Design
Favorit bylo moje první auto, mám na něj spoustu hezkých vzpomínek, třeba jak mi kamarád, kterého jsem vezl ze školy urval půku dveří (zevnitř). Byl z vesnice a proto nevěděl, že favorit nemá centrál. Nebo příhoda kdy nedobíjel alternátor, na což jsem přišel při sjezdu z dálnice, kdy auto prostě chcíplo a málem to skončilo hromadnou nehodou, protože Fávo přestalo brzdit. Jinak elektrika ve voze vůbec nezlobila, jako by tam ani nebyla...
Bylo to auto po našem dědovi a ten jezdil často na chatu do lesa, kde to i parkoval. Z výdechů ventilace na mě občas při vyšší rychlosti vylétl kus šišky nebo jiné části stromů a dočasně mě oslepil, stávalo se to ale jen občas a pouze při předjíždění nebo v zatáčce.
Dnes používá Favorit (je stále asi pojízdný) náš pes jako boudu, sedadla byla totiž velmi pohodlná, měkká a hebká a po usednutí si člověk připadal jako by seděl na obláčku.
Bylo to auto po našem dědovi a ten jezdil často na chatu do lesa, kde to i parkoval. Z výdechů ventilace na mě občas při vyšší rychlosti vylétl kus šišky nebo jiné části stromů a dočasně mě oslepil, stávalo se to ale jen občas a pouze při předjíždění nebo v zatáčce.
Dnes používá Favorit (je stále asi pojízdný) náš pes jako boudu, sedadla byla totiž velmi pohodlná, měkká a hebká a po usednutí si člověk připadal jako by seděl na obláčku.
Proti odstřelování kusy uschlého hmyzu ( nejčastěji vos s ještě pulzujícím zadečkem ), šiškami a různýma dary nebes, si každý správný feliciář či fáčkář upravil silonku své mámi ( či manželky ) a vytvořil si tak filtr >😁 Favorit mě vypekl jen jednou, kdy se mi sesypal uhlík ve víčku rozdělovače cestou na tuning sraz, kde sem sloužil jako taágo ( tehdá bylo v modě mít co největší aparaturu a nejlépe místo zadních sedaček ).
Samozřejmě v noci bez světla, plno zdejších tunerů odborníků zkoumalo co to může být a než sem se rozdýchal, byl venku celý rozdělovat a tím rozházený zapalování >😁 no a ještě nefungoval palivoměr, což dělalo z každé cesty při trošce benzínu ruskou ruletu :-!
Samozřejmě v noci bez světla, plno zdejších tunerů odborníků zkoumalo co to může být a než sem se rozdýchal, byl venku celý rozdělovat a tím rozházený zapalování >😁 no a ještě nefungoval palivoměr, což dělalo z každé cesty při trošce benzínu ruskou ruletu :-!
Ano - už jen základní boční prolis vévodící od přídě po záď, který měl Favorit a také Citroen Xm, vzniknuvší ve stejné době. Hezké kupátko Favorit, které se nevyrábělo, sem dal autor správně záměrně - třeba jen řešení zadních sloupků. A zvlněná linka spodního okraje dveří je opět nápadná se Citroenem Xm. A je toho víc, co se dá lehce vysledovat.
Tato Mazda je upomínkou na startující období snahy Mazdy o nízká těřiště a malé čelní plochy při zachování slušného vnitřního prosotoru pro posádku i zavazadelníku, na vytváření celé rodiny vozů na plošině mající už nakročeno k plošině variabilní. Ale tato snaha byla, bohužel, přeťata Fordem u typu 323 / 2, kdy vrcholem bylo její F-ko / 2. Ford pak okamžitě zrušil řadu 121, 323, 626(byla před obměnou) a Xedosy. A narodilo se Mondeo - Mazdou už před tím předem připravené, K-čko a Focus..
Tato Mazda je upomínkou na startující období snahy Mazdy o nízká těřiště a malé čelní plochy při zachování slušného vnitřního prosotoru pro posádku i zavazadelníku, na vytváření celé rodiny vozů na plošině mající už nakročeno k plošině variabilní. Ale tato snaha byla, bohužel, přeťata Fordem u typu 323 / 2, kdy vrcholem bylo její F-ko / 2. Ford pak okamžitě zrušil řadu 121, 323, 626(byla před obměnou) a Xedosy. A narodilo se Mondeo - Mazdou už před tím předem připravené, K-čko a Focus..
z toho předku je následně dost vidět na mrkačce 323F z roku 1989. to bylo mimochodem moc pěkný autíčko..
[odkaz]
[odkaz]
Jsem asi slepej, ale já podobu nevidím, za to mi opět vyskočily alergické pupínky. Ano, Škoda není můj favorit, ale doposud mi nevadila a byl jsem ochoten uznat i nějaká pozitiva. No, možná trvalou masáží se to třeba změní, samozřejmě k horšímu.
Takže dnes nepochválím. 😐
Ono je totiž potřebné znát historii vzniku Favorita a hlavně si dohledat na netu úplně všechny návrhy, které Bertone předložil Škodovce.
Když si to dohledáš, uvidíš přímou návaznost tohoto konceptu na to, jakou karoserii navrhoval Bertone. Samozřejmě s tím, že všechna auta Bertoneho z tehdejší doby, např. Citroen, měla velmi podobné prvky karoserie. A budeš muset uznat, že autor článku má pravdu.
A pak si najdi nějaký článek, kde hlavni konstruktér Favorita Ing Hrdlička popisuje, jak museli slevovat z návrhů Bertoneho, protože v tehdejším Československu nebylo možné vyrobit za nízkou cenu prvky interiéru, anebo že některé díly karoserie nebylo možno vylisovat z košického plechu... a že hlavním určujícím prvkem pro konečný tvar Favorita byly veliké reflektory, které se u nás vyráběly pro ruskou Ladu, tedy že se na lince v Novém Jičíně musely vyrábět stejně veliká světla. U původních návrhů Bertoneho byly krásné malé reflektory.
To, o čem píšeš ve svém příspěvku jsou skutečnosti, které - byť jsou pravda - s Mazdou vůbec nesouvisí. Ty patří do článků o Favoritech.
A co má Mazda MX-81 Aria společného s Favoritem ? Kromě toho, že ho dělali (resp. jeho návrh) také u Bertoneho, jako spoustu dalších aut ?