Čím se liší samočinná a manuální převodovka? Na první pohled pouze jiným tvarem páky. Ve skutečnosti jde principiálně o odlišné zařízení, jak ostatně ukazuje přiložené video.
Problém se zobrazením není, ten článek totiž zřejmě žádné pokračování nemá. Je to neskutečně odfláknutá práce. Běžte se fakt živit něčím jiným! Za mě :no::no::no:
Možná by stálo za to blíže rozebrat ten hydrodynamický měnič, protože ten je hlavní zdroj ztrát a zároveň právě on může za komfortní přepínání převodu... Bez něj by ta převodovka Fukala taky...
Jen měnič za hladkou jízdu nemůže. Mám v automatu jeté lamely u jednotlivých přev. stupňů a při přeřazování to kope. Někdy v měniči (třeba v mém) je tzv. zámek měniče, kdy se měnič zamkne, není pružný, je spojen na tvrdo jako u klasické spojky, Tudíž nedochází ke ztrátám.
No najprv si to trošku naštuduj... menič slúži len na rozbeh - ako spojka - potom sa uzamkne čiže obíde a straty tam žiadne nevznikajú, lebo nemôžu....
Dle rekcí na ten článek/video to vypadá, že není nic primitivnějšího, než konstrukce převodovky – tu už zřejmě všichni zdejší diskutéři zvládli někdy v mateřské školce. :-O
Za mě palec nahoru :yes: – stručný článek nasměrovaný na hezky názorné video. Měl jsem sice zhruba představu, co se v převodovkách děje, ale tady je to hezky ukázané a zasazené v celém kontextu.
Jediné, co mi z videa není zřejmé, je nasunutí té šedé spojovací objímky (u manuálu) na ten zlatý synchronizační kroužek. Ten má sice š***té zoubky, ale jak je zajištěno, že se ty špičky zrovna zastaví naproti těm drážkám v šedé spojovací objímce? Kdyby se ty zoubky zlatého kroužku "zarazily" o vnitřní drážky šedé objímky, tak už by se pak šedá objímka rovnou nasunula na zlatý synchronizační kroužek nemohla by ho axiálně přitlačovat k červenému ozubenému kolu, ne?
S automatem přicházíš o požitek z toho nemít obě ruce na volantu když to potřebuješ, při zpomalování už nemůžeš šlapat na spojku, podřazovat, hrát si z plynem, opět podřadit... při zastavení už s automatem nemůžeš vyřadit, při rozjezdu jsi se ochudil o zážitek z opětovného šlapání spojky, řízení jednou rukou zatímco druhou řadíš rychlosti a ještě stíháš dávat blinkr, který třeba na kulaťáku nebo větším odbočování sám vypadává. Když kroutíš šílené serpentýny někde na horách tak si už krásně nazařadíš a nepouštíš každou chvíli volant, který ti servo vrací do středu. taky je to nuda, protože se můžeš soustředit jen na zatáčky a neužiješ si neustálé střídání nohou a práci se spojkou, případně podřazování při vracečkách. Při rozjezdu do kopce se s automatem připravíš o drcení spojky, možnost že ti to chcípne a budeš muset startovat ve stresu znova. S automatem také už nejsi takový borec, co zvládá třeba napít se nebo si něco zakousnout a zárověň být ve střehu pro případné podřazování když potřebuješ jen trochu zpomalit a pak zase přidat... jo jízda s automatem je fakt nudná :-)
Tomu se jinak říká pokrok... ;-)
Jinak bys mohl automobilkám vyčíst, že když si nemůžeš nastartovat motor klikou, nemůžeš ručně přidat sytič, nemusíš dávat meziplyn, okýnka se stahují tlačítkem a ne švihadlem, volantem točíš malíčkem, nemůžeš ručně točit stěrači, tak je ta jízda fakt nuda a nejsi pro ostatní žádný borec...
Tyhle nesmysly co jsi vyjmenoval ovšem nemají žádný vliv na jízdu a ovládání auta. ;-) Automat celkem zásadní. Když pojedeš zatáčku smykem a převodovka se rozhodne že přeřadí, tak zjistíš jaká je výhoda mít klacek.
Dnešní automatické převodovky nejsou tak blbý, aby přeřazovaly když jedeš zatáčku smykem. Vyhodnocujou spoustu informací z mnoha čidel z celého auta. To dřív ti zareaguje ESP, který dnes skoro nejde upně vypnout (maximálně omezit).
No nevím jak který auto, ale měl jsem půjčený BMW M6 a to mi přesně tohle několikrát udělalo. A to jsem ho měl prosím přepnutý do módu "sport", kdy to omezí i zásahy ESP. Zrovna u sporťáku bych takový chování nečekal. Tak jak se bude asi chovat normální civilní auto. Dobře DSG přepnutý na manuál si možná nebude dělat co chce. To jsem popravdě takhle ostře ještě nezkoušel.
No, tak zrovna BMW M6 nemá klasickej automat (torqconverter a planetový soukolí), ale dvouspojku. Jinak u M-kovýho BMW bych to taky nečekal.
Jinak co se týče DSG (dvouspojka od VW), tak i manuálním módu nad tebou elektronika drží ochranou ruku a nenechá tě motor přetočit. Pokud jedeš třeba na 3 a šlápneš na to, tak se motor vytočí skoro k omezovači a i když nedáváš povel k přeřazení, tak sama přeřadí. To samý kdyby si chtěl podřadit při hodně vytočenym motoru - taky tě nenechá. Myslim si, že to DSG by ti to udělalo taky.
Pokud jedu jízdu, kde potřebuji mít řazení pod kontrolou, tak si to přepnu do manuálu. To je snad logický, ne? Je to prostě automat, který má za řidiče řadit, proto tam je. Nicméně žádný automat (čehokoliv) nemůže obsáhnout všechny proměnné, takže proto tam bývá manuální režim. To je asi jako si stěžovat, že automatické pračky jsou na*ovno, protože sis koupil jeden kousek prádla, který nelze prát v pračce, ale ručně.
P.S. Jinak by ses divil, jak chybějící synchrony mají vliv na jízdu a ovládání auta. Je vidět, že jsi příliš mladej, protože bys jinak po řízení vejtřasky na vojně mluvil naprosto jinak. :-)
kyklop :
Napíš o čo použitím automatu prichádzam a dobre pouvažuj, keďže stále mením firemné s manuálom a svoje s automatom
No přicházíš o možnost před zatáčkou krásně podřadit s meziplynem. O ten dobrý pocit když to hladce zvládneš. Taky nemůžeš v krizový situaci vyšlápnut spojku.
Když potřebuješ srovnat ve smyku auto tak se někdy spojka hodí. Nehledě na to, že v zimě se s automatem dá dost blbě zvolna rozjet o možnosti rozhoupat si auto, když zapadneš ani nemluvě. No a když se ten složitej vynález vysype, tak si panečku peněženka užije. Chápu, že na suchý silnici a hlavně ve městě je to pohoda, když nemusíš furt kvedlovat klackem, ale já bych to nechtěl, ani kdyby to bylo levnější.
Proč by se s automatem šlo blbě v zimě rozjet? Rozhoupat auto s automatem jde-sice asi u každýho ne, ale jinak to jde.
Automat nezavrhuju, ale pokud chce člověk auto taky občas prohnat (oblíbenou silničku, okruh), tak manuál. Hold do přemisťovadla z bodu A do bodu B automat a na víkendy manuál.
keď šéfredaktor rozhodne, alebo podľahne vedeniu vydavateľstva, že ACZ povýši a bude sa na svojich stránkach výrazne venovať technike.
P.S. Len dúfam, že redaktori sa nezačnú programovo angažovať aj písaním poézie, pesničiek a ód na koncern! ;-\ ;-\ ;-\
Tak jsem čekal nějaký super článek rozebírající výhody a nebýhody obou systémů. Dočkal jsem se velmi dobrého videa, které si na YT můžu najít sám. Pod tím pár vět pro čtenáře co neumí anglicky.
Je tedy na diskutérech, aby si navzájem sdíleli své zkušenosti pro a proti, což vzhledem k procentuálnímu rozšíření manuálu je velice neobjektivní. Podobná diskuze by třeba v USA vypadala jinak.
no, nevim, jak by vypadala podobna diskuze v usa, ale ubezpecuju te, ze 95% tamni populace nevi, co je to manual, a tudiz pokud by tam nekdo u podobneho clanku diskutoval, tak bys tam mel predevsim fajnsmekry, co jezdi s manualem ;-)
My ale nejsme v USA, kde je to samý lempl a spojku sešlápnout ve vhodný okamžik a přeřadit umí jen pár jedinců... ;-) Ale pozor! Na ježdění po městě je automat určitě lepší alternativa. :-!
ale tak je jasne, ze kazda prevodovka ma sve. mne manual pro me jezdeni na silnici vyhovuje, uz jen priplatek za automat mi prijde docela velky a zbytecny. bojim se, ze mi manula brzo automobilky seberou uplne, spousta lepsich motorizaci uz ho ani nenabizi, navic posledni dobou ho nahrazujou ruznymi nahrazkami automatu ala dsg u koncernu...
Mám v autě devítistupňový automat, ale občas sedám do 6ti manuálu a stále mám pocit že v manuálu dokážu řadit citlivěji a operativněji než ten automat.... no a nikdo mě nepřesvědčí, že je s klasickým manuálem vyšší spotřeba, automat má daleko větší ztráty.. :-(