Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Jawa v nové době: Strmý pád kdysi úspěšné značky

Ještě v osmdesátých letech Jawa vyráběla 100.000 motocyklů ročně, o pár let později to byla už jen desetina. Jawa dodnes žije, na úspěšná léta ale jen vzpomíná.
Zpět na článek
2. 11. 2016 09:33
Avatar - Stejsn
2. 11. 2016 09:14
Jawě neujel vlak,
jawě ujelo celé nádraží i s výpravčím, přednostou stanice a ministrem dopravy :-( Jedná s mnoha obětí bolševismu.
Rozbalit vlákno
10
Avatar - Barrichello
2. 11. 2016 09:46
Re: Jawě neujel vlak,
Ten už tu není 26 let a pořád tam nic neudělali, mohli být dávno jinde, jenže ono není komu konkurovat. Levné stroje z asie - na to nemaj konkurovat cenou a na drahé mašiny nemaj technologie a zvuk....
2. 11. 2016 10:41
Re: Jawě neujel vlak,
No ale proč nemají ty technologie a zvuk? protože je za bolševika prošustrovali,když veškerou produkci měli už dopředu prodanou zemím RVHP.. Jawa je učebnicový příklad toho,jak fungoval znárodněný průmysl - sebereme soukromníkovi fabriku i know how a budeme tu druhoválečnou konstrukci motoru vyrábět dalších pár desítek let a pak se budem divit, že kromě třetího světa ty motorky nikdo nechce....Jo a nejvíc mě baví ty kydy, že se od nás Japonci učili vyrábět motorky..Zajímalo by mě kdy,možná tak někdy v půlce padesátých let, v roce 1959 už měla Honda pětikvalt, 12 voltovou elektriku a 30 koní z dvěstěpadesátky v sériové motorce...
Avatar - Hittman
2. 11. 2016 11:12
Re: Jawě neujel vlak,
Fabriky či banky se berou i za kapitalizmu, viz třeba IPB či kampeličky, do kterých stát nalil naše miliony, aby je pak za babku očištěné od dluhů prodal. Jawa měla pár dobrých věcí, které od ní kradla třeba i Honda (viz článek, akorát upřesním, že to ukradli bez svolení Jawy).
2. 11. 2016 11:49
Re: Jawě neujel vlak,
Ano ano, na jednom jediném vynálezu automatické spojky se neustále demonstruje náš technologický náskok oproti západu...Jistě, ta spojka byla dobrá věc,ale opět klasická ukázka zkostnatělosti našeho průmyslu - i když jsme takovou chytrou věcičku vymysleli, už pro náš průmysl bylo nemožné tu spojku vyrábět masově, bylo to choulostivé na seřízení a údržbu, správně nastavit to uměly asi tři servisy v celé zemi a tak se u nás Jaw automatic prodalo zanedbatelné množství, zatímco Honda chrlila svoje Cuby s tímto automatech po statisících....
K tomu znárodnění - to asi není v principu ten hlavní problém poválečného československa, znárodňovalo se i na západě, hlavní zlo bylo vystoupení z MMF a nekonvertibilita koruny a tímpádem obrovské problémy s nákupem jakékoliv zahraniční technologie
Avatar - Hittman
2. 11. 2016 12:05
Re: Jawě neujel vlak,
Problém není v režimu, ale v lidech, za koumošů se taky téměř zdarma prodal patent Wichterleho na kontaktní čočky, v nedávné době zase třeba patenty na léky, které jsme mohli vyrábět sami a nemuseli na tom rejžovat jiní. Máme problém, že umíme vymyslet, neumíme ale prodat.
Avatar - Barrichello
2. 11. 2016 12:07
Re: Jawě neujel vlak,
Ale ano, japonci tam skutečně byli, strejda v Týnci dělal. Ano jezdily tam celá 50. léta.

No ty technologie mohli dávno nakoupit a zvuk, ten se buduje blbě no.

Ono i kdyby měli komanči výstavní technologie v roce 1989, tak z nich v roce 2017 opravdu nejde žít. Takže chyba je v tom kdo to po roce 1989 koupil. Tam je problém.
18. 11. 2016 12:45
Re: Jawě neujel vlak,
odpověď na Hondu, třeba tady: [odkaz]
Avatar - Papír1
2. 11. 2016 22:14
Re: Jawě neujel vlak,
jj. bohužel Jawa ztratila konkurence schopnost +- rokem 1970. Sám vlastním Jawu 353, ČZ 450, části Jawy 355. Nyní se dohaduji o ceně na 555 a motor 356. Ale to jsou všechno klasici.

V práci mám 2 kolegy kteří ještě před 6 lety dělaly v Jawě. Známého co tam dodnes dělá a pár tatíků, kteří tam dělali celý život.
Nyní to chtějí vzkřísit. Opravují budovy v Týnci, chtějí udělat museum, ale nemají co tam vystavit. Časem se jim motorky nějak poztrácely. Mají tam pod plachtou Minor, ale ten se rozpadá.
Vyráběné 650ccm si kupují jen zapálenci Jawy. Kámoši z Týnce mají 5ks. Což je asi měsíční produkce :-)
Jawu v podstatě drží při životě 2takty.
Mám chalupu od Týnce 12km, do Jawy ve Strašnicích to mám 2 minuty autem, nebo 20minut na Jawě. :-)
Takže mám relativně přesnou představu o stavu Jawy.

Asi největší reklamu Jawy, dělá Jawa klub. Její Jáwáč je slušná párty.
Když se podíváte na Jawa stránky, tak zapláčete.

Jawa má super značku, ale to je vše.
Avatar - Jenik3
3. 11. 2016 07:39
Re: Jawě neujel vlak,
Privatizace byla jedna vec, ale to je 23 let zpatky. Od te doby maji firmy soukrome majitele, kteri budto umi nebo neumi. Ten, ktery vlastni Jawu neumi, ale ani v Tynci nestoji rada zajemcu o koupi znacky/podniku.
Cili Jawe opravdu ujelo cele nadrazi i s vypravcim a dale neni na cem stavet. Posledni at zhasne svetlo.
2. 11. 2016 11:55
Re: Jawě neujel vlak,
Tonda Novotný prohlásil, že motocyklová výroba do socialismu nepatří, protože český dělník do socialismu vjede automobilem. I proto se typu 634 říkalo hranatej pérák.
Avatar - lordlord
2. 11. 2016 09:33
.
kde bylo řízené hospodářství, nebyla moc konkurence, to se to potom vyrábí
Rozbalit vlákno
0
2. 11. 2016 11:12
Zpackaná privatizace
I za totáče dokázali naši konstruktéři vyvinout a vyrobit prototypy konkurenceschopné s tehdejším světem. Problém byl, že to totalitní režim nebyl schopen zavést do sériové výroby. Proto i po roce 1989 byl zájem ze strany Hondy nebo BMW o spolupráci. [odkaz]
Podobně to bylo s VW a AZNP Škoda (Favorit, hliníkové motory,...). Takže na likvidaci Jawy se podepsal starý i nový režim a starý režim určitě více, ale jak dlouho se ještě budeme vymlouvat na komunisty?
Rozbalit vlákno
2
Avatar - Stejsn
2. 11. 2016 12:54
Re: Zpackaná privatizace
AZNP mělo obrovské štěstí, že se Favorit stihl dostat do výroby a automobilka tak měla v prodeji relativně nový typ, byť technicky už zaostalý za západní konkurencí. Pokud by ještě vyráběla zadomotory, je z ní dneska dávno jen montovna.
3. 11. 2016 18:06
Re: Zpackaná privatizace
Škoda Ml.Bol. a Barum Otrokovice měly štěstí na programově promyšlenou a uvážlivou privatizaci za ministra p.Vrby a za p.Pitharta. Ve smlouvách se pohlídaly investice / rozvoj, zachování vývoje atd. a vracení části zisku zpět do výroby. Po odchodu p.Vrby nastal překotný režim privatizací a jejich následky.
2. 11. 2016 11:24
Promarněné šance
Nutno podotknout, že Jawu privatizoval jistý Gerle, který se spolupodílel na předplyšovém úpadku strakonicke Čezety, kde dělal technického ředitele. Byl to protekční bolševik jehož bratr byl ministr průmyslu. Motorkám nerozuměl a naslouchal našeptávačům kteří mu mlátili klíny do hlavy. I tito se dostávali do funkcí ne díky odbornosti, ale stranickému průkazu. ČZ tehdy vyráběla 80% komponetntů pro Jawu, včetně motorů. V šedesátých letech jsme byli největší výrobci motocyklů na světě.
Na technický vývoj šly tehdy obrovské peníze do Jawy i Čezety a byla i možnost vyvinout novější modely které by nahradily archaické dvoutakty. Tyto peníze byly ovšem prošustrovány díky bezkoncepčnosti tupého bolševického vedení a hlavně i díky obrovskému chaotickému nepořádku ve výrobě, když za peníze určené k vývoji, byly lepeny nedostatky pracovníku ve výrobě. I vývojoví pracovníci chodili na brigády na výrobní pásy. Tehdy býval ředitel ČZ jistý Koubek ( nutno podotknout, že jeho netalentovaný syn protekčně závodil na motorce vyráběné a udržované v Čezetě) a ten byl takový tupec, že i sami komunisté jej sesadili a nasadili tam nového ředitele jménem Varmuža. Ten kupodivu začal měnit fabriku k lepšímu, začalo se uklízet, fabrika postupně lépe fungovala, na motorkách se ale zatím neprojevilo, Varmuža důvěřoval sebevědomému nadutému Gerlemu. Po Plyšáku byl Varmuža "revolučně" vyhozen za stranickou příslušnost a vedení se ujal recyklovaný komunista z roku 68. Pod jeho vedením, získala motocyklovou výrobu Cagiva. Tak aniž by přinesla haléř, podvodně získala celou motocyklovou výrobu, vytunelovala ji, zlikvidovala původní výrobní zařízení včetně toho pro Jawu. A za pár let vypadla a zůstaly jen vyrabované haly a dluhy.
Tehdy přišla do výroby jediná motorka ČZ - Cagiva Roadster 125/200 jako dílo českých inženýrů a techniků. Tato mohla v té době konkurovat čínským maloobsahovým motocyklům a dnes se i zajímají a vyhledávají fandové značky. Začátkem devadesátých let byli Číňané na podobné technické úrovni jako naše zastaralé kolbenky. Jenže oni koupili japonské licence a začali vyrábět i pro Japonce a dnes jsou motocyklovou velmoci a my jsme skončili. Nepočítám tedy Jawu překabátěného bolševika žijící z dotací a kubanského trhu. Býval jsem leta prodejce Jawy, do jejich údolí hrůzy jsem i jezdíval, takže znám jejich postupy a podmínky. Nic tam nefungovalo, hlavně že utráceli obrovské peníze za vystavování na Motocyklu. Kdysi tam bývala obrovská sbírka motocyklů ze slavných dob, včetně závodních, dnes je vše pryč, prodané, zašantročené.
Chybí zde blicí smajlík.
Rozbalit vlákno
8
2. 11. 2016 13:36
Re: Promarněné šance
Počkej, ČSSR bylo v šedesátejch letech největší výrobce motorek na světě?? Máš nějakej odkaz? Přijde mi to až skoro nemožný..
2. 11. 2016 16:05
Re: Promarněné šance
Myslím, že to není pravda, Československo bylo největším producentem motocyklů někdy chvilku po válce,kdy zmizelo z trhu Německo, v šedesátých letech asi těžko, v době kdy Honda vyráběla super Cub v objemech přes půl milionu kusů ročně mohla Jawa a ČZ vyrábět tak 100 - 150 tisíc kusů ročně..
2. 11. 2016 21:39
Re: Promarněné šance
Bylo to v předhondové době. O číslech se ale přít nemohu. Sám bych rád znal přesné statistiky. Jen do Ruska mělo jít přes dva miliony motorek.
V roce 89 jsme byli již v hlubokém úpadku. A nebýt ruského trhu, tak se už motorky snad nedělaly. Jenže Rusáci primitivní jednoduché lehce opravitelné Jawy stále požadovali. Český bolševik někde na sjezdu prohlásil, že přece do socialismu nepojedeme na motorce. A motocyklové fabriky patřily pod ČAZ. Byla to ale obrovská schiza, protože se dávalo ale i tak spousty peněz na vývoj nových modelů i závodění. V Čezetě se tehdy začali přeorientovávat na auta. Vyvíjeli automatickou převodovku kterou měli dělat pro celou RVHP, hlavně pro ruskou Ladu. Do Ruska to ale padlo, pak i pro nás, tak v tom jen utopili spousty peněz a vývojových kapacit. A hejna papalášů z ČZ, Motokovu a bolševických byr měli "zkušební" auta a vozili si zadky za erární prachy. Když v ČZ padla automatická převodovka, tak tam začali vyrábět převodovky do Favoritu a kamiony vozili do Boleslavi. Pak to přestěhovali definitivně do Boleslavi. ČZ také koupila krachující Destu a chtěli dělat vysokozdvižné vozíky. Také zmizelo. Býval to největší strojírenský podnik v kraji s 6000 zaměstnanci. Teď údajně živoří s třetinou.
3. 11. 2016 07:34
Re: Promarněné šance
Nějaká čísla můžu dohledat, ty dva miliony motorek do SSSR by mohly být reálné, někdy ke konci 70. let se objevila ve Světě motorů fotka milionté Jawy do Sovětského svazu.. Tady [odkaz] je přehled produkce čs motorek z různých zdrojů, nejsou tam ovšem Čezety, předpokládám že jejich produkce nebyla tak velká jako u Jawy.. V knížce Motocykly s dvoudobým motorem jsou i tabulky celosvětové produkce motocyklů, dělené na socialistické země, kapitalistické a Japonsko, večer můžu nafotit.
2. 11. 2016 18:33
Re: Promarněné šance
Můj bývalý spolužák jako zapálený Jawista nastoupil hned po škole do Jawy a v podstatě hned od začátku začal pracovat na vývoji nové Jawy 1000. Je to už tak 9! let a dodnes s ničím nepřišli. Před cca 5 lety jsem se byl dokonce v tom jejich panoptiku (údolí hrůzy je trefné přirovnání) podívat. Nevěřil jsem vlastním očím, připadalo mi, že jsem se strojem času přesunul tak o 40 let zpátky. Prototypy jsem viděl (prý už tenkrát jezdily), dost by mě zajímalo, komu a za kolik to chtěj prodávat. Ta fabrika je tunel na dotace, nic víc, nic míň. :-(
3. 11. 2016 18:22
Re: Promarněné šance
Ještě na počátku 90.ých let měla ČZ připravenu šestistovku s vodou chlazeným motorem a další typy, které vystavovala vedle motorek Cagiva s předělanými jejich motory na vzducháče (to byl pohřební její program) na pražském autosalonu v Holešovicích a měla s nimi odjet na výstavu do Milána. Mluvil jsem tehdy na zmíněném autosalonu s konstruktérem ČZ a on říkal, že na šestistovce už několik let jezdí a že mu dalo hodně práce, aby to mohli vystavit v Praze - a do Milána pak nevím, jestli to dopadlo.
Avatar - chetoos
4. 11. 2016 09:28
Re: Promarněné šance
Nikdy jsem sice nepatřil k obdivovatelů české Jawy. Vlastnil jsme spíše východoněmecké motocykly Simson a MZ ETZ 150m přišly mi lepší, modernější. Samozřejmě jsem na Jawách něco odjezdil a třeba na 125 Dandy jsem jezdil v autoškole. Mám ale strach, že sláva Jawy je nenávratně pryč. Ano model 660 Sportard se mi líbí a nevypadá špatně, ale pokud jawa nepřijde s novými modely bude jen živořit.
4. 11. 2016 18:36
Re: Promarněné šance
Jo, jo. 660 Jawa, a tady píšu u 600 ČZ.