Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Technika

Zpět na článek

Nejnovější trendy ve vývoji zážehových motorů: Jak se snižují emise a zvyšuje výkon?

76 komentářů

Blatouch
... to se asi nekdo preklepnul - pokud by to tak skutecne bylo, tak chci videt takovy motor po zimni sezone. To bude vylagrovana hajtra.
free78
není důvod. Absolutně ne. Olejové čerpadlo jede i nadále, nevypíná se, vše se maže, pohodička, pouze se vypnou 2 válce. A? Teplota motoru dále vklídečku stoupá díky chodu válce 1 a válce 4.
V6last imil
To měla i 120ka. Vypínání válců a rozhodovala o tom sama.
Blatouch
Jestlize je teplota oleje 10 st., tak je to sakra studeny motor, a pokud se k tomu jeste prida, ze dva valce budou vypnute a teplo budou generovat dva okrajove, tak si dost dobre dokazu predstavit, jak se motor zahriva nerovnomerne a co se deje s pnutim, vulemi atd. vctene opotrebeni atd. Pokud se ma +/- polovina motoru zahrivat jen teplym olejem, tak je to skutecne vyzkumnicky orisek, jak zajistit rozumne pracovni rezimy. Pokud bude motor uz zahraty na pracovni teplotu, tak budiz ... i kdyz by se podle mne valce mely vypinat dle nejakeho algoritmu, aby byly zatezovany rovnomerne.

Mne to pripada stejne jako ta zhovadilost se start/stop sytemem.
ryccardo
Je to řešení na-hov-no, ale EU si to žádá, tak se holt konstruují takové eko sráče. Že to má ve finále opačný efekt už nikoho nezajímá. Takový motor pak těžko bude fungovat 20 let, takže z auta po pár letech vznikne nepotřebný odpad. To je asi víc ekologické >😁
Arese
Mám přesně stejný názor, možná je moc podezíravý, ale když jde o vlatní těžce vydělané peníze, člověk je sakra opatrný. A to je přesně ten důvod, proč jsem u svého Leonu se skřípěním zubú sáhl po slabší verzi 1.4 TSI/92 kW, protože od zavedení EU6 se jeho silnější verze (nyní se 110 kW) už nabízí jen vypínám válců! (a právě kvůli němu za opravdu mastný příplatek). 8-s 8-s 8-s V tomto směru má Octavia obrovskou výhodu, ta totiž u tohoto motoru vypínání válců nemá... :-!
ryccardo
Čoveče přes VAG jdou dělat celkem kouzla, takže jsem si skoro jistý, že tenhle nesmysl půjde softwarově natrvalo zakázat. Stejně jako Start Stop. Jestli ti teda šlo jen o to vypínání válců a ne o výrazně vyšší cenu, tak si myslím, že by si to dokázal takhle vyřešit. 😉

Teď ale nevím jestli to není zase protizákonný, aby mě tady holden_holden nezačal křižovat, jak je jeho dobrým zvykem >😒] >😒]
Avatar - Kuban
Kuban
tak zaprvé, olej se ohřívá i třením neaktivních válců, zadruhé teplo se přenáší jak materiálem bloku tak převážně kapalinou, tedy olejem. A zatřetí, v tomto jsme bezpečně klidný že ví co dělají, neb jsou an to dnes nástroje, rozhodně lepší a spolehlivější než pocit nějakého Pepy co si myslí.
kalousek
Tak stejný nesmysl je, že pro vypnutí válců musí být aktuální krouťák motoru nejméně 85 Nm.
Válce se na rozdíl od tohoto tvrzení vypínají jen při malé zátěži, takže tam spíše mělo být "maximálně 85 Nm"
comper
Ludove motory v kazdej kategorii, vorsprung durch technik, alebo len dalsie miestne pr? >😁
MariAchi
...a uz mam dotaz: "Na druhém a třetím válci se uzavřou sací i výfukové ventily." oprvdu jsou zavreny? Tak to se pist pri ceste dolu i nahoru pere s pneumatickymi ztratami, ne? Nebylo by logictejsi nechat ventily castecne otevrene, aby se tyto ztraty minimalizovaly..?
A petivalec R5 2.5 v Audi RS5..? To je co za novinku?

Citace: "Systém ACT je vlastně modifikací rozvodu Audi VVL (Variable Valve Lift). Původně se objevil na osmiválcích této značky, později na motoru 2.5 R5 Turbo v kupé RS5."

Pravopisne chyby radeji ani nezminuji, to bych tu popsal celou stranku.

Pane Dusile a redakce vubec: Proc, krucinal, produkujete takove polotovary? To nejste schopni si to po sobe precist, nez to zverejnite? Copak nemate v sobe kousek ctizadosti?
Ma pak vubec cenu ty vase clanky cist?
8-s :no:
Avatar - McMatej
McMatej
Nedávno jsem to tady "řešil" ohledně brzdění motorem a komprese (že prý brzdí komprese). Komprese nebrzdí, po kompresním zdvihu následuje zdvih e😜anzní při kterém se energie nahromaděná při kompresi opět uvolní. Brzdí ztráty tohoto děje, např, tření, ztráta tepla atd.
A tady je to podobné, to co píst přetlačuje při kompresi se uvolní při e😜anzi.
Makovnik
Samozrejme, ze sa uzavru ventily, od toho je system odpajania od vackovej hriadele, ako je popisany v clanku, zvysok si vygugli vo videach.

Straty to nepsosobuje, kedze raz sa vzduch stlaci a nasledne energiu uvolni.

V Rs5 bola len 4.2, radovy 5valec v RS Q3, asi nejaky preklep.
Avatar - Dzakobo
Dzakobo
Polotovar, to je přesně tento článek.

Chlazené výfukové svody samozřejmě také mají svá negativa, zejména cenová. Jsou dražší než obyčejné a dále musí být větší také chladič!
Avatar - CommonUser
CommonUser
Chladenie benzinom malo aj prve 1,2 TSI a behat za 14 litrov na dialnici nebol ziadny problem. Takze nie len uz nevyrabane 1,2 HTP.
topten
když pojedes 200, tak ke 14 litrum se dostanes s kazdym benzinakem
Blatouch
Ne, to neni pravda, 2l Volvo V40 cca. 10l pri 200km/h - stala rychlost na D dalnicich.
Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
Volvo má účinnost motoru 60%? 200 není se jednou za cestu z Brna do Prahy dotknout tachometrové dvoustovky z kopce.
Blatouch
Moje Volvo, ktere jsem si nove koupil v CR, tedy zadny bazarovy kram, jezdilo az 220 km/h, 200 nebyl problem. Ovsem olej jsem menil v 15 tis a pravidelne ho servisoval.
topten
220 jede kde co a je jedno jestli to je novy nebo ma nalitano 200tis
Redmex
Len tych 200 bude asi tacho a v reale tak mozno 190. A je to diesel ci benzin. U dieslu sa to da verit, aj ked hatch ako je sucasne V40 nema nijak slavnu aerodynamiku.
topten
aerodynymicky odpor roste s druhou mocninou rychlosti a nad dejme tomu 100km/h prevazuje ze ovsech odporu aerodynamicky odpor.
tedy kdyby ti to při 200 zralo 10 litru na 100km, při 100 by ti to mělo zrat 2.5 litru. at nezeru, když prihodim vetsi podíl ostatních odporu, tak 3 litry.
skutečnost je spis 5 litru při 100km/h, tedy i tech 14 litru při 200 je docela optimisticka hodnota...
Avatar - McMatej
McMatej
Odpor roste s druhou mocninou rychlosti, výkon, na překonání tohoto odporu roste dokonce s třetí mocninou rychlosti. Taky jsem se takhle seknul. 😄
topten
však jo
když budes uvazovat 100km/h vs 200km/h
a vykon při 100km/h 10kw při spotrebe 5litru/100km

tak ciste teoreticky dostanes při 200km/h😒br /> vykon se treti mocninou = 2^3 * 10 = 80kw
spotřeba s druhou mocninou = 2^2 * 5 = 20l/100km

jinak samozrejme, spotreba na jednotku casu (litry na hodinu) poroste s treti mocninou, ale spotreba na vzdalenost s druhou. a my se tady bavime o spotrebe na sto kolimetru

ja sem se neseknul
Redmex
Suhlas, aj ked sa musim zastat motora, ak ide o diesel pri 100km/h by nemal mat problem ist za cca 4.
Moj je schopny pri ustalenej rychlosti dostat cisla okolo 3.5 litra, ale ten zase neide cez 200 >😁
Avatar - McMatej
McMatej
OK, takhle se mně to líbí. :yes:
Avatar - CommonUser
CommonUser
Ja hovorim o beznych dialnicich rychlsotiach, ovsem dlhodobo, cize long distance ... ponal maladec ?
Tam kde atmo isla stale za 7-8, tam Polo 1,2 TSI bralo 14.
Zdroj: autobild - dlhodoby test Polo 1,2 TSI na 100tkm.
topten
takze ve 130-140 14 litru??
nejak tomu neverim, to je blbost.
hod sem link
Avatar - CommonUser
CommonUser
[odkaz]
topten
snad tak se zatazenou ruckou
podle spritmonitoru pola 1.2tsi z roku 2010 prumer 6.3, nejvyssi 8.43. ze by nikdo nejzdil po dalnici??

tenhle ctenarsky test
[odkaz]
z polem z roku 2010 s 1.2tsi tvrdi, ze pri dalnicnim tempu 150 celkova spotreba 7.5. samozrejme, nebylo to porad po dalnici, ani ne porad 150, ale kdyby to pri 140 bralo 14, dostal by se podstatne vejs.
skoda, ze to sou jenom fotky a ne i nejaky text (pro me nejlepe v anglictine)
Avatar - CommonUser
CommonUser
Skus si na dialnici pri 150 znulovat spotrebu ... to su ftakoviny. Nepoznam priebeh jazdy ani celkovu priemerku atd. A berie do uvahy BC.
Jeho slova😒br /> "Když s ním budete jezdit jako s atmosférickou malorážkou, tak vám peněženku sežere i s rukou."

1,2 TSI ku 15 litrom (to tu musim stale davat)
[odkaz]

Kludne ti spravim tu istu priemerku - 10 litrov na 100 pri celkovej priemerke 20 km/h alebo aj pri 150 km/h.
topten
odkaz nefunguje, jestli davas https😐... , tak dej jen http😐...

jenze - co to je jezdit s trurbomotorem jak s atmosferickou malorazkou??
jezdit s tim tak pomalu, anebo na to podobne slapat a jezdit tedy mnohem rychleji??

no, tak jestli pojedu 50km 200km/h, pak budu pul hodiny stat v kolone a dalších 50km pojedu zase 200km/h, tak prumer budu mit 100km/h a spotřebu pres 15litru. když pojedu plynule stofkou bez zastafky, tak budu mit stejnej prumer, ale spotřebou jen 5 litru.

ale o tomhe se snad nebavime ...
Avatar - CommonUser
CommonUser
Ziadne HTTPS !
autoforum link je odfiltrovany !
Tomu hovorim cenzura !

autoforum.cz/…/test-skoda-octa
kyklop
Moc mi to nevychádza, tento motor v roomsteri používam už dlhšiu dobu a čísla, ktoré tu uvádzaš mi vychádzajú ako vycucané z prsta. Vo firme kde pracujem je týchto motorov hodne...
kyklop
Sám jedno tsi používam, prvú gneráciu a to čo si napísal je úplna blbosť. Dostať sa na tebou udávanú spotrebu je takmer nemožné, pretože by som na ceste z BA do Zvolena nechal viac ako 1/2 nádrže a predstav si, že to sa nikdy nestalo - vždy som rovnakým tempom doliezol naspäť do BA a ešte som dosť pojazdil. Jazdievam tam 140 km/h tacho celú cestu okrem úseku po Trnavu - tam 120 dľa tacho
Avatar - CommonUser
CommonUser
Kyklop tu cestu poznam, teda R1, takze dostat sa na priemerku cez 120 je skoro nemozne. Ja to taham od ZV dalsich skoro 1 tkm. Skus to auto narvat cez 200kg a dostan sa priemer cez 120. Potom mozes spievat.
Preco "nove" 1,2 TSI ma chladene zvody ?
kyklop
200 kg hmotnosť pri diaľničnej rýchlosti až taký vietor v nádrži naviac neurobí. Píšeš o 14 na sto a to je skrátka chujovina.Až na pár spomalení držím celú cestu z BB 140 tacho, čo je cca 133 dľa gps. V skorých ranných hodinách o chlp viac....
Avatar - CommonUser
CommonUser
Ano, takze jazdis po prazdnej dialnici a prazdny ... aj tak by som rad videl tvoj graf jazdy.
A 200 kg ti prida dost ak nejazdis ako tempomat. V tom teste mali konecnu priemernu spotrebu za 100 tkm 8,7. Jasne, ze nemecky plagiat o VW klame ... >😁
Asi tvoj roomster je proste zazrak techniky s aerodynamikou kvapky.
Ja mam na SK o 2 litre nizsiu spotrebu ako v DE. Takze vyskakovat, ze niekto ma inu spotrebu a ze je to blbost - nemozes.
kyklop
Skús si pozrieť priemerné spotreby vo všetkých ich dlhodobých testoch a zistíš, že sú o hodne vyššie ako bežné hodnoty napr. z toho spritmonitoru >😁 . Bežne vozím zo sebou a 150 kg hovadín v kufri - pracovných a rozdiel s prázdnym a bežne naložeým je sotva merateľný. Daj svoju skúsenosť a nemel dookola o tom čo niekto napísal. 8,7 a 14 je rozdiel dvoch galaxií. Nikde som o spotrebe firemného roomstera nepísal, tak neviem z čoho súdiš, že je to zázrak techniky. Ja som napísal, že bežne otáčam cesty BA-ZV, resp. BB a ak by žral 14 na 100, tak skrátka z princípu nemôžem na jednu nádrž otočiť cca 400km. Dostať priemerku 120/h je nemožné - prečo? Stačí suchá cesta, skoršie ranné hodiny s nízkou premávkou a prakticky na konci BA sa rozbehneš na 140 dľa tacho, málo krát spomalíš pri prudšiej zákrute (zjazd pri TT z D na R1) , alebo keď niekoho dobehneš a spomalíš z tohoto tempa až pred koncovou stanicou 😉 a hodnota okolo 120 nie je nerálna. I cez to ešte najazdím 100 km vBA a a okolí kým sa neohlási kontrolka nádrže. U nás máš nižšiu spotrebu ako v DE za rovnakých podmienok? Ak aáno, tak máš asi nejaký blbý kus s averziou na SK, alebo u nás platia iné fyzikálne zákony, či čo?
Avatar - CommonUser
CommonUser
Ty chapes rozdiel medzi celkovou spotrebou na 100 tkm a spotrebu cisto na dialnici takych 400 km ? Asi nie.
Jasne, ze na DE a SK nie su rovnake podmienky, ved preto to pisem pre ....
Takze, to ze mal autobild v DE 14 litrov na dialnici a ty nie na R1, znamena holy prd ! Pretoze D1 ma obmedzenie od rana do vecera a R1 v podstate tiez.
Ani asi nechapes Polo vs Roomster.
kyklop
Áno , chápem a holý prd znamená aj spotreba autobildu na dialnici f DE. Sám si v prvom príspevku uviedol, že behať po diaľnici za 14 nie je problém, ale podkladáš to len autobildom. Polo vs Rumunster opätovne nevychádza tebe, keďže to Polo má všetky predpoklady jazdiť s identickým motorom za menej paliva, samozrejme porovnávam rovnaké motory a rovnaký spôsob jazdy 😉 . R1 má obmedzenia od rána do večera - konkretizuj, máš na mysli pár úsekov kde je 80tka? Aké percento tvoria tieto úseky na celkovej dĺžke. Rok naspäť takmer žiadne obmedzenia neboli
Avatar - CommonUser
CommonUser
Nielen 80ka, ale aj zakrivenia cesty hlavne od Ziaru.
Tu mas spotreby na dialnici😒br /> [odkaz]

Najdi si test na autoforum test Octy 1,2 TSI strana 3.
Dufam, ze chapes, ze Turbo motorom s otackami klesa rapidne termodynamicka ucinnost.
kyklop
v tvojom odkaze je spotreba lahko pod 8, to je stale hodne daleko od 14. Tie zakrivenia - az na par ich vsetky prejdes bez ubratia plynu :-!
Avatar - CommonUser
CommonUser
Ano bez ubratia plynu, ak pojdem 120.

Proste asi je problem pochopit, ze s vyssou zatazou ten 1,2 TSI bude zrat.
Tu vyssiu permanentnu zataz mas dialnici (dlhsia trat), kde mozes ist cez REALNE cez 140km/h (napr. v DE aj 100km useky). V tomto rezime to male TSI islo za 14, aj ked atmosfera dokaze ist v tomto rezime za podstatne menej. To vyplyva z testu. To je stav, ktory si ty nikdy nedosiahol.
Zober toho Roomstra a prid do DE, lebo nepoznas stav, ktory ten test opisuje.
Cital si to porovnanie TSI vs atmo na autofore ?
topten
chlazeny svody ma i nova 1.8 tsi, ale ze by stara, ktera je nema, mela dvojnasobnou spotrebu dejme tomu pri 180 (cca adekatni rychlost jako 140 pro 1.2tsi)??

je logiky, ze novy motor ma nejaky vylepseni anebo je nejak nove prekopanej. proto starej svody nema a novej jo. dalsi generace bude zase bezet v mullerovym cyklu. budes se zase takhle blbe ptat, proc v nem ty stary motory nebezely??
to je hochu vyvoj.
Avatar - CommonUser
CommonUser
Vyvoj nie je testovanie na zakaznikoch, hochu ...
[odkaz]

Nebudem sa opakovat, ze v mojom okoli vsetky TSI "zdechli" alebo skoro "zdechli"(vymena retiazky).
kyklop
TSI prvej zgarb, o to pokoj, ale môj má 140k km a žije, síce s x výmenami reťaze, napináku, pár škrtiacimi klapkami a druhým olejovým čerpadlo. Máme pár kusov cez 200k km a žijú, aj keď za cenu x výmena "spotrebných" dielov
Avatar - CommonUser
CommonUser
A toto je problem, ano s vymenou "spotrebnych" dielov. Fakt spotrebnych ...
>😒]
Redmex
Mozem ta uistit, ze nie je problem urobit BA - BB s priemerkou 130 km/h >😒] ,da sa to aj v piatok, ale to chce uz cas po 19. Staci mat auto s fungujucim podvozkom, co v pripade aut, kde sa montuje 1.2 tsi je akurat tak Golf 😄

V zasade sa pohybujem v rychlostiach 140-150, kedze aj tie najhorsie zakruty na R1 nie je problem prejst 140 na tempomat (za sucha) 😉
kyklop
za sucha tam prejdeš zákruty 130tkou asi hociakým súčasným autom 😉 . Pár krát som podobným spôsobom tú cestu spravil preto píšem, že tú spotrebu si vycucal z prsta
Avatar - CommonUser
CommonUser
Ano da sa to aj s 1,2 TSI, ale nie za 5-6 litrov.
Sup
Aktivní termostat má však Mondeo mk3 pouze do faceliftu v roce 2003.
Mám/měl jsem předFl a samostatné těleso termostatu díky tomu vyšlo na 2600Kč, bez vyhřívání montovaného na pozdější ročníky stojí do tisícovky.
free78
přesně tak. Kupoval jsem teď vyhřívaný termostat a značkový Wahler WH 4326.97D mě vyšel na cca tisícovku (po slevě cca 40😖.
topten
vzduch ma 21% kysliku, zvednout to o 50% by znamenalo o 50% vetsi vykon i tocivy moment i bez turba.

tedy klasickej dvoulitr atmo by se dostal na 300Nm, coz jsou hodnoty podladenyho dvoulitrovyho turbobenzinu, kterej je v aute typu oct prijemnej na jezdeni.

generator kysliku není problém, dlouhodobe by to asi nedalo, ale na rozjezdy nebo predjizdeni, kdy vetsi vykon potrebujes jen cca 10 sec, by to dalo.
při vetsim podilu kysliku by asi docházelo k opalovani ventilu, ale když při 21% ne, tak proc při 30% jo? navíc by se jednalo jen o to zrychlovani.

jo, existuje nejaka smes ve forme bombicek, tusim ještě spolu s N2, ktera ma nejspis zabranit tomu opalovani, a která s dalšími uprava motoru umi zvednout kratkodobe vykon na násobky ...

včera nebo predevcirem v radyju rikali, ze i cimrman vymyslel nejakej spalovaci motor, jen se o tom moc nevi, mozna sel touhle cestou ...
free78
"Jednou z cest, jak aktivně ovlivňovat teplotu motoru, se staly vyhřívané termostaty. Poprvé se objevily už v roce 2000 na tehdy nových motorech Ford Duratec-HE "

Doplnění - i motory řady M52 (šestiválce) od BMW používají tento typ termostatů pokud se nepletu od roku 1998 (můj z 3/1999 jej má).
Ford tedy logicky první být nemohl.
Neurotic
Ty snížené emise jsou prosím kde? A nemám na mysli papír >😁
Avatar - JohnST
JohnST
Mozem potvrdit 12TSI zerie v priemere 8L/100km. :-! Pokial jazdite na duchodcu, tak prva cislica moze byt aj 6
topten
to bude asi nejaka chyba mezi volantem a pedalem

tady😒br /> [odkaz]
to u O3 1.2tsi vychazi na prumer 5.92, maximum 7.70

mel by ses zkusit apgrejdovat, evidentne je problém u tebe
Avatar - CommonUser
CommonUser
Alebo "divna" statistika, ze ... pred 2014 sa 1,2 TSI nerobili ?
Nechces potlacit svoj Falschwagen faktor ?

Tento robi viac dialnicu😒br /> [odkaz]
topten
nebavime se o aktuálních verzích, a o nejnovějších trendech podle clanku???
tak proc vytahuješ nejaky stary vykopávky, který se davno nedelaj??
Avatar - CommonUser
CommonUser
Tak preco komentujes uzivatela JohnST ? Ty vies ktory motor ma ???

Inak aj HTP je v clanku spomenute, tak preco nie novsi vs starsi 1,2 TSI ???

To, ze si VW kadi do vlastneho hniezda rovnakym znacenim vsetkych verzii motora, je ich problem.
topten
a jakej prumer ma na mysli a jakyho auta??
fabia, rapid, octavia??

oct se starou 1.2tsi z 2010 ma prumer 6.86, fabia 6.62, rapid z 2013 (od kdy sou záznamy) 6.16.
a ma na mysli prumer za jednu jizdu, nebo na celou nadrz, nebo za dobu od kdy s autem jezdi, nebo za celou flotilu???

ja nemam problém s 1.8tsi udelat na jednu kilometrovou jizdu prumer třeba 30 litru, na nadrz mam rekord něco přes 8 litru, jinak dlouhodoby prumer něco přes 7 litru.

kazdopadne jestli jezdi s průměrem za 8 litru, tak nejde tvrdit, ze to je typicka spotřeba toho motoru. třeba s tim jezdi jenom přes ulici do lidlu pro rohliky
Neurotic
1,2TSI je základní motor, takže si to kupují šetřílci, kteří pak jedou po dálnici 100km/h a pak vyleze spotřeba 5/100, ale když se s tím pojede normálně tak už těžko, ale lidi co jezdí normálně si koupí i normální motor takže v té statistice budou jinde...
Avatar - simon_sez
simon_sez
normalny vodic sa prisposobi motoru a bude s plynom pracovat podla toho co ma pod kapotou a nie chciet zakazdym dynamiku 2litrovej turbonafty 8-s
Avatar - CommonUser
CommonUser
Rekord 8 litrov ? Tak jazdit po rovnej okreske a v meste s 2 semaformi - tak to potom ano. To ja mam pod 7 ...
starý_kluk
Obecně je výhoda malých motorů v tom, že tzv. částečné zatížení, v němž automobilový motor pracuje převážně, je u nich poměrně větší, a tím je menší i spotřeba. Vyžaduje-li se však od něj větší výkon, ten je pak poměrně vyšší než u motoru velkobsahového a spotřeba jde tedy hodně nahoru. U přechodného požadavku na větší výkon se to tolik nepozná, ale při trvalém požadavku už hodně - spotřeba jde výrazně nahoru - to je dálniční provoz apod.

To se moc přehédnout nedá.

Realizace je logická:
Požadavek na snížení CO2 = menší obsah motoru (downsizing), ale protože obsah nejde zvětšit = větší výkon znamená přeplnění.Přeplnění při něm = větší spotřeba a nejspíš horší CO2 než u většího obsahu.
Zavádějící metodika měření EU o tom mlčí. Co je potom "zelenější"?
Avatar - mariov8
mariov8
Problém je tak malý přeplňovaný motor ve vysoké zátěži uchladit, stříká se tam bohatší směs = klesá účinnost a u prvních 1,2TSI, kde se předpokládalo u větších aut jejich použití pouze jako základní motorizace, se musel chladit ve větším zatížení i malý a levný katalyzátor dimenzovaný na vše jiné jen ne na provoz na dálnici, a použila se ještě bohatší směs...

Na dálnici to žralo opravdu hodně. Myslí se tím dálnice, ne pár desítek km dvouproudé silnice v SR nebo ČR s tempomatem na tachometrových 130, nepředjíždět a do kopce ho raději vypínat. Ale taková služební cesta na otočku do Německa jak jsem jel nedávno v CLS 350, to by ten motůrek vyzvracel písty...

Problém to byl tak zásadní, že další generace motoru dostala chlazené svody. Jejich nevýhoda je ještě ta, že větší chladič s větším požadovaným průtokem vzduchu = i horší aerodynamika, byť ta se v celku zas tolik na spotřebě nepromítne a řešení to je. Protože nová 1,2TSI už třeba v menších autech (Rapid) umí i na dálnici jezdit překvapivě levně. Nicméně v Oktávii už je na dálnici i tak dle měření úspornější na takové použití lépe dimenzovaná 1,4TSI.

To placaté nízké CLS při 200km/h dle GPS potřebuje na udržení této stálé rychlosti asi 100kW nebo něco málo přes, v cestovních otáčkách na 9tku to znamenalo, dle výpočtu palubního počítače, nutnost dodávat asi 400 až 450Nm točivého momentu. Silnice působila dojmem roviny, ve stoupání nebo při akceleraci šli tyto hodnoty dramaticky nahoru.
Avatar - Barry Lyndon
Barry Lyndon
nesmysl!
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
odporné, hloupé... odrazující od čtení tohodle plátku.

Spousta lidí má s těmi motorářskýmy zázraky osobní, neradostnou zkušenost.

😒
Avatar - Verny_2013
Verny_2013
To mi moc logiky nedává, bez turba 110 Nm, s turbem 200 Nm. u mě konkrétně 1,4 TS začíná turbo zatahovat už od 1400 ot/min. pod touto hranicí se prostě jet nedá. Když se zapne turbo tak Nm vyletí nahoru a auto spaluje efektivněji a na zrychlení je potřeba mnohem kratší doba.
Avatar - McMatej
McMatej
Já bych řekl, že je to v článku ne zcela přesně popsané. Podle mého názoru jde o to, že při částečném zatížení je hodně zavřená škrtící klapka a to co turbo natlačí se na klapce přiškrtí. Do motoru jde pak vzduchu stejně jako do nepřeplňovaného. Přeplňování a turbo se projevuje při vyšším zatížení a hodně otevřené škrtící klapce.
starý_kluk
Není mi srozumitelné, jak to pan Dusil myslí s tím "záměrná". Vždyť přeci při náhlém požadavku většího výkonu (sešlápnutí "plynového" pedálu) stoupne množství paliva, kterému v důsledku opožděného roztočení turba chybí vzduch. Dělá to potíž u dieselů, které pracují s přebytkem vzduchu, natož pak u benzíňáků, kde se přísně drží stechiometrický poměr (a proto je regulace turbo-dmýchadla mnohem složitější). Snahy zmenšit tuto prodlevu jsou různé: od zmnenšení momentů setrvačnosti paralelním zdvojením soustrojí, přes uzavírání obtoků turbín atd. až po nové krásné řešení Opelu s geniálním maliným zásobníčkem vzduchu, z kterého se turbíně okamžitě zvýší moment a prodleva tak téměř zmizí (zásobníček se tlakuje samotným dmýchadlem).
starý_kluk
Je škoda, že se do článku nevešlo, proč je valná většina benz. motorů poslední dobou z důvodu emisí nadčtvercová. Jen boxery (jako Subaru nebo Porsche, ...) jsou z důvodu zástavby podčtvecové. Před přísným honěním čistoty emisí vycházel z něklolika hlavních důvodů nejlépe motor (mírně) podčtvercový.
Jirka_26
Jsi na omylu. Nadčtvercové motory mají menší celkový tlak na píst, který se výkonově dožene větším zdvihem. Menší plocha pístu odebírá méně tepla, píst se méně hřeje. A nadčtverce mají lepší průběh točivého momentu, kdy se jeho vrchol dá lehčeji dostat do nižších otáček. Podčtverec má větší ventily a nižší střední pístovou rychlost, tedy lépe se plní a více se dá točit, což atmosféra potřebuje. U turba je tomu naopak, tam nejsou velké ventily zapotřebí, jelikož se tam tlačí vzduch přetlakem a motor díky vysokým tlakům není nutné tak moc točit.
Emisím je u zadele, jesli je motor pod nebo nad, tam jde v první řadě o teploty a bohatost.
janpww
Test
Jirka_26
... ty jsi tomu zase jednou dal na zadel - hlavně s těmi teplotami u vyhřívaného termostatu... 😄