Jestliže nechcete, aby vaše auto trpělo, je nutné ho před jízdou dostatečně zahřát. Spíše než stání s nastartovaným motorem se ale vyplatí pomalá jízda.
Kolem 80-85 stupňů ;-) Jinak mám kamaráda, který má RS Octavku na operativní leasing a kolikrát jsem ho viděl jak to za studena vytáčel až do červených. Chudáci ti co pak takovy auto koupi. Jinak tenhle článek, to zas někdo objevil ameriku.
styl "však to není moje, budu se k tomu chovat jak hovado" nemam rad :-)
Už se mi ale parkrat stalo, že jsem to za studena musel přišlápnout. Poprvé mne přkvapila blbovzdorná ochrana, kdy se na nezahřátém motoru omezovač posunul z 6,5 na 5tis otáček.
Jediná rozumná odpoveď na tieto sezónne články o tom, čo treba a netreba robiť s autom, je nezávislé kúrenie. Ostatné tipy sa líšia podľa nálady autora (niekedy aj toho, čo ten istý prevzatý článok písal pred troma rokmi).
Pravda je taká, že sa o ten motor všetci staráme hlavne tak, ako to aktuálne okolnosti dovolia. Tiež netlačím na plyn so studeným motorom, ale keď dva kilometre od domu stojím na STOPke a vidím medzeru, do ktorej sa vojdem len s ráznym rozbehom, nebudem brať veľmi ohľad na to, či je motor studený alebo teplý.Ťažko budú mať ostatní pochopenie pre vodiča, čo sa snaží šetriť studený motor a potom v rannej špičke čaká na neexistujúcu medzeru. Alebo ešte lepšie, keď nečaká, to sa tešia zas tí na hlavnej ceste, ako môžu zohriať miesto motora brzdy.
Doporučuji všem, že mají nastartovat a jet a až se motor
zahřeje, tak škrábat. Z nahřátého skla to jde dolů mnohem lépe.
To jsou takové utopické rady, reál je takový, že čím větší kosa, tím déle se musí auto odmrazovat na volnoběh, dokud se nezahřeje přední sklo tak, že se jízdou nemlží.
Ano, je pravda, že olej se zahřívá pomaleji než voda. Ale dnes už snad 99,9% motorů má výměník olej/voda pro chlazení oleje...což při zahřívání motoru napomáhá oleji rychleji dosáhnout optimální teploty. Když vezmu údaje z mého auta z RS monitoru, tak při normální zahřívací jízdě má olej o cca 15-20°C méně až do okamžiku, kdy se voda dostane na cca 80°C. Pak ji docela rychle dožene...
To si myslim ze je nejlepsi a taky to tak celej zivot delam. Otevru auto natocim a jdu ometat a skrabat. To je tak 2 minuty. Pak sednu a jedu. Nez to ma aspon 70 stupnu tak to netocim vic jak 2500 ot. S zadnym motorem jsem zatim nemel problem. ;-)
Ono se Ti taky při Tvém chování může lehce stát, že problémy přijdou podstatně dříve než po 3 letech. Nadměrná spotřeba oleje, problém s turbem a pod...Ale jak jsi psal, Tobě je to přeci jedno...
je třeba být tolerantní. Nedávno proběhla médii info, že nejstaršímu řidiči v Česku je 102 let.... Silnice tu nejsou jen pro tu rychlejší a bystřejší polovinu, ale i pro ty ostatní a ti také platí (a nebo alespoň platili) daně... ;-)
na setreni studeneho motoru kaslu .... mam nove auto a po zaruce po 3 az 5 letech bezi do sveta. tratim na cene tak proc auto nepouzivat jak potrebuju a setrit ho pro toho co ho koupi po me?
V těhle dnech nasednudo auta v nevytápěné garáží, kde je max o 3°C víc do auta, vyjedu, zavřu za sebou garáž a pomalu odjíždím z vesnice. to stojí kolik asi 20vteřin, než vyjedu, zavřu, nasednu, připoutám se atd :-)
Po 2km je teplota vody na 60°C ručička teploty oleje stále leží na min. Po dalších 2km volnou jízdou 80-100 okreska je teplota uprostřed, ale ručička oleej je tak v 1/4. Olej se mi plně zahřeje až po přejetí celého města 1,5km 4semafory)
Auto Focus ST.
Z předchozího Modnea vím, že tam byla ručička teploty vody pouze na okrasu při 61°C dle diag ukazovala prostředek.
Poznam aj takeho co nahrieval a nahrial to pre druhych ked sa vratil s detskou sedackou uz ju nemal kam strcit leda tak do pr.... >:D Opatrne s tym nahrievanim a klucikmi v aute...
Kdyz neni na aute ledovka tak to jde do dvou minut zvladnout v pohode. Ale taky to obcas umi primrznout solidne zvenci zevnitr takze to je pak na dyl. Pokud je to ovsem i zevnitr tak to bez nastartovanyho motoru ze skla nedostanes.
u nás běžně Horáčková z druhýho patra....nastartuje auto,pak jde pro autosedačku pro mrně,pak pro mrně,pak teprv ho usazuje a pak teprv jedou....prý to díttě jde do vyhřátýho...
Re: Doporučuji všem, že mají nastartovat a jet a až se motor
S tím opětovným namrzáním čelního skla po ujetí pár desítek metrů se potýkám dost často. Gumový koberečky nejsou samospasitelný. Neubráníš se tomu, že v průběhu zimy máš v autě prostě vlhko. Dobrý je topit klimou a aspoň trochu to auto takhle vysušovat. Je to ale sysifofská práce. Vysušíš deci a z bot si přineseš dovnitř půl litru.
Re: Doporučuji všem, že mají nastartovat a jet a až se motor
A už si si všimol, že pri škriabaní, nie ometaní, sa časť rozpustí a začne namŕzať?
Je však pravdou, že keď je vonku veľká relatívna vlhkosť, tak keď sa rozbehneš, tak to okno bleskovo namŕza.
P.S. V zime používam gumené koberce. Ľahko ich vyleješ a zároveň sa ti do kobercov a na podlahu nedostane toľko slanej vody.
No a někdo si napojí káru do zásuvky a nechá si ohřát vodu v motru a startuje s ohřátou vodou v motoru. Anebo si z vokna zmáčkne na DO dálkový start a pokud mu není líto plaiva, auto se mu ohřeje taky aniž by vytáhl paty z domu, dá se nastavit i aby to topilo.
Dnes jsem to pozoroval, vážně po 6km mám i olej dle budíku ohřátý, tam je důležité, že sice to je malé město, ale kousek od Prahy, kde jsou hrozné kolony, takže se musí uvažovat i čas co se posouvám v koloně a na světlech.
Na dálnici najedu po cca 8km a stejně si vystačím do 3500 otáček, omezovač je nad 7tis. takže s polovinou dostupncýh otáček.
Jelikož jsou ty systémy plně odděleny, tedy přes internet lze ovládat pouze některé systémy, tak se toho vážně nebojím. Respektive, hrozba je asi tak stejná, jako u všech dnešních moderních aut s infotainmenty.
No, a pak jednou tento řidič pojede 130 na dálnici, někdo jiný, chytřejší si klepne do jiné, podstatně vyspělejší aplikace, a zablokuje "chytrému" vozu daného řidiče brzdy. Už se té budoucnosti nemohu dočkat.
Re: Doporučuji všem, že mají nastartovat a jet a až se motor
Neblázni, vyhřívání čelního skla je pořád v ČR rarita, spousta lidí ani neví, že to existuje a další tvrdí že je přes to zaručeně špatně vidět. V tomhle s láskou vzpomínám na mého Escorta, který by dnes měl už čtvrt století za sebou. Když jsem s ním jezdil na hory a každé ráno pozoroval škrábače a dokonce i polévače horkou vodou. Sedl jsem, nastartoval, zapnul vyhřívání, ometl sníh a mezi tím námraza sama sjela :-) Žádné zmrzlé prsty ;-)
Jo a z nejakeho duvodu mam ten vymennik vedle katalyzatoru, takze ohreje se rychle. Jak je to s chlazenim, to netusim, asi chlazeni dela chladic chladici kapaliny, domecek vymeniku slouzi na ohrivani?
No jo. Někdo holt musí nastartovat, oškrabat, omíst a pak opatrně vyjet. A někdo u snídaně klepne do aplikace na mobilu, auto se mu samo vyhřeje a on přijde jak do obýváku. S výhodou to mají elektromobily, ale umí to každé auto s nezávislým topením.
Re: Doporučuji všem, že mají nastartovat a jet a až se motor
No tak to si čoveče vedle. Velice často se mi stává, že mi začne znova namrzat čelní sklo zvenčí pár minut po oškrábání a zevnitř mlžit. Vlhka je v autě přes zimu z mokrých koberečků dost a dost. Ostřikovat sklo v momentě kdy ještě není teplý je konečná. To můžeš zase zastavit a začít to drbat škrabkou dolů.
V Nemecku je to zakazane zakonom, takze to zovseobecnia. Naviac pri ich chapani auta ako spotrebaku s co najnizsou servisnou starostlivostou, kde si musis kupit auto nove, im to hra do kariet. Najradsej by servisy uplne zrusili, to by bolo usetrenych penazi pre management.
Minulu zimu, parik stoji za dieselom bez DPF na ktory je naviac zvolavacka na NOx a hulia cigary. Este ze dom nemaju na rusnej ulici, ale zrejme by im to vobec nevadilo.
By si sa čudoval koľko takých ľudí je. Osobne to tiež robím tak, že naštartujem, poometám, oškrabem a pianko vyrazím, kým sa motor nezohreje nevytáčam viac ako 2200 ot/min. Ale v príručke k vozidlu od výrobcu som sa svojho času dočítal, že sa výrazne nedoporučuje tento spôsob, ale naštartovať a motor zahrievať až samotnou jazdou. A našiel som tom minimálne u dvoch rozličných novo kupovaných áut od rôznych značiek s rôznym druhom paliva. Takže ťažko povedať či to robíme správne. >:D
Re: Doporučuji všem, že mají nastartovat a jet a až se motor
o rozmrazovacím spreji na skla jste nikdo nesylšel že nebo o vyhřívání předního skla..... Spíš jde o to kolik je sněhu, už sem zažil že za dva dny napadlo tolik, že za 2 minuty to fakt neodmeteš ani omylem
Ometano a oskrabano za dve minuty? To je dost rychle. Mi to kolikrat zabere i k deseti minutam. Obvykle to resim tak, ze startuju, kdyz dokoncuju ometani, na volnobeh tak jede pul minuty az minutu
Do práce to mám 18km, převážně mírně z kopce. V zimě ručička teploty vody vyleze na střed po cca 14km a topit to začíná po 16km. Octa 1.2TSI. Takže olej to má na 80°C nejdříve po těch cca 15km.
Re: Doporučuji všem, že mají nastartovat a jet a až se motor
Pokiaľ nemáš v aute močarinu a nedýchaš v predklone na predné sklo ako upachtený pes, tak by nemal byť so zahmlievaním až taký problém.
Väčší problém sú vodiči, ktorý do ostrekovačov kúpia lacnú nemrznúcu zmes. Z tej sa
po čase vplyvom tepla v motorovom priestore odparí aj to málo alkoholu a keď si potom ostriekajú predné sklo, tak sa im vytvorí nepriehľadná snehová kaša! ;-\
Mě se velmi osvědčilo vyběhnout před barák půl hodiny před odjezdem, nastartovat na 2min a vypnout. Když pak přijdu k autu, tak je celý motor rovnoměrně vlažný. Zejména u starých šunek s karbcema už nebylo poté nutno ani dávat sytič a neškubaly.