Videa
Moc pěkné video, myslím si že každý pochopí alespoň základ funkce převodovky.....a z roku 1936....nádhera 😄
natočil fakt parádní názorné video. Zajímavé je, že počítá s tím, že všechna (soudobá) auta mají právě tři kvalty. Skutečně to tak bylo? I na té značce je napsáno "zařaďte dvojku" (pravda, u nás je to někde doteď, s platností pro náklaďáky).
Krásný film o špičkové strojařině (tedy alespoň v 30. letech). Klasické manuální řazení s precizním ovládáním řadicí páky a třemi pedály, s různou mírouí vytáčení motoru jen dle vlastního uvážení dle vyhodnocení vnějších okolností, to je pro mě při jízdě autem nenahraditelným zdrojem potěšení a uspokojení! 😄 :yes: :yes: :yes: (Nepopírám ovšem, že při popojíždění v městských zácpách by se automat hodil, já toho ale naštěstí za těchto podmínek moc nenajezdím).
tak jak amér dnes nemusim, tak bych se do nej v tech krasnych 40 letech podival, to bylo uplne neco jinyho... dneska ti na letisti prohmataj otvory, prohazi trenky a tricka v kufru a prejeme hezky pobyt.
Snad se neptám s křížkem po funuse ale dřív jsem neměl čas si video pustit. Nikdy jsem převodovku otevřenou neviděl a nesedí mi tu jedna věc. V čase 5:17 se má přenášet síla podle šipek přes velký kolo uprostřed. Jenže já vidim připojený a točící se i to kolo vpravo. Jako kdyby byly zároveň připojené obě rychlosti. Co je špatně ? Nebo to ozubené kolo nějak prokluzuje na hřídeli ? Díky fundovanějším za vysvětlení.
Dobrý den,
kde se prosím dá sehnat to video? Je již smazaný a na Google jsem našel jen ukázky, nikde jsem ho nenalezl celé.
Děkuji Všem co mi pomohou.
Honza
kde se prosím dá sehnat to video? Je již smazaný a na Google jsem našel jen ukázky, nikde jsem ho nenalezl celé.
Děkuji Všem co mi pomohou.
Honza
Za prvé si myslí že současné převodovky s jednou hnací a dvěma hnanými hřídelemi jsou tříhřídelové. Takový pohled je bohužel velmi laický. Byť jsou v takové převodovce skutečně tři fyzické hřídele, z technického pohledu se jedná stále o dvouhřídelovou převodovku ovšem s dvojitou hnanou hřídelí. Rozdíl je podstatný, u pravého tříhřídelového uspořádání jde hnací síla z hnací hřídele na předlohu a z předlohy na hnanou hřídel. U dělené dvouhřídelové převodovky jde síla pouze z hnací hřídele na jednu z hnaných hřídelí, bez jakékoliv předlohy. Přínosem jsou nižší ztráty
Za druhé se autor snaží navodit pocit, že podélné převodovky mají tříhřídelové uspořádání a u příčné zástavby se používají dvouhřídelové. Ani to není pravda, i naprostá většina současných aut s podélným motorem má také dvouhřídelovou převodovku.
A třetí omyl spočívá ve vysvětlení přímého záběru. Pan Dusil chybně tvrdí, že u něj síla jde přes ozubená kola se stejným počtem zubů. Ve skutečosti přímý záběr znamená přímé propojení hnací a hnané hřídele u tříhřídelové převodovky (obvykle na nejvyšší kvalt), takže hnací síla pak již nejde oklikou přes předlohu ale ze vstupní hřídele přímo na výstupní.
Nemohl by prosím takové články psát někdo kdo technice opravdu rozumí ?
PS: Vážená redakce, přenechte psaní odborných článků lidem, kteří vědí o čem se mluví, ušetříte čas a ostudu, jako v tomto případě.
A to že dneska už i u podelných motorů bývá dvouhřídel je způsobený tím, že klasická koncepce pohonu (motor a převodovka vpředu pohon pouze zadních kol) je na ústupu, ale pokud je klasická koncepce použita, jsem si celkem jistý, že je použita i tříhřídel. Nebo tahle, zatím jsem neviděl opak.
Dvouhřídelová má díky polovičnímu počtu kol přenášejících sílu také cca poloviční ztrátu, tu ale má zhruba stejnou na všechny kvalty. Dvouhřídelové řešení se proto nejlíp uplatní u mnohastupňových převodovek, u kterých není prioritní používání jednoho určitého kvaltu tak výrazné.
Klidně se nechám vyvést z omylu, ale nenašel jsem žádné auto ze současné výroby s klasickou koncepcí, které by mělo dvouhřídel.
Tříhřídel má totiž podstatnou výhodu v tom, že vstupní a výstupní hřídel jsou v jedné ose.
Ale koukal jsem aspoň jak to dělají u podélných motorů Audi a Subaru a našel jsem jen dvouhřídelovky. Jsou to ovšem 4x4