Hovorte si čo chcete, rýchlosť je podstatnou súčasťou pojmu športové auto. Naopak zábavnosť môže, ale nemusí byť. Napr. Veyron je bezpochyby športiak (hyperšport), extrémne výkonný, šialene rýchly, brutálne efektívny, ale nie zrovna zábavný. Maximálna efektivita má prednosť pred rozpustilým pohadzovaním zadku.
Teda je úplne legitímne očakávať od športového kupé za 900t, že bude nielen zábavnejšie, ale aj rýchlejšie, ako rodinný kombík v rovnakej cene. Ak na výjazde na diaľnicu nepredbehneš ani Octaviu 2,0TDI, niekde je chyba. Ale ak Ti to nevadí, ide Ti len o zábavu a nie o rýchlosť, ušetri pol milióna a kúp si tiež zábavný a hravý Swift Sport.
Pro mě je logické, že za konfiguraci kupé - RWD je potřeba něco připlatit, protože už jen náklady na vývoj takové platformy se musí z něčeho zaplatit. Z toho pak bohužel logicky vyplývá, že za stejných 800 dostanu podstatně víc nabušený HotHatch, třeba nějakou 300k Cupru... což nakonec byla vždycky hlavní deviza HH (velký výkon za málo peněz díky velkosériové technice).
Swift Sport fajn, ale to je zase FWD a ještě o hodně slabší. Mně osobně BRZ smysl dává... a nemám pocit, že by ze mě tahali peníze za něco, co tu hodnotu nemá. Být dneska single...
To mi samozrejme nemusíš vysvetľovať, chápem, prečo je malosériové kupé so zadným pohonom drahšie, ako hotheč. Ale väčšina kupujúcich sa na to pozerá práve cez peniaze a čo za ne dostane, takže voľba zadokolka 200 koní (228 km/h, 7,6s na sto) vs. predokolka 300 koní (250km/h, 5,7s) väčšinou skončí pri tom druhom. Ale hore sa riešilo nie to, že Toyobaru je pomalšie, ako hotheče, ale že je (v priamke) pomalšie, ako rodinné kombíky a to spracovať už chce značnú dávku nadšenia.
SSS je veľmi fajn a pri tak malých rozmeroch a rázvore sa vplyv poháňanej nápravy stiera (viď nové Twingo, ktorému ani klasická koncepcia nepomohla k akejkoľvek zábavnosti).
Ako tiež som rád, že Toyobaru existuje. Ale dnes jeho kúpu vidím ešte komplikovanejšie, ako pri predstavení. Hlavne ma štve, že sa nikam neposúva ani s faceliftom, zmenený nárazník mi je ukradnutý, keď tam stále zostáva ten nie zrovna chválený 200k motor. Kdežto HH s faceliftom idú hore výkonovo a len zväčšujú ten rozdiel, viď nová Cupra. Skrátka kto chce klasickú koncepciu, musí sa zmieriť s deficitom výkonu, kto chce výkon, má "len" predokolku. Kto chce oboje, priplatí si za M140i.
No, Twingu především nepomohl Renault. Ono by to určitě mohlo být třeskutě zábavné, ale v Renaultu asi usoudili, že nadlěit autíčku s pidirozvorem a koncepcí všecko vzadu do vínku přetáčivost, by asi příliš nekorespondovalo s cílovou skupinou kupujícíh...
mimochodem, Veyron a sporťák? Vždyť to je luxusní GT jak z učebnice!
Motor dvoulitr s turbem, ulozeny az za predni napravou, pohon zadnich kol, manual nebo osmikvalt automat i s padly pod volantem, pet mist k sezeni (no, zadnim cestujicim mozna bude treba urezat nohy, ale co uz...) a k tomu prakticky nekonecne moznosti individualizace plus servis na pet let v cene = BMW rady 1.
Treba 120d zacina pod osmi kily a na vybavu dostanes 95 tisic...
to záleží len na úhle pohľadu každého zvlášť, ja mám na zábavu Alfu 75 a Deltu Integrale, oboje v priamke predbehne kdeaký rodinní kombík a je mi to úplne jedno a rozhodne sa ako v športovom aute cítim a jazdu si užívam
No to rikas ty, ale tady panuji podminky teoretiku, takze zabavne auto MUSI byt zadokolka s manualem a rucni ruckou, jinak je to proste jen traparna pro pozery. ;-)
A presto, nebo i prave proto tvrdim, ze se zabava a priori nerovna rozhozeni zadku. Stejne tak se zadokolka automaticky jeste zdaleka nerovna zabave, stejne tak dobre postavena/upravena predokolka nemusi byt nutne sterilni (vysel jsem ze starsich zabavnych HH).
Oproti tomu temer vsechny soucasne HH nejenom s koncepci vsechno vpredu toho se zabavou za volantem skutecne moc spolecneho nemaji. Tedy pokud se zabavou nerozumi to, ze dovoli jet i prumernemu ridici neuveritelne rychle. Zakon poptavka- nabidka. Ony se zabavnymi pri te strasne vysoke rychlosti a s urcitym zachazenim nektere i muzou stat, ale ne kazdy ridime jako Chris Harris a dokazeme dostat tak blbovzdorna auta opravdu na limit.
Chapem, co chces povedat, ale dovolim si nesuhlasit.
Ja GT86 vidim ako najstroj, ktory Ta nauci jazdit a sposobom, ktory Ta bude bavit. Vsetko zalezi od pneumatik. Tie urcia, co sa chces ucit. Pneu na Prius drift, UHP zase zakruty a stopu.
Fakt, ze ma predbehne nejaka Octavia, ma nechava uplne chladnym. Pretoze viem, ze v prvej zakrute ju nielen dobehnem, ale aj predbehnem. Ostatne, TDI sa moze chvalit akurat tak zrychlenim v priamke.
Tymto zaroven pozdravujem toho pilota s O3 na serpentinach medzi Uherskym Hradistem a Starym Hrozenkovem. Ktory ma dohnal a kydol predo mna az na srafovanej casti vozovky v Kunovicich, nez takmer zostrelil auto iduce oproti.
Ak Ti je 200k malo, je tu Nescar Sport s kompresorom a dostanes sa na 313k, ci kolko to je. Vsetko legalne, bez problemov.
Předjetí někoho na normální silnici v zatáčce nebo třeba i před zatáčkou na brzdy je z mého pohledu utopie. Nikdy nevíš, kolik ti tam nechá místa, jak dobře mu to reálně brzdí, jak velký je to magor atd. Dojet nebo ujet je jedna věc, ale pokud chceš předjet, tak není nad starých dobrých +30 koní. Lepší je jet si sám pro sebe pro radost a na závodění se vykašlat.
S tym vsetkym samozrejme suhlasim a nemam namietky. Ale urcite si sam zazil situaciu, ked niekto nevedel rozchodit, ze si lepsi, alebo si Ta vyberie ako terc. Nemal som potrebu sa pretekat, nie som blazon. Predbehol som ho, kde to bolo bezpecne, dal som si svoje tempo a uz ma nedobehol, lebo to nedal. Moje RWD s UHP pneu zakruty krajalo, jeho auto ani zdaleka. To jeho frustraciu este asi umocnilo az nastal skrat.
Mam rad, ked dialnici idem spolu s cudzim autom, co ma rovnake tempo ako ja a razim cestu chvilu ja, potom sa vystriedame. Panamera, X5, ci ML a dokonca nejaky Nemec s Aston Martinom. Ale to je uplne ina story...
Nebylo to nahodou tak, ze se doposud vsechny Toyobaru prodavaly s jedinym rozmerem brzdovych kotoucu a BBK byl jenom specialni priplatkovy performance dil? I kdyz tovarni a oficialni, treba TRD uToyoty, navic neslo jenom o prumer kotoucu, ale predevsim o sesti(?)pistkove trmeny. I kdyz asi i pro ni to vyrabi nejaky znamy vyrobce typu Brembo a spol. .
Pri pohledu do ceniku nove GT86 na oficialnich strankach Toyoty taky nejsem o nic chytrejsi. Rozmery brzdovych kotoucu 15 a 16 palcu (381 a 401 mm) jsou v 17" kolech samozrejme nesmysl. Navic, pokud me pamet nesali, mela dosud soucasna GT86 ve vsech verzich 17" kola. Po tomhle faceliftu vidim v zakladu socialnich 16" s uzsimi pneu, to autor clanku taky nejak zapomnel napsat.
Já to zatím nestudoval. Toyota měla v Japonsku nějakou vyloženě holou edici určenou k tuningu, která měla plecháče a otevřenej diferák... tohle asi nebude tak radikální.
Do 17" kol se můžou vejít kotouče tak +- těch 340mm, to má Octa RS i GTI-P a je to už docela natěsno... ok, asi se dá trošku optimalizovat design brzdičů. Ta základní verze na 16" pak musí mít ještě něco menšího.
Tak radikalni to urcite neni, ale proste v clanku schazi zasadni informace:
1/ auto lehce podrazilo a zakladni verze je vic osekana, nez pred faceliftem
2/ brzdy- jak v clanku,taki jinde schazi skutecny prumer disku. Aby zase v osekanejsi verzi neslo jenom o jejich mensi prumer jako u tech kol a ve skutecnosti se nic vlastne nezmenilo, kdo vi.
Jestli se do 17" kol opravdu vejdou 340 mm brzdove disky (samozrejme ze i s trmeny), pak musi jit o opravdu odladenou kombinaci kol a brzd, standardne je do 17-ek maximum +- 330 mm. Jde to, ale 380 mm s odrenyma usima do 19" kol, o 400 mm nemluvim vubec.
Nechapu, proc je tezke takove udaje dohledat, a to i na strankach samotneho vyrobce :no: Nejenom u Toyoty, ale i u Skody a VW.
Potvrdzujem, ja na 340mm brzdy dám 17", ale rezerva je asi 5mm, byť trochu iný tvar disku alebo strmeňov, nevojde to.
A keďže 340mm brzdy majú koncernové hotheče s 230 až 300k, predpokladám, že 200k Toyobaru s pomerne nízkou hmotnosťou bude mať max. 330mm (skôr ešte menej).
Octavia RS má 340mm vpředu a 272mm vzadu. Golf GTI má 312mm vpředu a 300mm vzadu. Performance má 340mm vpředu a 310mm vzadu. Ve všech případech je myslím základ 17". Jestli má RS230 něco lepšího jsem nezaznamenal, takže nejspíš nemá.
Ještě štěstí, že Japonci jsou rozumní a ani modernizovanou GT-86 nezprznili el. P brzdou! :-):yes::yes::yes:
I když nepochybuji o tom, že pokud by se tak nedej bože stalo, tak mi tady několik chytráků začne vysvětlovat nevysvětlitelné, totiž že je to "pokrok" a že to ničemu nevadí... :-O:-O:-O
Sorry, ale už jsem to tady vysvětloval několikrát. Je v tom celá řada racionálních i emocionálních důvodů, které jasně dokazují, že elektrizace tohoto základního ovládacího prvku je naprostá pitomost. 8-s
Až někdo předvede, jak dokonale ovládá všech svých 200 koní v tomto autě, může tady teprve něco vykřikovat o nedostatečném výkonu motoru. To samé u imprezy sti. 300 koní je víc, než kdokoliv obvykle dokáže zvládnout. A ne, nemluvím o přímce. Tyhle auta se nestaví na jízdu rovně.
Tyhle připomínky jdou většinou na margo univerzálnosti. Alespoň mi to tak přijde. Na hraní to stačí, ale v běžném provozu se musíš příliš snažit. Opět mi to připomíná, jak Röhrl řekl, že na silnicích má radši 911 Turbo, protože je GT3 na předjíždění slabá. :-) Jinak v zatáčkách mě většinou nebrzdí výkon, ani podvozek, bývá to výhled, protože nejsem na uzavřené trati. Zatímco ten nájezd na dálnici nebo předjíždění bývají o hrubé síle.
To nie je argument. Videl som video týpka, ktorý na Nurbugringu so staručným Citroenom AX a hladkým dízlom 1,4 zajazdil tak, že viacerí majitelia hothečov by mali problém ho predbehnúť. To predsa neznamená, že si máme všetci pred kúpou hotheču najprv kupovať Citroen AX. ;-)
Žiaľ to ukazuje fungovanie sveta. Keď neviem jazdiť kúpim auto čo ma viac výkonu, viac elektroniky a hneď je zo mňa pán vodič. Nevadí, že musím mať 911 na to aby som vyškolil Fera zo Swiftom, dôležite je, že som rýchlejší.
Petrolheadi vymierajú, dôležité sú len čísla. Preto aj male Porche prešli na 4 valce, lebo s Turbom je rýchlejšie hlavne v priamke, ale koľko jeho majiteľov by malo na to priblížiť sa limitom aspoň tej najslabšej verzie?
Velká část zákazníků si to nekupuje na blbnutí na okreskách. Prostě se jim líbí a je pochopitelné, že při té ceně chtějí, aby to jelo rychleji než obyčejná auta. Bude využíváno jako obyčejné pro dojíždění. Při troše štěstí se občas trochu protáhne. Ale veskrze nepovede život sportovního auta. Pohled je v takové situaci jiný, než když si kupuješ vyloženě sportovní auto jako hračku pro volný čas, které tě i zvládne odvézt do kanceláře. A i pak pocítíš, že ne vždy máš náladu dolovat. Jen ti nic jiného nezbyde.
Při najíždění na dálnici se bude za málo dát označit i těch 300 koní a do zatáčky většinou na plnej plyn nejezdí ani formule takže je jedno jaký to má výkon. Ale raději bych si za ty prachy koupil BMW 230i se 185kw, protože když už chci auto, které se má tvářit sportovně tak vypadá dost blbě, když ho pak při akceleraci předjede každý druhý kombík >:D