Českému trhu vládne Škoda. Jaké značky se však nejvíce prodávaly před 80 lety?
Mladoboleslavská Škoda je dnes jasnou jedničkou na českém trhu s automobily. Titul nejprodávanější značky na českém trhu drží už 80 let, v třicátých letech ale její pozice ani zdaleka nebyla tak silná jako dnes. Roli v tom hrál fakt, že nebyla jedinou velkou českou značkou na trhu – konkurovaly jí totiž Praga, Tatra a další výrobci.
A právě Praga byla na začátku třicátých let nejsilnější značkou v tehdejším Československu. V roce 1933 na českém trhu prodala 2.231 vozidel, zatímco Škoda „jen“ 1.233. Před mladoboleslavského výrobce se totiž v té době dostala i Tatra, která v roce 1933 prodala 2.113 vozidel.
Škoda (do roku 1925 Laurin & Klement) se tehdy nadále potýkala s potížemi. Kdysi největší automobilový podnik v rakousko-uherské monarchii se po první světové válce potýkal s rozpadem tradičních trhů, později k problémům přibyla i světová hospodářská krize. Exportně orientovaný mladoboleslavský výrobce tak na čas ustoupil z pozice tuzemské jedničky.
V roce 1936 se ale nejprodávanější značkou na domácím trhu opět stává, což je titul, který Škodě vydrží také v následujících letech a vlastně i dodnes. V tehdejším roce prodává 3.014 automobilů, čímž překonává druhou Tatru (2.974 vozidel).
Automobilky s nejvyššími prodeji na českém trhu v 30. letech | ||||||
Rok | 1933 | 1934 | 1935 | 1936 | 1937 | 1938 |
Škoda [ks] | 1233 | 1629 | 1892 | 3014 | 4452 | 5028 |
Praga [ks] | 2231 | 2251 | 1980 | 2017 | 2144 | 2566 |
Tatra [ks] | 2113 | 2197 | 2326 | 2974 | 3240 | 2786 |
Ostatní československé značky [ks] | 2582 | 2779 | 2268 | 2055 | 1994 | 1331 |
Vozy z dovozu [ks] | 771 | 848 | 803 | 1066 | 1137 | 1122 |
CELKEM [ks] | 8930 | 9704 | 9269 | 11 126 | 12 967 | 12 833 |
Firma těží ze strategie vedení v čele s tehdejším ředitelem Karlem Hrdličkou. Už tehdy sází na férový poměr cena/výkon, což se v době po světové hospodářské krizi zákazníkům líbí. Na trh postupně uváděné modely Popular, Rapid, Favorit nebo Superb se tak stávají úspěšné.
To je vidět i na statistikách výroby. V roce 1939 se v Československu vyrábělo 17 typů osobních automobilů, přičemž nejvíce vyrobených exemplářů měla na svém kontě Škoda Popular 1101, a to 3.842. Druhá byla Tatra 57 (1.707 kusů) následovaná Pragou Picolo (1.198 exemplářů).
Po druhé světové válce už produkce kvůli příkazům shora nebyla tak pestrá. Škoda tehdy byla vybrána jako hlavní výrobce osobních aut, čímž utužila dodnes trvající silnou pozici na domácím trhu. Omezení produkce je patrné i na výrobních statistikách, v roce 1948 se v Československu vyrábělo jen šest typů vozidel. Z 19.994 vyrobených aut byla nejčastějším modelem Škoda 1101 s 13.907 kusy. Následovalo Aero Minor s 4.430 vyrobenými kousky. Dnes už je produkce přece jen pestřejší, jestliže v roce 1948 se modely Škoda podílely na československé produkci osobních aut z asi 70 % a v roce 1989 dokonce z 97 %, v roce 2015 se Škoda na české výrobě osobních aut podílela z 57 %.
Pohled do historických tabulek navíc krásně dokazuje, jak se český trh za více než osm desítek let vyvinul. Jestliže v roce 1939 se v československých továrnách vyrobilo 11.576 osobních automobilů, v roce 2015 se jen v těch českých postavilo 1.298.236 aut. Zatímco tehdy prim hrály značky Škoda, Tatra, Praga a Aero, dnes Škodu doplňují Hyundai (vyrábějící v Nošovicích) a kolínské TPCA produkující vozy značek Citroën, Peugeot a Toyota.
Už tehdejších několik tisícovek vyrobených aut přitom byl výrazný nárůst proti předchozím létům. Statistiky českého Sdružení automobilového průmyslu totiž vidí ještě dál. Díky nim víme, že v roce 1900 bylo na území pozdějšího Československa vyrobeno jen 19 osobních a malých užitkových vozidel. O sedm let později to přitom bylo už 230 aut, v roce 1923 pak výroba poprvé překonala tisícovku (1.300 aut).