Novinky
Zpět na článek
Přihlásit pro přidání komentářeKdyž kritizujete autonomní systémy, zabíjíte tím lidi! Alespoň to říká Elon Musk
65 komentářů
qp
5
Míšo, vystihl jsi to zcela přesně...rozumově na úrovni pětiletého dítěte.
Paulie88
Toho člověka někde potkat tak bych mu dal nejradši ranu, že už by se nezvedl. Víc nesympatickýho a stupidního člověka neznám. Možná ještě Merkelovou ... >😁
Doporučuji si přečíst knihu o tomto muži, je dost zajímavá. A nevím proč bys mu měl dát pěstí, nebát lidí jako je on, tak je pokrok velice pomalý. Vezmi si mobily, nez prisel iPhone byla to jen evoluce a pak najednou obrovská změna, a proč? Protože jOBS měl sen, a Musk to má stejně. Chce el. auta po celem světě a ideálně napájena ze solárů. dlouhodobě udržitelné zdroje, kolonizace Marsu atd. Proč se máme držet z5.
Mimo svet politiky je Musk rozhodne tou nejnegativnejsi osobnosti dneska. I kdyz je otazka, zda ho do te politiky neradit taky, protoze bez ekofasisticke pomoci politiku by ty jeho auticka na baterky zustaly jen na papire... :-!
Shr3k
Jen totální blb by na trh uvedl auto bez velkého předního radaru, jen s kamerou, dvěma pevnými lasery, ultrazvukovými čidly na parkování a dvěma zadními radarovými čidly a nazval tu funkci Autopilot.
Neurotic
Když se pořád všichni u spalovacích motorů ohánějí tím, že jsou škodlivé a způsobují rakovinu tak by mě zajímalo co všechno způsobí ty radary a senzory potřebné pro autonomní jízdu. Na rentgen taky nemůžete chodit každý den... A tohle vás bude ve městě ozařovat vpodstatě několik hodin 365dní v roce >😁
Ty vole, ty jsi kus ***a. Autopilot používá rentgen?
Mikrovlny jsou používány km vaření, mohou Ti uvařit mozek. Každý druh záření má nějaká negativa. Třeba lasery jsou také velmi nebezpečné, koncentrovaná energie.
Víš kolik záření vyprodukuje mikrovlnka a stejně si v ní ohříváš jídlo, jako 95% obyvatel civilizovaného světa, kolik Wi-Fi router a stejně ho určitě na noc nevypínáš, jako všichni tvý sousedi, telefon, když vytáčí hovor a stejně ho dáváš k hlavě, používáš bluetooth, přijímáš signál ať už dvb-t či rádiový, máš telefon u koulí či u srdce...
Neřeš blbosti...
Neřeš blbosti...
Taky vím, kolik CO2 vyprodukuje každá kráva, než ji sníme... tak proč to řešíme u spalovacích motorů?
Nevím jak ty, ale já CO2 neřeším. Co se týká spalováků, tak jsem proti nim z důvodu emisí, tedy ostatních plynů a pevných částic, zápachu a nutnosti pravidelného měnění a výroby provozních kapalin.
Aha, a ty "BATERKY" SE JAKO NEMĚNÍ A VYDRŽÍ VĚČNOST JÓ ? A chladit se taky nemusí ? A pak se "plně ekologicky" zlikvidují ? A to se nebavíme o jejich silně neekologické výrobě s obrovskou zátěží pro přírodu ... PROBERTE SE !!! Kdopak asi vyrábí (kromě vyjímek typu Islandu) tu Elektřinu pro dobíjení ? Min. z 53 -70% je to z uhlí !!! Tak kde je ta ekologie ? Takže názor, pojďme zvýšit spotřebu elektřiny a budeme se mít hned lépe = TOTÁLNÍ KRAVINA A SLEPÁ ULICE AUTOPRŮMYSLU !!! Nemluvě o tom, že MUSK ŽIJE Z DOTACÍ !!! Čili z peněz daňových poplatníků ... To se to podniká ... To jsou rovné podmínky pro všechny ... Povíme si to za pár let 😄
Jak dlouho u té mikrovlnky stojíš? Já osobně ji zapnu a pokud je to na víc jak 30s tak jdu pryč a přijdu až zazvoní. Navíc mikrovlnka nemíří přímo na tebe, aby tě nepřejela... Právě, že už toho záření máme dost tak nemusíme dodávat další ne? Navíc bych řekl, že bude mnohem silnější než to co tady ted je.
Já u ni nestojím, já ji právě z toho důvodu nemám, raději jím jídlo s živinama z parní trouby než polomrtvé jídlo.
Jo máš pravdu, je toho dost, ale zatím není nijak prokázáno, jak daný typ záření funguje na živé organismy.
On totiž určitý typ záření v určitém množství může být prospěšný. Jinak s tím rentgenem - ten je extrémě silný a nedělá nic jiného, než že ti zabijí buňky, které se časem zase obnoví. Nevím o kolik je silnější, ale věř, že i víc jak 1000násobně.
Jo máš pravdu, je toho dost, ale zatím není nijak prokázáno, jak daný typ záření funguje na živé organismy.
On totiž určitý typ záření v určitém množství může být prospěšný. Jinak s tím rentgenem - ten je extrémě silný a nedělá nic jiného, než že ti zabijí buňky, které se časem zase obnoví. Nevím o kolik je silnější, ale věř, že i víc jak 1000násobně.
Mícháš jablka a hrušky. Mikrovlné záření je nebezpečné hlavně tím, že tkáň zahřívá (a ne jen povrchovou). Například oči nemají dobrou termoregulaci a teplo je poškozuje. Proto rozhodně nechceš radar poblíž hlavy. Ani bys v té oblasti nechtěl mít varlata, která jsou na teplo také citlivá (nejsem doktor, ale k trvalému poškození by snad nemělo dojít, jen nebudou správně pracovat; i když mezi námořníky jdou zajímavé historky). Samozřejmě záleží, jak je výkonný a jak přesně pracuje.
U rentgenu se už bavíš o ionizujícím záření, kde není pochyb o tom, že dokáže poškodit DNA a přivodit rakovinu. Velké dávky se pak používají při radiační terapii, ne při zobrazování.
Nemluvil bych však o tom, že je pro nás nějaké záření prospěšné mimo to, co se přirozeně vyskytuje v našem prostředí (i to je pro nás z části nebezpečné, ale z části nutné pro život). V tom jsme se vyvinuli, to bychom měli být schopni tolerovat. V medicíně se používá spíš na principu menšího zla, podobně jako řada léků.
U rentgenu se už bavíš o ionizujícím záření, kde není pochyb o tom, že dokáže poškodit DNA a přivodit rakovinu. Velké dávky se pak používají při radiační terapii, ne při zobrazování.
Nemluvil bych však o tom, že je pro nás nějaké záření prospěšné mimo to, co se přirozeně vyskytuje v našem prostředí (i to je pro nás z části nebezpečné, ale z části nutné pro život). V tom jsme se vyvinuli, to bychom měli být schopni tolerovat. V medicíně se používá spíš na principu menšího zla, podobně jako řada léků.
Pravda, zkusím najít jeden článek, který o tom podrobněji pojednával a když tak ho sem ještě dodám, avšak nezaručuju pravdivost článku.
Hlavně mikrovlnka musí být dobře stíněná. Záření uvnitř je skutečně nebezpečné, proto mají pojistku, aby nešly zapnout, pokud nejsou zavřené.
A ještě bych dodal, že v autě se nacházíš ve faradyově kleci, takže ozařování je znatelně menší, než venku.
tady jde o ty co jsou venku - před 10 lety auta nezarila a za 10 let budou mít tolik zaricich zdroju ze uroven zareni bude vyssi nez dnesni emise
Hele nejsem fyzik, ale úroveň záření by měla mít minimální dopad na zdraví obyvatel v poměru s emisemi, které se způsobují výfukové emise a zároveň snížení nehodovosti. Navíc všechno záření je lokální, tedy nešíří se dál, kupříkladu do 3. Patra baráku nebo na suroviny a potraviny, které konzumujem (jablka na zahradě,...).
Stejně tak jsem odříznut od okolního vzduchu takže proč se řeší nějaké plyny jdoucí z výfuku? Jo aha, aby mě nekleplo až z toho auta vylezu :-!
Pokud vím, tak jediné auto, co ti téměř dokonale vyčistí vzduch je Tesla Model X a i tak nemá vzduchotěsné dveře a spáry, takže ani v autě nejsi zcela odříznut od okolí.
To se řeší přetlakem. Do auta je tlačen ventilátorem vzduch přes ten filtr. Tím vzniká přetlak a i když něco netěsnostmi uteče (a musí) tak je uvnitř potom docela čisto. Stejně se řeší sterilní sály apod.
Ano, kontroluje se tak například prach v laboratořích a montážních halách. Nebo i počítačových skříních.
Nejlepší systémy bych spíš hledal u limuzín s balistickou ochranou. Některé z nich byly připraveny pro NBC útok komplet s přetlakovým systémem. Dobré filtry jsou známé, je to jen otázka peněz. Některá auta mají ionizátory a ten dokáže zvýšit efektivitu HEPA filtru, ale i to má svá rizika.
Jj, "obrněné" limuzíny mě napadly jako první, ale není to moc běžné zboží, proto jsem uvedl jako reálnější ke koupi Model X. 😉
houmr
Musk je pre mna nesympaticky clovek a este k tomu taketo vyjadrenia.
Majkl1
"Teorie je taková, že autonomní systémy zachraňují životy, praxe naopak ukazuje, že umí i zabíjet. ..Postoj "když se kácí les, létají třísky", si pak ještě možná může dovolit nějaký nezainteresovaný člověk, ale rozhodně ne ten, kdo tyto zatím nedokonalé systémy vyrábí, prodává a ekonomicky na nich benefituje..."
Pokud vím, Elon Musk sám říkal, že dokonalá bezpečnost je nemožný cíl, jen lze zvyšovat pravděpodobnost bezpečí. A o to tu přeci jde. Pokud díky autonomních vozům klesne úmrtnost na silnicích třeba 10x, nemůže nikdo říci, že to nemá smysl. A člověk, který se snaží zabránit, aby se rozšířily autonomní systémy, které by úmrtnost snížily, ji přeci de facto též způsobuje. Elon to řekl dost tvrdě, ale má pravdu.
Je pravda, že nazývat Autopilotem systém s 1 radarem,1 kamerou a 360° sonary není moc dobré řešení, avšak na druhou stranu, zákazníci byli všude informováni o schopnostech systému (např. při konfiguraci vozu na jejich stránkách).
Pokud vím, Elon Musk sám říkal, že dokonalá bezpečnost je nemožný cíl, jen lze zvyšovat pravděpodobnost bezpečí. A o to tu přeci jde. Pokud díky autonomních vozům klesne úmrtnost na silnicích třeba 10x, nemůže nikdo říci, že to nemá smysl. A člověk, který se snaží zabránit, aby se rozšířily autonomní systémy, které by úmrtnost snížily, ji přeci de facto též způsobuje. Elon to řekl dost tvrdě, ale má pravdu.
Je pravda, že nazývat Autopilotem systém s 1 radarem,1 kamerou a 360° sonary není moc dobré řešení, avšak na druhou stranu, zákazníci byli všude informováni o schopnostech systému (např. při konfiguraci vozu na jejich stránkách).
Osobně si myslím, že pro některé skupiny lidí-řidičů by opravdový autopilot byl více než vhodným vybavením. Napadají mě senioři obého pohlaví, sms za jízdy posílající pipka, manažér s nervama v kýblu atd. ...
Přední radar teprve teď začně montovat. Stávající S a X radar nemají, jen dvě zadní radarová čidla velikosti krabičky od sirek.
vecernicek2
Vážená redakce, vy se nás snažíte provokovat? Proč necháváte tohoto s odpuštěním kret*na psát takovéhle úvahy do něčeho, co kdysi předstíralo být seriózním motoristickým serverem?
Nehledě na to, že článek, jako vždy u Fokta, postrádá jakoukoli standardní formu a stylistická úroveň odpovídá 5. třídě ZŠ, tak je to hlavně rozumově na úrovni polo***a! Vážně už mě s tímhle trotlem serete.
Nehledě na to, že článek, jako vždy u Fokta, postrádá jakoukoli standardní formu a stylistická úroveň odpovídá 5. třídě ZŠ, tak je to hlavně rozumově na úrovni polo***a! Vážně už mě s tímhle trotlem serete.
Dagmarrr
Já se divím, že se pořád pracuje na superdokonalých radarech, kamerách atd. a chudák auto toho má pak "plné brýle" když přijde mlha, zasněžená silnice apod. Ale proč silnice, hlavně dálnice, nekomunikuje s autem? Tam by mohlo dojít ke zjednodušení, silnice může hlídat váš směr, rozestupy atd. a to předávat autu. Prostě taková autodráha, kde se auta prostě nemohou srazit protože i silnice bude dávat informace o tom, co se na ní děje (třeba upozorní na zvěř, chodce, námrazu atd.). A pak opravdu v klidu můžete v těchto zónách zapnout autopilota a dát si šlofíka...
WinDiesel
Kde už jsem takové namachrované sebestředné chlapíky viděl .............. jo jo v každém díle bondovky. V pár dílech jako kdyby to byl on - a jak se vždycky vztekají tito padouši když jim někdo překazí jejich plány .......
Atlis
Elon Musk má pravdu a veľmi dobre vie čo robí. Človek je na cestách najslabším článkom a keby bol z ciest okamžite vyeliminovaný a nahradený autonómnymi vozidlami, počet havárií by klesol prakticky na nulu. Málokto si toto uvedomuje alebo chce pripustiť, lenže je to fakt.
Takže čím viac autonómnych áut na cestách, tým menšia pravdepodobnosť havárie. Stačí pre autonómne auta začať pripravovať infraštruktúru a ľudí postaviť do role pasažierov čo najskôr.
A kto si chce dobre zajazdiť - okruhy alebo offroad. Problem solved.
Pepani môžu okolo seba kopať koľko chcú, aj tak k tomu smerujeme.
Takže čím viac autonómnych áut na cestách, tým menšia pravdepodobnosť havárie. Stačí pre autonómne auta začať pripravovať infraštruktúru a ľudí postaviť do role pasažierov čo najskôr.
A kto si chce dobre zajazdiť - okruhy alebo offroad. Problem solved.
Pepani môžu okolo seba kopať koľko chcú, aj tak k tomu smerujeme.
Samozrejme. Za 50 rokov bude soferovanie auta rovnake retro ako dnes jazda na konovi. Hovorime tu okrem ineho o miliardach usetrenych hodin denne. Ludia mozu oddychovat /pracovat v aute. Je ale jasne ze elon predbehol dobu a my cca 99% populacie mu musime prist strasne zaostali aj ked sa cast z nas snazi chapat ho.
Ale na margo clanku/urovni tohtoncasopisu...je to smiesne ako pisete o "aferkach" tohto pana namiesto toho aby ste prieniesli analyzu jeho slov a ppvedzme uvahy o smerovani automobilizmu...
Ale na margo clanku/urovni tohtoncasopisu...je to smiesne ako pisete o "aferkach" tohto pana namiesto toho aby ste prieniesli analyzu jeho slov a ppvedzme uvahy o smerovani automobilizmu...
Jen je úsměvné, když to říká člověk, který pod nálepkou autopilot prodává tempomat s asistentem pro hlídání pruhů a řekněme protikolizním asistentem.
No ty si hotovy motorista.. Toto je ale forum o autach, nie o pocitacoch v roli sofera. A to, ci k tomu smerujeme je otazne.. hlavne trestnopravna zodpovednost za nehody je velmi otazna.Ta tvoja elektrokraksna premyslat nikdy nebude, to vie len clovek.
Ked budes mat viac ako 15 tak pochopis, ze soferovanie je strata casu a ked si chces poriadne zajazdit, tak ides na okruh. A mas na nejaky cas klud.
Pre mna nie.. pre mna to je zabava a preto soferujem rad. Ak je to strata casu, tak zostan lapiet doma a rob nieco uzitocne. >😁 Mam 30.
Smerujeme k tomu leda v hlavach Pepanu, jako jsi ty, at okolo sebe kopete, jak chcete.
USA resp. Evropa nerovna se Zemekoule. Myslis, ze kvuli hostaplerovi Muskovi budou ve zbytku sveta jezdit pesky?
USA resp. Evropa nerovna se Zemekoule. Myslis, ze kvuli hostaplerovi Muskovi budou ve zbytku sveta jezdit pesky?
JohnST
Elon Musk je vizionar a ma svoje predstavy, ktore prezentuje a zhmotnuje. Elektricke auta nemusim, ale jedno je pravda, ze Tesla priniesla do kokpitov aut systemy, ktore su inovativne. Dovtedy automobilky spali. Pouzivali zastarale systemy a pokrok bol pomaly. Nemali preco. Tesla ich zobudila a za to jej dakujme.... :-!
přesně tak, většina jich nadávala, ale když se podíváte na Paříšský autosalon tak to je hlavně elektromobilita a autonomní řízení.
Co přesně přinesla, co žádná automobilka už neměla? Dá se říct, že tradiční automobilky tvrdě nelobují za změny, které jim nejsou ku prospěchu. Mají stávající techniku zmáknutou a nejsou nucené riskovat. Nicméně vyvíjí ledacos, protože chtějí nasednout na vlak ve správný čas, obrazně řečeno. Třeba autonomní auta jsou ve vývoji hodně, hodně dlouho. Co do toho nasypalo peněz jen americké Ministerstvo obrany. A to se bavíme o autech, co dokáží samy projet městem. Musk má úsměvnou představu o tom, čemu je hodno říkat autopilot.
jozephko
"že umí i zabíjet. Sice zřídka, ale umí. A dokud to budou dělat, je třeba o tom mluvit, upozorňovat na to a usilovat o to, aby k tomu nedocházelo."
Keby sa svet riadil podľa tohto pravidla, tak by sme museli asi chodiť len peši. Pretože aj autá, aj autobusy, aj kamióny, aj lietadlá či lode a dokonca aj kozmické lode občas zabíjajú...
Keby sa svet riadil podľa tohto pravidla, tak by sme museli asi chodiť len peši. Pretože aj autá, aj autobusy, aj kamióny, aj lietadlá či lode a dokonca aj kozmické lode občas zabíjajú...
Částečně to bude psychologické. Rádi ukazujeme prstem a člověka vždy můžeš zlynčovat. A pak je přirozené, že se neradi vzdáváme (iluze) kontroly.
BRoy
Auto není letadlo. Silnice není vzdušný koridor. A nikdo z těch zbohatlíků, kteří si Muskovy produkty koupí, nebude bedlivě kontrolovat průběh jízdy tak, jak to, aspoň doufám, dělají piloti v dopravních letadlech. A kromě toho, každý, kdo má něco do činění s IT ví, že neexistují programy bez chyb. Když už se mám zabít v autě, ať je to mojí vinou. Ne proto, že se programátor spletl v desetinné čárce.
Ale existují programy bez (známých) chyb. Například linka 14 pařížského metra, která je autonomní (byl to pilotní projekt), pořád jede na první verzi softwaru (alespoň mi to před časem řekl člověk, který na tom systému pracoval). V produkční verzi nikdy nenašli ani jedinou chybu.
Kritické systémy však nemůžou dělat amatéři. Kdejaký moula si dnes říká programátor, nebo dokonce softwarový inženýr. A stojí to dost peněz.
Kritické systémy však nemůžou dělat amatéři. Kdejaký moula si dnes říká programátor, nebo dokonce softwarový inženýr. A stojí to dost peněz.
Je zcela jisté, že tak rozsáhlý zdrojový kód, jaký bude pro autonomní řízení zapotřebí, bude obsahovat chyby a bezpečnostní rizika...Zrovna Tesla Autopilot je toho důkazem.
Ok. Tak bude. Rovnako ako sa meni a mutuje ludsky genom budeme vsetci robit na autonomnom systemeriadenia. Viac ako to ci bude sa bojim toho ze ked bude moze byt lahko zneuzitelny a de-facto budeme absolutne lahko sledovatelni. Ale ako uz som raz pisal...jazdenie autom je zastarale a csom bude vytlacene na okraj. Rovnako ako bol kedysi kon symbol statusu a slobody je to dnes auto...a 100 rokov to bude nieco ine. Ae autonomne riadenie bude...snad ho este zazijem. Pacilo by sa mi nemusiet soferovat a predsa byt nezavisly...