Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Technika

Zpět na článek

Vyhřívání kabiny automobilu: Proč některé topí více a jiné méně?

71 komentářů

Avatar - removed
removed
Velmi sofistikovana odpoved na diskusni kritiku pod testem na megane.
Dobre Tomasi :yes:
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
nedá mi to a par dodatku, z praxe😒br /> - samostatne cerpadlo system muze mit... v praxi ma jen zridka. Casteji ho ma, pokud je auto jiz s webastem dodano. Pokud si ho objednate dodatecne, vetsinou bude bey cerpadla.
- uvedene ceny jsou jen pro vlastni topeni. To ale nebude fungovat bez montazni sady a ovladaci jednotky.

Takze pokud se rozhodujete, pocitejte s investici 45 az 60 tisic... podle velikosti topeni a narocich na rizeni.

Tim ale nerikam, ze je to moc. Ma to neocenitelne vyhody, a nejde jen o pohodli. Pokud zijete v mistech, kde hodne a casto mrzne, tak si to moltor bude pamatovat, ze ho nestarujete pri teplote soucasti minus 22...
😄
Avatar - Ada je zase tady
Ada je zase tady
Tak jsme se od frankofilního redaktora zase dozvěděli úžasné věci😒br />
- benzínové motory mají oproti dieselu (zejména toho od VW, že) úžasnou výhodu že...

a realita: diesely mají oproti benzínu tu úžasnou výhodu, že mají vyšší energetickou účinnost a proto méně žerou... :-!

- BMW pracuje s vyšší teplotou chladicí kapaliny a to se může vymstít...

a realita: vymstít se může zejména přitápění topnými spirálami u francouzských vozů, které při krátkých jízdách nedovoluje dobít akumulátor a navíc může způsobit i požár vozu. Inu, francouzská technika. 8-s

Ovšem všechny výhody a nevýhody nějakého technického řešení a navíc i technické detaily se od tohoto člověka moc čekat nedají, to tady už všichni ví.
Avatar - Beefcake
Beefcake
Ano, hejter si vytrhne jednu vetu z kontextu, aby mohol hrat chytreho a kopat okolo seba.
"Jelikož je účinnost topení závislá na teplotě chladicí kapaliny motoru, je přirozené, že u motoru, který se rychleji ohřeje na provozní teplotu, bude také potřeba méně času k vyhřátí kabiny na požadovanou teplotu. Tady mají obrovskou výhodu zážehové motory. V porovnání s diesely jsou méně účinné a tudíž produkují více takzvaného odpadního tepla. Naopak na vznětových motorech je odpadní teplo menší, což platí ještě více u přímovstřikových agregátů. "
Horst Fuchs
Ádo, jak jistě viš, přihřívání spirálkou používaly i klasické motory TDI. Bylo to ale až po modernizaci, protože zpočátku prostě "tédéíčka" netopila vůbec.
Ostatně i dnes mají například základní 1.6TDI s topením velké problémy, lepší modely mají topnou spirálku. Tak nějak se počítá s tím, že si zákazník doplatí za vyhřívané sedačky a bude si přitápět rovnou do zadnice.
Co se týče webasta - od té doby, kdy šéfovi shořela zánovní audina vinou poruchy originálního nezávislého topení. dal bych si na toto řešení pozor.
Jinak co si vzpomínám, starý Peugeout 309 se slavným a skvělým dieselem 1.9 topil výborně.
Avatar - praptak
praptak
Pro někoho je důležitý komfort, pro někoho vyjetá nafta. 😉
Avatar - Stejsn
Stejsn
na dvanáctku žigulíka mýho dědy. Žádný předehřevy, přiteplovače, fígle. Motor starej fiat s ruskýma upgradama, topení radiátor - kohout. Venku mínus dvacet a po nadrbnutí to do kabiny pálilo žhavej vzduch skoro už při výjezdu z parkoviště. To auto mělo miliony problémů, ale topení k nim fakt nepatřilo.
Avatar - removed
removed
Bodejt taky ne. Ruska zima je ruska zima...
Avatar - Stejsn
Stejsn
V mojí 406ce mi mrznou haksny, protože francouzskej myslitel vymyslel, že dolů to nebude foukat na chodidla, ale že teplo půjde volně z boku tunelu na úrovni sedačky. A to ještě když zavřu všechny výdechy z palubky, jinak to dolů netopí vůbec 8-s
Avatar - removed
removed
Kdyz oni se frantici radi mezi sebou placaji po ramenou a tak jim obcas neco zasadniho unikne...
BaracudaJ
Nevím, jak to má 406, ale 405 fouká jak z boku tunelu, tak i k pedálům a nohám spolujezdce, když je má předu pod kaslíkem. Je tam prostor, kterým teplý vzduch vychází. Možná na 406 jen ořezávali náklady. Ale 405 to umí běžně.
Avatar - _Karel_
_Karel_
Nezdá se mi, že by to některé auto k pedálům skutečně nemělo, tak blbí snad u Peugeotu nejsou.
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
Hmm, to je fakt.
Taky je fakt, ze to zralo 12 litru benzinu... a pak tam byl hlavni rozdil, v clanku nezmineny: dulezite je, cemu dal konstrukter prednost. A zrovna ziguliky topily hned... ale motory byl studenej jeste po 20km... teda ne uplně zahratej.
Protoze topeni bere vodu hned z hlavy... a termostat je az na vstupu do chladice.

Ale to neni kritika - to je fakt.
V podminkach Sibire tomu asi rozumim... spotreba, nerkuli emise, nikoho nezajimaji... ale denne tam nekdo zmrzne.
jakubMG
Kecko
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
Sam jses kecka.
On mluvi o "dvanactce jeho dedy", tedy vysoce pravdepodobne o 2101.
Ty mluvis o 2103.
A ani ta nejezdila za 8. Umela jezdit i za 8 -ale to je veliky rozdil!
Jezdila do 10, tedy asi o 2 litry levneji nez puvodni 2101.
Bezne za 8 umelo jezdit o mnoho let pozdeji provedeni "ozon", s elektrpnicky rizenym karburatorem.
jakubMG
2101 mel strejda, s 2103 jsem jeste stihl jezdit. Pri rychlostech do 100 ( tehdy dalnicni limit 110!) brala 8l. Slo s tim jezdit za 10, ale to uz jsi tomu daval slusne za usi. Za 12 l nejezdilo krome tater a Volh skoro nic, i moskvice se vesly do 10l.
M1A
Taky se jednalo o Auto roku 1964 (Fiat 124). Táta měl doma kdysi starej katalog.
Avatar - Stejsn
Stejsn
Sice jo, ale topení žigula nemá se 124kou nic společnýho. Fiatí motor pro VAZ přepracovali (z OHV udělali OHC) a s ním i topení.
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
Jo.
A taky vratili konstrukci zadni napravy par let zpatky, zesili podvozek, dali dozadu bubnove brzdy, zvetsili svetlou vysku... proste to fakt nebylo stejne auto.
M1A
Osobně si myslím, že autor trošku zmotal tu věc s "přihřívačem". Věc je velmi jednoduchá😒br /> "Předehřívač" je ta věc, co běží jen se zapnutým motorem, a je to proto, že se jedná o elektrické topení.
Má to namontována řada vozů střední třídy, a efekt je znatelný: Přední okno se i v mrazu začíná po dvou minutách pomalu odmrazovat.
Asi bych to nehledal v "rádoby Passat" voze. Chci tím říct, že je to jedna z položek, ve které si koncern navyšuje marži v případě Superbu.
Cokoliv, co využívá palivo lze jen těžko dát do výše zmíněné kategorie, a navhuju to nazvat zkrátka "nezávislé topení".
_MT_
Existuje elektrické předehřívání napájené ze zásuvky. Není napájené z palubní sítě. A ztrácelo by smysl, kdyby fungovalo až po nastartování motoru, když je tam proto, aby se motor před startem předehřál a tolik netrpěl. Na severu pro to mají u parkovacích míst zásuvky. A používá se to třeba i u letadel. Skutečně nejde o přídavné topení, které tam je pro urychlení ohřevu po startu.
kesumb
Něco na tom je, protože 2,0 tdi se v Passatu zahřívá v mrazech podstatně rychleji než totéž v Oktávce a to jak teplota oleje tak to i dřív topí.
Avatar - jpor (RSKa)
jpor (RSKa)
Čakal som ze bude spomenutý ešte jeden fakt: nezávislé kúrenie žerie baterku tak, že nám bolo doporučené (až po pár problémoch s týmto) jedno pravidlo: pred nastartovanim auta môžeš pustiť nezávislé kúrenie len na takú dobu, akú bude trvať následna jazda, aby sa stihla dobiť baterka auta.
Napriek tomu ze to bolo značkové Webasto teplovodné, namontované odborne do ML 420 CDI s robustnou baterkou, ešte málo aj svoju baterku ktorá pohanala obeh vody atď, stalo sa ze keď kurenie bežalo 40 minút, auto teplé, potom jazdy po meste, tak na tretie opakovanie už auto ani neprdlo. Natiahnuť predlzovacku a dobiť baterku. A potom sme sa o tom pravidle dozvedeli od servisaka...
Odvtedy som toto nikde nevidel zmienene v príslušných clankoch/debatach (alebo si na to nespomínam).
Takže áno zase mam v novom aute od výroby (uz tentokrát) nezávislé kúrenie, ale s používaním som hodne opatrný. I keď potreba je len občasná (už má garáž) ale zrovna teraz by sa hodilo zase...ale holt pred 5-minutovou jazdou ne. A tak na seba kukáme s autom a nič >😁
Našťastie sa vykuri dosť rýchlo aj prirodzene, ale teda nasadnutie do teplého obyvaku vyzerá inak.
Avatar - speedfred
speedfred
mal som nezávisle kúrenie origo od výroby v P508 a tam to šlo pustiť myslim na max 30min a 2x po sebe to už pustiť nešlo,jedine že by si medzi tým naštartoval auto.
Tých 20-30min stačilo aj v tuhých mrazoch.
Nezávisle je fakt perfektná vec.
Avatar - Mrakoplas
Mrakoplas
Pravdu díš. Zrovna tento týden jsem přes kabely startoval auto, u kterého si řidič během čekání, nezávislým topením vycucal baterii.
Na druhou stranu to považuji za tak jasnou a logickou věc, že nechápu jak to někoho může nenapadnout.
_MT_
Myslel jsem, že se normálně nemají pouštět déle než 30 minut. Respektive ani nedají. Normálně člověk nepotřebuje ani těch 30, natož 40. To jste byli na Sibiři?
kalousek
Tak někdy potřebuješ topit delší dobu, při nějakém čekání apod.
_MT_
Ano, ale měl jsem za to, že na to tyhle systémy nejsou primárně určené. Pokud máš vyšší nároky, je třeba adekvátní řešení.

Například u Thermo Top Evo 5 uvádí příkon 46 W při plném výkonu topení.
Avatar - jpor (RSKa)
jpor (RSKa)
Ani nie, ale keďže to bolo vodné kurenie, tak si vieš predstaviť, koľko trvá, kým zohreje celú veľkú 4.0 V8 CDI a potom začne ohrievat kabínu...
Keď som totiž vyberal vodné versus vzdušné kúrenie, tak reku nebudem jazdiť na studeny motor v teplej kabíne, nech aj motor ocení teply štart. On to isto ocenil, ale potom nestačí 5-10 minút aby si to cítil v kabíne jakoze je naozaj príjemne teplo. Okrem toho, to bolo manželkine auto a to vieš, baba není chlap a tak sa k tomu správala: chcem mať teplo a basta >😁
_MT_
U Webasta jsem tohle dělení viděl snad jen u systémů pro nákladní, obytná atd. auta. Jejich řešení pro osobní jsou snad všechna vodní. Dá se pak nastavit, jak má auto vytápět (může upřednostnit kabinu a pak teprve ohřát motor). Ale nevím, jak to fungovalo u starších systémů.
Avatar - jpor (RSKa)
jpor (RSKa)
Ja som myslím vyberal tak, že fabricke riešenie bolo teplovzdušné (teda ohrev iba kabíny) a dodatočné Webasto vodné (čiže aj motor). A ten motor ma tam oslovil, tak som pri objednávke auta nezaskrtol nezávislé kúrenie, a miesto toho hneď s novým autom zašiel objednať Webasto a nechal namontovať toho vodnika. To bolo v 2008. Ani si nespomínam, či tam vtedy šlo nastaviť preferenciu motora / kabíny. Vcelku sme to potom použili párkrát iba, čo je vzhľadom k cene tehda 55000 Sk docela škoda. A doteraz mam takú prehnanú opatrnosť voči tomu systému 😒
_MT_
Na kratší cesty to holt chce silnější alternátor. Nebo akceptovat preventivní dobíjení. V tomhle mají výhodu hybridy (větší baterie, rychlejší dobíjení; možná by stačil mikro). Mně jde hlavně o motor. A pak o skla. Předehřátí motoru urychlí i ohřev kabiny a můžeš si pomoci vyhříváním sedaček a volantu. Těžko říct, jak moc by to pomohlo u auta, které opravdu špatně topí. Tohle je bohužel něco, co jen tak před koupí nevyzkoušíš.
kalousek
Jak pomůže silnější alternátor ? Pokud je správně dimenzovaný, jeho nahrazením za výkonnější už dobíjení neurychlíš
_MT_
Ano, pokud je správně dimenzovaný. U auta jsem nabíjení nikdy nemusel řešit, takže nemám ponětí, jak dobře na tom běžně jsou, ale u letadla si to rozhodně hlídám. Protože záleží na otáčkách a není problém mít nastartovaný motor a přesto vybíjet baterii. Takže si umím představit, že to v zimě, s elektrickým vyhříváním kde čeho, světly atd., může být zajímavé. Základem je samozřejmě baterie.
kalousek
Čekal bych to právě naopak. U auta stojícího v zácpě s motorem ve volnoběhu snad může být slabší altík i na hraně. U letadla si ale déletrvající provoz v nízkých otáčkách moc představit nedovedu
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
Asi nerozumim te formulaci "spravne nadimenzovany".
Kazdy alternator dobiji zhruba 14 V, silu alternatoru vnimam jako maximalni dobijeci proud.
Silnejsi alternator, tedy schopen dobijet vyssi nabijecim proudem, dobije baterku driv. To je fakt.
Takze pokud vim, ze budu s autem jezdit prevazne kratke vzdalenosti, a pritom potrebuju topit, hledam idealne auto s vypinatelnym s/s systemem.
Auta se s/s maji vzdycky vykonejsi altik a pritom baterku, snasejici cykly.
😉
kalousek
Pokud alternátor udrží napětí (kolem 14,2-14,4V), další zvýšení jeho max.výkonu a tedy maximálního možného proudu už rychlost dobíjení akumulátoru nezmění. Akumulátor si při stejném napětí nevezme z ničeho nic více proudu, skutečný proud je dán přece jeho vnitřním odporem. A ten se s výkonnějším alternátorem nesníží
MOJE JMÉNO
Neni jednodušší a levnější vyměnit zmrzlou manželku ? >😁
MajoKE
Mal som teplovzdušne Webasto v VW Transportér 2,5 TDI r. výr.2001 a kľudne fungovalo 5 hod len na baterku. Spotreba 0.25 na hod. Bolo v aute od 2001 do 2013 a ani raz sa nepokazilo, raz tam vymenili nejakú drobnosť za 10€. Asi zhavic.
kalousek
Teplovzdušné má menší spotřebu proudu proti teplovodnímu, to přece víme. Ale neohřeje motor
kalousek
Pěkný článek, vidíme že když téma není příliš složité, je i těch chyb poměrně málo. Namátkou bych proto zmínil jen tyto (citace)😒br />
-"...účinnější topení mají motory pracující s přetlakem chladicí soustavy...."
Domnívám se, že s přetlakem soustavy pracují naprosto všechna vodou chlazená auta nejmíň za posledních padesát let. S přetlakem pracovala už kdysi i Š1000MB, a nemyslím že by topila nějak suprovně. Možná autor jen zaměňuje pojmy přetlak a provozní teplota

- "...elektrické topné těleso... nespotřebovává palivo..."
Tak tady už pan Dusil přímo popírá základní fyzikální zákony, konkrétně ten o zachování energie. Elektřina pro topné těleso se získá z alternátoru, který pochopitelně přitom klade motoru citelně větší odpor a větší odpory způsobují logicky vyšší spotřebu paliva. Takže ani tady nemá autor pravdu, dokonce si myslím, že energetická účinnost tohoto procesu je ještě horší než přímé vyhřívání vody nebo vzduchu bufíkem.

Jinak ještě by chtělo rozlišit, co se vlastně považuje za vyhřátí interiéru. Testy aut měři rychlost náběhu teploty vzduchu v různých místech auta, ale pro opravdovou pohodu je nezbytné i ohřátí povrchů v interiéru až do ustálené teploty, které logicky trvá podstatně déle.
Avatar - Fána
Fána
Měl jsem tisícovku, u ní topil hlavně tunel. Topila docela brzo. Motor vzadu se za jízdy tolik nechladil náporem. Šlo i zatáhnout dečku mezi chladičem a ventilátorem. Nejvíc podle mne, ale topila stará Oktavie. Výměník pod přístrojovkou topil skoro ihned a po dvou kilometrech pálil že mi málem chytli gatě.
Nyní mám Francouzkýho diesela. Topí nejdřív tak po 7km a to ještě musím jet do kopce. Z čeho by taky topil když žere 4,5l. Třeba z Jablonce do Liberce ho neohřeju ani na 60°C. A to mám topení puštěný na minimum jen aby nezamrzalo přední okno.
To je daň snižování spotřeby. Doma aby bylo tepleji musíte přiložit do kamen o dvě lopaty navíc a nebo přidat na termostatu. Bez toho vás mráz dostane.
kalousek
Nicméně není to otázka přetlaku soustavy, ty důvody leží jinde
Avatar - Missouri
Missouri
Mám s nezávislým topením vlastní zkušenost, anžto jsem snad jediný "blázen" v ČR, který si nechal namontovat Webasto do Ibizy SC. Rozhodl jsem se pro to hned nato, co skončila dvouletá záruka na vozidlo a tvrdím, že to byly velmi dobře utracené peníze. Topení montovala autorizovaná firma v Ostravě a stálo to 25 000,- Kč ve verzi se spínacími hodinami, tedy bez dálkového ovládání, které je bratru za deset tisíc, což už je fakt moc. Nicméně mi nijak neschází. Montáž proběhla v červnu 2013 a od té doby topení stále bezvadně funguje, používám je vždy, když jsou venkovní teploty nižší než asi tak 15 stupňů jednoduše proto, abych předcházel studeným startům. Prostě než nastartuji, nechám cca 15 minut běžet topení, aby se motor ohřál na zhruba šedesát stupňů a pak startuji. Jde o 1.2 l TSI 77 kW. Myslím si, že místo nějaké konektivity a dotykových displejů měli výrobci už dávno nabízet nezávislé topení do všech aut jako běžnou výbavu. Nejde jen o pohodlí a dobrý výhled z auta za silných mrazů, jde třeba i o emise, které jsou při studeném startu nejvyšší. Nebo o snížení opotřebení motoru. Více si každý může najít na stránkách výrobce Webasto. Myslím si, že v této věci silně chybí osvěta motoristické veřejnosti. Lidé si vůbec neuvědomují, jaké výhody nezávislé topení má a nechápou, jak funguje. Motorističtí novináři tady mají velký dluh vůči svým čtenářům.
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
😄
Mam ho i v Puntu II. A je k nezaplaceni.
Akorat me stalo vic: topeni + instalacni sada + ovladani telefonem. Rano vstanu, podivam se na teplomer, kdyz je zima, tak zavolam fiatkovi - vycistim zuby, dam si kavu... a nastoupim do vyhratyho uta, s cistyma oknama. Teplomer vody obvykle ukazuje tak na tretinu...
😉
Avatar - Fána
Fána
To je pěkný, ALE velice důležité je mít v tomto případě autobaterii v naprostém pořádku. Jinak můžeš mít sice vyhřátou kabinu, ovšem už nenastartuješ. Čím větší mráz, tím delší doba potřebná k vyhřátí, tím větší oslabení baterie.Tak že přídavné topení má výhodu, ale také spoustu nevýhod. Hlavní je pořizovací cena a dražší provoz vozidla.
jam2015
Pán redaktor, ako si ste zabudli na výraz/fyzikálnu vlastnosť - tepelná vodivosť.
Hliníková zliatina má cca 4 x vyššiu tepelnú vodivosť ako liatina. Liatina však zabezpečí rýchlejší ohrev bloku motora.
Liatina má výhodu aj v tom, že keď odstavíte v zime auto na 1 hodinu, tak ostáva motor teplý a aj kúrenie je okamžite funkčné. Hliník v tomto prípade prehráva.
P.S. A veľa motorov je koncipovaných tak, že prednosť má ohrev motora v režime "malý okruh" a až potom púšťa vodu do výmenníka.
A predpokladám, že tento ohrev bude omnoho účinnejší u vozidiel, ktoré majú integrované chladenie výfukových zvodov vodou. 😉
Avatar - _Karel_
_Karel_
Nerozumím tvojí kritice- pokud jak píšeš litina déle pouští teplo (po hodině ještě teplá), znamená to, že skutečně musí déle teplo akumulovat. Takže autor napsal pravdu. Ty jsi to jen trochu rozvedl, když jsi popsal i výhodu.
kalousek
Litina může mít větší tepelnou kapacitu jen proto, že litinový blok je mnohem těžší. Měrnou tepelnou kapacitu - tedy vztaženou na jednotku hmotnosti - má totiž litina oproti hliníku jen poloviční
dratom
A komu se nechce utrácet za Webasto nebo nechat servis, aby se mu hrabali v autě a má přístup k 230V, může si pořídit aspoň DEFA spirálu do hlavy nebo nejlíp kompaktní spirálu vč. čerpadla, třeba OWL1- s 1kW spirálou, úplně stačí, teplota vody cca. 65st.. Instaluje se jen na hadici mezi blok a radiátor v interiéru, takže odpadá "vrtání" se v mrazové zátce, jako u DEFA. Někoho sice může odradit, že je to asi polský výrobek, ale máme 2 přes 2,5 roku a oba ok. Tehdy to stálo z PL obchodu kolem 2000Kč. Pak stačí ovládat třeba přes WiFi zásuvku a je to.

edit: příspěvek byl určen k tématu "Webasto"
Avatar - Missouri
Missouri
To, co mě trápilo nejvíc a přimělo mě k řešení pomocí Webasto, byly zimní situace, kdy vůz parkoval venku přes noc a ráno při teplotách kolem mínus deset nebylo možné odjet a dobře vidět na cestu. Čelní sklo oškrábete, nastartujete a ono stále namrzá, protože motor se stáním na místě dost neohřeje. Takže jsem musel vždy první kilometry absolvovat "naslepo"... Dále mě trápila představa, co se asi děje v motoru při studeném startu, ztuhlý olej a bohatá směs, tedy volnoběh na tisíci otáčkách. Denně dojíždím dvacet kilometrů jedním směrem a mnohdy ani v cíli volnoběžné otáčky neklesly. Další věc je, že na firemním parkovišti žádné zásuvky nejsou, tedy má Webasto jednoznačnou výhodu, protože když například mrholilo a mrzlo, ostatní se nemohli dostat do auta pokrytého ledovou krustou a odstranit z čelního skla led, zatímco já přišel k rozehřátému vozu, svlékl bundu, nastoupil do vyhřáté kabiny, setřel sklo stěrači a odjel. Řeknu vám, že to za ty prachy stojí... >😁
Avatar - speedfred
speedfred
súhlas,stojí to za to. Ja som mal tiež iba ovládanie cez počítač v aute a potom som si dal dorobiť aj ovládanie cez telefon.
jam2015
Nič nové pod slnkom. Môj bratranec si to urobil zo špirály na varenie kávy už pred tridsiatimi rokmi. 😉
Avatar - mariov8
mariov8
Liatina nezabezpečí rýchlejší ohrev motora, veď má horšiu tepelnú vodivosť! Tu si protirečíte.

Ale máte pravdu, že má vyššiu tepelnú kapacitu.
jam2015
Keď má niečo (hliník) vyššiu tepelnú vodivosť, tak to znamená rýchlejší prestup, v tomto prípade únik, tepla od zdroja tepla.
P.S. A jedna vec je teplota chladiacej kvapaliny a reálna teplota v spaľovacom priestore.
Je však samozrejmé, že prevádzková teplota motora nie je len o teplote spaľovacieho priestoru a piestov.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
Tohle aktuálně řeším na Climatic vs. Climatronic. Nevíte náhodou, jestli Climatronic je vybaven příhřevem, tedy jestli má smysl si za něj připlácet, resp. řešit z pohledu toho, aby auto co nejdříve topilo? U nových i starých... Já mám zato, že Climatronic vždy příhřev měly, ale jen si to myslím.
Avatar - Missouri
Missouri
Climatronic mám, ale příhřev? To je nesmysl. Jde o automatickou klimatizaci, což je systém udržování stálé teploty v kabině vozu za jízdy. Climatronic neřeší ohřívání, nebo chlazení kabiny před jízdou. Jak jsem již zmínil, motoristická veřejnost nutně potřebuje osvětu i v této oblasti. Lidé neváhají vyhodit desítky tisíc za "tunění" svých aut, ale za nezávislé topení jim pětadvacet tisíc připadá moc...
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
asi vůbec nechápeš na co se ptám nebo nevím. Samozřejmě že Climatronic neřeší ohřev PŘED jízdou. Mě ale zajímá, jestli ZA jízdy/resp. při zaplé klimatizaci pro rychlejší dosažení požadované teploty má Climatronic příhřev pro tu dobu, než se zahřeje motor a než má dostatek tepla. Chápeš?
kalousek
Elektrický příhřev vzduchu jsem měl na Climatronicu už před 15 lety
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
Prihrev není predehrev.
😉

Elektricky prihrivac ma opravdu hodně aut, nektere mají i prijrivace spalujici palivo - většinou naftu.
O nezavislem topeni lze mluvit, když topi uz v době, kdy motor ještě stoji.
A stoji od 40 tisc nahoru... jako kompletni instalace. Ale porad tvrdim, ze se to vyplati.
ikoptak
u škodovky Climatronic má stoprocentně od druhé generace Octavie, elektrický příhřev. V O3 ho v infotaimentu i můžete vypnout.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
díky, ale měly ho i Octavie I? Protože O1 1.9TDI mi právě nepřišlo, že by topila nějak brzo.
Avatar - mariov8
mariov8
V podstatě je třetina problémů dána stoupající účinností motorů (ale to mi přece chceme), třetina tepelnou kapacitou bloku motoru a třetina objemem vzduchu / velikosti automobilu, který je potřeba ohřát. Střídám různá auta. Nejrychleji se logicky ohřeje benzínový automobil s nepřímým vstřikem paliva (již dávno nemám) a nejhůře velký van s účinným litinovým dieselem. Mezistupeň jsou hliníkové diesely (měl jsem Citroen C4 s motorem Peugeot DV6D), které se ohřívají relativně rychle, ale jak v diskuzi správně zaznělo, také rychleji chladnou. Rychleji se ohřívaly i komůrkové diesely, XUD9 od Peugeotu nebo OM601 - OM606 od mercedesu, logicky, část tepelné energie se již z komůrky dostávala bez vykonané práce do chladící kapaliny.

Výrobci s tím bojují různě. Nezaznělo v článku a ani v diskuzi, že některé automobilky montují elektrické přihřívače chladící kapaliny motoru (o výkonu několik stovek wattů!). Mercedes Citan (a pravděpodobně i většina automobilů Renault/Nissan s motorem Renault K9K) má tento způsob urychlení ohřevu agregátu. Zrovna tento motor má značnou tepelnou účinnost a toto řešení je takovým kompromisem. Moc nestojí, má značnou účinnost (proměna elektrické energie na teplo je jedna z nejúčinnějších proměn elektrické energie). Vůz má proto velice slušně dimenzován alternátor, na bobíka s objemem 1461cm3 je 14V/150A celkem dost. Třeba Mercedes-Benz třídy V, má naftový přihřívač startující ihned po startu motoru dle poměrně složitého algoritmu (vnější teplota, teplota chladící směsi, a další...) a citelně urychluje jak náběh topení (interiér má velký objem), tak ohřev velkého litinového dieselu OM651. Nejkomfortnější je samozřejmě nezávislé teplovodní topení s časovačem nebo ideálně dálkovým ovladačem (30 minut před plánovaným odjezdem zmáčknu v teple domova tlačítko a nestarám se), ale je to nejdražší řešení a při krátkých jízdách s nízkým zatížením motoru a častém používání nezávislého topení může dostat baterii do úzkých, protože ventilátory topení interiéru vozidla, ventilátor topného agregátu a palivové čerpadlo spotřebovávají elektrickou energii.
kalousek
Pokud vztahuješ komfort k teplu domova tak stokrát lepší než bufík je samozřejmě teplá garáž přímo v baráku
kesumb
Což je důvod, proč si za nezávislé topení nepřiplácím. Párkrát za rok to snenu a s vyhřívaným čelním sklem se to dá na horách vydžet.
Krom toho bych se vsadil, že Passat má příhřev vody nějakou "svíčkou" a topí to vcelku rychle. Sice to není jako stará nepřímovstříková šestilitrová v12 v dvoumístným autě, která se zahřeje i při mrazu za pár metrů, ale vydržet to jde.
Spíš bych ocenil to elektro topení, dát to do zásuvky a bylo by
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
No, z pohledu komfortu asi jo... akorát Ti zase kondenzuje voda v dutinách... a pak jsou lidi, co bydlime na vysocine, v byte, a mame dve auta.
A pak jestě radi mame v obou autech nezavisly topeni.
Je to fakt pohoda,,,
😄
dvorcidlo0
Vyvrátil by som fámu o tom ako sa naftové motory najpomalšie zohrejú......Momentálne jazdím na 3 autách - Octavia 2010 bxe - teplý vzduch do 2 km od štartu z domu ( z domu odchádzam do kopčeka )
Fabia HTP - 2006 - auto ktoré zohrejem po 20 km jazdy
Kia Ceed 1,4 2013 - auto ohriaté po 5 km jazdy - kúri v skutku zaujimavo - chlad chlad , 30 sekund vzduch letný - a naraz vzduch vriaci ......
Kolega, ty si to nečítal? Moderné dizle si prihrievajú elektrikou, ináč by boli studené niekoľko desiatok km.
Avatar - m.z.
m.z.
Kolega asi chyběl >😁
Já nevím, měl jsem bufíka už u 5 aut a nikdy jsem nemusel řešit vybitou baterku, vždyť to má přece ochranu proti vybití aku, ne?
Je to skvělá věc, ale u posledních 2 aut mám s topením utrum, protože se prostě do motoru nevejdou, ale zas topí rychle, takže ve spojení s vyhřívanými sedačkami, se to dá vydržet.
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
No, ale motoru je lip, kdyz ma trochu predehratou vodu... pri velkym mraze.
😉
OLIVER _
Já tedy těm autům moc nerozumím, ale myslíte, že by nebylo fajn vymyslet něco jako jsou tepelná čerpadla u domů, tak něco podobného i do aut? My si třeba nedávno brali dotace na tepelná čerpadla z této stránky zde - https😐/mastertherm.cz/…cerpadl👋dotace/ a přišlo nám to jako dobrý nápad, tak jestli to do auta také není jedna z cest.