Prodejce jedne domaci znacky z Bolky mi na otazku, jak zajet novy motor rekl, ze doporuceni nema. Mam jezdit normalne.
Prodejce auta se ctyrmi kruhy ve znaku mi pri predani rekl, ze prvnich 1000 km tocit naftovy motor na max 3000 rpm a do 12 mesicu vymenit motorovy olej.
No mne by zajimalo jaky ma pak na motor vliv mereni emisi, kdy daji borci na neutral plny plyn a drzi motor pomerne dlouho na omezovaci.... byl jsem ted s autem poprve a rozhodne jsem z toho neme dobry pocit...
No ale zaiste. Hlavne ak s takým dízlom jazdíš na spotrebu na nízkych otáčkach. Potom sa nebudeš stačiť diviť, čo sa bude s autom diať na meraní emisií, keď ti ho vytočia na pol minúty na obmedzovač. Na vlastné oči som videl takto kľaknúť motor. Najprv len strašný dym, potom sa pridal divný rachot, potom motor zdochol a amen cma, ani neškrtol. Odťah do servisu.
No rodil je v tom, ze realne pri zarazene rychlosti ten motor do 6000 tocit nebudete (to bych tim autem jel na petku 300km/h >:D ) uz proto, ze nekde v 4 500 ma cervene pole..
To je jedno kolik, červený pole na neutrál a na šestku znamená pro motor úplně stejný namáhání...
A to by ses divil, při zařazený rychlosti to vytáčím k 7000 pravidelně (benzín, jasný). Když ono to pod 4500 nejede... >:-[]
Odan, rozdiel je v tom, že keď točíš na neutrál, tak motor nie je pod záťažou a piesty lietajú hore-dole ako blázon. Pri záťaži dochádza k dokonalejšiemu spáleniu zmesi.
Písty lítaj nahoru dolu stejně rychle při 6000 na neutrál jako při 6000 na 6. stupeň. Jedinej rozdíl je, že prudké vytočení naprázdno zatíží rozvod a ložiska víc, než pozvolné vytočení se zařazeným převodem (rozdíl v ryvu, prostě časové změně zrychlení).
Proč si myslím, že to není problém? Najíždíš na dálnici, vytočíš trojku do 6000, šlápneš na spojku abys zařadil nahoru - a motor je v tu chvíli zatížen ještě míň, než na neutrál (však motor nepohání ani jednu hřídel).
Ale možná se pletu, fyziku jsem měl naposled na gymplu a dál už jsem jen samouk.
Jak píše Odan, písty létají úplně stejně rychle. Jen se na tu rychlost rychleji dostanou, respektive můžou dostat. Právě že nízká zátěž je z tohoto hlediska dobrá. U Porsche nové motory pro GT3 na konci linky točili do omezovače, aby ověřili, že mají ty správné parametry (pokud si dobře vzpomínám, motor se musel vejít do 100-105 %), a právě říkali, že to nevadí, protože motor není pod zátěží a dělají to jen chvíli, takže nedojde k lokálnímu přehřátí a poškození (proto se nemá jít na záběh zhurta).
U naftových motorů máte pravdu, ale u nového motoru není důvod měřit emise. A u zajetého naftového motoru by neměl být problém, aby pár desítek vteřin nevydržel točit na plné otáčky.....
Já se s novým dálnicím vyhýbám. Snažím se naplánovat si po převzetí pěkný výlet po Evropě, celý po okreskách (ideálně nějaká zajímavá cesta z továrny domu). Než se naděješ, motor je zaběhlý.
Od nekolika povolanych mam nezavisle na sobe tuto radu: teme od zacatku motoru poradne nakladat, cili vyuzivat cele spektrum otacek a nebat se ho kratkodobe vyhnat az k cervenemu poli. Nejednalo se vsak o souseda z Bolky ani koncernoveho "premioveho" bratricka, ti zrejme takove zachazeni nevydrzi. Toyota, Honda ani Volvo se podobneho zachazeni neboji.
Děkujeme redakci časopisu Květy za hodnotný a obsáhlý článek. Ještěže se každoročne opakuje jen 3x až 4x.
Ne, že bych zažil tolik aut od nova, ale prostě počkám, až se zahřeje olej a ať se práší za kočárem, hezky do omezovače a zpět. Po 500-700 km se vymění olej, po dalších 1500 km znova a dál už business as usual.
Nedávno jsem takhle zabíhal po GO Twinspark 16v a dobrý (ložiska po 15tkm v perfektním stavu). A choulostivější motor snad nikdo nikdy nevyrobil.
Mám 9 nové auto,několikátou novou motorku a nikdy jsem nic nezajížděl...jo,vlastně asi půl hodiny jsem na CBR RR točil do 10 000.. Motorky jezdí dodnes a o třech autech vím,že jezdí taky..
Já vim,proč ten článek...Aby se ty nové vraky nerozpadly v záruce...
Auto nijak nezajíždět je prasárna. Každé své auto jsem zajížděl zhruba tak, jak se píše, volnější tempo s občasnou špičkou až k omezovači, po 1500 vyměnit olej. Fungovaly skvěle a točily se většinou o trošku lépe, než většina ostatních.
Teda nejsem znalec, ale zajíždění GT-R jen do 3500ot? Sám jsem slyšel člověka od Nissanu říkat do kamery, že GT-R co vyjede z továrny (kde ho sami zajíždí) může OKAMŽITĚ na okruh závodit.
...a do 2000km jsem nevytacel motor nad 3500, ale snazil sem se jet v celem tomto spektru. Po 2000km sem tomu zacal obcas davat nad 3500otacek a ted pri 3200km najezdu uz tomu obcas dam az do cervena. Motoru to neuskodi, jak pisete. Olej se chystam menit brzy.
Asi tak.
A ta výměna oleje je důležitá, až klíčová.
Po najetí min 1500, ale max 2000km to chce vážně občas točit... aby se to motor naučil. :-)
Prodejci buď nevědí, nebo jsou školení výrobcem = doporučují chování v zájmu výrobce, nikoliv uživatele..
Je to stejné jako s těmi "long life výměnami". Jde to. Ale po záruce musíš koupit nový auto. :-)
vždy jsem k novému autu přistupoval jako k syrovému produktu, ať to byla Škoda nebo Honda. Prvních 1.500 km nejvýš 3.500 ot./min, pak výměna motorového oleje a filtru. Natankoval jsem plnou a jel na několik delších výletů, ne po dálnici, ale po okresních silnicích, kde se střídaly profily (kopce, zatáčky). Je žádoucí měnit styl a režim jízdy, střídal převodové stupně (měnit otáčky motoru), aby se mezi sebou mohly povrchy "zabrousit" a přizpůsobit v různých provozních podmínkách.
To, že jsou všechny sériové motory zajeté už z výroby, je nesmysl. Nedokáži si představit, že výrobce bude mít někde obrovské haly, ve kterých by všechny motory běžely po nějakou ideální dobu, ještě na managementu, který by simuloval záběh. U nějakých "kusovek" možná, ale u běžných aut... To těžko - stojí to čas navíc a další peníze.
Záběh motoru má určitě svůj smyl, alespoň mě se to zatím vždy vyplatilo. Motory nekonzumovaly žádný olej navíc, zrychlení a ani maximální rychlost nebyla nikdy pod hodnotami udávanými výrobcem (spíše výrazně přes), o spotřebě paliva, hlučnosti motoru ani nemluvím. Je každého věc, jak ke svému, nebo svěřenému majetku přistupuje, ale těch pár set kilometrů určité trpělivosti nemůže být nikdy na škodu.
Automobilky samozřejmě běžné sériové motory nezabíhají. Celý trik je v tolerancích. Snaží se tedy motor vyrobit tak, aby potřeboval zabíhat co nejméně (a špatný záběh nadělal minimum škod). Moc dobře ví, že to zákazníci dělat nechtějí. A pak musí řešit reklamace kvůli vysoké spotřebě oleje atp.
Řekl bych, že je to bod 4. Chce to opravdu zajíždět na delších trasách, tak jak je to v bodě 3. To ostatní bych tak řekl, že nedělá absolutní většina řidičů ani s ojetinou. Ale stejně to chce po pár tis. km, dát autu pořádný kouř a vyzkoušet ho na maximum. Je to přece v záruce a člověk musí vědět, že si nekoupil chcípáka, nebo něco, co se v max. otáčkách třese, vibruje, nebo to nepřístojně řve. Případně to jezdí po silnici jako vandrák. A hlavně, že to dosahuje té předepsané maximálky, tudíž je motor při chuti.
Ono je dobre vediet, co sa pri zabehu motora deje.
V skratke, existuju dve varianty (takto to popisuju skuseni motorari):
1. zabeh postupny plynuly (dodrziavat obmedzenia otacok motora). Vysledok: motor sa vzhladom na nizsiu zataz zabehne na minimalne vole na kluke a ojniciach. Male vole idu ruka v ruke s nizsou spotrebou oleja a vyssou zivotnostou motora. Vykon po zabehu bude na dolnej hranici rozpatia udavaneho vyrobcom. Pocitovy prejav motora je trosku mdly = nejde tak za otackami. Takto som zabiehal tri auta a sedi to.
Vysledok zabehu varianta 1: nizsia subjektivna aj namerana akceleracia, tissi chod a civilizovanejsi prejav motoru, vyssia zivotnost a vzhladom na sposob prevadzky nizsia sportreba paliva
2. zabeh "na krev", po zahriati stale vytacat do otacok maximalneho vykonu pod plnym plynom (skrtiaca klapka otvorena na max). Vysledok: motor je vyrazne viac tepelne namahany a zabehne sa na vacsie vole na kluke a ojniciach. Vykon po zabehu bude na hornej hranici udavanej vyrobcom, pripadne ju zanedbatelne prekroci. S trochou nadsadzky sa pocitovo bude jednat o uplne iny motor - ovela zivsi, ako by si sam pytal otacky. Objektivne je v porovnani s variantou 1 naozaj lepsia akceleracia.
Sumar varianty 2: lepsia akceleracia, pocitovo ovela zivsi prejav, hrubsi a hlucnejsi chod, castokrat ma (ale nemusi vzdy) motor vyssiu spotrebu oleja, mozna nizsia zivotnost motoru, vzhladom na sposob prevadzka vyssia spotreba paliva
Moznost priameho porovnania som mal na dvoch modeloch:
felicia 1,6
sukromna zabiehana variantou 2 (otacky v zabehu nikdy neklesli pod 2000 rpm) s pravidelnymi vyletmi do pasma max vykonu.
otcova sluzobna zabiehana "fotrovsky"
Prejavom to boli dve odlisne auta. otcova jazdila ako so zatiahnutou rucnou. Na druhej strane sukromna si od 50.000 km pytala liter oleja na 2000 km
volvo c 30 2.0 d
priatelkine auto, zensky zabeh
novinarske vozidlo (novinari ho dostali pri 0 km)
tu to bolo tak, ze som 2x kontroloval udaje v technicaku, ci je to ten isty motor. Rozdiel bol priepastny. Co ma ale zaujalo najviac, ta novinarska c 30 sa nedala stlacit pri normalnej prevadzke pod 6,5 litra. Na tej druhej sa dalo jazdit v pohode do 5,5.
Este jedna poznamna. Rychla cesta ku KO motoru je snaha o prevychovu po zabehu variantou 1 na variantu 2.
U toho pomalého záběhu by mělo dojít k tomu, že se ten proces natáhne, motor se celkem dlouhou dobu vylepšuje. Nesmíš však příliš dlouho otálet s vyšší zátěží a otáčkami (já začínám už po cca. 500 km postupně přikládat, tou dobou jsou už zaběhlé i pneumatiky a brzdy) a pak ho musíš pravidelně protahovat.
Během prvních dvou let se sníží cena nového vozidla až o 40 %. Později už vozy tak rychle cenu neztrácí, postupem času se může cena dokonce začít znovu zvedat, proto je si myslím výhodnější koupit ojeté auto v jednom z těch lepších autobazarů.