Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Technika

Zpět na článek

Nezastavitelný motor, který se nakonec přetočí a zničí. Může za to... Turbodmychadlo!

59 komentářů

Avatar - Pepa_007
Pepa_007
Je to kombinace: diesel a turbo. 😄
Atmo benzín tohle neudělá. :-! :-! :-!

Vraťme se k TDI. Jaké je řešení situace?
Zařadit trojku a pustit spojku?
PavelK_
To máš sice pravdu, ale ono se to nestane z ničeho nic, ono to turbo dlouho před takovým koncem naříká. A hlasitě.
Nemusí jít jen o TDI, ale budiž...no čím težší kvalt, tím snadnější zdechnutí, navíc půjde pravděpodobně nejsnáz zařadit. Pokud máš automat, už je to oříšek, narvat hadru do sání nad řvoucím motorem není pro každého.
Kharl.ANTIDIESEL
jj
CHUDÁCÍ TI, KTEŘÍ DNES a DENNĚ KAŽDÝ DEN NA ŠICHTU MUSEJÍ ŠROTOVAT [odkaz] a FETOVAT [odkaz] POPELNICI JMÉNEM DÍZL [odkaz]
>😁
>😁 >😁
>😁 >😁 >😁
>😁 >😁 >😁 >😁
>😁 >😁 >😁 >😁 >😁 :yes:
PS: a jejichž OTROKÁŘ jim nedá na POŘÁDNOU KÁRU [odkaz] [odkaz] 21.století >😁 >😁
Josef1
Tož se pochlub Kharle, k čemuž se dopracoval poctivou prací ?!
Avatar - eLzyx
eLzyx
neznám ani jediný případ, kdy by se toto stalo turbobenzinu. Dle mého názoru není schopen jet na olej. Naopak má ten olej spíše "dávivé" účinky (když naleji benzin s olejem pro 2T pilu do 4T sekačky, tak budu rád, když to vůbec nastartuju).
topten
a hlavne ho zdechnes klicnem nebo tlacitkem
_MT_
Asi proto, že ten tvůj turbobenzín je zážehový motor, tedy vyžaduje, aby směs byla zapálena, takže stačí vypnout zapalování a je konec. Jak jednou běží, vznětový si vystačí sám, dokud má palivo a vzduch.
Avatar - eLzyx
eLzyx
podívej se na co reaguju 😉 Pokud to nevidíš, je to na "Atmo benzín tohle neudělá"
_MT_
Také napsal, že je to kombinací dieselu a turba. I když turbodmychadlo není jediným možným zdrojem paliva, jen by mohlo být nejčastějším. Chápu, že by to chtělo zobecnit, ty jsi však nenapsal, že se to nestane žádnému zážehovému motoru (alespoň z těch současných), protože vznětové se řídí pomocí dávkování paliva (ztratíš kontrolu nad palivem, ztratíš kontrolu nad motorem), kdežto u zážehových se řídí množství vzduchu (motor můžeš nadále škrtit) a mají menší kompresní poměr (vznícení není tak pravděpodobné), místo toho jsi psal o tom, že snad olej ani nezvládnou spálit.
topten
myslis ze to spojka vydrzi??
dejme tomu vykon 100kW, to za sekundu ohreje kilo zeleza o 200K.
to bych se to spis snazil ubrzdit, třeba na tu trojku
PavelK_
Zapomeň na se***vý prokluz. Prostě pětka, šestka, brzda, sundáš nohu ze spojky, hup...a je klid.
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
Vždyť on píše "zkusit to ubrzdit" ne?

Jde to. Potíž je jen v tom, že když člověku nedojde dost rychle, co se děje, už tam tu rychlost nedostane.

Obvyklá reakce je zastavit, s neutrálem, a řešit, co se děje... no a v tom okamžiku je rozdíl otáček skutečně extrémní.

Zažil jsem to kdysi s Fiatem Ritmo. Ale nebylo to turbo, byla to vývěva posilovače brzd - tam poháněná vačkou na vačkové hřídeli. Praskla membrána a začalo to pumpovat olejovou mlhu do sání... měl jsem štěstí - stihnul jsem zařadit a "udusit to".

Turbo to vůbec nemělo.. asi 44 kW = šlo to pak už ubrzdit snadno.
😄
pargi
Ono 44 kW to mělo při řízeném spalování nafty. Nebude palivem přesycený a nad pomyslným omezovačem vytočený motor dávat víc?
_MT_
Uvolněná energie bude limitovaná vzduchem. I řádně fungující motor bude nad omezovačem vadnou. Když chceš motor "přebrzdit", musíš mít zařazenou rychlost a pak budou otáčky motoru odpovídat rychlosti auta a celkovému převodu. Ten motor se může na prázdno vytočit, kam chce, ale pod zátěží na to nebude mít sílu - nekatapultuje tě na 400 km/h. I kdyby platilo, že díky těm vysokým otáčkám bude mít vyšší výkon, je to irelevantní, protože nemá vhodnou převodovku, aby ty otáčky přeměnil na moment, s kterým by se pak musely prát brzdy.
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
😄
A navíc bude mít výkonu méně... 44kW je maximální výkon při optimálních podmínkách... což rozhodně není zbytek oleje přes vývěvu, nebo turbo. A s rostoucími otáčkami nad optimum výkon klesá i při řádném spalování nafty.
Avatar - Jopino
Jopino
kolegovi z práce se tohle to stalo na jedničkové Octavii (TDI, 81 kw). Auto měl od novoty, servisoval ve značkovém, žádné pazvuky od turba! V den události měl najeto něco kolem 160.000 km. Jednou tak jede po rychlostní komunikaci a když dojížděl ke sjezdu z dálnice vyřadil... a začalo to peklo, které prý netrvalo ani moc dlouho. Kvalt zařadit nešel, vyskočil z auta a čekal, až motor zhasne, nic se nedalo dělat. Když auto nechal odvézt do servisu, měl snad i nějaké písty úplně roztavené. GO nerentabilní, kupoval jiný motor ze zbořeného auta.
Od té doby při servisování dieselů vždy jednou za čas rozpojím spony intercooleru, vytáhnu jej a čumím, jestli není nalitý olejem. Těch pár chvil za to určitě stojí.
hansol710
Tsnto motor tam ma skrtiacu ci skor zhasinaciu klapku, ta mu motor nezadusi? Preco by nesla zaradit vyssia rychlost?
Josef1
Já jsem to na Octavii 1,9 TDi vyřešil navrtáním dírky do plastu spodní části intercooleru a kontrolou, zda se zde nesbírá olej z turba. Dírku jsem zaslepil samořezným šroubkem.
Avatar - Ada je zase tady
Ada je zase tady
a potom se diví... :no:
Dahak
Ty jsi ale guma >😒] >😒] >😒]
Balsam
Myslíš ako pneumatika alebo primeros?
Avatar - Floyd
Floyd
Žádná guma, ale naprostej *. >😁
Avatar - Intercool
Intercool
Mě se to stalo jen na transitu TDDI a VW Caddy, na francouzskej křápech zatím ne (1.5dCi, 2.0HDi a 2.2HDi)
Petrko
Kolegovi na Passatu 1.9 TDI 74 kW.

Pro palcovače:vaše palce na tom fakt nic nezmění ani kdyby jste se upalcovali.
Avatar - Sumi2000
Sumi2000
Před 10 lety mi hořel Megan na D1 u Jihlavy..ale uhasil jsem , odtáhnul to , nechal draze spravit a rychle šel frantík do světa.
Následně několik Fiatů JTD , a vždy bez problémů.
Fiat dělá super motory.
Nyní jezdím s TDI od VW...zatím dobrý..a uvidíme za nějaký ten rok.
😉
Avatar - Beefcake
Beefcake
Kazda alfa s jtd dymi ako z komina. A nielen alfa.
holden_holden
manual se ale da chcipnout takze u tech dvou urcite nedoslo k poskozeni
holden_holden
tady mas ty vosle tvoji modlu [odkaz]
BOLESotex
Auta na naftu že je to pěkné svinstvo [odkaz] [odkaz]
Honza73
Ahoj,
mám to za sebou na Mondeo 1.8TD. Co mi pomohlo, když motor nechtěl po vypnutí spínačky, bylo nečekat zařadit rychlost, stát na brzdě a pouštět spojku až motor chcípl. Jednoduché a účinné. Je to už docela dlouho, ale dodnes si to moc dobře pamatuji.
ryccardo
No tohle tema se tady uz jednou resilo. Kdyz sem napsal ze je potreba v takovy chvili zastavit motor pres kvalt tak sem ziral kolik blbecku se mi zacalo vysmivat co je to za nesmyslnej napad. Je to ale jedina sance jak motor zachranit a to relativne jednoduse. Cpat triko do sani jde jiste taky ale prijde mi to hrozne komplikovany a pomaly.
oleowr1
Je to tak, kdysi se to stávalo na Sierrách 1,8TD, prakticky stejný motor jako staré mondeo 1,8TD, ale bez intercooleru. Turbo na Mondeu 2,0TDCi mi kleklo najednou, nežralo to olej a z ničeho nic začalo něco na dálnici klepat, motor ztratil výkon. Naštěstí šel vypnout. Po rozebrání turba byla úplně očesaná turbínka a nešlo to ani repasovat. Ve válcích bylo tolik oleje, že to nešlo po výměně turba ani protočit, takže jedině pomohlo vyšroubovat žhavičky a protáčením vyšplíchat olej...
Avatar - O5kar
O5kar
Že auto přešlo na něco takového, jako je třeba zde😒odkaz] nebo: ttps😐/www.youtube.com/watch?…… Ale potom s ohledem na stáří modelu?
Avatar - Rubb
Rubb
To bude podobný problém... to video z odkazu rozhodně není regenerace DPF >😁 >😁 >😁
darkom73
redaktore,ten turbochrocht před smrtí není Laguna II ale Peugeot 406 po faceliftu.
Arese
>😒] >😒] >😒] :yes:
Avatar - Stejsn
Stejsn
A on tam někde píše, že situace kterou zažil je ta z videa? :-!
Avatar - AnGeor
AnGeor
zamezit pristupu vzduchu. sundat tricko a nacpat ho do sani...
_Teddy_
Mas pravdu, ale zalezi od toho kde fyzicky ten pristup vzduchu je. Pravdepodobne budes musiet otvorit kapotu, a pod nou reve motor na max otacky. A potom siahat kamsi dovnutra s trickom v ruke, to chce pevne nervy a istu ruku! Ak by ti to tricko chytila daka remenica, tak si prave prisiel o ruku (prinajmensom).

NIektori odporucaju do sania nastriekat hasiaci, ale podla mna ovela bezpecnejsie je jednoducho vytlacit spojku, zaradit rychlost (daku najvyssiu), a pustenim spojky motor udusit. Rychlost sa zaradit vzdy da, staci chvilu tlacit radiacu, kym synchro-spojka pribrzdi otacky predlohoveho hriadela. A aj keby sa pri tomto postupe spalila spojka, vzdy je to mensia skoda, ako generalka motora...
_MT_
S automatickou převodovkou je to horší. Tak mě teď napadlo, co na to jít z druhé strany a zkusit zacpat výfuk?
specikk
Ne vejfuk ale sání ...
Brin
No vidíte, já to viděl u Volva, kdesi poblíž Radimi u Jičína.
Avatar - aproximus
aproximus
jak to tady čtu, tak samý zkušenosti s meganama a lagunama ... a hlavně dnes a denně čoudějí po česku, stovky videí na yt ... :no:
Avatar - Barry Lyndon
Barry Lyndon
naposledy si pořádně zasmradit a odebrat se do věčných lovišť :yes:
pargi
Odchod je to rozhodně stylový, žádné postupné chátrání v hospicu, prostě pořádná párty a po ní konec 😄
Avatar - speedfred
speedfred
>😁 >😁 :yes:
jaromir.styks@honeywell.com
Je zajímavé, že se v odborném tisku může objevit článek se snůškou tak protikladných nesmyslů.
Už první dvě věty nastíní problematiku tak, že autor toho o turbech ví jen oprovdu málo.
Turbo není součástka, ale soustrjí - má několi namostatných dílů.
Na tepelné namáhání je konstuován a je schopno pracovat i v extrému 1100 °C.
Opotřebení součástí při správné funkci nikdy nedochází. Pluji na oleji.
Otáček turba může být i 350 000 a pořád funguje, podmínkou je nepřekonat obvodovou rychlot 540 m/s.
Na ložiscích se připaluje olej jen při nesprávné manipulaci a to příliš rychné vypínání motoru v horkém stavu. Podmínky jsou v návodu ke každému vozu.
Olej v turbu drží protitlak v Turbínové a Compressorové skříni - takže se spíše dostanou spaliny do oleje, řeší to odlučovač.
A podobná snůška nesmyslů.
Přeji hezký den,
Jarom.
Niemand
Faktom, ale je, že ten problém existuje a to aj u ludi, čo sa k turbu správali slušne v aute čo malo len jedného pána(poznám taký príklad). Možno by ste mohli teda spomenúť, čo je príčina.
free78
"podmínkou je nepřekonat obvodovou rychlost 540 m/s" Proč? 1 mach = 340m/s
_MT_
Nevím o tom, že by byl nějaký univerzální limit. Pokud vím, jde o stres (s rostoucí rychlostí roste odstředivá síla, která nakonec turbínu roztrhne/ utrhne lopatky).
Brin
Obvodová rychlost se nerovná rychlosti skutečné. Záleží na poloměru. Hádám, že při překonání rychlosti zvuku by byl problém.
_MT_
Já znám tedy úhlovou a obvodovou, ale skutečnou? V letectví ještě existuje pravá, ale to souvisí s použitou metodou měření. Jsou turbíny/ dmychadla, které jsou navržené na takovou rychlost (a už transsonické rychlosti jsou zajímavé, tedy od 0,8 M). To třeba i v dvouproudových motorech nebo parních turbínách v elektrárnách, tam to na špičce jde k 700 m/s, i v ČR takové najdeš (možná jsou někde i rychlejší). Samozřejmě, v podmínkách, jaké panují v takových strojích, bude rychlost zvuku jiná, takže nemůžeš jen tak spočítat Machovo číslo.
Avatar - Floyd
Floyd
Ale no taaak, obvodová a reálná rychlost jsou přece dvě rozdílný věci, viz učivo fyziky na ZŠ!
Toky1
Týpkovi sa toto presne stalo, keď parkoval svoje dízlové BMW 3 pred mojim barákom. A že to trvalo, až dokiaľ nedošli hasiči, dobrých 10 minút. nik nevedel čo s tým, každý sa bál vliezť do auta. Kapota hore dym zo všade...Kdesi mám z toho aj video, ten chudák mal z toho poriadny hysák. Ale pavúky teda z výfuku vyhnal natuty.
Dagmarrr
Tím myslím dotaz na redakci... To musí každý přelouskat celou diskuzi, aby se dopídil jak na to...? Trochu ostuda... Výsledkem je, že zacpu u řvoucího kouřícího motoru sání (trochu adrenalin pro člověka, který si třeba umí jen dolít ostřikovač...), nebo opět nastoupit do totálně zahuleného auta a snažit se zařadit kvalt a chcípat to přes spojku se zahamtnutou brzdou a nebo zašpuntovat výfuk bramborou...?
honza98
Jediná možnost jak z celé situace se dostat je že během jízdy budete brzdit a nedostanete se do kritických otáček a nebo možnost druhá je když třeba popojíždíte a stane se vám to , že zařadíte největší rychlostní stupeň a pustíte spojku a pak vyřadíte.
Tím že dáte autu vysokou zátež se motor zastaví i kdyby jste tam narvali 100 litrů toho nejlepšího oleje. Mluvím z vlastních zkušeností zachránil jsem si tím motor ale odešlo mi těsnění pod hlavou . Ale jedna malá otázka co dělat když má člověk automat?
Firebird1996
Tohle se občas stává i u motorů lokomotiv, vyděl jsem obrázek motoru Caterpillar ty teploty byly tak vysoké že se roztekla hlava válců a část bloku, jinak tyto problémy mívají i staré motory ČKD s mechanickým vstřikováním.
jozinec
Ja myslel ze se tohle hlavne stava u motoru kde to majitel furt solicha kolem volnobehu hlavne ze mu palubak ukazuje ze jede 3,9 . Pak pretejka olej prez turbo do intercooleru. Coz je normalni. Ty co jezdej normalne a obcas to protahnou nebo delaj streky po dálnici si motorem ten cooler od oleje procistej motor si to vytaha sam.... u setrilku muze hrnec jednou pretece. Stav turba na to nema uplne vliv. Takhle mi ti kdysi nekdo popisoval jestli je to pravda ?
Avatar - Beefcake
Beefcake
Som prekvapeny, kolko ludi to uz zazilo.
P.S. Nech zije recyklacia....