Jestliže dnes je Škoda jasnou českou automobilovou jedničkou, v třicátých letech měla významnou konkurenci v podobě Tatry a Pragy. Dokonce ani nebyla nejprodávanější značkou na domácím trhu.
clovece mozny to je s tim popularem deda ho mel asi 15 let a najel pomerne dost km. Na tu dobu jezdil porad Viden - Praha. Ale nestezoval si na kvalitu auta, naopak byl spokojeny. Na dedu jsem se zlobil, ze ho prodal :-)
No, s těmi USA to bylo ještě drobátko jinak >:D
Díky montážní lince, kterou Henry Ford dramaticky zracionalizoval výrobu, produkce aut u Forda začala narůstat téměř raketově - 1909-ca 8.000, 1910-ca 19.000, 1911-34.500, 1912-78.440 vozů, v roce 1913 to mělo být okolo 200.000 a v roce 1914 mecelých 261.000 aut - jenom u Forda...
Spolu s tím se automobily začaly poměrně výrazně zlevňovat - takže v roce 1912, tedy před 104 lety (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) stál Ford T 575 USD, čímž jeho cena klesla pod hranici čistého ročního příjmu průměrného občana USA. Ford model T byl tehdy vozem "lidovým" a nesmírně populárním a kdybychom ho mocí mermo chtěli zařadit do nějaké dnešní škatulky, spadal tehdy do kategorie nižší střední třídy - tedy takový tehdejší Focus, Golf, Octavia, Peugeot 308 nebo Mazda 3.
Průměrná (hrubá) mzda v ČR v roce 2015 byla ca 26.000 CZK, čistá mzda pak činila nějakých 19.975 CZK, řekněme 20.000 CZK ať se to lépe počítá.
Roční čistý příjem průměrného občana ČR tedy činí necelého 1/4 milionu korun. Jaké (nové) auto si můžeme koupit za 1/4 mega? Průměrně vybavený Focus, Golf, Octavia, Peugeot 308 ani Mazda 3 to asi nebudou, že?
Máte naprostou pravdu, ČSR na to jak byla vcelku ekonomicky vyspělá tak automobilizmem dost zaostávala. I Bulharsko na tom bylo 2x líp ve 20. letech v počtu aut na hlavu. ČSR tedy zaostávala nejen proti USA ale i v porovnání ostatních evr. států.
tak třeba v USA se v roce 1929 prodalo cca 5 mil aut (pak to za krize o něco kleslo), přičemž měly asi 120 mil obyvatel. V Československu žilo v té době asi 15 mil obyvatel, takže v přepočtu na počet obyvatel tu byl prodej nižší asi jen cca 50krát >:D
Myslel jsem, že každému, kdo umí číst a psát, musí dojít, že to není myšleno ve vztahu k dnešku, nýbrž ve vztahu k ostatním vyspělým zemím v té době...
dobře ilustrují ekonomickou zaostalost té slavné první republiky. Následně to pak soudruzi dorazili. Když to sečteme, nejsme na to dnes až tak špatně...
To platilo v 50. letech, pak už se to měnilo a i v těch 50. letech se k technice díky JZD, armádě, SNB, zdravotnictví dostalo víc lidí, samo nebylo to jejich, ale furt je lepší jezdit cizím autem než nejezdit ničím, že
tak tak, z vyprávění babičky vím, že jediný auto ze 4 vesnic v okolí tam měl jeden statkář, jinak nikdo. Obyčejní lidi měli tak vohnutý záda a hákovali od nevidím do nevidím u statkářů, baronů, továrníků atd.
Ale hlavně že bylo za první republiky blaze, no já znám trošku jiné příběhy od pamětníků