouho.
Nakonec byla Tatra příliš předlužená. Současný majitel ji převzal nepřátelsky a mimořádně výhodněj ji koupil. Dražba kopřivnické legendy byla v Chebu a oznámilo se to jen pár dní před tím a to jen na stránkách exekutorského úřadu. Je naprosto nemyslitelné, že by se takto něco dobře prodalo. Celé to mělo jen za cíl, aby ji koupili konkrétní lidé za vyvolávací cenu. Která byla nejnižší myslitelná.
Současní majitelé tak Tatru koupili velmi výhodně (a trochu si myslím, že k tomu částečně využili i peněz z Tatry, což je jiná story). Navíc nekoupili firmu, ale podnik. Tedy jen hmotný věci, tedy bez dluhů.
Takže předchozí indický vlastník a dva američti minoritní vlastníci měli předlužený podnik, kde jen úroky z dluhů sežraly myslitelný zisk, tak noví majitelé měli za hubičku fabriku zcela bez dluhů a tedy i bez úroků. Kdyby měli předchozí vlastníci firmu bez dluhů, taky by vydělávali. Stačí si dohledat výroční zprávy a dopočítat si to.
Tahle sláva, jak Tatra roste je fakt smutná. Firmy nyní vyrábí to, co vyráběla v době nehlubší globální hospodářské krize, ekonomika přitom už několik let roste. Proč tedy nedělají dva tři tisíce aut, když jsou tak dobří?
Jednoduše proto, že nemají zakázky. Kontrakty, které jedou, jsou ty, které jim zařídil předchozí cizácky management.
Ale Češi budou vždycky nadávat na cizáky.
Musím ale uznat, že Tatra má výborné PR, když národ slaví i velmi slabé výrobní výsledky.
Presne toto isté napadlo aj mne, zvlášť pri pohľade do tabuľky s ročnou produkciou. Aj v rokoch keď vyrábala viac nebola schopná tvoriť zisk. Teraz pod novým vedením a vlastníkmi vyrába koľko vyrába a nie je v strate. Niekde musela byť predtým riadna čierna diera. Len tak ďalej TATRA. :yes:
Tatře hrozně fandím. To, co se v minulých letech nepodařilo několika královsky placeným cizím nanagerům, nakonec zvládají české mozky. O to je tento úspěch sladší! Je vidět, že Tatra se konečně dostala do správných rukou! :-):yes:
Shodou okolností pracuji v Jihlavským Boschi a i když je to tam pro některý lidi opravdu utopie, zvlášť pro agenturní zaměstnance (chudáci) , tak z Jihlavska platí asi nejlíp ...
Je zvláštní, že někteří podnikatelé nebrečí, že nemohou sehnat v ČR kvalifikované zaměstnance. Zjevně je to tak, jak jsem si už dlouho myslel - neexistuje nedostatek pracovních sil, jsou jen nízké a přiměřené platy! To by si mělo uvědomit např. vedení Jihlavského Bosche a spousty dalších i renomovaných firem v ČR.
Jinak fandím Tatře i p. Strnadovi a jejich přístupu k řešení celého problému s "nedostatkem" pracovních sil.
Co je myšleno klasickými společnostmi?
Pokud jsou myšleny například stavební firmy, tak tam je problém, téměř nepotřebují vozidlo jako je tatra (unikátní terénní podvozek) a nejsou ochotny utrácet navíc za vlastnosti tatry, které stejně nevyužijí.
Tatra proto logicky míří na zákazníky, kteří jsou ochotni utratit peníze za unikátnost (armáda, hasiči, těžební společnosti....)
...Tatra vyhrala niektore statne zakazky. na Slovensku to boli napr. 815-7 pre hasicov. mnoho Tatroviek ide do modernizacie armad CR a SR. chytila sa zakazka pre Indiu...
co stale chyba je predaj pre klasicke spolocnosti. tam stale vyhrava konkurencia.
kazdopadne sa Tatra odraza od dna, drzim palec.