..je plne variabilne ovladanie ventilov, kazdy jeden motor by mohol bezat v Attkinsonovom/Millerovom/Ottovom cykle podla zelania pre najefektivnejsie vyuzitie celeho spektra otacok = najmensia spotreba a emisie, z motorov by s rozvodmi zmizli aj vsetky rozne nazvane VVT systemy, systemy odpajania valcov a motor by bol plne variabilny, efektivnejsi a pritom jednoduchsi/spolahlivejsi. Definitivny koniec rozvodov, napinakov, problemom s casovanim a zivotnosti retaze/remena. Plne variabilne elektircke vodne a olejove pumpy s variabilnymi okruhmi podla potreby. Koniec alternatorov a hrkotajucich start/stop systemov, namiesto nich jeden silny elektromotor/generator medzi hriadel a prevodovku, ktory by spustal a vypinal motor bez povsimnutia vodica ako v hybridoch, pod predne alebo zadne sedadla li-pol lahku malu bateriu na znizenie spotreby/kratkodobe pridanie vykonu alebo pohodovujazdu v kolonach a parkoviskach.. to by bola krasa.. a to vsetko s krasnym zvukom atmosfery a vdaka bezpruzinkovym ventilom moznost tocit do vysokych otacok.. uz ziadne dunive zatlmene smadne turba. Pri efektivnej jazde 2000 ot. a nepriame vstrekovanie do neodpojenych valcov elektromotorom vyhladene prebytky a nedostatky vykonu.. a pri predbiehani sup v sekunde zmena charakteru motora, 10tis ot, priame vstrekovanie chudobnej zmesy a susmevom na perach predbiehame ako v Honde S2000, aj ked v praktickom uspornom kompakte :-)
Ano, Yaris není největší z malých aut. A také v autě nemusím projev CVT. Je to však podle mne nejlepší hybridní systém na trhu. A můžeš si ho koupit. Pointa byla, že je tvůj úkol na příštích 10 let už nějakou dobu splněn.
Jenže ta závisí na řidiči a podmínkách. S tím Yarisem se dá dlouhodobě jezdit do 4. Ale také za 5 nebo i 6. Která je tedy ta tvá reálná?
Nesmíš koukat jen na křápy pro spotřebitele. A mícháš jablka a hrušky. Jediné, co se v autě podobá na dotykový telefon nebo osobní počítač, je palubní systém (infotainment) - ta věc, co se vyvinula z navigací a rádií. Pokud mají alespoň trochu rozumu, tak problémy tohoto systému nijak neovlivní ty důležitější. V autech řídí počítače kde co a nezamrzají.
Yaris je malej... a krome toho mu mam za zly to cvt, i kdyz je to e-cvt. ;-)
A ja taky patrim do historie, proto se drzim koni.
Jinak mas pravdu, 75 koni je uplne v pohode. Jezdivam, cas od casu, s 60 - a kupodivu mi nechybi.
Jasne, nejezdim s tim Puntem 1000 km po dalnici, treba do Italie. ;-)
A ano, mohlo by to byt krasny... ale lidstvo nedokaze vyrobit ani telefon nebo pocitac, aby nezamrzal... takze nejsem ochoten se necemu takovemu sverit.
A realna spotreba? No, to je ta. Co za ni fakt jezdis. Kdyz najedes za rok 20 tis km, tak bys na to nemel potrebovat vic, nez 800 litru benzinu.
Napriklad.
Můžeš si myslet, že je to blbost, ale jen těžko lze popřít, že by to byl opravdu významný milník. A tím myslím skutečně autonomní řízení, kdy nikdo z posádky nemusí mít oprávnění a všichni klidně můžou být namol. Nebo si vem možnou úsporu času, kdy můžeš klidně za jízdy spát nebo třeba pracovat. Tohle má i dnes řešení, jmenuje se řidič. Jen je celkem drahé.
Auto, které hledáš, se jmenuje Yaris. S hybridním ústrojím je na trhu několik let. Jen nevím, co si představuješ pod reálnou spotřebou. Proti gustu žádný dišputát. Já radši něco nerozumného.
PS: Prvně jsem to četl jako pod 4 metry... Yaris přes 4 nemá. I ten motor (spalovací) má myslím 75, ne 80 koní (55 kW; koně bychom měli nechat historii, kam patří), ale říkal jsem si, že by to asketovi, jako jsi ty, nevadilo. Auris už je ale zase velký, má přes 4,3.
Vznětový benzinový motor je diesel. Nic jiného. A to je ta správná cesta! Protože nízkokompresní zážehové motory s nízkou energetickou účinností měly už dávno skončit na smetišti dějin stejně, jako parní stroj.
Moderní diesel může být pochopitelně vícepalivový - tedy třeba spalovat i benzín, i když to je pro diesel nevhodné palivo. Mnohem slibnější budoucnost má diesel, spalující zemní plyn.
Tako to se přiznám že jsem líný. Když jedu třeba 1000 km na dovolenou, klidně bych se podělil o řízení s nějakým automatem. A nemusím jet ani tak daleko, stačí když si dám pár kiláků od domova pivo, auto které by mě samo dovezlo bych určitě nezavrhnul.
Zatím ho používají jen na půl motoru... ale ne proto, že by to nešlo, ale proto, že je to tak lepší = levnější.
Zavedení mutiairu i na výfukovou stranu by přineslo víc vícenákladů, ale méně výhod... takže to není důvod dělat. ;-)
Pořád doufám, že se Tipo objeví i v hybridní verzi: 0.9 Twinair s podporou elektromotoru... s rekuperací a tak.
Popravdě si ho asi ani nekoupím, ale udělají mi radost, jestli ho uvedou na trh.
Autonomní řízení je blbost... lenost dovedená ad absurdum.
Baterky proč ne. Pokud se to někomu povede - ale moc tomu nevěřím. Ano, asi bude směr vývoje k optimalizaci hospodaření s energií = nějaká forma hybrida.
Ale to pořád předpokládá moderní a efektivní spalovací motor... a pokud mluvíme o osobních autech, tak lépe zážehovej.
A nejvíc práce je potřeba odvést na myšlení lidí... SUV a výkon 200 koní není vůbec k ničemu dobrej, a rozvoji individuální mobility rozhodně neprospívá.
Rozumné auto, něco přes 4 metry, výkon rozhodně do 100 koní, spíš tak 80, podpora elektromotorem s rekuperací, reálná spotřeba do 4 litrů - to bych viděl jako úkol pro dalších 10 let. ;-)
Jestli má něco změnit automobilový svět, tak to budou nejspíše opravdu pořádné akumulátory a opravdu fungující autonomní řízení. Ovšem obojí je zatím v nedohlednu
to v článku jsou jen prdy, ty nezmění nic. Snad ještě ten grafen ...