Zařízení, které řidiči umožňuje předvolit maximální rychlost, nazýváme omezovač rychlosti. Jde vlastně o doplňkovou funkci tempomatu. Zjišťovali jsme, jak to celé funguje.
To fakt věc názoru, pro mě je třeba zbytečností tempomat, který považuji spíš za neplnohodnotnou alternativu k omezovači rychlosti, auto bez omezovače už bych nechtěl.
A samozřejmě je to trošku vymakanější než v článku popisují – úhel otevření škrtící klapky (nebo jiného regulačního členu) nezávisí samozřejmě jen na rychlosti, otáčkách a převodovém stupni – s takovou by auto začlo zpomalovat hned v prvním mírnějším stoupání.
v autě ho mám taky, počáteční nedůvěra byla po prvním testu pryč vcelku rychle. Docela dobře funguje i večer, což nechápu, že to ty kamery dokážou přečíst. Dobrý pomocník na dlouhé cesty, obzvlášť v místech, kde to člověk moc nezná.
Kamery? Ale v tom pripade ty mas inteligentny obmedzovac, ktory "cita" dopravne znacenie a adaptivne prisposobuje tu maximalnu rychlost. V tom pripade ano, to moze byt uzitocne.
Ale "blbe" zariadenie kde len nastavim max rychlost a tato sa drzi bez ohladu na znacenie je zbytocnost. Ono par pokut za rychlost som uz dostal, ale nikdy nie za prekrocenie maximalky na dialnici ci okreske. Vzdy to bolo len daka zasita 30tka, alebo 50 v obci...
ano, čte to značky a dopravní omezení, podle toho auto udržuje rychlost. Úplně perfektní by to bylo ve spojení s automatickou převodovkou, ať nemusím řešit pokles výkonu (tahu motoru) na daném převodovém stupni, když systém sníží rychlost, ale co už. I tak, jak píšu výš, dobrý pomocník. A ano, docela fajn je čtení značek "místní úpravy", Tebou zmiňované přenosné dopravní značky a omezení rychlosti, mnohdy kurde zašité a blbě viditelné.
Ten systém omezení maximální rychlosti moc neznám, v předešlých autech jsem to nikdy neměl.
A ještě lepší, kdyby to i samo točilo volantem, viď? >:D Není už s tímhle přístupem lepší jezdit MHD? Ani na cestu se nemusí koukat, parkování není potřeba řešit a i to pivo si člověk může dát a nemusí se s nikým dohadovat o nějaký 0,24 :-)
Jako recese, dobrý :yes::-) Když je to součástí standardního výbavového stupně auta (japonci už to tak prostě mají), tak proč bych to neměl využívat? Ještě deset let a ta vize se možná naplní :-)
Možná podle Tebe zbytečnost, ale i na to "blbé" zařízení (které neumí číst značky) jsem si rychle navykl. Na rozdíl od tempomatu nemusíš omezovač vůbec vypínat (např. při střídání okresek a obcí ho mám nastavený pořád na 97 km/h a rychlost si hlídám jen v obcích). Ona řada lidí je líná tempomat vypnout a zapnout, takže tam, kde by přirozeně zvolnili, prosviští mnohdy zbytečně rychleji a riskantněji. To u omezovače nehrozí - v klidu si odložím nohu na plyn, když je třeba tak ji jen povolím a zpomalím nebo naopak prošlápnu nadoraz a zrychlím.
No vidíš, já ho v autě mám (neobjednával jsem ho, byl už v dané výbavě) a využívám ho často a v příštím autě ho už budu chtít taky...
Je to pojistka hlavně v dlouhých vesnicích kdy chce být člověk už z té vesnice venku a podvědomě přidává...
Dle mého názoru ho lépe usnadňuje tempomat, protože nemusím mít nohu na plynu a v případě, že dojedu např. cyklistu tak ho mohu bezpečně předjet přidáním plynu než se srazím s protijedoucím autem a nemusím u toho nic vypínat a přenastavovat, protože po sundání nohy z plynu se to samo vrátí na nastavenou rychlost >:D
Nebo v případě, že se zvýší značkou maximální povolená rychlost tak ji stačí nastavit a nemusím u toho ještě šlapat na plyn což mi přijde pohodlnější ;-)
Není pravda, stačí přišlápnout plyn na podlahu a uato hned zrychlí nad omezovanou rychlost. A po sundání nohy dolů se to zase vrátí zpět a omezuje dál. On totiž omezovač je taková polovičatá verze tempomatu. Je to jenom SW.
A není to pitomost sešlapávat plyn až k podlaze kvůli tomu, že musím zrychlit o 5-10 km/h abych rychleji objel cyklistu? Navíc místo zrychlejí o 5 -10 je to v takovém případě 10-20( mám na mysli auto ne sekačku na trávu, kde k žádné akceleraci nedojde >:D )
Pokud jezdíš „normálně“, tedy i v obci o cca 20-30 km/h rychleji než běžný cyklista, pak Ti mírné zrychlení na začátku předjíždění stejně čas moc nezkrátí. Když už, tak na plný plyn, viz to „prošlápnutí“ omezovače.
Mírně zrychlovat už z dálky, abych mohl kolem cyklisty prosvištět výrazně rychleji, mi přijde už trošku riskantní vůči bikerům, bezpečné předjetí si teda představuju jinak.
Moc času...aby bylo předjetí pro všechny ještě "komfortní", stačí ušetřená vteřinka. Prostě dojíždíš cyklistu, vidíš ještě protijedoucí auto 150 m před ním. Začneš mírně zrychlovat (dobře, v tu chvíli jedeš obcí 60) a co by trvalo 10 vteřin, bude trvat 9. Zrychluješ (potichu, nenápadně), předjíždíš, zařadíš, projede protijedoucí auto, bez plynu zpomaluješ na nastavenou tempomatovou rychlost. Tohle mi přijde taky pohodlnější, než prošlapávat omezovač rychlosti, pro který jsem v autě zatím nenašel využití, cestou z práce si ho zapnu a zkusím :-)
Jj, nelze nesouhlasit, takhle to určitě může občas vycházet. Jen si prostě každý musí zvážit, zda chce mít možnost plynule zrychlovat z přednastavené rychlosti (se všemi možnými ryziky), viz tempomat. Nebo pylnule zpomalovat a někdy holt obětovat trochu svého času navíc či potřebu prošlápnout plyn nadoraz (omezovač).
Ono ani tak nejde u toho o čas, to jsou opravdu vteřiny. Mi je spíš otravné zpomalovat na rychlost cyklisty, podřadit, páč 20 to čtyřku nejde a zase zrychlovat, přeřadit. Když to jde, dělám to jak jsem popsal nahoře.
Omezovač se většinou používá v obcích. Bohužel u některých aut s manuální převodovkou funguje tempomat až od 4. převodového stupně. Jízda s tempomatem tudíž není někdy v obcích při pomalejší jízdě možná. ;-)
Před léty jsem se těšil, že si koupím auto se řadou těchto vymožeností. A tak se stalo. Dnes jich využívám málo. Jízda s omezovačem rychlosti mi neustále musí vtírat do povědomí, že ho mám zapnutý. Protože při potřebě rychlé reakce trvá změna dost dlouho. Potom je to už zbytečné. U navigace jsem rychle vypnul jakékoliv upozorňování na překročení rychlosti. Bylo to otravné, přerušovalo to hudbu a občasní spolujezdci měli hloupé poznámky.