Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Omezovač rychlosti vám může ušetřit peníze za pokuty. Víte, jak funguje?

Omezovač rychlosti vám může ušetřit peníze za pokuty. Víte, jak funguje?

Omezovač rychlosti vám může ušetřit peníze za pokuty. Víte, jak funguje? Zdroj: acz

Tomáš Dusil
Diskuze (24)
Zařízení, které řidiči umožňuje předvolit maximální rychlost, nazýváme omezovač rychlosti. Jde vlastně o doplňkovou funkci tempomatu. Zjišťovali jsme, jak to celé funguje.

Zatímco tempomat umožňuje vozidlu udržovat předem zvolenou rychlost a v případě potřeby ji snižovat/zvyšovat po krocích, je omezovač rychlosti vlastně jednou z doplňkových funkcí. Pojí se tak vždy s tempomatem a jeho úkolem je zabránit řidiči jet rychleji, než kolik si předem zvolil. Jakmile vozidlo dosáhne předvolenou rychlost, nedojde při dalším stlačování pedálu akcelerace (plynu) k jejímu zvyšování. Ovladačem může řidič předvolenou rychlost zvyšovat, případně snižovat, a to všechno, aniž by sundal ruce z volantu.

Systém má ochranu pro případ, kdyby řidiči potřeboval z bezpečnostních důvodů náhle přednastavenou maximální rychlost překročit. K tomu stačí prudce sešlápnout pedál akcelerace a překonat tlakový odpor spínače jeho koncové polohy (podobně jako při kickdownu u samočinné převodovky). V tu chvíli se omezovač rychlosti deaktivuje a vůz může nabrat i vyšší než přednastavenou rychlost. K jeho opětovnému zapnutí dojde při zpomalení či brzdění, jakmile se auto dostane pod předvolenou rychlost.

Výhradně elektronika

Omezovač rychlosti se na rozdíl od tempomatu pojí výhradně s moderními systémy řízení motoru, využívající elektricky ovládanou škrticí klapku (zážehové motory) či elektronicky řízená vstřikovací čerpadla (diesely). Princip omezovače rychlosti spočívá, podobně jako u tempomatu, v nastavení úhlu otevření škrticí klapky. Asi nejdůležitějším vstupním údajem je rychlost vozidla, kterou řídicí jednotka určuje ze systému ABS/ASR. V případě omezovače rychlosti se tak škrticí klapka může otevřít pouze o takový úhel, jaký odpovídá předvolené rychlosti, s ohledem na otáčky motoru a tedy i zařazený převodový stupeň.

V principu tak vlastně jde o umělé omezení výkonu motoru, neboť jeho plnému využití brání právě nemožnost více otevřít (o větší úhel) škrticí klapku. Ostatní snímače, například pedálu akcelerace, brzdy a spojky, odpovídají tempomatu.

Vstoupit do diskuze (24)