Kokos, ja nepochopím retro veci. Ani v elektronike, ani v nábytku a už vôbec nie v motorizme. Prasa sa mi nepáčilo ani za socíku ale teraz je to dizajnový ťažký hnus. Ani multipla medzi autami sa tejto dychvyrážajúcej strašnosti nevyrovná.
Nech sa na mňa nikto nehnevá, ja viem že dizajn je vec veľmi subjektívna, možno toto bude niekto považovať za nádheru, ale proste som musel vyjadriť svoj názor. Za mňa zúfalo, ale že zúfalo zbytočne venovaný čas, úsilie aj peniaze do oživenia tohoto krámu. Dúfam že môj príspevok nebude čítať vývojár a ak už áno, hádam si z neho vezme nejaké poučenie. Stačil by obyčajný skútrik, niečo nové vymyslieť, minulosť nechať minulosti, neexhumovať, to nikdy nedopadne dobre.
Souhlasím, Prase je symbolem socialistické neschopnosti a lemplovství. Pokud chce někdo vidět jak vypadá retro motocykl, tak se podívejte na Vespu nebo Royal Enfield.
Jsi úplně mimo, Prase je nejhezčí československý skútr, možná i proto, že jich moc nebylo. Je to dokonalá připomínka nadějných šedesátých let - dvojbarevné prase, chlapík s mohutnými kotletami (bokombrady), dívka v minisukni sedící bokem... Už tady nikdy nic podobného nebylo.
Konstrukce byla trochu problematická, rám nebyl dostatečně pevný, prase se kroutilo jako zmije a dost jezdců na to doplatilo. Motory byly díky nucenému chlazení ideální pro samodomo vyráběné frézy, což byl bohužel smutný úděl mnohých pomlácených strojů.
Za mlada, jako študák, jsem na 501 nějaký čas jezdil. Stálo to v kůlně a původní majitel mi to nechal za odvoz. Což o vlastnostech vozidla taky něco vypovídá. Slabé brzdy, kvůli poddimenzovanému jednostranému zavěšení a odpružení kol, to dělalo štafle, nedostatečné chlazení motoru, atd. Jízda ve tmě v utažených zatáčkách byla kvůli světlu na karoserii, misto na přední vidlici, tak trochu po hmatu :-) A dělat servis skrz boční dvířka karoserie, byla práce pro gynekologa. Ale darovánému koni se na zuby nekouká, že.? Takže aniž bych řešil design, myslím, že pokud by to mělo obstát v dnešním provozu, byť jako elektro, tak by to muselo doznat sakra radikálních konstrukčních změn.
Myslím že srovnání s multiplou je docela trefné. Prase je strašně hnusný stroj, ale je přitažlivý protože je bizarní. Snad jediná motorka na světě se samonosnou karoserií, předním nárazníkem a rezervou vzadu. Konstrukční a jízdní vlastnosti tragické, vlastně na něm není dobrého vůbec nic. Nic jiného podobného ale neznám a to z něj činí naprostého exota. Stejně jako z té multiply. Ale multipla je alespoň dobré auto, kdežto prase je otřesná motorka.
Nesouhlasím... jezdil jsem na něm asi 3 roky. Dost kilometrů... a byly to dobrý kilometry.
Nechtělo se mu občas startovat, to je fakt... dynamostarér byl prostě na svou dobu příliš složité zařízení.
Ale vlastnosti to mělo v pohodě - na to, na co to bylo stvořeno. Měl jsem vedle toho ČZ 125 a později KTM 560 pro ježdění mimo asfalt.
Prase pak nahradilo Moto Morini 350... pro klouzavou jízdu krajinou, beze spěchu, ale třeba i na dost dlouhé vzdálenosti to bylo úplně v pohodě.
Re: Tato Čínská, elektrická koloběžka je prostě tristní
německého kolegu jsi orálně uspokojil a oblíznul mu z vděčnosti ánus. Spokojenost byla na obou stranách. A na závěr jsi blaženě říkal: "ty víš že já uš dávno nejsem čéch, já jsem dóbrá němec jako ty"
a pro zajímavost skutr R10 od BMW z podobné doby
[odkaz]