Mazda MX-81 zaujala na počátku 80. let bohatým prosklením a futuristickým kokpitem. Nepřipomíná vám vzdáleně Škodu Favorit? Ale jistě, postavili ji totiž u Bertoneho!
....který je však, podle mě, zdegradován násilným a zbytečným naroubováním značky Škoda do textu v titulku a pak alespoň jednou větou v textu.
Jsem asi slepej, ale já podobu nevidím, za to mi opět vyskočily alergické pupínky. Ano, Škoda není můj favorit, ale doposud mi nevadila a byl jsem ochoten uznat i nějaká pozitiva. No, možná trvalou masáží se to třeba změní, samozřejmě k horšímu.
Ani jááá Vááás nepochvááálííím Marečkůůůů.... :-):-)
Ono je totiž potřebné znát historii vzniku Favorita a hlavně si dohledat na netu úplně všechny návrhy, které Bertone předložil Škodovce.
Když si to dohledáš, uvidíš přímou návaznost tohoto konceptu na to, jakou karoserii navrhoval Bertone. Samozřejmě s tím, že všechna auta Bertoneho z tehdejší doby, např. Citroen, měla velmi podobné prvky karoserie. A budeš muset uznat, že autor článku má pravdu.
A pak si najdi nějaký článek, kde hlavni konstruktér Favorita Ing Hrdlička popisuje, jak museli slevovat z návrhů Bertoneho, protože v tehdejším Československu nebylo možné vyrobit za nízkou cenu prvky interiéru, anebo že některé díly karoserie nebylo možno vylisovat z košického plechu... a že hlavním určujícím prvkem pro konečný tvar Favorita byly veliké reflektory, které se u nás vyráběly pro ruskou Ladu, tedy že se na lince v Novém Jičíně musely vyrábět stejně veliká světla. U původních návrhů Bertoneho byly krásné malé reflektory.
Souhlasím nesmíš cechacky brát tak vážně, oni žijí svůj škoda svět, ta Mazda to byl alespoň koncept na kterej se ani v dnešní době škodovka nezmůže. Ale to je fuk psát se o ní musí každý den jinak by na ní lidi rychle zapomněli protoze jako auto ničím nevinika.
Favorit bylo moje první auto, mám na něj spoustu hezkých vzpomínek, třeba jak mi kamarád, kterého jsem vezl ze školy urval půku dveří (zevnitř). Byl z vesnice a proto nevěděl, že favorit nemá centrál. Nebo příhoda kdy nedobíjel alternátor, na což jsem přišel při sjezdu z dálnice, kdy auto prostě chcíplo a málem to skončilo hromadnou nehodou, protože Fávo přestalo brzdit. Jinak elektrika ve voze vůbec nezlobila, jako by tam ani nebyla...
Bylo to auto po našem dědovi a ten jezdil často na chatu do lesa, kde to i parkoval. Z výdechů ventilace na mě občas při vyšší rychlosti vylétl kus šišky nebo jiné části stromů a dočasně mě oslepil, stávalo se to ale jen občas a pouze při předjíždění nebo v zatáčce.
Dnes používá Favorit (je stále asi pojízdný) náš pes jako boudu, sedadla byla totiž velmi pohodlná, měkká a hebká a po usednutí si člověk připadal jako by seděl na obláčku.
Proti odstřelování kusy uschlého hmyzu ( nejčastěji vos s ještě pulzujícím zadečkem ), šiškami a různýma dary nebes, si každý správný feliciář či fáčkář upravil silonku své mámi ( či manželky ) a vytvořil si tak filtr >:D Favorit mě vypekl jen jednou, kdy se mi sesypal uhlík ve víčku rozdělovače cestou na tuning sraz, kde sem sloužil jako taágo ( tehdá bylo v modě mít co největší aparaturu a nejlépe místo zadních sedaček ).
Samozřejmě v noci bez světla, plno zdejších tunerů odborníků zkoumalo co to může být a než sem se rozdýchal, byl venku celý rozdělovat a tím rozházený zapalování >:D no a ještě nefungoval palivoměr, což dělalo z každé cesty při trošce benzínu ruskou ruletu :-!
Ano - už jen základní boční prolis vévodící od přídě po záď, který měl Favorit a také Citroen Xm, vzniknuvší ve stejné době. Hezké kupátko Favorit, které se nevyrábělo, sem dal autor správně záměrně - třeba jen řešení zadních sloupků. A zvlněná linka spodního okraje dveří je opět nápadná se Citroenem Xm. A je toho víc, co se dá lehce vysledovat.
Tato Mazda je upomínkou na startující období snahy Mazdy o nízká těřiště a malé čelní plochy při zachování slušného vnitřního prosotoru pro posádku i zavazadelníku, na vytváření celé rodiny vozů na plošině mající už nakročeno k plošině variabilní. Ale tato snaha byla, bohužel, přeťata Fordem u typu 323 / 2, kdy vrcholem bylo její F-ko / 2. Ford pak okamžitě zrušil řadu 121, 323, 626(byla před obměnou) a Xedosy. A narodilo se Mondeo - Mazdou už před tím předem připravené, K-čko a Focus..