Ekonomika
Zpět na článek
Přihlásit pro přidání komentářeČeskému trhu vládne Škoda. Jaké značky se však nejvíce prodávaly před 80 lety?
16 komentářů
narona
Populár se přezdíval Škoda Tlačit >:D Můj praděda tehdy prý říkal, že to mu nesmí do domu. Pragovka byla o něčem jiným aspoň teda Mignony.
clovece mozny to je s tim popularem deda ho mel asi 15 let a najel pomerne dost km. Na tu dobu jezdil porad Viden - Praha. Ale nestezoval si na kvalitu auta, naopak byl spokojeny. Na dedu jsem se zlobil, ze ho prodal :-)
×
Sdílení komentáře
×
Ale hlavně že bylo za první republiky blaze, no já znám trošku jiné příběhy od pamětníků
Díky montážní lince, kterou Henry Ford dramaticky zracionalizoval výrobu, produkce aut u Forda začala narůstat téměř raketově - 1909-ca 8.000, 1910-ca 19.000, 1911-34.500, 1912-78.440 vozů, v roce 1913 to mělo být okolo 200.000 a v roce 1914 mecelých 261.000 aut - jenom u Forda...
Spolu s tím se automobily začaly poměrně výrazně zlevňovat - takže v roce 1912, tedy před 104 lety (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) stál Ford T 575 USD, čímž jeho cena klesla pod hranici čistého ročního příjmu průměrného občana USA. Ford model T byl tehdy vozem "lidovým" a nesmírně populárním a kdybychom ho mocí mermo chtěli zařadit do nějaké dnešní škatulky, spadal tehdy do kategorie nižší střední třídy - tedy takový tehdejší Focus, Golf, Octavia, Peugeot 308 nebo Mazda 3.
Průměrná (hrubá) mzda v ČR v roce 2015 byla ca 26.000 CZK, čistá mzda pak činila nějakých 19.975 CZK, řekněme 20.000 CZK ať se to lépe počítá.
Roční čistý příjem průměrného občana ČR tedy činí necelého 1/4 milionu korun. Jaké (nové) auto si můžeme koupit za 1/4 mega? Průměrně vybavený Focus, Golf, Octavia, Peugeot 308 ani Mazda 3 to asi nebudou, že?