Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Českému trhu vládne Škoda. Jaké značky se však nejvíce prodávaly před 80 lety?

David Bureš
Diskuze (16)
Jestliže dnes je Škoda jasnou českou automobilovou jedničkou, v třicátých letech měla významnou konkurenci v podobě Tatry a Pragy. Dokonce ani nebyla nejprodávanější značkou na domácím trhu.

Mladoboleslavská Škoda je dnes jasnou jedničkou na českém trhu s automobily. Titul nejprodávanější značky na českém trhu drží už 80 let, v třicátých letech ale její pozice ani zdaleka nebyla tak silná jako dnes. Roli v tom hrál fakt, že nebyla jedinou velkou českou značkou na trhu – konkurovaly jí totiž Praga, Tatra a další výrobci.

A právě Praga byla na začátku třicátých let nejsilnější značkou v tehdejším Československu. V roce 1933 na českém trhu prodala 2.231 vozidel, zatímco Škoda „jen“ 1.233. Před mladoboleslavského výrobce se totiž v té době dostala i Tatra, která v roce 1933 prodala 2.113 vozidel.

Škoda (do roku 1925 Laurin & Klement) se tehdy nadále potýkala s potížemi. Kdysi největší automobilový podnik v rakousko-uherské monarchii se po první světové válce potýkal s rozpadem tradičních trhů, později k problémům přibyla i světová hospodářská krize. Exportně orientovaný mladoboleslavský výrobce tak na čas ustoupil z pozice tuzemské jedničky.

V roce 1936 se ale nejprodávanější značkou na domácím trhu opět stává, což je titul, který Škodě vydrží také v následujících letech a vlastně i dodnes. V tehdejším roce prodává 3.014 automobilů, čímž překonává druhou Tatru (2.974 vozidel).

Automobilky s nejvyššími prodeji na českém trhu v 30. letech
Rok193319341935193619371938
Škoda [ks]123316291892301444525028
Praga [ks]223122511980201721442566
Tatra [ks]211321972326297432402786
Ostatní československé značky [ks]258227792268205519941331
Vozy z dovozu [ks]771848803106611371122
CELKEM [ks]89309704926911 12612 96712 833

Firma těží ze strategie vedení v čele s tehdejším ředitelem Karlem Hrdličkou. Už tehdy sází na férový poměr cena/výkon, což se v době po světové hospodářské krizi zákazníkům líbí. Na trh postupně uváděné modely Popular, Rapid, Favorit nebo Superb se tak stávají úspěšné.

To je vidět i na statistikách výroby. V roce 1939 se v Československu vyrábělo 17 typů osobních automobilů, přičemž nejvíce vyrobených exemplářů měla na svém kontě Škoda Popular 1101, a to 3.842. Druhá byla Tatra 57 (1.707 kusů) následovaná Pragou Picolo (1.198 exemplářů).

Po druhé světové válce už produkce kvůli příkazům shora nebyla tak pestrá. Škoda tehdy byla vybrána jako hlavní výrobce osobních aut, čímž utužila dodnes trvající silnou pozici na domácím trhu. Omezení produkce je patrné i na výrobních statistikách, v roce 1948 se v Československu vyrábělo jen šest typů vozidel. Z 19.994 vyrobených aut byla nejčastějším modelem Škoda 1101 s 13.907 kusy. Následovalo Aero Minor s 4.430 vyrobenými kousky. Dnes už je produkce přece jen pestřejší, jestliže v roce 1948 se modely Škoda podílely na československé produkci osobních aut z asi 70 % a v roce 1989 dokonce z 97 %, v roce 2015 se Škoda na české výrobě osobních aut podílela z 57 %.

Pohled do historických tabulek navíc krásně dokazuje, jak se český trh za více než osm desítek let vyvinul. Jestliže v roce 1939 se v československých továrnách vyrobilo 11.576 osobních automobilů, v roce 2015 se jen v těch českých postavilo 1.298.236 aut. Zatímco tehdy prim hrály značky Škoda, Tatra, Praga a Aero, dnes Škodu doplňují Hyundai (vyrábějící v Nošovicích) a kolínské TPCA produkující vozy značek Citroën, Peugeot a Toyota.

Už tehdejších několik tisícovek vyrobených aut přitom byl výrazný nárůst proti předchozím létům. Statistiky českého Sdružení automobilového průmyslu totiž vidí ještě dál. Díky nim víme, že v roce 1900 bylo na území pozdějšího Československa vyrobeno jen 19 osobních a malých užitkových vozidel. O sedm let později to přitom bylo už 230 aut, v roce 1923 pak výroba poprvé překonala tisícovku (1.300 aut).

David Bureš
Diskuze (16)
Avatar - Barrichello
17. 12. 2016 09:49
Re: komicky malá prodejní čísla
To platilo v 50. letech, pak už se to měnilo a i v těch 50. letech se k technice díky JZD, armádě, SNB, zdravotnictví dostalo víc lidí, samo nebylo to jejich, ale furt je lepší jezdit cizím autem než nejezdit ničím, že
Avatar - Lojza11
16. 12. 2016 21:41
Re: Škodovka
clovece mozny to je s tim popularem deda ho mel asi 15 let a najel pomerne dost km. Na tu dobu jezdil porad Viden - Praha. Ale nestezoval si na kvalitu auta, naopak byl spokojeny. Na dedu jsem se zlobil, ze ho prodal :-)
Avatar - narona
16. 12. 2016 14:06
Re: komicky malá prodejní čísla
A pak bylo ještě hůř, kdo měl po válce auto byl buď papaláš nebo třídní nepřítel >:D
16. 12. 2016 11:02
Re: komicky malá prodejní čísla
USA byly řádově jinde v porovnání s jakoukoliv jinou tehdejší zemí.
Avatar - Jerry.Gunman
16. 12. 2016 09:40
Re: komicky malá prodejní čísla
No, s těmi USA to bylo ještě drobátko jinak >:D
Díky montážní lince, kterou Henry Ford dramaticky zracionalizoval výrobu, produkce aut u Forda začala narůstat téměř raketově - 1909-ca 8.000, 1910-ca 19.000, 1911-34.500, 1912-78.440 vozů, v roce 1913 to mělo být okolo 200.000 a v roce 1914 mecelých 261.000 aut - jenom u Forda...
Spolu s tím se automobily začaly poměrně výrazně zlevňovat - takže v roce 1912, tedy před 104 lety (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) stál Ford T 575 USD, čímž jeho cena klesla pod hranici čistého ročního příjmu průměrného občana USA. Ford model T byl tehdy vozem "lidovým" a nesmírně populárním a kdybychom ho mocí mermo chtěli zařadit do nějaké dnešní škatulky, spadal tehdy do kategorie nižší střední třídy - tedy takový tehdejší Focus, Golf, Octavia, Peugeot 308 nebo Mazda 3.

Průměrná (hrubá) mzda v ČR v roce 2015 byla ca 26.000 CZK, čistá mzda pak činila nějakých 19.975 CZK, řekněme 20.000 CZK ať se to lépe počítá.
Roční čistý příjem průměrného občana ČR tedy činí necelého 1/4 milionu korun. Jaké (nové) auto si můžeme koupit za 1/4 mega? Průměrně vybavený Focus, Golf, Octavia, Peugeot 308 ani Mazda 3 to asi nebudou, že?